Onko kokemuksia? Miten Alfan selespeed nappivaihteisto tarkalleen toimii?
Vaihtamisnopeudesta on ollut erilaisia näkemyksiä lehtiartikkeleissa. Onko vaihteistossa todella ajotavan mukaan muuttuva vaihtonopeus? Ensinmäisissä artikkeleissa mainittiin, että vaihteidto olisi ollut ihmisvaihtajaa huomattavasti nopeampi...
jaa-a mikä on sitten totuus?
Onko vaihteisto liikkeelle lähdettäessä kuin automaatti? Pidetäänkö sitä jarrulla paikoillaan? Kuinka paikoitusalueen pikkutarkat peruutukset???
Alfa selespeed - Miten liikkeelle?
12
3315
Vastaukset
- MP
Itte oon miettiny vahan samaoja kysymyksia, koska en oo paassy kaytannossa kokeileen. Se paikoitusongelma varsinkin - miten sellainen ryominta mahtaa sujua, kun esim. ajaa parkkiin johnkin ahtaaseen valiin?
Se vaihtamisnopeus riippuu ilmeisesti lahinna moottorin kierrosnopeudesta, milla vaihdetta vaihtaa. Jos ylittaa tietyn rajan oliko 5000 vai 6000 niin se vaihtaa samaa tahtia tehtaan testikuljettajan kanssa - muuten hitaammin. - 156
tuolta löytää tietoa selespeedistä ja sen käytöstä
http://www.alfaromeo.com.au/sele_handbook.htm - Alfista
No niin, nyt on sekin kokeiltu.
Paikoittaminen ja hitaasti ajo toimii erittäin pehmeästi. Selespeed vaihteiston automaattinen hytkin irrottaa tyhjäkäynnillä ja kun painat kevyesti kaasua se ottaa pehmeästi kiinni aivan kuin jos itse luistattaisit. Kaasua on erinomaisen helppo annostella ja parkkaaminen on jopa helpompaa kuin manualilla.
Rauhallinen ajo toimii myös sikahienosti. Vaihteisto toimii pehmeän rauhallisesti ja vaihteita on city-automaattitoiminnon lisäksi mukava hämmentää napeilla tai kepillä, pelaa hienosti.
Reipas ajo, ei sitten pelaa... Pakko tämä on sanoa. Vaihteiston tekniikan tuntien siinä ei ole mitään vikaa, mutta kun "robotti" pistää kytkimen pohjaan, siitä aiheutuu täysin vedoton hetki joka tuntuu tympeältä. Sama koskee tietysti tavallista manuaaliakin, mutta automaatilla se tuntuu kuskista voimakkaamalta. Voihan siihen tottua...
Agressiivinen ajo... nam, taas pelaa niin kuin pitääkin. Vaihteisto vaihtaa niin nopeasti kuin pystyy ja toimii, kuvittelisin melkein kuin formulassa. Kierroksia pitää vain olla pirusti ja vauhti onkin sitten jo varmasti laittoman puolella ennen kuin saa nauttia vaihteiston nopeasta toiminnasta.
Napit ratissa, hyvä ajatis, mutta idioottimaisen näköiset. Jos tämän ostan, niin haluan vakioratin, johon voi sitten iltapuhteina viritellä vaikka tietokoneratin vipstaakit. Ne olisivat muuten takuulla siistimmät ja erhonomisemmat. Mikseivät ne tehneet samanlaisia seksikkäitä vipuja kuin ferrarin malleissa!
Jaa-a, varusteet huomioiden Selespeed mallihan on varsinainen bargon, eli siihen on koottu tukkuhintaan iso määrä varusteita, jotka nostavat normaalin 2.0 TS:n jopa yli Selespeedin hinnan..- 156
noi napit on erilaiset 147 selessä eli siellä ratin alapuolella,
jossain netissä näin muutossarjoja 156sen nappien siirtämiseksi sinne. Muuten en näe paljon järkeä ostaa tota koska samalla rahalla saa jo melkein v6sen.Toi systeemi pitäis saada myös kutosmalliin niin avot... - Jarkko
Itsekin kun kokeilin vähän pitemmällä koeajolla selespeediä, kiinnitin huomiota nopeahkossa ajossa robotin hitauteen. Hitaassa ja agressiivisessa ajossa järjestelmä toimii paremmin selvästi.
Olen kuullut, että robotin vaihtamista voi jollain tavoin myös säätää enemmän mieleisekseen.
Ferrari 360 Modenassa tämä Magneti Marelin luomus kuulemma toimii kuten ajatus, mutta onhan autokin kokonaan eri hintaluokkaa.
Olen myös sitä mieltä, että tällainen vaihteisto tarvitsee hieman enemmän voimaa, kuin mitä 2.0 T.S pystyy antamaan. Esimerkiksi V6 ja 6-vaihteinen selespeed olisi Alfassa tosi namu.
Huomioikaa muuten, että Novitecin turbosarja 156 2.0 T.S:lle ei käy selespeediin. - ei taida onnistua?
Jarkko kirjoitti:
Itsekin kun kokeilin vähän pitemmällä koeajolla selespeediä, kiinnitin huomiota nopeahkossa ajossa robotin hitauteen. Hitaassa ja agressiivisessa ajossa järjestelmä toimii paremmin selvästi.
Olen kuullut, että robotin vaihtamista voi jollain tavoin myös säätää enemmän mieleisekseen.
Ferrari 360 Modenassa tämä Magneti Marelin luomus kuulemma toimii kuten ajatus, mutta onhan autokin kokonaan eri hintaluokkaa.
Olen myös sitä mieltä, että tällainen vaihteisto tarvitsee hieman enemmän voimaa, kuin mitä 2.0 T.S pystyy antamaan. Esimerkiksi V6 ja 6-vaihteinen selespeed olisi Alfassa tosi namu.
Huomioikaa muuten, että Novitecin turbosarja 156 2.0 T.S:lle ei käy selespeediin.mitäs turbosarjoihin tuumaa katsastusmies?
- 156
ei taida onnistua? kirjoitti:
mitäs turbosarjoihin tuumaa katsastusmies?
nykyään tehty aika mahdottomaksi auton viritys mutta kai sekin kovalla rahalla onnistuu vaatii mm uudet päästömittaukset ym...On tämä Suomi niin s ..tä muualla euroopassa aivan laillista touhua, voi olla että esim muuttoauton tuonti onnistuisi turbolla?
- Make
156 kirjoitti:
nykyään tehty aika mahdottomaksi auton viritys mutta kai sekin kovalla rahalla onnistuu vaatii mm uudet päästömittaukset ym...On tämä Suomi niin s ..tä muualla euroopassa aivan laillista touhua, voi olla että esim muuttoauton tuonti onnistuisi turbolla?
Muuttoauton tuonti ahdettunakin, vaikka olisi jälkiasennussellainen, onnistuu kyllä, kun se on tyypitetty jossain EU-maassa.
Täällä sarvikuonojen maassa, jossa on jonkin aikaa jälkiasennusturbot olleet kiellettyjä, on hieman hankalampaa.
Sen kyllä ymmärtää hyvin, että kielletään jälkiasennus vanhoihin rojuihin, jotka on ajo-ominaisuuksiltaan surkeita, mutta uusiin hyvällä tekniikalla omaaviin autoihin, jotka on erinomaisia ajaa, on käsittämätöntä rajoittaa viritystä näin.
Näyttää siltä, että suomessa nämä määräykset kulkevat ikäloppujen autojen tahtiin. Tämä on suuri häpeä maalle, josta nousee kuitenkin maailman kärkeen kilpa-ajajia suhteessa paljon.
Te poliitikot siellä kaapeissanne, HÄVETKÄÄ ! (Mikäli enää edes osaatte). - Alfista
156 kirjoitti:
noi napit on erilaiset 147 selessä eli siellä ratin alapuolella,
jossain netissä näin muutossarjoja 156sen nappien siirtämiseksi sinne. Muuten en näe paljon järkeä ostaa tota koska samalla rahalla saa jo melkein v6sen.Toi systeemi pitäis saada myös kutosmalliin niin avot...Muistaisitko sen nettiosoitteen, josta voisi käydä katsomassa Selespeed rattinappien muutossarjoja?
Tosin ovathan ne todennäköisesti vakiona jo kesän jälkeen uusitussa mallissa. - 156
Alfista kirjoitti:
Muistaisitko sen nettiosoitteen, josta voisi käydä katsomassa Selespeed rattinappien muutossarjoja?
Tosin ovathan ne todennäköisesti vakiona jo kesän jälkeen uusitussa mallissa.japanilainen yritys eli sieltä ei paljon selviä :)
tuolta löytyy firman osoite ja kuvia
http://www.geocities.com/tajul_azam/paddleshift.html - Alfista
156 kirjoitti:
japanilainen yritys eli sieltä ei paljon selviä :)
tuolta löytyy firman osoite ja kuvia
http://www.geocities.com/tajul_azam/paddleshift.htmlTosi siisti. On ehkä liiankin räyhäkäs 156:n muuten hillittyyn sisustukseen. Sitten vielä Recarot (punaiset) niin jo lähtis!
- Alfista
Jarkko kirjoitti:
Itsekin kun kokeilin vähän pitemmällä koeajolla selespeediä, kiinnitin huomiota nopeahkossa ajossa robotin hitauteen. Hitaassa ja agressiivisessa ajossa järjestelmä toimii paremmin selvästi.
Olen kuullut, että robotin vaihtamista voi jollain tavoin myös säätää enemmän mieleisekseen.
Ferrari 360 Modenassa tämä Magneti Marelin luomus kuulemma toimii kuten ajatus, mutta onhan autokin kokonaan eri hintaluokkaa.
Olen myös sitä mieltä, että tällainen vaihteisto tarvitsee hieman enemmän voimaa, kuin mitä 2.0 T.S pystyy antamaan. Esimerkiksi V6 ja 6-vaihteinen selespeed olisi Alfassa tosi namu.
Huomioikaa muuten, että Novitecin turbosarja 156 2.0 T.S:lle ei käy selespeediin.Alfa 156 2.0 TS:n vaihteisto tuntuu omasta mielestäni lähinnä hillityltä.
Tarkoitan sitä, että siinä on suhteellisen voimakas synkronointi ja siitä syystä se toimii paremmin jos vaihtoja ei runttaa tunteettomasti vaan antaa vaihteiston itse tehdä tehtävänsä omalla ajallaan.
Aivan samasta syystä Alfa on jättänyt tähän vaihteistoon perustuvan Selespeedin saman tyyliseksi. Ei robotti voikaan muuttaa vaihteiston luonnetta tältä osin. Robotin on aivan turha yrittää runtata vaihdetta sen nopeammin kuin riski käsivarsikaan siihen pystyy.
Mitä sitten on odotettavissa? Tiedämme, että 5 vaihteinen on jo melkoisen iäkäs ja 6 vaihteinen on huimasti nopeampi...
Lähitulevaisuudessa me Alfistit tulemme siis saamaan huomattavasti nopeampia nappivaihteistoja kunhan vain perustana olevien lootien tekniikka kehittyy tämän uuden haasteen mukaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316