"Monen elämä on entistä epävarmempaa, ja kun arki kuormittaa vanhempia, perheillä on vähemmän voimavaroja tukea lapsiaan."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/262c3d78-a8fa-4a45-8360-10ef30a9596b
Anteeksi mutta kuka sitä koulua käy: lapsi vai vanhempi?
Minä kävin itse kouluni, tein itse läksyni, ja keskiarvo hipoi kymmentä. Miten saamattomia ihmiset voivat lapsena olla? Eikö fyysisten ja emotionaalisten tarpeiden tyydyttäminen vanhemmilta riitä?
Olen ylpeä myös siitä, etten koskaan ollut saamaton silloin, kun etsin puolisoani yli kymmenen vuotta. Yritin todella, todella tosissani. Täällä jotkut saamattomat valittavat, kun yhteiskunta ei hanki heille puolisoa. 🤭 Asiat täytyy tehdä itse, ja siihen on parasta totutella jo lapsena.
🦄
Oma apu paras apu
39
181
Vastaukset 39
En lukenut linkattua juttua kun ompi maksumuurin takana, mutta yleisellä tasolla olen tätä samaista keskustelua vasemmalla korvalla uutisoinnista lueksinut. Kun kaveripiirissä on opettajistoa eri koulutasoilta, niin samoista ongelmista on saanut kuulla jo aika pitkään, kai ainakin sen viisitoista vuotta tai ainakin likelle.
Sitä minä vain en ymmärrä, että miten lapsilta on onnistuttu kadottamaan oma-aloitteisuus ja kyky itsenäiseen toimintaan omaksi edukseen, ja nimenomaan niin, että ymmärtävät itsekin sen oman edun, jonka vastakohtana tietysti voi olla jonkinlainen pettymys, kuten vaikkapa jatkuvat jälki-istunnot tekemättömien läksyjen vuoksi?
Yxäriin verraten, minäkin kävin itse kouluni, ihan itse tietoisesti jätin enimmän osan läksyistä tekemättä ja kokeisiinkin lähinnä vilkuilin nopeasti aihealueen läpi. Rima oli matala, mutta itse asetettu ja ihan hyvin siitä mentiin yli enempiä hikoilematta, keskimääräisellä keskiarvolla päätettiin oppivelvollisuus suoritetuksi.- Anonyymi00002
Mainiota. Hyvä että ymmärrät. Juuri tuo oma-aloitteisuuuden puute on käsittämätöntä!
Minä jätin välillä lukiossa matikan läksyjä tekemättä, koska käytin sen ajan muihin läksyihin. Silloin tuli ysejä. Mutta kun aloin taas tehdä matikan läksyjä, sain kymppejä. Kirjoitin kuitenkin ällän. Ymmärsin, että tekemättömyydellä on seurauksensa!
🦄 - Anonyymi00007
"Sitä minä vain en ymmärrä, että miten lapsilta on onnistuttu kadottamaan oma-aloitteisuus ja kyky itsenäiseen toimintaan omaksi edukseen, ja nimenomaan niin, että ymmärtävät itsekin sen oman edun"
Tutkimusten mukaanhan ainakin helikopteroiva ja ylisuojeleva vanhemmuus aiheuttaa lapsissa helposti tuota. Lisäksi, jos kaikki vaikeudet tasoitetaan lapsen tieltä, niin opetetaan lapselle myös, ettei hänen tarvitse nähdä itse vaivaa, poistetaan tarve sitkeydelle ja ponnistelemiselle.
Luin juuri eilen jommankumman iltapäivälehden juttua siitäkin, että nykyään lapsen huono koenumero aiheuttaa viestitulvan ja syyttelyn opettajaa kohtaan, ei keskustelua kotona. Sen sijaan, että lapsen kanssa käytäisiin keskustelua siitä miten läksyjä on tehty ja kokeisiin valmistauduttu jne. aletaan syytellä opettajaa vääristä koekysymyksistä, liian tiukasta arvioinnista tai liian laajasta koealueesta. Muutenkin monien vanhempien asenne opettajiin on aivan pielessä. Esim. Wilmamerkinnät työrauhan häiritsemisestä aiheuttavat monissa kodeissa pelkkää naureskelua jne. Kyllähän nämä asenteet pääsääntöisesti kotoa lähtevät. Anonyymi00002 kirjoitti:
Mainiota. Hyvä että ymmärrät. Juuri tuo oma-aloitteisuuuden puute on käsittämätöntä!
Minä jätin välillä lukiossa matikan läksyjä tekemättä, koska käytin sen ajan muihin läksyihin. Silloin tuli ysejä. Mutta kun aloin taas tehdä matikan läksyjä, sain kymppejä. Kirjoitin kuitenkin ällän. Ymmärsin, että tekemättömyydellä on seurauksensa!
🦄Ja sinnikyys, sen unohdin. Siitä oli jossain iltapäivälehtisanomassa joku opettajuus tms. kommentoinut. Kokeillaan annettua tehtävää kerran ja jos ei onnistu heti, annetaan sen vain olla ja kohotellaan olkapäitä. Jos todella noin, niin opettamisen vaatimustasossa on melkoisen iso vika. Jos ei ole vaatimustasoa, ei ole mitään, ei ainakaan niille ihmisaluille jotka eivät vielä ole sisäistäneet sitä, että opiskelevat nimenomaan ja vain itselleen, omaksi edukseen.
Anonyymi00007 kirjoitti:
"Sitä minä vain en ymmärrä, että miten lapsilta on onnistuttu kadottamaan oma-aloitteisuus ja kyky itsenäiseen toimintaan omaksi edukseen, ja nimenomaan niin, että ymmärtävät itsekin sen oman edun"
Tutkimusten mukaanhan ainakin helikopteroiva ja ylisuojeleva vanhemmuus aiheuttaa lapsissa helposti tuota. Lisäksi, jos kaikki vaikeudet tasoitetaan lapsen tieltä, niin opetetaan lapselle myös, ettei hänen tarvitse nähdä itse vaivaa, poistetaan tarve sitkeydelle ja ponnistelemiselle.
Luin juuri eilen jommankumman iltapäivälehden juttua siitäkin, että nykyään lapsen huono koenumero aiheuttaa viestitulvan ja syyttelyn opettajaa kohtaan, ei keskustelua kotona. Sen sijaan, että lapsen kanssa käytäisiin keskustelua siitä miten läksyjä on tehty ja kokeisiin valmistauduttu jne. aletaan syytellä opettajaa vääristä koekysymyksistä, liian tiukasta arvioinnista tai liian laajasta koealueesta. Muutenkin monien vanhempien asenne opettajiin on aivan pielessä. Esim. Wilmamerkinnät työrauhan häiritsemisestä aiheuttavat monissa kodeissa pelkkää naureskelua jne. Kyllähän nämä asenteet pääsääntöisesti kotoa lähtevät.Tuo ylisuojelevuus on kyllä valtava kirosana, sitä olen ihmetellyt jo kolmekymmentä vuotta tms. Itselleni teki valtavan hyvää kiivetä korkealle puuhun ja pudota sieltä, noin esimerkiksi. Samoin naapurin ikkunan rikkominen oli varsin opettavaista. Ja oman käden räjäyttäminen. Ja aika moni muukin tapahtuma opetti valtavasti eri asioista, alkaen vaikkapa siitä mikä on tavanomaisen moraalikatsomuksen perusteella väärin.
Niin, aika moni ongelma alkaa kotoa ja nimenomaan siitä, että vanhemmuutta ulkoistetaan muille toimijoille, sen sijaan että vastuu vanhemmuudesta kannettaisiin itse ja vain pyydettäisiin muilta toimijoilta soveltuvaa apua kasvatukseen, yhteistyössä.
Mutta ei ole omaa kasvatuskokemusta, niin olen ehkä aika jäävi tällaisessa keskustelussa.- Anonyymi00015
randombypasser kirjoitti:
Tuo ylisuojelevuus on kyllä valtava kirosana, sitä olen ihmetellyt jo kolmekymmentä vuotta tms. Itselleni teki valtavan hyvää kiivetä korkealle puuhun ja pudota sieltä, noin esimerkiksi. Samoin naapurin ikkunan rikkominen oli varsin opettavaista. Ja oman käden räjäyttäminen. Ja aika moni muukin tapahtuma opetti valtavasti eri asioista, alkaen vaikkapa siitä mikä on tavanomaisen moraalikatsomuksen perusteella väärin.
Niin, aika moni ongelma alkaa kotoa ja nimenomaan siitä, että vanhemmuutta ulkoistetaan muille toimijoille, sen sijaan että vastuu vanhemmuudesta kannettaisiin itse ja vain pyydettäisiin muilta toimijoilta soveltuvaa apua kasvatukseen, yhteistyössä.
Mutta ei ole omaa kasvatuskokemusta, niin olen ehkä aika jäävi tällaisessa keskustelussa.Itselläni on sen verran kokemusta, että olen aina aivan ihmeissäni kun omasta mielestäni pääosin ihan ok käyttäytyvää lastani kehutaan aina ja kaikkialla jotenkin poikkeuksellisen hyväkäytöksiseksi ja kohteliaaksi lapseksi. En voi olla toisinaan miettimättä, että mitenkähän ne muut sitten mahtavat käyttäytyä, kun omaani (jonka käytöstä joudun itse kyllä toisinaan moittimaan) kehutaan aina niin vuolaasti. 😂
Anonyymi00015 kirjoitti:
Itselläni on sen verran kokemusta, että olen aina aivan ihmeissäni kun omasta mielestäni pääosin ihan ok käyttäytyvää lastani kehutaan aina ja kaikkialla jotenkin poikkeuksellisen hyväkäytöksiseksi ja kohteliaaksi lapseksi. En voi olla toisinaan miettimättä, että mitenkähän ne muut sitten mahtavat käyttäytyä, kun omaani (jonka käytöstä joudun itse kyllä toisinaan moittimaan) kehutaan aina niin vuolaasti. 😂
Omat vanhempani varmaan sanoisivat samaa minusta, että puhuuko tuo nyt varmasti meidän pikku-Randesta 😂
Ja sinällään totta, osasin, osaan edelleenkin ja pääosin myös olen varsin hyväkäytöksinen, mutta etenkin natiaisena ja junnuna oli myös se toinen puoli, dark side, josta naapurin tädit ja sedät, opettajat ynnä muut eivät tienneet, mutta vanhemmat, lähisuku ja paikalliset poliisit kyllä tiesivät 😂
Ja se kaikki oli erittäin hyvää "koulutusta" matkalla aikuisuuteen, valinnoilla on seurauksensa ja sinä itse vastaat niistä, opettele siis valitsemaan viisaasti.
- Anonyymi00001
Lapset ovat erilaisia ja toiset tarvitsevat enemmän tukea vanhemmilta kuin toiset. Usein myös pelkällä kodin asenneilmapiirillä on vaikutusta siihen, miten lapsi koulusta selviytyy. Jos vanhemmat ovat sitä mieltä, ettei koulutuksesta ole hyötyä ja että se on vaan joidenkin hienostelijoiden hommaa, voi lapsen olla vaikeaa omaksua positiivista asennetta opiskelua kohtaan, millä on tietysti negatiivinen vaikutus oppimistuloksiin.
Tärkeää olisi, että lapsi saa tukea silloin, kun sitä tarvitsee. Lapsella voi olla erilaisia haasteita oppimisen suhteen ja silloin on vanhemman tai ehkä jopa ammattilaisen apu tarpeen tilanteesta riippuen. Yksin lapsi ei saisi haasteidensa kanssa jäädä.
Aletheias- Anonyymi00005
"se on vaan joidenkin hienostelijoiden hommaa, voi lapsen olla vaikeaa omaksua positiivista asennetta opiskelua kohtaan, millä on tietysti negatiivinen vaikutus oppimistuloksiin."
Tätä en ymmärrä ollenkaan. Eikö parasta olisi vain kohota niiden omien lähtökohtiensa yläpuolelle?
Mutta minä en ymmärrä monia muitakaan asioita:
- En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät pyydä apua.
- En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä asioita.
- En ymmärrä ihmisiä, jotka kuvittelevat että elämästä voisi tulla mukavaa ilman tarpeeksi korkeaa koulutusta.
- En ymmärrä vanhempia tai opettajia, jotka eivät ymmärrä, että jokin lapsi tarvitsee apua.
🦄 - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
"se on vaan joidenkin hienostelijoiden hommaa, voi lapsen olla vaikeaa omaksua positiivista asennetta opiskelua kohtaan, millä on tietysti negatiivinen vaikutus oppimistuloksiin."
Tätä en ymmärrä ollenkaan. Eikö parasta olisi vain kohota niiden omien lähtökohtiensa yläpuolelle?
- En ymmärrä ihmisiä, jotka kuvittelevat että elämästä voisi tulla mukavaa ilman tarpeeksi korkeaa koulutusta.
- En ymmärrä vanhempia tai opettajia, jotka eivät ymmärrä, että jokin lapsi tarvitsee apua.
🦄Lisään yhden: en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä uusien asioiden oppiminen ei ole mukavaa.
🦄 - Anonyymi00023
Anonyymi00005 kirjoitti:
🦄Olisihan se parasta, jos ihminen ei antaisi lähtökohtiensa määritellä itseään, mutta kaikilla ei ole siihen kyvykkyyksiä. Osalla lapsuus on myös muista syistä niin rankka, ettei lapsella ole mahdollisuutta kehittyä ja kasvaa terveellä tavalla. Jos psyyke vaurioituu jo pienenä, voi olla kovan työn takana saada korjattua vaurioita myöhemmin.
Sinulla on käsitykseni mukaan ollut kannustavat ja läsnäolevat vanhemmat. Täten sinun on mahdotonta ehkä asettua sellaisen ihmisen asemaan, jolla näin ei ole ollut. Vaatii ihmiseltä valtavasti voimavaroja käsitellä vaikean lapsuuden kokemuksia niin, etteivät ne vaikuta haitallisella tavalla valintoihin aikuisena.
En minäkään kaikkia ihmisiä ymmärrä. Sen kuitenkin tiedän, että maailmassa on valtavasti lapsia, jotka kaipaisivat elämäänsä sellaisia aikuisia, jotka uskovat heihin ja tarjoavat turvallisen kasvuympäristön.
Aletheias - Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
Olisihan se parasta, jos ihminen ei antaisi lähtökohtiensa määritellä itseään, mutta kaikilla ei ole siihen kyvykkyyksiä. Osalla lapsuus on myös muista syistä niin rankka, ettei lapsella ole mahdollisuutta kehittyä ja kasvaa terveellä tavalla. Jos psyyke vaurioituu jo pienenä, voi olla kovan työn takana saada korjattua vaurioita myöhemmin.
Sinulla on käsitykseni mukaan ollut kannustavat ja läsnäolevat vanhemmat. Täten sinun on mahdotonta ehkä asettua sellaisen ihmisen asemaan, jolla näin ei ole ollut. Vaatii ihmiseltä valtavasti voimavaroja käsitellä vaikean lapsuuden kokemuksia niin, etteivät ne vaikuta haitallisella tavalla valintoihin aikuisena.
En minäkään kaikkia ihmisiä ymmärrä. Sen kuitenkin tiedän, että maailmassa on valtavasti lapsia, jotka kaipaisivat elämäänsä sellaisia aikuisia, jotka uskovat heihin ja tarjoavat turvallisen kasvuympäristön.
AletheiasKyllä, vanhempani ovat olleet ihania! 😍 Oli mukavaa putkahtaa tänne maailmaan sellaisen rakkauden keskelle. 🤩💖
En tosiaan osaa kuvitella toisenlaista lapsuutta, mutta älköön sitä luettako heikkoudekseni, koska uskon ihmisen kykyyyn katsoa enemmän tulevaan kuin menneeseen. 😊
🦄 - Anonyymi00030
Anonyymi00026 kirjoitti:
Kyllä, vanhempani ovat olleet ihania! 😍 Oli mukavaa putkahtaa tänne maailmaan sellaisen rakkauden keskelle. 🤩💖
En tosiaan osaa kuvitella toisenlaista lapsuutta, mutta älköön sitä luettako heikkoudekseni, koska uskon ihmisen kykyyyn katsoa enemmän tulevaan kuin menneeseen. 😊
🦄Olen iloinen puolestasi, että sinulla on vanhemmat, jotka ovat pystyneet tarjoamaan sinulle hyvän kasvuympäristön 😊
Ihmisellä on tosiaan valtava kyky kasvaa ja kehittyä ja katsoa eteenpäin. Niin pitäisi ehdottomasti kaikkien tehdä. Joillekin se eteenpäin katsominen on vain kovemman työn takana, kun toisilla polku on paljon tasoitetumpi. Se, mikä sinulle on ollut itsestäänselvyys, on voinut vaatia joltain toiselta valtavasti ponnisteluja. Tämän takia olisi valtavan tärkeää, että lapsilla on pääsy tuen piiriin taustastaan huolimatta.
Aletheias
- Anonyymi00003
Niinpä kuka sen kissan hännän nostaa kuin kissa itse😉
- Anonyymi00031
Tai leipäläpensä aukaisee väärää tietoa viljelläkseen kuin kukin itse. T naiselta
- Anonyymi00004
Aloituksessa varmaan tarkoitettiin niitä lähes 20 % osuutta tuoreimmista vanhemmista joiden äidinkielenä ei ole suomenkieli, eikä ole lapsenkaan?
Voihan siinä tulla vähän haasteita ymmärtämisessä ja kulttuurissa.
Muutoin pelkkä koulussa käyminen ei enää tänä päivänä riitä. Pisassa menestymiseen tarvitaan jo varhain koulun ulkopuolista opetusta.
AV- Anonyymi00008
Ei siinä kyllä myönnetty, että maahanmuutto olisi ongelma.
"Timo sanoo myös, että julkisuudessa käyty keskustelu maahanmuuttajalasten huonoista oppimistuloksista ei ole isossa kuvassa olennaista, sillä Pisa-tutkimuksessa huomioidaan suomea toisena kielenä opiskelevien eli niin sanottujen S2-oppilaiden määrä, ja heidän vaikutuksensa lasketaan pois kokonaistuloksesta."
Jutussa haastateltiin yhteensä kolmea opettajaa.
Tärkeämmiksi syiksi "koululaitoksen tuhoamiseen" arveltiin:
- lukutaidon puutetta
- resurssien kohdistamista tiloihin (opetuksen sijaan)
- tukea tarvitsevien oppilaiden määrää
- perheiden arjen kuormitusta
- erityisluokkien lopettamista
- opettajien uupumusta ja kohtutonta vastuuta
- oppilaiden pyrkimystä välttää kaikkea epämiellyttävää ja epämukavaa
- oppilaiden kärsimättömyyttä
- vanhempien taipumusta uskoa lapsiaan herkemmin kuin opettajia
- aivojen rasittamisen välttämistä
🦄 - Anonyymi00010
Juuri eilen luin juttua, jossa todettiin, että suurin pudotus oppimistuloksissa on ns. parempien perheiden lapsilla. Noiden perheiden vanhemmat mm. hyökkäävät opettajan kimppuun, kun lapsensa saa huonoja numeroita kokeista.
- Anonyymi00014
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ei siinä kyllä myönnetty, että maahanmuutto olisi ongelma.
"Timo sanoo myös, että julkisuudessa käyty keskustelu maahanmuuttajalasten huonoista oppimistuloksista ei ole isossa kuvassa olennaista, sillä Pisa-tutkimuksessa huomioidaan suomea toisena kielenä opiskelevien eli niin sanottujen S2-oppilaiden määrä, ja heidän vaikutuksensa lasketaan pois kokonaistuloksesta."
Jutussa haastateltiin yhteensä kolmea opettajaa.
Tärkeämmiksi syiksi "koululaitoksen tuhoamiseen" arveltiin:
- lukutaidon puutetta
- resurssien kohdistamista tiloihin (opetuksen sijaan)
- tukea tarvitsevien oppilaiden määrää
- perheiden arjen kuormitusta
- erityisluokkien lopettamista
- opettajien uupumusta ja kohtutonta vastuuta
- oppilaiden pyrkimystä välttää kaikkea epämiellyttävää ja epämukavaa
- oppilaiden kärsimättömyyttä
- vanhempien taipumusta uskoa lapsiaan herkemmin kuin opettajia
- aivojen rasittamisen välttämistä
🦄On kai luonnollista jos opettajat etsivät ensimmäiseksi syitä oman opetussisältönsä, opetusmetodiensa ulkopuolelta?
Pisatutkimusten mukaan tällä hetkellä kärjessä olevalta maalta tulisi kai nyt käydä hakemassa joitain oppeja?
Niin se vain menestys oli meille suomalaisille väliaikaista, mutta väliaikaista kaikki on vaan:)
AV - Anonyymi00021
Anonyymi00014 kirjoitti:
On kai luonnollista jos opettajat etsivät ensimmäiseksi syitä oman opetussisältönsä, opetusmetodiensa ulkopuolelta?
Pisatutkimusten mukaan tällä hetkellä kärjessä olevalta maalta tulisi kai nyt käydä hakemassa joitain oppeja?
Niin se vain menestys oli meille suomalaisille väliaikaista, mutta väliaikaista kaikki on vaan:)
AVNiin, koulutuksessa on se ongelma, että opettajien pitäisi valmistaa lapsia maailmaan sellaisessa muodossa, jossa se on 20 - 60 vuoden kuluttua.
Mutta opettajat itse ovat opiskelleet ammattiinsa 10 - 40 vuotta aikaisemmin.... Siinä on pahimmillaan sadan vuoden kuilu, ellei opettaja ole ajan hermolla.
🦄 - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Niin, koulutuksessa on se ongelma, että opettajien pitäisi valmistaa lapsia maailmaan sellaisessa muodossa, jossa se on 20 - 60 vuoden kuluttua.
Mutta opettajat itse ovat opiskelleet ammattiinsa 10 - 40 vuotta aikaisemmin.... Siinä on pahimmillaan sadan vuoden kuilu, ellei opettaja ole ajan hermolla.
🦄Näin se menee, olenhan itsekin opettanut opettajaa, jotta hän voisi meitä oikein opettaa. Joskus opettajalle riittää työyhteisön kunnioitus, vaikka opettaminen olisi menneeltä vuosituhannelta.
AV
- Anonyymi00009
Näin itse "akateemisesti lahjakkaana" en oikein koskaan ymmärtänyt miten peruskoulun oppimäärään voisi tarvita mitään työntekoa. Lopetin peruskouluni keskiarvolla 9,8 ja tuo 0,2 lähti liikuntanumerosta, kunnen ollut yhtään kiinnostunut suorittamaan liikunnanopettajan keksimiä typeriä pyöräsuunnistuksia jne. Minä en ikinä lukenut valmistautunut oikein yhteenkään kokeeseen, vaan vedin kokeista kymppejä ihan vain kuuntelemalla tunnilla ja tekemällä kotitehtäväni. Vasta jälkikäteen opin, ettei se ehkä ollut kaikille muille yhtä helppoa.
- Anonyymi00011
Minä valmistauduin! Mutta se oli mukavaa. 😛 MIKÄÄN lapsuudessa ei ollut niin mukavaa, kuin tieto- ja koulukirjojen lukeminen.
En edelleenkään ymmärrä laiskoja ihmisiä. Kyllähän jokainen nyt JOTAIN sellaista voi tehdä, joka on mukavaa. 😊
🦄 - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Minä valmistauduin! Mutta se oli mukavaa. 😛 MIKÄÄN lapsuudessa ei ollut niin mukavaa, kuin tieto- ja koulukirjojen lukeminen.
En edelleenkään ymmärrä laiskoja ihmisiä. Kyllähän jokainen nyt JOTAIN sellaista voi tehdä, joka on mukavaa. 😊
🦄Tuossa on pilkkuvirhe. Kirjoitin vähän liian vikkelään.
🦄 - Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
🦄Minulla oli ja on elämässäni edelleen paljon mukavampaa ja mielekkäämpääkin puuhaa kuin esittää opiskelevani asioita, jotka osaan jo.
- Anonyymi00016
Anonyymi00013 kirjoitti:
Minulla oli ja on elämässäni edelleen paljon mukavampaa ja mielekkäämpääkin puuhaa kuin esittää opiskelevani asioita, jotka osaan jo.
No sitähän minä juuri tarkoitin, että jokainen tehköön asioita, jotka miellyttävät! Minua miellyttivät koulukirjat suuresti. 😍
🦄 - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
No sitähän minä juuri tarkoitin, että jokainen tehköön asioita, jotka miellyttävät! Minua miellyttivät koulukirjat suuresti. 😍
🦄Sittenhän tiedätkin jo vastauksen kysymyksiisi. Kaikkia eivät ne koulukirjat ja niiden lukeminen ilahduta. Eikä kaikilla toisaalta ole esim. samanlaista muistia ja kapasiteettia oppia asioita kerralla kuin minulla on ollut.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Sittenhän tiedätkin jo vastauksen kysymyksiisi. Kaikkia eivät ne koulukirjat ja niiden lukeminen ilahduta. Eikä kaikilla toisaalta ole esim. samanlaista muistia ja kapasiteettia oppia asioita kerralla kuin minulla on ollut.
Mutta ei kai kukaan optimoi omaa työntekoaan vaan sen tuloksia?
Jos siis tarkoitat, että saamattomuuden selityksenä on se, ettei läksyjen tekeminen ilahduta, koska asiat on jo opittu, sehän ei vaikuta lopputulokseen. Eihän silloin saamattomuus ole mikään ongelma, koska tulos on hyvä joka tapauksessa. Pisa-tuloksissa ongelma oli, että tulos ei ole hyvä.
🦄 - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Mutta ei kai kukaan optimoi omaa työntekoaan vaan sen tuloksia?
Jos siis tarkoitat, että saamattomuuden selityksenä on se, ettei läksyjen tekeminen ilahduta, koska asiat on jo opittu, sehän ei vaikuta lopputulokseen. Eihän silloin saamattomuus ole mikään ongelma, koska tulos on hyvä joka tapauksessa. Pisa-tuloksissa ongelma oli, että tulos ei ole hyvä.
🦄Sinun ongelmasi on vähän sama kuin minulla oli aikanaan. Sinäkään et kykene tajuamaan sitä, että monilla on ihan aidosti vaikeuksia sen oppimisen kanssa. Jos johonkin asiaan tarvitsisi apua, eikä sitä ole saatavilla, niin yksinään pään hakkaaminen seinään, ei ole kovin hyödyllistä.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Sinun ongelmasi on vähän sama kuin minulla oli aikanaan. Sinäkään et kykene tajuamaan sitä, että monilla on ihan aidosti vaikeuksia sen oppimisen kanssa. Jos johonkin asiaan tarvitsisi apua, eikä sitä ole saatavilla, niin yksinään pään hakkaaminen seinään, ei ole kovin hyödyllistä.
Lisään ... varsinkaan, jos kukaan ei edes esitä vaativansa sitä, eikä se pään seinään hakkaaminen ole omasta mielestä palkitsevaa.
- Anonyymi00027
Anonyymi00019 kirjoitti:
Sinun ongelmasi on vähän sama kuin minulla oli aikanaan. Sinäkään et kykene tajuamaan sitä, että monilla on ihan aidosti vaikeuksia sen oppimisen kanssa. Jos johonkin asiaan tarvitsisi apua, eikä sitä ole saatavilla, niin yksinään pään hakkaaminen seinään, ei ole kovin hyödyllistä.
En tosiaan kykene tajuamaan. Ja ERITYISEN paljon minulla on ongelmia ymmärtää ihmisiä, jotka eivät ymmärrä loogisia asioita, kuten matematiikaa.
Eihän loogisissa asioissa VOI olla mitään vaikeaa! Kaikki maailman vaikeus on epäloogisissa asioissa (kuten ihmisissä).
🦄
- Anonyymi00024
Mullon korkea älykkyys ja terävä muisti. Silti koen ettei koulumenestyksestäni stipendeineen ollut pskaakaan hyötyä. Ehkä pitäisi olla sen lisäksi ns. normo jotta maailmassa pärjäisi. F*ck that, sanon mä 👊. Miks 🤔? Siks, koska se ei riitä jos ihminen on oma itsensä vaan vain silloin pärjää jos pusertuu väkisin yhteiskunnan muottiin. Yhteiskunnan, mikä on hullujenhuone by the way 🙃🔫.
Kaiken maailman huijareita sitä riittääkin tässä maailmassa. Puhun tässä vain silleen yleisesti. Kunhan kalijaa riittää niin täällä sietää olla. Kaupan lähistöllä kun juo-pot ryyppäilee nii siellä haisee nykyään niiden väkevä ku-si 😂. Mikäs siinä. Ois vaan miljoona kertaa hyödyllisempää jos ne samat ku-set ja sikaloiden 💩:t kärrättäis eduskuntatalon edustalle ja siveltäisiin pilareihin. Se olis viesti. "Te ette omista meitä. Me omistamme teidät." -💊-.- Anonyymi00025
"En mä oo hullu vaan kaikki muut on hulluja" :) 😛! Ihan niinku Einstein, tää siis 😛. Hulluja on ne ketkä luulee olevansa terveitä. Mä pystyn aivan hyvin myöntämään että elämän varrella tulee pikkuhiljaa ja huomaamatta hulluksi (näin käy suurimmalle osalle ihmisistä, sitä ei vain huomaa). Ehkä osa "hulluutta" on sitä että välittää jatkuvasti vähemmän siitä mitä muut ittestäni miettivät. Tää on yleismaailmallinen ilmiö. Voi siis sekoilla ihan huolella koska ei välitä mistään ennää mittään. -💊-.
- Anonyymi00028
Hmm. Minusta maailma on ihan mielenkiintoinen paikka, vaikka ymmärränkin siitä kovin vähän. Vaikka ymmärränkin ihmisiä kovin vähän.
🦄
- Anonyymi00029
Onpa yököttävä ketju. Todella. Pahin ketju mitä koko palstalta löytyy, ikinä. Todella huono olo tulee tätä lukiessa.
Onni varmaan, että olen tullut äidiksi vasta lähemmäs 40 ikää, en ole diidadaaba äiti vaikken joudu räyhäämäänkään. Alusta asti painottanut oman vastuun merkitystä asia kun asia. Ja se näyttää lapsillani menneen jakeluun.
Toki olen myös se ihminen joka ei käännytä heitä pois, vaikka loppu maailma sen tekiskin. Mietitään yhdessä, silloin kun minua siihen kaivataan.Ja nuo keskiarvot, niin ne on silleen vähän höpöjä. Ihmusethän ne numerot sulle antaa mistä se keskiarvo tulee ja en suin surminkaan usko, etteikö niitä numeroita viilata ylöspäin muustakin syystä, kun että oppija on etevä.
Opettajatkin on vain ihmisiä ja fiiliksille alttiita. Silläpä en itse niihin niin tuijita. Tuijitan mielummin konkretiaan eli miten asiat käytännössä luonnistuu ja sujuu kuin teoriassa. Oma keskiarvo on ollut kirkeimmillaan 8,6 vai 8,4 jompsin kumpsin. Lasteni sanaa ja toisella yli 9. Hälke kaikki on koulussa tosta vaan helppoa, paitsi yhteiskuntaoppi. 😅
Ja toinen taas on todennut, ei kiinnosta loistaa, riittää että pärjää.
No mieheni on kuulemma ollut peruskoulussa välkky. Muuta koulutusta hällä ei paljon sitten olekkaan, mutta on itseoppinut ja kävelevä tietosanakirja. Mitä et tiedä, kysy häneltä.Tökstöksnöö kirjoitti:
Ja nuo keskiarvot, niin ne on silleen vähän höpöjä. Ihmusethän ne numerot sulle antaa mistä se keskiarvo tulee ja en suin surminkaan usko, etteikö niitä numeroita viilata ylöspäin muustakin syystä, kun että oppija on etevä.
Opettajatkin on vain ihmisiä ja fiiliksille alttiita. Silläpä en itse niihin niin tuijita. Tuijitan mielummin konkretiaan eli miten asiat käytännössä luonnistuu ja sujuu kuin teoriassa. Oma keskiarvo on ollut kirkeimmillaan 8,6 vai 8,4 jompsin kumpsin. Lasteni sanaa ja toisella yli 9. Hälke kaikki on koulussa tosta vaan helppoa, paitsi yhteiskuntaoppi. 😅
Ja toinen taas on todennut, ei kiinnosta loistaa, riittää että pärjää.
No mieheni on kuulemma ollut peruskoulussa välkky. Muuta koulutusta hällä ei paljon sitten olekkaan, mutta on itseoppinut ja kävelevä tietosanakirja. Mitä et tiedä, kysy häneltä.Mielummin keskittyy osaamiseen käytännössä, kun teoriassa. Elämä kun tapahtuu käytännössä, ei paperilla.
Tökstöksnöö kirjoitti:
Mielummin keskittyy osaamiseen käytännössä, kun teoriassa. Elämä kun tapahtuu käytännössä, ei paperilla.
Siis teoriaa tueksi, muttei niin että on paperilla 10 ja käytännössä sitten ihan uuvatti, joka ei pärjää ominpäin ilman tukijoukkija jotka tekee puolesta ja joutuu neuvoo kaikessa, kun paperinerolla on tekemisen taidot pelkkää teoriaa. Turhaa sellanen nerous.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun
Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom691062- 64852
Sinulle nainen
En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen66836- 52808
- 183793
- 42696
Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun
Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on72682Martsusta tuli leuhka
Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal205672Hei rakkaani.
Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi50653Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen
Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki28614Kiulu myynnissä!
Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma26568- 40498
Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut
Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen169464Uskallanko laittaa sulle viestiä?
Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S39456Et pysty peittämään minulta
Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet47454- 18438
Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"
Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja12417Makeinen, asiaa sinulle
Minua korkeampien voimien kehotuksesta sinua pyydetään avaamaan jokin yhteys asioista keskustelemisen takia kanssani. Il28393Huumekauppaako
”Huumekauppa johti rajuun väkivaltaan Kokkolassa – Kolme nuorta otettu kiinni, yksi epäillyistä alaikäinen”9374J-mies!
Meidän "suhde" (suhde mitä ei oikeastaan edes ole) on kielletty ja vaikea. En tiedä mihin uskot, mutta olet irl itsekin32362