Moi,
Kertokaapa tyhmälle lontille mikä siinä on, kun käytän autoa huollossa ja siellä auton rengaspaineet tarkistetaan. Kun vien huollon jälkeen auton huoltsikalle ja tarkistan itse paineet, niin jokaisessa renkaassa on ylipainetta. Kokeilin eilen kolmea eri laitetta, jokainen antoi eri tuloksen. Normaalia?
Auton rengaspaineet?
18
11365
Vastaukset
- AE111
Jos auto on seissyt tarpeeksi kauan, renkaat ovat kylmät. Kylmiin renkaisiin kuuluukin ne ohjeiden mukaiset paineet laittaa. Kun renkaat ovat lämminneet, niin paineet nousevat noin 0,3 baria. Tähän riittää parikin kilometriä ajosta riippuen. Älä siis turhaan laske niitä paineita pois. Pieni, muutaman barin kymmenyksen ylipaine ei haittaa. Alipaine sitä vastoin heikentää pitoa, ajo-ominaisuuksia ja lisää kulumista. Varmistu tosin, että renkaissa on kaikissa paineet kohdallaan. Paine-erot vaikuttavat myös ajettavuuteen ja kulumiseen. Joissakin autoissa tosin on eri paineet etu- ja taka-akselilla.
Oma lukunsa ovat huoltoasemien painelaitteiden mittarit. No ovat sen verran kovassa käytössä, että ne näyttävät lähes mitä sattuu. Kerrankin kun ihmettelin letkun päässä olevan mittarin lukemia, huomasin pian, että asteikkolevy pyöri siellä vapaana. Kannattaa siis hommata joku kohtuullisen tarkka mittari ja laittaa huoltoasemien vehkeillä vain paineet ja mitata omalla mittarilla.- Heylox
Tällä hetkellä kaikissa renkaissa 2,5 baaria suurinpiirtein. Ohjeessa sanotaan jotain 2,1 ja 2,2. Tosin ei tuolle nykyiselle rengastyypille. Mitäs luulet, että pitäiskö niitä paineita pudottaa?
- AE111
Heylox kirjoitti:
Tällä hetkellä kaikissa renkaissa 2,5 baaria suurinpiirtein. Ohjeessa sanotaan jotain 2,1 ja 2,2. Tosin ei tuolle nykyiselle rengastyypille. Mitäs luulet, että pitäiskö niitä paineita pudottaa?
Eikö ohjeissa ole paineita nykyiselle rengastyypillesi? Silloin kannattaa soitella johonkin asiansa tuntevaan rengasliikkeeseen, mieluiten sellaiseen, joka kyseista rengasta myy. Siellä on taulukot ja osaavat antaa muutenkin neuvoja.
Rengastyyppi, mm. profiili, vaikuttaa käytettäviin paineisiin. Jos olet ottanut aivan toisenlaisen rengastyypin paineet siihen, voivat ne olla enemmänkin pielessä. Jos nuo 2,2 ja 2,1 ovat oikeat, niin kylmistä renkaista mitattu 2,5 on sen verran, etten enepää laittaisi. Ehkäpä 2,3 ja 2,4 bar voisi olla sopiva. Vai onko rengaspainetaulukkoa täydelle kuormalle? Sitä voisi soveltaa myös. Omassani on suositukset kahdelle matkustajalle ja täydelle kuormalle. Laitan yleensä paineet siihen väliin. - Heylox
AE111 kirjoitti:
Eikö ohjeissa ole paineita nykyiselle rengastyypillesi? Silloin kannattaa soitella johonkin asiansa tuntevaan rengasliikkeeseen, mieluiten sellaiseen, joka kyseista rengasta myy. Siellä on taulukot ja osaavat antaa muutenkin neuvoja.
Rengastyyppi, mm. profiili, vaikuttaa käytettäviin paineisiin. Jos olet ottanut aivan toisenlaisen rengastyypin paineet siihen, voivat ne olla enemmänkin pielessä. Jos nuo 2,2 ja 2,1 ovat oikeat, niin kylmistä renkaista mitattu 2,5 on sen verran, etten enepää laittaisi. Ehkäpä 2,3 ja 2,4 bar voisi olla sopiva. Vai onko rengaspainetaulukkoa täydelle kuormalle? Sitä voisi soveltaa myös. Omassani on suositukset kahdelle matkustajalle ja täydelle kuormalle. Laitan yleensä paineet siihen väliin.Ajan yleensä yksin ja minulla ei ole matkatavaroita pahemmin mukana yleensä. No joo täyttyy toisaan miettiä, että millaiset paineet olisivat hyvät.
- Auto Masentaja 2
Heylox kirjoitti:
Ajan yleensä yksin ja minulla ei ole matkatavaroita pahemmin mukana yleensä. No joo täyttyy toisaan miettiä, että millaiset paineet olisivat hyvät.
Anna olla vaan. Minä panen renkaisiini aina 2.3 ja sillä siisti. Huoltoasemamittarit näyttää jotkut mitä sattuu, mutta osta halpa mittari itsellesi ja laita paineet sen mukaan sopiviksi. Matala paine on vaarallinen, korkea vain kolistaa hieman enemmän nimismiehen kiharoissa mutta säästää polttoainekuluissa.
Kun ilmat jäähtyvät, laskee rengaspaineet ja ne kannattaa tarkastaa heti ettei tule yllätyksiä. - klfsdkjfklsjksld
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Anna olla vaan. Minä panen renkaisiini aina 2.3 ja sillä siisti. Huoltoasemamittarit näyttää jotkut mitä sattuu, mutta osta halpa mittari itsellesi ja laita paineet sen mukaan sopiviksi. Matala paine on vaarallinen, korkea vain kolistaa hieman enemmän nimismiehen kiharoissa mutta säästää polttoainekuluissa.
Kun ilmat jäähtyvät, laskee rengaspaineet ja ne kannattaa tarkastaa heti ettei tule yllätyksiä.Huoltoasemien mittareissa näkyy sama kuin kirjaston cd-levyissä jne. Kun ne eivät ole omia niin niitä kohdellaan kovakouraisesti ja välinpitämättömästi. Kukaan ei pahoinpitele sillä tavalla omaa omaisuuttaan.
Niinpä esim. mikään yhteiskäyttöautoilu ei tulisi toimimaan, auto olisi koko ajan hajalla.
- oho...
1. Hanki autotarvikeliikkeestä rengaspainemittari. Niitä saat noin 5.- - 10.- euron hintaan. Virhenäyttämä näissä on noin - 0,1 baaria, eli riittävän tarkkoja.
2. Mittaa rengaspaine aamulla ennen liikkelle lähtöä. Mikäli liikaa ilmaa (yli 0,2 baaria) laske liiat ilmat pois. Mittareissa nappi, josta ilmaa voi laskea pois.
3. Pidä rengaspaineet mahdollisimman lähellä valmistajan suosituksia, tällöin ajo-ominaisuudet ovat sellaiset kuin autonvalmistaja on halunut.
Liian alhaiseksi paineita ei saa päästää (kelvolliset selitykset edellisissä vastauksissa). Turhaa ylipainettakaan (yli 0,2) EI kannata pitää, sillä RENGASMELU lisääntyy huomattavasti, jarrutusmatkat pitenevät, ajo-ominaisuudet kärsivät ja kulkemisesta tulee "pintakova".
Se miksi huolloissa yleensä laitetaan liikaa ilmaa, johtuu yleisestä harhakäsityksestä, ettei sitä ole mitään haittaa. Tämä vaan ei valitettavasti pidä paikkaansa.
Siitä vaan mittailemaan.- kylläpätietää
Kyllä ne tietää siellä huolloissa ja rengasliikkeissä, paljon ilmaa renkaaseen. Ja n. 2,5 bar vesiliirton mahdollisuus vähenee merkittävästi, jos normi on 2. Renkaat suunnitellaan nykyään korkeimmille paineille, niin että ajo ja nopeus olisi parasta, Ja jarrutus lyhyttä. Käyttämällä 0,3 - 0,6 bar enemmän suosituksista renkaan ikä pitenee merkittävästi. 70-luvun renkaat olivat huonoja pitämään, jolloin niissä käytettiin matalempia paineita. Autovalmistaja kehottavat vuosi vuodelta laittamaan enemmän paineita. Parempi liikaa kuin liian vähän.
Muistakaa tarkistaa rengaspaineet kylminä vähintään kerran kuussa. - paarit kohillaan
kylläpätietää kirjoitti:
Kyllä ne tietää siellä huolloissa ja rengasliikkeissä, paljon ilmaa renkaaseen. Ja n. 2,5 bar vesiliirton mahdollisuus vähenee merkittävästi, jos normi on 2. Renkaat suunnitellaan nykyään korkeimmille paineille, niin että ajo ja nopeus olisi parasta, Ja jarrutus lyhyttä. Käyttämällä 0,3 - 0,6 bar enemmän suosituksista renkaan ikä pitenee merkittävästi. 70-luvun renkaat olivat huonoja pitämään, jolloin niissä käytettiin matalempia paineita. Autovalmistaja kehottavat vuosi vuodelta laittamaan enemmän paineita. Parempi liikaa kuin liian vähän.
Muistakaa tarkistaa rengaspaineet kylminä vähintään kerran kuussa.Eipä ole matkaa kuuhun, kävisikö mitenkään maassa.
- max-press
kylläpätietää kirjoitti:
Kyllä ne tietää siellä huolloissa ja rengasliikkeissä, paljon ilmaa renkaaseen. Ja n. 2,5 bar vesiliirton mahdollisuus vähenee merkittävästi, jos normi on 2. Renkaat suunnitellaan nykyään korkeimmille paineille, niin että ajo ja nopeus olisi parasta, Ja jarrutus lyhyttä. Käyttämällä 0,3 - 0,6 bar enemmän suosituksista renkaan ikä pitenee merkittävästi. 70-luvun renkaat olivat huonoja pitämään, jolloin niissä käytettiin matalempia paineita. Autovalmistaja kehottavat vuosi vuodelta laittamaan enemmän paineita. Parempi liikaa kuin liian vähän.
Muistakaa tarkistaa rengaspaineet kylminä vähintään kerran kuussa.Olen pitänyt autojeni renkaissa ylipainetta koko ikäni noin 0,3 bar eikä siitä ole ikinä ollut mitään haittaa. Vajaapainaisuudesta sen sijaan olisi esim. renkaan reunojen kulumista sekä ongelmia suuntavakavuudessa varsinkin reilusti lastattuna.
Ylipaineilla rullaa kevyesti ja sivuttaispitokin on ennalta arvattavissa.
Omalla 1,5 t painavalla henkilöautolla on paineet 2,7 ja 2,8 niin autoa voi jopa
kuormata reilusti ja vetää myös perävaunua ilman jatkuvaa painetarkastusta.
Eiköhän nuo paineet ole kuudessa vuodessa selvinneet.
- ei_
ei ollu...
- sklfjkskjfjdkskl
En jaksa uskoa että pari barin kymmenystä vielä olisi millään lailla merkittävä ero, puoli baria alkaa olla suuruuluokaltaa jo sellainen jolla on merkitystä. Pääasia että renkaassa on yli 2 baria ja alle 3 baria painetta henkilöautossa. Lähelle kolmekin on jo kyllä liikaa.
Matalaprofiilirenkaassa täytynee olla kovemmat paineet ettei rengas jousta liikaa koska sitten vanne alkaa osua tiehen. Matalaprofiilirenkaat ovat kyllä Suomen huonoille teille täysin soveltumattomat, liian kovat ja joustamattomat, karkea asfaltti jyristää ja terävät kolot tiessä aiheuttaa rengas- ja vannevaurioita vaikka tienpitäjä ei suostukaan sitä myöntämään saati korvaamaan tai edes korjaamaan sitä hemmetin tietä. Kylläpään rahaa riittää hidastetöyssyihin saatana! - sdfsfsd
Onko merkkihuolto vai ylesihuolto? Merkkihuollossa laittavat kyllä tasan oikean suosituksen. Yleiskorjaamoilla mitä sattuu. Säädä itse jos ei näytä oikein, varmuuden vuoksi voi laittaa 0,2 bar yli suosituksen.
- The_Köle
Nykyaikaiset renkaat ovat sellaisia, että niihin voi laittaa surutta 0,5bar enemmän.
Polttoaineen kulutus pienenee ja ohjautunto/ajettavuus paranee....
Itsellä Avensis ja käytän rengaspaineita 2,9 edessä ja 2,8 takana.- Leisko
Minun nykyaikaisissa renkaissa ainakin lukee max. 2.4 bar.
- dklfklklddlkds
Rengashuollossa kerran vuotokohtaa etsiessään laittoivat 5 baria 14" talvirenkaaseen, aloin jo vähän hivuttautua kauemmaksi renkaasta räjähdyksen pelossa :D
- SMA.katsoja
Renkaista puheenollen, tällainen amerikkalaisen autokorjaamon (South Main Auto repair, Avoca, New York) tekemä video tuli vastaan. Jos rengas on tyhjentynyt esim. naulan vuoksi, sitä ei kannata paikata tulppapaikalla tarkastamatta renkaan sisäpuolen kuntoa.
Ulkopuolelta rengas voi näyttää virheettömältä mutta sisäpuolelta se on voinut rueta hajoamaan, sisältä löytyi tässä tapauksessa kumipurua kun renkaan kyljet on alkaneet hajota ja muodostaa sahateräkuviota vaikka ulkopuoli näyttää ihan hyvältä:
https://www.youtube.com/watch?v=WxnkGiAOOhM
Tuollainen salakavalasti vaurioitunut rengas voi pettää myöhemmin yllättäen, se voi ravistaa, siihen voi tulla pullistuma ja ties mitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145