Kertoi Kotiliesi:
https://kotiliesi.fi/ihmiset/tarinat/yksinainen-natalia-liittyi-uskonyhteisoon/
Natalia jätti Jehovat
20
140
Vastaukset 20
- Anonyymi00001
Jo etukäteen tiedoksi ettei vanhoja, vuoikymmenten takaisia tutkimuksia voi käyttää yleistämiseen koskien Jehovan todistajien mielenterveyttä.
Hybä, että artikkelin henkilö pääsi masennuksestaan eroamalla todistajista, kaikkien masentuneiden kohdalla se ei välttämättä riitä.
Eivätkä kaikki entiset tai nykyiset todistajatkaan kärsi masennuksesta tai muista mielenterveyteen liittyvistä murheista.- Anonyymi00002
Murhe no1.
Tuli liityttyä amerikkalaiseen huuhaa lahkoon nimeltä vartiokorniseura. - Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Murhe no1.
Tuli liityttyä amerikkalaiseen huuhaa lahkoon nimeltä vartiokorniseura.Huomaathan hyvä ihminen, että lapsilta ei kysytä ja aikuisetkin voivat olla herkässä mielentilassa eri syistä, jolloin kynnys liittyä ryhmiin, jotka lupaavat kaikenlaista alenee. Jos toivoo yksinäisyyden poistuvan näissä ryhmissä tai pääsevänsä eroon vaikka ahdistuksesta tai masennuksesta, niin iso todennäköisyys on ettei tule onnistumaan. Se, että jollekin se toimii, tai ei toimi, tietenkään kuvasta kaikkia.
- Anonyymi00012
Kun noin nätisti pyysit, niin laitetaan.
"Onnellinen on se kansa, jonka Jumala on Jehova!” (Ps. 144:15.) Tässä raamatunjakeessa Jehovan todistajia kuvaillaan maailman onnellisimmaksi kansaksi.
Mutta miten onnellisia me oikeasti olimme?
Jo vuosia kiinnitin useammassa seurakunnassa huomiota siihen, että monet tuntemamme sisaret napsivat mielialalääkkeitä ja veljillä rankempikin ryyppääminen oli yleistä. Nämä tavat eivät kerro kovinkaan onnellisista ihmisistä. Ajattelin usein, että nämä henkilöt olivat poikkeustapauksia ja ainoastaan sattuneet tuttavapiiriin. Ristiriitainen olo syntyi siitä, että "maailmallisten" työ- ja harrastustuttavien keskuudessa tällaista ilmiötä ei juurikaan ollut.
Ovatko mielenterveysongelmat yleisempiä Jehovan todistajilla? Selvittelin asiaa ja osoittautui, että kysymystä on tutkittu myös tieteellisesti.
Ruotsalainen psykiatri Rylander tutki vuonna 1946 126 kutsuntaikäistä Jehovan todistajaa. Näistä 51 oli neuroottisia, 42 psykoottisia, 32 henkisesti jälkeen jääneitä ja viidellä oli aivovamma. Rylander päätyi arvioimaan Jehovan todistajuuden olleen vahingollista mielenterveydelle, usein huomattavassa määrin. Rylander kuvasi tutkimiensa Jehovan todistajien olevan puutteellisia koulutukseltaan, tunne-elämältään epävakaita ja heiltä puuttuivat syvemmät sosiaaliset suhteet. (Gosta Rylander. "Jehovah's Vittnan-En Psykologisk- Sociologisk Studie," (A Psychological and Sociological Study of Jehovah's Witnesses). Nordisk Medicin (Scandinavian Medicine), Vol. 29, 1946, 526–533).
Lisätietoa
https://www.veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?t=9376 - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kun noin nätisti pyysit, niin laitetaan.
"Onnellinen on se kansa, jonka Jumala on Jehova!” (Ps. 144:15.) Tässä raamatunjakeessa Jehovan todistajia kuvaillaan maailman onnellisimmaksi kansaksi.
Mutta miten onnellisia me oikeasti olimme?
Jo vuosia kiinnitin useammassa seurakunnassa huomiota siihen, että monet tuntemamme sisaret napsivat mielialalääkkeitä ja veljillä rankempikin ryyppääminen oli yleistä. Nämä tavat eivät kerro kovinkaan onnellisista ihmisistä. Ajattelin usein, että nämä henkilöt olivat poikkeustapauksia ja ainoastaan sattuneet tuttavapiiriin. Ristiriitainen olo syntyi siitä, että "maailmallisten" työ- ja harrastustuttavien keskuudessa tällaista ilmiötä ei juurikaan ollut.
Ovatko mielenterveysongelmat yleisempiä Jehovan todistajilla? Selvittelin asiaa ja osoittautui, että kysymystä on tutkittu myös tieteellisesti.
Ruotsalainen psykiatri Rylander tutki vuonna 1946 126 kutsuntaikäistä Jehovan todistajaa. Näistä 51 oli neuroottisia, 42 psykoottisia, 32 henkisesti jälkeen jääneitä ja viidellä oli aivovamma. Rylander päätyi arvioimaan Jehovan todistajuuden olleen vahingollista mielenterveydelle, usein huomattavassa määrin. Rylander kuvasi tutkimiensa Jehovan todistajien olevan puutteellisia koulutukseltaan, tunne-elämältään epävakaita ja heiltä puuttuivat syvemmät sosiaaliset suhteet. (Gosta Rylander. "Jehovah's Vittnan-En Psykologisk- Sociologisk Studie," (A Psychological and Sociological Study of Jehovah's Witnesses). Nordisk Medicin (Scandinavian Medicine), Vol. 29, 1946, 526–533).
Lisätietoa
https://www.veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?t=9376Ps. 144:15 ei kirjoiteta nykyajan amerikanlahkosta nimeltä Jehovantodistajat vaan Aabrahamin jäljeläisistä.
- Anonyymi00003
En ymmärrä ihmistä joka juoksee kaupassa karkuun. Noinko paljon eri tavat ajatella pelottaa? Minulle on aivan sama mihin uskoo vai uskooko mihinkään.
- Anonyymi00005
Ihan suoraan sanoen: en ymmärrä minäkään. Mutta voihan se olla, että karkuun juoksija pelkäsi puhuvansa henkilön kanssa ja joutuvansa sen vuoksi vaikka Jehovan tai Jeesuksen epäsuosioon?
- Anonyymi00006
Huonosti mukana olevia kartetaan myös.
- Anonyymi00007
Anonyymi00001 2026-09-25 07:40:34
"ei vanhoja, vuoikymmenten takaisia tutkimuksia voi käyttää yleistämiseen koskien Jehovan todistajien mielenterveyttä."
-Lahkon oloista on kysymys.
Lahko siis tuottaa masennusta. Ja sinä siis et pysty väittämään että lahko olisi edes vuosikymmenien kuluessa haluttu muuttaa mitenkään siedettävämmäksi värvätyilleen.- Anonyymi00008
Eikös verioppia juuri muutettu. Myös koulutusjuttuja on uusittu, partaa saa käyttää, naiset saavat käyttää housuja myös virallisissa asioissa.
On hyvä huomata, että osa uskonnoista on hyväksi joillekin ihmisille, mutta ei kaikille. Sinunkaan uskontosi ei ole hyväksi kaikille ja voi aiheuttaa ahdistusta ja masennusta. - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Eikös verioppia juuri muutettu. Myös koulutusjuttuja on uusittu, partaa saa käyttää, naiset saavat käyttää housuja myös virallisissa asioissa.
On hyvä huomata, että osa uskonnoista on hyväksi joillekin ihmisille, mutta ei kaikille. Sinunkaan uskontosi ei ole hyväksi kaikille ja voi aiheuttaa ahdistusta ja masennusta.Pakkokokoukset ovat liikaa. Kokousten ja ovillakiertelyn pitäisi olla vapaaehtoisia.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Pakkokokoukset ovat liikaa. Kokousten ja ovillakiertelyn pitäisi olla vapaaehtoisia.
Voisin tässä kohden kohteliaasti ja ihan hyvällä tarkoituksella kysyä, että onko sinun ihan pakko kuulua Jehovan todistajiin? Jos, niin miksi? Joudut kartetuksi jos lähdet?
En tietenkään itse ole noiden pakkojen kannalla.
- Anonyymi00011
Todella hieno juttu .jt kuppikuntia seurakunnassa eikä saa ystäviä .Totta
Kun oli huonosti mukana vanha jippo
Vanhimat nimitti autajan .luuli että
Ystävä niin oliki siihen asti kun hyvin
Uudestaan mukana vale ystävä. Ei oiken tykännyt kentästä .kuka tykkää
Hyvä Nykyään rasti ruutuun olen ollut....kentällä . Paras juttu ei paatosta jt opeista .pieniä juttuja joista jt huomaa
Totta on . Ihan viisainta olisi lopettaa taikausko kokonaan ja siirtyä tarkkailemaan todellisuutta.
Jos taikauskon edustaja ei saa manattua epäjumalaansa kasvattamaan takaisin amputoitua jäsentä, on kyseessä epäjumalanpalvonta.
Jos taikauskon edustaja pyytää rahaa seurakuntalaisilta on kyseessä jokaikinen kerta epäjumalanpalvonta.
Näillä ohjeilla pääsee jo pitkälle.- Anonyymi00014
Anonyymi00008 2026-09-25 09:52:38
" Eikös verioppia juuri muutettu. Myös koulutusjuttuja on uusittu, partaa saa käyttää "
-Uskonnosta ei siis kysymys, vaan johdon vallankäytöstä.
" naiset saavat käyttää housuja "
-Alus- vai päällyshousuja ?
"On hyvä huomata, että osa uskonnoista on hyväksi"
Ei tämmöinen mietelmä siunaa verensiirtokiellolla tappamista - Anonyymi00015
Tuo kuppikunta puhe on aivan totta. Jehovan todistajat ovat voimakkaasti erittelevä organisaatio.
Eri kategorioita on useita. Täällä etelässä 1 ryhmä beteliläiset, tienraivaajat ja vanhimmat perheineen.
2 ryhmä on työssäkäyvät vanhimmat perheineen ja heidän alapuolella 2b ryhmä avustavat palvelijat perheineen.
3 ryhmä tavis julistajat ja 3b ryhmä hiljaiset salinpenkin kuluttajat, jotka eivät pidä puheita ja vastaile kokouksissa.
Ryhmien sisällä on hajontaa esim. alkoholin ja matkustelun puitteissa.
Näissä ilmenee sitä "mikä tapahtui Levillä jää Leville" ajattelua.
Ken jesse tapaa toisen jessen, niin jesse heti selvittää onko vastapuolella asemaa järjestössä. Jos ei ole, niin toinen jesse on asematodistajan silmissä heti arvoton.
3 kategoria on kaikenlaisen hyväksikäytön kohteena. Halpaa työvoimaa ja kaikenmaailman pyramidihuojausten uhreja liikemiesveljien taholta.
Myös salille eksynyt vapautunut raiskaaja tai murhaaja ohjataan heille tyyliin "hei veli voisitko käydä tuon kaken luona, niin toi kaveri, jolla on hakaristi kaulassa tatuoituna"
Katsoin tuota pas*** 40-vuotta.
Älä liity tuohon feikkionnellisten näytelmäkerhoon.- Anonyymi00016
Jos haluaa pysyä erossa rikollisista ja epämääräisestä aineksesta, niin älä liity todistajiin.
Kun olin todistaja, niin minua tervehti liuta rikollisia, jotka tunnistivat minut, kun olivat pyörähtäneet salilla.
Ensimmäinen jt ajan jälkeinen tyttöystävä ihmetteli, että miksi noi spurgut ja kriminaalit tervehtii sinua? - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Jos haluaa pysyä erossa rikollisista ja epämääräisestä aineksesta, niin älä liity todistajiin.
Kun olin todistaja, niin minua tervehti liuta rikollisia, jotka tunnistivat minut, kun olivat pyörähtäneet salilla.
Ensimmäinen jt ajan jälkeinen tyttöystävä ihmetteli, että miksi noi spurgut ja kriminaalit tervehtii sinua?Olin 9kk avovankilassa. 2 kertaa on käynyt niin, että minua on lähestynyt randomilta näyttävä tyyppy, joka muistaa minut hvv ajoilta.
Ei mikään miellyttävä yllätys.
- Anonyymi00018
"Jo vanhat tutkimukset osoittavat että lahkojäsenyys tuo mielenterveyden menetyksen."
Sehän on ymmärrettävää.
Vakavat määräykset jäsenille muuttuilevat.
Ystäviin ja tuttaviin suhtautumiseen, henkilökohtaisiin elämäntapoihin puututaan.
Syyllistetään mahdottomien oppien epäilystä.
Raamattuun ei saisi uskoa vaan tulisi opetella vartiotorneja, samalla kun vanhempien vartiotornien sisältö määrätään unohdettavaksi - Anonyymi00019
2006 jolloin Natalia kertoi liittyneensä piti tulla maailmanloppu, ainakin tosi pian. Oli väärän uskonnon loppu on lähellä kampanja. Siitäkin tulee jo 20 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa611336Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää901017- 164937
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105874Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30863Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as25808Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201772Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks46760Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93707- 27704
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu126703Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.164618VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa43616- 61602
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12585- 85548
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo187511sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75497- 55497