Suomessa saa NAURETTAVAN vähän henkirikoksista. Hetken mielijohteesta voi tappaa jonkun ja pääsee a) hoitoon b) parilla vuodella, jos ei ole aiempia rikoksia.
Järkyttävää!! Toista muualla, silmä silmästä periaate kunniaan. Ok, kenenkään henkeä ei saa viedä, mutta jos joku surmaa, paloittelee ja prassailee sillä vielä, niin silloin sitä kannatan. Yleensä ottaen tuomiot kovemmiksi!!
Koko ajan Suomikin menee sekaisempaan suuntaan - ihmiset voivat huonosti ja juovat, mielenterveysongelmia, huumeita ja puukko laulaa..Jopa huvikseen.
Kohta ei tee enää mieli lukea lehtiä, jutut ovat kamalampia kuin esim.5 tai 10 vuotta sitten. Taas on joku paloiteltu, pää löytyy roskiksesta, kirveellä metrossa päähän, eveliinan surmaaja vapaaksi, ruumis kuukauden kylpyammeessa...
mikä neuvoksi??? KOVEMMAT RANGAISTUKSET, niin kyllä jengi miettisi kaksi kertaa!!!
Mutta mitä tehdä? Kenen puoleen kääntyä? Miten asian saisi tolkutettua oikeuslaitokselle? Kertokaa te viisaammat, minä pieni olen neuvoton.
LAKI UUSIKSI? mutta kuinka?
13
804
Vastaukset
- ....
... sosiaaliturva kuntoon. Ongelmat kasaantuvat taloudellisten vaikeuksien, työttömyyden, päihteiden väärinkäytön, sairauksien myötä. Paha olo on kuin rutto yhteiskunnassa, sen kasvulla ei tällä hetkellä näy rajoja. Alkoholi, huumeet, väkivalta, pikkurikollisuus, kaikki nämä ongelmat vähenisivät, jos vähätuloisia tai toimeentulotuella eläviä tuettaisi paremmin. Jos joutuu elämään ilman todellisia mahdollisuuksia rakentaa elämäänsä hyvälle pohjalle, on mahdotonta odottaa, että jokainen jolle on heikot kortit jaettu heti kättelyssä onnistuisi pysymään kaidalla tiellä. Kovat rangaistukset ovat vain jälkihoitoa, vahinko on jo tapahtunut. Rikollisuuden ennaltaehkäisy alkaa jo synnytyslaitokselta, näin kärjistäen sanottuna. Pikaparannuskeinoja ei ole. Vai pitäiskö kaikki lähettää Siperiaan?
Ensinnäkin suomen sosiaaliturva on jo nyt aivan liian hyvä ja se on myös syynä tähän lisääntyneeseen rikollisuuteen ja huumeiden käyttöön.
Minä en ainakaan kannata sitä että kunnolliset ja työssä käyvät ihmiset joutuvat maksamaan verorahojaan siihen että kaiken maailman narkkarit, juopot ja muut rikolliset saavat ostaa sillä rahalla itselleen lisää viinaa ja aineita että saavat päänsä vieläkin paremmin/pahemmin sekaisin.
Jos sosiaaliturva olisi suomessa vähänkin huonompi niin siinä tapauksessa ihmiset menisivät nykyistä innokkaammin töihin, ja olisivat valmiita ottamaan vastaan myös sellaista työtä joka ei ole niin mielekästä ja niin hyväpalkkaista kun itse toivoisi.
Hyvän sosiaaliturvan ansiosta näillä pummeilla ei ole mitään erityistä tarvetta mennä töihin kun sosiaalitoimisto hoitaa säännöllisesti heidän laskunsa, vuokransa ym. maksunsa niin että heille jää vielä ylimääräistäkin fyrkkaa jonka voi käyttää tarvittaessa viinaan ja huumeisiin.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Missään muussa valtiossa ei suojella ja hyysätä rikollisia yhtä paljon kun meillä suomessa, täällä ihmishenki ei valitettavasti näytä olevan minkään arvoinen. Hienoa että jotkut edes vastustavat tätä suomen rikollisten hyysäyslakia ja kannattavat jonkinlaista oikeudenmukaisuutta.
Täällä tappajat ja murhaajat onnistuvat selviämään ensi kertalaisina parin vuoden linnatuomiolla, ja sen jälkeen he syyllistyvät uudelleen henkirikoksiin ja selviävät taas kerran muutaman vuoden linnatuomiolla josta he onnistuvat selviämään sen jälkeen kun ovat istuneet puolet tuomiostaan.
Kaiken huipuksi tavallisilla ihmisillä ei ole edes oikeutta puolustaa itseään näitä sekopäitä vastaan. Suomen oikeuslaitoksessa rikoksen syyllisestä tehdään se uhri, kun taas uhrista tehdäänkin se rikoksen syyllinen jos hän on uskaltanut puolustaa itseään tai toista henkilöä tätä sekopäätä vastaan.
Jos joku narkkari tulee ryöstämään sinut puukolla uhaten, ja päätätkin puolustautua tätä sekopäätä vastaan tempaisemalla hänet nyrkillä katuun, niin siinä vaiheessa on melko varmaa että tulet saamaan oikeudessa sakkoja liian kovasta voimankäytöstä ja ilmeisesti myös jonkin asteisesta pahoinpitelystä.
Narkkareiden ja muiden sekopäiden on niin hyvä puolustella tekojaan sillä että sattui olemaan niin aineissa ettei järki yksinkertaisesti kulje normaalilla tavalla, ja sitten tulee syyllistyttyä kaikenlaisiin tekoihin. Vielä kun muistaa valittaa vaikeaa menneisyyttään ym. sosiaalisia ongelmia niin oikeuslaitoksen sympatiat on takuulla rikollisen puolella.
Kaikista väärintä on mielestäni se että rehelliset työssä käyvät ihmiset joutuvat maksamaan verorahoistaan näiden rikollisten ym. yhteiskunnan pohjasakan elättämisen. Vankilat alkavat olla enemmän ilmaisia hotelleja kun mitään rangaistuslaitoksia.
Sitten valtiolla ei ole muka rahaa palkata tarpeeksi poliiseja turvallisuuden lisäämiseksi, mutta tähän rikollisten hyysäämiseen sitä fyrkkaa tuntuu kyllä riittävän jatkuvasti. Jos jätettäisiin hankkimatta vangeille ne videot, televisiot ym. mukavuudet niin sillä rahasummalla pystyttäisiin kyllä palkkaamaan lisää poliiseja rikollisuuden torjumiseksi ja yleisen turvallisuuden parantamiseen.
Yksi syy tähän rikollisten hyysäykseen on myös se että oikeat elinkautiset tuomiot tulisivat suomen valtiolle liian kalliiksi, sen mukaan on selvästi edullisempaa että murhaajat juoksevat vapaalla jalalla kun että he istuisivat loppuikänsä (esim. 40-60 vuotta) vankilassa veronmaksajien rahoista.
Tähän olisi helppo ratkaisu se että lopetettaisiin saman tien tämä vankien elättäminen veronmaksajien rahoilla, en tiedä miksi näin yksinkertaista asiaa ei ole vielä tajuttu.
Yksi hyvä keino olisi myös se että alettaisiin ostamaan niitä vankilapalveluita tuolta itä-rajan takaa, se tulisi suomen valtiolle nykyistä rikollisten hyysäystä selvästi halvemmaksi. Ja mikä parasta niin nämä murhaajat ja väkivaltarikolliset joutuisivat todellakin kärsimään rangaistuksensa.
Siellä Venäjän vankiloissa ne olot olisi hieman toisenlaiset kun suomen luksusvankiloissa joihin on hommattu kaikki mahdolliset mukavuudet, ja kaiken huipuksi työssä käyvien ihmisten verorahoilla.
Olen itse vastustanut aina tätä suomen löysää lainsäädäntöä, kannatan elinkautista vankeusrangaistusta ja tarvittaessa jopa kuolemantuomiota. Mielestäni näiden raakojen murhaajien teloittaminen olisi kaikin tavoin täysin oikeutettua, eikä siinä pitäisi olla mitään väärää.- olet
Olet oikeassa sanoessasi "Koko ajan Suomikin menee sekaisempaan suuntaan - ihmiset voivat huonosti ja juovat, mielenterveysongelmia, huumeita ja puukko laulaa". Mutta mistä tämä huonovointisuus johtuu? Siihen et ota kantaa, vaan ainoastaan pahoinvoinnin seurauksiin. Rangaistuksia koventamalla ei pahaa oloa poisteta!!!
- emilia
Se mistä kaikki pahoinvointi johtuu, sen syyt ovat pitkällä. Mielestäni Suomessa ei ole tutkittu paljoakaan minkälaisista oloista/ mielenterveydestä/ ongelmista henkirikoksen tehneet ovat "kärsineet". Eikä kukaan ole tutkinut syitä ja seurauksia - saati sitten tehnyt niille mitään.
Varmasti eduskunnan palkankorotusrahoilla, taas uuden oopperatalon-rakennusrahoilla tai muiden " hyödyllisten" hankkeiden rahoilla voitaisiin parantaa mielenterveyspalveluja ja huumehoitoa!!!
Varmasti olisi ollut fiksumpaa laskea siiderin ja kaljan hintaa kuin väkevien hintaa!!!
Monella asialla asioihin voidaan vaikuttaa. Mutta aloitin keskustelun siksi, etten usko pelkästään syiden korjaamisen auttavan asiaan - naiivius on pikku hiljaa kadonnut...
Kuka tahansa tappaa / murhaa / raiskaa toisen ihmisen on SAIRAS / HULLU tai vain yksinkertaisen PAHA ihminen. Ensimmäisiä voimme yrittää hoitaa, mutta ei heitäkään liian helpolla pitäisi päästää. He ovat kuitenkin tuhonneet usean elämän lopullisesti ja yhden/useamman lopettaneet kokonaan suunnattoman tuskan saattelemana. Jälkimmäisille kovemmat rangaistukset, koska niin kauniisti kuin ihmisistä pitääkin ajatella - kylmä tosiasia on , että JOTKUT eivät parane ikinä, joillain EI OLE kykyä omaantuntoon tai empatiaan. Ja minä en halua sellaisia vapaaksi tuonne kaupungille!!
Olisiko teillä ehdotuksia , mihin asian kanssa voisi kääntyä, kuka asiaa voisi vetää eteenpäin. Mitä tehdä??
- xxx
Olen emilian ja DarkFearin kanssa täysin samoilla linjoilla!!
Ja varmasti meitä on MONIA muitakin, jotka ajattelevat näin. Mutta mitä asialle voimme tehdä?? Itse huonosti oikeuslaitosta etc. tunnen, mutta pakko olla jokin taho johon voisi vedota, että muuttaisivat lakia!! Pitääkö sitä varten tehdä joku addressi??
Tuskin kukaan haluaa esim. oman sukulaisensa joutuvat paloittelumurhaajan uhriksi - surra asiaa vuosia ja huomata parin vuoden kuluttua, että murhaaja on taas vapaana!! Miettikää nyt herrajumala asioita omaltakin kantiltanne!! Tämä lakisäädäntökö suojelee TULEVIA LAPSIAMME????
Jotenkin ei tunnu siltä... - masentavaa
-Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa.
-EU:n vähiten poliiseja asukasta kohden.
-EU:n löysimmät tuomiot.
Eli kysymys kuuluu;mille porukalle oikeusvalto on tehty?Luin tässä muistaakseni keskiviikon sanomalehdestä jutun kuinka suomen oikeuslaitos oli taas suojellut rikollisia oikein kunnolla.
Tässä heinäkuun aikana Kajaanissa sattui tapahtuma jossa iso miesjoukko hyökkäsi maahanmuuttajien pitämään pizzeriaan hajottamaan paikkoja, sekä pahoinpitelemään pizzerian työntekijöitä. Kaikki tämä vain siitä syystä että kyseisen pizzerian työntekijät sattuivat olemaan ulkomaalaisia.
Poliisien saavuttua paikalle poliisit eivät edes vaivautuneet pidättämään näitä syyllisiä, vaan päästivät heidät menemään menojaan. Taisivat ottaa yhdeltä henkilötiedot ylös, mutta muuten he eivät tilanteeseen juurikaan puuttuneet.
Kaiken huippu oli kuitenkin mielestäni se että poliisit haluavat nyt kuulustella yhtä pizzerian työntekijöistä koska häntä syytetään pahoinpitelystä puolustautuessaan näitä väkivaltaisia hyökkääjiä vastaan.
Näitä pizzerian työntekijöitä oli uhkailtu jo monet kerrat aikaisemminkin, ja ilmeisesti syylliset olivat samoja henkilöitä kun nämä pizzeriaan hyökänneet sekopäät.
Tämä on loistava esimerkki suomen oikeuslaitoksen täydellisestä epäoikeudenmukaisuudesta, sillä täällä tilanne on se että näillä väkivaltaisilla rikollisilla on kaikki oikeudet hakata viattomia ihmisiä joutumatta siitä minkäänlaiseen vastuuseen.
Sitten näiden uhrien pitäisi vielä ottaa heiltä täysin vapaaehtoisesti turpaan, eikä heillä ole minkäänlaista oikeutta puolustaa itseään ja läheisiään näitä väkivaltaisia rikollisia vastaan.
Valitettavasti totuus on se että meillä suomessa rikoksen syyllisestä tehdäänkin se rikoksen uhri, kun taas itseään puolustanut uhriksi joutunut onkin tilanteessa se suurin syyllinen.
Tämä kyseinen tapaus ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta kun nämä rikolliset olivat syytettynä jostakin väkivaltarikoksesta, todennäköisesti he ovat onnistuneet joka kerta selviämään teoistaan yhtä helpoilla rangaistuksilla.
Ei ne lakejaan muuta ennekuin joku niiden omasta leiristä tapetaan!Joten ihan turhaa..siihen pitäisi kerätä varmaankin adressi!
- No Fear
Minulla on sellainen käsitys, että monet jotka ovat tutkineet asiaa, ovat todenneet, että rangaistusten kovuudella ei ole juurikaan väkivaltarikollisuuteen. Muistan joskus kuulleeni, että ainoa selvä syy-yhteys olisi, että maissa missä on käytössä kuolemanrangaistus tai elinikäiset (siis todellakin elinikäiset) vankeustuomiot rapsahtavat helposti, olisi huomattavan paljon *enemmän* henkirikoksia kuin muissa maissa.
Oikeuskäsittely ja tuomio on symbolinen sovitus siitä että riistää toisen hengen. Järjestelmän tarkoitus on selvittää syyllinen ja estää täten yhteisön kosto uudella rikoksella (siis verikosto). Kosto voisi sitä paitsi kohdistua syyttömään osapuoleen.
Ihmiset eivät jätä myöskään yleisesti ottaen tappamatta toisiaan vain siksi että pelkäävät rangaistuksia, vaan koska kokevat sen moraalisesti täysin vääräksi. Osa väestöstä vain on piittaamattomia moraalista (psykopaattisia). Näiden kanssa virkavalta saa sitten painia ja lakeja joudutaan säätämään.
Osa veritöiden tekijöistä on myös päihde- ja mielenterveysongelmaisia, jotka ovat jostain syystä väkivaltaisia, kun "menettävät malttinsa". Tällaiset ihmiset usein myös katuvat tekoaan, ja saattavat olla yhteistyöhaluisia rikosta selivtettäessä.
Olen muuten sisä mieltä, että jos ihminen kokee turvattomuutta vaikka liikkuessaan kadulla, kyseessä on hänen oma kokemuksensa. Esimerkiksi täysin satunnainen ulkopuolisiin kohdistuva väkivaltahan on kuitenkin erittäin harvinaista, eikä sitä siis ole mitään erityistä syytä pelätä. Väkivalta ei myöskään, vaikka siltä joskus näyttäisikin, ole lisääntynyt yhteiskunnassa.
Olen kyllä silti sitä mieltä että monessa tapauksessa rangaistukset Suomessa ovat aivan liian lieviä.- haloo
kylä se on hyvä sanoa niin kauan että on harvinaista kun ei omalle kohdalle satu. Mun veljen tappoi ihan tuntematon tyyppi ihan ilman syytä ja pari vuotta siitä sai. Sekö muka oikein? Linnasta päästessään kuitenkin tulee elämään niillä sosiaalituilla kunnes taas tappaa "vahingossa", koska vitutti seuraavan. Toivottavasti ei ole kukaan sinun tuttusi. Sitten voit tulla puhumaan miten ei tarvitse koventaa tuomioita suomessa vaan antaa paremmat sosiaali tuet. Ja paskat. Mokomat paskasäkit lukkojen taakse ja avaimet heitettävä hukkaan. Sosiaali etuuden vähyys ei ketään oikeuta tappamaan. Monissa maissa ei mitään sosiaalietuuksia edes tunneta eikö siellä pitäisi tuon teorian mukaan olla pelkkiä massamurhaajia.
- No Fear
haloo kirjoitti:
kylä se on hyvä sanoa niin kauan että on harvinaista kun ei omalle kohdalle satu. Mun veljen tappoi ihan tuntematon tyyppi ihan ilman syytä ja pari vuotta siitä sai. Sekö muka oikein? Linnasta päästessään kuitenkin tulee elämään niillä sosiaalituilla kunnes taas tappaa "vahingossa", koska vitutti seuraavan. Toivottavasti ei ole kukaan sinun tuttusi. Sitten voit tulla puhumaan miten ei tarvitse koventaa tuomioita suomessa vaan antaa paremmat sosiaali tuet. Ja paskat. Mokomat paskasäkit lukkojen taakse ja avaimet heitettävä hukkaan. Sosiaali etuuden vähyys ei ketään oikeuta tappamaan. Monissa maissa ei mitään sosiaalietuuksia edes tunneta eikö siellä pitäisi tuon teorian mukaan olla pelkkiä massamurhaajia.
En esittänyt, että sosiaalituet auttaisivat väkivaltarikollisuuteen. Ei minulla ole siihen mitään ratkaisua. Sitä paitsi viestini lopussa sanoin, että tuomiot ovat minusta usein liian lieviä. Kyllä taposta pitäisi kymmmenen vuotta vähintään istua aina.
Kun perheeni joutui vaikeean väkivaltatilanteeseen (sattuman oikusta ei kukaan kuollut), koin oloni turvattomaksi pitkän aikaa. Kun olen käynyt tilannetta läpi, olen todennut että turvattomuuden tunne johtui omasta itsestäni.
Se, etten vaatinut syylliselle rangaistusta (joka olisi tietty ollut huomattavan lievä) aiheutti sen, että koin kostonhalua pitkän aikaa. Ehkä olisi ollut kuitenkin viisainta.
Silti, pitkät rangaistukset eivät luultavasti vähennä rikoksia (?) - xxx
No Fear kirjoitti:
En esittänyt, että sosiaalituet auttaisivat väkivaltarikollisuuteen. Ei minulla ole siihen mitään ratkaisua. Sitä paitsi viestini lopussa sanoin, että tuomiot ovat minusta usein liian lieviä. Kyllä taposta pitäisi kymmmenen vuotta vähintään istua aina.
Kun perheeni joutui vaikeean väkivaltatilanteeseen (sattuman oikusta ei kukaan kuollut), koin oloni turvattomaksi pitkän aikaa. Kun olen käynyt tilannetta läpi, olen todennut että turvattomuuden tunne johtui omasta itsestäni.
Se, etten vaatinut syylliselle rangaistusta (joka olisi tietty ollut huomattavan lievä) aiheutti sen, että koin kostonhalua pitkän aikaa. Ehkä olisi ollut kuitenkin viisainta.
Silti, pitkät rangaistukset eivät luultavasti vähennä rikoksia (?)Pitkät tuomiot vähentäisivät takuulla rikoksia!!
Esimerkkinä maa jossa on esim.kuolemantuomio - Malesia. Se on varmasti turvallisimpia paikkoja maailmassa. Henkirikokset ( ja myös huumerikokset, koska niistäkin joutuu hirteen) ovat harvinaisia!!
Tähän voi joku vetää jenkkilän, että onhan sielläkin kuolemantuomiot jne.eikä ole kovin turvaisaa... Ensinnäkään ei joka osavaltiossa ole kuolemantuomiota ja sen kokoinen maa kätkee sisäänsä ties mimmoisia sekopäitä - porukkaa on niin paljon!! Kyllä siellä on porukkaa joka junaan!
En minäkään halua, että täällä aletaan käyttäytyä samoin!! Mikähän päivä suomessa alaikäinen tappaa jonkun , koska halusi tietää miltä se tuntuu ja parempi tehdä se tietyn ikäisenä, kun ei saa tuomiota, vaan koulukotia!!!(Jenkeissä näinkin käy) Tai vaihtoehtoisesti pääsee parilla vuodella ja elämä jatkuu - ja jonkun toisen taas ei...
Vaikka ihminen onkin eläin, niin ei toisia tapettaisi yhtä herkästi, jos tietää, että seurauksena on 20 v vankilassa , saati sitten myrkkyruiske!! Kyllä ihmiset miettisivät, eivätkä vihoissaan / mielipuolisuuttaan tekisi herkästi mitään!! Nyt vallitseva käsitys on se, ettei taposta saa juuri mitään, raiskata voi ja saa sakot, murhamieskin istuu vajaan kymmenen vuotta!
Ei helvetti mikä valtiovalta!!! Pitääkö oikeasti jollekin päättäjälle / tämän läheiselle käydä huonosti, ennen kuin joku tajuaa mikä VITSI nämä tuomiot ovat!!??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.855412Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.423591Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j612965Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin462181Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.611936Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2921769- 471606
- 951427
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441376Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.81322