Kyllä maailma on mennyt kummalliseksi, kun enää ei oikein kannata edes Bitcoineja louhia, koska sähköä kuluu yhden noin 70 000 euroa maksavan virtuaalikolikon louhintaan arviolta 840 000 – 1 240 000 kWh ja kun taas vuonna 2028 yhdestä lohkoketjusta maksettava palkkio puolittuu niin sitä enemmän energiaa menee - joten ei enää kannata.
Nykyään nämä entiset kryptovaluuttalouhijat sitten muuttavat konesalejaan tekoälylaskentaan, koska pienemmällä kilowattimäärällä saa moninkertaisen tuoton, "karkeasti noin 3–5 kertaa enemmän liikevaihtoa kuin perinteinen Bitcoin-louhinta. Tietyissä huipputehokkaissa tekoälysovelluksissa tuottoero voi olla jopa yli 20-kertainen."
Eli Google ottaa 1 kWh sähköä verkottaakseen mainoksia, algoritmeja ja tekoälyvastauksia, ja muuttaa sen minimissään ~3,00 euron puhtaaksi voitoksi.
Laskekaa nyt sitten siitä, että kun Googgeli perustaa datakeskuksen, jonka sähkönkulutus on ~1300 MW, että montako eurokolikkoa sillä summalla 20 vuodessa tehdään? No joo, toki kaikki kriittiset raaka-aineet, kuten kupari, tina, alumiini ja muuntajat ovat kallistuneet, joten kyllä niihinkin rahaa menee - tosin hinta on sama kaikille, esim. jos tarvit uuden matkapuhelimen, telkkarin tai mikron niin enemmän maksat kuin ennen. Yksi datakeskus kun nielaisee helposti pelkkää kuparia sisäänsä 50 000 kiloa, joten äkkiäkös senkin hinta nousee.
Mutta hei...lukaskaapas tuosta, kuinka tehdään vihreää siirtymää ja kuinka suomalaiset hyötyvät tuulisähköstä...ai niin joo, googlelle menevät nekin sähköt: https://www.valorem-energie.com/fi/non-classe-fi/valorem-group-ja-google-julkistavat-pitkaaikaisen-sahkonostosopimuksen-joka-mahdollistaa-uuden-maatuulivoiman-tuotannon-suomessa/
Mutta joo, positiivista tosiaan, että kryptot ovat niin last season bisneksenä ja nyt sitten tulee tekoäly kuluttamaan halpaa energiaa.
Mihin se sähkö oikeasti menee?
9
66
Vastaukset 9
- Anonyymi00001
Niin. En ole oikein koskaan ymmärtänyt miten niitä louhitaan. Tuskin niitä mitenkään ilmaiseksi löytyy ja jalostetaan tuotteeksi.
Itse wanhana ukkona olen pitäytynyt ihan varovaisissa rahastoissa. En enää viitsi edes osakkeiden kanssa leikkiä, vaikka toivat minulle huomattavia summia.
Tätä nykyä olen ihan tyytyväinen, mikäli aamulla herään ja ei ole hirmuna kipuja. Jälkeläiset vaikka ryypätköön sitten perinnön. Minua ei mammona enää kiinosta.
Tokikin se on ihan kivaa, ettei tarvitse laskujen kanssa miettiä jääkö rahaa ruokaan. Kaikilla ihmispoloilla ei ole tällainen tilanne.
Sen takia harmittaa kovasti, kun ruokajakeluakin hankaloitetaan ja halutaan lopettaa äärioikeistohallituksen ideologisista syistä.
Mielummin ruoat roskiin, kuin ruokajakeluun. Natsismi rules. Hienoa Orpopurra.
>Simiti< - Anonyymi00002
Ei nää tyhmät lampaat tajua. Niin kauan kuin taistellaan oikeuksistamme on mahdollissuus.
Suomalainen makaa maassa ja esittää kuollutta.
Saksa potkii - Anonyymi00003
Onko totta, että neljä dwtakeskusta vie neljän ydinvoimalan verran energiaa? Miksi sitä muille annetaan.
Onko PM tyhmä?
Vilma - Anonyymi00004
Suurin kummallisuus on, että saman ulvotaan kuinka maailma tuhoutuu, ja sitten louhitaan jotain bitcoineja ja tuhlataan energiaa täysin keksittyyn juttuun. Bitcoinin koko arvo perustuu vain mielikuvitukseen, johon tuhlataan turhaan luonnonvaroja.
Aivan vastaava ja hyödyllisempi voisi olla jokin urheilukolikko. Urheilukolikoita louhitaan tekemällä kyykkyhyppyjä, etunojapunnerruksia sekä nousemalla rappusia. Et kuitenkaan voi valjastaa robottia tai aasia tekemään näitä puolestasi vaan urheilijan täytyy olla ihminen.
Urheilukolikon etu on, ettei luonnon varoja tuhlata keinotekoisen mielikuvistusvaluutan luomiseen, vaan valuutan arvo tulee urheilun terveyshyödyistä.- Anonyymi00006
Tulevaisuudessa kun tekoäly vie kaikkien työn, ja ihmiset kuolevat rahattomina nälkään vaatien kansalaispalkkaa, tekoäly tekee viisaudessaan urheilukolikon.
Saadakseen päivittäisen ruoka-annoksen, ihmisten pitää polkea kuntopyörää 8 tuntia päivässä. Mutta kuka sitten valvoo suorituksen? Puolet kansalaisista palkataan valvojiksi, jotka valvovat urheilusuoritusta kellon kanssa. Ensimmäinen puolisko saa kansalaispalkkansa urheilemalla, ja toinen puolisko valvomalla urheilusuoritusta.
Toki tämä herättää kysymyksen, että eikö kansalaispalkka voitaisi vain antaa ihmisille, kun tekoäly tekee kaiken työn. Mutta tämä on tietysti mahdotonta, koska koko järjestelmä romahtaisi, jos ihmisille vain annettaisiin rahaa. Raha tulee antaa työstä, että sillä olisi arvoa. Ilmainen jaettu olisi arvotonta ja moraali muutenkin tuhoutuisi ja tulisi maailmanloppu. Sama ominaisuus on lähes kaikella modernina aikana rahana käytetyllä: arvo perustuu tasan siihen, että ihmiset uskovat arvoa olevan. Kulta (tai platina) harvinaisuutensa ja muiden ominaisuuksiensa vuoksi on vähän kuin maapallon luonnon oma kryptovaluutta.
- Anonyymi00005
Mä oon ihmetelly Etelä-Afrikan päivittäisiä sähkökatkoja. Maa, jossa paistaa melkeen 365 päivää/v.
- Anonyymi00007
Kuka omistaa, se alkaa määräilemään.
Viis muista.
Onhan selvää, että maasotusta.
Vilma
- Anonyymi00008
Raha tulee seinästä, sähkö stöpselistä ja lokapoikien jutut beelsebupin prseestä. Amen TT
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että
Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.881323Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu39869- 13807
Mieti oikeasti
Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.40798Pahin tapa satuttaa toista
On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.80706- 90705
- 46698
kene ajoi "kolarin"?
"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl17697Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen
Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj27647- 58638
Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä
Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan91614- 65610
- 43591
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa56575Jos kaivattusi on
Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?47566- 43544
Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.129537- 9525
Kylän tielle remonttia?
Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?13512Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31505