Muistisairaiden hoitajille

Anonyymi-ap

Toivon, että mahdollisimman moni muistisairaiden hoitajista lukisi tämän.

Me omaiset emme ole idiootteja, jotka tulevat katsomaan läheistään hoivakotiin, vaan meillä on takana monta vuotta yhteistä elämää muistisairaan kanssa jo paljon ennen kuin paikka tehostettuun hoivaan on saatu. Kyllä me omaiset tiedämme millaista muistisairaan hoito on ja millainen se oma läheisemme on. On perustellut syyt miksi tehostettuun hoivapaikka on myönnetty. Älkää puhuko omaisille kuin me emme yhtään ymmärtäisi, miten se oma muistisairaamme käyttäytyy.

Jos omaiset käyvät katsomassa läheistään, on selvää, että epäkohdat ja puutteet perushoidossa tulevat esiin. Annetaan ymmärtää, ettei ole hyvä, että omainen puuttuu epäkohtiin. Jos omaiset taas eivät käy katsomassa läheistään, sekin on hoitajien mielestä väärin. Moni omainen ei uskalla edes antaa palautetta, koska pelkää, että hoitajat kostavat muistisairaalle läheiselle, joka on täysin puolustuskyvytön.

Kun omahoitajan kanssa on sovittu palavereissa jotain ja asiat on kirjattu muistisairaan tietoihin, monta kertaa tulee ilmi, ettei sovituista asioista kuitenkaan pidetä kiinni.

Olemme omaisina seuranneet niin törkeää laiminlyöntiä hoivakodin puolelta, että sen jälkeen, kun omaisemme saanut poistua luotamme, voitte hoitajat olla varmoja, että hoivakodin laiminlyönnteistä lähtee valitus eteenpäin ja pyydetään, että viranomainen tulee tekemään tarkastuksia etukäteen ilmoittamatta.

Ja hoitohenkilökunnan jatkuva valehtelu! Ihme selitykset, joista näkee heti, että hoitaja valehtelee. Jos omainen on jo lääkitty lähes tiedottomaksi ja hänestä näkee, että hyvä, kun jaksaa hengittää, ihan varmasti ei jaksa edes kättäkään nostaa.

Miettikää hoitajat miltä tuntuu omaisista, kun muistisairas läheinen maksaa hoidosta tehostetussa palvelussa lähes 3000 euroa kuussa ja sillä rahalla ei saa esim kunnollista hampaiden pesua? 10 neliön huoneessa toisen potilaan kanssa ja ruoka on valmistettu mahdollisimman edullisista raaka-aineista. Maksaisitteko itse sen verran? Turva vedota, että todellinen kustannus on noin 6000 eur/kk ja muistisairas maksaa vain 3000 euroa - oikeasti on hävytöntä edes vedota tähän 6000 euron summaan! Ihan oikeasti olet sitä mieltä, että se hoiva mitä muistisairaalle annat on tuon arvoista?

Useita kertoja muistisairaalla läheisellä painehaavoja, joita henkilökunta EI OLE EDES HAVAINNUT, vaikka vaihtavat vaatteet aamulla ja illalla. Ollaan sitten silmät pyöreenä, ai, en edes huomannut, kun omainen tulee kertomaan asiasta ja vasta sitten alkaa haavahoito. Kaikki oireiden havainnointi ummetuksesta painehaavoihin, vertavuotaviin ikeniin jää omaisille, kertaakaan ei ole hoivahenkilöstä onnistunut huomaamaan mitään. Miten voi painehaava jäädä huomaamatta?

Useita kertoja hampaat jätetty pesemättä, kyllähän läheiset sen näkevät ja haistavat, että hampaiden pesu on laiminlyöty.

Sama laiminlyönti koskee ihan perusihonhoitoa. Siinäkin hoitajien vastaus: ikäihmisen iho ei kestä pesemistä. NO EI SE KESTÄ SITÄKÄÄN, ETTÄ IHONHOITO JA PESU LAIMINLYÖDÄÄN!

Muistisairaiden hoitajat voivat surutta ja ilman mitään omatuntoa jättää perushoitoon kuuluvat hoitotoimenpiteet tekemättä ja toteavat vain: potilas oli hoitovastainen ja koska itsemääräämisoikeus toimenpidettä ei voitu tehdä. Tämä useimmiten on pelkkää valehtelua, kun potilaat lääkitään sellaiseen kuntoon, etteivät he edes voisi vastustaa mitään.

Hampaiden suhteen annan kaikille omaisille neuvon: kuvatkaa muistisairaan hampaat heti hoivan alussa huolella ja sitten aina säännöllisin väliajoin.

Hoitajille sanoisin: hampaat kuuluu pestä aamuin ja illoin ja näiden tekemättä jättäminen aiheuttaa ihan suoraa kärsimystä potilaalle sekä kustannuksia, jotka voivat olla tuhansia euroja.

Silmätipat pitää mennä perille potilaan silmiin, mutta niidenkin antamista laiminlyödään tai sitten ne laitetaan niin huolimattomasti, etteivät tipat päädy silmiin. Tästäkin laiminlyönnistä seuraa potilaalle kärsimystä.

Niin törkeitä laiminlyöntejä olemme nähneet hoitajien taholta, että toivomme, että jokainen hoitaja saa joskus itse kokea sen mitä itse ovat jättäneet tekemättä.

Omaisia ei kiinnosta se, miten raskasta ja kiireistä teidän työnne on. Se on hoitajien ja heidän työnantajan välinen ongelma, ei muistisairaan eikä todellakaan omaisten ongelma.

Hoitajat valittavat, ettei heille olla kiitollisia. On myös hoitajia, jotka ennen kesälomaansa tai jouluna odottavat, että omaiset tuovat heille lahjoja. Mutta miten olla kiitollinen ja muistaa lahjoilla, kun omaiset ovat nähneet miten huonosti hoidatte työnne? Miksi kiittää, kun aina käydessä huomaa, että TAAS on hampaat jätetty pesemättä ja silmätipat laittamatta, iho hoitamatta, vaippa ollut vaihtamatta liian pitkään. Miksi me omaiset kiittäisimme?

Toivon, että sinä hoitaja, joka jätät perushoitoa tekemättä ja ajattelet, että seuraava hoitaja EHKÄ sitten paikkaa sinun laiskuuttasi ja pesee ne hampaat, toivottavasti vaihdat alaa.

Älä ainakaan odota kiitosta omaisilta.

1

<50

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Itsemäärämisoikeudesta: muistisairaalla EI ole mitään itsemääräämisoikeutta enää jäljellä, jolloin siihen ei voi vedota.

Tehostetun hoivapalvelun muistisairas on määrätty usein vasten tahtoaan hoitoon. Muistisairas lääkitään lääkärin määräyksellä, eikä muistisairaalla ole tässäkään itsemäärämisoikeutta.

Muistisairaalle puetaan hygieniahaalarit, laitetaan laidat sänkyyn sekä istuinvyö pyörätuoliin lääkärin määräyksellä.

Muistisairasta ei elvytetä eikä hänelle anneta erikoissairaanhoidon palveluita. Näissäkään asioissa muistisairaalla ei ole itsemääräämisoikeutta.

Joten: muistisairaan hampaat pestään ja silmätipat laitetaan, vaipat vaihdetaan, iho hoidetaan myös ilman, että muistisairaan mielipidettä näihin asioihin kysytään erikseen. Eikä todellakaan voi hoitaja selittää omaiselle, että potilaalla on itsemäärämisoikeus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      356
      1438
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      79
      987
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      84
      905
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      61
      833
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      728
    6. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      121
      705
    7. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      38
      692
    8. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      49
      658
    9. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      616
    10. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      10
      568
    11. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      30
      567
    12. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      552
    13. 45
      547
    14. 32
      531
    15. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      525
    16. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      33
      518
    17. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      84
      495
    18. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      41
      492
    19. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      80