Eli handussa ja soittimessa on viimeaikoina pyörinyt tiheään tahtiin Miles Davisin Kind Of Blue ja pidän levystä valtavasti. Jazz-musiikki on minulle lähes täysin tuntematon alue.
Mitä olisi seuraava "varma" tutustusmiskohde Jazzin saralta? Vielä Milesia vai kenties jotain muuta? Ei kuitenkaan liian haastavaa kiitos.
Seuraava Jazz-levy - suosituksia?
16
1653
Vastaukset
- Rantanen
Itse siirryin aikoinaan tuosta levystä Coltraneen "My Favourite Things"- levyyn. Enpä tiedä miellyttääkö kyseinen levy sinua, mutta voithan koittaa...
- ....
voisin laittaa tähän vaikka kuinka monta levyä, mutta sanon, että Nancy Wilson & Cannonball Adderley, saman niminen levy. Aivan mahtava!
Ja lisää vaan Milesiä kehiin, koska suunnilleen kaikki on soittanu sen kanssa ja sitä kautta löytyy mielenkiintosia artisteja varmasti. Pieni vinkki... kato levyjen vuosilukuja ja kokoonpanoa! - iikkoo
Suosittelen myös Coltranen My Favorite Thingsiä,
ja vielä heti perään toinen kova tenoristi, joka soitteli myös Milesin varhaisissa bändeissä;
Sonny Rollins ja levyksi vaikkapa Saxophone Colosssus. - Timppa
Geri Allen: Life of a Song. Rautainen naispianisti, taitaa olla tämän hetken paras jazzpianisti, erilainen - - vähän kuin Milesin malliin, jos sellaista vartausta voi tehdä. Erinomainen komppi: Dave Holland ja Jack DeJohnette, molemmat ex-Milesiläisiä.
- Jii
Itse jatkoin myös Milesista Johniin. My Favourite Things tai sitten kun vauhtiin pääsee niin Love Supreme tai Milesilta Bitches Brew. Kuunnelkaa myös kotimainen uusi Five Corners Quintetin Chasin the Jazz Gone By.
- bluetrain
Kotimaassamme tehdään mielestäni mainiota jazzia. Erityisesti suosittelen uutuusalbumia The Five Corners Quintet: Chasin' The Jazz Gone By, jota joku muukin suositteli. Myös Trio Töykeät on mielestäni hyvä, levyjä en omista, joten en niitä osaa suositella.
Kind Of Bluella minäkin aloittelin vähän aikaa sitten. :)- juuffo
The Five Corners Quintet: Chasin' The Jazz Gone By on Parhautta !
- Susi
Trio Töykeitten levyistä esim. Sisu, Kudos ja High Standards ovat tosi hyviä. Davisin levyistä tsekkaa vielä ainakin Sketches of Spain.
Upeita laulajia ovat mm. Sarah Vaughan (esim. Brazilian Romance), Ella Fitzgerald (esim. Songbooks-sarja) ja Billie Holiday.
- juuffo
Sarah Vaughan ; Ballads (Blue Note)
- haluat kuunnella
niin pistä korvan taakse ainaski nimet Thelonius Monk ja Keith Jarrett. Yks nykyajan parhaista jazz-laulajista on Cassandra Wilson.
Yleensäkin kaikenlaiset best of-levyt (kokoelmat) on aika hyviä, jos haluaa tutustua tyylilajiin yleisellä tasolla mutta sitten on aina niitä klassikkoleyjä, joita kannattaa kuunnella.
Itse ainakin tykkään Thelonius Monkin Straight No Chaser-levystä, Davisin Kind of Blue ja Bitches Brew tietenki, melkein kaikki mitä Lester Young on levyttäny uppoo mulle (Body and Soul on Youngin tunnetuin) ja jos free jazzin puolelle haluaa mennä niin Chick Corea on ehdoton.
Tietysti "helppoja" kuunneltavia on Duke Ellington, Louis Armstrong, Count Basie (tosi tiukka komppiryhmä tässä pumpussa), Benny Goodman (kaikki nää on swingiä ja/tai vähä aiempaa aikakautta. Eikös se ollut Armstrongin bändissä, missä Miles Daviskin aloitteli uraansa?)
En nyt sano, etteikö nuo aluksi mainitsemani olis kuitenkaan mitään kamalan vaikeita kuunneltavia kuitenkaan. Sehän on vähä joka musassa, että pitää kuunnella muutamaan kertaan ennenkuin se musa kunnolla avautuu.- burra
Tämä kirjoitus vilisee virheitä, pakko tehdä muutama korjaus. "Body and Soul" on tunnettu nimenomaan Coleman Hawkinsin esityksenä, Chick Corea ei ole koskaan free jazzia esittänyt, hänen jazzinsa on fuusiojazzia, eikä Miles Davis
ole koskaan Armstongin bändissä soitellut. - ja anteeks
burra kirjoitti:
Tämä kirjoitus vilisee virheitä, pakko tehdä muutama korjaus. "Body and Soul" on tunnettu nimenomaan Coleman Hawkinsin esityksenä, Chick Corea ei ole koskaan free jazzia esittänyt, hänen jazzinsa on fuusiojazzia, eikä Miles Davis
ole koskaan Armstongin bändissä soitellut.Täytyypä itsekin ihmetellä, mitä soopaa sitä on tullut kirjoiteltua...Asiahan juuri noin niinku sanoit, en tiedä mitä mun päässä on pyörinyt ku oon tommosta kirjoitellut. Mulla on taas ajatus karkaillu ja pahasti (syytän ilta/yövuoroa, kun en nyt juuri muista kumpihan se silloin oli).
Tai no, mitäpä tuota selittelemään. Ajatus pommppii yleensä niin nopeasti ettei itsekään perässä pysy ja sitten sitä yrittää kirjottaa kaikki ajatuksensa nopeasti, etteivät karkaa.
I stand corrected...
Mutta toi Davis on kyllä jossain 30-luvun big bandissä aloitellut uraansa, en nyt vaan edelleenkään saa päähäni kenen orkesteri oli kyseessä. Joku aika nimekäs orkesteri se kyllä oli...Count Basie? Armstrong? Ellington? Tai sitten joku ihan muu? Mikä? Jos joku tietää, niin päästäkää mut piinasta kun mua jäi nyt vaivaamaan toi asia.
Kiitos ja hei...! - jazzmin
ja anteeks kirjoitti:
Täytyypä itsekin ihmetellä, mitä soopaa sitä on tullut kirjoiteltua...Asiahan juuri noin niinku sanoit, en tiedä mitä mun päässä on pyörinyt ku oon tommosta kirjoitellut. Mulla on taas ajatus karkaillu ja pahasti (syytän ilta/yövuoroa, kun en nyt juuri muista kumpihan se silloin oli).
Tai no, mitäpä tuota selittelemään. Ajatus pommppii yleensä niin nopeasti ettei itsekään perässä pysy ja sitten sitä yrittää kirjottaa kaikki ajatuksensa nopeasti, etteivät karkaa.
I stand corrected...
Mutta toi Davis on kyllä jossain 30-luvun big bandissä aloitellut uraansa, en nyt vaan edelleenkään saa päähäni kenen orkesteri oli kyseessä. Joku aika nimekäs orkesteri se kyllä oli...Count Basie? Armstrong? Ellington? Tai sitten joku ihan muu? Mikä? Jos joku tietää, niin päästäkää mut piinasta kun mua jäi nyt vaivaamaan toi asia.
Kiitos ja hei...!Miles Davis ei ole alotellu uraansa 30-luvulla, koska on ensinnäkin syntynyt 1926. Milesin ura alkoi 17 vuotiaana (1943) Eddie Randels' Blues Devils bändissä, seuraavaksi soitti Billy Eckstinen bändissä ja vuonna 1944 lähti New Yorkiin, missä alko soittaan Eckstinen bändistä tutun Dizzy Gillespien kanssa. Ja tottakai soitti myös Charlie Parkerin kanssa. Herrat Parker ja Gillespie ovat bebop tyylisuunnan luojia yhdessä Thelonius Monkin ja muutamien muiden muusikoiden kanssa.
Mutta eiköhän tässä tarpeeksi jazzhistoriaa yhdelle kerralle....!
- Karl
..ja sähköisen fuusio fiilistelyn superlevy, Pat Metheny Group: We live here vuodelta -94. Upea tuotos *****.
- kekohiiri
koklaa astrud gilberto, tom jobim, gil evans,
Stan Gez, Helena Siltala, Johanna iivanainen,
Markku johansson & Sarpila - Small blue thing
Ella Fitzgeraldin ja Louis Armstrongin yhteiset levytykset Vervelle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029