EL on hyvää porukkaa

monia seurannut

Ihmettelen puheta kaksinaismoraalista, omista säännöistä yms.
Mistä ne tulevat ja kuka niitä keksii?
Minusta on alkanut näyttämään että EL on hyvin oikeamielistä ,luontevaa ja luontoa lähellä olevaa joukkoa.
Monet asiat ja arvot tuntuvat olevan paikallaan.
Kovia väittelyitä löytyy ja paljon mielipiteitä asioista.
Jos ihmiset tutkivat itseään, koska jokainen vastaa itsestään Jumalan edessä,niin parhaat eväät tuntuvat löytyvän juuri EL yhteisöstä.
Tietenkin löytyy myös ihmisiä jotka roikkuvat muiden ihmisten elämässä ,mutta ne asiat ovat jo muuta kuin uskoa Jumalaan.
Ehdottomasti siis ykkösporukkaa minusta.
Olkaa erimieltä ja samaa mieltä,aivan kuten tahdotte.

18

2343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristitty

      Yliottaen mahtavaa porukkaa. Pois en vaihtaisi.

      Ja varsinkaan nyt, kun kielteisestikin koetuista asioista on jo lupa puhua, ja mieltään purkaa.

    • jorkkamainio

      Meidän esikoislestadiolaisten keskuudessa puhaltavat monenlaiset tuulet, välillä ihan myrskyksi asti.

      Mutta niinhän se toki on, että siellä, missä Jumalan omia on, siellä on myös vihollinen voimakkaasti työtä tekemässä. Niin se on myös monessa muussa yhteisössä, jossa Jumalan lapsia on.

      Mitään syntejä ja vääryyksiä ei kuitenkaan ole syytä peitellä vaan niitä vastaan tulee sotia. Kyllä sääntöoppia ja kaksinaismoralismia, ahneutta, kateutta, riitelyä, katkeruutta, tekopyhyyttä yms. on varmasti myös löydettävissä keskuudestamme, ainakin minusta.

      Tärkeintä on kuitenkin, että elävää Jumalan Sanaa on myös tarjolla. On tosin Jumalan Sanan vastaista opetustakin ja virheitä tekevät varmasti kaikki, jos eivät samanlaisia, niin kuitenkin niitä tekevät.

      En mainosta EL:liä ykkösporukaksi, mutta en liioin kakkosporukaksikaan. Tärkeänä pidän vain sen, että sitä kautta olen saanut uskon Jeesukseen sydämelleni. Siksi on se myös muodostunut hengelliseksi kodikseni.

      Kristuksen seurakunta ei kuitenkaan ole esikoislestadiolaisuus. Siinä hengellisessä seurakunnassa pää on Kristus, ja kaikki, jotka Häneen uskovat ovat sen jäseniä.

      Jumalan Rauhaa ja siunausta kaikille!

    • Poistin pari pientä juttua. Toivoisin hartaasti, ettei kirjoituksissa olisi KENESTÄKÄÄN mitään tunnisteita, koska se ei mielestäni kuulu palstan henkeen, että henkilöistä keskustellaan. Sopiiko?

      • Elestar

        Aikooko palstan sheriffi ottaa heti kovan linjan sensuurin käyttöön ? Jokaisesta inauksesta, joka vähänkin viittaa johonkin henkilöön tai tunnettuun tosiasiaan ( hyvää tai pahaa ) niin heti kirkoituksen poisto; lopulta poistuvat palstalta myös kirjoittajat ja sheriffi itsekin tarpeettomana.
        Juuri se, että asiaa tai siihen liittyvää henkilöä tangeerataan läheltä, kuitenkaan persoonaa paljastamatta, herättää mielenkintoa. Näinhän mm. L.L.Laestadiuskin teki saarnoissaan; puhui mm. palavan kosken niskalla asuvasta viinaporvarista ( jonka kaikki yleisesti tunsivat) mutta ei sanonut nimeä.
        Siis: Haasta miestä kaiken päivän, mutta älä sano nimeä!
        Lestadiolaisuus-aiheeseen liittymättömät kirjoitukset (seksijutut yms. ) saa ja pitääkin ilman muuta poistaa. Kirjoiteltakoon niistä niiden omilla foorumeilla!


      • Elestar kirjoitti:

        Aikooko palstan sheriffi ottaa heti kovan linjan sensuurin käyttöön ? Jokaisesta inauksesta, joka vähänkin viittaa johonkin henkilöön tai tunnettuun tosiasiaan ( hyvää tai pahaa ) niin heti kirkoituksen poisto; lopulta poistuvat palstalta myös kirjoittajat ja sheriffi itsekin tarpeettomana.
        Juuri se, että asiaa tai siihen liittyvää henkilöä tangeerataan läheltä, kuitenkaan persoonaa paljastamatta, herättää mielenkintoa. Näinhän mm. L.L.Laestadiuskin teki saarnoissaan; puhui mm. palavan kosken niskalla asuvasta viinaporvarista ( jonka kaikki yleisesti tunsivat) mutta ei sanonut nimeä.
        Siis: Haasta miestä kaiken päivän, mutta älä sano nimeä!
        Lestadiolaisuus-aiheeseen liittymättömät kirjoitukset (seksijutut yms. ) saa ja pitääkin ilman muuta poistaa. Kirjoiteltakoon niistä niiden omilla foorumeilla!

        Olkoon sitten poliisivaltiota, mutta minun linjani olisi se, ettei täällä arvioida ketään tunnistettavaa henkilöä, eikä murreta nimimerkin suojaa.

        Viksuahan olisi, että käytettäisi rajallisesti erilaisia nimimerkkejä, että kukin olisi nimimerkkinä tunnistettavissa.

        Toistan, jos linjani on mielestänne väärä, valitukset ylläpidolle.


      • Elestar
        vihne kirjoitti:

        Olkoon sitten poliisivaltiota, mutta minun linjani olisi se, ettei täällä arvioida ketään tunnistettavaa henkilöä, eikä murreta nimimerkin suojaa.

        Viksuahan olisi, että käytettäisi rajallisesti erilaisia nimimerkkejä, että kukin olisi nimimerkkinä tunnistettavissa.

        Toistan, jos linjani on mielestänne väärä, valitukset ylläpidolle.

        silloin, kun niihin on todellista aihetta. Mutta se, että joku kirjoitus ja mielipide ärsyttää tai ei muuten miellytä sheriffin ajatusmaailmaa, ei riitä kirjoitusten poistoon vapaalta keskustelupalstalta. Voihan 95% palstalla kirjoittelevista ja sitä seuraavista olla täysin eri mieltä asiasta kuin sheriffi!

        Tasapuolisuus ei ole kaikille suotu luonteenominaisuus.Eikä sitä oiken pysty edes kehittämäänkään!


      • Elestar kirjoitti:

        silloin, kun niihin on todellista aihetta. Mutta se, että joku kirjoitus ja mielipide ärsyttää tai ei muuten miellytä sheriffin ajatusmaailmaa, ei riitä kirjoitusten poistoon vapaalta keskustelupalstalta. Voihan 95% palstalla kirjoittelevista ja sitä seuraavista olla täysin eri mieltä asiasta kuin sheriffi!

        Tasapuolisuus ei ole kaikille suotu luonteenominaisuus.Eikä sitä oiken pysty edes kehittämäänkään!

        Jos täällä spekuloidaan jonkin tunnistettavan henkilön uskoa tai vihjaillaan jonkin nimimerkin henkilöllisyydestä, poistan kirjoitukset.

        Jokaisella on oikeus olla nimimerkkinsä suojassa ja niin edelleen.
        Tässä ei ole kyse siitä, miellyttääkö joku vai ei.


      • Eliza
        vihne kirjoitti:

        Olkoon sitten poliisivaltiota, mutta minun linjani olisi se, ettei täällä arvioida ketään tunnistettavaa henkilöä, eikä murreta nimimerkin suojaa.

        Viksuahan olisi, että käytettäisi rajallisesti erilaisia nimimerkkejä, että kukin olisi nimimerkkinä tunnistettavissa.

        Toistan, jos linjani on mielestänne väärä, valitukset ylläpidolle.

        Huraa, sheriffiä urhakkaa !
        Linjasi on oikea.

        Mitä tämä viinaporvariasia tähän kuuluu ? Vielä nytkin on soveliasta sanoa nimeltä alkoholilainsäädäntöä rikkova henkilö, tosin se sanominen voi tapahtua poliisille, netitse, puhelimitse tai kirjeitse tai henk.koht.

        Täällä on ollut paljon tätä: "Naapurini on lestadiolainen. Hänen perheessään on väkivaltaa ja insestiä, siellä viina virtaa ja ja salakatsellaan TV:tä. Paikkakuntani on keskisuomessa ja kunnassa on tunnettu patsas ja naapurin sukunimi on sama kuin tietyn poliitikon ja naapuri asuu Jukka-talossa ja hänellä on kirjava koira ja vaimo on siivooja..."


      • Kristitty
        vihne kirjoitti:

        Jos täällä spekuloidaan jonkin tunnistettavan henkilön uskoa tai vihjaillaan jonkin nimimerkin henkilöllisyydestä, poistan kirjoitukset.

        Jokaisella on oikeus olla nimimerkkinsä suojassa ja niin edelleen.
        Tässä ei ole kyse siitä, miellyttääkö joku vai ei.

        Tällä kertaa arvosanaksi tuli sheriffille täysi kymppi


      • Varjoon suojaan
        Kristitty kirjoitti:

        Tällä kertaa arvosanaksi tuli sheriffille täysi kymppi

        Oletko suojan tarpeessa vai olenko oikeassa.


      • Kristitty
        Varjoon suojaan kirjoitti:

        Oletko suojan tarpeessa vai olenko oikeassa.

        Kristus on antanut minulle uskon, ja uskon kautta täydellisen ja rikkumattoman suojan.

        Ja jokaisen elämäni sekunnin ajan sen myöskin tarvitsen. Kiitos sinulle rakasta Jeesus Mestarini ja Vapahtajani. Kunnia ja ylistys Sinä kuolleista ylösnoussut kunnian Herra. Minun Herrani!


      • aloittaja

        Jos puhumme uskosta,uskonnosta ja omista kokemuksista niin ei siinä kai nimiä ( henkilöiden) tarvita.On epäkorrektia kohdistaa kirjoituksia joihinkin henkilöihin koska kyse on kuitenkin uskosta Jumalaan,luojaamme.
        Kannustan vastaisuudessakin keskustelemaan asioista,ei ihmisistä,koska kukaan ei varmaan kumartele ihmiselle,jos haluaa uskoa Jumalaan.


      • Uskova_
        aloittaja kirjoitti:

        Jos puhumme uskosta,uskonnosta ja omista kokemuksista niin ei siinä kai nimiä ( henkilöiden) tarvita.On epäkorrektia kohdistaa kirjoituksia joihinkin henkilöihin koska kyse on kuitenkin uskosta Jumalaan,luojaamme.
        Kannustan vastaisuudessakin keskustelemaan asioista,ei ihmisistä,koska kukaan ei varmaan kumartele ihmiselle,jos haluaa uskoa Jumalaan.

        Niitä jotka ihmisiä kumartavat.

        Eräs tuntemamme kirjoittaja on jo ryhtynyt kumartamaan jo paaviakin.


      • Miisu
        Uskova_ kirjoitti:

        Niitä jotka ihmisiä kumartavat.

        Eräs tuntemamme kirjoittaja on jo ryhtynyt kumartamaan jo paaviakin.

        Osa on tyytynyt kumartamaan arkkipiispaamme, sekä häntä ja hänen lakeijoitaan nöyristelemään.


      • Uskova_
        Miisu kirjoitti:

        Osa on tyytynyt kumartamaan arkkipiispaamme, sekä häntä ja hänen lakeijoitaan nöyristelemään.

        Oletko oikeasti nähnyt jonkun kumartavan luterilaisen arkkipiispan edessä?

        Luterilaisessa kirkossa ei ole sellaista opetusta että siellä olisi yhtään ihmistä joka olisi Jumalam sijainen, taikka omaisi jotakin sellaista jumalallista valtaa joka on enemmän kuin rivi- kristitylläkään on.


      • Elestar
        vihne kirjoitti:

        Olkoon sitten poliisivaltiota, mutta minun linjani olisi se, ettei täällä arvioida ketään tunnistettavaa henkilöä, eikä murreta nimimerkin suojaa.

        Viksuahan olisi, että käytettäisi rajallisesti erilaisia nimimerkkejä, että kukin olisi nimimerkkinä tunnistettavissa.

        Toistan, jos linjani on mielestänne väärä, valitukset ylläpidolle.

        Joitakin kuukausia takaperin erään kirjoitusketjun yhteydessä eräs suivaantunut palstalainen, joka EPÄILI avauksen eräässä kommenttikirjoituksessa kohdistetun häneen loukkaavia vihjailuja, väitti tuntevansa ko. kirjoittajan nimimerkin takaa, koska oli(väittämänsä mukaan) saanut kirjoituksen lähettäjän e-mail-osoitteen ja IP-tunnisteen selville ylläpidosta /palstan valvojalta: "Tiedän, kuka olet. Sain IP-tunnuksesi ja osoitteesi ylläpidolta ja ...".

        Kysymys sheriffille: Onko tämä mahdollista? Antaako palstaa valvova sheriffi tai ylläpito jonkun luulojen tai epäilyjen tähden yksityiselle kyselijälle nimimerkkikirjoittajien tunnistetietoja noin vain?

        Ja samassa ketjussa esiintynyt toinen nimimerkki väitti myös, että nimimerkkisuojan murtaminen eli kirjoituksen lähettäjän tunnistetietojen saaminen on alan ammattilaiselle yksinkertainen ja helppo asia! Mihin tämä perustuu? Henkilökohtaisiin suhteisiinko palstan valvojaan tai ylläpitoon?

        Itse olen ollut siinä hyvässä uskossa, että nimimerkkisuoja voidaan murtaa vain törkeissä rikosepäilytapauksissa ja siinäkin erityisin perustein? Olenkohan ollut liian yksinkertainen ajatuksissani luottaessani nimimerkkisuojan pitävyyteen? Mikä on palstalle kirjoittavan todellinen nimimerkkisuoja?

        Siinä mielessä olen sheriffin kanssa samaa mieltä, että sellaiset kirjoitukset, joista selvästi voidaan tunnistaa kohteen persoona ja jotka sisältösnä puolesta saattavat aiheuttaa jopa oikeusprosesseja (esim. kunnianloukkauskanteita ) tai muita ikäviä seuraamuksia, on syytä välittömästi poistaa jo ennen, kuin tulevat julkiseen kritiikkiin palstalla! Tarkoitushan kai on, että palstalla keskustellaan lestadiolaisuuteen keskeisesti liittyvistä asioista, eikä mollata kenenkään persoonallisuutta ja kunnioitetaan myös toisen näkemyksiä, vaikka ei niihin itse voisikaan täysin yhtyä! Näinhän yleesä sivistynyt ihminen menettelee.

        Odotan rehellistä vastausta? Ja vielä; näkeekö yleensä valvoja palstalle lähetetyn kirjoituksen e-mail-osoitteet ja IP-tunnisteet?

        Kiitän asiallisesta vastauksesta jo etukäteen!


      • Elestar kirjoitti:

        Joitakin kuukausia takaperin erään kirjoitusketjun yhteydessä eräs suivaantunut palstalainen, joka EPÄILI avauksen eräässä kommenttikirjoituksessa kohdistetun häneen loukkaavia vihjailuja, väitti tuntevansa ko. kirjoittajan nimimerkin takaa, koska oli(väittämänsä mukaan) saanut kirjoituksen lähettäjän e-mail-osoitteen ja IP-tunnisteen selville ylläpidosta /palstan valvojalta: "Tiedän, kuka olet. Sain IP-tunnuksesi ja osoitteesi ylläpidolta ja ...".

        Kysymys sheriffille: Onko tämä mahdollista? Antaako palstaa valvova sheriffi tai ylläpito jonkun luulojen tai epäilyjen tähden yksityiselle kyselijälle nimimerkkikirjoittajien tunnistetietoja noin vain?

        Ja samassa ketjussa esiintynyt toinen nimimerkki väitti myös, että nimimerkkisuojan murtaminen eli kirjoituksen lähettäjän tunnistetietojen saaminen on alan ammattilaiselle yksinkertainen ja helppo asia! Mihin tämä perustuu? Henkilökohtaisiin suhteisiinko palstan valvojaan tai ylläpitoon?

        Itse olen ollut siinä hyvässä uskossa, että nimimerkkisuoja voidaan murtaa vain törkeissä rikosepäilytapauksissa ja siinäkin erityisin perustein? Olenkohan ollut liian yksinkertainen ajatuksissani luottaessani nimimerkkisuojan pitävyyteen? Mikä on palstalle kirjoittavan todellinen nimimerkkisuoja?

        Siinä mielessä olen sheriffin kanssa samaa mieltä, että sellaiset kirjoitukset, joista selvästi voidaan tunnistaa kohteen persoona ja jotka sisältösnä puolesta saattavat aiheuttaa jopa oikeusprosesseja (esim. kunnianloukkauskanteita ) tai muita ikäviä seuraamuksia, on syytä välittömästi poistaa jo ennen, kuin tulevat julkiseen kritiikkiin palstalla! Tarkoitushan kai on, että palstalla keskustellaan lestadiolaisuuteen keskeisesti liittyvistä asioista, eikä mollata kenenkään persoonallisuutta ja kunnioitetaan myös toisen näkemyksiä, vaikka ei niihin itse voisikaan täysin yhtyä! Näinhän yleesä sivistynyt ihminen menettelee.

        Odotan rehellistä vastausta? Ja vielä; näkeekö yleensä valvoja palstalle lähetetyn kirjoituksen e-mail-osoitteet ja IP-tunnisteet?

        Kiitän asiallisesta vastauksesta jo etukäteen!

        Minä olen tällä alalla maallikko ja tässä tehtävässä myös aloittelija.
        Kun kirjaudun Sheriffin tunnuksilla poikkeaa näkymäni muitten vastaavasta vain kahdessa kohdassa. Minä näen kohtdat: Poista viesti ja Siirrä viesti.

        Minä voin siis poistaa sopimattomaksi katsomani viestin ja voin siirtää viestin, jos se selvästi sopii toiselle palstalle.

        Muita ominaisuuksia en ole löytänyt, joten en tiedä kenenkään tunnistetietoja enkä osaa niitä mitenkään selvittää, joten minulta ainakaan niitä ei voi saada.


      • Elestar
        vihne kirjoitti:

        Minä olen tällä alalla maallikko ja tässä tehtävässä myös aloittelija.
        Kun kirjaudun Sheriffin tunnuksilla poikkeaa näkymäni muitten vastaavasta vain kahdessa kohdassa. Minä näen kohtdat: Poista viesti ja Siirrä viesti.

        Minä voin siis poistaa sopimattomaksi katsomani viestin ja voin siirtää viestin, jos se selvästi sopii toiselle palstalle.

        Muita ominaisuuksia en ole löytänyt, joten en tiedä kenenkään tunnistetietoja enkä osaa niitä mitenkään selvittää, joten minulta ainakaan niitä ei voi saada.

        Helpotti!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe