En ole itse koskaan ollut työtön, joten en tietenkään voi täysin tietää miltä se tuntuu. On minullakin kuitenkin ollut elämässä aikoja, jolloin rahaa on ollut vähän ja on pitänyt katsoa tarkemmin mihin sitä käyttää. Siksi vähän ihmettelen, kun täällä jatkuvasti kirjoitetaan ettei rahat muka riitä mihinkään.
Monessa asiassa kyse on kuitenkin ihan tavallisista arjen valinnoista.
Esimerkiksi jos naudan jauheliha maksaa paljon, niin miksi sitä pitää ostaa? Sikajauheliha on halvempaa ja siitä saa aivan hyvin tehtyä makaronilaatikon, lihapullat tai kastikkeen. Vielä halvemmalla pääsee, kun laittaa joukkoon soijarouhetta tai enemmän makaronia.
Kahvia ei myöskään tarvitse juoda viittä kuppia päivässä. Merkkikahvin sijaan voi ostaa halvinta tarjouksesta ja keittää vähän laihempaa. Leipää voi ostaa ilta-alesta ja laittaa pakkaseen. Juustoa ei tarvitse höylätä sentin paksuisina siivuina, vaan ohuempikin siivu ajaa saman asian.
Kauppaan kannattaa mennä aina ostoslistan kanssa eikä ostaa mitään mitä siinä ei lue. Limut, energiajuomat, karkit, sipsit, tupakka, alkoholi ja valmisruoat voi jättää kokonaan pois. Vettä tulee hanasta käytännössä ilmaiseksi.
Perunat, makaroni, kaurahiutaleet, kananmunat, pakastevihannekset ja sesongin juurekset eivät edelleenkään maksa omaisuuksia. Niistä pystyy tekemään yllättävän monta ateriaa, kun vähän viitsii käyttää mielikuvitusta.
Myös sähkölaskussa voi säästää. Valot pois huoneista joissa ei olla, suihkussa ei tarvitse seistä kahtakymmentä minuuttia ja pyykkikonetta ei tarvitse pyörittää kahden paidan takia. Talvella voi laittaa villasukat jalkaan sen sijaan että asunnossa on 24 astetta lämmintä.
Vaatteita saa kirpputoreilta muutamalla eurolla. Puhelimen ei tarvitse olla uusin iPhone. Televisiota ei tarvitse vaihtaa siksi, että uusi malli on kaksi tuumaa suurempi. Kaikkia suoratoistopalveluja ei tarvitse tilata samaan aikaan.
Itse olen ainakin huomannut, että rahaa säästyy yllättävän paljon, kun yksinkertaisesti jättää turhat asiat ostamatta.
En väitä, että kaikilla olisi helppoa, mutta välillä tuntuu että täällä ensimmäinen ratkaisu on valittaa tukien pienuudesta eikä miettiä, voisiko omassa kulutuksessa olla mitään muutettavaa.
Pienistä puroista syntyy iso virta. Näin ainakin meille aikanaan opetettiin.
En ole koskaan ollut työtön silti olen osannut pärjätä vähällä rahalla
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset 1
Työttömyyteen liittyy toki taloudellisen toimintakyvyn heikentyminen, ja mitä pidempään on työttömänä, sitä ankarammin taloudellinen toimintakyky heikkenee. Se ei kuitenkaan ole työttömyyden ainoa ikävä puoli. Hyvin usein työttömyys rapauttaa yksilön uskon omiin kykyihinsä ja sitä kautta myös toiveet paremmasta hiipuvat vähitellen. Raha ja arvo eivät ole sama asia. Elää voi rahatta, mutta voiko elää arvottomana?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️531059Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?17999- 82851
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)80759Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei21737- 59631
Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k204627- 102604
Persujen Puhoksen retki
Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet188591- 94558
Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille
Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html260488Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto73461Just saying
Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.85458- 39434
Aika on tuonut järkeä
Sä et tiedä musta kaikkea. Jos tietäisit, ymmärtäisit, miksi me ei sovita yhteen. Öljy ja vesi. En mä ole valehdellut,42413- 47400
- 5388
- 29385
Persut eivät uskaltaneet tulla ulos
Bussiin jäivät https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d7f9fc57-dca0-40b8-9cb1-156e5872dba9142376- 29348