Lima nielussa

Pesis

Onko kokemuksia sitkeästä limasta, joka valuu nenäontelosta nielun takaseinää pitkin kurkkuun? Minua tämä on vaivannut jo pitkään (yli vuoden), eikä yleislääkäri osannut sanoa muuta kuin että "joillakin ihmisillä erittyy paljon limaa..."
Poskiontelot on kuvattu, mutta mitään tulehdukseen viittaavaa ei löytynyt. Vaiva on varsin kiusallinen, koska toisinaan limaa saa nieleskellä oikein urakalla. Lisäksi suunnilleen päivittäin nenäontelosta kulkeutuu nieluun kuivahtanut klimppi limaa, joka on sellainen maljamainen, kuin olisi ollut jossain kuopassa ja kuivunut siihen (päältä kuivahko ja alapuolelta limainen). Tässä klimpissä on myös usein ruskehtavaa väriä, jonka kuvittelen olevan verta. Olen myös huomannut, että kun seison suihkussa normaalissa asennossa, niin nenään menee vettä ja se valuu nieluun. Kyllä ennen pystyin hengittämään suihkun alla ihan normaalisti. Onkohan siis kitalakeni jotenkin painunut alaspäin... Jos jollain olisi kokemuksia samankaltaisista oireista ja ennen kaikkea niihin saamastaan hoidosta, olisin hyvin kiitollinen!

60

55967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valuu nieluun limaa

      Itselläni on vastaavat oireet useinkin, mutta aina on ollut kyllä poskiontelotulehdus syynä. Onko sun ontelosi katsottu vain ultra äänillä vai onko myös röngen kuvattu.
      Minulla ei ole aina ultrassa näkynyt mitään, mutta sitten röngenissä on ollut.
      Tälläkin hetkellä on vastaavat oireet ja on poskiontelotulehdus ja siihen antipiootikuuri. suosittelisin, että käyt vielä lääkärissä, sillä eihän tuo ole normaalia.

    • Pesis

      No ei minustakaan voi olla normaalia! Poskiontelot röntgenkuvattiin, ei ultrattu. Täytyisi varmaan saada lähete erikoislääkärille, eikä käydä arvuuttelemassa syytä työterveydessä. Allergiatestitkin (prick-) tehtiin, mutta en osoittautunut allergiseksi millekään perustestin aineelle.

    • perin kyllästynyt

      Hei Pesis,
      Ratkesiko tuo ongelma koskaan? Itsellä vaivaa tuo samainen kuiva räkäklimppi. Talvella se vaivaa enemmän - kesällä vähemmän; mutta koskaan se ei tunnu poistuvan kokonaan. Kun edellisen saa vihdoin rykästyä pois - alkaa uuden mudostuminen - ja viimeistään seuraavana päivänä tuo uusi klimppi ärsyttää kurkunpäätä ja aiheuttaa jatkuvaa rykimistä.

      Tuo kuvauksesi on kuin suoraan omasta ongelmastani:
      "suunnilleen päivittäin nenäontelosta kulkeutuu nieluun kuivahtanut klimppi limaa, joka on sellainen maljamainen, kuin olisi ollut jossain kuopassa ja kuivunut siihen (päältä kuivahko ja alapuolelta limainen)."

      Käytössä on erilaisia nenäsumutteita ja Nasoilia. Lisäksi teen säännöllisen nenähuuhtelun apteekista ostetulla sarvikuonolla.

      • Anonyymi

        Perin kyllästynyt kirjoitti.

        Hei Pesis,
        Ratkesiko tuo ongelma koskaan? Itsellä vaivaa tuo samainen kuiva räkäklimppi. Talvella se vaivaa enemmän - kesällä vähemmän; mutta koskaan se ei tunnu poistuvan kokonaan. Kun edellisen saa vihdoin rykästyä pois - alkaa uuden mudostuminen - ja viimeistään seuraavana päivänä tuo uusi klimppi ärsyttää kurkunpäätä ja aiheuttaa jatkuvaa rykimistä.

        Tuo kuvauksesi on kuin suoraan omasta ongelmastani:
        "suunnilleen päivittäin nenäontelosta kulkeutuu nieluun kuivahtanut klimppi limaa, joka on sellainen maljamainen, kuin olisi ollut jossain kuopassa ja kuivunut siihen (päältä kuivahko ja alapuolelta limainen)."

        Käytössä on erilaisia nenäsumutteita ja Nasoilia. Lisäksi teen säännöllisen nenähuuhtelun apteekista ostetulla sarvikuonolla.


        Tuo kuvaus tuosta limapallerosta niin kuin semmoisesta maljamaisesta on erittäin hyvää kuvaus. Itselläni on ollut vastaan kaltaisia oireita että limapallero tulee melkein joka päivä ulos mutta sain parannusta näihin kaikkiin ongelmiin käyttämällä glutamiinia vähintään neljä 5 ML annosta päivässä.

        Ongelma ei täysin poistu mutta eläminen on paljon helpompaa kun noita limapalleroita ei tule kun harvoin tai ei ollenkaan. Jos taas vähennän glutamiinin käyttöä se näkyy heti siinä että viikon sisällä voi ruveta tulemaan limapalleroita uudelleen.

        Glutamiini on aminohappo mitä keho normaalistikin saa ravinnosta mutta sitä voi ostaa jauheena hyvin monesta kaupoista.

        Glutamiinilla on myös paljon muitakin hyviä vaikutuksia mitkä ovat hyvin tervetulleita.

        Glutamiini auttaa jaksamaan ja antaa lihaksistolle ja suolistolle paljon hyviä ominaisuuksia.


    • sos.rajoittunut.

      Olen kärsinyt täysin vastaavasta limaongelmasta pian 10 vuotta. Oireet alkoivat toistuvalla liman kröhimisellä ja ajan myötä erite kovettui ja alkoi irtoamaan edellisen kuvaamana ruskeankellertävänä ja joskus hieman vihertävänäkin limamaljana, Ultra ja rtg otettu eikä mitään aiheuttajaa havaittu, reseptisuihke kokeiltu tuloksetta, yleislääkäri pitää täysin normaalina oireena. Parin vuoden aikana erite on alkanut myös aiheuttamaan hajua, joka jo aiemman kröhimisen, ja nielun takaosan ärsytyksen aiheuttaman ajoittaisten äänekäytön vaikeuksien myötä haittaa sosiaalista kanssakäymistä. "Ihan normaalia" siis. Nykyisellään oireet ovat täysin ympärivuotisia eikä helpompia kausia olekaan, jossain vaiheessa ilmastonvaihdos etelään ja kosteampaan ilmaan kuitenkin paransi tilannetta.

      • yleistä

        minun pitää ottaa sormin kurkusta nuita limanauha könttejä kun kakistan ne tulee kielen päälle mutta lähtee ulos vain sormin vetämällä ovat sitkeitä ja keltaisia-


    • kyllästynyt klimppi

      Juu samat oireet ja ongelmallisinta aamulla sitten kun lima klimpit alkavat valumaan nieluun. On niin hankala kun ei tule nenänkautta ja sisäänpäin vetäminen että voi yskäistä klimpit pois on sivullisista varsin epämiellyttävää etenkin silloin kun on oikein sitkeää. Ärsyttävää. Oltiin Thaimaassa kaksi viikkoa ja olo oli tosi hyvä ehkä kosteuden vuoksi ja kotiin tultua hankittiin ilman kostutin joka auttoi osittain. Kertokaa jos jollakin on tähän apua löytynyt. T. Kyllästynyt klimppi

    • yea....

      Mulla oireita ollut jo melkein viisi vuotta, ja pahenee vain. Oon nyt puolen vuoden aikanakin käynyt jo 4 (!) kertaa yksityisellä korva-,nenä- ja kurkkulääkärillä, eikä helpotusta näy. Ja olen käynyt jopa kahdella eri lääkärilläkin, mutta ei vaan löydy apua. Aluksi limaisuutta oli vain välillä iltaisin ja ihan vähän, mutta nyt limaisuus jokapäiväiseksi. Olen kokeillut kaikkea mahdollista; nenähuuhtelua, kortisoni- ja a-vita nenätippoja, ventolinea, kaikki kotikonstit ja jopa kortisoni tabletti kuurin!!! olo helpottui hetkeksi, mutta nyt talven aiheuttama kuiva sää on pahentanut oireita erittäin pahaksi!! sitkeää limaa on KOKO ajan ylänielussa eikä sitä saa millään irti. Pitää tehdä yli-inhimillisiä kräkimisiä ja tuntuu että aivot tulee pihalle. Välillä meinaa tulla oksennus kun lima roikkuu nielussa eikä millään tule pois. Myös mun nenän limakalvot ovat tosi kuivat ja verestävät. Olen tähänkin vaivaan käyttänyt vaikka mitä mutta ne limakalvot vaan pysyvät samanlaisina. En enää ymmärrä mitä tehdä. Sosiaalisissa tilanteissa oleminen on kamalaa, kun koko ajan pitää kräkiä limaa. Rupee jo ärsyttää ku perheenjäsenetkin koko ajan valittaa että mitä sä koko ajan kräkit siinä, et ei siel mitään limaa ole. Mutta sitä limaa tulee vihreän, ruskean, ja keltaisen värisenä. Yks lääkärikin jopa sanoi että vain kuvittelen liman?!? muutenkin koko ajan niiin väsynyt olo et välillä tuntuu et ei vaan jaksa mitään. Liman takia mulla on myös melkein koko ajan tosi ahdistunut olo ja välillä tulee jopa paniikkikohtauksia tämän takia. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?

      • Henna

        Yea

        Onko poskionteloistasi otettu röntgenkuvaa esim.viimeisen ½ vuoden aikana? Oletko syönyt antibioottikuureja? Onko poskionteloitasi huuhdeltu lääkärin toimesta punkteeraamalla?

        Oletko allerginen jollekkin? Onko sinulle tehty keuhkopuhallustestejä ja poissuljettu astman mahdollisuus?

        Onko kotonasi tai työpaikalla/koulussa sisäilmaongelmaa?

        Oletko kokeillut käyttää esim. Zyrteciä ja kortisoninenäsuihketta säännöllisesti?
        Oletko kokeillut esim. Duact kapselia 10 pvä:n kuurina? Entäs Sinoclearia http://www.sinoclear.fi/lisaa-sinoclearista ?

        Kannattaa käydä lukemassa Ruokatorven ulkopuolisesta refluksista http://www.refluksi.fi/18 .

        Tässä muutama asia, jota tuli mieleen.


    • male

      YEA kirjoittaa täysin samoista oireista, joita minulla on ollut jo vuosia. Minulla vaivaan on auttanut vehnän, rukiin ja ohran jättäminen pois ruokavaliosta sekä ATARAX -niminen reseptivalmiste. Tein juuri kuukauden mittaisen testin jättämällä ko. valmisteen pois käytöstä, ja oireet palasivat takaisin. Heti kun aloitin valmisteen käytön uudelleen - helpotti. Minulla ataraxia menee 1 tabletti iltaisin. Eikä kyseessä ole edes kallis lääke. Saattaapi siis olla, että tuo viljojen poisjättäminen ei liittynyt tähän liman nieluun valumiseen mitenkään.

      Tsemppiä teille tämän saman vaivan kanssa kamppaileville!

    • PND Espoosta

      27 vuotta kroonista nielulimaisuutta takana, joka päivä 16 tuntia eli valveilla ollessa. Olen löytänyt kaksi konstia jotka tepsivät minun tapauksessa: a) purukumin jauhaminen (keho luulee että syödään, ja silloin lima ei juokse), b) idätettyjen härkäpapujen (papu idut) syöminen. Jälkimmäisen konstin löysin ihan äskettäin ja testaan sitä edelleen. En tiedä mikä härkäpavuissa on ratkaiseva aine. Minun tapauksessa liman tulon aiheuttaa sympaattisen ja parasympaattisen hermoston väärin toiminta.
      Kannattaa kokeilla näitä keinoja.

      • paranin.

        Mulla nielurisojen poisto paransi ongelman.

        Oli krooninen nielurisatulehdus.

        korva nenä kurkku lääkäri on oikea osoite


      • erittäinOnnillinen

        Tiikerinsalvaa poskionteloiden kohdalle joka iltaa kun menee nukkumaan ja miksi ei päivälläkään, jos pysyt kotona sängyn pohjalla. Nenäkannu on hyvä lisää. Lähti krooninen poskiontelotulehdus, jota ei kahdella antibioottikurilla onnistuttu voittamaan. Lima valui nieluun puolivuotta ja aina yskä palasi sen takia ja oli kurkku kipeänä. Ei ole enää. Pari viikkoa laitoin joka iltaa sitä salvaa poskionteloiden kohdalle. Lähtisi varmaan nopeampikin jos voisin käytä päivisinkin.


    • BLOOD IS LIFE

      Yksi mahdollisuus on influenssaviruksiin kuuluva myksovirus joka kiinnittyy musiiniin ja aiheuttaa limaneritystä

    • mari-naa

      Itselläni myös samanmoisia vaivoja. Olen pannut merkille, että kun jostain naapurostossa poltellaan sisätiloissa huumeita, niin limaa alkaa erittyä tosi paljon, myös nenä/poskiontelot kipeytyy ym hengitystieoireita ilmaantuu.

    • Helpottanut on

      Minun nieluvaivoihin on auttanut nokkakannulla suolavedellä huuhtominen (lue mukana tulevat ohjeet tarkasti, jos käytät).

      Näin olen itse tehnyt suihkun yhteydessä ja on auttanut:

      Nenän huuhtominen.
      1. Nojaa päätä sivulle ja valuta (1/4 osaa) suolavedestä toisesta sieraimesta sisään ja toisesta ulos.
      2. Niistä varovasti.
      3. Vaiheet 1 ja 2 toiselta puolelta.

      Kun olet käyttänyt puolet vedestä, siirry nielun huuhtomiseen nenän kautta. Tämä tuntuu alkuksi oudolta, mutta siihen tottuu nopeasti. Tämän aikana tulee pidätellä hengitystä, sillä vettä vetää herkästi väärään henkeen.

      1. Nojaa päätä taakse.
      2. Vedä syvään henkeä ja pidätä hengitystä.
      3.Tuki toinen sierain sormella ja kaada toiseen sieraimeen (1/4 osa) suolavedestä jatkuvalla syötöllä.
      4. Odota kunnes tunnet ilmatiehyiden täyttyvän suolavedellä nielurisoihin saakka.
      5. "Nieleksi" jotta vesi tulee suuhun ja sylje se pois kaataen koko ajan uutta suolavettä sieraimeen jatkuvalla syötöllä.
      6. Sylje ja niistä kaikki vielä irtoavat klimpit sekä suolaveden jäänteet pois.
      7. Toista vaiheet 1-6 toisen sieraimen kautta.

    • Limainenihminen

      Vasomotorinen flunssa voi olla vaihtoehto eli mistään johtumaton liman erittyminen. itse sain siihen lääkityksen. lääke on nimeltään rinexin

    • Ritulit

      Sinu kannattaa hakeutua bioresonassi hoitajan luo selviää kyllä mistä johtuu ja millä saa pois.
      T. Ritu

    • Nenäkannu

      Hei
      Täällä yksi lisää, joka on kärsinyt noista limavaivoista. Muutoin asiantilaan tottuu, mutta illat vuoteessa ennen nukkumaanmenoa ovat kurjia. Kun makaa selällään, niin tuntee, kuinka lima valuu jatkuvana virtanaan kurkun kautta vatsaan. Nenätohtorit ovat vain todenneet, että elimet ovat kunnossa. Mutta tiedän sen tarkalleen, milloin vaiva alkoi. Se tapahtui välittömästi, kun jouduin aloittamaan eräiden sydänlääkkeiden popsimisen. Norsukannuhuuhtelut, kortisonit ja muut konstit eivät ole auttaneet asiaa. Vaiva on yleinen, mutta sitä pidettäneen lääkäripiireissä kosmeettisena, koska siihen suhtaudutaan hieman yliolkaisesti.

    • omaapu

      Saman vaivan tuloksena todettiin maidon valkuais allergia. Jätä kuukaudeksi kaikki maitoa sisältävä pois. Karkit jossa on, leivonnaiset juustot rahka jukurtti piimä ja muut hapanmaitotuotteet jäätelö jne.
      Lima loppuu ja jos palaat maitoon palautuu limaneritys samaksi...

      • Anonyymi

        tuttavaltani otettiin koepala nielusta ja sen todettiin olleen muodostuneen maidon kaseiinista. hän lopetti maitotuotteet ja limanmuodostuminen lakkasi.


    • Ontti

      Hei

      Onko jollain tämä liman jatkuva nieleminen aiheuttanut paljon röyhtäisyä ja vatsatuntemuksia? Olen huomenna menossa läkäriin...

      • Temme

        Selvikö Ontti mikä oli aikanaan vialla?


    • klimpetti

      Moi,

      Itsellekin kerääntyy maljamainen limaklimppi ylänieluun ja joudun sitten kakomaan sen pois hyvinkin huomiota herättävällä tavalla. Klimppi on noin sormenpään kokoinen, yläreunoiltaan kuiva ja ruskeahko.

      Kun klimpin saa pois "systeemistä" niin hengittäminen helpottuu huomattavasti. Yleensä klimppi alkaa irtoamaan kurkusta syönnin tai kahvin juonnin jälkeen.

      Mitä teillä on lääkärit tähän sanoneet? Itse menin työterveyteen ihan kuvan kanssa asiasta selittämään mutta ei lääkäri ottanut siihen oikein kantaa. Ärsyttävää, koska kyseessä on oikeasti ihan todellinen vaiva. Myös hengitys tuntuu haisevan voimakkaammin kuin normaalisti kun näitä vaivoja ilmenee.

      Tuntuu että netissä on tästä todella vähän tietoa.

      • Anonyymi

        Minulla myös on ollut maljamaisia limapalleroita joita on tullut vähän väliä eikä lääkärit ole olleet siitä kiinnostuneita. Vaikka minulla on otettu keuhkokuvat eikä siellä mitään ole niin vika on todennäköisesti kurkunpään lähellä jossain.

        Glutamiini aminohappo auttaa minulla tähän vaivaan todella hyvin.
        Glutamiinin avulla minun limapalleroiden määrä on vähentynyt lähes nollaan mutta kun vähennän sen käyttöä niin oireet tahtovat palata.

        Glutamiinia käytän 4 kertaa 5 ML annosta päivässä. Eli neljä teelusikallista. 2+2. (Joskus 6)

        Gutamiinista tulee myös muita hyötyjä suolistolle ja lihaksistolle ja näitten avulla aivoille jaksamiseen.

        Glutamiinia käytetään lima irroittamiseen. Glutamiinin käyttö saattaa aiheuttaa sen että ruoka lähtee liikenteeseen mutta kun sen ajoittaa oikein niin siitä ei kyllä tule ongelmia.

        Glutamiinin ansiosta En ole ollut pahasti kipeä pitkiin aikoihin ja monet flunssat jää pois kokonaan glutamiinin käytön ansiosta.

        Glutamiinia löytyy monesta kaupasta ruokakaupoista ja erilaisista luontaistuotekaupoista sitä voi saada erilaisissa muodossa mutta itse suosittelen jauhomaista.


    • 878787747563

      Kokemusta on. Liman erittyminen johtuu minulla erään pakollisen lääkkeen sivuvaikutuksesta, eikä sille mahda mitään.

    • adobe76

      Minulla juuri nämä samat oireet. Nyt jo viidettä viikkoa kurkku tosi kipeä ja ääni on käheytynyt ja välillä poissa kokonaan, en enää jaksa tätä. Antibioottikuuri oli poskiontelotulehduksen hoitoon joka juuri loppui muttei vienyt mukanaan tätä limaa kurkussa. Lampulla kun katson kurkkuun siellä kurkun perällä näkyy limavana roikkuvan ja tuollainen maljamainen kansi irtoaa aamukahvin jälkeen joka on väriltää ruskehtava...

    • djoker

      Itselläni on ollut täysin samanlaisia ongelmia kuin yllä on mainittu. Liman eritys on itselläni aina ollut harvinaisen voimakasta. Kesäisin kärsin siitepölyallergiasta, jonka oireita lievitän kortisonisuihkeella ja antihistamiinilla.

      Tuo ruskeankellertävä kuivahko räkäklimppi muodostuu myös minulle melkein päivittäin. Luin eräältä ruotsalaiselta foorumillta (flashback) vastaavanlaisen keskustelun, ja siellähän oli porukalla ihan samanlaiset oireet, mutta kenellekään ei mitään tepsivää parannuskeinoa. Yhden hyvän vinkin sain sieltä, jolla klimpin saa nopeasti ulos. Kyseessä on nenäsumute nimeltä Otrivin menthol. Sitä kuin sumuttaa, niin johan lähtee nielu tyhjentymään.

    • kyllästynyt2

      Kyllä vaan, todella kiusallinen vaiva, johon ei ole mitään apua. Koko ajan valuu sitkeää limaa nenästä kurkkuun. Toisinaan tuntuu, ettei saa henkeäkään ja hengitys haisee, mätä maistuu suussa, ääni ei kestä ja jatkuvasti joutuu kakomaan kurkkua - ärsyttävää!

    • Onnekas-79

      Kokeilkaahan päästä hyvälle korva-nenä-ja kurkkulääkärille. Mulla aiheuttajana on ollut kitarisa, joka sijaitsee nenän takana. Nyt se on leikattu pois. Yleensä kitarisa surkastuu pois viimeistään murkkuiässä, joillakin se jää ja voi kasvaakin. Sitä ei näe ellei nenää puuduteta pumpulitikuilla ja sen jälkeen tähystämällä katota. Onnekas olin kun löysin vihdoin hyvän lekurin joka tajus että kitarisa se siellä tulehtuu aika ajoin ja mätääkin kerää kiitettävästi. Jaksuja kaikille <3

      http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/ldk/ldk00413.jpg

    • Hyi144332

      Itsellä ollut tuo vaiva jo vuoden.

      Äärettömän epämiellyttävä.
      - Välillä henkisestikin todella raskas, kun miettii mikä se voisi olla.
      - Aiheuttaa unettomuutta.
      - On sosiaalisen elämän tappaja (köhiminen, yskiminen, limaa kun yskii pois)
      - Välillä tuntuu kipu, kun isompi klöntti roikkuu tuolla nielussa.

      Yksityisellä nenä, korvalääkärillä kävin. Oli hänen mielestään kunnossa rakenteellisesti nenä. Tsekkasi myös jollain laitteella ulkoa ontelot.

      Vielä edessä allergiatestit ja käynti toisella lääkärillä. Kitarisat ym. varmaan tsekata. Kiitos vinkeistä! Tämä on todella inhottava tauti ja alentaa elämänlaatua merkittävästi. Ei tämän haittoja sovi vähätellä.

    • Nelli23

      Mietin että pitäiskö mun lähtee näyttää lääkärillä tää kun en jaksa enään mulla on ollu jo pari viikkoa tämmöistä että limaa tulee kurkkuun se on välillä keltaista ja sitten nenästä tulee sitkeää limaa

    • kukkakaali

      Mulla sama vaiva, mutta lääkärit ei näe aihetta tutkia ja pitää enemmän psyykkisenä ongelmana. Sitäkin se alkaa olla, kun hermot palaa.

    • Hippiäinen

      Samasta vaivasta kärsin, juoksin lääkäriltä toiselle. Kahdeksas reissu paljasti (takarinoskopiassa) kasvaimen nenänielussa, syöpä. Nyt rankka hoitojakso takana, sytostaatit ja sädehoito. Vaatikaa erikoislääkärin perusteellisia tutkimuksia, jos vaivat pitkittyvät!

    • Anonyymi

      Nosto, mulla tismalleen sama ongelma ajoittain. Nyt ollut koko kesän, alkoi toukokuussa. Todella raivostuttava tuo rään kertyminen ja sitten sen paksun kovan ruskean räkäköntin kakominen pois. Auttaiskohan jos pyytäisin kitarisoja poistettavaksi? ikää 47v.

    • Anonyymi

      On. Viime vuonna minulla oli tällaista samoihin aikoihin näin joulun alla. Nyt 2päivää sitten alkoi kurkussa outo tunne. Yövuoron jälkeen katsoin kurkkuun ja siellä ihan täynnä limaa. Sitten kotiin kakomaan ja silmistä valuu vettä kun ei lima tule pois. Kurkku kutisee ja "sattuu" kun limaa kertyu mutta helpottaa heti jos sen saa kröhittyä pois. Viimeksi kaikki tämä helpotti kun jouluksi lähdimme ulkomaille mutta nyt ei ole reissua tiedossa niin saa nähdä kauanko jatkuu. Yleensä itsellä räkä on ensin vihreää/keltaista ja muuttuu pikkuhiljaa ruskeakai/punaiseksi veriseksi.

    • Anonyymi

      Samasta kisallisesta vaivasta koko ikänsä kärsinyt tulee kyselemään, onko kukaan vieläkään löytänyt selkeää syytä vaivoihin ja toimivaa hoitoa? Onko kellään esimerkiksi nielurisojen poistolla ollut myönteistä vaikutusta? Mitään lääkitystä (esim. allergialääkkeet) en mielelläni alkaisi vaivan takia käyttämään, kun muita perusteita näiden valmisteiden käyttämiselle ei itselläni ole. Tsemppiä kaikille vaivan kanssa kamppaileville!

    • Anonyymi

      Samasta vaivasta kärsin itsekin! Sitten kun sen maljamaisen paakun saa kröhittyä pois, hengitys helpottuu hirveästi. Ja että se paakku haisee hirveälle! Olis tosiaan kiva tietää mistä johtuu. Kävin itse muutama vuosi sitten lääkärissä vaivan takia, ei oikein lääkäri sitä uskonut. Sain sitten kortisonisuihketta, joka auttoi jonkin verran. Mutta mulla on tietääkseni kitarisa poistettu lapsena, että en tiedä mikä tähän syynä vai voiko siellä nenä/nielussa joku paikka tulehtua silti? Ja että mistä tämä maljamainen muoto johtuu? Mulla oli viime syksynä aika paha nielurisatulehdus ja sen seurauksena kurkkupaise. Mietin, jos on päällä joku krooninen tulehdustila niin oisko se sitten syynä ollu myös tuolle paiseelle.

    • Anonyymi

      Samantyyppistä vaivaa on, mutta ei hoitokeinoja :( Todella piinaavaa kun liittyy keuhko-ongelmat. Epäilen poskionteloita, koska hammaskuvissa (tavallinen rönten) näkyi poskionteloissa limakalvopaksuuntumaa. Tarkemmissa kuvissa sitä ei sitten näkynytkään yllättäen - tai näin sanottiin lääkärin taholta. Kuitenkin suihkeita kuulemma loppuelämän pitäisi käyttää ja tulehduksiakin voi tulla ja jos niin sitten ehkä leikkaus. Jäi vain ristiriitainen olo koko vastaanotosta kun ei mitään ole ja silti on... eli luultavasti poskionteloiden limakalvo-ongelmat limaongelmia tuottavat... En vain ymmärrä miksi ei voi suoraan sanoa, jos kuvissa on muutoksia näkyvissä koska oireita on - tuolla tavoin potilas siirretään osion luulosairaan rooliin ja oman onnensa nojaan?

    • Anonyymi

      Samoista oireista olen kärsinyt ainakin neljä vuotta. Vaivaa ei tunnu otettavan todesta, vaan laitetaan herkästi luulosairauden piikkiin. Minun tapauksessani on epäilty globusta, koska yhtenä oireena on myös ajoittainen nielemisvaikeus ja kärsin ahdistuneisuushäiriöstä. Myös vasen korva oireilee ja on kipeä tietystä kohtaa painaessa ja vetäessä, mutta siihen kukaan lääkäri ei ole osannut ottaa mitään kantaa, kun ei ole merkkiä tulehduksesta.

      Hakeuduin lopulta yksityiselle, koska juuri noiden nenänielusta irtoavien maljamaisten klönttien leimaaminen psyykkiseksi, ei ihan kuulostanut pätevältä. Erikoislääkäri tähysti nenänielun ja löydös oli pieni, mutta tulehtunut kitarisa, joka on aivan kuivuneen limakarstan peitossa. Diagnoosi oli kroonistunut nenänielu-/kitarisatulehdus. Myös poskiontelot ultrattiin ja minulle tehtiin gastroskopia, mutta näistä ei onneksi paljastunut mitään erikoista.

      Nyt päällä on antibioottikuuri, joka kuuden päivän syönnin jälkeen tuntuisi jo auttavan. Nenänielussa ei ole tuntunut karheutta tai kipua, eikä kuivunutta limaa ole enää irronnut, joskin kirkasta limaa erittyy enemmän kuin ennen. Hoitosuunnitelma on, että mikäli vaiva kuurin jälkeen palaa, tulee lähete kitarisanpoistoon. Saa nähdä, miten tässä käy.

      Vaiva on vähintäänkin kiusallinen ja syyt voivat olla vakavatkin, joten ihmettelen, miksi nenänielun tähystys tehdään niin nihkeästi. Varsinkin kun se on toimenpiteenä niin vaivaton ja nopea. Kannattaa ehdottomasti vaatia tutkimuksia ja pääsyä korva-, nenä- ja kurkkulääkärille, vaikka suhtautuminen olisikin penseää!

      • Anonyymi

        Hienoa, että olet saanut apua vaivaasi. Itse olen yrittänyt ja käynyt yleislääkäreillä, kahdella eri korva-, nenä- ja kurkkulääkärillä, kahdella neurologilla, hammaslääkäreillä, kahdella kiihkeimpänäkinkö, eikä kukaan tunnu haluavan ymmärtää, miten kiusallisesta vaivasta on kyse. Hengitys haisee todella pahalle ja sitkeää limaa valuu jatkuvasti nieluun - toisinaan niin että tuntuu tukehtuvan. On kuvattu päätä ultralla, röntgenillä ja magneetilla, eikä mistään muka löydy mitään. Tuntuu, että vasen puoli olisi
        puutunut silmän takaa, korvan korkeudelta ja toisinaan vasen ohimo ja yläkulma särkee. Nenän limakalvoja on käsitelty jollain radiotaajuushoidolla, jatkuvasti astma-, allergia- ja nenäsuihkeet käytössä, mutta lima vaan valuu... Miten pääsisi vaivasta eroon ja kuka ottaisi sen vakavasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että olet saanut apua vaivaasi. Itse olen yrittänyt ja käynyt yleislääkäreillä, kahdella eri korva-, nenä- ja kurkkulääkärillä, kahdella neurologilla, hammaslääkäreillä, kahdella kiihkeimpänäkinkö, eikä kukaan tunnu haluavan ymmärtää, miten kiusallisesta vaivasta on kyse. Hengitys haisee todella pahalle ja sitkeää limaa valuu jatkuvasti nieluun - toisinaan niin että tuntuu tukehtuvan. On kuvattu päätä ultralla, röntgenillä ja magneetilla, eikä mistään muka löydy mitään. Tuntuu, että vasen puoli olisi
        puutunut silmän takaa, korvan korkeudelta ja toisinaan vasen ohimo ja yläkulma särkee. Nenän limakalvoja on käsitelty jollain radiotaajuushoidolla, jatkuvasti astma-, allergia- ja nenäsuihkeet käytössä, mutta lima vaan valuu... Miten pääsisi vaivasta eroon ja kuka ottaisi sen vakavasti?

        Refluksikin aiheuttaa joskus samoja limaoireita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Refluksikin aiheuttaa joskus samoja limaoireita

        Mulla ollut limantuloa 10 vk. Poskiontelotulehdus. Sieni-infektio kurkunpäässä. Kolme ab-kuuria, kolme kortisonikuuria ja nyt sienikuuri.limaa valuu silti koko ajan nieluun ja yskittää. Kartiokeilakuvaus 3 pv kuluttua.


      • Anonyymi

        Hei! Tehtiinkö sinulle kitarisan poisto ja saitko siitä avun vaivaan? Itsellä vastaava tilanne.

        T. Kyllästynyt


    • Anonyymi

      Neljä vuotta vaivannut liman kroonistunut nieleskely takaseinää myöten joka ainoa yö. Se alkoi sen jälkeen, kun nenäonteloa avattiin tähystysleikkauksessa. Kolme tyynyä ei auta, vaan havahdun yöllä ja on noustava seisoma-asentoon, jotta nieleskely loppuu. Ennen riitti 1-2 tuntia seisomista, nyt vaatii vähintään 4 tuntia pystyssä olemista. Joka öisestä valvomisesta on vakavat seuraukset sydämelle. Tämän osoitti 2 kk sitten perusterveenä ja liikuntaa harrastavana saamani sydäninfarkti.

      Oireisiin en ole saanut apua mistään. Uniapneaoireet on diagnosoitu ja sillä asiaa on yritetty hoitaa, mutta itse syytä ei ole löydetty. Unimaskit, uniapneakiskot, uniapneavyöt, nenäsumutteet ja aivokuvaukset käyty läpi viime vuosina ja nyt ollaan taas palattu lähtöruutuun. Lääkärit nostaneet nyt kädet pystyyn ja viimeinen ehdotus oli vain muuttaa ilmastosyistä Espanjaan. Tätä jokaöistä nieleskelyä olen jaksanut positiivisella asenteella, kun pieni toivonkipinä on ollut olemassa. Nyt tuo viimeinen oljenkorsi näyttää kuitenkin taipuvan ja yön kohtaamiset alkavat myös henkisesti olemaan raskaita nieltäviksi.

    • Anonyymi

      "Tyypillisiä syitä ovat sepelvaltimotauti ja sydämen vajaatoiminta.
      Huolesi on syystä aiheellinen.": vastattiin jossakin netin lääkäripalstalla.

      "Värjäytyneet limat aiheutuvat tulehduksista. Ruskeat ovat flunssan aiheuttamien verenvuotojen seurausta. ": vastasi joku jonkun lehden haastattelema tyyppi.

      "MuTu-asiantuntija"

    • Anonyymi

      Suomessa maalitetaan lääkeyhtiöiden ja koekeilujen uhreja. 1970-luvulla käytettyjen Epilepsalääkkeitä käyttäneiden äitien lapset ovat näitä maalituksen uhreja. Heitä maalitetaan ilkeämielisillä ja suorastaan tappavilla juoruilla jotta lääkeytiöt välttyisivät korvauksilta. Elossa heitä ei nykypäivänä ole montaakaan.

      Kyseiset Epilepsialääkkeet ovat todennäköisesti keksittyjä Neuvostoliitossa ja tästä syystä näiden "lasten" perässä saattaa olla tehokas tappajakoneisto. Joskus tämä koneisto toimii maalittmalla kuten minun tapauksessani on käynyt tai sitten suoraan murhaamalla. Moni murha on suoritettu myrkyttämällä. Tao maalituskkonieston provosoimalla tappelulla.

      Tällaisella lapsella on usein kallonepämuodostuma jollaisen omaavan väitetään hellivän mielessään perversioita. Näin siis maalituslaitos väittää. Tämä titetenkin on täyttä valetta. He ovat synnynnäisesti aivan normaaleja ihmisiä kuten minäkin mutta usein heidän psyykensä on vereslihalle kiusattuja. Apuna tässä rääkkäämisaessä on voitu käyttää huumausaineita. Täsät syystä he saattavat olla tietyissä tilanteissa agressiivisia käytökseltään tai puheiltaan mikäli heitä alkaa kuulustelemaan. Oma elämäni alkaa olla maalituslaitkosen takia lopuillaan täällä pääkaupunkisudullakin ja siksi kerron tarinani sosiaaliseen mediaan jotta voisin auttaa jotain kohtalotovereitani.

      Toivon tietoisuuttä tästä asiasta levitettävävän eteenpäin. Jopa Pasilan poliisilaitos on jo kääntynyt monia meitä vastaan tämän maailtuslaitoksen toiminnan takia

    • Anonyymi

      Nämä Valproaattilapset ovat onnettomassa asemassa, On huhuja, että Venäjällä jopa olisi tuhoamisohjelma näille Valproaattilapsille. Hurjimman tarinan mukaan jopa Suomessa toteutettaisiin jotaim Valproaattilasten seuranta ja vangitsemisohjelmaa. Tämä ohjelma luonnollisesti on salattu eikä Suomalaisilla lääkintöhallituksen viranomaisilla ole asiasta tietoa. Nämä Venäläislääkärit jotka Suomeen soluttautuneina toteuttavat ohjelmaa esiintyvät usein jopa Suomalaisilla peitenimillä. Jotkut avoimesti Venäläisinä. He saattavat usein olla vain valelääkäreitä. Tiedustelulähteeni antavat viitteitä tähän suuntaan. Valproaattia käytetään epilepsialääkityksen ohella myös maanisdepressiivisen häiriön hoitoon ja liian suurina annoksina se voi näissäkin lääkkeissä aiheuttaa sikiövaurioita.

      • Anonyymi

        Nämä Valproaattilapset ovat onnettomassa asemassa, On huhuja, että Venäjällä jopa olisi tuhoamisohjelma näille Valproaattilapsille. Hurjimman tarinan mukaan jopa Suomessa toteutettaisiin jotaim Valproaattilasten seuranta ja vangitsemisohjelmaa. Tämä ohjelma luonnollisesti on salattu eikä Suomalaisilla lääkintöhallituksen viranomaisilla ole asiasta tietoa. Nämä Venäläislääkärit jotka Suomeen soluttautuneina toteuttavat ohjelmaa esiintyvät usein jopa Suomalaisilla peitenimillä. Jotkut avoimesti Venäläisinä. He saattavat usein olla vain valelääkäreitä. Tiedustelulähteeni antavat viitteitä tähän suuntaan. Valproaattia käytetään epilepsialääkityksen ohella myös maanisdepressiivisen häiriön hoitoon ja liian suurina annoksina se voi näissäkin lääkkeissä aiheuttaa sikiövaurioita.

        Näille epileptikkoäitien lapsille voidaan väkisin yrittää saada Venäjän kansalaisuus vaikka he olisivat Suomen kansalaisia. Joskus heitäkin yritetään huumeiden avulla Venäläistaa kuten muitakin Suomalaisia yllä ketjussa kuvatulla tavalla.

        Eräs Valproaatti ystäväni tilasi ajan maistraattiin ja yhtäkkiä hän sai sähkopostiin vastauksen, että hänelle oli varattu aika kansainväliseen selvitykseen. Yritettiinkö hänelle ehkä näin saada Venäjän ja Suomen kaksoiskansalaisuus ja saada hänet näin siirrettyä Venäjälle. Kuulostaa mielikuvitukselliselta mutta voisi olla totta.


    • Anonyymi

      Helsingissä on moraalittomia lääkäreitä. Eräs kaverini tuli viimeviikolla huumatuksi työpaikallaan. Hän meni työterveyslääkäriin terveystaloon jossa Saksalaisniminen lääkäri joko kirjoitti tai oli kirjoittanvinaan hänelle lähetteen huumetestiin Haartamanin sairaalaan Meilahteen. Siellä psykiatrina esiintynhyt Oleg niminen lääkäro laittoin hänet virtsatestiin vaikka terveystalon lähetteellä oli kirjoitettu verikoe. Testiä ei välttämättä edes teetetty vaan reilun tunnin odottelun jälkeen ystävälleni tultiin ilmoiittamaan, että testitulos on negatiivinen ja hänet heitettiin ulos klinikalta...mihinkähän tämä liittyy.

      • Anonyymi

        Itse kyllä olen saanut terveystalosta Hki loistavaa palvelua..on tutkittu vuoden aikana lähes koko vartalo siellä. Lääkärit on aina olleet todella mukavia mutta siinä se just on että lääkärin saa itse valita ja kaikenlaisia kokeita /kuvia saa niin paljon kun itse haluaa.
        Tosin se kyllä maksaa mutta eipä pidetä hulluna :_)Eikä jauheta että miksi tänne tulit tosin jos kivut ym menee vielä pahemmaksi luotan isoon sairaalaan meilahdessa.


    • Anonyymi

      20.03.2021
      Alkuperäinen aihe 12.08.20055, näytti olevan: Lima nielussa ja siihen nyt kommenttini.
      Olen kymmeniä vuosia lähes vuosittain kärsinyt liman valumisesta nieluun, köhinyt, sairastanut monet flunssat, kurkkukivut, palleavaivat, käynyt monilla lääkäreillä, saanut monenlaisia reseptejä, kaikkien muiden vakavampien sairauksien lisäksi.
      Nyt kun olen kyllästynyt tähän ainaiseen liman köhimiseen, päätin tarttua härkää sarvista ja lukea mahdollisimman paljon tekstiä sivuilta, jotka koskevat seuraavia aiheita:
      Refluxista
      Nenä-nielu limasta
      Ruoka-aineista, joita saa syödä tai pitää välttää, (limaa poistavat ruoka-aineet ja juomat tai limaa tuottavat ruoka-aineet ja juomat).
      Vilustumisesta/kylmettymisestä, jotka saavat aktivoitumaan virukset ja bakteerit, joita kehossamme on valtavat määrät.
      Ja kaikki allergisoiva ympärillämme, mitä syömme, juomme, kemikaalit, meikit, ym asiat sekä ilmaston vaihtelut neljine vuodenaikoineen; niihinhän emme aina voi vaikuttaa, mutta osaan ym:sta kyllä omilla valinnoilla.
      Kun tekstit lukee ajatuksella monesta lähteestä, löytyy paljon ennestään tuttua ohjetta, jotka vaan pitää ottaa käyttöön, esim ravitsemuksen suhteen. Itse huomaan, että täydellinen tai osittainen ruokailun muuttaminen auttaa mahdollisesti asiaan.
      Iäkkäämpänä olen myös jo oppinut pukeutumaan sään mukaisesti, koetan siis välttää kylmettymistä viimeiseen asti.
      Lääkkeitä, hivnenaineita pyrin myös välttämään niin paljon kuin mahdollista on, jolloin tuo ravintopuoli näyttää olevan ainut, missä itse voin vaikuttaa terveyteeni ja olooni.
      Nyt kun vakavat sairaudet on selätetty, toivon jaksavani pysyä tässä päätöksessä, että useimmiten ostaisin vain niitä terveellisiä ruoka-aineita ja tuotteita.
      Siis kannattaa lukea ym. ja muita asiaan liittyviä tekstejä, koska tutkimuksien mukaan lääkäritkään ei aina tiedä/muista/kerkeä perehtyä riittävästi lyhyellä käyntiajalla potilaan ongelmaan. Hekin ovat oppineet määräämään lääkityksen useimpiin vaivoihin, jolloin kokeillaan yhtä ja toista hoitoa ja lääkettä. Apu voi olla lähempänä kuin luuletkaan
      SR46

      • Anonyymi

        Totta maitotuotteet ja vehnätuotteet voivat aiheuttaa lisäongelmia.

        Mutta suosittelen tutustumaan glutamiini aminohappoon siitä voi olla apua itse olen hyötynyt sillä todella paljon. Minun limaongelmat ovat lähestulkoon parantuneet tosin ei ne ole täysin poistuneet mutta elämä on paljon helpompaa glutamiini ansiosta.


    • Anonyymi

      ._.

    • Anonyymi

      Kuiva sisäilma on paha liman aiheuttaja. Itsellä alkaa liman eritys kun sisäilman kosteus alle 35% mm. talvella. Ilmankostutin ja nenäkannu auttavat.

    • Anonyymi

      Hei. Itselläni ollut juuri samanlaista ongelmaa ollut n.vuoden ajan. Syynä entisen vuokra-asunnon sisäilmaongelmat ja niistä seuranneet krooninen nenänielun tulehdus ja nenän kuivuminen. Lääketieteellistä hoitoa vaivaan ei ole.

      T. Väsynyt potilas

    • Anonyymi

      Itse kärsin myös tuosta kuivan räkäklimpin muodostumisesta takanieluun. Kun edellisen saan muutaman päivän kakomisen jälkeen sylkäistyä pois, alkaa välittömästi uuden muodostuminen.

      En kärsi vaivasta koko aikaa.

      Olen miettinyt syytä ja nyt olen vahvasti kallistumassa kollageenilisään. Viime keväänä tämä ongelma alkoi kun aloin juomaan kollageenishotteja. Lopetin parin pullon jälkeen ja tuo ongelmiakin katosi. Nyt olen taas viimeisen parin viikon ajan ottanut kollageenilisää, ja tämä ongelma on palannut. Nyt ei voi vielä mikään kevät allergiakaan olla, ei tähän aikaan mikään vielä kuki.

      Joten jos joku muukin kärsii tästä, suosittelen tauottamaan mahdollisia lisäravinteita.

    • Anonyymi

      Täällä vielä eräs, jolla ongelmia liman kanssa kurkussa. Juuri selällään maatessa tuntuu selkeimmin, että taas on lastia menossa alas. Lima on tosi sitkeätä.

      Vatsan tähystys on tehty ajoittaisten nielemisvaikeuksien vuoksi. Löytyi palleatyrä. Refluksivaivaakin on. Johtuneeko noista se, että joskus ruoan nieleminen vaikeutuu tykkänään, kesken ruokailun alkaa ruokatorvi ikään kuin krampata, ruoka ei mene alas. Pian on käytävä oksentamassa, koska krampin tunne on niin voimakas. Oksennuksessa on joukossa paksua limaa. Voiko tämä paksu ja sitkeä lima tehdä ruokatorven niin paksun tulpan, että ruoka ei vaan pääse sen ohi?

      Huoneilmakin on kyllä kuiva, oireet ovat pahentuneet kerrostaloon muuton jälkeen.

    • Anonyymi

      Nenän huuhtelu nenäkannun avulla suolavettä käyttäen auttaa kovasti. Vartavasten tehtyjä kannujakin saa apteekeista.

      • Anonyymi

        Täytyypä kokeilla, kiitos vinkistä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe