Lukemisen hyödyistä tutkimus

Anonyymi-ap

pärjäsivät myöhemmällä iällä paremmin muun muassa muistia, tarkkaavaisuutta ja muita ajattelun taitoja mittaavissa testeissä.

Heillä havaittiin myös vähemmän mielenterveyden ongelmia sekä enemmän unta ja vähemmän ruutuaikaa.

Tutkimuksessa havaittiin eroja myös aivojen rakenteessa. Huvikseen lukeneilla lapsilla oli aivoissa suurempi pinta-ala ja tilavuus useilla kognitiivisiin toimintoihin ja mielenterveyteen liittyvillä aivoalueilla.

Tutkimuksen perusteella noin 12 tuntia viikossa vapaaehtoisesti lukeneilla lapsilla oli paras mahdollinen kognitiivinen suoriutumisen taso.

https://www.stara.fi/2026/09/20/lukemisen-hyodyista-pysayttava-tutkimus/?utm_source=suomi24.fi&utm_medium=recommendation_widget

Suomen lukutulokset ovat nyt alempana kuin missään PISA-mittauksessa ennen vuotta 2022.

32

167

Vastaukset 32

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Olisiko aika selkeä yhteys siihen että kirjojen lukeminen vähentää ruutuaikaa, siis käytännössä sosiaalisessa mediassa vietettyä aikaa. Naiset taas käyttävät eniten sosiaalista mediaa, ja naisilla on eniten erilaisia mielenterveysongelmia.

• Anonyymi00002

Lukeminen on mielettömän tärkeää. Meillä on aina luettu lapsen kanssa hänen ollessaan pienempi ja hän lukee aktiivisesti itse edelleen. Meillä on aina ollut kasoittain kirjoja, joita olen lahjoitellut vuosien saatossa eteenpäin lapsen kasvaessa ja lapseni on nähnyt myös minun lukevan eli kotona on aina ollut hyvin lukemismyönteinen ilmapiiri.

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät lue lapsilleen. Se on mitä parhain tapa rauhoittaa ilta ja viettää yhteistä aikaa. Samalla lapsi oppii arvokkaita taitoja, sisäistämään oppimaansa, hahmottamaan kokonaisuuksia, kyseenalaistamaan jne. Ei lukuhetken tarvitse edes kestää aina mitään tuntia, vaan se voi olla joskus vaikka vain kymmenen minuuttia. On puhdasta laiskuutta olla lukematta lapselleen.

Aletheias

• Anonyymi00003

Tässä lukemiskeskustelussa on kaksi perustavanlaatuista ongelmaa:

1) Aktiviteetti (lukeminen) sekoitetaan AINA siihen, että välineen laadulla (paperi vs. ruutu) olisi merkitystä. Ei ole. Kirjoja on myös elektronisia, ja niidenkin lukeminen on lukemista.

2) Usein kun puhutaan lukemisesta, jotkut humanistit rummuttavat kaunokirjallisuuden puolesta. Maailmassa on kuitenkin PALJON kaikkea mielenkiintoista luettavaa, joka on jotain muuta kuin kaunokirjallisuutta. Olen itse AINA inhonnut fiktiota, oli se sitten korkeakirjallisuutta tai draamasarjoja/elokuvia. Aloin lukea lasten tietokirjoja 6-vuotiaana. Ellei minulla olisi ollut niitä, olisin tuskin innostunut lukemisesta. En ymmärrä, miksi "lukemisen" ja "kaunokirjallisuuden" välille vedetään yhtäläisyysmerkki, koska kaunokirjallisuus on tylsää mutta moni muu laji erittäin ihanaa. Tämä ero pitäisi ottaa huomioon jo lapsissa.

🦄

P.s. Huomaattehan, että minullakin on aivan massiiviset aivot! 😎

• Joo, en kanssa ole mikään kaunokirjallisuuden ystävä. Asiakirjallisuutta kyllä luen, kun tulee tarve. Paljon muutakin kuin kirjoina kuitenkin. Netti keksitty.

• Anonyymi00004
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Joo, en kanssa ole mikään kaunokirjallisuuden ystävä. Asiakirjallisuutta kyllä luen, kun tulee tarve. Paljon muutakin kuin kirjoina kuitenkin. Netti keksitty.

Katsopa huviksesi tyypillisiä puheenvuoroja, joissa joku perustelee lukemisen hyötyjä: pääsääntöisesti väitteen esittäjä viittaa pelkkiin kaunokirjallisuuden hyötyihin.

Tämän ketjun aloittaja ei sitä tehnyt, koska hän lukenee (myös) tutkimuskirjallisuutta. Odotan innolla hänen kommenttiaan väitteeseeni.

🦄

• Anonyymi00005

Voit kohdistaa valituksesi tutkimuksen tekijöille. Ehkä seuraavalla kerralla he tutkivat vain sitä 0.01% ihmisistä jotka lukevat vain tietokirjallisuutta, koska vain sillä minimaalisella ihmisryhmällä on merkitystä, ei sillä sadalla prosentilla.

Ap

• Anonyymi00006

On tutkimuksia joissa on todettu että jo älypuhelimen kanssa samassa huoneessa oleminen vähentää ihmisen älykkyyttä, vaikkei puhelin olisi edes päällä. Joten se siitä sinun kommentistasi missä vähättelit oikeiden kirjojen merkitystä.

Ap

• Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Voit kohdistaa valituksesi tutkimuksen tekijöille. Ehkä seuraavalla kerralla he tutkivat vain sitä 0.01% ihmisistä jotka lukevat vain tietokirjallisuutta, koska vain sillä minimaalisella ihmisryhmällä on merkitystä, ei sillä sadalla prosentilla.

Ap

En kritisoi tuon tutkimuksen tekijöitä. He eivät erottele tuloksia sen perusteella, onko kyseessä kauno- vai tietokirjallisuus.

Sinä taidat erotella. Pahoittelut, että luulin sinua järkevämmäksi. Keskustelua kanssasi ei taida kannattaa jatkaa, koska aliarvioit tietokirjallisuutta ja sen lukijoita.

🦄

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

On tutkimuksia joissa on todettu että jo älypuhelimen kanssa samassa huoneessa oleminen vähentää ihmisen älykkyyttä, vaikkei puhelin olisi edes päällä. Joten se siitä sinun kommentistasi missä vähättelit oikeiden kirjojen merkitystä.

Ap

Jos älypuhelin sinua huolestuttaa, voit toki lukea elektronisia kirjoja myös tietokoneen tai tabletin näytöltä. 😁

Haluan näyttöä siitä, että paperilla olevat merkit ovat aivoille lukuprosessin etenemisen kannalta ratkaisevan erilaisia kuin näytöllä olevat. Muussa tapauksessa pitäydyn kannassani.

🦄

• Anonyymi00009

Olen samaa mieltä, ettei lukemisen tarvitse tarkoittaa kaunokirjallisuutta eikä sen aina tarvitse olla juuri fyysinen kirja.

Meillä luettiin lapsen kanssa satukirjojen lisäksi myös paljon tietokirjallisuutta, koska lastani kiinnosti kaikenlaiset asiat alkuainetaulukoista uhanalaisiin eläimiin. Olen ostanut lapselleni hänen kinnostuksen mukaisia kirjoja/luettavaa/tehtäväkirjoja, koska mielestäni lukemisen pitää olla myös hauskaa eikä jotain pakotettua. Pakottamalla vain tappaa lukemisen innon.

Aletheias

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

En kritisoi tuon tutkimuksen tekijöitä. He eivät erottele tuloksia sen perusteella, onko kyseessä kauno- vai tietokirjallisuus.

Sinä taidat erotella. Pahoittelut, että luulin sinua järkevämmäksi. Keskustelua kanssasi ei taida kannattaa jatkaa, koska aliarvioit tietokirjallisuutta ja sen lukijoita.

🦄

Olet väärässä, ainakin tuon artikkelin perusteella (itse tutkimukseen en ole tutustunut, oletan että artikkeli mukailee itse tutkimusta eikä ole vain toimittelijan oma näkemystä).
        Näistä kohdista voi päätellä että kyse on selkeästi (fiktiivisestä) kaunokirjallisuudesta:

"Osa ajattelee, että lukeminen on tylsää. Juuri siinä on koko homman juju. Hyvän kirjan löytäessään ei edes huomaa, miten paljon tulee lukeneeksi."

"Tulosten perusteella hyötyjen saamiseksi ei tarvitse lukea klassikkokirjallisuutta tai erityisen vaativia teoksia. Olennaisempaa on itse lukeminen ja erityisesti se, että ihminen lukee omasta halustaan."

"havaittuja hyötyjä löytyy eri ikäryhmistä, mutta erityisen kiinnostavia tuloksia saadaan lasten kohdalla."

"10 000 lasta ja nuorta käsittäneessä tutkimuksessa, varhain huvikseen lukemisen aloittaneet pärjäsivät myöhemmällä iällä paremmin"

"Huvikseen lukeneilla lapsilla oli aivoissa suurempi pinta-ala ja tilavuus useilla kognitiivisiin toimintoihin"

"2 tuntia viikossa vapaaehtoisesti lukeneilla lapsilla "

"aikuisilla esimerkiksi vähäisempään stressiin, rentoutumiseen ja kykyyn tarkastella asioita erilaisista näkökulmista. Suosittele lukemista kaikille kapeakatseisille."

______

Näiden yllä esitettyjen otteiden perusteella väitän että sinä olet täysin väärässä, ja nuo päätelmäsi ovat vain omia olettamuksiasi ja henkilökohtaisia fantasioitasi.
        Selkeästi yrität tehdä muista ihmisistä samanlaisia kuin sinä itse ole, mutta oikeat ihmiset eivät ole sellaisia kuin sinä.

Ja sinä et hyvin selvästi kuulu näihin tutkimuksessa esitettyihin henkilöihin, vaan olet heidän täydellinen vastakohtansa.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Jos älypuhelin sinua huolestuttaa, voit toki lukea elektronisia kirjoja myös tietokoneen tai tabletin näytöltä. 😁

Haluan näyttöä siitä, että paperilla olevat merkit ovat aivoille lukuprosessin etenemisen kannalta ratkaisevan erilaisia kuin näytöllä olevat. Muussa tapauksessa pitäydyn kannassani.

🦄

Itseasiassa tuosta on kyllä tutkimusnäyttöä, että fyysinen kirja on usein parempi esim lukemisen sisäistämisen kannalta. En jaksa tähän nyt etsiä sen enempää lähteitä, mutta hakusanoilla screen inferiority effect (näytön paremmuusvaje) tai shallowing effect (pinnallistumisilmiö) löytynee enemmän tietoa.

Tässä nyt pari linkkiä mitkä löysin äkkiä (en tutkinut sen syvällisemmin):

https://readingpacer.com/learn/print-books-vs-screens.html

https://oxfordlearning.com/screen-vs-paper-which-one-boosts-reading-comprehension/

Aletheias

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Olet väärässä, ainakin tuon artikkelin perusteella (itse tutkimukseen en ole tutustunut, oletan että artikkeli mukailee itse tutkimusta eikä ole vain toimittelijan oma näkemystä).
        Näistä kohdista voi päätellä että kyse on selkeästi (fiktiivisestä) kaunokirjallisuudesta:

"Osa ajattelee, että lukeminen on tylsää. Juuri siinä on koko homman juju. Hyvän kirjan löytäessään ei edes huomaa, miten paljon tulee lukeneeksi."

"Tulosten perusteella hyötyjen saamiseksi ei tarvitse lukea klassikkokirjallisuutta tai erityisen vaativia teoksia. Olennaisempaa on itse lukeminen ja erityisesti se, että ihminen lukee omasta halustaan."

"havaittuja hyötyjä löytyy eri ikäryhmistä, mutta erityisen kiinnostavia tuloksia saadaan lasten kohdalla."

"10 000 lasta ja nuorta käsittäneessä tutkimuksessa, varhain huvikseen lukemisen aloittaneet pärjäsivät myöhemmällä iällä paremmin"

"Huvikseen lukeneilla lapsilla oli aivoissa suurempi pinta-ala ja tilavuus useilla kognitiivisiin toimintoihin"

"aikuisilla esimerkiksi vähäisempään stressiin, rentoutumiseen ja kykyyn tarkastella asioita erilaisista näkökulmista. Suosittele lukemista kaikille kapeakatseisille."

______

Näiden yllä esitettyjen otteiden perusteella väitän että sinä olet täysin väärässä, ja nuo päätelmäsi ovat vain omia olettamuksiasi ja henkilökohtaisia fantasioitasi.
        Selkeästi yrität tehdä muista ihmisistä samanlaisia kuin sinä itse ole, mutta oikeat ihmiset eivät ole sellaisia kuin sinä.

Ja sinä et hyvin selvästi kuulu näihin tutkimuksessa esitettyihin henkilöihin, vaan olet heidän täydellinen vastakohtansa.

Itse tutkimuksesta ote:
        Reading for pleasure – from tucking into a Jane Austen classic to devouring a Heartstopper graphic novel – is linked to better mental health, greater empathy and a lower risk of dementia, say researchers.
        they became aware of how widespread the benefits to reading for pleasure are

Professor Sahakian and Dr Langley, together with Vicki Perrin, CEO of The Queen's Reading Room, argue that it doesn't matter what or how we read, reading for enjoyment can bring huge benefits

- ei ole väliä mitä lukee.

10,000 young people, which found that children who began reading for pleasure early in life showed benefits

important thing is to find something they'd really enjoy reading about – it might be a TV programme or a game – and use this as a way in. Reading comics and graphic novels could also be a helpful introduction as they might be seen as less intimidating, maybe less boring, than novels."

two in five adults (38%) choosing books as their ultimate way to unwind. A neuroscience study commissioned by The Queen's Reading Room in 2024 found that just five minutes of fiction can reduce stress by up to 20%, as well as boosting concentration and problem-solving skills and helping readers feel less lonely. One survey even found that more people turned to books for comfort (35%) than to wine (31%) or a hot bath (10%).

• Anonyymi00013
        Anonyymi00008 kirjoitti:

🦄

Oikean kirjan hyödyt verrattuna elektronisiin kirjoihin:

Real Book Advantages

Cognitive Retention: Studies indicate that reading on paper improves memory retention, reading comprehension, and spatial memory of where information is located in the text.

Sleep and Eye Health: Physical books do not emit blue light, avoiding the melatonin suppression and eye strain associated with e-readers and screens before bed.

Tactile Experience: The sensory feedback of turning pages and the physical weight of the book aid concentration and reduce the distractions common with digital devices.

Ownership and Collectibility: Physical books provide permanent ownership, can be lent or resold, and serve as decorative items or collectibles.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Oikean kirjan hyödyt verrattuna elektronisiin kirjoihin:

Real Book Advantages

Cognitive Retention: Studies indicate that reading on paper improves memory retention, reading comprehension, and spatial memory of where information is located in the text.

Sleep and Eye Health: Physical books do not emit blue light, avoiding the melatonin suppression and eye strain associated with e-readers and screens before bed.

Tactile Experience: The sensory feedback of turning pages and the physical weight of the book aid concentration and reduce the distractions common with digital devices.

Ownership and Collectibility: Physical books provide permanent ownership, can be lent or resold, and serve as decorative items or collectibles.

Studies show that reading print books leads to better reading comprehension and deeper learning compared to digital reading. A 2024 meta-analysis of 49 studies found that students who read on paper consistently scored higher on comprehension tests than those who read the same material on screens. Researchers call this the “screen inferiority effect”—meaning that digital reading leads to lower information retention and understanding.

The Screen Inferiority Effect refers to the phenomenon where people tend to comprehend and retain less information when reading on screens compared to reading on paper. It has been widely found that screen readers consistently score lower on reading comprehension tests than paper readers

Cognitive Overload – Screens encourage multitasking and scrolling, which can disrupt deep comprehension.
        Lack of Mental Mapping – Physical books provide spatial cues (e.g., turning pages and text placement) that help with memory and information recall.
        Tendency to Skim – Readers on screens are more likely to scan text instead of engaging in careful, analytical reading.

While this effect impacts all age groups, younger readers are particularly vulnerable. Studies show that children who primarily read on screens develop weaker reading comprehension skills compared to those who engage with print books.

While we believe that technology has its place in education, research shows that reading on paper is still the best way to support lasting learning and academic success.

When researchers have people read the same text on paper versus a screen and then test what they understood, paper wins more often than not — and the finding has only grown stronger over time. It holds across dozens of studies and several large meta-analyses, one of them pooling 171,055 readers.1 Paper is the reliable default.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Olen samaa mieltä, ettei lukemisen tarvitse tarkoittaa kaunokirjallisuutta eikä sen aina tarvitse olla juuri fyysinen kirja.

Meillä luettiin lapsen kanssa satukirjojen lisäksi myös paljon tietokirjallisuutta, koska lastani kiinnosti kaikenlaiset asiat alkuainetaulukoista uhanalaisiin eläimiin. Olen ostanut lapselleni hänen kinnostuksen mukaisia kirjoja/luettavaa/tehtäväkirjoja, koska mielestäni lukemisen pitää olla myös hauskaa eikä jotain pakotettua. Pakottamalla vain tappaa lukemisen innon.

Aletheias

Mainiota! Juuri noin kannattaa tehdä.

🦄

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Mainiota! Juuri noin kannattaa tehdä.

🦄

Mutta mielestäsi kuitenkin lapset pitäisi pakottaa lukemaan puisevaa tietokirjallisuutta, joka on täynnä vääriä faktoja jotka korjataan myöhemmin vain toisiksi vääriksi faktoiksi.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00010 kirjoitti:

______

Minä myös väitän, että sinä olet väärässä. Seuraavista syistä:

1) Minä tarkistin alkuperäisestä tutkimuksesta, että siinä ei tosiaankaan erotella kauno- ja tietokirjallisuutta. Keskeisin termi oli "reading for pleasure" eli huvin vuoksi lukeminen.

2) Lainaamissasi artikkelin kohdissa ei myöskään kerrota mitään kauno- ja tietokirjallisuuden eroista.

Johtopäätös: sinä et ymmärrä lukemaasi. Lisäksi suhtaudut epäkohteliaasti minuun.

En jatka keskustelua kanssasi.

🦄

• Anonyymi00018
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Itseasiassa tuosta on kyllä tutkimusnäyttöä, että fyysinen kirja on usein parempi esim lukemisen sisäistämisen kannalta. En jaksa tähän nyt etsiä sen enempää lähteitä, mutta hakusanoilla screen inferiority effect (näytön paremmuusvaje) tai shallowing effect (pinnallistumisilmiö) löytynee enemmän tietoa.

https://oxfordlearning.com/screen-vs-paper-which-one-boosts-reading-comprehension/

Aletheias

Tuolla ensimmäisen linkin takana sanotaan, että ongelma näkyy vasta, kun tekstiä täytyy vierittää.

Muissa tapauksessa paperi ja elektroniikka eivät eroa toisistaan:

"It’s mostly the scrolling, not the pixels. When text fits the screen with no scrolling, paper and digital come out about even (g = 0.03–0.12); the paper advantage opens up once readers must scroll (g = 0.35–0.48). The device ranking says it all: paper > full-page tablet > e-reader > computer > phone.6 The real culprit is the small, notification-filled phone — and a printed page never has that problem."

🦄

• Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Minä myös väitän, että sinä olet väärässä. Seuraavista syistä:

1) Minä tarkistin alkuperäisestä tutkimuksesta, että siinä ei tosiaankaan erotella kauno- ja tietokirjallisuutta. Keskeisin termi oli "reading for pleasure" eli huvin vuoksi lukeminen.

2) Lainaamissasi artikkelin kohdissa ei myöskään kerrota mitään kauno- ja tietokirjallisuuden eroista.

Johtopäätös: sinä et ymmärrä lukemaasi. Lisäksi suhtaudut epäkohteliaasti minuun.

En jatka keskustelua kanssasi.

🦄

Olet taas väärässä. Jokainen normaali ihminen pystyy noista valikoimistani otteista päättelemään että kyseessä on selkeästi kaunokirjallisuus, ei tietokirjallisuus. Mutta vain tietokirjallisuutta lapsena lukenut henkilö ei siihen päättelyyn kykene, koska hänen aivonsa tietyt osa-alueet ovat pysyvästi jääneet kehittymättä ja tuon henkilön päättelykyky on normaalia ihmistä heikommalla tasolla. Tuo heikentynyt (sosiaalinen) päättelykyky, tai tulkinta, voidaan varmasti osoittaa todeksi testeillä missä tätä tiettyä aihetta tai aluetta käsitellään, vain tietokirjallisuutta lapsena lukenut ei selviydy niistä testeistä samalla tavoin kuin normaali ihminen.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Itse tutkimuksesta ote:
        Reading for pleasure – from tucking into a Jane Austen classic to devouring a Heartstopper graphic novel – is linked to better mental health, greater empathy and a lower risk of dementia, say researchers.
        they became aware of how widespread the benefits to reading for pleasure are

Professor Sahakian and Dr Langley, together with Vicki Perrin, CEO of The Queen's Reading Room, argue that it doesn't matter what or how we read, reading for enjoyment can bring huge benefits

- ei ole väliä mitä lukee.

10,000 young people, which found that children who began reading for pleasure early in life showed benefits

important thing is to find something they'd really enjoy reading about – it might be a TV programme or a game – and use this as a way in. Reading comics and graphic novels could also be a helpful introduction as they might be seen as less intimidating, maybe less boring, than novels."

two in five adults (38%) choosing books as their ultimate way to unwind. A neuroscience study commissioned by The Queen's Reading Room in 2024 found that just five minutes of fiction can reduce stress by up to 20%, as well as boosting concentration and problem-solving skills and helping readers feel less lonely. One survey even found that more people turned to books for comfort (35%) than to wine (31%) or a hot bath (10%).

❗Tuo EI ole ote itse tutkimuksesta.❗

Lainauksesi ovat toisesta lehtiartikkelista, Mirage News -lehdestä. Toimittajat vihjaavat virheellisesti, että kyse olisi vain kaunokirjallisuudesta.

https://www.miragenews.com/scientists-reading-boosts-health-fights-dementia-1744035/

Tutkimus on pdf-muodossa tässä:

https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/03FB342223A3896DB8C39F171659AE33/S0033291723001381a.pdf/early-initiated-childhood-reading-for-pleasure-associations-with-better-cognitive-performance-mental-well-being-and-brain-structure-in-young-adolescence.pdf

Toivottavasti sivusto hyväksyy viestini, vaikka siinä on kaksi linkkiä...

🦄

• Anonyymi00021
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Aletheias

Tuo jälkimmäinen on meta-analyysi. Sen tutkijat kieltäytyvät johtopäätöksissään tekemästä vielä lopullisia päätelmiä digitaalisen tekstien lukemiseen liittyvistä visuaalisista ja huomion suuntaamiseen liittyvistä rajoitteista, koska aihetta on tutkittu verrattain vähän ja koska monet tekijät voivat vaikuttaa lukutekniikoihin.

Silmäilin läpi alkuperäisen tutkimuksen.

🦄

• Anonyymi00022
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Mutta mielestäsi kuitenkin lapset pitäisi pakottaa lukemaan puisevaa tietokirjallisuutta, joka on täynnä vääriä faktoja jotka korjataan myöhemmin vain toisiksi vääriksi faktoiksi.

Mielestäni jokaisen tulee saada lukea sitä, mikä kiinnostaa.

Minua ei koskaan kiinnostanut fiktio.

🦄

• Anonyymi00023
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Olet taas väärässä. Jokainen normaali ihminen pystyy noista valikoimistani otteista päättelemään että kyseessä on selkeästi kaunokirjallisuus, ei tietokirjallisuus. Mutta vain tietokirjallisuutta lapsena lukenut henkilö ei siihen päättelyyn kykene, koska hänen aivonsa tietyt osa-alueet ovat pysyvästi jääneet kehittymättä ja tuon henkilön päättelykyky on normaalia ihmistä heikommalla tasolla. Tuo heikentynyt (sosiaalinen) päättelykyky, tai tulkinta, voidaan varmasti osoittaa todeksi testeillä missä tätä tiettyä aihetta tai aluetta käsitellään, vain tietokirjallisuutta lapsena lukenut ei selviydy niistä testeistä samalla tavoin kuin normaali ihminen.

Otteesi eivät ole tutkijoiden tekstiä vaan toimittajan.

En jaksa sinua! Et edes voi lukea alkuperäistä tutkimusta.

🦄

• Anonyymi00025
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Tuo jälkimmäinen on meta-analyysi. Sen tutkijat kieltäytyvät johtopäätöksissään tekemästä vielä lopullisia päätelmiä digitaalisen tekstien lukemiseen liittyvistä visuaalisista ja huomion suuntaamiseen liittyvistä rajoitteista, koska aihetta on tutkittu verrattain vähän ja koska monet tekijät voivat vaikuttaa lukutekniikoihin.

Silmäilin läpi alkuperäisen tutkimuksen.

🦄

Juu en tosiaan tarkastanut lähteitä sen tarkemmin eli siellä voi hyvin olla jotain ristiriitaistakin, mutta näyttöä siitä kuitenkin on, että fyysinen kirja voi edesauttaa lukemisen ymmärtämistä ja oppimista paremmin kuin lukeminen digitaalisella laitteella.

En tunne aihetta sen syvällisemmin, mutta aikoinaan lapseni kouluun menemisen myötä pohdin näitä ja silloin törmäsin noihin, että fyysisellä oppimateriaalilla on paikkansa ja olin tyytyväinen, kun lapseni koulussa on aina ollut fyysiset kirjat digitaalisen oppimisympäristön lisäksi. Mielestäni se on ollut hyvä kombo, saa hyvät puolet molemmista maailmoista 😊

Aletheias

• Anonyymi00028
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Otteesi eivät ole tutkijoiden tekstiä vaan toimittajan.

En jaksa sinua! Et edes voi lukea alkuperäistä tutkimusta.

🦄

Et jaksa koska olet itse väärässä.

Tutkimuksessa oli kyse nimenomaan kaunokirjallisuudesta ja jopa sarjakuvista.

Jokainen normaali täysijärkinen ihminen tajuaisi sen jo tutkimuksen otsikosta, vain sinä et tajua, et ymmärrä. Koska et voi ymmärtää normaalia ihmistä. Tämän takia tutkijat eivät ole erityisesti painottaneet sitä että luetaanko kaunokirjallisuutta vai tietokirjallisuutta, koska eivät ymmärtäneet sille olevan mitään tarvetta. Tämä asia on itsestäänselvä jokaiselle muulle paitsi sinulle.

"Early-initiated childhood reading for pleasure:
        associations with better cognitive performance,
        mental well-being and brain structure in
        young adolescence"

" it’s important to awaken joy in their early learning,
        e.g., by utilizing well-illustrated picture reading materials to help them understand better."

Ja tämä kohta selittää sinun tilanteesi:
        " Significantly reduced TBV or ICV are
        found in patients with neurodevelopmental-related psychiatric
        disorders, including ADHD (Hoogman et al., 2017) and schizophrenia (Kahn & Sommer, 2015), which might be caused by disruption of early brain development or underdevelopment
        (Woodward & Heckers, 2015)."

• Anonyymi00024

Trollasiko ketjun aloittaja minua? 😄

Hän teki aloituksen lukemisen hyödyllisyydestä. Hän väitti lehtiartikkelia tutkimustekstiksi, väitti minun olevan väärässä (vaikka kirjoitti itse puuta heinää) ja kaikin puolin omalla käyttäytymisellään kumosi alkuperäisen väitteensä.

Mitä mieltä olette?

🦄

• Anonyymi00030

Kyllä vain. Tuttu tyyli jo.

Nöf 🐷

• Mjaa, esitänpä tähän täysin poikkitieteellisen kommentin lukematta jahnaavia tutkimuksia perustuen omaan kokemukseen eli väitän lukevani ja näkeväni eri tavalla fyysisen kirjan sisällön kuin näytön hieroglyfeineen ja fyysinen teos voittaa luettavuudessa 6-0.
      Repikää siitä 🫩 :)

• Anonyymi00026

En osaa tarkemmin analysoida lukemisen hyötyjä aivotoiminnoissa koko iän mittakaavassa.

Lapsena lukeminen auttaa opiskelemaan jotain uutta jo lukunopeuden lisääntyessä. Aikaa menee paljon vähemmän jos ja kun ymmärtää lukemaansa puolta nopeammassa rytmissä.

AV

• Anonyymi00027

Ja Stara lehden linkki vei mainoskoneeseen.

Vaikea osallistua keskusteluun.

• Anonyymi00029

mainostenesto on keksitty

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      72
      1148
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      101
      1110
    3. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      75
      977
    4. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      963
    5. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      22
      897
    6. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      126
      890
    7. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      131
      840
    8. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      58
      795
    9. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      27
      761
    10. Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!

Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m
      Tv-sarjat
      6
      748
    11. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      686
    12. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      46
      681
    13. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      642
    14. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      132
      642
    15. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      627
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      48
      620
    17. Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???

LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.
      Ähtäri
      57
      606
    18. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      48
      604
    19. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      80
      602
    20. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      35
      600
    Aihe