Japanin saha, olipas hyvä värkki sahata vaneria.
Ei repinyt vanerin pintaa, kuten tavallinen saha, oikein huippusaha
vanerin käsinsahauskeen ja tulee suoraa saumaa.
Biltemasta ostin, alle kympin maksoi, mutta ihan laadukasta jälkeä sai sahattua.
Ei repinyt vanerin pintaa, kuten tavallinen saha, oikein huippusaha
vanerin käsinsahauskeen ja tulee suoraa saumaa.
Biltemasta ostin, alle kympin maksoi, mutta ihan laadukasta jälkeä sai sahattua.
Vastaukset 7
Vanhimmat
(lisäturvana voi käyttää sahauskohtaan tiukasti liimattua maalarinteippiä, ja tuo estää tikkuuntumisen sirkkelisahauksessakin)
Ja Ky(y)läkaupassa puhutaan tietenki tonneista?
Tuossa on aitoja japanilaisia sahoja:
https://www.plektratrading.fi/kasityokalut/sahat/japanilaiset-sahat/c/2301/
Mutta vaikka tuo on kallis firma, niin eivät ne sentään noin kalliita ole.
On mullakin semmonen, joskus parilla eurolla ostanu, ja jotain sahannukin.
Oon kuullu että noi on hyviä. Puutyöopeettajakin suositteli, kun se ei vaadi silleen voimaa, että lapskin jaksaa sillä työskennellä. Oon aatellu hommata sellasii. Nehän on eri halkasuun ja katkasuun. Paitsi jossain oon nähny että on kakspuolinen terä. Mutta siinä kyllä loukkaa helposti itsensä ja sitten kun oon aatellu jonkin asteista yhteiskäyttöö tähän, niin semmonen arvaamaton ihmine saa paljon tuhoo sellatteella kun rupee huitoon.
Hyvää jälkeä tulee kyllä, koivuvaneria kun salasi, niin terä ei repinyt vanerin sahaus sauman reunoja, kuten tavallinen saha, jonka hampaat ovat vähän haritettuja ja kun oli vain sellainen saha ja muutama muu isohampaisempi saha ja kaikki sahat yli 30 vuotta vanhoja, niin ostin sitten japaninsahan.
Oli myös sirkkelisaha, mutta siihen olisi pitänyt ostaa hieno hampain en terä, eikä ole sirkkelipöytää, joten sahaus hankalampaa, lisäksi sirkkelillä jos sahaa, niin kauhea puu pöly on huoneessa.
Hyvin sai saattaa vanerista paloja 60cm leveä vaneri ja 60cm pitkä sahaus sauma.
Laitoin pahvilaatikot vanerin alle, kun ei mitään sahaus pöytää ole ja pahvilaatikot kannatteli vaneria, jolloin vaneri ei lopussa repeydy, kun sahaus tulee päätökseen.
Jos mitään tukea ei ole alla, niin vaneri levyn sauma alkaa painamaan sahan terää ja terä on jumissa ja sahauksen lopussa rojahtaa ja repii sahauksen reunan, jos sahattava pala on isompi.
Onhan se mainio työkalu, jolla pystyy tekemään myös todella tarkkaa työtä, jos haluaa. Tuo oli aikanaan, kun huonekalupuusepäksi opiskelin, ensimmäinen hankintani, yhdessä laaadukkaan talttasarjan kanssa.