Vauvalla nuha, kiitos anopin

Voipunut miniä

Pieni poikamme syntyi etuajassa kolme viikkoa sitten, kotiinlähtö paino oli 2 kg 350 gr.
Anoppi olisi halunnut, että tulemme suoraa laitokselta näyttämään lasta hänelle. Olin itse (ja olen vieläkin) loppuraskaudesta ja vaikeasta synnytyksestä hyvin väsyksissä. Kerroimme, että vauvan pienen elämänalun vuoksi emme kuljettele pientä vielä missään vaan menemme suoraa kotiin.

Parin päivän kuluttua kotitutumisestamme anoppi vinttasi polkupyörällä luoksemme katsomaan vauvaa. Sikäli ihmeellistä, sillä vielä kertaakaan anoppi ei ollut omatoimisesti käynyt luonamme, vaan mieheni on aina pitänyt hakea hänet autolla kun käsky on käynyt.

Anoppi siis tuli ja niisteli silmät turvoksissa tullessaan, nappasi pesemättömillä käsillä nukkuvan vauvan kopasta syliinsä, halaili pientä ja kehui, miten onkaan äidin näköinen poika, mutta että onneksi lapset muutuvat kun kasvavat (heh heh, tyypillistä ääliötä anoppia). Samaan hengenvetoon tuumasi, että hänen ei olisi pitänyt tulla koska hänellä on niin kamala flunssa ja kuumettakin. Vastasin tuohon, että niin ei todellakaan olisi pitänyt tulla koska vauva on niin pieni vielä, vaan odottaa että tauti menee ohi. Lievennykseksi sanoin, että näin minua sairaalassa lääkärin toimesta opastettiin. Jos tuota en olisi lisännyt, anoppi olisi varmaan haukkunut minut pystyyn.
Anoppi katsoi vaieten ja sähähti sitten, että häntä ei vielä kenenkään lapsensa taloon ole kielletty tulemasta jne jne. plaa plaa plääh.

Vierailun tuloksena kolmen viikon ikäisellä pojallamme on nyt flunssa. Vauva ei voi kunnolla imeä, itkee ja tuhisee pahasti. Soitin neuvolaan ja kysyin hoitovinkkejä ja neuvoja. Neuvolassa kerrottiin, ettei heidän uraputken aikana vielä ole tullut vastaan tapausta että noin pienellä vauvalla olisi flunssa. Hankalaa koska mitään lämmintä sokerivettäkään tms. ei voi noin pienelle antaa liman irroittamiseen. Nyt olen nuokkunut pesuhuoneen höyryssä yöt ja päivät, yrittänyt imeä limaa pienestä nenästä, minkä vaan saan. Vauva itkee ja olen todellakin entistä väsyneempi.

41

41929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jinks

Olipas ajattelematonta toimintaa anopilta. Voimia sinulle ja pienelle!

• vastaisuudessa tiedät, että

sen anopin voi flunssaisena häätää pihalle, joko hyvällä tai "pahalla". Sinä olet äiti ja määräät... Jaksamista taudin kanssa. Ota yhteys lääkäriin, jos ei tokene ja seuraa painonnousua.

• Voipunut miniä

Tiedän tiedän...että olisi pitänyt olla topakkana ja pysäyttää anoppi jo ulko-ovella...mutta hyvänen aika sentään, kirjoittamaton laki on se, ettei hänelle sanota vastaan. Omat lapsensakaan eivät sano halaistua sanaa vaikka hän osaa olla joskus todella ilkeä ja vaikea. Olen niin väsynyt, en jaksa alkaa tappelemaan itseäni vanhemman ihmisen kanssa. Mielestäni mieheni tehtävä olisi olla se perheen pää ja tulla tähän väliin auttamaan... Tai eihän se nyt enää tässä asiassa auta, vauva on kipeenä.
        Mutta kun olin yksin kotona, mies töissä. En tajunnut että anopilla on kamala flunssa vasta kuin sitten kun hän piteli jo pojasta kiinni ja ilmoitti itse. Olin lähinnä suu auki kun anoppi oli oven takana. Tällaista lähestymistä ei ole tapahtunut koko 6 vuotisen avioliittoni aikana. Anoppi on aina pitänyt hakea meille kun käsky on käynyt.
        Menin aivan kipsiin kun hän sähähteli ilkeyksiään minulle, en minä ole tottunut tällaiseen, olen nuori ja kokematon niin äitinä kuin miniänäkin !!!

Mutta itkettä kyllä kamalasti. Luulen että hormoonitoimintani ei ole vielä oikein tasaantunut synnytyksen jälkeen, onhan tästä niin vähän aikaa vasta. Väsynyt olen.

• FranFrankF
        Voipunut miniä kirjoitti:

Tiedän tiedän...että olisi pitänyt olla topakkana ja pysäyttää anoppi jo ulko-ovella...mutta hyvänen aika sentään, kirjoittamaton laki on se, ettei hänelle sanota vastaan. Omat lapsensakaan eivät sano halaistua sanaa vaikka hän osaa olla joskus todella ilkeä ja vaikea. Olen niin väsynyt, en jaksa alkaa tappelemaan itseäni vanhemman ihmisen kanssa. Mielestäni mieheni tehtävä olisi olla se perheen pää ja tulla tähän väliin auttamaan... Tai eihän se nyt enää tässä asiassa auta, vauva on kipeenä.
        Mutta kun olin yksin kotona, mies töissä. En tajunnut että anopilla on kamala flunssa vasta kuin sitten kun hän piteli jo pojasta kiinni ja ilmoitti itse. Olin lähinnä suu auki kun anoppi oli oven takana. Tällaista lähestymistä ei ole tapahtunut koko 6 vuotisen avioliittoni aikana. Anoppi on aina pitänyt hakea meille kun käsky on käynyt.
        Menin aivan kipsiin kun hän sähähteli ilkeyksiään minulle, en minä ole tottunut tällaiseen, olen nuori ja kokematon niin äitinä kuin miniänäkin !!!

Mutta itkettä kyllä kamalasti. Luulen että hormoonitoimintani ei ole vielä oikein tasaantunut synnytyksen jälkeen, onhan tästä niin vähän aikaa vasta. Väsynyt olen.

Vedä tonttuun sitä apinaa-anoppiasi. Toivottavasti näin vuosien kuluttua lapsella kaikki ok.

• jospakun

Vauva olisi saattanut saada flunssan ilman anopin vierailua.
      Kenen syy se silloin olisi ollut?

• Nimetön

Kyllä kipeänä ollaan kotona, eikä mennä tartuttamaan vauvaa, eikä äitiä. Jos ei sen verran ole järkeä päässä niin on se kumma. Miksi riskeerata? En minäkään menisi katsomaan vauvaa kipeänä.

• kannattaisi
        Nimetön kirjoitti:

Kyllä kipeänä ollaan kotona, eikä mennä tartuttamaan vauvaa, eikä äitiä. Jos ei sen verran ole järkeä päässä niin on se kumma. Miksi riskeerata? En minäkään menisi katsomaan vauvaa kipeänä.

keskustella anopin kanssa. Pelisäännöt pakko tehdä kerralla selväksi. Mitä myöhemmäksi sen jättää sen vaikeampaa se on. Usko pois kokemusta on.

• kkk

Meillä kävi aivan samoin, että anoppi tuli kyläilemään flunssaisena, vaikka olisi ollut syytä jäädä kotiin!! Sinun tilanteesi on toki vielä pahempi, kun pieni vauva sairastui. Koeta jaksaa ja lähden vauvan kanssa lääkäriin. Todella ajattelematonta käytöstä lapseltasi. JA KYLLÄ, ANOPPISI TODELLAKIN TARTUTTI FLUNSSAN LAPSEESI!

• Sehännytonselvää

Koska naisissa ei ole koskaan mitään vikaa eikä naiset ole koskaan väärässä ;)

• Säde

Kun mun tyttäreni sai ensimmäisen lapsensa hän antoi pysyväismääräyksen kaikille jotka halusivat tulla tai kutsuttiin lasta katsomaan: jos ko. perheessä jollain on flunssa, ei tulla silloin, myöhemminkin ehtii. Nyt hänellä on jo toinen vauva, eikä kukaan ole yrittänytkään ängetä sinne nuhaisena. Voit tehdä saman omalle kyläilypiirillesi, myös anopille. Kun teet sen selväksi kaikille, ei anoppi voi natkuttaa syrjimisestä tai jos natkuttaa, älä kuuntele, vauva on teidän, säännöt määräätte te!
      Eihän siinä vauvan nuhassa voi paljon muuta tehdä kun imeä limaa, usein, mutta senhän sinä jo tiedät. Toivon että vauvasi paranee ja sinäkin saat nukkua. Toivottavasti miehesi osallistuu vauvan hoitoon.

• PESE KÄDET

Ei yhtään turha neuvo kenellekään. Jos joku lapusta suuttuu, niin sanonpa vain, että sekoira älähtää, johon kalikka kolahtaa.

• äiti

siis kyl mulla kiehahti ku luin ton..mä säälin sua ja lastas ku on noin ajattelematon anoppi!! piru ku tekis mieli sanoa pari valittua sanaa..voi argh!!! pärjäilkää!!

• murunen

Varmaan näitä vinkkejä olet jo lukenutkin, tai saanut neuvolasta, mutta...

Auttaisiko, jos nostat vauvan sängyn pääpuolta ylöspäin. Laitat esim. pari paksua kirjaa sängyn jalkojen alle.

Toinen, mitä olen alle vuoden ikäiselle käyttänyt, eli olen laittanut ohueen kankaaseen (harso, tylli tms.) raakaa sipulia ja valkosipulia. Okei, haju ei ole kovin ihana... Pussin olen laittanut roikkumaan sänkyyn siten, että vauva ei ole saanut siitä kiinni, mutta että se kuitenkin on lähellä, että höyryt vaikuttavat. Sipulit kannattaa vaihtaa päivittäin.

Noin pienelle ei varmaan voi vielä nasolinia antaa. Mutta entäs keittosuolatipat? Apteekista saa ja voi auttaa tukkoista nenää.

Voi kuinka mullakin nousi niskavillat pystyyn ja kamala turhautuminen sun puolesta. Voin kuvitella, että ei varmaan ole muutenkaan aivan ihana tuo anoppisi... Näitä valitettavasti riittää. Toivotaan, että pikkuisesi toipuu nopeasti. Koita itsekin levätä, kun siihen on tilaisuus. Mies siivotkoon kodin ja laittakoon ruuan, tai hakekoon valmista kaupasta. Tai se anoppisi saisi oikeastaan mun mielestä tehdä ruokaa teille kotonaan ja tuoda sen vaikka ovensuuhun, tai auttaa muuten, kun noin pöhkösti käyttäytyi.

• Voipunut miniä

Voi kiitos sinulle vinkeistä !!!
        Nyt vaukkeli on nukkunut pesuhuoneen höyryssä jokusen aikaa, ei itke, kuuntelen tässä hengitystä...
        Mietin keittosuola tippoja, mutta pelkään että töräytän liikaa ja vauva tukehtuu...iik. Laitan sipulia roikkumaan, hyvä vinkki muuten !

Miehestä ei ole kotihommiin...eikä anopista laittaan ruokaa...oma tarinansa tämäkin...
        Olen juossut lähikauppaan tien toiselle puolelle silloin kun mies tulee töistä. Olen tässä vienyt arkeamme eteenpäin hernekeiton ja maksalaatikon voimin. Paitsi eilen...ääähhh...tein miehelle vain neljän viljan puuroa ja valmiita leipiä töistä tulemaksi. Itselläni ei ole ruokahalua, mutta eikö tärkeintä olekkin lähinnä juoda paljon jos imettää? Mies käväisi äitinsä luona ja söi siellä paremman aterian. Odotin että anoppi olisi laittanut minullekin jotain syötävää...mutta mutta...oma poika kai lähinnä sydäntään.

Heh heh...muistan kun luin muinoin Jani Sievisen perheestä heidän esikoisensa aikaan... Jani kävi äitinsä luona päivittäin syömässä kun vaimo ei vauvaltaan ehtinyt laittaa ruokaa...

• murunen

Nyt vaukkeli on nukkunut pesuhuoneen höyryssä jokusen aikaa, ei itke, kuuntelen tässä hengitystä...
        Mietin keittosuola tippoja, mutta pelkään että töräytän liikaa ja vauva tukehtuu...iik. Laitan sipulia roikkumaan, hyvä vinkki muuten !

Miehestä ei ole kotihommiin...eikä anopista laittaan ruokaa...oma tarinansa tämäkin...
        Olen juossut lähikauppaan tien toiselle puolelle silloin kun mies tulee töistä. Olen tässä vienyt arkeamme eteenpäin hernekeiton ja maksalaatikon voimin. Paitsi eilen...ääähhh...tein miehelle vain neljän viljan puuroa ja valmiita leipiä töistä tulemaksi. Itselläni ei ole ruokahalua, mutta eikö tärkeintä olekkin lähinnä juoda paljon jos imettää? Mies käväisi äitinsä luona ja söi siellä paremman aterian. Odotin että anoppi olisi laittanut minullekin jotain syötävää...mutta mutta...oma poika kai lähinnä sydäntään.

Heh heh...muistan kun luin muinoin Jani Sievisen perheestä heidän esikoisensa aikaan... Jani kävi äitinsä luona päivittäin syömässä kun vaimo ei vauvaltaan ehtinyt laittaa ruokaa...

Ihana kuulla, jos voi olla vähän hyödyksi :)

Katselin tuossa tuota suolatippapulloa. Kun sitä kallistaa, niin sieltä tulee itsestään tippa. Noin pieni vauva on kuitenkin aika paikallaan, joten saa laitettua rauhallisesti. Että ei purista pulloa, vaan valuttaa tipan sieltä. Tai sitten puristaa löyhästi niin, että saa sen tipan vain tulemaan. Varmaan saat laitettua sen niin, että menee hyvin :)

Mullakin meni ruokahalu täysin, kun tyttö syntyi ja pääsimme kotiin. Tosin meillä siihen liittyi kamala aviokriisi, mutta ei siitä sen enempää. Varmaan synnytyksen jälkeen aika monilla tulee hormonimyrsky ja se kaikkeen uuteen totutteleminen, kun tullaan kotiin. Tottuu siihen, että se pieni on siinä. Itse näin jatkuvasti unta, että vauva jäi alleni sängyssä. Kun heräsin siihen, niin vauva nukkuikin omassa sängyssä. Mutta näin sitä kai mieli totuttelee äitinä olemiseen. Eli ruokahalu saattaa varmaan mennä. Tietenkin olisi tärkeää, että saat itsekin syötyä jotain. Sekin on tärkeää maidon tulolle. Mutta ehkä kaikista tärkeintä olisi, ettei sun tarvitsisi stressata. Ymmärtäisikö miehesi, jos selität hänelle, että on tärkeää, että itse jaksat hoitaa vauvaa ja jos sen vuoksi nukut pienet päiväunet sen sijaan, että imuroit... On se kodin siisteys toki tärkeää, mutta saatat ehkä jaksaa myös paremmin imuroida, jos saat levättyä...

On se lapsen syntymä ja muutos miehelle vaan iso juttu. Itselle se on jotenkin itsestään selvää, mutta miehelle on varmaan vaikeampi sopeutua siihen niin nopeasti. Että varmaan joillekin miehille on vaikea ymmärtää myös se, että se vauvanhoito on oikeasti raskasta ja äitinä oleminen myös alussa. Harvallapa se kuitenkaan niin menee, että itse saa todella olla vuoteessa lapsen kanssa ekat viikot ja vain olla äiti. Muut hoitaisivat kaiken muun. Joissain kulttuureissa on kai näin.

No nyt eksyi ihan aiheesta, mutta varmaan tilanne paranee koko ajan... :)

• pe*keleenmoisia

ukkoja teillä on, kun ne ei edes saa itteään ruokittua? Käy äidin luona syömässä, kun en jaksa laittaa ruokaa..purkkihernekeittoa...lapsien kanssako ootte naimisissa, voi tsissus..
        ja se nuha vauvalle on voinut tulla jjo siellä sairaalassa, sattui vaan puhkeamaan mummin käynnin jälkeen.
        Laskekaa ne lapset uudestaan siellä kotona, onko niitä yksi isa ja yksi pieni, ei edes kauppaan, voi jumankauta teitä...

• Father of two
        murunen kirjoitti:

Ihana kuulla, jos voi olla vähän hyödyksi :)

Katselin tuossa tuota suolatippapulloa. Kun sitä kallistaa, niin sieltä tulee itsestään tippa. Noin pieni vauva on kuitenkin aika paikallaan, joten saa laitettua rauhallisesti. Että ei purista pulloa, vaan valuttaa tipan sieltä. Tai sitten puristaa löyhästi niin, että saa sen tipan vain tulemaan. Varmaan saat laitettua sen niin, että menee hyvin :)

Mullakin meni ruokahalu täysin, kun tyttö syntyi ja pääsimme kotiin. Tosin meillä siihen liittyi kamala aviokriisi, mutta ei siitä sen enempää. Varmaan synnytyksen jälkeen aika monilla tulee hormonimyrsky ja se kaikkeen uuteen totutteleminen, kun tullaan kotiin. Tottuu siihen, että se pieni on siinä. Itse näin jatkuvasti unta, että vauva jäi alleni sängyssä. Kun heräsin siihen, niin vauva nukkuikin omassa sängyssä. Mutta näin sitä kai mieli totuttelee äitinä olemiseen. Eli ruokahalu saattaa varmaan mennä. Tietenkin olisi tärkeää, että saat itsekin syötyä jotain. Sekin on tärkeää maidon tulolle. Mutta ehkä kaikista tärkeintä olisi, ettei sun tarvitsisi stressata. Ymmärtäisikö miehesi, jos selität hänelle, että on tärkeää, että itse jaksat hoitaa vauvaa ja jos sen vuoksi nukut pienet päiväunet sen sijaan, että imuroit... On se kodin siisteys toki tärkeää, mutta saatat ehkä jaksaa myös paremmin imuroida, jos saat levättyä...

On se lapsen syntymä ja muutos miehelle vaan iso juttu. Itselle se on jotenkin itsestään selvää, mutta miehelle on varmaan vaikeampi sopeutua siihen niin nopeasti. Että varmaan joillekin miehille on vaikea ymmärtää myös se, että se vauvanhoito on oikeasti raskasta ja äitinä oleminen myös alussa. Harvallapa se kuitenkaan niin menee, että itse saa todella olla vuoteessa lapsen kanssa ekat viikot ja vain olla äiti. Muut hoitaisivat kaiken muun. Joissain kulttuureissa on kai näin.

No nyt eksyi ihan aiheesta, mutta varmaan tilanne paranee koko ajan... :)

"Harvallapa se kuitenkaan niin menee, että itse saa todella olla vuoteessa lapsen kanssa ekat viikot ja vain olla äiti. Muut hoitaisivat kaiken muun. Joissain kulttuureissa on kai näin."

Tulipa tuosta mieleen tilanne esikoisemme kanssa, kun pyysin anopilta kyytiä laitokselta kotiin, että oltaisiin voitu käydä samalla reissulla kaupassa. (Oltiin oltu keskosen kanssa laitoksella pari viikkoa, ja kaikki tietysti jääkaapissa pilalla, eikä taksia olisi raaskinut odotuttaa)
        Anoppi hieman kiemurteli puhelimessa ja kun perustelin tuolla kauppareissulla, väkinäisen naurahduksen päälle vastaukseksi "Sitähän se arki lapsen kanssa sitten on" Eipä tuosta niin kovin isoa vaivaa sitten meille ollut, mutta huvitti, kun edellisinä päivinä oli niin kovasti tarjonnut apuaan lapsen kanssa.. jepjep.. (onneksi kuitenkin yksi harvoista anopin negatiivista tempuista, joka on jäänyt mieleen)

• huono esimerkki

Jani Sievisen ruokailut eivät ole mikään esimerkki tavallisen ihmisen elämässä, sillä huippu-urheilijana hänellä on varmaan sellainen ruokavalio, että tarvitaan pitokokki laskemaan kaikki proteiinit joka aterialla. Vauvaa hoitava äiti ei varmaan ehdi mokomaan ryhtyä, ja kuitenkin toimeentulo on Janin urheilutuloksista riippuvainen.

Tavallisen pulliaisen pitää kyllä osata tehdä omat ateriansa ja vaimokullalle myös. On se muuten aika hommaa, jos anoppi ruokkii vain oman käenpoikansa ja jättää teidät ilman, miniän ja välillisesti vauvan!
        Toivottavasti asiat jo lutviutuvat ja elämänne on raiteillaan, nuha poissa ja perhe koossa, ilman anoppia.
        Ja sano todella jokaiselle, oma miehesi mukaan luettuna, että KÄDET PESTÄÄN ennen kuin vauvaan kukaan koskee. Siihen määräykseen sinulla on oikeus.
        On sitä paitsi vaikea ymmärtää, miksi joku kieltäytyisi neuvoa kuulemasta. Mikähän ihme siihen olisi perusteena? En muutenkaan oikein ymmärrä, miksi vauvaan pitäisi kaikkiea koskea. Monet pienet eivät viihdy sylissä, vaan haluavat oman rauhansa ja päiväjärjestyksensä.

• Joko helpottaa?

Saat kai viedä vauvasi ulos? Ulkoilma kuivattaa nuhaa paremmin, on raikasta ja hapekasta.
      Neuvoiko neuvola sinua kaiken aikaa höyryttämään vauvaa? Luulisi, että hän jo kaipaisi ilmaa vesihöyryn tilalle.
      Mitä enemmän vauvaa itkettää, sitä enemmän nuhaa kertyy pieneen nenään. Jos hän ei ole kuumeessa, luulisi ettei ulkoilma näin kesällä varsinkaan ole ollenkaan haitaksi. Lämpöasteitakin on kuin sisätiloissa.

• Voipunut miniä

No ei ne kyllä puhuneet moisesta mitään... lähinnä on ollut puhetta vauvan pienen koon vuoksi ettei saisi viedä kodista ulos pöpöjen keskelle.
        Olen pitänyt poikaa sylissä ja kuljetellut niin muualla huoneistossa kuin terassillakin, kauemmas pihalla en ole kanniskellut.
        Välillä poitsu on nukahdellut pystyasennossa olkaani vasten. Ollaan slloin istuttu keinutuolissa terssilla.
        Kauanko vauvoilla yleensä nuhan kestää ?????
        Kuumetta ei ole, mutta tämä tukkoisuus kamalaa !!!!

• äityli

No ei ne kyllä puhuneet moisesta mitään... lähinnä on ollut puhetta vauvan pienen koon vuoksi ettei saisi viedä kodista ulos pöpöjen keskelle.
        Olen pitänyt poikaa sylissä ja kuljetellut niin muualla huoneistossa kuin terassillakin, kauemmas pihalla en ole kanniskellut.
        Välillä poitsu on nukahdellut pystyasennossa olkaani vasten. Ollaan slloin istuttu keinutuolissa terssilla.
        Kauanko vauvoilla yleensä nuhan kestää ?????
        Kuumetta ei ole, mutta tämä tukkoisuus kamalaa !!!!

syntyi 5vkoa etuajassa ja painoi 2555g,minä vein ulos parin viikon ikäisenä-poika syntyi 4 vkoa etuajassa ja painoi 3010g,oltiin pojan kanssa sairaalassa 2päivää ja kotosalla pari päivää ja sitten ylös ulos ja lenkille.ei ulkoilma tapa-tarvitset itsekkin raitista ilmaa,muuten nuutuu ja väsähtää-vauva vaunuihin ja reippaalle kävelylenkille jos vauvalla ei ole kuumetta-tekee kävely teille molemmille hyvää.pikaista paranemista ja yks juttu että jos sua kovasti väsyttää-soita anoppi hoitamaan vauvaa että saat nukkua.itse tein niin kun anoppi toi nuhan mukanaan että soitin sille ja sanoin että tule tänne,olen sun takias valvonut monta yötä nyt on pakko saada nukkua.

• Claudia

Sisareni vauvalla oli tuon ikäisenä jo korvatulehdus joten joskus pieniäkin joutuu lääkitsemään vaikka säälittävää sen on.

Sipulia olen itsekin omasta mielestäni hyvällä menestyksellä nuhan hoitoon käyttänyt. Harson mutkaan ja riittävän lähelle mutta ei kuitenkaan ihan pään viereen, niin kummasti se pitää nenää auki. Haju ei ole miellyttävin mahdollinen mutta itse ainakin todellakin kärsin mieluummin hajusta kuin katselen tukkoista vauvaa.

Toivottavasti jo helpottaa. Kysyit kuinka kauan nuha kestää. Kuuden lapsen äitinä voin vastata että se on hyvin tapauskohtausta. Ei voi ennustaa oikeastaan ollenkaan. Toivottavasti teidän tapauksessa ei pitkään:)

• Mieti

Eikö riitä, että pienellä on paha olo nuhan takia? Pitääkö hänen haistella vielä sipuliakin! Itse ainakin tulisin pahoinvoivaksi, jos en saisi raitista ilmaa. Kyllä voisit ihan hyvin viedä vauvan kopan parvekkeelle ja antaa hänelle raikasta ulkoilmaa hengitettäväksi.

On ihan keskiaikainen käsitys, että ulkoilma olisi pahaksi pikkulapselle. Minua kauhistuttaa, kun näen esim. että vauvan vaunut kesäkuumalla on suljettu kaksinkertaisella sideharsovaipalla. Tekisi aina mieleni ehdottaa, että vanhemmat tunkisivat itsensä pieneen tilaan ja sulkisivat ainoan ilmanvaihtoaukon vaipoin. Ymmärtäisivät silloin raikkaan ilman merkityksen.

• nukkuisitte

vauvasi on kyllä pieni, mutta ihmeen kestäviä ne kyllä on. Mun babyni syntyi 10vkk etuajassa, kotiinlähtöpaino oli 1900g. Silloinkin oli kesä ja lämmin, vettä vaan ei satanut yhtä paljon. Kuten jo joku muukin sanoi,vauvan voi laittaa vaunuihin, eikä tarvitse edes topata hirmusti vaatetta, ulkonahan on melkein yhtä lämmin kuin sisälläkin, tai päinvastoin. Kävelylle, aamulla, toivottavasti saatte nukuttua tänäyönä.
      Anna muksun olla, älä härrää nenää kokoajan, johan siitäkin tulee itkua ja levottomuutta. Sylissä jos jaksat pitää niin hyvä, mutta vaunuissakin voi heijata, hiljakseen. Tuhiseehan se, tietty, mutta jos kerran hengittää ihan hyvin, hellitähän vähän. Apteekissa on vieläkin vanhaa kunnon Vick vaporubia, sitä voi sivellä hitusen vauvan nenän alle ja rintaan, helpottaa kuule kummasti oloa. Mua epäilyttää kovasti nuo sipulikääreet, mutta kaikkeehan voi kokeilla, paitsi kansantansseja ja omaa veljeä.

Imetä muksu, yövaippa ja sänkyyn. Joku sanoi jo että pääpuolta ylöspäin, se on hyvä neuvo kans. Ikkunaa auki, ei ne pöpöt sieltä päälle hyökkää, samoin kuin ne ei hyökkää ulkoillessakaan. Tietsti kannattaa välttää väentungoksia ja paikkoja jossa on kipeitä ihmisiä, pesemättömiä käsiä. Ulkonaliikkumiskieltoa sulla eikä vauvallasi ole, vaikka pieni onkin.
      Musta tuntuu että sulla on muitakin murheita elämässäsi, mutta tärkein asia on, että saisit nukuttua. Tosi harmi jos vauvan isästä ei ole apua,mutta näin se on monen kohdalla. Älä masennu, ei tilanne ole mahdoton, eikä lopullinen. Kummallisesi ne vaan kasvaa, pienimmätkin. Jos ihan piippuun meinaat mennä, niinkuin vähän kuulostaa, en tiedä saatko rauhan jos annat lapsen anopin hoteisiin -kuulostaa edesvastuuttomalta ihmiseltä, mutta jos sulla on yksikin luottoystävä, niin pyydä avuksesi. Jos ei, niin Mannerheiminlastensuojeluliitosta ainakin voi pyytää ihmisen auttamaan. Ei tarvitse itseään vetää ihan piippuun ja sairastua, apua voi etsiä hieman aiemminkin. Itse sairastuin lapsen kotiintulosta puolenvuoden päästä psykoosiin, joka johtui pelkästeen nukkumattomuudesta ja kaikkien huolten ja murheitten yksinään kantamisesta. Samaa en toivo kellekään, vaan toivon, että jokaisella olisi joku kuka pitää puolia. Jos näin ei ole, on valitettavaa, mutta silloin pitää yrittää pitää itse itsestään huolta ja kysellä virallisilta tahoilta. Voimia sulle ja pikkuisellesi, toivottavasti saatte nukuttua ja huominen olisi parempi.

• hyvä, muistelen

lukeneeni että Ruotsissa koko aine olisi kielletty?
        Tällainen muistikuva minulla on jostain omien lapsieni vauva-ajalta. Neuvolasta varmaan kannattaa lisävinkkejä kysellä.

• äityli
        hyvä, muistelen kirjoitti:

Tällainen muistikuva minulla on jostain omien lapsieni vauva-ajalta. Neuvolasta varmaan kannattaa lisävinkkejä kysellä.

on kyllä yhtä eu normia.äitiyteen ja vauvan hoitoon hieman maalaisjärkeä.omani on syönyt vellejä 6 viikkosesta ja perunaa 2,5 kk ikäisestä asti-ei allergioita tullut vaikka niin neuvolassa väitettiin.pelkällä tissimaidolla ei nukuttu,mutta illalla kun sai kunnon kauravelliä niin jo nukuttiin.vick on ihan hyvää,voihan sitä laittaa vaikka hieman tyynyliinan syrjään jos ei iholle uskalla pistää.apteekista saa myös sitä keittosuola liuosta,mutta minun mielestäni se ei ole hyvää.

• todellakin
        hyvä, muistelen kirjoitti:

on hyvä aine, ja jos se on Ruotsissa kielletty, niin aina voin= meillä käytetään sitä edelleen,jos tarvis, lohduttautua että emme ensimmäkään ole Ruotsissa, ja että jos jotain ainetta vielä tänäpäivänä saa apteekista niin ei se ainakaan ole laitonta. Tosin näin asiaan perehtymättä, mikähän siinä mahtaisi olla "kieltämisen " väärti. Rintaan pienen määrän hierominen toimii siten, että siitä nousee paremmin eteeriset höyryt lapsen hengittää. Ihan nenän alle ei ehkä kannata sipaista, vaikka vissiin niin aiemmin kirjoitinkin. Saattaa mennä suuhun. Varmaan harsonkulmastakin se löyhää ihan hyvin, mutta taas sama, sen verran edemmäks ettei pienet kädet tavoita.

• ei saa laittaa
        todellakin kirjoitti:

on hyvä aine, ja jos se on Ruotsissa kielletty, niin aina voin= meillä käytetään sitä edelleen,jos tarvis, lohduttautua että emme ensimmäkään ole Ruotsissa, ja että jos jotain ainetta vielä tänäpäivänä saa apteekista niin ei se ainakaan ole laitonta. Tosin näin asiaan perehtymättä, mikähän siinä mahtaisi olla "kieltämisen " väärti. Rintaan pienen määrän hierominen toimii siten, että siitä nousee paremmin eteeriset höyryt lapsen hengittää. Ihan nenän alle ei ehkä kannata sipaista, vaikka vissiin niin aiemmin kirjoitinkin. Saattaa mennä suuhun. Varmaan harsonkulmastakin se löyhää ihan hyvin, mutta taas sama, sen verran edemmäks ettei pienet kädet tavoita.

alle 2-vuotiaalle.

• hoitsu

Nacl keittosuola tippoja apteekista.
      Ventolinea lääkäriltä.
      eukalyptysmenthol nestettä(jota yleensä laitetaan löylyveteen) halvinta saa k kaupasta oisko puolenlitran pullossa kostutettuun harsoon tai käsipyyhkeisiin ja lämpimälle patterille makuuhuoneeseen yöksi.
      Hieman kohoasentoon pääpuoli, laita vaikka tietosanakirja patjan alle.
      Vieraat käsienpesulle tullessa teille ja kipeät kaukana, niinkauan kuin lapsi on aivan pieni.
      Muista että sinä olet lapsen äiti ja sinä määräät kuka nuolee lastasi.
      Kiellä suuhun pusuttelut kaikilta vierailta, sillä hammaskaries tarttuu niin tosi hyvin.

• hoitsu

Itse testasin myös sipulia. Laitoin sitä sukkahousun sisään ja sängyntolppaan roikkumaan.
      VARO ETTET LAITA SITÄ PIENELLE LAPSELLE LIIAN LÄHELLE KASVOJA.
      Se on yllättävän voimakasta myös aikuisen nenään, tuli aika etova ja pökerryttävä olo päähän itsellekkin.
      Siis ei ihan kasvojen viereen vaan hieman kauemmaksi vaikka sängyntolppaan esim.

• äiti

Kannattaa laittaa vauva kylpyyn iltaisin ja laittaa sinne pari tippaa vauvojen kulpyvaahtoa. sitä oli ainakin muutama vuosi sitten eucalyptyksen tuoksuisena, kun nuorimmainen poikani oli vauva.
      Se ainakin avaa tukkoista nenää.
      Toivottvasti vauvasi tulisi pian terveeksi ja kannattaa pitää kunnon puhuttelu anopille, vaikka se vaikeata varmasti onkin. Minun anoppi tuntuu olevan samaa sorttia kuin sinullakin ja räyhäämistä tulee sen jälkeen, kun jostain huomauttaa. Tällä hetkellä en ole anopin kanssa väleissä, mutta pysyyhän ainakin poissa kiusaamasta meidän perhettä! Lapsillani on kuitenkin muita ihmissuhteita eivätkä ole paljon sitä mummmuaan kaivannut. Ja sitä paitsi monen lapset asuvat kaukana isovanhemmistaan eivätkä näe heitä kovin usein, joten minusta se nyt ei ole niin vakvaa, jos anoppi on jäänyt takaalalle. Ja anoppi on kyllä meille heti tervetullut, kun opppii käyttäytymään ja hän tietää sen. Mutta ei vain meinaa hänen itsepäisyytensä antaa periksi...

• Ex-anoppini oli ilkeä

Onpa kurjaa ja ajattelematonta käytöstä anopiltasi.
      Toivottavasti pieni lapsenne paranee pian.
      Tuttua juttua tuollainen anoppisi käytös.
      Kun meidän lapset menee ex-anopilleni (olemme eronneet) isänsä kanssa kylään noin kerran kuussa, he tulevat usein sen jälkeen kipeäksi. ovat yskässä ja nuhassa ja minä yksinhuoltajana joudun olemaan töistä pois heidän sairastuttuaan.
      Ex-anoppini tapana on pitää parvekkeen ovi ja ikkunat selkosen selällään vaikka ikkunan alla olisi konttausikäinen lapsi ja ulkona pakkasta.
      Itse saan vetoa hyvin herkästi ja tulen nuhaiseksi vetoisissa olosuhteissa.
      Ex-mieheni ei raatsi sanoa mitään äidilleen avonaisista ikkunoista vaikka olen pyytänyt häntä ottamaan vastuun lapsistaan ja heidän hyvinvoinnistaan.
      Kirjoittamasi teksti anoppisi tyylistä, tuo mieleeni, että onkohan teillä samoin kuin meillä oli eli, että miehesi on loppujen lopuksi mamman poika eikä 'napanuora' äitiin ole vielä katkennut.
      Meillä ex-anoppini käytös vaikutti niin, että lopulta erosin. Hän oli niin mustasukkainenkin pojastaan. Ym.ym.
      Mutta onneksi minun ei tarvitse enää häntä sietää.

Pidä puolesi ja lapsesi puolta! Kaikkea ei tarvitse sietää.
      Olet lapsesi läheisin ihminen.
      Älä päästä anoppiasi liian lähelle.

• välillä tiukkis

Kun toimme esikoisen kotiin, emme ottaneet sukukaisia tai ystäviä muutamaan päivään vastaan. Pyrkijöitä oli. Toiset ihmettelivät, toiset ymmärsivät. Ei yksistään flunssapelon takia vaan senkin takia, että halusimme mieheni kanssa viettää ensimmäiset päivät kaksistaan vauvan kanssa ja tutustua uuteen tulokkaaseen kaikessa rauhassa, vain me vauvan isä ja äiti. Ajateltiin, että kyllä sukulaiset ja ystävät kerkeävät vauvaamme nähdä ja nyt aikaa on kulunut esikoisen syntymästä 5 vuotta. Sukulaiset ja ystävät ovat kovasti kerenneet näkemään ja viettämään aikaa esikoisemme kanssa.

• et muka

olis voinu antaa sokerivettä? Synnärillä jo antoivat mun pojalle vaan ja neuvolassa kun kerroin et oon jättänyt sokerin pois ja annan vaan vettä niin olivat tyytyväisiä.
      Ja siihen nenän tukkoisuuteen auttaa apteekista saatavat pienten vauvojen suolalious nenätipat.
      Ollaanpa sitä uusavuttomia.
      T. 5 vkon ikäisen esikoisen äiti

• Isäntä vaiko Emäntä

te jotka viette vastasyntyneitä lapsianne ulos, että pieni vauva ei pysty hengittämään tuulessa! Tästä syystä aivan vastasyntyneitä lapsia ei viedä suositella ulos vietäväksi! näin meille kertoi moneen kertaan neuvolan täti, sekä lääkäri kun kaikki 3 lastamme kotiutui!

• Yksikseskös yskiskel

Anoppi on ehkä jo kuollut vanhuiuttaan, mutta lapsella on edellen nuha?

Onko nyt aivan välttämätöntä vatkata nuoren ja innokkaan miniän valitusta, joka on vuosikausia vanha.
        Miniä itsekin saattaa olla nolo tämän kirjoituksen takia. `Vastasyntyneen vauvan äidille kaikki maailman tärkeimmät asiat pyörivät vauvassa, ja se on ihan oikein. Innostus vauvasta tarttuu kaikkiin muihinkin, joten ylilyöntejä aina sattuu.
        Lapset vain ovat siten rakennettuja, että kestävät kovatkin kommellukset alkutaipaleellaan.

Kerrankos lapsi saa nuhan, ja kerrankos joku sanoo, että ei noin pienellä saisi olla nuhaa. Minulla ja pikkuveljelläni oli hinkuyskä lapsena, veli oli 1,5 kk ikäinen kun sai minusta tartunnan.
        Eloon jäi hänkin.

• <<<<<

Ei taida enää vauva olla kovinkaan pieni saatikka nuhainen..
      Juu ..taitaa mennä pikku vauveli kouluun.

• Hibe

Meinaatko että 5 vuotias menee jo kouluun? Viesti oli kirjoitettu vuonna 2005.
        Kaikkea hyvää alkuperäisen viestin kirjoittajalle, toivottavasti anoppi on viisastunut.

• Liina Anniina
        Hibe kirjoitti:

Meinaatko että 5 vuotias menee jo kouluun? Viesti oli kirjoitettu vuonna 2005.
        Kaikkea hyvää alkuperäisen viestin kirjoittajalle, toivottavasti anoppi on viisastunut.

Nuhakin varmaan parantunut. Ja anoppi saattaa olla jo nurmen alla.

• Mustakorppi.
        Liina Anniina kirjoitti:

Nuhakin varmaan parantunut. Ja anoppi saattaa olla jo nurmen alla.

Lapsi kuoli sikainfluenssaan, mutta anoppi porskuttaa vieläkin menemään ihan vain miniän kiusaksi ;)

• Nessut

Joko anoppi on toipunut?
      Sikainfluenssakin jo tuli ja meni, taisi olla sen lintuinfluenssakin tässä välissä.
      Lapsesi on toivottavasti selviytynyt kaikista kuten anoppikin.
      Terveyttä myös itsellesi! Voipumus ohi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      116
      5307
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5074
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3228
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2811
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2307
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1949
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1810
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1673
    Aihe