Kannattaako aloittaa vhh-dieetti?

Cristelle

Olen 25-vuotias nainen, mitat ovat 180/76, vyötörö on 98 cm jne.. ja haluaisin tiputtaa pois tuon 6 kiloa.. tai vähintään 3 kiloa kuitenkin..

Jos nyt aloittaisin vhh-dieetin laskemalla ainoastaan hiilihydraattien määrää, niin tippuisiko painoni?

Jos kävisin esim. joka päivä työ lounaalla kebabissa? (kebab salaatilla ja ilman kastikkeita)

Aamiaiseksi kananmunaa tms.

ja illalla jotain lihaa, kanaa tai kalaa ja kasviksia..

Kertokaa te jotka tiedätte..

7

1191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annika

Moi Cristelle!
      Lue vaikkapa Atkinsin uusin kirja ja tee siitä omat johtopäätökset. Kiloja lähtee jo 14 vrk aloitusdieetin aikana ja jos pudotettavaa ei ole paljon, sun ei ehkä tarvitse olla kauaa seuraavassa vaiheessa eli jatkuvan painonpudotuksen dieetilläkään kun voit siirtyä painon ylläpito-ohjelmaan.

Idea tässä on että kun laihtuminen on saatu vauhtiin, hiilarimäärää lisätään varovasti n. 5g päivätasolla ( kun kokonaismäärä aloitusvaiheessa on 15-25g /pv niin jatkuvassa painonpudotusvaiheessa se vois olla 20 - 30 g/pv riippuen sun kropan reagoinnista).
      Sitä nostetaan niin kauan kunnes laihtuminen loppuu, jolloin löytyy se oikea päivittäinen hiilaritaso jolla kropalla on hyvä olla (ei saa palella eikä huimata, olla epätodellista oloa jne. ) Jos paino alkaa nousta vaikka muuten olet ohjelmalla, päivittäistä hiilarimäärää on pienenettävä kunnes paino on taas kohdallaan.

Käytännössä se tarkoittaa esim. 1 ruispalan tai hedelmän/ kasviksen lisäystä/ päivä. Noi hiilarimäärät tulee muuten yllättävän äkkiä täyteen koska lähes kaikissa elintarvikkeissa on hiilareita enemmän ja vähemmän. Kaikki ruokien tuoteselosteet joissa mainitaan puhdas sokeri, laktoosi, glukoosi tai yleensä joku oosi-loppuinen aineosa on yhtä kun hiilari.

Kaikki kropat on erilaisia ja reagoi eri tavalla tähän joten mitään kilomääriä ei voi sanoa puoleen tai toiseen, mutta ekojen päivien aikana lähtee nesteet liikkeelle, niitä voi olla jopa 3 kg verran ja sitten vasta alkaa rasvanpoltto. Toi 2-3kg nestepoistuma muuten tekee jo olon kevyemmäksi. Kokeile se 14 pv ja päätä itse. Muista juoda riittävästi vettä!

• Kaptah

Cristelle kirjoitti: "Olen 25-vuotias nainen, mitat ovat 180/76, vyötörö on 98 cm jne.. ja haluaisin tiputtaa pois tuon 6 kiloa.."

Noin pieni ylipaino ei anna olettaa sinulla olevan minkäänlaista metabolista häiriötä, jonka hoitaminen tarvitsisi erityisen tiukkaa vhh ruokavaliota. Toki turhien hiilihydraattien (sokeri, peruna, pasta, riisi, puuro, olut, leipä) karsiminen auttaa, mutta sinulla tepsisi luultavasti yhtä hyvin mikä tahansa yhtä suuren kalorimäärän tiputtaminen. Vhh-ruokavalio olisi paljon perustellumpi jos ylipainoa olisi 36 kiloa, verensokerit koholla, hiivaa, PCOS, tms.

"Jos kävisin esim. joka päivä työ lounaalla kebabissa? (kebab salaatilla ja ilman kastikkeita)"

Se ei välttämättä ole kovin pieni ja kevyt ateria, joten riskinä on, että hiilihydraattien karsimisella saatu kalorivaje tulisi korvattua korkojen kera kebabilla. Ja ainakin henkilökohtaisesti kebab alkaa kolmantena päivänä maistua puulta.

Ainakin minulle ravintoloissa syömisessä on laihduttamisen kannalta yksi paha puoli: maksetun aterian syö yleensä kokonaan, koska nälän loputtua syömisen keskeyttäminen tuntuu haaskaukselta. Niinpä minulla on toiminut paljon paremmin omat eväät, joita kulloinkin syön juuri sen verran, että nälkä ei enää tunnu.

• kokeilla...

...vaikka ylipainoa ei juuri olisikaan. Dieetin, niin vähähiilarisen kuin muunkin, kuuluisi olla lopullinen elämäntapa, ei pelkkä tietyn mittainen kuuri. Oman ja monen muunkin ihmisen kokemuksen perusteella vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen on paras ja helpoin tapa pitää kilot kurissa niin, ettei niitä liikakiloja pääse edes kertymään. Painonnousun ennaltaehkäisy on varmasti paras keino myös painonhallinnassa. Ja tämä ruokavalio on ainoa tähän asti kokeilemistani, jonka kanssa voin kuvitella pystyväni elämään lopun ikääni.

Itse olen normaalipainoinen, joskin paino on viime vuosina pikkuhiljaa hiipinyt aina vaan ylemmäs eikä se varmaan kauaa olisi enää pysynyt normaalilukemissa runsailla hiilareilla. Minulla ei ole mitään mainitsemiasi vaivoja, mutta koen silti vähähiilarisen ravinnon itselleni täydelliseksi. Vatsavaivat ja turvotukset ovat hävinneet, olen saanut ruuanhimon, ylensyönnin sekä väsymyksen kuriin ja olo on muutenkin aivan loistava. Tietenkin jokainen on yksilöllinen eikä tämäkään ehkä kaikille sovi, mutta mikään ei estä kokeilemasta.

• on tuo
        kokeilla... kirjoitti:

...vaikka ylipainoa ei juuri olisikaan. Dieetin, niin vähähiilarisen kuin muunkin, kuuluisi olla lopullinen elämäntapa, ei pelkkä tietyn mittainen kuuri. Oman ja monen muunkin ihmisen kokemuksen perusteella vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen on paras ja helpoin tapa pitää kilot kurissa niin, ettei niitä liikakiloja pääse edes kertymään. Painonnousun ennaltaehkäisy on varmasti paras keino myös painonhallinnassa. Ja tämä ruokavalio on ainoa tähän asti kokeilemistani, jonka kanssa voin kuvitella pystyväni elämään lopun ikääni.

Itse olen normaalipainoinen, joskin paino on viime vuosina pikkuhiljaa hiipinyt aina vaan ylemmäs eikä se varmaan kauaa olisi enää pysynyt normaalilukemissa runsailla hiilareilla. Minulla ei ole mitään mainitsemiasi vaivoja, mutta koen silti vähähiilarisen ravinnon itselleni täydelliseksi. Vatsavaivat ja turvotukset ovat hävinneet, olen saanut ruuanhimon, ylensyönnin sekä väsymyksen kuriin ja olo on muutenkin aivan loistava. Tietenkin jokainen on yksilöllinen eikä tämäkään ehkä kaikille sovi, mutta mikään ei estä kokeilemasta.

vhh jos on jo noin terve ja normaalikokoinen. Katso tuolta Ketoosi heikentää hedelmällisyyttä- ketjusta kuinka vihaisiksikin ihmiset muuttuvat. Lisää vain liikuntaa niin saat muodot oikeille kohdille.

• on oma
        on tuo kirjoitti:

vhh jos on jo noin terve ja normaalikokoinen. Katso tuolta Ketoosi heikentää hedelmällisyyttä- ketjusta kuinka vihaisiksikin ihmiset muuttuvat. Lisää vain liikuntaa niin saat muodot oikeille kohdille.

kokemuksesi vhh-ruokavaliosta? Oletko itse menettänyt hedelmällisyytesi jonkin ruokavalion takia? Minkä? Ne vihaiset ihmiset siinä ketjussa ovat kaikki pv-dietiillä, ja sehän on tunnettua että nälkäiset ihmiset ovat vihaisia.

• Vhh
        on tuo kirjoitti:

Mielipiteitä on tietysti monia, mutta ei tämä mun mielestä ole mikään äärimmäinen keino. Syön terveellisemmin kuin koskaan: runsaasti kasviksia, kunnon lihoja, kalaa ja kananmunia. Einekset ja muut turhat jäävät kauppaan. Henkisestikin voin paremmin kuin rasvoja ja kaloreita kyttäillessä, kun saan valmistaa ruokani paljon maukkaammin. Ruuasta on vihdoin tullut mullekin paitsi polttoainetta, myös tärkeä nautinnon lähde.

Harrastan sekä aerobista liikuntaa että voimaharjoittelua yhteensä 4-5 kertaa viikossa sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Jaksan liikkua vähähiilarisella ruokavaliolla aivan yhtä hyvin kuin ennenkin, ero on lähinnä siinä ettei treenin jälkeen ole enää kiljuva nälkä. Ja vielä kiukkuisuudesta... Koska verensokeri ei enää heilahtele kuten ennen vanhaan, niin myös mieliala pysyy tasaisena. Ei ole enää PAKKO SAADA RUOKAA NYT HETI -kohtauksia vaan voin rauhassa odotella välipalojen yli kunnon ruokapöytään ;)

Mutta jokainen toki tekee päätöksensä. Alkuperäistä kirjoittajaa kehottaisin ottamaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti selvää tästä elämäntavasta. Kun silmät aukeavat, huomaakin yhtäkkiä mihin kaikkeen onkaan uskonut ns. virallisterveellisen propagandan seurauksena.

• Kiril

Jos pudotat hiilihydraattien määrää, niin ehdottomasti paino putoaa. Lounaalla kebabissa ei tarvitse syödä sitä vehnäleipää. Monissa kebab paikoissa saa lihat ja salaatit ilman leipää. Ei se haittaa painon pudotusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe