Opettajat erityisopetukseen

kesälomillaan

Telkusta tuli uutisissa, et nykyisin lapset tarvii paljon erityisopetusta! Huomaatteko et lapset taas on syyllisiä! Ei missään nimeessä opettajat!

Jos opettaja ei asiaansa osaa, niin hänen virheensä kostautuu lapsiin, ja sitten syytetään lasta osaamattomuudesta. KUN OPETTAJASSA EI OLE MITÄÄN VIKAA!!! Järkyttävää ongelman siirtämistä viattomiin osapuoliin.
Siinä oli vielä että pätevistä opettajista on pulaa, ja epäpätevät opettajat valtaavat alaa. Ajatelkaa, opettajat korvataan aivan metsästä tulleilla ihmisillä joilla ei ole hajuakaan opettamisesta! Kuka tahansa meistä voisi olla opettaja.
Eipä ole ihme että lapset tarvii erityisopetusta, kun eivät saa pätevää opetusta.

Ja kaiken huipuksi syytetään niitä lapsia, kun opettajat ovat huonoja! Ketäs muuta, lapset eivät osaa sanoa vastaan, ja hyväksyvät kaiken, jopa täysin turhan syyllistämisenkin!
Olkaa vanhemmat nyt tarkkoina, ka kuullostelkaa, mitälapsenne luokassa tapahtuu, ja kyselkää millainen opettja on. Lapsi kyllä sanoo, koska häntä kohdellaan huonosti.

Tässä olisi nyt paikka pitkille kesälomille. Opettajat kahden kuukauden täydennyskoulutukseen kesälomilla, kun on aikaa, niin lapsia ei tarvi syyttä laittaa eritysopetukseen jos opettajat osaisivat ammattinsa. Teho-opiskelua lomien ajaksi, ja opettajien ammatti tiukkaan syyniin.

18

1422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikallaan

      Varmaan joskus olisikin paikallaan tällainen koulutus. Opettajat käyvät kuitenkin vähintään kerran talvessa jokilaisen kurssin, siis ne pätevät täydentävät tieto-taitojaan.

      Tilanne on kuitenkin se, että ryhmäkoot on aika suuret ja joukossa ei tarvi olla kuin muutama rääväsuu, kun tilanne riistäytyy jo täysin käsistä. Hiljaisemmat alkavat pelätä näitä rääväsuita ja sitten onkin soppa jo valmis.

      Kurinpitomahdollisuudet kun ovat nykyisin aika mitättömät, opettaja saa hyvin helposti syytteen ties mistä ja sitten onkin työpaikka mennyttä.

      Nykyisin vain on niin paljon lapsia, jotka elävät liian minä-keskeisesti, ovat aina saaneet päättää (siis alle kouluikäisinä) mitä tekevät milloinkin ja läksyjen teko (=eivät ole kotona tehneet mitään kotitöitä) on oikeaa pakkopullaa.

      Lisäksi on perheiden erot ja alkoholi- ym.ongelmat, väkivaltaiset tv-ohjelmat ja pelit (=ei valvontaa kotona), kaikki nämä ja monet muut asiat vaikuttavat lapsien elämään ja tekevät olosta aina vaan levottomampaa.

      Tämän päivät opettajalta vaaditaan melkein mahdottomia selvitä tästä kaikesta, eli ei ihme että erityisopetuksen tarve kasvaa. Syy ei todellakaan ole opettajien, vaan koko yhteiskunnan.

      Itse en ole opettaja, koulumaailma on kyllä muuten erittäin tuttu ympäristö.

    • keppälerttu

      ei se että lapsi tarvitsee erityis opetusta ole huono asia..
      jos lapsella on vaikeuksia oppia esim lukemaan,on tärkeää että lapsi saa sellaista opetusta ja tukea mitä tarvitsee.
      ei opettajalta voi vaatia että käyttää kaiken aikansa yhden oppilaan auttamiseen ja loput jäävät ilman opetusta.jos luokassa on 20 lasta niin onko oikein että 19 jää ilman opetusta sen takia että yhtä ei haluta siirtää erityisopetukseen?
      oma poikani kävi yhden opettajan tunnit kokonaan muualla,koskaopettaja ei pystynyt lasta hallitsemaan niin että muut olisivat saaneet rauhassa opiskella,ja kaikenlisäksi tämä opettaja joka nämä tunnit silloin lapselle piti,on vailla koulutusta ja silti opetti paremmin kuin oikea opettaja.
      koe tulokset nousivat vitosesta ysi miinukseen kun opettaja vaihtui..
      ei koulutus aina takaa kykyä opettaa..
      siksi näitä erityis luokkia on että lapsi saa enemmän aikaa opettajalta,kun ryhmät pieniä,ja opetus voidaan suunnitella tälle lapselle sopivaksi.
      olisit onnellinen että nykyään nopeasti puututaan ongelmiin,eikä toimita niinkuin vielä 20v sitten,jolloin tuttuni pääsi yläasteelta juuri ja juuri pois,kukaan ei ollut huomannut että hänellä paha lukihäiriö,huono todistus tuli,ehkä olisi saanut paremman jos ongelmaan olisi puututtu ajoissa..

    • etuoikeus

      Eritysopetus on aina lapselle kuin lottovoitto. Parempi jos ongelmiin voidaan puuttua mahdollisimman pian ja ehkä saada lapsi takaisin normaaliopetukseen jossakin vaiheessa. Syrjäytysvaara kun kasvaa, jos putoaa kelkasta.

      Onko se oikein, et luokassa on 25 oppilasta ja opettajan ajasta suurin osa kuluu 2-3 oppilaan kanssa, silloin muut jäävät ilman opetusta? Eikö ole parempi, että nämä muutama ovat peinryhmässä ja opettjalalla on silloin aikaa näille muille?

      • ...oli provo

        Mutta silti kommentoin. Oppilaan erityisopetuksen tarve arvioidaan aina useamman henkilön kanssa (vähintään luokanope, huoltaja(t), erityisope) ja tarvittaessa tehdään kattavammatkin tutkimukset (neurologiset, psykologiset tms). Opettajan epäpätevyys tai -sopivuus ei aiheuta lapselle erityisopetuksen tarvetta. On etuoikeus, jos lapsi saa tukea oppimisen ongelmissaan olivat ne sitten pieniä tai suuria, hetkellisiä tai pitkäaikaisempia. Nykyään asioihin puututaan vain aiempaa herkemmin, koska tietämystä ja paikoin resurssiakin on aiempaa enemmän. Monen vanhemman kouluaikana pätevä erityisopettaja oli varsinkin pikkupaikkakunnilla harvinaisuus, jolle yhdeksikin oppitunniksi "joutuminen" saattoi luokkatovereista tuntua rangaistukselta, kun ei oikein tiedetty mistä on kysymys. Nykykoululaiset ottavat mielellään tukea vastaan muiltakin aikuisilta, kuin omalta luokanopeltaan. Itse olen erityisope.


    • Lapsesi

      Siis joutuiko lapsesi erityisopetukseen?
      Ja sinua ottaa nyt luonnolle!??

      Jospa muuttaisit asennettasi ja auttaisit ja tukisit lastasi paremman tulevaisuuden toivossa.

      Jos sinä et ole yhteistyö kykyinen lapsesi opettajan kanssa. Olet huono esimerkki lapsellesi.
      Lapsesi on sekaisin ja ymmällään että kumpi on oikeassa äiti vai ope??

      • mutta vaadin

        No ei joutunu, vaikka vaadin sitä! Opettaja kun ei osannut aikoinaan asiaansa, niin pyysin että lisäopetus olisi tarpeen. No raivoomisen jälkeen sitten heltyi ja toinen opettaja sitten suostui ja antoi muutaman tunnin. Niin olivat laiskoja ettei ehdi, vaikka töissä ovat koulussa ja sen takia ovat.
        Opettajilla on asennevamma yleensä, kun yrittävät luistaa sellaisista asioista mitkä ovat lapselle tärkeitä. Mutta syyhän on selvä, kun ei ole niitä päteviä opettajia, on vain niitä puskasta nousseita. Sitten vieritetään syy lasten niskoille.


      • meitä on moneksi
        mutta vaadin kirjoitti:

        No ei joutunu, vaikka vaadin sitä! Opettaja kun ei osannut aikoinaan asiaansa, niin pyysin että lisäopetus olisi tarpeen. No raivoomisen jälkeen sitten heltyi ja toinen opettaja sitten suostui ja antoi muutaman tunnin. Niin olivat laiskoja ettei ehdi, vaikka töissä ovat koulussa ja sen takia ovat.
        Opettajilla on asennevamma yleensä, kun yrittävät luistaa sellaisista asioista mitkä ovat lapselle tärkeitä. Mutta syyhän on selvä, kun ei ole niitä päteviä opettajia, on vain niitä puskasta nousseita. Sitten vieritetään syy lasten niskoille.

        Ja mieti pitkään ja tarkasti, millaisen aikuisen mallin annat lapsellesi. Tekstisi on aivan järkyttävän lapsellista. Kyllä käy sääliksi lapsesi sekä lapsesi opettajat, jotka joutuvat sinunkaltaisesi asennevammaisen ihmisen kanssa yhteistyötä tekemään.

        Haluan vielä kysyä: MIKÄ ON SINUN VASTUUSI LAPSESTASI JA HÄNEN KOULUNKÄYNNISTÄÄN? Kirjoituksestasi paistaa niin selvästi läpi se,
        että lapsellasi on vaikeuksia koulussa ja sinä syytät siitä opettajia. Yritä nyt ymmärtää, ettei lapsestasi voi sinun geeniperimälläsi tulla Einsteinia: omena kun ei usein kauas puusta putoa!

        Työniloa opettajille! Unohtakaa tälläiset rääväsuut!


      • Erika
        meitä on moneksi kirjoitti:

        Ja mieti pitkään ja tarkasti, millaisen aikuisen mallin annat lapsellesi. Tekstisi on aivan järkyttävän lapsellista. Kyllä käy sääliksi lapsesi sekä lapsesi opettajat, jotka joutuvat sinunkaltaisesi asennevammaisen ihmisen kanssa yhteistyötä tekemään.

        Haluan vielä kysyä: MIKÄ ON SINUN VASTUUSI LAPSESTASI JA HÄNEN KOULUNKÄYNNISTÄÄN? Kirjoituksestasi paistaa niin selvästi läpi se,
        että lapsellasi on vaikeuksia koulussa ja sinä syytät siitä opettajia. Yritä nyt ymmärtää, ettei lapsestasi voi sinun geeniperimälläsi tulla Einsteinia: omena kun ei usein kauas puusta putoa!

        Työniloa opettajille! Unohtakaa tälläiset rääväsuut!

        Tuttavani (ala-asteen luokanopettaja) kertoi juuri, että joka ikisessä vanhempainillassa joku aikuinen on sitä mieltä että päävastuu lapsen kasvatuksesta on koululla. Hei haloo! Vanhempien tehtävä on taata lapselle hyvät kotiolot (ruoka, lepo, ulkoilu yms.) sekä valvoa läksyjen tekemistä ja kokeisiin lukemista. Ja tietenkin auttaa tarvittaessa. Eiköhän näillä eväillä saataisi monta lasta oppimaan paremmin..

        Toki ymmärrän että on olemassa lapsia, joilla todella on oppimisvaikeuksia ja jotka tarvitsisivat siihen apua.


      • tosiaan
        Erika kirjoitti:

        Tuttavani (ala-asteen luokanopettaja) kertoi juuri, että joka ikisessä vanhempainillassa joku aikuinen on sitä mieltä että päävastuu lapsen kasvatuksesta on koululla. Hei haloo! Vanhempien tehtävä on taata lapselle hyvät kotiolot (ruoka, lepo, ulkoilu yms.) sekä valvoa läksyjen tekemistä ja kokeisiin lukemista. Ja tietenkin auttaa tarvittaessa. Eiköhän näillä eväillä saataisi monta lasta oppimaan paremmin..

        Toki ymmärrän että on olemassa lapsia, joilla todella on oppimisvaikeuksia ja jotka tarvitsisivat siihen apua.

        Joo, on paljon perheitä, joissa kuvitellaan, et kotona ei tarvi tehdä koulun eteen mitään, edes läksyjä. Tällä kaavalla kun aloitetaan ekan luokan syksyllä, niin sehän on selvä, mitä tuleman pitää!

        Koulunkäynti on koko perheen projekti!

        Ei pieni koululainen osaa/muista tehdä läksyjään ilman valvontaa. Ilman kodin panostusta oppilas on jouluun mennessä jo "ihan hukassa."

        Nykyisin vaan on niin kauhea kiire joka paikkaan, harrastukset ym, että tämä kaikkein tärkein, läksyt ja lepo meinaavat unohtua liian monelta.


    • tarpeellista uusintakoulutus

      Kyllä moni opettaja olisi erityisopetuksen tarpeessa tai ainakin pitäisi saada lisäopetusta ammattiin. Ehdotttomasti.
      Kouluavustajan olen toiminut useassa kulussa, ja aika epätasa-arvoisesti kohtelua näyttää olevan. Joku ope ei todellakaan tiedosta että kaikki lapset eivät opi asioita samaan tahtiin, ja suoranaisesti syyttävät lasta. Toiset taas ystävällisesti ohjaavat lasta, antavat lisäharjoituksia tai tuki-opetusta, mutta ainakin alaluokilla kohtelu on joskus aika raakaa. Harva ope se ymmärtää, että vaikka lapsi kuinka yrittää niin aina se ei onnistu heti. Se on helppoa vain kun sen osaa, ja juuri lapset jotka osaavat lukea ja laskea ekalle tullessa, ovat juuri niitä open lellikkejä. Ihmeellistä kyllä, vaikka sen tähden kouluun tullaan, että siellä opetellaan lukemaan ja laskemaan, eikä kenenkäänt arvi niitä taitoja osata valmiiksi!

    • Ehdottomasti tukiopetusta niille.

    • tasapeli

      kasvatuksen alkeita!

      • opettelemaan

        käytöstapojen alkeita!


      • Tiina
        opettelemaan kirjoitti:

        käytöstapojen alkeita!

        Mitenkäs niiden hyvätapaisten vanhempien kakarat eivät ole oikein oppineet yhtä hyville tavoille kuin vanhempansa, vai ovatko sittenkin...


      • vaan
        Tiina kirjoitti:

        Mitenkäs niiden hyvätapaisten vanhempien kakarat eivät ole oikein oppineet yhtä hyville tavoille kuin vanhempansa, vai ovatko sittenkin...

        Kotona opitaan, koulussa menetetään kotona opitut hyvät tavat!


      • Tiina
        vaan kirjoitti:

        Kotona opitaan, koulussa menetetään kotona opitut hyvät tavat!

        eivät kanna kouluun saakka? Ne hyvät tavat? Ovat useilta lapsilta kateissa jo kouluun tullessaan.


      • Et pysty - oho... : )
        vaan kirjoitti:

        Kotona opitaan, koulussa menetetään kotona opitut hyvät tavat!

        Katse peiliin! Omena ei kauas puusta putoa!!


    • Viiri

      Ajatteletko oikeasti, että kun lääkäri kertoo potilaalle, että potilaalla on syöpä, syy on lääkärissä?

      Ja asiaan auttaa totisesti, että lääkärille annetaan kesälomalla soluhoitoa.

      Ole iloinen, että erityisopetuksen tarve tunnistetaan. Oli niitä ennen vanhaankin erityisopetuksen tarpeessa olevia, mutta niitä sanottiin silloin tyhmiksi, häiriköiksi tai idiooteiksi. Parempi näin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe