alfa 156 - pakkasongelmia?

v6

Onko muilla ollut pakkasen kanssa ongelmia?
Itse olen havainnut seuraavaa:
-20 astetta pakkasta startata pitää useita kertoja vaikka lohkolämmitin ollut päällä pari tuntia, pieni kaasun käyttö tuntuu auttavan, mutta saako kaasua antaa startatessa?
-kun lähtee käyntiin kuuluu aikamoinen vihellys ilmeisesti ohjaustehostimesta koska tärinä tuntuu ratissa?

18

3029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 156

      v6sessa lohkolämmitin on mallia letkulämmitys ja kahden tunnin lämmitys ei riitä vaan ruiskujärjestelmä luulee konetta lämpimämmäksi mitä on jolloin ei saa tarpeeksi kakkua, kokeile ilman lohkoa niin lähtee laakista käymään.Täytyy sanoa että toi kaksi tuntia on liian vähän itsellä sama vaiva ja samaa vaivaa on muissakin merkeissä. Miksiköhön nykyään kaikkki tolpat on suunniteltu tuolla kahden tunnin ajalla edes sisätilanlämmitin ei kerkiä lämmittämään autoa kunnolla tuossa ajassa.En usko että kaasun käyttö haittaa mitään vai tietääkö joku paremmin.Vihellyskin on tuttu n 30sek käynnistyksestä vaikenee täytyy kysellä seuraavassa öljynvaihto huollossa josko tehostimen hihna olisi syypää tuohon.Eipä nuo nyt niin isoja ongelmia kuitenkaan ole.Pakkasetkin näyttäis olevan taas alenemaan päin.Muuten hyvä lämpö riittää eikä ole paikat jäässä.

      • vh

        ... autoissa pitäisi antaa automatiikan hoitaa bensansyötön käynnistyksessä, sillä muuten on vaara, että menovettä lurahtaa liikaa ja katalysaattori lakkaa toimimasta kunnolla.


    • Risto

      Olen havainnut, että edellinen 156:eni, joka oli 2-litrainen, pärjäsi lyhyemmällä lämmitysajalla kovalla pakkasella, kuin nykyinen 156 V6:eni, jossa on nestetilavuudet paljon suuremmat ja tarvitseekin pitemmän lämmitysajan.

      Näissä nykyaikaisissa autoissa, joissa ohjainjärjestelmä ohjaa tekniikan toimintoja, käy usein niin, että tietokone saa väärää tietoa moottorin lämpöarvoista, jos sitä on lämmitetty etukäteen moottorinlämmittimellä.

      Yksi keino on käyttää 0 W 40-öljyjä ja jättää moottori lämmittämättä.
      Kaasuun ei yleensä tarvitse juurikaan koskea näissä vehkeissä startatessa.

      V6:sta kuuluu kovalla pakkasella tietty surina startin jälkeen n.½ min. mutta tämä on normaalia.
      Jos taas ohjaustehostimen pumppu kovin ääntelee pakkasilla, kannattaa tarkistaa, että siellä on varmasti synteettiset öljyt tehostimessa.

      • v6

        moottorin lämmittimen käyttämättä jättäminen käynnistyvyyden takaamiseksi ei moottorin keston kannalta tunnu oikein järjevältä, mitä helvettiä sillä lämmittimellä sitten tekee?
        Luulisi Delta-auton tietävän mitä öljyä ohjaustehostimessa käytetään, pitääkö tästä vetää johtopäätös että ei tiedä? Onko se nyt niin että parinkymmenen asteen pakkanen tulikin suomessa yllättäin?


      • v6
        v6 kirjoitti:

        moottorin lämmittimen käyttämättä jättäminen käynnistyvyyden takaamiseksi ei moottorin keston kannalta tunnu oikein järjevältä, mitä helvettiä sillä lämmittimellä sitten tekee?
        Luulisi Delta-auton tietävän mitä öljyä ohjaustehostimessa käytetään, pitääkö tästä vetää johtopäätös että ei tiedä? Onko se nyt niin että parinkymmenen asteen pakkanen tulikin suomessa yllättäin?

        deltautoon en kyllä luottaisi omien kokemusten perusteella :) Mutta kai sinne tehostajaan nyt sentään oikeat litkut on laitettu.Voihan se ääni tulla siitä hihnastakin? Tänään kun inhimilliset pakkaset taas lohko ei sotkenut ruiskua vaan ekalla käyntiin, tuo on muuten aivan yleistä tuo ruiskun sekoaminen frendin autoon (ei alfa)syttyy lohkolämmittimen käyton jälkeen check engine valo
        eli menee aika sekaisin.Jos mahdollista niin pitempi aika kuin kaksi tuntia olisi poikaa.


      • Risto
        v6 kirjoitti:

        moottorin lämmittimen käyttämättä jättäminen käynnistyvyyden takaamiseksi ei moottorin keston kannalta tunnu oikein järjevältä, mitä helvettiä sillä lämmittimellä sitten tekee?
        Luulisi Delta-auton tietävän mitä öljyä ohjaustehostimessa käytetään, pitääkö tästä vetää johtopäätös että ei tiedä? Onko se nyt niin että parinkymmenen asteen pakkanen tulikin suomessa yllättäin?

        Niin, kyllähän se kannattaa käyttää pakkasella kaikesta huolimatta moottorinlämmitintä, vaikka se hieman herjaisikin auton tietokonetta.

        Delta-auto, samoin kuin maahantuojakaan ei aina tunnu tietävän mitkä öljyt ohjaustehostimessa on.
        olen itse kokenut sen, kun aluksi soitin maahantuojalle ja kysyin onko öljyt vaihdettu synteettisiin. Vastasivat, että on, mutta kun asia tarkistettiin, niin eipä ollutkaan.
        Maahantuoja pelaa tässä melkoista riskipeliä.


      • 156
        Risto kirjoitti:

        Niin, kyllähän se kannattaa käyttää pakkasella kaikesta huolimatta moottorinlämmitintä, vaikka se hieman herjaisikin auton tietokonetta.

        Delta-auto, samoin kuin maahantuojakaan ei aina tunnu tietävän mitkä öljyt ohjaustehostimessa on.
        olen itse kokenut sen, kun aluksi soitin maahantuojalle ja kysyin onko öljyt vaihdettu synteettisiin. Vastasivat, että on, mutta kun asia tarkistettiin, niin eipä ollutkaan.
        Maahantuoja pelaa tässä melkoista riskipeliä.

        täytyy varmaaan tarkastuttaa samalla nuo ohjaustehostimen litkut kun tulee seuraava öljynvaihto.


    • Giulia

      Joo,

      Tähän asti 2.0 TS on toiminut pakkasella kuin kello, ohjaustehostimenkin ääntely katosi kun öljy vaihtui. Autolla on käyty Lapissa monta kertaa ilman ongelmia.
      Sisäänpääsy on ollut joskus hankalaa jäätyvien kahvojen takia. Lukoista ei ole ollut ongelmaa sen jälkeen, kun asensin kaukolukon.

      Vaan nytpä hirtti kaasu! Rauhallisesti ajaessani poljin tuli veltoksi ja vauhti senkun kiihtyi. Veretseisauttava kokemus ruuhkaliikenteessä... No, minähän jatkoin matkaa ja säätelin nopeutta vaihteilla ja jarrulla, ja puolen tunnin ajon jälkeen naps, kaasu taas totteli. Ilmeisesti imuläpän tienoille oli joutunut kosteutta, joka jäätyessään jäykisti mekanismin. Ilmiö ei ole onneksi toistunut.

      Mutta tästäkin huolimatta... auto on aivan mainio!

      • MP

        Kavi allekirjottaneelle myos. Olin kiihdytyskaistalla 3-vaihde paalla ja survasin kaasun pohjaan ja Fiestan pera alkoi lahestya kohtuu vauhtia. Loysasin kaasua , mutta se jaikin pohjaan. En siina kovin tarkkaan ehtinyt miettia mita teen mutta sain vedettya sita poljinta jalalla taaksepain ja kaasu heltisi viime tingassa ja tuli yksi sisaanajettu Fiestakin vahemman kuin hetkea aiemmin naytti.

        Autoon 156 2.0 TS ja sisamattoina on Alfan alkuperaiset harmaat kangasmaisen nakoiset kumimatot, jotka tosiaankin voivat eteenpain luistaessaan mkiilautua sopivasti kaasupolkimen alle. Onko kenellekkaan muulle kaynyt samoin?


      • v6
        MP kirjoitti:

        Kavi allekirjottaneelle myos. Olin kiihdytyskaistalla 3-vaihde paalla ja survasin kaasun pohjaan ja Fiestan pera alkoi lahestya kohtuu vauhtia. Loysasin kaasua , mutta se jaikin pohjaan. En siina kovin tarkkaan ehtinyt miettia mita teen mutta sain vedettya sita poljinta jalalla taaksepain ja kaasu heltisi viime tingassa ja tuli yksi sisaanajettu Fiestakin vahemman kuin hetkea aiemmin naytti.

        Autoon 156 2.0 TS ja sisamattoina on Alfan alkuperaiset harmaat kangasmaisen nakoiset kumimatot, jotka tosiaankin voivat eteenpain luistaessaan mkiilautua sopivasti kaasupolkimen alle. Onko kenellekkaan muulle kaynyt samoin?

        kaverille oli koeajolla hirttänyt kaasu kiinni, jäi auto ostamatta!


      • 156v6
        MP kirjoitti:

        Kavi allekirjottaneelle myos. Olin kiihdytyskaistalla 3-vaihde paalla ja survasin kaasun pohjaan ja Fiestan pera alkoi lahestya kohtuu vauhtia. Loysasin kaasua , mutta se jaikin pohjaan. En siina kovin tarkkaan ehtinyt miettia mita teen mutta sain vedettya sita poljinta jalalla taaksepain ja kaasu heltisi viime tingassa ja tuli yksi sisaanajettu Fiestakin vahemman kuin hetkea aiemmin naytti.

        Autoon 156 2.0 TS ja sisamattoina on Alfan alkuperaiset harmaat kangasmaisen nakoiset kumimatot, jotka tosiaankin voivat eteenpain luistaessaan mkiilautua sopivasti kaasupolkimen alle. Onko kenellekkaan muulle kaynyt samoin?

        noi matot lähti heti enismmäiseksi vaihtoon kun niissä ei ole mitään reunusta joten lumi sulaa ja valuu pois sen päältä.


      • 156
        v6 kirjoitti:

        kaverille oli koeajolla hirttänyt kaasu kiinni, jäi auto ostamatta!

        siis matto oli mennyt kaasupolkimen väliin vai tekninen vika jota en hevillä usko.


      • Giulia
        156 kirjoitti:

        siis matto oli mennyt kaasupolkimen väliin vai tekninen vika jota en hevillä usko.

        Ei ollut matto polkimen välissä, vaan kyllä se ihan oikeasti hirtti kiinni. Ei auttanut vaikka olis kuinka varpailla kaasua nostanut kun poljin oli ihan veltto.

        No se siitä, ainakin Alfalla on kovat menohalut ;-)


      • Alfista
        MP kirjoitti:

        Kavi allekirjottaneelle myos. Olin kiihdytyskaistalla 3-vaihde paalla ja survasin kaasun pohjaan ja Fiestan pera alkoi lahestya kohtuu vauhtia. Loysasin kaasua , mutta se jaikin pohjaan. En siina kovin tarkkaan ehtinyt miettia mita teen mutta sain vedettya sita poljinta jalalla taaksepain ja kaasu heltisi viime tingassa ja tuli yksi sisaanajettu Fiestakin vahemman kuin hetkea aiemmin naytti.

        Autoon 156 2.0 TS ja sisamattoina on Alfan alkuperaiset harmaat kangasmaisen nakoiset kumimatot, jotka tosiaankin voivat eteenpain luistaessaan mkiilautua sopivasti kaasupolkimen alle. Onko kenellekkaan muulle kaynyt samoin?

        Samoin kävi maton kanssa ja epäilen, että muutkin tämän sivun tapaukset ovat samasta asiasta johtuvia.

        Matto siis kiilautuu kaasupolkimen kanssa pohjaan. Vaivasta selviää siirtämällä matto reilusti eteenpäin.

        Matto on muutenkin surkea, varmaan jostain 33:sta peräisin. Mitat ovat nimittäin surkeasti pielessä. Italkon myy tietty edellisten mallien mattoja.


      • MP
        Alfista kirjoitti:

        Samoin kävi maton kanssa ja epäilen, että muutkin tämän sivun tapaukset ovat samasta asiasta johtuvia.

        Matto siis kiilautuu kaasupolkimen kanssa pohjaan. Vaivasta selviää siirtämällä matto reilusti eteenpäin.

        Matto on muutenkin surkea, varmaan jostain 33:sta peräisin. Mitat ovat nimittäin surkeasti pielessä. Italkon myy tietty edellisten mallien mattoja.

        Laitoin matto/kaasupolkimen juuttumisasiasta itse asiassa mailia Ítalkonille eilen. Soittivat tanaan ja sanoivat, etta juuri niissa alkuperaisissa matoissa pitaisi olla kiinnikkeet, jolla maton saa pysymaan paikallaan. Ainakin antavat kiinnikkeet maahantuojalta liikkeeseen, mutta asennus tahtoo unohtua - lieko niin - en tieda. Aikoivat kuitenkin pistaa kiinnikkeet tulemaan postisssa.


      • Jarkko
        Alfista kirjoitti:

        Samoin kävi maton kanssa ja epäilen, että muutkin tämän sivun tapaukset ovat samasta asiasta johtuvia.

        Matto siis kiilautuu kaasupolkimen kanssa pohjaan. Vaivasta selviää siirtämällä matto reilusti eteenpäin.

        Matto on muutenkin surkea, varmaan jostain 33:sta peräisin. Mitat ovat nimittäin surkeasti pielessä. Italkon myy tietty edellisten mallien mattoja.

        Alkuperäiset kangasmatot, jotka kuuluvat monissa maissa vakiovarustukseen, (ei suomessa) ovat parhaat keväästä syksyyn. Talvella paras vaihtoehto on perinteinen loleroitu kumimatto reunuksilla.

        Näitä kangasmattoja saa tosin suomessakin ostaa lisävarusteena, ja tietysti suolaiseen hintaan.


      • MP
        Jarkko kirjoitti:

        Alkuperäiset kangasmatot, jotka kuuluvat monissa maissa vakiovarustukseen, (ei suomessa) ovat parhaat keväästä syksyyn. Talvella paras vaihtoehto on perinteinen loleroitu kumimatto reunuksilla.

        Näitä kangasmattoja saa tosin suomessakin ostaa lisävarusteena, ja tietysti suolaiseen hintaan.

        kuulostivatki aika hyvalta puhelimessa. Sain tanaan postitse palan tarranauhaa kirjekuoressa - eli se siita siis. Pitanee kayda katteleen sopivia mattoja.


    • Alfista

      Käynnistyksen jälkeen kuuluva ääni johtuu EU märäysten mukaisesta pakokaasujen kierrätyspumpusta. Se käy minuutin ta kaksi.

      Jo ensimmäinen 156:sta Suomessa julkaistu juttu toi asian erittäin selkeästi esille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      193
      12960
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      82
      6265
    3. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      123
      5965
    4. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5552
    5. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4462
    6. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      92
      4380
    7. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4332
    8. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      42
      4251
    9. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      33
      4218
    10. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      48
      3757
    Aihe