paniikki

yöunet hukassa

Nyt apuja! Olen 27-vuotias nainen ja ikäväkseni huomannut että reisiin on alkanut kerääntyä muhkuroita. Siis puristettaessa iho on todella muhkurainen. Seistessä tuntuu kuin muhkuroita näkyisi polvien yläpuolella ilman puristamistakin.

Olen hoikka (painoindeksi 18,5), jaloissa ja vatsassa ihan kivat lihakset ja kroppa muutenkin kunnossa lukuunottamatta noita muhkuroita. Liikuntaa harrastan liian vähän, muutaman kerran viikossa puoli tuntia kerrallaan (reipasta kävelyä) ja lisäksi vatsalihaksia. Ruokavalioni on suht. kevyt (ei sipsejä, pullaa, grilliruokia eikä muita tosi rasvaisia usein) mutta suklaata ja muuta karkkia menee päivittäin.

Kysynkin nyt, että pääseekö noista muhkuroista oikeasti eroon jotenkin? Onko eroon pääseminen jotenkin mahdollista vaikkapas siksi, että ylipainoa ei ole tms.? En oikein usko mihinkään voiteisiin. Olen kuullut, että hiilihydraatteja tulisi välttää, eli mitä ruoka-aineita? Voikohan e-pillerimerkin vaihto (nyt mercilon) auttaa vai onkohan pillereillä mitään osaa tässä ongelmassa? Aloitin pillerit pari vuotta sitten, ja tämä ongelma on siis ilmaantunut sen jälkeen. Äidilläni on reisissä runsaasti muhkuroita, joten onkohan tuo periytynyt minullekin?

Siinäpäs olikin jo kysymyksiä. Kiitokset jos joku jaksaa vastata.

13

8519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poppakonstia...

      ei ole - ainoastaan ruokavalio ja liikunta auttaa!!!

      Sorry että sanon näin suoraan mutta sinulla on ruokailutavat ihan hukassa. Sanoit että syöt melko kevyesti, kuitenkin sanoit syöväsi päivittäin karkkia ja suklaata! Nehän niitä varsinaisia kaloripommeja on, niistä tulee helposti satoja, jollei jopa tuhansia kaloreita (riippuu paljonko niitä syöt). Suklaassa on 30 - 40 g rasvaa/ 100g. Sama kun popsisit jääkaappimargariinia rasiasta! Huom! Rasva avaa tien rasvalle (ja selluliitti = turvonnutta rasvasolua). Normaalipainoinen naishenkilö saa syödä päivässä 2000 - 2500 kcal, liikunnan määrästä riippuen. Sitten sanoit että et syö grilliherkkuja. No grilliherkuissa taas välttämättä ei ole paljon rasvaa/ kaloreita, esim. jos syöt porsaan filettä, on siinä paljon proteiinia (joka polttaa rasvaa) ja kaloreita vain noin 100 kcal. Niitä saisit siis syödä noin 20 päivässä, ellet syö muuta!! Makkara taas on kaloripommi, eikä siinä ole juurikaan ravintoarvoa.

      Joten jos haluaa päästä sellusta, on aloitettava liikunta ja järkevät ruokailutavat. Ikävää mutta niin totta...kaikki kyselevät helppoja neuvoja mutta oikeasti.. ei semmosta olekaan, ainakaan mitään pysyvää.

      Kuten arvelit, selluliitin syntyyn vaikuttaa myös perintötekijät, mutta ei yksin ja silti sen syntymiseen voi vaikuttaa ja saada sen jopa pois!! Puhun omasta kokemuksesta. Vaikka olen hoikka (53 kg/169 cm), ja olen aina liikkunut (n. 20 vuotta) mutta koska en välittänyt mitä söin, pääsi se iän myötä yllättämään. Kovalla työllä ja proteiinipitoisella/ vähähiilihydraattisella ruualla ja liikunnalla olen saanut sen lähes kokonaan pois, vain noin kuukaudessa!! Sinullakin on painoindeksi jopa alle ns. normaalin, eikä se sinunkaan osalta liity ylipainoon.

      Miehillä rasvasolut ovat eri mallisia (=pitkiä)kuin naisilla (=leveitä) ja siksi miehillä ei yleensä selluliittia ole/ se ei ihon läpi näy.

    • ---------

      Eikös selluliitti ole kuona-ainesta? Itse uskon, että lisäaineiden välttely ehkäisee osaltaan selluliittia. Karkeissa on hirveästi lisäaineita ja tyhjiä kaloreita. Jätä nopeat hiilihydraatit ja lisäaineet pois.

      • yöunet hukassa

        Mitä nuo nopeat hiilihydraatit ovat? Siis missä niitä on? Olen päättänyt jättää makeisten nauttimisen vain yhteen päivään viikossa. Ja juon vettä pari litraa päivässä. Lisäksi ahkeraa jumppaa. Toivottavasti nuo auttavat eikä ongelma tästä ainakaan pahene. En kestäisi jos jalkoihin tulisi möykkyjä jotka näkyvät seisoessa ilman ihon puristelua.

        Kiitokset vastanneille. Voisin toki googlettaakin noista nopeista hiilareista.


      • lue tuo
        yöunet hukassa kirjoitti:

        Mitä nuo nopeat hiilihydraatit ovat? Siis missä niitä on? Olen päättänyt jättää makeisten nauttimisen vain yhteen päivään viikossa. Ja juon vettä pari litraa päivässä. Lisäksi ahkeraa jumppaa. Toivottavasti nuo auttavat eikä ongelma tästä ainakaan pahene. En kestäisi jos jalkoihin tulisi möykkyjä jotka näkyvät seisoessa ilman ihon puristelua.

        Kiitokset vastanneille. Voisin toki googlettaakin noista nopeista hiilareista.

        sellu sulaa todentotta, siinä on myös linkki matalan GI:n ruuista. Mä olen saanut sillä hyviä tuloksia.


      • --------------
        yöunet hukassa kirjoitti:

        Mitä nuo nopeat hiilihydraatit ovat? Siis missä niitä on? Olen päättänyt jättää makeisten nauttimisen vain yhteen päivään viikossa. Ja juon vettä pari litraa päivässä. Lisäksi ahkeraa jumppaa. Toivottavasti nuo auttavat eikä ongelma tästä ainakaan pahene. En kestäisi jos jalkoihin tulisi möykkyjä jotka näkyvät seisoessa ilman ihon puristelua.

        Kiitokset vastanneille. Voisin toki googlettaakin noista nopeista hiilareista.

        Nopeat hiilihydraatit ovat sanan mukaan nopeita, eli imeytyvät nopeasti elimistöön -> eli jos syöt niitä, etkä käytä niitä heti (eli lähde vaikka liikkumaan heti), niin ne varastoituvat vararavinnoksi. Ne aiheuttavat helposti sokeripiikin, eivätkä pidä nälkää kauaa poissa. Vehnäjauho (eli kaikki vaalea leipä, pasta yms. vehnäjauhoista tehty), sokeri, peruna.. tuossa esimerkkejä nopeista hiilihydraateista. Vähennä niiden käyttöä reilusti, tai mieluiten jätä kokonaan pois päivittäisestä ruokavaliosta.

        Hitaat hiilihydraatit antavat pitkäkestoista energiaa, koska ne imeytyvät hitaasti elimistöön. Niitä sisältävät mm. ruis ja vihreät kasvikset.

        GI-indeksi tarkoittaa hiilihydraattien nopeutta. Mitä pienempi luku, sitä hitaampi hiilihydraatti. Vaalean leivän indeksi on 100, mikä on hyvin korkea. Laita googleen hakusanaksi gi-indeksi, niin löydät varmasti gi-taulukoita ja enemmän tietoa aiheesta.


    • yöunet hukassa

      Kiitokset kattavista vastauksista. Lukasin netistä tuosta GI-jutusta ja dietistä, mutta hieman arveluttaa että mahtaako paino pudota tuolla. En haluaisi tästä painosta pudottaa yhtään, sillä olen jo nyt hieman alipainoinen (olen aina ollut). Toisaalta rasvaprosenttiahan tässä koitetaan alentaa jolloin paino luonnollisesti putoaisi, kai.

      Tuo GI-dietti ei kuulosta yhtään mahdottomalta, mutta epäselväksi vielä jäi, mitä leipää tuossa dietissä saa syödä. Luin että kokojyvä ja ruisleipää, mutta mitä kaupassa katsoin leipäpusseista, niin kaikissa ns. ruisleivissä oli käytetty vehnäjauhoja. Mikä siis neuvoksi? Käykö esim. reissumies, vaikka tuoteselosteessa mainitaankin vehnäjauho? Ja dietti suosii myös graham -leipää, joten käykö esim. graham paahtoleipä?

      • mie

        Painon ei vältämättä tarvi pudota vaikka rasvaa katoaisikin. Jos syöt proteiinipitoista ruokaa ja harrastat jotain lihaksia kasvattavaa paino nousee vaikka rasvaa katoaisikin. Mullaki on niit muhkuroit mut sen verran vähän ja olen sen verran laiska etten ole asialle muuta tehny kuin ostanut voiteen(vaikken uskokaan että siitä on kauheesti apua :D) Onnea!


      • hämmennän
        mie kirjoitti:

        Painon ei vältämättä tarvi pudota vaikka rasvaa katoaisikin. Jos syöt proteiinipitoista ruokaa ja harrastat jotain lihaksia kasvattavaa paino nousee vaikka rasvaa katoaisikin. Mullaki on niit muhkuroit mut sen verran vähän ja olen sen verran laiska etten ole asialle muuta tehny kuin ostanut voiteen(vaikken uskokaan että siitä on kauheesti apua :D) Onnea!

        lisää tätä soppaa ;)
        Eli olen toi joka kirjoitti sen sellu sulaa todentotta. Eli mulla lähti sen n. viikon aikana kolme kiloa ja siihen se painon lasku jäi (enkä toki missään tapauksessa haluaisi enää laihtuakaan). Mutta rasvaprosentti on laskenut koko ajan ja nyt n. 19 (oli n. 21,3%), vastaavasti lihasprosentti kasvanut ja six-pack vatsassa näkyy paremmin kuin koskaan.

        Varsinaisestihan tuo ei välttämättä ole dietti, vaan sitä voi pitää elämäntapana ja ainakin itse olen syönyt koko ajan ilman kaloreiden laskua. Enkä ole nähnyt nälkää.

        Jos saat käsiisi kirjan Fedon A. Lindberg: Syön itseni hoikaksi, solakkuutta tasapainoisesta ruokavaliosta. Siinä on hyvää tietoa matalan GI:n ruokavaliosta. Siinä selvitetään hyvin
        esim. miten ravintoköyhää on valkoinen jauho ja rasva ja yhdessä tosi epäterveellistä.

        Kyllä mäkin joskus vielä pitsaa syön (jos joskus sattuis tekemään mieli), mutta suhtautuminen syömiseen on muuttunut terveellisemmäksi, eikä sitä enää tee mieli vetää rasvasolujaan täyteen rasvaa.

        Hauska muuten miten ennen lähes sormenpään kokoiset rasvasolut ihon läpi tuntuvat enää riisin kokoisilta :)

        Tämä "mun uusi elämä on muuten kestänyt vasta reilu kuukauden" ja kuten huomaat, tulokset on hyviä ja koko ajan paranevia. Itsekään en halua laihtua missään tapauksessa (169cm/ n. 53 kg), mutta jos niin uhkaa käydä, voihan sitä syödä enemmän, samalla tyylillä.

        Ja miten hyvän makuisia esim. rahkavälipalatkin on, ja vielä kevyitä ja proteiinipitoisia..


      • ------------------------

        Minäkin olen sen verran hoikka, etten halua laihtua, enkä ole laihtunutkaan, vaikken syökään enää vehnäleipää jne. Ihoni kunto on parantunut ja verensokerini kestää paremmin korkealla (mulla se laskee helposti luonnostaan). Ei sinun tartte orjallisesti noudattaa mitään dieettiä, kunhan pidät pääperiaatteena sitä, että pyrit valitsemaan hitaita hiilareita. Tarkoitin vehnäleivällä lähinnä valkoista leipää, sämpylöitä jne, en ruisleipää, jossa on vehnää.

        Monissa ruisleivissä on vehnää, kannattaa katsoa, ettei se vehnä ole ihan ensimmäisinä ainesosina tuoteselosteessa (tuoteselosteissa on mainittu ainesosat siinä järjestyksessä, miten paljon niitä on tuotteessa, eli se aine, jota on eniten, on ensin listassa jne). Eiköhän Reissumies ole ihan hyvää leipää. :)

        Ja proteiini on tosiaan tärkeää, se pitää nälän poissa ja auttaa lihasten kehittymisessä. Kun saat lihaksia reisiisi, niin selluliittikin häviää/näkyy huonommin.

        Nopeesti sitä oppii jättämään ne nopeeta hiilihydraattia sisältävät jutut kaupan hyllylle ja valitsemaan niitä, jotka ovat terveellisempiä. Omassa ruokavaliossani muutos näkyy niin, ettei meillä ole koskaan kotona vaaleaa leipää, syön pastan ja perunan sijasta wokkivihanneksia, vältän sokeria (herkuttelupäiviä toki pidän toisinaan).
        Aika pieniä juttuja, joihin oppii nopeasti. Sitä paitsi wokkivihannekset ovat parempia kuin pasta, riisi tai perunat. :)


      • vastaa
        ------------------------ kirjoitti:

        Minäkin olen sen verran hoikka, etten halua laihtua, enkä ole laihtunutkaan, vaikken syökään enää vehnäleipää jne. Ihoni kunto on parantunut ja verensokerini kestää paremmin korkealla (mulla se laskee helposti luonnostaan). Ei sinun tartte orjallisesti noudattaa mitään dieettiä, kunhan pidät pääperiaatteena sitä, että pyrit valitsemaan hitaita hiilareita. Tarkoitin vehnäleivällä lähinnä valkoista leipää, sämpylöitä jne, en ruisleipää, jossa on vehnää.

        Monissa ruisleivissä on vehnää, kannattaa katsoa, ettei se vehnä ole ihan ensimmäisinä ainesosina tuoteselosteessa (tuoteselosteissa on mainittu ainesosat siinä järjestyksessä, miten paljon niitä on tuotteessa, eli se aine, jota on eniten, on ensin listassa jne). Eiköhän Reissumies ole ihan hyvää leipää. :)

        Ja proteiini on tosiaan tärkeää, se pitää nälän poissa ja auttaa lihasten kehittymisessä. Kun saat lihaksia reisiisi, niin selluliittikin häviää/näkyy huonommin.

        Nopeesti sitä oppii jättämään ne nopeeta hiilihydraattia sisältävät jutut kaupan hyllylle ja valitsemaan niitä, jotka ovat terveellisempiä. Omassa ruokavaliossani muutos näkyy niin, ettei meillä ole koskaan kotona vaaleaa leipää, syön pastan ja perunan sijasta wokkivihanneksia, vältän sokeria (herkuttelupäiviä toki pidän toisinaan).
        Aika pieniä juttuja, joihin oppii nopeasti. Sitä paitsi wokkivihannekset ovat parempia kuin pasta, riisi tai perunat. :)

        näin juuri minäkin ajattelen. Se on enemmänkin elämäntapa kuin dietti ja miten helppoa loppujenlopuksi. Mä kans tykkään todella paljon vaikkapa paistetuista/ höyrytetyistä vihanneksista, varsinkin kesäaikaan, vaikkapa broilerinfileen kanssa laittaa pannulle kesäkurpitsaa, paprikaa ja sipulirenkaita, lorauttaa pannulle vähän oliiviöljyä (terveellistä rasvaa) ja soijakastiketta pienen määrän mausteeksi. Eipä tarvi raskaita kastikkeita ja ruoka on tosi nopeasti valmista :)


      • mie
        vastaa kirjoitti:

        näin juuri minäkin ajattelen. Se on enemmänkin elämäntapa kuin dietti ja miten helppoa loppujenlopuksi. Mä kans tykkään todella paljon vaikkapa paistetuista/ höyrytetyistä vihanneksista, varsinkin kesäaikaan, vaikkapa broilerinfileen kanssa laittaa pannulle kesäkurpitsaa, paprikaa ja sipulirenkaita, lorauttaa pannulle vähän oliiviöljyä (terveellistä rasvaa) ja soijakastiketta pienen määrän mausteeksi. Eipä tarvi raskaita kastikkeita ja ruoka on tosi nopeasti valmista :)

        Tuli tosta vaan mieleen, että osaako joku kertoa tarkemmin siitä soijasta. Minkälaisia eri tuotteita on, kuinka terveellistä vai onko parempi korvata se jollain...? En mä osaa oikein sanoo mitä tietoo siitä haluaisin, mutta jos joku jaksaisi pistää vaikkapa kaikkee mitä tietää siitä :D Kiitti etukäteen!

        P.S. Tiedän että todennäköisesti googlest löytyis helposti tietoo, mutta en pääse koneelle kuin kerran paris viikos :(


    • tarkistatko enää näitä

      viestejä.. Mutta minulla on tosi hyvä resepti jalkojen kiinteyttämiseen/selluliitin poistoon, Ratsastus. Silloin ei tarvitse paljoa miettiä mitä syö ja jalat pysyy kunnossa, tasapaino paranee, virkistää mieltä... Ei kun tallille

    • LIIIIKUNNNTAA

      liiku enemmän, niin johan lähtee läskit. yleensä just sellaset, jotka ovat kevyitä, niin niillä on enemmän läskiä, kuin sellaisilla jotka painavat enemmän, koska LIHAS painaa enemmän kuin läski ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe