Viides lapsi tuloillaan ja nyt saa luvan riittää. Mies ollut jo sitä mieltä toisen jälkeen. Ajattelin, että sterilisaation vois tehdä samalla reissulla kun viidennen synnyttää (jos tekevät). Vaikuttaako maidon tuloon, onko kovia kipuja toimenpiteen jälkeen, vaikuttaako mielialaan ym. tieto ois avuksi.
-kiitos-
Naisen sterilisaatiosta?
16
3856
Vastaukset
- äippä3
eli et saa enää lapsia. Munatorvet nipsaistaan klipsillä kiinni ja kaikki muu jää normaaliksi;)
- mutta Jyväskylässä ei onnis...
En siis tiedä missä synnytät, mutta ainakaan Keski-Suomen Keskussairaalassa Jyväskylässä eivät tee sterilisaatiota heti synnytyksen jälkeen. Perustelevat sitä sillä, että munatorvet ovat vielä pitkään pehmeät synnytyksen jälkeen eikä sterilisaatio onnistuisi varmuudella. Tosin eräs tuttavani sai sterilisaation kolmannen lapsen jälkeen juurikin Jyväskylässä. Hänelle tosin tehtiin sektio, eli se varmasti vaikutti asiaan.
Minäkin olin ajatellut tuota sterilisaatiota, kun viidennen kävin synnyttämässä, mutta eivät siis suostuneet toiveisiini :( Nyt taas tuntuu, että ihan hyvä, jos parin vuoden päästä kävisi siellä taas synnyttämässä!- saa...
Minulle ko. toimenpide suoritetaan sektion yhteydessä, sanivat, että järkevintä on silloin tehdäkin. Onko sitten eri menetelmä kuin synnytyksen yhteydessä, sitä en tiedä. Kolmas on tulossa, ja riskin vuoksi sterilisaatio tehdään minulle, vaikka muuten suosittelevat herkemmin miehelle tehtävää vasektomiaa.
Ei pitäisi vaikuttaa millään tavoin muuhun elämään, kuten imetykseen. Alussa voi olla kuukautishäiriöitä, mutta tasaantuvat yleensä nopeasti. - 3 lasta
taas tehtiin sterilisaatio synnytyksen jälkeen...
Ja tosi tyytyväinen olen ...Joku ehdotti, että miksi mies ei tee, mutta perustelin sen näin: Tämä ratkaisu on minun, ja jos sattuisi niin , että joskus vaikka tulisi ero ( olemme kylläkin edelleen onnellisesti naimisissa!) niin ei voi ainakaan mies syytellä minua, jos vaikka haluaisi joskus lisää lapsia. Itse olen ( me yhdessä) päättänyt, että enää en lapsia halua..ja en kadu yhtään ratkaisuani. On ihana nuuhkia toisten vaaveja ja antaa ne takaisin äidilleen, kun alkavat parkua...=)))
- on nyt
kolmas lapsi tulossa ja kyselin sterilisaatiota jo lääkärissä. Eivät kuulemma tee synnytyksen yhteydessä. Aikaisintaan puoli vuotta synnytyksen jälkeen ja sitä ennen käydään pitkiä neuvotteluja asiasta. Eikä luvattu varmaksi, että tehdään lainkaan - ikää kun ei vielä olisi tarpeeksi.
- ...
Riittää, kun yksi laissa määritelty ehto täyttyy. Sinänsä tuo neuvottelu oli aika koominen. Mieheni oli mukana, mutta täysin tyhjänpanttina. Lomakkeissa oli tosi tarkkoja kysymyksiä, ja ennen allekirjoitusta lääkärin pitää tarkistaa henkkarit. Sitten paperit lähetetään muistaakseni myös Teo:on. Perustelut olivat tarkkoja, joita siihen kirjattiin näkyville. Itselläni ei myöskään ikä riitä, mutta muita perusteita löytyy, niin ei ollut mikään ongelma saada tuota lähetettä. Netistä löytyy kyllä hyvin tietoa, ja niihin kannattaa tutustua ja perehtyä asiaan. Et saa olla lainkaan epävarma asiastasi, muutoin lääkäri ei väälttämättä suostu sitä tekemään.
- riittää,
... kirjoitti:
Riittää, kun yksi laissa määritelty ehto täyttyy. Sinänsä tuo neuvottelu oli aika koominen. Mieheni oli mukana, mutta täysin tyhjänpanttina. Lomakkeissa oli tosi tarkkoja kysymyksiä, ja ennen allekirjoitusta lääkärin pitää tarkistaa henkkarit. Sitten paperit lähetetään muistaakseni myös Teo:on. Perustelut olivat tarkkoja, joita siihen kirjattiin näkyville. Itselläni ei myöskään ikä riitä, mutta muita perusteita löytyy, niin ei ollut mikään ongelma saada tuota lähetettä. Netistä löytyy kyllä hyvin tietoa, ja niihin kannattaa tutustua ja perehtyä asiaan. Et saa olla lainkaan epävarma asiastasi, muutoin lääkäri ei väälttämättä suostu sitä tekemään.
jos yksi peruste täyttyy siihen, että lääkäri SAA tehdä sen sterilisaation. Se, että yksi peruste täyttyy ei velvoita lääkäriä tekemään sterilisaatiota. Lääkäri siis ilmoitti, ettei hän näin nuorelle tee sitä, jollei ole kyse jostain sairaudesta, mikä vaarantaisi äidin tai syntymättömän hengen. Tällä paikkakunnalla tällainen käytäntö ja asialle ei voi yhtään mitään. Ikää mulla hieman alle 30 vuotta, lääkärin mukaan asiaan voidaan palata joskus 10 vuoden päästä uudelleen. Lapsiluku (mikä on peruste, jolla lääkäri saa tehdä sterilisaation) ei vaikuta täällä asiaan. Eikä myöskään ehkäisykeinojen sopimattomuus, mikä meillä on ongelmana syntyvyyden säännöstelyssä.
- v iisi lasta
sterilaisaatio viidennen lapsen synnytyksen jälkeen heti seuraavana päivänä. Olin tosi kipeä sen jälkeen muutaman päivän, mutta en ole katunut ja ainakin toistaiseksi se on pitänyt (2,5 vuotta) Tämä toimenpide (ja synnytys) tehtiin Lohjalla.
Lääkäri muisti ainkain 3 kertaa sanoa, että muistatathan ettei tämä ole 100 % varma =) ihan kuin olisi maalannut piruja seinälle... - 4:n äiti
Pyysin jo 3:nen jälkeen, en saanut. Neljännen aikana vaadin jo odotusaikana sterilisaatio lupaa. Lupajutut tehtiin valmiiksi jo silloin, synnytyksen yhteydessä eivät tehneet, mutta muistaakseni 4-5kk sen jälkeen. Perusteluna oli myös äidin terveys ja riskiraskaudet. Eikä mitkään silloin olemassa olevat ehkäisyt käyneet.
En ole katunut päivääkään. Kipeä olin miltei ½vuotta meni että pystyin nauramaan ilman kipuja! Synnytykset ei ollu mitään sterilisaatio kipuun verrattuna, mutta tuo on kuulemma harvinaista.- henna- tätiläinen
Miksi et ottanut kuparikierukkaa vaan valitsit nuo hillittömät kivut??
- minä vielä
henna- tätiläinen kirjoitti:
Miksi et ottanut kuparikierukkaa vaan valitsit nuo hillittömät kivut??
Eivät suostuneet laittamaan kun muutenkaan papa-arvot ei pysyneet hallinnassa siihen aikaan hormoonitoiminta ihan sekaisin. Hormoonikierukan laittoivat 6 vuotta toimenpiteen jälkeen, syynä sairauden hoito (jatkuva amenia erittäin runsaan vuodon vuoksi).
Miehen leikkausta en oikein kannattanut, kun halusin nimenomaan itsestäni tehdä lopullisesti synnyttämättömän. Kai suhde oli jo tuolloin heikoilla kantimilla. Erottiin myöhemmin ja onneksi näinpäin. Mies saattaisi tehdäkkin vielä lapsen uuden naisen kanssa, minä taas en missään mimessä. Olen enemmänkin kuin tyytyväinen tilaani, ettei tässä uudessa suhteessa tarvitse tippaakaan pelätä raskaaksi tuloa.
- ...
miksi ihmeessä teetät sterilisaation itsellesi? Miesten sterilisaatio on paljon helpompi tehdä! Se on miehillä vain pienen pieni leikkaus. Miksei miehesi mene steriloitavaksi?
- viidettä odottava
jos en saa samalla tehtyä sterilisaatiota synnytyssairaalassa. Oli ennen tämän viidennen tuloa jonossakin, mutta pyynnöstäni peruutti toimenpiteen.
Näin estän ettei minulle tule "vauvakuumetta" uudelleen. Kyllä viis saa nyt luvan riittää.
- Kokemusta on
Naisen sterilisaatio on paljon vaikeampi toimenpide kuin miehen! Koska olet parisuhteessa, ettekä halua enää lapsia, suosittelen lämpimästi, että toimenpide tehtäisiin miehellesi, eikä sinulle! Naiset ovat paljon alttiimpia komplikaatioille tuon toimenpiteen jälkeen, kun taas miehillä se on naiseen verrattuna pikku juttu.
Sinun vartalosi on 5 lapsen ansiosta kärsinyt jo aivan tarpeeksi, enkä usko, että sinulle synnytyksen yhteydessä edes suosuttaisiin tekemään ko. toimenpidettä. Puhu siis miehesi kanssa. Jos hän yhtään välittää sinun hyvinvoinnistasi, hän varmasti suostuu tuohon pieneen toimenpiteeseen. - Minsku
Moi! Minulle tehtiin sterilisaatio 8 viikkoa sitten sektion yhteydessä, jolloin toinen lapsemme syntyi. Olen hieman yli 30v. Ei vaikuttanut mielialaan tai maidon tuloon, joista kyselit. Minulle ei laitettu klipsejä vaan munatorvet pätkästiin poikki. Helppo homma sektion yhteydessä! Olen enemmän kuin tyytyväinen, samoin mieheni....
- ansku
Minulle tehtiin sterilisaatio samana päivänä kun kolmas lapseni syntyi. Lapsi syntyi aamulla ja sterilisaatio tehtiin illalla, eli ihan eri toimenpiteenä. Ei mitään ongelmia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1165307
- 675074
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541949- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381673