Alfa 156 näköjään talvellakin hyvä!

Alfista

Luin aikanaan epäillen ruotsalaista vertailua ALFA 156, Saab jne... Vertaulussa Alfa voitti yllättäen talviauton tittelin. Nyt kun olen ajanut omalla 2.0 TS:llä pakkaset, tuiskut, loskat ja pimeät, niin täytyy sanoa, että se on yllättävän hyvä talviauto etelästä.

Tunnokas alusta sopii TODELLA hyvin liukkaillekin keleille kaikissa muissa ajotilanteissa paitsi kiihdytyksessä paikaltaan. Heti kun auto on liikkeellä, sillä voi mennä niin kuin huvittaa liukkaallakin pohjalla.

Lämmitys ei ole nopeimpia, mutta sillä pärjää vallan hienosti. Myös takapenkillä riittää lämpöä. Nopeutta voisi varmasti vielä parantaa muuttamalla tuulettimen käynnistysnopeutta sekä termostaattia.

Miinukset ovat pikkutarkasti miettien liian äänekäs tuuletin, ja pienet nitinät mm. yhdestä palasta valetusta kojelaudasta. Tehdas onkin huomannut tämän ja ensi syksynä saamme FaceLiftin jossa 156:n kojelauta on uusittu. Vielä kun siinä olisi projektorivalot, eikä muotoihin olisi kajottu... (tuli asiaa kauppaan!)

Moitittu penkinlämmitinkin on erinomainen puolenkymmeneen edelliseen vimpaimeen verrattuna eikä sähköongelmista ole tietoakaan.

Niille, jotka "tiesivät" varmasta lähteestä, että Alfan sähköt pätkii, voi nyt sanoa, että ei pidä paikkaansa.

Tulee mieleen se Sierran rupu, joka itsekseen räpsytteli keskuslukkoja edestakaisin ajajan ja matkustajien ratoksi pakkasella. Ja josta vaiteisto meinasi räjähtää munille 10000 ajokilometrin tienoilla...

12

2070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarkko

Ajelen jo toisella 156:lla. Vaihdoin 2.0 T.S:ni 2.5 V6:een ja talviautoilu senkun jatkuu erinomaisesti.
      Puolenkymmentä vuotta sitten omistamani Volvo 850 oli kuin huono vitsi talviautosta puhuttaessa, kun sitä vertaa 156:een.

• OST

Olen hankkimassa 120.000mk:n autoa, missä sporttisuutta pitäisi olla sekä kuitenkin tilaa. Onko Alfa kuitenkin todella niin hyvä myös talviautona kuin mitä kehutaan?

• Jarkko
        OST kirjoitti:

Olen hankkimassa 120.000mk:n autoa, missä sporttisuutta pitäisi olla sekä kuitenkin tilaa. Onko Alfa kuitenkin todella niin hyvä myös talviautona kuin mitä kehutaan?

Minun kokemukseni mukaan se on hyvä talviauto, kun vertaan sitä edellisiini. Minulla on ollut aiemmin, (uudenkarheita kaikki) BMW 325i, Volvo 850 T5, Mazda 626 2.0, Nissan GTI ja Audi A4 1.8 T. Näistä ainoastaan Audi on ollut lähinnä talviominaisuuksissa tasoltaan. Muut ovat olleet, mitä ovat olleet.

120 tmk saat 156:n pikkukoneella (1.6) käytettynä, mutta suosittelen, että osta vähintään 2.0 T.S ja mielellään ilmastointilaitteella.

• RPM
        OST kirjoitti:

Todella hyvä talviauto. Ajettavuus talvella(kin) erinomainen. Ilmastointi tekee autosta käytännössä huurteettoman. Suosittelen etsimään ilmastoinnilla varustetun yksilön.

• OST
        Jarkko kirjoitti:

Minun kokemukseni mukaan se on hyvä talviauto, kun vertaan sitä edellisiini. Minulla on ollut aiemmin, (uudenkarheita kaikki) BMW 325i, Volvo 850 T5, Mazda 626 2.0, Nissan GTI ja Audi A4 1.8 T. Näistä ainoastaan Audi on ollut lähinnä talviominaisuuksissa tasoltaan. Muut ovat olleet, mitä ovat olleet.

120 tmk saat 156:n pikkukoneella (1.6) käytettynä, mutta suosittelen, että osta vähintään 2.0 T.S ja mielellään ilmastointilaitteella.

Kyllähän noita löytyy 2.0 koneella 98 malleja ainakin. Ilmastointi olisi kyllä plussaa, onko se maksanut aina 12000.- uuteen?!

Onks muuten 2.0 muita koneita kuin tuo IS(?) tspark?

Kaikki lisätiedot ja asiat mitä kannattaa tarkastella ovat tervetulleita.

Olivat muuten tuossa juuri listallasi aika monta autoa, mitä olen itse harkinnut.

• 156
        OST kirjoitti:

Kyllähän noita löytyy 2.0 koneella 98 malleja ainakin. Ilmastointi olisi kyllä plussaa, onko se maksanut aina 12000.- uuteen?!

Olivat muuten tuossa juuri listallasi aika monta autoa, mitä olen itse harkinnut.

1.6 TS 120hv
        1.8 TS 144hv
        2.0 TS 155hv
        2.5 V6 190hv
        ja sitten dieselit joita ei myydä enää suomessa eli toi TS on twinspark kaksi sytystulppaa/neljä venttiiliä per pytty

• Jarkko
        OST kirjoitti:

Mitä oli listallani, ovat suomessa turhan yliarvostettuja, joista ei kannata maksaa itseään kipeäksi.

Jos löydät siistin 156:n 2.0 T.S-koneella 120 tmk:lla, joka ei ole entinen leasing-auto, osta se ihmeessä. Hyviä yksilöitä ei ole liikaa.

156 2.0 T.S Collega on sellainen versio, jossa ilmastoinnin on saanut 4000 mk:lla mukaan siihen, ainakin vm -99 malleissa.

• Alfista
        OST kirjoitti:

Kyllä, 156 on tosiaan yllättävän hyvä talviauto. Tämä kokemuksesta. Nimenomaan ajettavuus liukkaallakin on viimeisen päälle. 156 on ainoa auto omasta kokemuspiiristäni, jolla luistorajan löytyminen ei aiheuta sydämen tykytystä.

Tilavuus on sitten toinen juttu. Tavaratila on ok, mutta luukun aukko vaatimaton.

Jos tarvitset paljon tilaakin, niin harkitse 156 Sportwagonia! Se olisi omalla listallani hyvin korkealla.

• Alfista
        156 kirjoitti:

1.6 TS 120hv
        1.8 TS 144hv
        2.0 TS 155hv
        2.5 V6 190hv
        ja sitten dieselit joita ei myydä enää suomessa eli toi TS on twinspark kaksi sytystulppaa/neljä venttiiliä per pytty

Vaikka V6 onkin herkkua, niin vaatimaton TS merkintä 2 litraisen kohdalla tarkoittaa muutakin kuin kahta sytytystulppaa.

2.0 TS koneessa on lähes kaikki vimpaimet, jotka ahtamattomaan koneeseen on keksitty. Jos olette seuranneet Toyotan mainoskampanjaa VVT-i koneista, niin Alfan pannussa on ollut nämä hilut jo vuosia.

Muuttuva imusarjan pituus, venttiilien ajoitus, tuplatulpat...
        Muuttuva venttiilien nosto on tulossa suoraruiskutuksen kera ensi kesäksi ja samalla teho nousee 170 heppaan... nam!

• v6
        Alfista kirjoitti:

Vaikka V6 onkin herkkua, niin vaatimaton TS merkintä 2 litraisen kohdalla tarkoittaa muutakin kuin kahta sytytystulppaa.

2.0 TS koneessa on lähes kaikki vimpaimet, jotka ahtamattomaan koneeseen on keksitty. Jos olette seuranneet Toyotan mainoskampanjaa VVT-i koneista, niin Alfan pannussa on ollut nämä hilut jo vuosia.

Muuttuva imusarjan pituus, venttiilien ajoitus, tuplatulpat...
        Muuttuva venttiilien nosto on tulossa suoraruiskutuksen kera ensi kesäksi ja samalla teho nousee 170 heppaan... nam!

niin muuttuva venttiilinajoitus on ollut Alfalla parikymmentä vuotta 82 oli jo jenkkimalleissa.

• 98V6

teknarissa oli juttua että faceliftin yhteydessä tuli uusi 125Kwattinen suora ruisku bensa kone.En usko että ulkokuoreen paljon kosketaan; ainakaan tarvetta sille ei ole.
      Ilmeisesti vain kojetaulu päivitetään jotta saadaan samat varusteet sopimaan kuin 147 ssa on.

• tomppa

156v6: on toiminut talvellakin hienosti, no lukkoja piti yksi aamu vähän irrotella kun unohdin öljytä. En ole valintaa katunut, jos pitetään muutama arvo (voima, ajettavuus, hinta, ulkonäkö) paperille ja verrataan hintaa mihin tahansa, niin valinta on selvä :-) alkaa muuten näyttää siltä että jälleenmyyntiarvokin pitää ihan hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      111
      5085
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      64
      4949
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3990
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3540
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2981
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2741
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2267
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1814
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      34
      1661
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1588
    Aihe