Pistetään tälläinen hassu pieni gallupin tynkä:
Mitä mieltä Tekniikan Maailmasta? Pidättekö lehteä kiinnostavana, luotettavana, asiantuntevana ja puolueettomana.
Olen itse ollut joskus lehden tilaajana. Isäukolle tuli 70 luvulla TM ja muistamn kun pikkupojasta oli kiva lukea tietenkin ne autotestit, mutta lehdessä oli paljon artikkeleja mm ilmailusta, laivoista ja muustakin kun arkipäivämn käyttölaitteista.
Sitten alkoi grillitestit, makkaratestit ja silitysrautatestit.
Puoluellisuus on asia johon en ole pitkaan aikaan lehdessä uskonut, niin paljon varsinkin autoissa testitulokset eroavat muista lehdistä. Ja kun hintalaatu suhdetta painotetaan silti samoilla pisteillä selkeästi kalliimpi tuote valitaan testin voittajaksi, kuten parissa matkapuhelim testissä on käynyt.
Tekniikan Maailma mitä mieltä?
36
4384
Vastaukset
- qrsf
TM on ehdottoman asiantunteva, mutta asiantuntevuutta käytetään härskin puolueellisesti kaupallisiin tarkoituksiin. Noin ei ollut kultaisella 70-luvulla.
TM ei ole puolueeton, ei todellakaan. Testitulos on sen joka testin maksaa. Maksaja ei ehkä "voita", mutta se saa puolelleen mainintoja, jotka tekevät siitä kiinnostavamman.- ilonpilaaja
Et kai nyt tosissasi usko tohon maksu juttuun?
Siis toi on niin älytön väite,ettei uskoisi järkevien aikuisten ihmisten siitä jaksavan jauhaa vuodesta toiseen.Koskaan siitä ei olla mitään todisteita esitetty,paitsi se että oma merkki hävisi ja naapurin merkki voitti,mutta silti jotkut aivan pokkana väittää "tietävänsä" asian olevan näin.
Koska sinäkin kirjoitat siihen tyyliin,ikään kuin tietäisit asiasta jotain,niin kerropas nyt sitten jotain todisteita tuon väitteesi tueksi.
Muuteen se on valitettavasti silkkaa paskan jauhantaa...
- Krister
Tilasin noin puoli vuotta lehteä Tuulilasin ohella. Sitten huomasin että TM:ssä on niin paljon turhaa hommaa mikä ei minua kiinnosta. Mm. tähtiede, mainitsemasi grillitestit ym.
Nyt vituttaa kun TM:ltä soitetaan parin kuukauden välein ja heillä on "erikois tarjous vain sinulle" ja tarjoavat kokoajan lehteään...
Tyydyn TuuliLasi lehteen.. siinä on sentään pelkistä autoista juttua...
-Krister-- D
tännekin on tuulilasi tullut.. alko vaan jurppimaan niiden testit.. autojen hinnat oli uskomattoman kaukana toisistaan (jopa 100000 tmk) joten mitä sellaisella testillä on enää virkaa.. harva ostaa autoa koon tai tehon perusteella ilman että hinta vaikuttaa.. vertailut pitäisi suorittaa samanhintaisista vehkeistä.
- Variant
Puhelinmyyjästähän pääsee eroon todella helposti: Erehdyin tilaamaan Tuulilasin puoleksi vuodeksi jonkun messutarjouksen tms. perusteella. Tilauksen loputtua soittelivat aikansa, kunnes kerroin päättäneeni jo muutaman Tuulilasi-lehden saatuani siirtyä tilaamaan Tekniikan Maailmaa, koske se on parempi. Joten olkaas hyvä ja pyyhkikää nimeni yli listoistanne, sillä en ikinä, koskaan tahi peräti kuuna päivänä tule Tuulilasia enää tilaamaan, joten turha soitella. Eivät ole soitelleet.
Ei minuakaan grilli-, silitysrauta-, aggregaatti- tai venetestit kiinnosta, mutta on lehdessä roppakaupalla kiinnostaviakin juttuja. Tuulilasissa taas on pelkkiä autoja. Muukin tekniikkaan liittyvä kiinnostaa.
Testien maksajista vielä: Maksumiehenä toimin minä ja muut lehteen rahojaan käyttävät, irtonumeron ostajat, tilaajat ja kestotilaajat. Testattavien laitteiden valmistajat ja maahantuojat osallistuvat testien kustannuksiin vain toimittamalla vekottimet testattaviksi. Lehti tuskin olisi pysynyt menossa mukana jo jostain 50-luvulta saakka toimimalla puolueellisena ja maksettuna mukavirallisena mainoslehtisenä. - Unforgiven
Kyllä TM vei voiton näistä kahdesta, minua alkoi ottaa päähän kun tuulilasissa siiryttiin aika pintapuoliseen testaukseen-jutut on 1/4 sivun kokoisia joista kuva ottaa puolet. Lisäksi tuulilasissa on lähes joka lehdessä joku 10 sivun tutkimusraportti...mielenkiintoisimpia juttuja on tuulilasissa olleet 10000 km käytetyllä autolla, niistä on usein irronnut hyvät naurut joko edellisen omistajan tai testaajan remonttien ja "virityksien" johdosta.
- 626
Variant kirjoitti:
Puhelinmyyjästähän pääsee eroon todella helposti: Erehdyin tilaamaan Tuulilasin puoleksi vuodeksi jonkun messutarjouksen tms. perusteella. Tilauksen loputtua soittelivat aikansa, kunnes kerroin päättäneeni jo muutaman Tuulilasi-lehden saatuani siirtyä tilaamaan Tekniikan Maailmaa, koske se on parempi. Joten olkaas hyvä ja pyyhkikää nimeni yli listoistanne, sillä en ikinä, koskaan tahi peräti kuuna päivänä tule Tuulilasia enää tilaamaan, joten turha soitella. Eivät ole soitelleet.
Ei minuakaan grilli-, silitysrauta-, aggregaatti- tai venetestit kiinnosta, mutta on lehdessä roppakaupalla kiinnostaviakin juttuja. Tuulilasissa taas on pelkkiä autoja. Muukin tekniikkaan liittyvä kiinnostaa.
Testien maksajista vielä: Maksumiehenä toimin minä ja muut lehteen rahojaan käyttävät, irtonumeron ostajat, tilaajat ja kestotilaajat. Testattavien laitteiden valmistajat ja maahantuojat osallistuvat testien kustannuksiin vain toimittamalla vekottimet testattaviksi. Lehti tuskin olisi pysynyt menossa mukana jo jostain 50-luvulta saakka toimimalla puolueellisena ja maksettuna mukavirallisena mainoslehtisenä.Ei mikään muu kuin puoluelehti voi kertoa olevansa rehellisesti puolueellinen, mutta kuinka paljon mainostuotto vaikuttaa lehden mielipiteisiin? Voiko sieltä tuleva raha olla vaikuttamatta edes piilotajuntaisesti toimittajien ulosantiin. Mikäli mainostajan tuotteita ruvetaan oikein paljon haukkumaan, vaikka syytä onkin, vetää mainostaja rahansa takaisin ja siirtää ne johonkin toiseen lehteen, jossa kyseisiä tuotteita esiteltäisiin objektiivisemmin. Näin ainakin itse tekisin ja aivan varmasti hyvin monet meistä. Eli tiivistettynä, haluaako mainostaja nähdä edellisellä aukeamalla oman henkilöautonverran maksaneen mainoksen ylistämässä tuotetta ja seuraavalla sivulla testin, joka kertoo ettei kenenkään tuota tuotetta kannata ostaa, koska se on niin äärettömän huono. Voi olla että toimittajat haluavat kertoa tuotteesta vain tarpeellisen ja hieman pehmentävät arvioita, jotta siinäkin seuraavassa lehdessä olisi saman mainostajan aukeaman mainos.
- J.
626 kirjoitti:
Ei mikään muu kuin puoluelehti voi kertoa olevansa rehellisesti puolueellinen, mutta kuinka paljon mainostuotto vaikuttaa lehden mielipiteisiin? Voiko sieltä tuleva raha olla vaikuttamatta edes piilotajuntaisesti toimittajien ulosantiin. Mikäli mainostajan tuotteita ruvetaan oikein paljon haukkumaan, vaikka syytä onkin, vetää mainostaja rahansa takaisin ja siirtää ne johonkin toiseen lehteen, jossa kyseisiä tuotteita esiteltäisiin objektiivisemmin. Näin ainakin itse tekisin ja aivan varmasti hyvin monet meistä. Eli tiivistettynä, haluaako mainostaja nähdä edellisellä aukeamalla oman henkilöautonverran maksaneen mainoksen ylistämässä tuotetta ja seuraavalla sivulla testin, joka kertoo ettei kenenkään tuota tuotetta kannata ostaa, koska se on niin äärettömän huono. Voi olla että toimittajat haluavat kertoa tuotteesta vain tarpeellisen ja hieman pehmentävät arvioita, jotta siinäkin seuraavassa lehdessä olisi saman mainostajan aukeaman mainos.
...että kovasti on mainoksia myös niistä huonommin pärjänneistä artikkeleista. Ääriesimerkkinä viimeisin talvirengastesti, jossa huonoimmat renkaat olivat samassa numerossa näyttävillä mainoksilla mukana.
Ok, siis puolueellisia ja lahjottuja.
No, kerropa...
- vaivaako ilmiö myös Tuulilasi-lehteä?
- vaivaako sama ilmiö myös muita Yhtyneiden Kuvalehtien tai A-lehtien julkaisuja vai onko kyse teknisten lehtien ongelmasta?
- onko ilmiö yleismaailmallinen eli vaivaako sama ilmiö muualla maailmassa ilmestyviä lehtiä?
- mistä tiedät?
- Autolehdet typeriä
voi ihan itse selvittää uusien autojen ominaisuudet.
Maahan on pullollaan autoliikeitä.
Miksi lukea lehdestä juttuja nykyisistä kasvottomista pullukka-autoista. Niitä voi hakea kaupasta alle ja kokeilla jos miellyttää, ei niistä mitään lehtikuvia kannata katsella..
Mobilisti on ainoa kulkuvälinejulkaisu joka kiinnostaa. - puolittaja
oikein kun en oo lukenu muutakun v8 lehteä johon kyllästyin täydellisesti (vaihdoin koneen etsin osia, tilasin männät amerikasta, etsin osia lisää,kokosin, purin, trimmasin ym.semmosta)ja gti (tummensinlasit hankin teholastun,laitoin levike sarjaa,maalasin ym.) vähän typerää lukemista.TM on ollut paras tähän mennessä moni muotoisuutensa takia,puolueettomuuteen en osaa sanoa.
- Jönsson
Olipas tällä kertaa vaikea ymmärtää, mitä otsikko tarkoittaa, mutta onneksi sisältö selvitti.
Mielestäni TM on oikein hyödyllinen lehti.
Automerkit, joita minulla on/on ollut (Alfa Romeo, Mercedes, Fiat, Volvo) eivät ole aina olleet vertailujen kärjessä, mutta minusta kommentit ovat olleet etupäässä asiallisia moitteineen päivineen.
Toki testaajilla on mieltymyksiä ja painotuksia, mutta onhan se luonnollista. En esimerkiksi itse jaksa pitää jotain takaluukun saranointia huomionarvoisena asiana, mutta ehkä joku toinen vähättelee minun pakkomielteitäni. Ja kaikenkaikkiaan on aika luultavaa, että ammattimainen testaajaryhmä löytää testin aikana autojen todelliset ominaisuudet luotettavammin kuin naapurin lippalakkipäinen finninaama, joka käy kerran kokeilemassa Civiciä ja sanoo, että jess - sikasiisti!
En käy taistoon, jos Alfa ei voita autotestiä. En käy silloinkaan taisteluun jos Volta ei pärjää imuritestissä tai AEG olekaan paras akkuporakone.
Mutta silloin kun en jostain vehkeestä tiedä mitään - esim. kuivausrummusta - on hiton hyvä, että joku on pannut sellaisia vehkeitä riviin ja kellon käymään. Ei ole pakko ostaa voittajaa, mutta testistä saa tietoa laitteiden hyvistä ja huonoista puolista ja ylipäätään siitä, minkälaisia ominaisuuksia ja eroja ko. aparaateissa on.
Hyvä lehti, mutta ei ainoa hyvä. - TM aina väärässä?
Hyvät kriittiset lukijat ja asiantuntevat autoilijat. Kuulutte ryhmään, joka pitää Tekniikan Maailman auto-osaamista surkeana verrattaessa sitä tavallisen tasamaahiihtäjän ammattitaitoon autoasioissa.
Ammattitaidottomuuden lisäksi kyseistä julkaisua vaivaa mielestänne asenteellinen puolueellisuus jota korruptoituneisuus vielä värittää.
Ette ole yksin. Testaajia paremmat kuljettajat ovat autovalinnan suhteen heterogeenistä porukkaa.
Ervostelijat ajavat hyvin erilaisilla autoilla Alfa Romeosta jenkkeihin, Hondasta Mercedekseen, Bemarista Toyotaan.
Ajattelin nyt kysyä teiltä Tekniikan Maailmaa paremmilta asiantuntijoilta neljä kysymystä:
1. Jos TM: testaajat ovat asiantuntemattomia, niin mistä tämä johtuu?
- palkkaako toimitus tarkoituksella asiaatuntematonta väkeä?
- eikö asiantuntemus vuosien mittaan parane, vaikka tyypit ovat työkseen tekemisissä autojen kanssa?
2. Vaivaako ilmiö myös Tuulilasi-lehteä?
3. Vaivaako sama ilmiö myös muita Yhtyneiden Kuvalehtien tai A-lehtien julkaisuja vai onko kyse teknisten lehtien ongelmasta?
4. Onko ilmiö yleismaailmallinen eli vaivaako sama ilmiö muualla maailmassa ilmestyviä lehtiä?
- mistä tiedätte? - S
Ainoa lajissaan kai. Ilmestyy usein. Se on kyllä tylsää vähän että mitä merkkejä valitaan testiin.
Vaikka kyllähän mese tuo kaikkee uutta tekniikkaa autoihin,
niin näitä kyseisiä autoja ei paljon edes liikenteessä nää. - alfa 16V
Taitaa olla faijalla vuodesta 1963 kaikki TM:n lehdet. Tulee minulle nykyään, itse en niitä tosin maksa. Välillä on kiinnostavia juttuja välillä vähemmän, jokainen tykkää mistä tykkää. Autotestejä en juuri lue, massa-autot kun ei kiinnosta.
Mutta lehtihan on nimenomaan TEKNIIKAN Maailma, ei massa-autojen testi lehti.
Jokainen joka osaa lukea pystyy varmaan itse arvioimaan mikä auto on itselleen sopiva, sen verran hyvin ovat jutut kirjoitetut! Jos pelkästään loppupisteitä katsoo niin ei varmaan autoista muutenkaan tajua!
Pidän lehdestä ja tilaan jatkossakin! (Katsotaan sitten uudestaan kun joutuu itse maksamaan ;)) - moralisti
Pääkirjoituksessa hymistellään usein liikenneturvallisuudesta ja tienpitäjiä syytellään vaarantuottamisesta kun on p-merkki vanhaa mallia.
Sitten mm uusimmassa numerossa harmitellaan kun suomessa ei ole enempää lähinnä liikenteessä leikkimiseen tarkoitettuja autoja tyyliin civic type-r. Huippu on kolumnisti Koikkalainen joka ilkesi vielä kirjoittaa lehteen että ei ymmärrä vaarantavansa liikenneettä ohittaessaan tanskassa lumisella moottoritiellä räntäsateessa pitkiä autoletkoja huomattavalla nopeuserolla - ahma
mainoksia sais olla vähemmän. muuten hyvä lehti.
ollu huvina lukea sikavanhoja numeroita esim. 60 ja 70 luvuilta. - Seniilien pappojen lehti
Eipä vähemmän todenmukaista harjoittelijatasoista kirjoittelua helposti löydä. Ehkä Tuulilasista. Kuvaavaa on se ettei toimittajista ole mitään tietoa, taitaisi jotain paljastua... Artikkelit ovat tyyliin 'yleinen totuus', koska kaikki on muka mitattua ja testattua. Kas kun ammattitaisoiset ulkomaiset testaajat saavat hyvin erilaisia tuloksia kuin TM, mutta keskenään yhtenäisiä.
Monessa muussakin yhteydessä on todettu että kun yrittää olla jokaiselle jotakin, lopputuloksena on se ettei siitä ole hyötyä kenellekään. Tämä on vain osa tapahtuneesta, sillä eihän Suomessa mikään puhdas autolehtikään mitään osaa.
Se että on työnimikkeenä autotoimittaja tai autotestaaja, ei tarkoita sitä että osaisi asiasta mitään. Sellaisen tittelin voi saada kuka tahansa, ja itselleenkin sellaisen antaa.- 351Cleveland
No TM:n autotestien tekniset asiat(mittaukset ja tarkastukset),sekä nää huoltotestit ym.asiat joissa vaaditaan oikeaa sekä teoria tason että käytännön osaamista autotekniikasta,suorittaa alihankintana TCT eli Test Center Tiililä.
TCT toimii Helsingin teknillisen oppilaitoksen tiloissa Eerikinkadulla ja sillä on kaikki koulun laitteet käytössään(maksaa koululle vuokraa niiden käytöstä).Kyseisen firman kaikki työntekijät ovat vähintään autotekniikan insinöörejä,osa myös DI tasoisia.
Muuten Suomessa myytävien uusien automallien tyyppihyväksyntä on yksi TCT:n tehtävistä.
En tiedä sitten jos jollain lehdellä jossain maassa on vielä parempaa asiantuntemusta käytössään,mutta Suomessa ihan jo pelkästään laitteistonkin oasalta VTT on ainoita tahoja, jotka pystyy vastaavan tason testaamiseen.
Voi ehkä olla muitakin kuin VTT,mutta minä en niistä tiedä(ole kuullut) sitten mitään.
Ja sen voin taata,että TCT:n testaajat eivät tiedä,saatika sitten ole kiinnostuneita,ketkä testattavien autojen edustajista ovat mahdollisesti ostaneet ilmoitustilaa TM:stä!
Yhtä mahdoton ajatus olisi,että TM:n taholta voitaisiin jotenkin vaikuttaa TCT:n saamiin testituloksiin. - J.
voisitko vielä valaista...
"Eipä vähemmän todenmukaista harjoittelijatasoista kirjoittelua helposti löydä. Ehkä Tuulilasista."
- koskeeko sama myös muita A-lehtien ja Yhtyneitten Kuvalehtien julkaisuja.
- Jos, niin mikä mahtaa olla tällaisen rekrytointipolitiikan syy?
- Jos ei, niin miksi harjoittelijat ovat kasautuneet vain teknisiin lehtiin ja mikseivät he vuosien mittaan opi mitään.
"Kuvaavaa on se ettei toimittajista ole mitään tietoa, taitaisi jotain paljastua..."
- Eikös siellä ole toimittajan nimi?
- Mitä muuta tietoa haluaisit: siviilisääty, kengän numero ja horoskooppimerkki?
- Mikä lehti sitten julkaisee tällaisia tietoja toimittajista?
"Artikkelit ovat tyyliin 'yleinen totuus', koska kaikki on muka mitattua ja testattua. Kas kun ammattitaisoiset ulkomaiset testaajat saavat hyvin erilaisia tuloksia kuin TM, mutta keskenään yhtenäisiä."
- niin, olisiko perstuntuma luotettavampi arvosteluperuste kuin mittaus?
- mitä tiedät ulkomaisten testaajien ammattitaidosta: koulutus, kokemus...?
"Se että on työnimikkeenä autotoimittaja tai autotestaaja, ei tarkoita sitä että osaisi asiasta mitään. Sellaisen tittelin voi saada kuka tahansa, ja itselleenkin sellaisen antaa."
- niin, epäilemättä olet sellaisen itsellesi jo antanutkin. - Zep
On näköjään epäilty testaajien ammattitaitoa... En tiedä paljoakaan, mutta seuraavien hemmojen uskoisin voivan sanoa paljon auton käyttäytymisestä:
Jarmo Sukava:
Taitaa löytyä kilvanajo taustaa jo 60- ja 70-luvuilta saakka. 80-luvulla oli erittäin nopea rata-autoilun isossa A-ryhmässä, vanhalla, painavalla ja ties mitä Camarolla, 240:siä ja 635:sia vastaan.
Robbe Koistinen:
Kilpaili Mikoja (Häkkinen & Salo) vastaan jo kartingissa ja olisi varmaan nyt Suomen ratakuljettajien kärkikaartien mikäli olisi jatkanut uraansa merkkiluokkia pidemmälle.
Vertailutestithän on autojen ominaisuuksien vertailuja, eikä ota huomioon mitenkään luotettavuutta. Luotettavuutta toki testataan käyttötesteillä, mutta niitä on sen verran harvakseen, ettei juuri voi suorittaa vertailua saman hintaluokan autojen välillä.
Autoissa uskon TM:ään varsin pitkälti, mutta elektroniikan suhteen on vähän niin ja näin, sillä laadussa on suuria heittoja eri merkkien suhteen, eikä aina kannata ottaa mittausten perusteella parhaaksi osoittautunutta merkkiä. Valitettavasti TEKNIIKAN Maailma ei tee pidempiaikaisia testejä tällä saralla -poikkeuksena käynnissä oleva tietokonetesti.
- Anonyymi
MUN ARVOSTAMA LEHTI ITSE LUKENUT TÄTÄ JO PITKÄÄN JA LUKENUT JOSKUS TEKNIIKAN MAAILMAN NUMEROITA 70-80. 80-90. 90-2000 LUVUILTA
- Anonyymi
Olet lukenut pitkään ja joskus, mielenkiintoista
- Anonyymi
Vaikka olen keräillyt moottorilehtiä jo -70-luvun alusta asti, niin vuosien saatussa olen hylännyt sekä Vagniikan maailman että huulilasin ja siirtynyt AL:n Moottori-nimiseen julkaisuun, mikä tuntuu olevan monipuolinen ja asialinjalla jo vuosikymmeniä.
- Anonyymi
Annas kun arvaan. Sinulla on Toyota?
Moottori-lehti diggaa Toyotaa päätoimittajansa Eila Parviaisen viitoittamalla tiellä. Kysypä Eilalta mistä on Toyotansa "ostanut" ja millä hintaa.
- Anonyymi
TM:ssä ärsyttää se, että testeihin ja vertailuihin otetaan yleensä vain kalleimpia vehkeitä mitä on saatavana. Kyllä kai niitä hyvätuloiset ostaa, mutta paljon on meitä pienituloisia, joille olisi paljon oleellisempaa tietää, mikä halvemmista, kukkarolle sopivista vehkeistä tarjoaisi parhaan vastineen.
- Anonyymi
Tekniikan maailma on asiantuntevan oloinen lehti niille, jotka eivät ole itse asiaa tuntevia. Varsinkin rakennusmaailma oli alkutaipaleellaan suorastaan umpisurkea. Legendaarinen ilmalämpöpumpputesti nyt käy ensimmäisenä mielessä. Siis testi jossa inverter lämpöpumppuja testattiin kaasu pohjassa ja tulokset julkaistiin, kuin niillä olisi jotain merkitystä. No seuraavassa lehden numerossa oli koko aukeaman mittainen oikaisu...mutta sehän ei testimenestyjiä haitannut. Ultimatemarketkin pääsi kivasti mainostamaan testimenestystään...
- Anonyymi
Autotesteissä TM menee edelleen vanhalla kaavalla, jossa voittaja julistetaan TM:n omien pistepainotusten mukaan.
Jokainen voi tietysti laskea omat kertoimensa ja tehdä auto tai grillivalintansa sen perusteella, mutta ei kovin montaa palstamillimetriä lisää tarvittaisi, mikäli pisteytyksille annettaisiin vaihtelevat painoarvot.
Esimerkiksi pistokehybridien testissä tulisi lähes varmasti eri voittaja, mikäli normaali pisteytyksen rinnalla olisi vahvasti taloudellisuutta painottava pisteytys. Monella auton itse ostavalla se kuitenkin on monesti merkittävämpi valintaperuste, kuin minkä painoarvon TM auton polttoaineenkulutukselle antaa- Anonyymi
Vai pistokehybridin ostajalle taloudellisuus on se tärkein asia, no silloin hän on laskutaidoton tai ainakaan ei ymmärrä mikä autoilussa on se todellinen asia mikä kurittaa lompakkoa. Eli ostaa kalliin pistokemalli ja säästää hieman bensakuliussa, vaikka sitä eroa ilman pistoketta ei koskaan pysty kuolettamaan. TM on aina neuvonut, että jokaisen kannattaa itse tutkia ne asiat mitä pitää tärkeinä ja tehdä valinta sen mukaan.
- Anonyymi
TM mennyt koko ajan huonompaan suuntaan monesta syystä, esim Moottori-lehti paljon parempi. Rengastestit olleet ainoa syy miksi olen lukenut TMää viime aikoina, ainakin heillä on laajimmat rengastestit.
Esim sähköautot ja plugarit ihan yliedustettuna. Kauppalehden tuoreen kyselyn mukaan vain 20% voisi harkistä sähköautoa seuraavaksi uudeksi autoksi joten siihen nähden ihan liikaa niitä. Samasta syystä plugaritkaan eivät ole monelle vaihtoehto koska yksinkertaisesti latausmahdollisuudet puuttuu. Esim TM talviautotestissä 2021 ei tavallisia autoja ollenkaan, vain pienelle osalle soveltuvia plugareita ja sähköautoja. Moottorissa taas paljon enemmän tavallisia autoja joista enemmistö kiinnostunut.
TM autojen valinnan suhteen tuntuu aina olevan ne samat pikkuautot testeissä, ihan kuin isoa autoa ei voisi enää ostaa "ympäristösyistä". Muissa lehdissä muutakin kuin pikkuautoja.
Eli TM kannattaa kyllä jättää hyllyyn. Jos elektroniikka kiinnostaa, sitä varten on paljon parempia lehtiä. Autolehdistä esim Moottori paljon lähempänä tavallista suomalaista autoilijaa kuin TM.- Anonyymi
Huomaa että uutuudet on olleet lähinnä plugareita ja sähkäreitä. Uusia bensa/diesel moottorimalleja tulee vähän harvakseltaan ja jatkossa vielä vähemmän.
TM seuraa hyvin trendiä.
Minusta on hyvä että talvitestissä on jöhdolliset autot koska niihin talviominaisuuksiin liittyy paljon spekulaatiota. On hyvä että asia selviää kerrasta.
Eiköhän ensi vuonna ole testissä sekaisin eri voimalähteitä ja kuten tänäkin vuonna toivottavasti sekaisin myös neli ja vajaavetoisia. Kysehän on kuitenkin talvitestistä ja talviomonaisuuksien testistä UUSIlle malleille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaa että uutuudet on olleet lähinnä plugareita ja sähkäreitä. Uusia bensa/diesel moottorimalleja tulee vähän harvakseltaan ja jatkossa vielä vähemmän.
TM seuraa hyvin trendiä.
Minusta on hyvä että talvitestissä on jöhdolliset autot koska niihin talviominaisuuksiin liittyy paljon spekulaatiota. On hyvä että asia selviää kerrasta.
Eiköhän ensi vuonna ole testissä sekaisin eri voimalähteitä ja kuten tänäkin vuonna toivottavasti sekaisin myös neli ja vajaavetoisia. Kysehän on kuitenkin talvitestistä ja talviomonaisuuksien testistä UUSIlle malleille.Talvitestillä on ehkä tyhmin testi mitä voidaan tehdä. Ainoastaan Suomen Lapissa on niin kylmää, että sillä olisi jotain merkitystä. Autotkin on niin erilaisia ja hintaisia, että tyhmää niitä verrata keskenään.
- Anonyymi
Sähköiset autot kiinnostaa laajinta asiakaskuntaa ja siksi siitä puhutaan ja testataan eniten. Pelkät bensa ja diesel autot eivät ole juurikaan muuttuneet viimeaikoina ja siksi
niiden testaaminen on melko turhaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköiset autot kiinnostaa laajinta asiakaskuntaa ja siksi siitä puhutaan ja testataan eniten. Pelkät bensa ja diesel autot eivät ole juurikaan muuttuneet viimeaikoina ja siksi
niiden testaaminen on melko turhaa.Kauppalehden tuoreen kyselyn mukaan ei kiinnosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaa että uutuudet on olleet lähinnä plugareita ja sähkäreitä. Uusia bensa/diesel moottorimalleja tulee vähän harvakseltaan ja jatkossa vielä vähemmän.
TM seuraa hyvin trendiä.
Minusta on hyvä että talvitestissä on jöhdolliset autot koska niihin talviominaisuuksiin liittyy paljon spekulaatiota. On hyvä että asia selviää kerrasta.
Eiköhän ensi vuonna ole testissä sekaisin eri voimalähteitä ja kuten tänäkin vuonna toivottavasti sekaisin myös neli ja vajaavetoisia. Kysehän on kuitenkin talvitestistä ja talviomonaisuuksien testistä UUSIlle malleille.Niinhän voisi luulla jos vain luet TMää. Todellisuudessa paljon tavallisia polttisautojakin saatavilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvitestillä on ehkä tyhmin testi mitä voidaan tehdä. Ainoastaan Suomen Lapissa on niin kylmää, että sillä olisi jotain merkitystä. Autotkin on niin erilaisia ja hintaisia, että tyhmää niitä verrata keskenään.
Kanadassa on vielä hyisempi talvi kuin Suomessa, mutta liekö siellä katsottu tarpeelliseksi tehdä mitään erityisiä talvitestejä autoille...
- Anonyymi
Lehtien hinnat on karanneet jo kauas kipupisteen tuolle puolelle, en ole ostanut enää yhtään irtonumeroa pitkiin aikoihin. Viimeksi olen tilannutkaan lehteä yli kymmenen vuotta sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865