Outoja oireita ja lääkärit ei osaa auttaa

Mikä voisi aiheuttaa nämä oireet?

Olen 20-vuotias mies ja melko alipainoinen (olen ollut sitä aina). Viimeisten neljän kuukauden ajan olen kokenut jatkuvaa epätodellisuuden tunnetta. Tuntuu kuin olisin humalassa tai pilvessä tai puoliunessa, ikään kuin toimisin autopilotilla ja kaikki ympärilläni tuntuisi jotenkin epätodelliselta. Olen etsinyt tietoa verkosta, ja oireeni vaikuttavat muistuttavan derealisaatiota.

Lisäksi kärsin väsymyksestä, vaikka nukkuisin hyvin. Väsymys ei tunnu riippuvan siitä, teenkö päivän aikana fyysisiä asioita vai en. Viimeisten viikkojen aikana olen kuitenkin alkanut nukkua huonosti ja heräillä aikaisin aamulla.

Minulla on myös päänsärkyä, paineen tunnetta päässä ja niskakipua. Olen kokeillut niskakipuun lihasrelaksantteja ja hierontaa, mutta niistä ei ole ollut apua. Oireiden alussa minusta tuntui joskus myös siltä, että olisin pyörtymäisilläni kävellessä, mutta tämä oire on sittemmin hävinnyt. Olen huomannut myös yhden yksittäisen lasiaissamentuman oikeassa silmässäni.

Mikä voisi aiheuttaa nämä oireet? Ne eivät esiinny selkeinä kohtauksina, eikä päänsärky ole erityisen voimakasta. Se muistuttaa enemmän jännityspäänsärkyä.

Olen kokeillut Triptyliä, mutta siitä ei ollut apua. Kilpirauhasarvoni sekä B12-, B9- ja D-vitamiinitasoni ovat normaalit. Ferritiiniarvoni on 37, ja se on vaihdellut 49:n ja 24:n välillä. Minulla on myös Crohnin tauti, joka on tällä hetkellä remissiossa.

Neurologini määräsi minulle kokeiluun essitalopraamia, jota käytin kaksi ja puoli kuukautta, mutta siitä ei ollut apua. Minulle tehtiin myös pään magneettikuvaus, jossa ei todettu mitään poikkeavaa.

Minulla ei ole traumataustaa eikä paniikkioireita, enkä yleensä koe juurikaan stressiä, lukuun ottamatta näiden oireiden itsensä aiheuttamaa huolta.

Oireeni alkoivat uuden työpaikkani viimeisinä päivinä autokorjaamolla, jossa siirtelin ja nostelin autonrenkaita. En ole varma, voiko tämä liittyä oireisiin, sillä minulla ei ollut muita oireita ennen viimeisiä työpäiviä. En ole ollut lainkaan töissä tämän neljän kuukauden aikana.

Mikä voisi olla näiden oireiden taustalla?
658
1Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Jos lääkärit eivät saa selville oireittesi syitä, niin täältähän tulee vastauksia. Odota vielä vähän...

1Äänestä

Jos lääkäri ei löydä syytä niin ei täällä voida sua auttaa. Lääkäri on se joka tutkii. Olet alipainoinen niin miksi? Voisitko kenties syödä enemmän?

Äänestä

Paljon sulla on pituutta ja painoa

Äänestä

Ferritiinistä: "Aikuisten riittävänä ferritiiniarvona pidetään yleisesti vähintään 30 µg/l, mutta monet asiantuntijat ja uudet suositukset pitävät hyvänä tavoitearvona noin 100 µg/l."

Äänestä

Mitenkäs lääkkeiden sivuvaikutukset?

Äänestä

Oliko työpaikalla jotain, mikä jäi mielen pohjalle kaivelemaan? Jos psykologisiakin tarkastellaan.

1Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi-ap kirjoitti:

Mikä voisi aiheuttaa nämä oireet?

Olen 20-vuotias mies ja melko alipainoinen (olen ollut sitä aina). Viimeisten neljän kuukauden ajan olen kokenut jatkuvaa epätodellisuuden tunnetta. Tuntuu kuin olisin humalassa tai pilvessä tai puoliunessa, ikään kuin toimisin autopilotilla ja kaikki ympärilläni tuntuisi jotenkin epätodelliselta. Olen etsinyt tietoa verkosta, ja oireeni vaikuttavat muistuttavan derealisaatiota.

Lisäksi kärsin väsymyksestä, vaikka nukkuisin hyvin. Väsymys ei tunnu riippuvan siitä, teenkö päivän aikana fyysisiä asioita vai en. Viimeisten viikkojen aikana olen kuitenkin alkanut nukkua huonosti ja heräillä aikaisin aamulla.

Minulla on myös päänsärkyä, paineen tunnetta päässä ja niskakipua. Olen kokeillut niskakipuun lihasrelaksantteja ja hierontaa, mutta niistä ei ole ollut apua. Oireiden alussa minusta tuntui joskus myös siltä, että olisin pyörtymäisilläni kävellessä, mutta tämä oire on sittemmin hävinnyt. Olen huomannut myös yhden yksittäisen lasiaissamentuman oikeassa silmässäni.

Mikä voisi aiheuttaa nämä oireet? Ne eivät esiinny selkeinä kohtauksina, eikä päänsärky ole erityisen voimakasta. Se muistuttaa enemmän jännityspäänsärkyä.

Olen kokeillut Triptyliä, mutta siitä ei ollut apua. Kilpirauhasarvoni sekä B12-, B9- ja D-vitamiinitasoni ovat normaalit. Ferritiiniarvoni on 37, ja se on vaihdellut 49:n ja 24:n välillä. Minulla on myös Crohnin tauti, joka on tällä hetkellä remissiossa.

Neurologini määräsi minulle kokeiluun essitalopraamia, jota käytin kaksi ja puoli kuukautta, mutta siitä ei ollut apua. Minulle tehtiin myös pään magneettikuvaus, jossa ei todettu mitään poikkeavaa.

Minulla ei ole traumataustaa eikä paniikkioireita, enkä yleensä koe juurikaan stressiä, lukuun ottamatta näiden oireiden itsensä aiheuttamaa huolta.

Oireeni alkoivat uuden työpaikkani viimeisinä päivinä autokorjaamolla, jossa siirtelin ja nostelin autonrenkaita. En ole varma, voiko tämä liittyä oireisiin, sillä minulla ei ollut muita oireita ennen viimeisiä työpäiviä. En ole ollut lainkaan töissä tämän neljän kuukauden aikana.

Mikä voisi olla näiden oireiden taustalla?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu