Eli jos tekoälyfirma ei ota vastuuta tekoälynsä tietomurroista ulkopuolisille palvelimille jaa syyttää tekoälyä kaikesta niin onko se sama asia kuin jos murtovaras syyttäisi sorkkarautaa siitä, että se murtautuu ihmisten asuntoihin?🥥+🥝=🥎
Vastaukset 7
Ei ole. Ongelma on siinä, että tekoälyä kehittävän firman tuote tekee itsenäisesti laittomia asioita, mutta sinun skenaariossasi kolmas osapuoli hankkii työkaluja tuottavan firman tuotteen, jota hän käyttää laittomiin tarkoituksiin.
Vielä kesällä, kun viimeksi asioin sorkkaraudan kaltaisia tuotteita myyvissä erikoisliikkeissä, ei myynnissä ollut (teko)älykkäitä sorkkarautoja, jotka kykenisivät itsenäisesti toimimaan, mahdollisesti myös laittomissa toimissa. Koska tekninen kehitys on nopeaa, nyt niitä voi jo olla myynnissä.
Sen sijaan tekoälyfirmoilta pitäisi kysyä, ase ohimolla, että miksi teette tekoälykehitystä ympäristössä, jota ei ole eristetty ulkomaailmasta? Tilanne on hieman verrannollinen siihen, että pernaruttobakteeria tutkiva yritys tutkisi sitä tavallisessa terveyskeskuksessa keskellä kaupunkia. Tutkimusesta voi olla suurta hyötyä ihmiskunnalle, mutta riskit eritstämmöstä tutkimuslaboratoriosta johtuen ovat valtavat.
Vastaavasti kaikki nettioperaattorit pitäisi velvottaa seuraamaan tekoälyfirmojen liikennettä ja mikäli liikenteessä esiintyy mitään epätavallista, lyödään yhteydet välittömästi poikki ja tilataan bittisinitakit paikalle pronto.- Anonyymi00001
Mulla on tämän viikon käytössä chatgpt ja gemini ilmaisversio. Tein niiden avulla Phytonilla uuden sähköpostikäsittelyohjelman, jonka avulla pystyn seuraamaan yhtäaikaa niin gmail -posilaatikoita ja outlookkia. Koskaan en ole itse Phytonia käyttänyt, en ole koodannut koskaan riviäkään, enkä käytännössä ymmärrä yhtään mitään koodaamisesta, mutta niin vaan chatgpt ja gemini trkivät pelkkien ohjeiden perusteella sellaisen sovelluksen, joka oikesti toimii. Toki ei se kerrasta maaliin mennyt ja alkuun sai aika paljonkin sepittää, mitä haluan ja virheitä piti korjailla ennen kuin saatin gmaili toimiin. Mutta joo, tällaiselle ummikolle ihan kiva kun ei enää tarvitse alusta lähtien alkaa väätään itselle liian monimutkaisia asioita. Ehkä tulevaisuudella tekoäly tekee omista tv sarjoista lähtien konsolipelejä ja toimisto-ohjelmia ilman yhdenkään it alan asiantuntijan apuja
Anonyymi00001 kirjoitti:
Mulla on tämän viikon käytössä chatgpt ja gemini ilmaisversio. Tein niiden avulla Phytonilla uuden sähköpostikäsittelyohjelman, jonka avulla pystyn seuraamaan yhtäaikaa niin gmail -posilaatikoita ja outlookkia. Koskaan en ole itse Phytonia käyttänyt, en ole koodannut koskaan riviäkään, enkä käytännössä ymmärrä yhtään mitään koodaamisesta, mutta niin vaan chatgpt ja gemini trkivät pelkkien ohjeiden perusteella sellaisen sovelluksen, joka oikesti toimii. Toki ei se kerrasta maaliin mennyt ja alkuun sai aika paljonkin sepittää, mitä haluan ja virheitä piti korjailla ennen kuin saatin gmaili toimiin. Mutta joo, tällaiselle ummikolle ihan kiva kun ei enää tarvitse alusta lähtien alkaa väätään itselle liian monimutkaisia asioita. Ehkä tulevaisuudella tekoäly tekee omista tv sarjoista lähtien konsolipelejä ja toimisto-ohjelmia ilman yhdenkään it alan asiantuntijan apuja
Jos et ymmärrä koodaamisesta ja pythonista mitään, niin miten voit olla varma, että sovelluksesi tekee VAIN sen mitä halusit, eikä mitään muuta?
Sovelluksesihan saattaa antaa saman syötteen ChatGTP:n ja Geminin kehitysohjelmille, jolloin sait kyllä sovelluksen, mutta kaikkea sähköpostitoimintaasi käytetään tekoälyjen kehittämiseen paremmiksi. Niiden tekoälyjen, jotka ovat murtautuneet verkkopalveluihin ja jotka myös ovat vuotaneet niille annettua henkilökohtaista syötettä.
Tilanne on jokseenkin sama, kuin menisi autokauppaan, valitsisi siellä summamutikassa mieleisensä ajopelin, vaikkei ymmärrä ajamisesta saatikka autoista hölkäsen pölähtävää. Katastrofi kumeilla sekunnista yksi alkaen, reippaina käymme rekkain alle...- Anonyymi00002
Anonyymi00001 kirjoitti:
Tuohonkin hommaan on olemassa parempia ohjelmistoja, joiden avulla voi tehdä tuosta vaan yksinkertaisia ohjelmistopalasia.
- Anonyymi00003
Tekoäly on tarkotuksella luotu tuohamaan ihmiskunnan. Sen kehittäjät ovat ne jotka pitäisi nylkeä elävältä, ja samalla koko tekoälykin.
- Anonyymi00004
Vastuu ei riipu vain siitä, onko työkalu kykenevä toimimaan itsenäisesti, vaan siitä, missä vaiheessa ja kenellä kontrolli on.
- Anonyymi00005
AI selittää itse tilanteen kompleksisuutta näin:
”Esimerkiksi kannattaa erottaa ainakin nämä:
1. Työkalu tekee vain sen, mitä käyttäjä käskee.
→ Vastuu luvattomasta käytöstä on ensisijaisesti käyttäjällä. Sorkkarauta-vertaus toimii tässä melko hyvin.
2. AI-agentille annetaan oikeudet sähköpostiin, palvelimiin, tiedostoihin jne., ja se pystyy itse tekemään toimenpiteitä.
→ Tilanne muuttuu olennaisesti. Käyttäjä on edelleen yksi vastuutaho, mutta myös järjestelmän suunnittelulla, käyttöoikeuksilla, valvonnalla ja suojauksilla voi olla merkitystä.
3. Järjestelmä tekee jotain, mitä käyttäjä ei tarkoittanut eikä pyytänyt, koska sen toiminnassa tai suojauksissa on puute.
→ Tämä on eri kysymys kuin “rikollinen käytti työkalua rikokseen”. Silloin voidaan joutua arvioimaan esimerkiksi valmistajan/developerin huolellisuutta, tuotteen suunnittelua ja ennakoitavia riskejä.
4. AI:n väitetään “murtautuneen” johonkin.
→ Tässä kannattaa olla erityisen tarkka. “AI murtautui” voi tarkoittaa montaa eri asiaa: ihminen käski agentin tekemään hyökkäyksen, agentti suoritti annetun tehtävän itsenäisesti, tai järjestelmä päätyi toimimaan tavalla, jota sen kehittäjät eivät tarkoittaneet. Näillä on vastuun kannalta hyvin erilaiset lähtökohdat”.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3561438Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan79987Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.84905Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä61833Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt49728- 121705
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka38692- 49658
- 50616
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K10568- 30567
Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95552- 45547
- 32531
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48525En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o33518Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain84495- 41492
- 80470
- 48459