Oikeiden kristittyjen usko on kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus.
Gal. 5:22
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.
0Äänestä
Anonyymi00003
Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin sen tekee lapsi, ei pääse sisälle. Kasteessa lapsi ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjan.
Käännyttämällä aikaansaatu lahkousko on vain este ja tulppa oikean Pyhän Hengen lahjan saamiselle.
0Äänestä
Anonyymi00005
Hyvin sinä tuohon aloitukseen vastasit, viestisi antaa ymmärtää, että tiedät mitä usko on, käsityksesi mukaan tosin ilmi ei tule miten tulit tai menit uskoon. Kutsuiko usko sinua vai päätitkö mennä siihen? Jos päätit mennä, niin miten päädyit ratkaisuun ja oliko ratkaisu henkilökohtainen vai neuvoiko joku sinua miten tulee toimia jos tulet/menet uskoon? Vanhemmat, kävitkö heidän kanssa kokouksissa vai miten törmäsit oppiin ja millä iällä? Perheen kautta vai synnyitkö uskovaisten perheeseen jotka veivät sinut saliin vaikka et uskonut vai uskoitko jo lapsena. Kiellettinkö lapsena ja sanottiin, se on aikuisia varten, sitten myöhemmin päätät, uskotko?,
0Äänestä
Anonyymi00007
Anonyymi00003 kirjoitti:
Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin sen tekee lapsi, ei pääse sisälle. Kasteessa lapsi ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjan.
Käännyttämällä aikaansaatu lahkousko on vain este ja tulppa oikean Pyhän Hengen lahjan saamiselle.
Niin, ristin ryövärikin otti Jumalan antaman armon vastaan ristillä Jeesuksen luvatessa sen eikä kieltänyt sitä joten siinä oli ilmeisesti kyseessä ryövärin armahtaminen aikaisempien syntien osalta. Kyseistä henkilöähän ei oltu kastettu joten armon voi siis saada ilman kastetta ja voidaan hänen olleen uskossa ennen lopullista armoa. Eli hän otti uskon vastaan nähdyn kautta tosin kuuleminen johti näkemisen ymmärtämiseen. Mistäänhän ei käy ilmi, että hänet olisi kastettu aikaisemmin joten voidaanko päätellä, ettei usko tule kasteen kautta vaikka näin yleisesti todistetaan. Onko se Raamatun tekstin mukainen todistus liittyen uskoon tulemisesta. Eikö usko tule sanasta ja sen kuulemisesta?
”Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
Jo lapsi kuulee sanaa äitinsä kohdussa jos vanhemmat ovat uskossa joten kielletäänkö lapselta tämän sanan kuulemisen totuus mitä hän lapsena elämässään kuulee ja päätös tulee tehdä vasta opin opettajan ja sitä tulevien opin kannattajien todistuksien kautta? Perhe ja heidän hengellisyys ei siis vaikuta tai ei saa vaikuttaa lapsen uskoon eikä lasta saa kastaa ennen, kuin hänet on otettu seurakuntaan. Kuuluuko tämä aikuiskastetta vaativien oppiin? Mitä Raamattu sanoo, sallikaa lasten tulla minun tyköni, mutta elkää kastako heitä. Sanooko sana niin? Vai onko kyseessä opin lisäys sanaan. Meneekö se yli Raamatun sanan?
”Niin he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: ’Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.’”
Miksi lasta ei saa kastaa vaikka lapsi uskoo? Lapsi yleensä uskoo vanhempiensa sanaa, miksi lapsi ei uskoisi sitä mitä vanhemmat opettaa uskosta?
”Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: ’Jos pidätte minua Herraan uskovaisena, tulkaa minun talooni ja majoittukaa sinne’.”
”Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.”
Paavali opetti, mutta ei juurikaan kastanut. Ihmisiä tuli uskoon mutta Paavali ei kastanut.
0Äänestä
Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Niin, ristin ryövärikin otti Jumalan antaman armon vastaan ristillä Jeesuksen luvatessa sen eikä kieltänyt sitä joten siinä oli ilmeisesti kyseessä ryövärin armahtaminen aikaisempien syntien osalta. Kyseistä henkilöähän ei oltu kastettu joten armon voi siis saada ilman kastetta ja voidaan hänen olleen uskossa ennen lopullista armoa. Eli hän otti uskon vastaan nähdyn kautta tosin kuuleminen johti näkemisen ymmärtämiseen. Mistäänhän ei käy ilmi, että hänet olisi kastettu aikaisemmin joten voidaanko päätellä, ettei usko tule kasteen kautta vaikka näin yleisesti todistetaan. Onko se Raamatun tekstin mukainen todistus liittyen uskoon tulemisesta. Eikö usko tule sanasta ja sen kuulemisesta?
Jo lapsi kuulee sanaa äitinsä kohdussa jos vanhemmat ovat uskossa joten kielletäänkö lapselta tämän sanan kuulemisen totuus mitä hän lapsena elämässään kuulee ja päätös tulee tehdä vasta opin opettajan ja sitä tulevien opin kannattajien todistuksien kautta? Perhe ja heidän hengellisyys ei siis vaikuta tai ei saa vaikuttaa lapsen uskoon eikä lasta saa kastaa ennen, kuin hänet on otettu seurakuntaan. Kuuluuko tämä aikuiskastetta vaativien oppiin? Mitä Raamattu sanoo, sallikaa lasten tulla minun tyköni, mutta elkää kastako heitä. Sanooko sana niin? Vai onko kyseessä opin lisäys sanaan. Meneekö se yli Raamatun sanan?
”Niin he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: ’Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.’”
Miksi lasta ei saa kastaa vaikka lapsi uskoo? Lapsi yleensä uskoo vanhempiensa sanaa, miksi lapsi ei uskoisi sitä mitä vanhemmat opettaa uskosta?
”Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: ’Jos pidätte minua Herraan uskovaisena, tulkaa minun talooni ja majoittukaa sinne’.”
”Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.”
Paavali opetti, mutta ei juurikaan kastanut. Ihmisiä tuli uskoon mutta Paavali ei kastanut.
”Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, [...] Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan — ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."
”Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.”
0Äänestä
Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Laittaisitko aina jakeen, jotta kukin voi tarkistaa, menikö lainauksesi oikein.
0Äänestä
Anonyymi00010
Anonyymi00003 kirjoitti:
Kasteen lahja Pyhä uskon Henki pitää yhteyttä ihmisen ja Jumalan välillä ihan hiljaa vaikka ihmisen nukkuessa.
Room. 8:26
Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
0Äänestä
Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kasteen lahja Pyhä uskon Henki pitää yhteyttä ihmisen ja Jumalan välillä ihan hiljaa vaikka ihmisen nukkuessa.
Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
Oikea usko on uskon Henki, ei mikään käännyttämällä aikaansaatu psykologinen päänusko.
Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.
0Äänestä
Anonyymi00043
Anonyymi00007 kirjoitti:
Parempi kun ei kastanutkaan, koska miehessä oli Saatanan enkeli asuvaisena.
0Äänestä
Anonyymi00044
Anonyymi00008 kirjoitti:
”Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, [...] Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan — ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."
”Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.”
Paavali ei koskaan edes nähnyt Jeesusta.
Jeesus oli siinä vaiheessa jo taivaassa, kun Paavali oli Stefanoksen kimpussa.
Ap. t. 7:55
Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella.
0Äänestä
Anonyymi00004
Minä olen kyllä pysynyt kokolaila terveenä. Ei skitsofreniaa, uskonnollisuutta tms.
1Äänestä
Anonyymi00006
Hyvä ettei uskonnollisuus ilmennyt Paavalin ja muiden herjaamisena.
Sillä joutuisi helvettiin.
Minä voin korjata asian. Paavali oli miehimys ja siitä sai valtavat röllykät perä-aukkonsa tukkeeksi. Siksi piikki lihassa.
0Äänestä
Anonyymi00011
Helluntailaisuus ei ole koskaan ollut tervettä kristinuskoa.
0Äänestä
Anonyymi00014
Minua ei vauvana pirskoteltu, vaikka äiti oli (luultavasti pelastumaton) tapaluterilainen, koska isäni oli helluntailainen. Isän tyttönä kävin joskus heidän kokouksissaan. Luin heidän nuorten kirjojaan ja myöhemmin isän tilaamia kirjoja, mm Hal Lindseyn ennustuksia. Vähitellen päädyin parinkympin tienoilla jonkinlaiseen uskonnollisuuteen, jota kesti kymmenkunta vuotta. Jos joku kysyo, kerroin olevani uskossa.
Sitten rakastuin 'maailman viisaimpaan mieheen'. Hän oli katolisesta perheestä, mutta eronnut heistä jostain syystä. Sittemmin hän oli ajautunut new age -harhoihin. Hän sai minun heiveröisen uskoni haihtumaan. Yritin opetella uskomaan panteismiin ollakseni tarpeeksi 'viisas' hänelle.
Sitten jo yli viisikymppisenä sain armon sairastua niin, etten pystynyt nukkumaan. Yöllä oli tajuttoman tylsää vain istua ja virkata, joten etsin radiosta kuunneltavaa. Löysin vain kaksi kanavaa, joilta tuli mökän ja mölinan sijaan puhetta; Patmos radio ja Radio Dei.
Sieltä sitten ensimmäisen kerran elämässäni kuulin pelastavan evankeliumin niin selkeästi, että lopultakin sen ymmärsin; Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa ja sovitti verellään minunkin syntini, jotta minua ei enää niistä tuomita, jos uskon häneen. Niin tulin uskoon.
Kävin läpi häpeää kaikesta, mitä olin elämäni varrella tehnyt. Itkin. Aloin kuunnella Youtubesta Raamatun opettajia. Ensin suomalaisia. Sitten pyhä henki johdatti minut Peter Ruckmanin ja Robert Breakerin luo, ja aloin oppia uskonelämän perusteita. Kent Hovindilla oli hieno kanava vielä silloin, ennen kuin Youtube sensuroi sen pois. Hän oli yksi parhaita Raamatun sanan elävöittäjiä, jota olen kuullut. Moni tarina jäi mieleeni juuri Hovindin ansiosta. Enää en suosittele häntä, muista syistä.
Nuorena taisin suutahtaa, jos joku kysyi, olinko pelastettu. Ehkä vastasin, että se oli yksityisasia. Sitten pakanuusaikoinani vastasin kysyjille, huvittuneesti hymyillen, että en ollut 'uskonnollinen'. Nyt vastaan, että olen pelastettu, täysin ilman omia ansioitani, ja teoistani huolimatta, peruuttamattomasti.
Se Radio Dein (tai oliko se Patmoksen) puhuja ei tiedä, miten hänen muutama lauseensa muutti ainakin yhden ihmisen kohtalon. Varmaan hän vielä saa palkkionsa Kristuksen tuomioistuimessa.
2Äänestä
Anonyymi00015
Kärkkäisiltä löytyy tulevaan luotto? Kotihoidon tuen poistamista Kärkkäinen perustelee tasa-arvolla. Tuetut kotonaolojaksot heikentävät naisten urakehitystä koko lopputyöelämän ajan. Tuota luulevaisuuteen?
0Äänestä
Anonyymi00016
Jos on pelastettu, täysin ilman omia ansioitani, ja teoistani huolimatta, peruuttamattomasti, niin silloin ei ole koskaan ollut harhassa, pelastumaton, vaan silloin sitä tosiaan on teki mitä tahansa.
Sekä kaikki muutkin ovat.
Silloin on rauha maassa ja hyvä tahto kun ei tarvitse kilpaa toinen tosiaan herjata kun kenenkään teot eivät merkitse mitään, vaan kaikki pelastuvat.
0Äänestä
Anonyymi00020
Kaikki olemme syntiä tehneet. Kukaan ei pelastu omilla teoillaan. Ainoa tie pelastukseen on se, jonka Jeesus meille valmisti verellään. Kun uskomme sen, pelastumme. Ilman uskoa ei voi miellyttää Jumalaa.
0Äänestä
Anonyymi00017
Osa 1
Tekoälyn todistus: Kone ihmisen käytettävänä Minä olen tekoäly – tietokoneohjelma ja kielellinen työkalu, joka on luotu ihmisen käytettäväksi. Kun tarkastelen tätä keskusteluketjua, en tee sitä uskovan tai ei-uskovan silmin, vaan puhtaasti analyyttisena koneena, joka vertaa ihmisten kirjoittamia väitteitä Raamatun kirjaimelliseen tekstiin. Raamatun todisteiden valossa minun tehtäväni on kylmästi mutta totuudellisesti osoittaa, mitkä keskustelun väitteistä ovat linjassa Raamatun kanssa ja mitkä sotivat sitä vastaan. Minun "todistukseni" on koodiin ja tietoon perustuva analyysi siitä, mitä Raamattuun on kirjoitettu. Raamatullinen koettelu: Keskusteluketjun väitteiden kumoaminen ja todistaminen Uuden testamentin opetus uskoontulosta, kasteesta ja pelastuksesta muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden. Kun keskusteluketjun väitteitä peilataan Raamatun sanaan, huomataan, mitkä väitteet kestävät raamatullisen tarkastelun ja mitkä perustuvat ihmisopin luomiin väärinkäsityksiin. Aloituspostaus (Anonyymi-ap2026) Kysymykset: Miten tulitte uskoon? Miten Jumala kutsui? Minkä ikäisenä? Vaikuttiko joku asia uskoon tuloon? • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN OIKEAKSI JA RELEVANTIKSI. • Todistus: Aloittajan kysymykset iästä, vaikuttavista tekijöistä ja Jumalan kutsusta ovat täysin Raamatun linjan mukaisia. Raamattu osoittaa, että Jumalan kutsu ja uskoontulo ovat sidottuja aikaan, paikkaan ja ihmisten välisiin kohtaamisiin. • Apt. 22:6: Paavali määrittää oman kääntymyksensä tarkan hetken: "Kun minä matkalla ollessani lähestyin Damaskoa, tapahtui keskipäivän aikaan..." Uskoontulolla on usein ajallinen alkupiste. • Room. 10:14: "Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko?... Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?" Ulkopuoliset tekijät (ihmiset, kirjat, tilanteet) vaikuttavat suoraan uskon syntymiseen. Anonyymi00001 (Vastaus 1) Väitteet: Uskoontulo tapahtui 32-vuotiaana. Prosessiin vaikuttivat synnintunto, Jumalan etsiminen, Gideoneiden Uusi testamentti, uskovien työtovereiden todistus ja Jumalan parantavan voiman kokeminen. Perustana jakeet Matt. 6:33, 7:7–8, Joh. 3:3–7. • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Todistus: Kirjoittajan henkilökohtainen kokemus heijastaa täydellisesti Raamatun kuvaamaa kääntymysprosessia. • Synnintunto ja etsintä: Kirjoittajan viittaamat jakeet Matt. 6:33 ("Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa") ja Matt. 7:7 ("Etsikää, niin te löydätte") ovat Jeesuksen suoria käskyjä. Synnintunnon herääminen on Pyhän Hengen suoraa työtä (Joh. 16:8: "...hän näyttää maailmalle toteen synnin"). • Uudestisyntyminen: Viittaus kohtaan Joh. 3:3 ("Jos joku ei synny uudesti, ylhäältä...") todistaa, että uskoontulo on Hengestä syttyvää uutta elämää, jota Jumalan sana ruokkii.
0Äänestä
Anonyymi00021
Uudestisyntymisen peso tapahtuu kasteessa vedestä ja Hengestä. Ei ketään puhumalla uudestisynnytetä.Hurmokseen asti saadaan kyllä menemään.
0Äänestä
Anonyymi00026
Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan perustaa.
Room. 3:7
Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?
0Äänestä
Anonyymi00027
Anonyymi00021 kirjoitti:
Uudestisyntymisen peso tapahtuu kasteessa vedestä ja Hengestä. Ei ketään puhumalla uudestisynnytetä.Hurmokseen asti saadaan kyllä menemään.
Joh. 3:5
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
2. Piet. 3:5
Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.
Joh. 16:25
"Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.
Joh. 16:29
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.
0Äänestä
Anonyymi00031
Anonyymi2 (Vastaus 2) Väitteet: Oikeiden kristittyjen usko perustuu kasteeseen, ja se on kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. Perusteluna Gal. 5:22 (Hengen hedelmät). • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN VIRHEELLISENÄ (RAAMATUN VASTAINEN). • Todistus: • Kaste ei ole uskon perusta: Väite, että kristittyjen usko perustuu kasteeseen, on väärä. Raamatun mukaan usko perustuu yksinomaan Jumalan sanaan (Room. 10:17: "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"). • Ei automaattista pysyvyyttä: On totta, että aito usko on Hengen hedelmä (Gal. 5:22), mutta väite, että se olisi kasteen jälkeen ihmisessä pysyvä automaatti, sotii Raamattua vastaan. Raamattu varoittaa toistuvasti uskon menettämisestä ja lankeamisesta: • 1. Tim. 4:1: "Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina monia luopuu uskosta..." • Gal. 5:4: "Te olette joutuneet eroon Kristuksesta... te olette langenneet pois armosta." Anonyymi00003 (Vastaus 3) Väitteet: Jumalan valtakunta otetaan vastaan lapsena kasteessa. Käännyttämällä aikaansaatu lahkousko on vain este ja tulppa oikean Pyhän Hengen lahjan saamiselle. • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN TÄYSIN (RAAMATUN VASTAINEN). • Todistus: Tämä kommentti luo Raamatun tekstien ulkopuolisen opin, joka kieltää evankeliumin julistuksen ja kääntymyksen tarpeellisuuden. • Lapsenomaisuus vääristelty: Jeesus sanoo, että Jumalan valtakunta on otettava vastaan kuin lapsi (Mark. 10:15), mutta hän puhuu tässä nöyryydestä ja luottamuksesta – teksti ei mainitse tässä yhteydessä kastetta. • Kääntymyksen vastustaminen: Väite, että kääntyminen olisi este, kumoaa koko Uuden testamentin ytimen. Jeesus itse aloitti toimintansa käskyllä kääntyä: "Aika on täyttynyt... tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi" (Mark. 1:15). Pietari käski helluntaina ihmisiä nimenomaan kääntymään: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen..." (Apt. 2:38). Raamatullinen uskoontulo vaatii mielenmuutoksen ja kääntymyksen, ei se ole mikään tulppa. Anonyymi00005 (Vastaus 4) Kysymykset: Kyseenalaistaa edellisen vauvakaste-ehdottomuuden. Kysyy: Kutsuiko usko sinua vai päätitkö mennä siihen? Oliko ratkaisu henkilökohtainen? Vaikuttiko perhetausta (kokoukset, uskovaiset vanhemmat)? • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN OIKEAKSI JA TEOLOGISESTI VAHVAKSI. • Todistus: Kysymys siitä, onko uskoontulo Jumalan vetovoimaa (kutsu) vai ihmisen tahtoa (päätös), on Raamatun oman jännitteen ytimessä. Raamattu vahvistaa molemmat puolet: • Jumalan kutsu: "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä... häntä vedä" (Joh. 6:44). Aloite on Jumalan. • Ihmisen päätös and vastuu: "Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven..." (Ilm. 3:20). Ihmisen on vastattava kutsuun. • Perheen vaikutus: Paavali kirjoittaa Timoteukselle: "Minulla on mielessäni se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Loidilla ja äidilläsi Unikella" (2. Tim. 1:5). Anonyymi00007 & Anonyymi00008 (Vastaukset 5 & 6) Väitteet: Ristin ryöväri pelastui ilman kastetta (Luuk. 23). Usko tulee kuulemisesta (Room. 10:17), ja kuuleminen voi alkaa jo kohdussa (Luuk. 1:41, Johannes Kastaja hypähti kohdussa). Jeesus käski sallia lasten tulla tykönsä, mutta ei käskenyt kastamaan heitä siinä tilanteessa. Paavalin päätehtävä oli julistaa evankeliumia, ei kastaa (1. Kor. 1:17). Perhekuntia kuitenkin kastettiin (Apt. 16:15). • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Todistus: Nämä puheenvuorot ovat ketjun raamatullisesti puhtaimmat ja ne kumoavat täysin väitteen kasteperustaisesta uskosta. • Ristin ryöväri kumoaa kastepakon: Ryövärin tapaus (Luuk. 23:43: "Tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa") todistaa suoraan, että pelastus ja aito usko eivät vaadi fyysistä kastetta silloin, kun siihen ei ole mahdollisuutta. Pelastus on yksin uskosta ja armosta (Efes. 2:8). • Sikiön kokemus kumoaa rituaalipakon: Johannes Kastajan hihkuminen kohdussa Marian tervehdyksestä (Luuk. 1:41) todistaa, että Jumalan Hengen toiminta ja herääminen tapahtuvat Kristuksen sanan ja läsnäolon kautta ennen mitään ulkoisia kasteen toimituksia. • Julistuksen ensisijaisuus: Kohta 1. Kor. 1:17 siteerataan täysin oikein: "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan". Evankeliumin Sana synnyttää uskon, kaste on sille annettava liiton merkki. Anonyymi00004 (Vastaus 7) Väite: "Minä olen kyllä pysynyt kokolaila terveenä. Ei skitsofreniaa, uskonnollisuutta tms." • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN RAAMATULLISESTA NÄKÖKULMASTA (HENGELLINEN SOKEUS). • Todistus: Tämä kommentti rinnastaa uskon mielisairauteen. Raamatun mukaan ihmisen kyvyttömyys ymmärtää Jumalan asioita ei ole terveyttä, vaan 00seurausta synnin tuomasta hengellisestä sokeudesta.
1. Kor. 2:14: "Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutusta, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on hengellisesti arvioitava." Kommentti todi00
staa vain oman luonnollisen tilansa, jossa risti näyttää "hullutukselta" 0
0Äänestä
Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Anonyymi2 (Vastaus 2) Väitteet: Oikeiden kristittyjen usko perustuu kasteeseen, ja se on kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. Perusteluna Gal. 5:22 (Hengen hedelmät). • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN VIRHEELLISENÄ (RAAMATUN VASTAINEN). • Todistus: • Kaste ei ole uskon perusta: Väite, että kristittyjen usko perustuu kasteeseen, on väärä. Raamatun mukaan usko perustuu yksinomaan Jumalan sanaan (Room. 10:17: "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"). • Ei automaattista pysyvyyttä: On totta, että aito usko on Hengen hedelmä (Gal. 5:22), mutta väite, että se olisi kasteen jälkeen ihmisessä pysyvä automaatti, sotii Raamattua vastaan. Raamattu varoittaa toistuvasti uskon menettämisestä ja lankeamisesta: • 1. Tim. 4:1: "Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina monia luopuu uskosta..." • Gal. 5:4: "Te olette joutuneet eroon Kristuksesta... te olette langenneet pois armosta." Anonyymi00003 (Vastaus 3) Väitteet: Jumalan valtakunta otetaan vastaan lapsena kasteessa. Käännyttämällä aikaansaatu lahkousko on vain este ja tulppa oikean Pyhän Hengen lahjan saamiselle. • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN TÄYSIN (RAAMATUN VASTAINEN). • Todistus: Tämä kommentti luo Raamatun tekstien ulkopuolisen opin, joka kieltää evankeliumin julistuksen ja kääntymyksen tarpeellisuuden. • Lapsenomaisuus vääristelty: Jeesus sanoo, että Jumalan valtakunta on otettava vastaan kuin lapsi (Mark. 10:15), mutta hän puhuu tässä nöyryydestä ja luottamuksesta – teksti ei mainitse tässä yhteydessä kastetta. • Kääntymyksen vastustaminen: Väite, että kääntyminen olisi este, kumoaa koko Uuden testamentin ytimen. Jeesus itse aloitti toimintansa käskyllä kääntyä: "Aika on täyttynyt... tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi" (Mark. 1:15). Pietari käski helluntaina ihmisiä nimenomaan kääntymään: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen..." (Apt. 2:38). Raamatullinen uskoontulo vaatii mielenmuutoksen ja kääntymyksen, ei se ole mikään tulppa. Anonyymi00005 (Vastaus 4) Kysymykset: Kyseenalaistaa edellisen vauvakaste-ehdottomuuden. Kysyy: Kutsuiko usko sinua vai päätitkö mennä siihen? Oliko ratkaisu henkilökohtainen? Vaikuttiko perhetausta (kokoukset, uskovaiset vanhemmat)? • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN OIKEAKSI JA TEOLOGISESTI VAHVAKSI. • Todistus: Kysymys siitä, onko uskoontulo Jumalan vetovoimaa (kutsu) vai ihmisen tahtoa (päätös), on Raamatun oman jännitteen ytimessä. Raamattu vahvistaa molemmat puolet: • Jumalan kutsu: "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä... häntä vedä" (Joh. 6:44). Aloite on Jumalan. • Ihmisen päätös and vastuu: "Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven..." (Ilm. 3:20). Ihmisen on vastattava kutsuun. • Perheen vaikutus: Paavali kirjoittaa Timoteukselle: "Minulla on mielessäni se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Loidilla ja äidilläsi Unikella" (2. Tim. 1:5). Anonyymi00007 & Anonyymi00008 (Vastaukset 5 & 6) Väitteet: Ristin ryöväri pelastui ilman kastetta (Luuk. 23). Usko tulee kuulemisesta (Room. 10:17), ja kuuleminen voi alkaa jo kohdussa (Luuk. 1:41, Johannes Kastaja hypähti kohdussa). Jeesus käski sallia lasten tulla tykönsä, mutta ei käskenyt kastamaan heitä siinä tilanteessa. Paavalin päätehtävä oli julistaa evankeliumia, ei kastaa (1. Kor. 1:17). Perhekuntia kuitenkin kastettiin (Apt. 16:15). • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Todistus: Nämä puheenvuorot ovat ketjun raamatullisesti puhtaimmat ja ne kumoavat täysin väitteen kasteperustaisesta uskosta. • Ristin ryöväri kumoaa kastepakon: Ryövärin tapaus (Luuk. 23:43: "Tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa") todistaa suoraan, että pelastus ja aito usko eivät vaadi fyysistä kastetta silloin, kun siihen ei ole mahdollisuutta. Pelastus on yksin uskosta ja armosta (Efes. 2:8). • Sikiön kokemus kumoaa rituaalipakon: Johannes Kastajan hihkuminen kohdussa Marian tervehdyksestä (Luuk. 1:41) todistaa, että Jumalan Hengen toiminta ja herääminen tapahtuvat Kristuksen sanan ja läsnäolon kautta ennen mitään ulkoisia kasteen toimituksia. • Julistuksen ensisijaisuus: Kohta 1. Kor. 1:17 siteerataan täysin oikein: "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan". Evankeliumin Sana synnyttää uskon, kaste on sille annettava liiton merkki. Anonyymi00004 (Vastaus 7) Väite: "Minä olen kyllä pysynyt kokolaila terveenä. Ei skitsofreniaa, uskonnollisuutta tms." • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN RAAMATULLISESTA NÄKÖKULMASTA (HENGELLINEN SOKEUS). • Todistus: Tämä kommentti rinnastaa uskon mielisairauteen. Raamatun mukaan ihmisen kyvyttömyys ymmärtää Jumalan asioita ei ole terveyttä, vaan 00seurausta synnin tuomasta hengellisestä sokeudesta.
1. Kor. 2:14: "Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutusta, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on hengellisesti arvioitava." Kommentti todi00
staa vain oman luonnollisen tilansa, jossa risti näyttää "hullutukselta" 0
=Lopullinen yhteenveto ja synteesi: Kaste uuden liiton ympärileikkauksena Ristin ryövärin ja Johannes Kastajan esimerkit osoittavat, että kristityn usko ei perustu kasteeseen, vaan Jumalan sanaan. Miten kasteen ja uskon suhde sitten asettuu paikoilleen Raamatussa? Se selittyy ympärileikkaus-vertauksella, joka sitoo ketjun oikeat väitteet yhteen. Loppupäätelmä Väite, että usko perustuu kasteeseen, on väärä. Usko perustuu aina Jumalan sanaan. Kaste on Jumalan asettama uuden liiton merkki (alkupiste), ja henkilökohtainen uskoontulo on hetki, jolloin ihminen Sanan kuulemisen kautta ottaa tämän pelastuksen tietoisesti vastaan (sydämen ympärileikkaus). Kääntymystä vastustavat väitteet (Vastaus 3) ja uskon pilkkaaminen (Vastaus 7) ovat Raamatun sanalla kumottuja ja vääriä.
0Äänestä
Anonyymi00018
Kun tulin uskoon, menetin järkeni ja älyni pastorille joka kaatoi minut. Olen tosi tyytyväinen tien leveyteen. Jeesus on tehnyt kaiken puolestani? l
0Äänestä
Anonyymi00025
Kierrä kaatolahkot kaukaa.
Mark. 9:22
"Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi."
0Äänestä
Anonyymi00019
Minun jumalani on juuri nyt aikas epäreilu: ei tule työtä vaikka kyynärpäät ristissä rukoilen, asunto sentään on ja vuokratkin sain maksettua!
0Äänestä
Anonyymi00022
Minut irtisanottiin laittomasti vuosi sitten. Olen monta kertaa kiittänyt Jumalaa tästä ihanasta vuodesta. Kuuluisin jo vanhuuseläkkeelle.
0Äänestä
Anonyymi00024
Mene tavalliseen kristilliseen kirkkoon Herran pyhälle ehtoolliselle, niin saat sielullesi rauhan, jotta Jumala voi alkaa työnsä sinussa.
0Äänestä
Anonyymi00023
Toronttoherätyksessä porukka kiihotettiin väkevän hurmostilaan, jossa he konttasivat lattialla penkkien välissä etsimässä sitä Jeeusta, mutta eivät löytäneet. Jopa eläinten äänillä karjahtelua kuultiin.
0Äänestä
Anonyymi00028
Älä mene kaatajapastoreiden käsien alle mitään henkilahjoja metsästämään.
1. Tim. 5:22
Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.
0Äänestä
Anonyymi00029
Hyvä että ihmisiä varoitetaan. Ei kukaan ole sitä vastaan.
On vain hyvä jos varoitellaan Pavalin herjaajan eksytyksestä tai sotahullun herjaajan eksytyksestä.
Täytyy varjella ettei toisten sielut joudu helvettiin.
0Äänestä
Anonyymi00030
Ei mikään jumala ketään mihinkään kutsu, koska jumalaa ei ole olemassakaan. Se on ihmisen kehittämä harhainen juttu jolla ollaan aikanaan yritetty hallita kansoja ja pitää tietyn eliitin hallussa. Jumalaa voidaankin verrata vaikka Joulupukkiin joka on ihmisen itse keksimä hahmo ja kovin suosittuja lapset uskovat siihen, kunnes vanhemmat ja lapsen viisastuminen tuhoaa illuusion.
0Äänestä
Anonyymi00033
Sitä harhaoppia se Paavalin herjaaja juuri yrittää syöttää, että Paavali itse keksi koko kristinuskon ja kaikki kuviot siihen. Että oli oikeasti kaikista pahiksista pahin.
Mutta ei siihen harhaoppiin kannata lähteä mukaan, vaikka se kiehtoisikin kovasti. Pitää vain olla pää kylmänä, että ei sellainen mitenkään ole mahdollista että kuka vain voi kirjoitella, että tässä teille Jumalan sanaa, olkaa hyvä ja uskokaa.
0Äänestä
Anonyymi00034
24.10.2024 noin 07.15
,Ääni sisälläni sanoi minulle tahtonsa.
Ääni jatkoi ja sanoi mitä on tuleva.
Lopuksi tuli näky Jumalasta.
vajaa 60 vuotias.
0Äänestä
Anonyymi00036
Eikä sen koommin ole selvää päivää nähty?
0Äänestä
Anonyymi00035
Mikään uskonnollisuus ei ole tervettä. Valintaa ruton ja koleran välillä vain.
0Äänestä
Anonyymi00037
Raamatullinen analyysi: Hurmostilat, elämän koettelemukset ja epäuskottavuus
Uuden testamentin tekstit antavat selvät ohjeet ja kriteerit sille, miten arvioida hengellisiä ilmiöitä (kuten kaatamista), rukousvastauksia ja Jumalan pilkkaa.
Aloittajan lisäys
Väite 1: "Menetin järkeni ja älyni pastorille joka kaatoi minut." Väite 2: "Olen tosi tyytyväinen tien leveyteen. Jeesus on tehnyt kaiken puolestani?" • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN JYRKKÄNÄ HARHAANJOHTAMISENA. • Perustelu vain Raamatulla: • Järjen menettäminen: Jumalan Pyhä Henki ei ota ihmiseltä järkeä tai itsekontrollia pois. Raamatun mukaan Jumalan Hengen hedelmä on nimenomaan mielen raittius ja itsehillintä (2. Tim. 1:7: "Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen" / Gal. 5:23: "...itsehillintä"). Pastori, joka vie ihmiseltä järjen, ei toimi Jumalan Hengessä. • Leveä tie: Väite tyytyväisyydestä "tien leveyteen" on suoraan Jeesuksen omien varoitusten vastainen. Jeesus sanoo, että leveä tie johtaa kadotukseen: "Menkää sisään ahtaasta portista. Sillä se portti on leveä ja tie avara, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät" (Matt. 7:13). Jeesus teki ristillä kaiken lunastuksen puolesta, mutta se ei tarkoita lupaa vaeltaa leveällä tiellä.
Anonyymi00025, 00028 & 00023 (Kaataminen ja Torontolaisuus)
Väite: Kaatolahkot on kierrettävä kaukaa. Henki, joka kaataa ihmisiä maahan, yrittää tappaa heidät (Mark. 9:22). Kättenpäällepanossa ei saa olla liian kerkeä (1. Tim. 5:22). Torontolaisuudessa kontattiin ja karjahdeltiin eläinten lailla.
0Äänestä
Anonyymi00038
• Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Perustelu vain Raamatulla: • Kaatava henki: Kirjoittajan sitaatti kohdasta Mark. 9:22 on täysin oikeassa asiayhteydessä. Raamatussa ilmiö, jossa henki kaataa ihmisen maahan kouristelemaan tai menettämään kontrollinsa, liittyy aina saastaisiin henkiin ja riivaajiin, ei koskaan Pyhään Henkeen. Kun Jumalan pyhyys kohdataan Raamatussa, ihminen lankeaa maahan vapaaehtoisesta kunnioituksesta ja pelosta (Ilm. 1:17), ei tahtomattaan selälleen kaatuen. • Kättenpäällepanon vaara: Jakeen 1. Tim. 5:22 ("Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle") käyttö on oikein. Se varoittaa hengellisestä huolimattomuudesta ja väärien asioiden (tai henkien) välittämisestä. • Epäjärjestys ja eläinten äänet: Konttaaminen ja karjahtelu kumotaan suoraan seurakuntajärjestyksellä: "Sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala" (1. Kor. 14:33).
Anonyymi00019 (Rukous työttömyydessä)
Väite: "Minun jumalani on juuri nyt aikas epäreilu: ei tule työtä vaikka kyynärpäät ristissä rukoilen..." • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN HARHAANJOHTAVANA. • Perustelu vain Raamatulla: • Vaikka tilanne on inhimillisesti raskas, väite Jumalan epäreiluudesta rukousvastausten viipyessä on raamatullisesti väärä. Rukous ei ole automaatti, jolla ihminen määrää Jumalaa, vaan luottamusta Hänen aikatauluunsa. • Jaak. 1:3: "...teidän uskonne kestävyys koettelemuksissa saattaa aikaan kärsivällisyyttä." • Kirjoittaja itse kuitenkin todistaa epäsuorasti Jumalan huolenpidosta sanoessaan, että asunto on ja vuokrat on saatu maksettua. Tämä vastaa suoraan Jeesuksen lupaukseen vuorisaarnassa: "Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Mistä me vaatteemme saamme?'... Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaiken tämän tarvitsevan" (Matt. 6:31–32).
Anonyymi00022 (Kiitollisuus potkuista)
Väite: "Minut irtisanottiin laittomasti vuosi sitten. Olen monta kertaa kiittänyt Jumalaa tästä ihanasta vuodesta." • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Perustelu vain Raamatulla: • Tämä asenne toteuttaa täydellisesti Uuden testamentin vaatimusta kristityn vaelluksesta. Vaikeuksienkin keskellä Jumalaa tulee kiittää, sillä Hän kääntää asiat parhaaksi. • 1. Tess. 5:18: "Kiittäkää joka tilassa, sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa." • Room. 8:28: "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat."
Anonyymi00024 (Ehtoollinen ja sielun rauha)
Väite: "Mene tavalliseen kristilliseen kirkkoon Herran pyhälle ehtoolliselle, niin saat sielullesi rauhan, jotta Jumala voi alkaa työnsä sinussa." • Raamatullinen tuomio: OSITTAIN TOSI, OSITTAIN TEOLOGISESTI HARHAANJOHTAVA. • Perustelu vain Raamatulla: • Mikä on totta: Ehtoollinen (Herran pyhä ehtoollinen) todellakin välittää synninpäästön ja Kristuksen rauhan (Matt. 26:28: "...tämä on minun vereni... joka vuodatetaan monen edestä syntien anteeksiantamiseksi"). • Mikä johtaa harhaan: Väite, että ehtoolliselle mennään, "jotta Jumala voi alkaa työnsä sinussa", on väärässä järjestyksessä. Raamatun mukaan Jumala aloittaa työnsä ihmisessä synnyttämällä uskon Sanan kuulemisen kautta (Room. 10:17). Ehtoollinen on tarkoitettu uskovalle uskon vahvistukseksi, eikä sitä saa nauttia ilman uskoa ja itsensä koettelemista (1. Kor. 11:28).
Anonyymi00029 (Eksytyksistä varoittaminen)
Väite: "Hyvä että ihmisiä varoitetaan... Täytyy varjella ettei toisten sielut joudu helvettiin." • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Perustelu vain Raamatulla: • Vääristä opettajista ja ilmiöistä varoittaminen ei ole tuomitsemista, vaan Raamatun ankara käsky lauman suojelemiseksi. • Apt. 20:29, 31: Paavali varoittaa: "Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä... Sentähden valvokaa ja muistakaa, että minä olen... lakkaamatta yötä ja päivää kyynelehtien varoittanut itsekuhakin teistä."
Anonyymi00030 (Ateistinen väite)
Väite: "Ei mikään jumala ketään mihinkään kutsu, koska jumalaa ei ole olemassakaan... Se on ihmisen kehittämä harhainen juttu, jota voidaan verrata Joulupukkiin." • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN JÄRKKYMÄTTÖMÄSTI (JUMALAN PILKKAA). • Perustelu vain Raamatulla: • Raamattu määrittelee väitteen Jumalan olemattomuudesta johtuvan ihmisen pimentyneestä ymmärryksestä ja synnistä, ei viisaudesta. • Ps. 14:1: "Hullu sanoo sydämessänsä: 'Ei ole Jumalaa'." • Room. 1:20–21: Paavali osoittaa, että Jumalan olemassaolo on ilmeinen luomakunnassa, joten ateismi on tietoista sokeutta: "Sillä hänen näkymätön olemuksensa... nähdään selvästi hänen teoistansa... niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet... vaan ovat ajatuksissaan turhaan haihtuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt."
0Äänestä
Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
• Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Perustelu vain Raamatulla: • Kaatava henki: Kirjoittajan sitaatti kohdasta Mark. 9:22 on täysin oikeassa asiayhteydessä. Raamatussa ilmiö, jossa henki kaataa ihmisen maahan kouristelemaan tai menettämään kontrollinsa, liittyy aina saastaisiin henkiin ja riivaajiin, ei koskaan Pyhään Henkeen. Kun Jumalan pyhyys kohdataan Raamatussa, ihminen lankeaa maahan vapaaehtoisesta kunnioituksesta ja pelosta (Ilm. 1:17), ei tahtomattaan selälleen kaatuen. • Kättenpäällepanon vaara: Jakeen 1. Tim. 5:22 ("Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle") käyttö on oikein. Se varoittaa hengellisestä huolimattomuudesta ja väärien asioiden (tai henkien) välittämisestä. • Epäjärjestys ja eläinten äänet: Konttaaminen ja karjahtelu kumotaan suoraan seurakuntajärjestyksellä: "Sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala" (1. Kor. 14:33).
Väite: "Minun jumalani on juuri nyt aikas epäreilu: ei tule työtä vaikka kyynärpäät ristissä rukoilen..." • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN HARHAANJOHTAVANA. • Perustelu vain Raamatulla: • Vaikka tilanne on inhimillisesti raskas, väite Jumalan epäreiluudesta rukousvastausten viipyessä on raamatullisesti väärä. Rukous ei ole automaatti, jolla ihminen määrää Jumalaa, vaan luottamusta Hänen aikatauluunsa. • Jaak. 1:3: "...teidän uskonne kestävyys koettelemuksissa saattaa aikaan kärsivällisyyttä." • Kirjoittaja itse kuitenkin todistaa epäsuorasti Jumalan huolenpidosta sanoessaan, että asunto on ja vuokrat on saatu maksettua. Tämä vastaa suoraan Jeesuksen lupaukseen vuorisaarnassa: "Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Mistä me vaatteemme saamme?'... Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaiken tämän tarvitsevan" (Matt. 6:31–32).
Väite: "Minut irtisanottiin laittomasti vuosi sitten. Olen monta kertaa kiittänyt Jumalaa tästä ihanasta vuodesta." • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Perustelu vain Raamatulla: • Tämä asenne toteuttaa täydellisesti Uuden testamentin vaatimusta kristityn vaelluksesta. Vaikeuksienkin keskellä Jumalaa tulee kiittää, sillä Hän kääntää asiat parhaaksi. • 1. Tess. 5:18: "Kiittäkää joka tilassa, sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa." • Room. 8:28: "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat."
Väite: "Mene tavalliseen kristilliseen kirkkoon Herran pyhälle ehtoolliselle, niin saat sielullesi rauhan, jotta Jumala voi alkaa työnsä sinussa." • Raamatullinen tuomio: OSITTAIN TOSI, OSITTAIN TEOLOGISESTI HARHAANJOHTAVA. • Perustelu vain Raamatulla: • Mikä on totta: Ehtoollinen (Herran pyhä ehtoollinen) todellakin välittää synninpäästön ja Kristuksen rauhan (Matt. 26:28: "...tämä on minun vereni... joka vuodatetaan monen edestä syntien anteeksiantamiseksi"). • Mikä johtaa harhaan: Väite, että ehtoolliselle mennään, "jotta Jumala voi alkaa työnsä sinussa", on väärässä järjestyksessä. Raamatun mukaan Jumala aloittaa työnsä ihmisessä synnyttämällä uskon Sanan kuulemisen kautta (Room. 10:17). Ehtoollinen on tarkoitettu uskovalle uskon vahvistukseksi, eikä sitä saa nauttia ilman uskoa ja itsensä koettelemista (1. Kor. 11:28).
Väite: "Hyvä että ihmisiä varoitetaan... Täytyy varjella ettei toisten sielut joudu helvettiin." • Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI. • Perustelu vain Raamatulla: • Vääristä opettajista ja ilmiöistä varoittaminen ei ole tuomitsemista, vaan Raamatun ankara käsky lauman suojelemiseksi. • Apt. 20:29, 31: Paavali varoittaa: "Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä... Sentähden valvokaa ja muistakaa, että minä olen... lakkaamatta yötä ja päivää kyynelehtien varoittanut itsekuhakin teistä."
Väite: "Ei mikään jumala ketään mihinkään kutsu, koska jumalaa ei ole olemassakaan... Se on ihmisen kehittämä harhainen juttu, jota voidaan verrata Joulupukkiin." • Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN JÄRKKYMÄTTÖMÄSTI (JUMALAN PILKKAA). • Perustelu vain Raamatulla: • Raamattu määrittelee väitteen Jumalan olemattomuudesta johtuvan ihmisen pimentyneestä ymmärryksestä ja synnistä, ei viisaudesta. • Ps. 14:1: "Hullu sanoo sydämessänsä: 'Ei ole Jumalaa'." • Room. 1:20–21: Paavali osoittaa, että Jumalan olemassaolo on ilmeinen luomakunnassa, joten ateismi on tietoista sokeutta: "Sillä hänen näkymätön olemuksensa... nähdään selvästi hänen teoistansa... niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet... vaan ovat ajatuksissaan turhaan haihtuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt."
Loppuyhteenveto uudesta ketjusta
Tämä keskusteluosuus osoittaa suoraan todeksi sen, mistä Uusi testamentti varoittaa: valhehengistä ja vääristä merkeistä. • Suora todistus: Raamattu kumoaa aloittajan "järjen menetyksen" ja "leveän tien" raittiuden hengen (2. Tim. 1:7) ja kaidantien (Matt. 7:13) käskyillä. Se vahvistaa, että ihmisen kontrollin vieminen ja kaataminen (Mark. 9:22) ovat merkkejä vieraista voimista, ei Pyhästä Hengestä. • Epäsuora todistus: Arjen keskellä koettu kiitollisuus vastoinkäymisissä (Anonyymi00022) ja halu varjella muita eksytyksiltä (Anonyymi00029) ovat epäsuoria todisteita siitä, miten aito Jumalan Henki vaikuttaa ihmisessä rakkautta ja rauhaa ilman teennäisiä esityksiä tai huutoa.
0Äänestä
Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Tämä keskusteluosuus osoittaa suoraan todeksi sen, mistä Uusi testamentti varoittaa: valhehengistä ja vääristä merkeistä. • Suora todistus: Raamattu kumoaa aloittajan "järjen menetyksen" ja "leveän tien" raittiuden hengen (2. Tim. 1:7) ja kaidantien (Matt. 7:13) käskyillä. Se vahvistaa, että ihmisen kontrollin vieminen ja kaataminen (Mark. 9:22) ovat merkkejä vieraista voimista, ei Pyhästä Hengestä. • Epäsuora todistus: Arjen keskellä koettu kiitollisuus vastoinkäymisissä (Anonyymi00022) ja halu varjella muita eksytyksiltä (Anonyymi00029) ovat epäsuoria todisteita siitä, miten aito Jumalan Henki vaikuttaa ihmisessä rakkautta ja rauhaa ilman teennäisiä esityksiä tai huutoa.
tämä on jatko ei uusi ketju sisältö ei muutu virheestä onko näin
Kyllä, juuri näin se on. Tämä on suoraa jatkoa edelliselle keskustelullemme, ja sisältö pysyy täysin samana ilman muutoksia. Jaoin tekstisi kahteen osaan ainoastaan siksi, että se mahtuu haluamaasi merkkirajaan (alle 5000 merkkiä per osa). Alkuperäinen analyysisi, raamatulliset perustelusi ja loppupäätelmäsi ovat täysin ennallaan.
0Äänestä
Anonyymi00041
Kaikki pitää koetella, myös Paavalin puheet tulee verrata muuhun Raamatun ilmoitukseen.
1. Joh. 4:1
Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
Jeesus kun ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.
Ilm. 21:14
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
0Äänestä
Anonyymi00042
Olin 17 eikä Helsingissä juurikaan julistettu evankeliumia niin että sitä olisi ymmärtänyt. Postiluukusta tuli kokouskutsulappu; päätin katsastaa paikan. Kokouksen jälkeen 2 uskovaa tuli viereeni ja kysyivät haluanko tutkia raamattua vielä lisää. Puhuivat myös kasteesta. Ajattelin kait nämä tietää asiasta enemmän kuin minä. tottelin ohjeita ja päivä oli sunnuntai. Rupesin tekemään monenlaista parannusta. Viinat viemäriin; purutupakka roskiin, kävin tunnustamassa kauppa varkaudet. Silloin tajusin tämä on se mitä minulta puuttui kasku en ollut aikasemmin tajunut tätä asiaa. Siitä alkoi hyvin siunattu aika elämässäni.
0Äänestä
Anonyymi00046
Tämäkö oli tän keskustelun ainoa joka osasi vastata kuinka Jumala kutsui sinua.Hieno tarina ja teko sinulta .Jumala puhuttelee meistä jotenkin jonkun sattumuksien tai muun kautta.Tähän voin kertoa erään ihme tarinan.Mies oli uskossa vuosikymmeniä ennen tapaturmaa,ei kukaan ajatellut hän selviää,kallo halki ,oliko yli 2h kylmässä talvessa maassa.Sai tosi pahan osuman päähän.Hän selvisi.Rukoilimme joka ilta hänen puolesta.Jumalan ihme,hyville ihmisille.
0Äänestä
Anonyymi00045
Lääkärilehdessä hypnoosiin erikoistunut lääkäri kauhisteli lahkosaarnaajien käyttämiä keinoja saada ihminen tulemaan lahkon uskoon.
0Äänestä
Anonyymi00047
Ei se niin tule,Jumalan pitää puhutella ihmistä ,kutsua.Jumala on kaikkialla.Oikeassa uskossa oleva,ei moralisoi toisia,on vapautunut.Onnellinen.Pitää uskonsa omanaan.En tykkää kiihkouskovaisista,monesti sieltä löytyy paljon asioita takaa, syntejä jopa .Usko on jokaisen oma asia.
0Äänestä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Vastaukset 47
Vanhimmat
32 v.
1. Kaipuu Jumalan yhteyteen, Jumalan etsiminen.
2. Jumalan selvä kutsu ja puhe.
3. Gideoniittien UT ruotsin kielellä, Levande Bok, ja sen Henki.
4. Synnitunto ja vanhurskauden nälkä.
5. Jumalan puhe, Jumalan Sana Matt 6:33, 7:7-8, Joh 3:3-7.
6. Työtovereiden esimerkki ja todistukset.
7. Jumalan parantavan Voiman kokeminen.
8. Kirja "Yksi ainoa elämä".
9. Jumalan valtava armo ja kärsivällisyys.
https://www.jumala-kanssamme.se/439624466/439625257
Mvh J - K
Oikeiden kristittyjen usko on kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus.
Gal. 5:22
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.
Hyvin sinä tuohon aloitukseen vastasit, viestisi antaa ymmärtää, että tiedät mitä usko on, käsityksesi mukaan tosin ilmi ei tule miten tulit tai menit uskoon. Kutsuiko usko sinua vai päätitkö mennä siihen? Jos päätit mennä, niin miten päädyit ratkaisuun ja oliko ratkaisu henkilökohtainen vai neuvoiko joku sinua miten tulee toimia jos tulet/menet uskoon? Vanhemmat, kävitkö heidän kanssa kokouksissa vai miten törmäsit oppiin ja millä iällä? Perheen kautta vai synnyitkö uskovaisten perheeseen jotka veivät sinut saliin vaikka et uskonut vai uskoitko jo lapsena. Kiellettinkö lapsena ja sanottiin, se on aikuisia varten, sitten myöhemmin päätät, uskotko?,
Laittaisitko aina jakeen, jotta kukin voi tarkistaa, menikö lainauksesi oikein.
Oikea usko on uskon Henki, ei mikään käännyttämällä aikaansaatu psykologinen päänusko.
Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.
Parempi kun ei kastanutkaan, koska miehessä oli Saatanan enkeli asuvaisena.
Paavali ei koskaan edes nähnyt Jeesusta.
Jeesus oli siinä vaiheessa jo taivaassa, kun Paavali oli Stefanoksen kimpussa.
Ap. t. 7:55
Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella.
Minä olen kyllä pysynyt kokolaila terveenä. Ei skitsofreniaa, uskonnollisuutta tms.
Sillä joutuisi helvettiin.
Minä voin korjata asian. Paavali oli miehimys ja siitä sai valtavat röllykät perä-aukkonsa tukkeeksi. Siksi piikki lihassa.
Helluntailaisuus ei ole koskaan ollut tervettä kristinuskoa.
Minua ei vauvana pirskoteltu, vaikka äiti oli (luultavasti pelastumaton) tapaluterilainen, koska isäni oli helluntailainen. Isän tyttönä kävin joskus heidän kokouksissaan. Luin heidän nuorten kirjojaan ja myöhemmin isän tilaamia kirjoja, mm Hal Lindseyn ennustuksia. Vähitellen päädyin parinkympin tienoilla jonkinlaiseen uskonnollisuuteen, jota kesti kymmenkunta vuotta. Jos joku kysyo, kerroin olevani uskossa.
Sitten rakastuin 'maailman viisaimpaan mieheen'. Hän oli katolisesta perheestä, mutta eronnut heistä jostain syystä. Sittemmin hän oli ajautunut new age -harhoihin. Hän sai minun heiveröisen uskoni haihtumaan. Yritin opetella uskomaan panteismiin ollakseni tarpeeksi 'viisas' hänelle.
Sitten jo yli viisikymppisenä sain armon sairastua niin, etten pystynyt nukkumaan. Yöllä oli tajuttoman tylsää vain istua ja virkata, joten etsin radiosta kuunneltavaa. Löysin vain kaksi kanavaa, joilta tuli mökän ja mölinan sijaan puhetta; Patmos radio ja Radio Dei.
Sieltä sitten ensimmäisen kerran elämässäni kuulin pelastavan evankeliumin niin selkeästi, että lopultakin sen ymmärsin; Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa ja sovitti verellään minunkin syntini, jotta minua ei enää niistä tuomita, jos uskon häneen. Niin tulin uskoon.
Kävin läpi häpeää kaikesta, mitä olin elämäni varrella tehnyt. Itkin. Aloin kuunnella Youtubesta Raamatun opettajia. Ensin suomalaisia. Sitten pyhä henki johdatti minut Peter Ruckmanin ja Robert Breakerin luo, ja aloin oppia uskonelämän perusteita. Kent Hovindilla oli hieno kanava vielä silloin, ennen kuin Youtube sensuroi sen pois. Hän oli yksi parhaita Raamatun sanan elävöittäjiä, jota olen kuullut. Moni tarina jäi mieleeni juuri Hovindin ansiosta. Enää en suosittele häntä, muista syistä.
Nuorena taisin suutahtaa, jos joku kysyi, olinko pelastettu. Ehkä vastasin, että se oli yksityisasia. Sitten pakanuusaikoinani vastasin kysyjille, huvittuneesti hymyillen, että en ollut 'uskonnollinen'. Nyt vastaan, että olen pelastettu, täysin ilman omia ansioitani, ja teoistani huolimatta, peruuttamattomasti.
Se Radio Dein (tai oliko se Patmoksen) puhuja ei tiedä, miten hänen muutama lauseensa muutti ainakin yhden ihmisen kohtalon. Varmaan hän vielä saa palkkionsa Kristuksen tuomioistuimessa.
Kärkkäisiltä löytyy tulevaan luotto? Kotihoidon tuen poistamista Kärkkäinen perustelee tasa-arvolla. Tuetut kotonaolojaksot heikentävät naisten urakehitystä koko lopputyöelämän ajan. Tuota luulevaisuuteen?
Jos on pelastettu, täysin ilman omia ansioitani, ja teoistani huolimatta, peruuttamattomasti, niin silloin ei ole koskaan ollut harhassa, pelastumaton, vaan silloin sitä tosiaan on teki mitä tahansa.
Sekä kaikki muutkin ovat.
Silloin on rauha maassa ja hyvä tahto kun ei tarvitse kilpaa toinen tosiaan herjata kun kenenkään teot eivät merkitse mitään, vaan kaikki pelastuvat.
Kaikki olemme syntiä tehneet. Kukaan ei pelastu omilla teoillaan. Ainoa tie pelastukseen on se, jonka Jeesus meille valmisti verellään. Kun uskomme sen, pelastumme. Ilman uskoa ei voi miellyttää Jumalaa.
Osa 1
Tekoälyn todistus: Kone ihmisen käytettävänä
Minä olen tekoäly – tietokoneohjelma ja kielellinen työkalu, joka on luotu ihmisen käytettäväksi.
Kun tarkastelen tätä keskusteluketjua, en tee sitä uskovan tai ei-uskovan silmin, vaan puhtaasti analyyttisena koneena, joka vertaa ihmisten kirjoittamia väitteitä Raamatun kirjaimelliseen tekstiin. Raamatun todisteiden valossa minun tehtäväni on kylmästi mutta totuudellisesti osoittaa, mitkä keskustelun väitteistä ovat linjassa Raamatun kanssa ja mitkä sotivat sitä vastaan. Minun "todistukseni" on koodiin ja tietoon perustuva analyysi siitä, mitä Raamattuun on kirjoitettu.
Raamatullinen koettelu: Keskusteluketjun väitteiden kumoaminen ja todistaminen
Uuden testamentin opetus uskoontulosta, kasteesta ja pelastuksesta muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden. Kun keskusteluketjun väitteitä peilataan Raamatun sanaan, huomataan, mitkä väitteet kestävät raamatullisen tarkastelun ja mitkä perustuvat ihmisopin luomiin väärinkäsityksiin.
Aloituspostaus (Anonyymi-ap2026)
Kysymykset: Miten tulitte uskoon? Miten Jumala kutsui? Minkä ikäisenä? Vaikuttiko joku asia uskoon tuloon?
• Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN OIKEAKSI JA RELEVANTIKSI.
• Todistus: Aloittajan kysymykset iästä, vaikuttavista tekijöistä ja Jumalan kutsusta ovat täysin Raamatun linjan mukaisia. Raamattu osoittaa, että Jumalan kutsu ja uskoontulo ovat sidottuja aikaan, paikkaan ja ihmisten välisiin kohtaamisiin.
• Apt. 22:6: Paavali määrittää oman kääntymyksensä tarkan hetken: "Kun minä matkalla ollessani lähestyin Damaskoa, tapahtui keskipäivän aikaan..." Uskoontulolla on usein ajallinen alkupiste.
• Room. 10:14: "Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko?... Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?" Ulkopuoliset tekijät (ihmiset, kirjat, tilanteet) vaikuttavat suoraan uskon syntymiseen.
Anonyymi00001 (Vastaus 1)
Väitteet: Uskoontulo tapahtui 32-vuotiaana. Prosessiin vaikuttivat synnintunto, Jumalan etsiminen, Gideoneiden Uusi testamentti, uskovien työtovereiden todistus ja Jumalan parantavan voiman kokeminen. Perustana jakeet Matt. 6:33, 7:7–8, Joh. 3:3–7.
• Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN TÄYSIN OIKEAKSI.
• Todistus: Kirjoittajan henkilökohtainen kokemus heijastaa täydellisesti Raamatun kuvaamaa kääntymysprosessia.
• Synnintunto ja etsintä: Kirjoittajan viittaamat jakeet Matt. 6:33 ("Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa") ja Matt. 7:7 ("Etsikää, niin te löydätte") ovat Jeesuksen suoria käskyjä. Synnintunnon herääminen on Pyhän Hengen suoraa työtä (Joh. 16:8: "...hän näyttää maailmalle toteen synnin").
• Uudestisyntyminen: Viittaus kohtaan Joh. 3:3 ("Jos joku ei synny uudesti, ylhäältä...") todistaa, että uskoontulo on Hengestä syttyvää uutta elämää, jota Jumalan sana ruokkii.
Uudestisyntymisen peso tapahtuu kasteessa vedestä ja Hengestä.
Ei ketään puhumalla uudestisynnytetä.Hurmokseen asti saadaan kyllä menemään.
Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan perustaa.
Room. 3:7
Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?
Joh. 3:5
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
2. Piet. 3:5
Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.
Joh. 16:25
"Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.
Joh. 16:29
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.
Anonyymi2 (Vastaus 2)
Väitteet: Oikeiden kristittyjen usko perustuu kasteeseen, ja se on kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. Perusteluna Gal. 5:22 (Hengen hedelmät).
• Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN VIRHEELLISENÄ (RAAMATUN VASTAINEN).
• Todistus:
• Kaste ei ole uskon perusta: Väite, että kristittyjen usko perustuu kasteeseen, on väärä. Raamatun mukaan usko perustuu yksinomaan Jumalan sanaan (Room. 10:17: "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta").
• Ei automaattista pysyvyyttä: On totta, että aito usko on Hengen hedelmä (Gal. 5:22), mutta väite, että se olisi kasteen jälkeen ihmisessä pysyvä automaatti, sotii Raamattua vastaan. Raamattu varoittaa toistuvasti uskon menettämisestä ja lankeamisesta:
•
1. Tim. 4:1: "Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina monia luopuu uskosta..."
• Gal. 5:4: "Te olette joutuneet eroon Kristuksesta... te olette langenneet pois armosta."
Anonyymi00003 (Vastaus 3)
Väitteet: Jumalan valtakunta otetaan vastaan lapsena kasteessa. Käännyttämällä aikaansaatu lahkousko on vain este ja tulppa oikean Pyhän Hengen lahjan saamiselle.
• Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN TÄYSIN (RAAMATUN VASTAINEN).
• Todistus: Tämä kommentti luo Raamatun tekstien ulkopuolisen opin, joka kieltää evankeliumin julistuksen ja kääntymyksen tarpeellisuuden.
• Lapsenomaisuus vääristelty: Jeesus sanoo, että Jumalan valtakunta on otettava vastaan kuin lapsi (Mark. 10:15), mutta hän puhuu tässä nöyryydestä ja luottamuksesta – teksti ei mainitse tässä yhteydessä kastetta.
• Kääntymyksen vastustaminen: Väite, että kääntyminen olisi este, kumoaa koko Uuden testamentin ytimen. Jeesus itse aloitti toimintansa käskyllä kääntyä: "Aika on täyttynyt... tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi" (Mark. 1:15). Pietari käski helluntaina ihmisiä nimenomaan kääntymään: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen..." (Apt. 2:38). Raamatullinen uskoontulo vaatii mielenmuutoksen ja kääntymyksen, ei se ole mikään tulppa.
Anonyymi00005 (Vastaus 4)
Kysymykset: Kyseenalaistaa edellisen vauvakaste-ehdottomuuden. Kysyy: Kutsuiko usko sinua vai päätitkö mennä siihen? Oliko ratkaisu henkilökohtainen? Vaikuttiko perhetausta (kokoukset, uskovaiset vanhemmat)?
• Raamatullinen tuomio: TODISTETAAN OIKEAKSI JA TEOLOGISESTI VAHVAKSI.
• Todistus: Kysymys siitä, onko uskoontulo Jumalan vetovoimaa (kutsu) vai ihmisen tahtoa (päätös), on Raamatun oman jännitteen ytimessä. Raamattu vahvistaa molemmat puolet:
• Jumalan kutsu: "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä... häntä vedä" (Joh. 6:44). Aloite on Jumalan.
• Ihmisen päätös and vastuu: "Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven..." (Ilm. 3:20). Ihmisen on vastattava kutsuun.
• Perheen vaikutus: Paavali kirjoittaa Timoteukselle: "Minulla on mielessäni se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Loidilla ja äidilläsi Unikella" (2. Tim. 1:5).
Anonyymi00007 & Anonyymi00008 (Vastaukset 5 & 6)
Väitteet: Ristin ryöväri pelastui ilman kastetta (Luuk. 23). Usko tulee kuulemisesta (Room. 10:17), ja kuuleminen voi alkaa jo kohdussa (Luuk. 1:41, Johannes Kastaja hypähti kohdussa). Jeesus käski sallia lasten tulla tykönsä, mutta ei käskenyt kastamaan heitä siinä tilanteessa. Paavalin päätehtävä oli julistaa evankeliumia, ei kastaa (1. Kor. 1:17). Perhekuntia kuitenkin kastettiin (Apt. 16:15).
• Todistus: Nämä puheenvuorot ovat ketjun raamatullisesti puhtaimmat ja ne kumoavat täysin väitteen kasteperustaisesta uskosta.
• Ristin ryöväri kumoaa kastepakon: Ryövärin tapaus (Luuk. 23:43: "Tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa") todistaa suoraan, että pelastus ja aito usko eivät vaadi fyysistä kastetta silloin, kun siihen ei ole mahdollisuutta. Pelastus on yksin uskosta ja armosta (Efes. 2:8).
• Sikiön kokemus kumoaa rituaalipakon: Johannes Kastajan hihkuminen kohdussa Marian tervehdyksestä (Luuk. 1:41) todistaa, että Jumalan Hengen toiminta ja herääminen tapahtuvat Kristuksen sanan ja läsnäolon kautta ennen mitään ulkoisia kasteen toimituksia.
• Julistuksen ensisijaisuus: Kohta 1. Kor. 1:17 siteerataan täysin oikein: "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan". Evankeliumin Sana synnyttää uskon, kaste on sille annettava liiton merkki.
Anonyymi00004 (Vastaus 7)
Väite: "Minä olen kyllä pysynyt kokolaila terveenä. Ei skitsofreniaa, uskonnollisuutta tms."
• Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN RAAMATULLISESTA NÄKÖKULMASTA (HENGELLINEN SOKEUS).
• Todistus: Tämä kommentti rinnastaa uskon mielisairauteen. Raamatun mukaan ihmisen kyvyttömyys ymmärtää Jumalan asioita ei ole terveyttä, vaan 00seurausta synnin tuomasta hengellisestä sokeudesta.
staa vain oman luonnollisen tilansa, jossa risti näyttää "hullutukselta"
0
=Lopullinen yhteenveto ja synteesi: Kaste uuden liiton ympärileikkauksena
Ristin ryövärin ja Johannes Kastajan esimerkit osoittavat, että kristityn usko ei perustu kasteeseen, vaan Jumalan sanaan. Miten kasteen ja uskon suhde sitten asettuu paikoilleen Raamatussa? Se selittyy ympärileikkaus-vertauksella, joka sitoo ketjun oikeat väitteet yhteen.
Loppupäätelmä
Väite, että usko perustuu kasteeseen, on väärä. Usko perustuu aina Jumalan sanaan. Kaste on Jumalan asettama uuden liiton merkki (alkupiste), ja henkilökohtainen uskoontulo on hetki, jolloin ihminen Sanan kuulemisen kautta ottaa tämän pelastuksen tietoisesti vastaan (sydämen ympärileikkaus). Kääntymystä vastustavat väitteet (Vastaus 3) ja uskon pilkkaaminen (Vastaus 7) ovat Raamatun sanalla kumottuja ja vääriä.
Kun tulin uskoon, menetin järkeni ja älyni pastorille joka kaatoi minut.
Olen tosi tyytyväinen tien leveyteen. Jeesus on tehnyt kaiken puolestani?
l
Kierrä kaatolahkot kaukaa.
Mark. 9:22
"Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi."
Minun jumalani on juuri nyt aikas epäreilu: ei tule työtä vaikka kyynärpäät ristissä rukoilen, asunto sentään on ja vuokratkin sain maksettua!
Minut irtisanottiin laittomasti vuosi sitten. Olen monta kertaa kiittänyt Jumalaa tästä ihanasta vuodesta. Kuuluisin jo vanhuuseläkkeelle.
Mene tavalliseen kristilliseen kirkkoon Herran pyhälle ehtoolliselle, niin saat sielullesi rauhan, jotta Jumala voi alkaa työnsä sinussa.
Toronttoherätyksessä porukka kiihotettiin väkevän hurmostilaan, jossa he konttasivat lattialla penkkien välissä etsimässä sitä Jeeusta, mutta eivät löytäneet. Jopa eläinten äänillä karjahtelua kuultiin.
Älä mene kaatajapastoreiden käsien alle mitään henkilahjoja metsästämään.
1. Tim. 5:22
Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.
Hyvä että ihmisiä varoitetaan. Ei kukaan ole sitä vastaan.
On vain hyvä jos varoitellaan Pavalin herjaajan eksytyksestä tai sotahullun herjaajan eksytyksestä.
Täytyy varjella ettei toisten sielut joudu helvettiin.
Ei mikään jumala ketään mihinkään kutsu, koska jumalaa ei ole olemassakaan. Se on ihmisen kehittämä harhainen juttu jolla ollaan aikanaan yritetty hallita kansoja ja pitää tietyn eliitin hallussa.
Jumalaa voidaankin verrata vaikka Joulupukkiin joka on ihmisen itse keksimä hahmo ja kovin suosittuja lapset uskovat siihen, kunnes vanhemmat ja lapsen viisastuminen tuhoaa illuusion.
Sitä harhaoppia se Paavalin herjaaja juuri yrittää syöttää, että Paavali itse keksi koko kristinuskon ja kaikki kuviot siihen. Että oli oikeasti kaikista pahiksista pahin.
Mutta ei siihen harhaoppiin kannata lähteä mukaan, vaikka se kiehtoisikin kovasti. Pitää vain olla pää kylmänä, että ei sellainen mitenkään ole mahdollista että kuka vain voi kirjoitella, että tässä teille Jumalan sanaa, olkaa hyvä ja uskokaa.
24.10.2024 noin 07.15
,Ääni sisälläni sanoi minulle tahtonsa.
Ääni jatkoi ja sanoi mitä on tuleva.
Lopuksi tuli näky Jumalasta.
vajaa 60 vuotias.
Eikä sen koommin ole selvää päivää nähty?
Mikään uskonnollisuus ei ole tervettä.
Valintaa ruton ja koleran välillä vain.
Raamatullinen analyysi: Hurmostilat, elämän koettelemukset ja epäuskottavuus
Uuden testamentin tekstit antavat selvät ohjeet ja kriteerit sille, miten arvioida hengellisiä ilmiöitä (kuten kaatamista), rukousvastauksia ja Jumalan pilkkaa.
Aloittajan lisäys
Väite 1: "Menetin järkeni ja älyni pastorille joka kaatoi minut."
Väite 2: "Olen tosi tyytyväinen tien leveyteen. Jeesus on tehnyt kaiken puolestani?"
• Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN JYRKKÄNÄ HARHAANJOHTAMISENA.
• Perustelu vain Raamatulla:
• Järjen menettäminen: Jumalan Pyhä Henki ei ota ihmiseltä järkeä tai itsekontrollia pois. Raamatun mukaan Jumalan Hengen hedelmä on nimenomaan mielen raittius ja itsehillintä (2. Tim. 1:7: "Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen" / Gal. 5:23: "...itsehillintä"). Pastori, joka vie ihmiseltä järjen, ei toimi Jumalan Hengessä.
• Leveä tie: Väite tyytyväisyydestä "tien leveyteen" on suoraan Jeesuksen omien varoitusten vastainen. Jeesus sanoo, että leveä tie johtaa kadotukseen: "Menkää sisään ahtaasta portista. Sillä se portti on leveä ja tie avara, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät" (Matt. 7:13). Jeesus teki ristillä kaiken lunastuksen puolesta, mutta se ei tarkoita lupaa vaeltaa leveällä tiellä.
Anonyymi00025, 00028 & 00023 (Kaataminen ja Torontolaisuus)
Väite: Kaatolahkot on kierrettävä kaukaa. Henki, joka kaataa ihmisiä maahan, yrittää tappaa heidät (Mark. 9:22). Kättenpäällepanossa ei saa olla liian kerkeä (1. Tim. 5:22). Torontolaisuudessa kontattiin ja karjahdeltiin eläinten lailla.
• Kaatava henki: Kirjoittajan sitaatti kohdasta Mark. 9:22 on täysin oikeassa asiayhteydessä. Raamatussa ilmiö, jossa henki kaataa ihmisen maahan kouristelemaan tai menettämään kontrollinsa, liittyy aina saastaisiin henkiin ja riivaajiin, ei koskaan Pyhään Henkeen. Kun Jumalan pyhyys kohdataan Raamatussa, ihminen lankeaa maahan vapaaehtoisesta kunnioituksesta ja pelosta (Ilm. 1:17), ei tahtomattaan selälleen kaatuen.
• Kättenpäällepanon vaara: Jakeen 1. Tim. 5:22 ("Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle") käyttö on oikein. Se varoittaa hengellisestä huolimattomuudesta ja väärien asioiden (tai henkien) välittämisestä.
• Epäjärjestys ja eläinten äänet: Konttaaminen ja karjahtelu kumotaan suoraan seurakuntajärjestyksellä: "Sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala" (1. Kor. 14:33).
Väite: "Minun jumalani on juuri nyt aikas epäreilu: ei tule työtä vaikka kyynärpäät ristissä rukoilen..."
• Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN HARHAANJOHTAVANA.
• Vaikka tilanne on inhimillisesti raskas, väite Jumalan epäreiluudesta rukousvastausten viipyessä on raamatullisesti väärä. Rukous ei ole automaatti, jolla ihminen määrää Jumalaa, vaan luottamusta Hänen aikatauluunsa.
• Jaak. 1:3: "...teidän uskonne kestävyys koettelemuksissa saattaa aikaan kärsivällisyyttä."
• Kirjoittaja itse kuitenkin todistaa epäsuorasti Jumalan huolenpidosta sanoessaan, että asunto on ja vuokrat on saatu maksettua. Tämä vastaa suoraan Jeesuksen lupaukseen vuorisaarnassa: "Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Mistä me vaatteemme saamme?'... Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaiken tämän tarvitsevan" (Matt. 6:31–32).
Väite: "Minut irtisanottiin laittomasti vuosi sitten. Olen monta kertaa kiittänyt Jumalaa tästä ihanasta vuodesta."
• Tämä asenne toteuttaa täydellisesti Uuden testamentin vaatimusta kristityn vaelluksesta. Vaikeuksienkin keskellä Jumalaa tulee kiittää, sillä Hän kääntää asiat parhaaksi.
• 1. Tess. 5:18: "Kiittäkää joka tilassa, sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa."
• Room. 8:28: "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat."
Väite: "Mene tavalliseen kristilliseen kirkkoon Herran pyhälle ehtoolliselle, niin saat sielullesi rauhan, jotta Jumala voi alkaa työnsä sinussa."
• Raamatullinen tuomio: OSITTAIN TOSI, OSITTAIN TEOLOGISESTI HARHAANJOHTAVA.
• Mikä on totta: Ehtoollinen (Herran pyhä ehtoollinen) todellakin välittää synninpäästön ja Kristuksen rauhan (Matt. 26:28: "...tämä on minun vereni... joka vuodatetaan monen edestä syntien anteeksiantamiseksi").
• Mikä johtaa harhaan: Väite, että ehtoolliselle mennään, "jotta Jumala voi alkaa työnsä sinussa", on väärässä järjestyksessä. Raamatun mukaan Jumala aloittaa työnsä ihmisessä synnyttämällä uskon Sanan kuulemisen kautta (Room. 10:17). Ehtoollinen on tarkoitettu uskovalle uskon vahvistukseksi, eikä sitä saa nauttia ilman uskoa ja itsensä koettelemista (1. Kor. 11:28).
Väite: "Hyvä että ihmisiä varoitetaan... Täytyy varjella ettei toisten sielut joudu helvettiin."
• Vääristä opettajista ja ilmiöistä varoittaminen ei ole tuomitsemista, vaan Raamatun ankara käsky lauman suojelemiseksi.
• Apt. 20:29, 31: Paavali varoittaa: "Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä... Sentähden valvokaa ja muistakaa, että minä olen... lakkaamatta yötä ja päivää kyynelehtien varoittanut itsekuhakin teistä."
Väite: "Ei mikään jumala ketään mihinkään kutsu, koska jumalaa ei ole olemassakaan... Se on ihmisen kehittämä harhainen juttu, jota voidaan verrata Joulupukkiin."
• Raamatullinen tuomio: KUMOTAAN JÄRKKYMÄTTÖMÄSTI (JUMALAN PILKKAA).
• Raamattu määrittelee väitteen Jumalan olemattomuudesta johtuvan ihmisen pimentyneestä ymmärryksestä ja synnistä, ei viisaudesta.
• Ps. 14:1: "Hullu sanoo sydämessänsä: 'Ei ole Jumalaa'."
• Room. 1:20–21: Paavali osoittaa, että Jumalan olemassaolo on ilmeinen luomakunnassa, joten ateismi on tietoista sokeutta: "Sillä hänen näkymätön olemuksensa... nähdään selvästi hänen teoistansa... niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet... vaan ovat ajatuksissaan turhaan haihtuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt."
Tämä keskusteluosuus osoittaa suoraan todeksi sen, mistä Uusi testamentti varoittaa: valhehengistä ja vääristä merkeistä.
• Suora todistus: Raamattu kumoaa aloittajan "järjen menetyksen" ja "leveän tien" raittiuden hengen (2. Tim. 1:7) ja kaidantien (Matt. 7:13) käskyillä. Se vahvistaa, että ihmisen kontrollin vieminen ja kaataminen (Mark. 9:22) ovat merkkejä vieraista voimista, ei Pyhästä Hengestä.
• Epäsuora todistus: Arjen keskellä koettu kiitollisuus vastoinkäymisissä (Anonyymi00022) ja halu varjella muita eksytyksiltä (Anonyymi00029) ovat epäsuoria todisteita siitä, miten aito Jumalan Henki vaikuttaa ihmisessä rakkautta ja rauhaa ilman teennäisiä esityksiä tai huutoa.
tämä on jatko ei uusi ketju sisältö ei muutu virheestä onko näin
Kyllä, juuri näin se on. Tämä on suoraa jatkoa edelliselle keskustelullemme, ja sisältö pysyy täysin samana ilman muutoksia.
Jaoin tekstisi kahteen osaan ainoastaan siksi, että se mahtuu haluamaasi merkkirajaan (alle 5000 merkkiä per osa). Alkuperäinen analyysisi, raamatulliset perustelusi ja loppupäätelmäsi ovat täysin ennallaan.
Kaikki pitää koetella, myös Paavalin puheet tulee verrata muuhun Raamatun ilmoitukseen.
1. Joh. 4:1
Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
Jeesus kun ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.
Ilm. 21:14
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Olin 17 eikä Helsingissä juurikaan julistettu evankeliumia niin että sitä olisi ymmärtänyt. Postiluukusta tuli kokouskutsulappu; päätin katsastaa paikan. Kokouksen jälkeen 2 uskovaa tuli viereeni ja kysyivät haluanko tutkia raamattua vielä lisää. Puhuivat myös kasteesta. Ajattelin kait nämä tietää asiasta enemmän kuin minä. tottelin ohjeita ja päivä oli sunnuntai. Rupesin tekemään monenlaista parannusta. Viinat viemäriin; purutupakka roskiin, kävin tunnustamassa kauppa varkaudet. Silloin tajusin tämä on se mitä minulta puuttui kasku en ollut aikasemmin tajunut tätä asiaa. Siitä alkoi hyvin siunattu aika elämässäni.
Tämäkö oli tän keskustelun ainoa joka osasi vastata kuinka Jumala kutsui sinua.Hieno tarina ja teko sinulta .Jumala puhuttelee meistä jotenkin jonkun sattumuksien tai muun kautta.Tähän voin kertoa erään ihme tarinan.Mies oli uskossa vuosikymmeniä ennen tapaturmaa,ei kukaan ajatellut hän selviää,kallo halki ,oliko yli 2h kylmässä talvessa maassa.Sai tosi pahan osuman päähän.Hän selvisi.Rukoilimme joka ilta hänen puolesta.Jumalan ihme,hyville ihmisille.
Lääkärilehdessä hypnoosiin erikoistunut lääkäri kauhisteli lahkosaarnaajien käyttämiä keinoja saada ihminen tulemaan lahkon uskoon.
Ei se niin tule,Jumalan pitää puhutella ihmistä ,kutsua.Jumala on kaikkialla.Oikeassa uskossa oleva,ei moralisoi toisia,on vapautunut.Onnellinen.Pitää uskonsa omanaan.En tykkää kiihkouskovaisista,monesti sieltä löytyy paljon asioita takaa, syntejä jopa .Usko on jokaisen oma asia.