Seuraava Jazz-levy - suosituksia?

d23

Eli handussa ja soittimessa on viimeaikoina pyörinyt tiheään tahtiin Miles Davisin Kind Of Blue ja pidän levystä valtavasti. Jazz-musiikki on minulle lähes täysin tuntematon alue.

Mitä olisi seuraava "varma" tutustusmiskohde Jazzin saralta? Vielä Milesia vai kenties jotain muuta? Ei kuitenkaan liian haastavaa kiitos.

16

1605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rantanen

      Itse siirryin aikoinaan tuosta levystä Coltraneen "My Favourite Things"- levyyn. Enpä tiedä miellyttääkö kyseinen levy sinua, mutta voithan koittaa...

    • ....

      voisin laittaa tähän vaikka kuinka monta levyä, mutta sanon, että Nancy Wilson & Cannonball Adderley, saman niminen levy. Aivan mahtava!

      Ja lisää vaan Milesiä kehiin, koska suunnilleen kaikki on soittanu sen kanssa ja sitä kautta löytyy mielenkiintosia artisteja varmasti. Pieni vinkki... kato levyjen vuosilukuja ja kokoonpanoa!

    • iikkoo

      Suosittelen myös Coltranen My Favorite Thingsiä,
      ja vielä heti perään toinen kova tenoristi, joka soitteli myös Milesin varhaisissa bändeissä;
      Sonny Rollins ja levyksi vaikkapa Saxophone Colosssus.

    • Timppa

      Geri Allen: Life of a Song. Rautainen naispianisti, taitaa olla tämän hetken paras jazzpianisti, erilainen - - vähän kuin Milesin malliin, jos sellaista vartausta voi tehdä. Erinomainen komppi: Dave Holland ja Jack DeJohnette, molemmat ex-Milesiläisiä.

    • Jii

      Itse jatkoin myös Milesista Johniin. My Favourite Things tai sitten kun vauhtiin pääsee niin Love Supreme tai Milesilta Bitches Brew. Kuunnelkaa myös kotimainen uusi Five Corners Quintetin Chasin the Jazz Gone By.

    • bluetrain

      Kotimaassamme tehdään mielestäni mainiota jazzia. Erityisesti suosittelen uutuusalbumia The Five Corners Quintet: Chasin' The Jazz Gone By, jota joku muukin suositteli. Myös Trio Töykeät on mielestäni hyvä, levyjä en omista, joten en niitä osaa suositella.

      Kind Of Bluella minäkin aloittelin vähän aikaa sitten. :)

      • juuffo

        The Five Corners Quintet: Chasin' The Jazz Gone By on Parhautta !


      • Susi

        Trio Töykeitten levyistä esim. Sisu, Kudos ja High Standards ovat tosi hyviä. Davisin levyistä tsekkaa vielä ainakin Sketches of Spain.

        Upeita laulajia ovat mm. Sarah Vaughan (esim. Brazilian Romance), Ella Fitzgerald (esim. Songbooks-sarja) ja Billie Holiday.


    • juuffo

      Sarah Vaughan ; Ballads (Blue Note)

    • haluat kuunnella

      niin pistä korvan taakse ainaski nimet Thelonius Monk ja Keith Jarrett. Yks nykyajan parhaista jazz-laulajista on Cassandra Wilson.
      Yleensäkin kaikenlaiset best of-levyt (kokoelmat) on aika hyviä, jos haluaa tutustua tyylilajiin yleisellä tasolla mutta sitten on aina niitä klassikkoleyjä, joita kannattaa kuunnella.
      Itse ainakin tykkään Thelonius Monkin Straight No Chaser-levystä, Davisin Kind of Blue ja Bitches Brew tietenki, melkein kaikki mitä Lester Young on levyttäny uppoo mulle (Body and Soul on Youngin tunnetuin) ja jos free jazzin puolelle haluaa mennä niin Chick Corea on ehdoton.
      Tietysti "helppoja" kuunneltavia on Duke Ellington, Louis Armstrong, Count Basie (tosi tiukka komppiryhmä tässä pumpussa), Benny Goodman (kaikki nää on swingiä ja/tai vähä aiempaa aikakautta. Eikös se ollut Armstrongin bändissä, missä Miles Daviskin aloitteli uraansa?)
      En nyt sano, etteikö nuo aluksi mainitsemani olis kuitenkaan mitään kamalan vaikeita kuunneltavia kuitenkaan. Sehän on vähä joka musassa, että pitää kuunnella muutamaan kertaan ennenkuin se musa kunnolla avautuu.

      • burra

        Tämä kirjoitus vilisee virheitä, pakko tehdä muutama korjaus. "Body and Soul" on tunnettu nimenomaan Coleman Hawkinsin esityksenä, Chick Corea ei ole koskaan free jazzia esittänyt, hänen jazzinsa on fuusiojazzia, eikä Miles Davis
        ole koskaan Armstongin bändissä soitellut.


      • ja anteeks
        burra kirjoitti:

        Tämä kirjoitus vilisee virheitä, pakko tehdä muutama korjaus. "Body and Soul" on tunnettu nimenomaan Coleman Hawkinsin esityksenä, Chick Corea ei ole koskaan free jazzia esittänyt, hänen jazzinsa on fuusiojazzia, eikä Miles Davis
        ole koskaan Armstongin bändissä soitellut.

        Täytyypä itsekin ihmetellä, mitä soopaa sitä on tullut kirjoiteltua...Asiahan juuri noin niinku sanoit, en tiedä mitä mun päässä on pyörinyt ku oon tommosta kirjoitellut. Mulla on taas ajatus karkaillu ja pahasti (syytän ilta/yövuoroa, kun en nyt juuri muista kumpihan se silloin oli).
        Tai no, mitäpä tuota selittelemään. Ajatus pommppii yleensä niin nopeasti ettei itsekään perässä pysy ja sitten sitä yrittää kirjottaa kaikki ajatuksensa nopeasti, etteivät karkaa.
        I stand corrected...
        Mutta toi Davis on kyllä jossain 30-luvun big bandissä aloitellut uraansa, en nyt vaan edelleenkään saa päähäni kenen orkesteri oli kyseessä. Joku aika nimekäs orkesteri se kyllä oli...Count Basie? Armstrong? Ellington? Tai sitten joku ihan muu? Mikä? Jos joku tietää, niin päästäkää mut piinasta kun mua jäi nyt vaivaamaan toi asia.
        Kiitos ja hei...!


      • jazzmin
        ja anteeks kirjoitti:

        Täytyypä itsekin ihmetellä, mitä soopaa sitä on tullut kirjoiteltua...Asiahan juuri noin niinku sanoit, en tiedä mitä mun päässä on pyörinyt ku oon tommosta kirjoitellut. Mulla on taas ajatus karkaillu ja pahasti (syytän ilta/yövuoroa, kun en nyt juuri muista kumpihan se silloin oli).
        Tai no, mitäpä tuota selittelemään. Ajatus pommppii yleensä niin nopeasti ettei itsekään perässä pysy ja sitten sitä yrittää kirjottaa kaikki ajatuksensa nopeasti, etteivät karkaa.
        I stand corrected...
        Mutta toi Davis on kyllä jossain 30-luvun big bandissä aloitellut uraansa, en nyt vaan edelleenkään saa päähäni kenen orkesteri oli kyseessä. Joku aika nimekäs orkesteri se kyllä oli...Count Basie? Armstrong? Ellington? Tai sitten joku ihan muu? Mikä? Jos joku tietää, niin päästäkää mut piinasta kun mua jäi nyt vaivaamaan toi asia.
        Kiitos ja hei...!

        Miles Davis ei ole alotellu uraansa 30-luvulla, koska on ensinnäkin syntynyt 1926. Milesin ura alkoi 17 vuotiaana (1943) Eddie Randels' Blues Devils bändissä, seuraavaksi soitti Billy Eckstinen bändissä ja vuonna 1944 lähti New Yorkiin, missä alko soittaan Eckstinen bändistä tutun Dizzy Gillespien kanssa. Ja tottakai soitti myös Charlie Parkerin kanssa. Herrat Parker ja Gillespie ovat bebop tyylisuunnan luojia yhdessä Thelonius Monkin ja muutamien muiden muusikoiden kanssa.

        Mutta eiköhän tässä tarpeeksi jazzhistoriaa yhdelle kerralle....!


    • Karl

      ..ja sähköisen fuusio fiilistelyn superlevy, Pat Metheny Group: We live here vuodelta -94. Upea tuotos *****.

    • kekohiiri

      koklaa astrud gilberto, tom jobim, gil evans,
      Stan Gez, Helena Siltala, Johanna iivanainen,
      Markku johansson & Sarpila

    • Small blue thing

      Ella Fitzgeraldin ja Louis Armstrongin yhteiset levytykset Vervelle :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe