Norjan kalatehtaat

kiinnostunut....

olisi muutama kysymys, tarvitseeko noihin tehtaisiin mitään erityistä koulutusta ja riittääkö englannin taito? Minkälaista palkkaa niissä maksetaan ja mitä kautta työpaikkaa voisi etsiä?

131

32233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitsevalle

Ei tartte erityistä koulutusta, opettavat leikkaamaan tai mitä nyt ikinä sitten tarvitsee tehdäkään. Skandinaavista olis hyvä osata edes vähän, kun maassa maan tavalla jne... Palkka tunti- tai urakkapalkka. Tuntipalkka vois tänä päivänä olla jotain 115-120 NOK luokkaa. Etsiä voit www.mol.fi, www.aetat.no, www.westfish.no.
      Lykke til!

• Osaeläke

Ajattele eläkettä, niistä vuosista ei saa hevon paskaa eläkettä Norjasta, se ei ole Suomessa käypää eläkkeeseen ja pitää olla 40 v Norjassa työssä jotta saa jotain taydellä rahalla. Siis ne laskee 1/40 jos olet vuoden työssä, ja Suometsa ei tule mitään silloin.

• MarkkuKeskinen
        Osaeläke kirjoitti:

Ajattele eläkettä, niistä vuosista ei saa hevon paskaa eläkettä Norjasta, se ei ole Suomessa käypää eläkkeeseen ja pitää olla 40 v Norjassa työssä jotta saa jotain taydellä rahalla. Siis ne laskee 1/40 jos olet vuoden työssä, ja Suometsa ei tule mitään silloin.

Kaikki Norjassa tehtävä työ kuuluu eläke piiriin .Norjan Valtio maksaa sen Suomeen.Olin 70 luvulla VARTÖÖSSÄ BRUUDUSJONKSLAANI kalatehtaala töissä.
        Tartti raha silloin 1000 ng ei tarvinnut maksaa takasin kun 3 kk oli töissä.Siis ei tarvinnut ottaa kottia ens tiliin.Kalatehsas hoiti veroilmoituksert muut. Kun tulin Suomeen sain vajaan vuoden päästä postissa noin 1800 N kruunun lähetyksen.
        Suomessa silloin oli palkka noin 260 mk kahden viikon käteen Norjassa yli 1000mk jopa päivä Brutto.Jos kalaa oli.Jos ei ollut kalaa saimme heti työtömyys korvausta keskituntiansoon mukaan.Siks teimme kuin hullut ylitöitä kun kala loppu tehtaalta niin .Alettiin ryypään.mutta kun kala paati tuli kaialle niin seuraavana aamuna töihin.

• markkukeskinen
        MarkkuKeskinen kirjoitti:

Kaikki Norjassa tehtävä työ kuuluu eläke piiriin .Norjan Valtio maksaa sen Suomeen.Olin 70 luvulla VARTÖÖSSÄ BRUUDUSJONKSLAANI kalatehtaala töissä.
        Tartti raha silloin 1000 ng ei tarvinnut maksaa takasin kun 3 kk oli töissä.Siis ei tarvinnut ottaa kottia ens tiliin.Kalatehsas hoiti veroilmoituksert muut. Kun tulin Suomeen sain vajaan vuoden päästä postissa noin 1800 N kruunun lähetyksen.
        Suomessa silloin oli palkka noin 260 mk kahden viikon käteen Norjassa yli 1000mk jopa päivä Brutto.Jos kalaa oli.Jos ei ollut kalaa saimme heti työtömyys korvausta keskituntiansoon mukaan.Siks teimme kuin hullut ylitöitä kun kala loppu tehtaalta niin .Alettiin ryypään.mutta kun kala paati tuli kaialle niin seuraavana aamuna töihin.

Koko Finmarken puhuu noin Suomea,ainakin kännis.Siellä pulaa rakennus väestä ja hoitajista aina.Ihan suomenkielisiä kyliäkin on.Norjan palkalla on edulliset hinnat.
        Vuokrat halvat. Kalaterhtaala kaverini kanssa oli hyypeli 3 plus keittiö 75 Kruunuu kk.Kaikkineen.Vanha Vartöön hypeli. [email protected]

• sairaanhoitajatar
        MarkkuKeskinen kirjoitti:

Norjan eläkejärjestelmä on sellainen, että sinun pitää olla 3 vuotta kirjoilla siellä ja työssä. Vaihtoehtoisesti 2 vuotta siitä voit olla kirjoilla ja töissä muussa ETAmaassa. Eli pätkätöistä ei saa eläkettä.

• Anonyymi
        Osaeläke kirjoitti:

Väärin.eläke kertyy myös Norjassa ja on muuten parempi kuin Suomessa.

• siellä ollut

Norjan kalatehtailla menee nykyään aika huonosti.
      Finmarkissa,siis Pohjois-Norjassa on jopa suljettu
      uusiakin tehtaita homman kannattavuuden takia.
      Vaikka Norja ei kuulu EU:hun,niin se on pakotettu
      EU:määräämiin hintoihin,koska se vie kalaa EU maihin.
      Itse olin Nordkapissa lohitehtaalla,sekin suljettiin vähän väliä kun EU:hinta oli niin
      alhainen että ei kannattanut lohta fileerata.
      Mutta ainakin Pohjois-Norjassa on joka kylässä
      kalatehdas,kyllä sinne aina johonkin pääsee töihin.
      Itsekkin suuntasin vaimon kanssa sinne autolla ja
      ajelimme tehtaalta toiselle ja kysyimme töitä.
      Norjalaiset on sellaisia että ne eivät paljon
      ilmoittele työpaikoista,ne odottaa että joku kyllä tulee kysymään.
      Norjan työkkäri on Aetat,eikä sen sivuilla koskaan
      näe kalatehtaiden paikkoja vaikka tiedän niitä olevan nytkin paljon vapaana.
      Ainakin Vardössa ja Båtsfjordissa kuuluu olevan paikkoja auki,onko ne sitten miten vakituisia,sitä
      en osaa sanoa.
      Mutta kannattaa käydä kyselemässä.

• ilpo k.

Mielestäni väittämä että kalatehtailla menee huonosti, on joko tietämättömyyden tai pahantahtoisuuden tuottamaa informaatiota. Norjassa on kuluneiden viimevuosien aikana läpikäyty hyvin monta muutosta jotka ovat vaikeuttaneet monien kalatehtaiden toimintaa. Mutta tämä ei tarkoita sitä että yleiseti kalatehtailla menee huonosti. Tehdas jossa itse olen työssä, on kymmenkertaistanut liikevaihdon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Heikot ja raskaasti velkaantuneet yritykset vajoavat automaattisesti kun aletaan toimimaan kuten karkkinatalous vaatii. Koskaan aikaisemmin emme ole yltäneet niin korkeisiin vientilukuihin, kuin parin viime vuoden kuluessa. Koskee niin lohi- kuin muutakin kalateollisuutta. Töitä täältä on toki mahdollisuus saada. Tieysti oikeat kanavat auttavat, kuten kaikkialla maailmassa. Meidän tehtaalla on töissä n. 50 hlöä. Heistä n. 30 tulee hiukan kaunpaa kuin suomesta. Somaliasta, ukrainasta.venäjältä sekä ruotsista. Suomalaiset yleisesti ovat erittäin suuressa arvossa työntekijöinä koska yleensä: tekevät työnsä.
        Ovat hyvin monitaitoisia.
        Ja nuoremman sukupolven suomalaiset myös kielitaitoisia.
        Suosittelen tutusmista norjaan ja työmahdollisuuksiin. Älkääkä unohtako lumikkia ja sen suraajia; työmahdollisuudet kasvavat kasvamistaan :o)

• Vardö
        ilpo k. kirjoitti:

Mielestäni väittämä että kalatehtailla menee huonosti, on joko tietämättömyyden tai pahantahtoisuuden tuottamaa informaatiota. Norjassa on kuluneiden viimevuosien aikana läpikäyty hyvin monta muutosta jotka ovat vaikeuttaneet monien kalatehtaiden toimintaa. Mutta tämä ei tarkoita sitä että yleiseti kalatehtailla menee huonosti. Tehdas jossa itse olen työssä, on kymmenkertaistanut liikevaihdon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Heikot ja raskaasti velkaantuneet yritykset vajoavat automaattisesti kun aletaan toimimaan kuten karkkinatalous vaatii. Koskaan aikaisemmin emme ole yltäneet niin korkeisiin vientilukuihin, kuin parin viime vuoden kuluessa. Koskee niin lohi- kuin muutakin kalateollisuutta. Töitä täältä on toki mahdollisuus saada. Tieysti oikeat kanavat auttavat, kuten kaikkialla maailmassa. Meidän tehtaalla on töissä n. 50 hlöä. Heistä n. 30 tulee hiukan kaunpaa kuin suomesta. Somaliasta, ukrainasta.venäjältä sekä ruotsista. Suomalaiset yleisesti ovat erittäin suuressa arvossa työntekijöinä koska yleensä: tekevät työnsä.
        Ovat hyvin monitaitoisia.
        Ja nuoremman sukupolven suomalaiset myös kielitaitoisia.
        Suosittelen tutusmista norjaan ja työmahdollisuuksiin. Älkääkä unohtako lumikkia ja sen suraajia; työmahdollisuudet kasvavat kasvamistaan :o)

Jaa
        Voin kertoa, että norskien kala-alalla etenkin Finnmarkkenissa on ollut ongelmia, kun Japani kilpailuttaa turskan hintaa. Tosiasia kuitenkin on, että etenkin kesäisin siellä mielellään otetaan töihin suomalaisia

• siellä ollut

Unohtui muutama juttu:)))
      Joillakin tehtailla vaatiivat ainakin Englannin kielen osaamista.
      Mutta yleensä kielen osaamattomuus ei ole este
      työn saannille.
      Kuitenkin lähes jokaisessa tehtaassa on jo ennestään suomalaisia töissä,ne auttavat tulkkauksessa pomon kanssa.
      Alku palkkaa ne maksavat n.120 nokkia,olikon se niin että pari kuukautta on tuo alku palkka.
      Urakalla siellä kyllä tehdään suurin osa töistä.
      Kyllä siellä sen 25.000-30.000 nokkia kuukaudessa
      hankkii,mutta siihen pitää tehdä töitä.

• ilpo k.

Vastaanpa tähänkin viestiin. Tämän viestin kirjoittaja on ilmiselvästi ollut täällä norjassa töissä. Palkan suuruus on tietystikin paikkakohtainen; mitä suurenpi kysyntä työntekijöistä, sitä parempi
        palkka... Tosi on: 30 000 nok, noin 3800 euroa, ei ole mikään haamuraja. Oikeaan paikkaan osunut, kielitaitoinen ja muutenkin taitava persoona tienaa kuukaudessa 5-6000 euroa. Mutta silloin on tehtävä pitkiä päiviä, tietystikin. Että silleen :o) Valitan muuten tässä yhteydessä lukuisia vikkelien sormien aiheuttamia kirjoitusvirheitä aikaisempien viestien kohdalla :O X

• Lena

Haluan tietä,mitä tarkoitta Lumikki proekti.Osako joku kertoa ?

• ilpo k.

Lumikki eli snöhvit on kaasuntuotantoon liittyvän mittavan rakennusurakan kutsumanimi. Sijaitsee Hammerfestin edustalla ja siellä on työtekijöitä tällä hetkellä n. 2000. Myöskin suomalaiset yritykset ovat edustettuina, esim. havato j.n e.

• idiootti
        ilpo k. kirjoitti:

Lumikki eli snöhvit on kaasuntuotantoon liittyvän mittavan rakennusurakan kutsumanimi. Sijaitsee Hammerfestin edustalla ja siellä on työtekijöitä tällä hetkellä n. 2000. Myöskin suomalaiset yritykset ovat edustettuina, esim. havato j.n e.

se on kaasukentän nimi ei rakennusurakan haloo opi jotain

• ilpo k.

KOULUTUSTA JA KOULUTUSTA... Kalatehtaalle töihin tuleva tarvitsee: halua tehdä ajoittain yksitoikkoista työtä.
      Kielitaitoa sen verran ettei tunne itseään eristyneeksi.
      Halua tutustua eri kansalaisuuksiin.
      Kestää norjan kalliit, ei aina eikä joka paikassa, ruoan ja piristysaineiden hinnat.
      Intoa työskennellä kovasti kohtalaisen suuren palkkion toivossa. Palkat liiton kuuluvalle,liittyvälle, työntekijöille ovat kohtalaisen korkeat; alkaen n.115 kr/tunti.
      Ylitöitä oikeaan paikkan osuneelle, halukkaalle työnälkälkäiselle h:lölle on tarjolla riittävästi.
      Norja on aktiiviselle ja varsinkin kielitaitoiselle monitoimihenkilölle klondyke, joten suosittelen :o)

• kiinnostunut...

tämä ketju kun näyttään olevan jo pari vuotta vanha niin onko työtilanne pysynyt edelleen samanlaisena? Onkos muuten yleensä mahdollista saada työpaikan kautta jonkinmoinen kämppä / solu (minkälainen)?

• ilpo k.
        kiinnostunut... kirjoitti:

tämä ketju kun näyttään olevan jo pari vuotta vanha niin onko työtilanne pysynyt edelleen samanlaisena? Onkos muuten yleensä mahdollista saada työpaikan kautta jonkinmoinen kämppä / solu (minkälainen)?

On töitä varmasti jossain päin Norjaa vieläkin. Nyt on vain niin invaasio itä-euroopasta on kohtalaisen kova. Kun tiedetään että palkkataso esim. Romaniassa on n. 10 % norjan vastaavasta ja kustannustasokin pienillä paikkakunnilla jokseenkin samaa luokkaa, ei ole ihme että tänne on tulossa kovasti ihmisiä työntekoon uudesta Eu-liitolaisesta maasta. ( -eli meidän pitäisi saada noin 1600 kr/tunti että oltaisiin yhtä innokkaita työntekijöinä kuin romanialaiset ystävämme). Eli tänne vain, mukaan kovenpaan kilpailuun :o). Mutta totuuden nimissä: ommat erikoisosaamista so. rakennusalalta, mekaanisen teollisuuden alalta tms saat töitä jos osaat tulla toimeen englannilla tai, vielä parempi, ruotsilla tai norjalla. Onnea matkaan.

• norjaan töihin?
        ilpo k. kirjoitti:

On töitä varmasti jossain päin Norjaa vieläkin. Nyt on vain niin invaasio itä-euroopasta on kohtalaisen kova. Kun tiedetään että palkkataso esim. Romaniassa on n. 10 % norjan vastaavasta ja kustannustasokin pienillä paikkakunnilla jokseenkin samaa luokkaa, ei ole ihme että tänne on tulossa kovasti ihmisiä työntekoon uudesta Eu-liitolaisesta maasta. ( -eli meidän pitäisi saada noin 1600 kr/tunti että oltaisiin yhtä innokkaita työntekijöinä kuin romanialaiset ystävämme). Eli tänne vain, mukaan kovenpaan kilpailuun :o). Mutta totuuden nimissä: ommat erikoisosaamista so. rakennusalalta, mekaanisen teollisuuden alalta tms saat töitä jos osaat tulla toimeen englannilla tai, vielä parempi, ruotsilla tai norjalla. Onnea matkaan.

Et sattuis ilpo tietää kalatehtaita mistä vois kysellä töitä? Ite kans olisin kiinnostunu kyseisestä hommasta. Vaikka nainen olenkin, niin en mikään riuku eli voimaa kyllä riittää.. :) Tällä hetkellä työtön ja uutta kokemusta ja rahaa kaivattais :)

• Arco

Hei! Tässä oon jo joku 7 vuotta ollut kiinnostunu kala-alasta ja 4 vuotta tehny kalahommia. Muutaman vuoden oon ollu kiinnostunu lähteä pidemmäksiki aikaa Finnmarkiin töihin kalatehtaalle. Kala piireissä oon kuullu että palkka on 200 kruunuu/h, mutta mites elintaso, esim maidon hinta. On ollu myös hankala löytää kalafirmoja koska nettisivut on norjaks ja ymmärrän sitä vain ruotsin avulla. Tällä hetkellä ei ihan heti kehtais pomoltakaan kysyä onks sil jotai kontakteja itellään sinne. Tosi hienoo jos täält viel sais jotain apua, vaik keskustelua on näköjää käyty jo parisen vuotta. Heinäkuus oon ukon kaa lähössä helsingistä ajaan Finnmarkiin ja toivottavasti sillä reissulla sais myös paljon vastauksia. Kalatehtaiden nimiä siis?

• ilpo k.
        Arco kirjoitti:

Hei! Tässä oon jo joku 7 vuotta ollut kiinnostunu kala-alasta ja 4 vuotta tehny kalahommia. Muutaman vuoden oon ollu kiinnostunu lähteä pidemmäksiki aikaa Finnmarkiin töihin kalatehtaalle. Kala piireissä oon kuullu että palkka on 200 kruunuu/h, mutta mites elintaso, esim maidon hinta. On ollu myös hankala löytää kalafirmoja koska nettisivut on norjaks ja ymmärrän sitä vain ruotsin avulla. Tällä hetkellä ei ihan heti kehtais pomoltakaan kysyä onks sil jotai kontakteja itellään sinne. Tosi hienoo jos täält viel sais jotain apua, vaik keskustelua on näköjää käyty jo parisen vuotta. Heinäkuus oon ukon kaa lähössä helsingistä ajaan Finnmarkiin ja toivottavasti sillä reissulla sais myös paljon vastauksia. Kalatehtaiden nimiä siis?

Kalanleikkaaja: Lähde isäsi kanssa Finnmarkkiin. Tällä hetkellä finnmarkki on ainuita paikkoja jossa kalaa on oikeastaan suuremmissa määrissä vastaanotettu. On nääs tilapiat ja muut halpa-kalat valloittaneet markkinat perinteisillä Norjan vientialueilla tämän paljonpuhutun peikon, finanssikriisin, lisäksi. Joten eipä ole kalatehtailla ole ollut viime aikoina hurraamista. Itse olin kaukaa "viisas" ja siirryin jo viimevuoden puolella turskan kasvatusaltaille. Mutta suo siellä, vetelä täällä; paikalliset kalastajat kapinoivat ja ovat huolissaan vuonojen likaantumisesta (ja totuuden nimissä; että kassiturska kilpailee vielä joskus villiturskan asemasta). Joten huonoa omaatuntoa saa kantaa kun töitä yrittää tehdä... Niin takaisin reissuusi finnmarkkiin; paras tapa päästä sisään tehtaaseen on näyttää kykynsä. Ja jos aikomus on "tehtailla" täällä pitenpään, niin tämänhetkisellä kielitaidolla pitää yrittää päästä tehtaaseen "sisälle". Onnea matkaan :o) Ps. Tiedän että Suomessa on aika huonot talousnäkymät tällä hetkellä, mutta on teillä Erinomainen maa asua. Älkää muuta uskoko. Olenhan täällä norjassa jo 15 vuotta ollut ja koko ajan muutan lähemmäs ja lähemmäs kotimaatani Suomea :o)

• Arco
        ilpo k. kirjoitti:

Kalanleikkaaja: Lähde isäsi kanssa Finnmarkkiin. Tällä hetkellä finnmarkki on ainuita paikkoja jossa kalaa on oikeastaan suuremmissa määrissä vastaanotettu. On nääs tilapiat ja muut halpa-kalat valloittaneet markkinat perinteisillä Norjan vientialueilla tämän paljonpuhutun peikon, finanssikriisin, lisäksi. Joten eipä ole kalatehtailla ole ollut viime aikoina hurraamista. Itse olin kaukaa "viisas" ja siirryin jo viimevuoden puolella turskan kasvatusaltaille. Mutta suo siellä, vetelä täällä; paikalliset kalastajat kapinoivat ja ovat huolissaan vuonojen likaantumisesta (ja totuuden nimissä; että kassiturska kilpailee vielä joskus villiturskan asemasta). Joten huonoa omaatuntoa saa kantaa kun töitä yrittää tehdä... Niin takaisin reissuusi finnmarkkiin; paras tapa päästä sisään tehtaaseen on näyttää kykynsä. Ja jos aikomus on "tehtailla" täällä pitenpään, niin tämänhetkisellä kielitaidolla pitää yrittää päästä tehtaaseen "sisälle". Onnea matkaan :o) Ps. Tiedän että Suomessa on aika huonot talousnäkymät tällä hetkellä, mutta on teillä Erinomainen maa asua. Älkää muuta uskoko. Olenhan täällä norjassa jo 15 vuotta ollut ja koko ajan muutan lähemmäs ja lähemmäs kotimaatani Suomea :o)

Hienoa että viel jaksoit vastata. Joo siis poikaystävääni kyl tarkotin ja tää on kans kiinnostunu kalahommist mun uran aikana, ni koska sil on jo jonku verran kokemusta kalahommist ni meinaa hänkin tulla mukaan ja katsoa töitä...ei isäni siis. Vai sellanen turskan tulevaisuus. Ku turskaa ei enää muutenkaa saa ku Norjasta nykyään. Pystytkö vähän mainitsemaan firmojen nimiä, ni osaan siitä omin voimin sitte. Oon netin kautta tehny jo hieman tuttavuutta Finnmarkkiin, jotta olis joku yhteyshenkilö sitte siel päin. Kuulin, että Tromsossa olis kans kalatehtaita, mutta tiedon lähde ei nykyään asu siellä, ni tiiätkö mikä on nyky tilanne? Saako kysyä missä päin Finnmarkkia asut? Itse olen siis kiinnostunu Tromsosta tai Altasta, mutta pitää kesäl kummiski kierrellä, jotta voi olla varmempi minne mieluiten haluis asettua, löytyykö sielt töitä ja oonko 101 % varma, että tätä me yhdessä kundin kaa tahdotaan. Lisää infoa kiitos jos vaan millään voit. Kiitos!!! :)

• ilpo k.
        Arco kirjoitti:

Hienoa että viel jaksoit vastata. Joo siis poikaystävääni kyl tarkotin ja tää on kans kiinnostunu kalahommist mun uran aikana, ni koska sil on jo jonku verran kokemusta kalahommist ni meinaa hänkin tulla mukaan ja katsoa töitä...ei isäni siis. Vai sellanen turskan tulevaisuus. Ku turskaa ei enää muutenkaa saa ku Norjasta nykyään. Pystytkö vähän mainitsemaan firmojen nimiä, ni osaan siitä omin voimin sitte. Oon netin kautta tehny jo hieman tuttavuutta Finnmarkkiin, jotta olis joku yhteyshenkilö sitte siel päin. Kuulin, että Tromsossa olis kans kalatehtaita, mutta tiedon lähde ei nykyään asu siellä, ni tiiätkö mikä on nyky tilanne? Saako kysyä missä päin Finnmarkkia asut? Itse olen siis kiinnostunu Tromsosta tai Altasta, mutta pitää kesäl kummiski kierrellä, jotta voi olla varmempi minne mieluiten haluis asettua, löytyykö sielt töitä ja oonko 101 % varma, että tätä me yhdessä kundin kaa tahdotaan. Lisää infoa kiitos jos vaan millään voit. Kiitos!!! :)

Vastasin kun tuo ilmoitustoiminto tulleesta viestistä näkyy toimivan... Kuten edellisessä viestissä totesin, olen itse vaihtanut tänne kalakasvatuspuolelle. Seurauksena on se että eipä ole sillä silmällä tullut seurattua mitkä konkreettiset firmat ovat vielä leikissä mukana. Mutta;kunhan vanhinman lapseni synnytyskiireet ja kaikki tapahtuman ympärille kuuluva on hiukan rauhoittunut voin yrittää muistaa tämän yhteydenoton ja otan sitten yhteyttä muutamiin tuttuihini Vardössa. Heidän kauttaan ehkä jotain apua voi tarjoutua. Mutta työskennelkää asianne eteen samanaikaisesti itsekin. Tietoa löytyy, se pitää vaan löytää :o) Kevättä sinne Suomeen, täältä se karkasi, toivottavasti ei pitkäksi aikaa..

• Arco
        ilpo k. kirjoitti:

Vastasin kun tuo ilmoitustoiminto tulleesta viestistä näkyy toimivan... Kuten edellisessä viestissä totesin, olen itse vaihtanut tänne kalakasvatuspuolelle. Seurauksena on se että eipä ole sillä silmällä tullut seurattua mitkä konkreettiset firmat ovat vielä leikissä mukana. Mutta;kunhan vanhinman lapseni synnytyskiireet ja kaikki tapahtuman ympärille kuuluva on hiukan rauhoittunut voin yrittää muistaa tämän yhteydenoton ja otan sitten yhteyttä muutamiin tuttuihini Vardössa. Heidän kauttaan ehkä jotain apua voi tarjoutua. Mutta työskennelkää asianne eteen samanaikaisesti itsekin. Tietoa löytyy, se pitää vaan löytää :o) Kevättä sinne Suomeen, täältä se karkasi, toivottavasti ei pitkäksi aikaa..

Koitan viimeisiä oljenkorsiani tuttava piirissä ja työkkärin eures palvelu auttaa varmaa jo jonkin verran. Kiitos kummiski ja aurinkoiset terveiset täältä "lämpimästä" Helsingistä.

• ilpo k.
        Arco kirjoitti:

Koitan viimeisiä oljenkorsiani tuttava piirissä ja työkkärin eures palvelu auttaa varmaa jo jonkin verran. Kiitos kummiski ja aurinkoiset terveiset täältä "lämpimästä" Helsingistä.

Soitin tutulleni Vardööseen ja hän oli yhtämieltä kanssani että Båtsfjord on oikea paikka aloittaa "etsiskely". Aker seafood ja Båtsfjord-bruk ovat molemmat tehtaita joilla filee-tuotantoa on meidän tietojemme mukaan. Båtsfjord oli aikoinaan, jopa -90 luvun loppuun, yksi suurista suomalaisten suosikki-paikoista. Tästä johtuen on siellä X.n verran suomalaisia vieläkin. Ja tämähän toki helpottaa monessa mielessä jos töitä ko. paikkakunnalta saa. Joten yhteydenotot siihen suuntaan, joko tietoliikenteen kautta tai maantieliikenteen kautta, kesällä :o). Parasta tulosta toivoen I.K Skibotn

• _duunari_
        ilpo k. kirjoitti:

Soitin tutulleni Vardööseen ja hän oli yhtämieltä kanssani että Båtsfjord on oikea paikka aloittaa "etsiskely". Aker seafood ja Båtsfjord-bruk ovat molemmat tehtaita joilla filee-tuotantoa on meidän tietojemme mukaan. Båtsfjord oli aikoinaan, jopa -90 luvun loppuun, yksi suurista suomalaisten suosikki-paikoista. Tästä johtuen on siellä X.n verran suomalaisia vieläkin. Ja tämähän toki helpottaa monessa mielessä jos töitä ko. paikkakunnalta saa. Joten yhteydenotot siihen suuntaan, joko tietoliikenteen kautta tai maantieliikenteen kautta, kesällä :o). Parasta tulosta toivoen I.K Skibotn

Mikähän mahdollisuus on päästä kalatehtaalle töihin vain 2-3 kuukaudeksi? Otetaanko tehtaisiin töihin jos vain ilmestyy paikalle kyselemään? Olen vapaalla opinnoista kesä-elokuun ja silloin pitäisi koettaa tehdä säästöjä tulevalle vuodelle.

• Teiden Ritarit
        ilpo k. kirjoitti:

Hei. Olen kavereitteni kanssa kiinnostunut lähteä Norjaan töihin kalatehtaalle vuodeksi pariksi. , niin voisitko auttaa vähän, että mistä voimme katsoa työpaikkoja, koska täällä Suomessa ei raha lyö leiville, mutta Norjassa kyllä kuulemma :) Voisitko vastata mahdollisimman pian kiitos :)

• ilpo k.
        Teiden Ritarit kirjoitti:

Hei. Olen kavereitteni kanssa kiinnostunut lähteä Norjaan töihin kalatehtaalle vuodeksi pariksi. , niin voisitko auttaa vähän, että mistä voimme katsoa työpaikkoja, koska täällä Suomessa ei raha lyö leiville, mutta Norjassa kyllä kuulemma :) Voisitko vastata mahdollisimman pian kiitos :)

Jos teillæ on riittævæsti seikkailuhenkeä lähteäksenne kalatehtaille töihin, on teillä riittävästi luontoa ja idearikkautta jotta lähdette pohjois-norjan turneelle. Ensiksi työkkäriin ja sieltä osoitteet kaikille pohjoisen kalatehdas-paikkakunnille ja sen jälkeen jostain hiukan matkarahaa polttoainetta varten. Reppu, kalastustarpeet ja teltta. Tulos:pahimmassa tapauksessa loistava kesäkokemus erinäisine sivuteineen ja kalajokineen. Paras tulos: kun fyysisesti olette kalatehdas-paikkakunnalla töitä kyselemässä, on vastaus kyselyynne myönteinen kunhan töitä vain on. Aloitteellisuutta arvostetaan, norjassakin :o) Ja kertokaahan rehellisesti työnantajalle mikä on tarkoitus; lyhyetkin työrupeamat ovat hyväksyttyjä kunhan vain tiedetään jo alkuvaiheessa. Varsinkin kun tuollaiset vuosi-pari työskentelyt kuulostavat vähän niinkuin haaveilta. Ei se kalatehdastyö niin helppoa ole, ainakaan fyysisesti. Eli:näin minä toimisin. Tietysti jos teillä ei ole autoa käytössä, on tilanne hankala. Kukaan ei tänäpäivänä ala soittelemaan tehdas tehtaalta ja kyselemään kenellä töitä on tarjolla. En minä ainakaan :o)Kaikenkaikkiaaan kalatehtailla on hiukan valjut ajat juuri nyt mutta tiedän että oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan tuottaa tulosta. Onnea matkaan :o)

• teiden ritarit
        ilpo k. kirjoitti:

Jos teillæ on riittævæsti seikkailuhenkeä lähteäksenne kalatehtaille töihin, on teillä riittävästi luontoa ja idearikkautta jotta lähdette pohjois-norjan turneelle. Ensiksi työkkäriin ja sieltä osoitteet kaikille pohjoisen kalatehdas-paikkakunnille ja sen jälkeen jostain hiukan matkarahaa polttoainetta varten. Reppu, kalastustarpeet ja teltta. Tulos:pahimmassa tapauksessa loistava kesäkokemus erinäisine sivuteineen ja kalajokineen. Paras tulos: kun fyysisesti olette kalatehdas-paikkakunnalla töitä kyselemässä, on vastaus kyselyynne myönteinen kunhan töitä vain on. Aloitteellisuutta arvostetaan, norjassakin :o) Ja kertokaahan rehellisesti työnantajalle mikä on tarkoitus; lyhyetkin työrupeamat ovat hyväksyttyjä kunhan vain tiedetään jo alkuvaiheessa. Varsinkin kun tuollaiset vuosi-pari työskentelyt kuulostavat vähän niinkuin haaveilta. Ei se kalatehdastyö niin helppoa ole, ainakaan fyysisesti. Eli:näin minä toimisin. Tietysti jos teillä ei ole autoa käytössä, on tilanne hankala. Kukaan ei tänäpäivänä ala soittelemaan tehdas tehtaalta ja kyselemään kenellä töitä on tarjolla. En minä ainakaan :o)Kaikenkaikkiaaan kalatehtailla on hiukan valjut ajat juuri nyt mutta tiedän että oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan tuottaa tulosta. Onnea matkaan :o)

kiitos vastauksistasi. Otan neuvosta vaarin :)

• tc
        teiden ritarit kirjoitti:

kiitos vastauksistasi. Otan neuvosta vaarin :)

onko joku etelä suomesta lähdössä autolla kyselemään? Jos et halua ajaa koko matkaa yksin/kysellä yksin niin otapa yhteyttä: [email protected]

• ahkeraaa
        tc kirjoitti:

onko joku etelä suomesta lähdössä autolla kyselemään? Jos et halua ajaa koko matkaa yksin/kysellä yksin niin otapa yhteyttä: [email protected]

syksyllä kirjoitusten jälkeen, kun koulukin loppuu olisi kova halu päästä tienaamaan rahaa tuonne norjaan. Tietäisi vain, keneen ottaisi yhteyttä. Vielä, kun sattuisi tietämään jonkun paikan missä olisi suomalaisia töissä ja osaisivat neuvoa ja opastaa tarpeen tullen.

• piuvi
        ahkeraaa kirjoitti:

syksyllä kirjoitusten jälkeen, kun koulukin loppuu olisi kova halu päästä tienaamaan rahaa tuonne norjaan. Tietäisi vain, keneen ottaisi yhteyttä. Vielä, kun sattuisi tietämään jonkun paikan missä olisi suomalaisia töissä ja osaisivat neuvoa ja opastaa tarpeen tullen.

Olisiko ilpon kanssa mahdollisuutta kirjoittaa s.postitse? Olisin myös kiinnostunut asiasta.

• Vardö
        norjaan töihin? kirjoitti:

Et sattuis ilpo tietää kalatehtaita mistä vois kysellä töitä? Ite kans olisin kiinnostunu kyseisestä hommasta. Vaikka nainen olenkin, niin en mikään riuku eli voimaa kyllä riittää.. :) Tällä hetkellä työtön ja uutta kokemusta ja rahaa kaivattais :)

Moro
        Katsopa netistä Finnmarken-alueelta kaupunkeja ja niiden kalatehtaiden nimiä ja osoitteita. Kun löydät sopivan/sopivia, niin lähetä niille kirje ruotsiksi/norjaksi että haluat tulla töihin. Osa vastaa, osa ei. Naisena päädyt file-puolelle liukuhihna hommiin. Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta. Työaika on 8 -14 h / vrk ja palkka 2000 - 4000 € / kk riipuen kuinka kalaa tulee tehtaalle. Tehtaan vuokraton asuntola, 8 neliön yksiö,yhteiset sostilat. Asenne kuntoon niin tosi hyvä elämänkokemus. Oppii ainakin, että raha ei ole itsestään selvyys. Sen eteen tulee tehdä ja olla

• Vardö
        Arco kirjoitti:

Moro
        Ollessani siellä olin alussa kala-ala pala paloittelija-aloittelija. Kun opin työn olin kala-ala pala paloittelija ja erikoistuminen oli hyyssä.
        Finnmark ehkä suomalaiselle paras alue. Netistä voisi löytyä fiskearbeit tai produksjonslag, fiskefabrik paikkakunta esim Finnmark

• lohionkala

Moikka!

Onko se kalatehdan enää sellainen kultakaivos, kun viestin alkupäässä annetaan ymmärtää?

• RikMan2

Mielestäni ei..Olen olt. norjassa 20v. ja opetellut kielen ja käynyt koulut täällä-palkka euroina ca.70 000e. ja työpäiviä noin 120 vuodessa..Jäämeren rotaatio.

• lohionkala

No, kuinka voisi saada kontakteja/osoitteita joillekin kalatehtaille? Ei se palkka vaan se kokemus (ja pääsis pois suomesta).

• Fiskebåt

Osaako Lohikala tehdä muuta kuin perata kaloja ? Saattais olla muuta tarjolla.

• lohionkala

No, minä ainakin npuhun suomea, ruotsia ja englantia hyvin, jos sitä voi taidoksi kutsua.
      Lisäksi olen tehnyt lastenvahtikeikkaa ja ollut vaikeavammaisen pojan henkiläkohtaisena avustajana. YO- paprut tulee (toivon mukaan) kesäkuun toinen.
      Olen ollut myös sanomalehdessä freelancer- toimittajana.

Riittääkö?? :D

• lohionkala

Hakemus lähetetty! Toivottavasti nappaa :))

• jupe!

moro!mikä ois meininki työpaikkojen suhteen finnmaekenin alueella kesästä tai oikiastaan jo ennenkin kesää ku oltais kaverin kaa pääsiäisen jälkeen menossa kyseleen..

• palkka nykyään

Paljonkohan palkka tienaa (euroissa) kuukaudessa nykyään?
      Onkohan tarjolla ylitöitä tms. vai onko se vaan tuon 8 h/päivä 5x viikossa?

• Lisäkysymys

Miten sinne Finmarkkiin matkataan?
      Jos menisi Ivaloon lentokoneella, niin miten siitä eteenpäin?
      Missä päin Finnmarkkia ne kalatehtaat on?

Vois lähteä retkelle sinne .. paikan päälle kyselemään.

• merikarhu3

troolareissa töissä ollut mies hakis troolariin töihin norjaan jos tiette suomalaisia kyseissä töissä ottais puhelin numeroon yhteyttä 041-7054192 pääsis töihin

• Trålbas

Kannataa vaan lähteä etsimään ,, miehet napataan yleensä kaijalta , Ite olin yli viisi vuotta troolissa töissä ja basiksi päästyäni hoidin nuo pestaukset.. Eli itse aloittaisin Ålesundista .. Skarpevik kaija .. tai Pizzabub.. silä istuu skönäreitä jotka tietää. Tiedon kulku on norskeissa yllättävän nopeeta ja jos löytää oikeet kontaktit on hyvät mahkut. Mut tietty pitää muistaa, et Suomen ja Norja kalastuksessa on vissi ero.. ei mitään ylipääsemätöntä, mutta kunnossa olisi oltava ja kielitaito mielummin hyvä kuin välttävä.

• Anonyymi
        Trålbas kirjoitti:

Kannataa vaan lähteä etsimään ,, miehet napataan yleensä kaijalta , Ite olin yli viisi vuotta troolissa töissä ja basiksi päästyäni hoidin nuo pestaukset.. Eli itse aloittaisin Ålesundista .. Skarpevik kaija .. tai Pizzabub.. silä istuu skönäreitä jotka tietää. Tiedon kulku on norskeissa yllättävän nopeeta ja jos löytää oikeet kontaktit on hyvät mahkut. Mut tietty pitää muistaa, et Suomen ja Norja kalastuksessa on vissi ero.. ei mitään ylipääsemätöntä, mutta kunnossa olisi oltava ja kielitaito mielummin hyvä kuin välttävä.

Der har du rett! Vi er jo litt "bein i nesa" med Norsk kompetansen nå for tiden. Rekryteres til torsk eller kreps båten prioriseres folket fra Island. De trenger ikke oppläring. Ikke heller bli sjösjuke og kvoten er oppe en måned tidligere. Man må väre klar over at sesongen i båten er jan - apr. Og arbeidsforhold ikke kan samenlignes med foredling i frabrikken. Että semmosta!

• You make me sick

Mitä te idiootit täällä s24:ssa kyselette niitä työpaikkoja....hakekaa norskien sivuilta vai eikö kielitaito riitä??

• foliopää

älä kysele

• Anonyymi

Pää kiinni ääliö

• Anonyymi

pelle

• Kalat Kiinaan

Työpaikat kalatehtailla ovat vähentyneet aika paljon, koska kalat lähetetään nykyään Kiinaan käsiteltäviksi.

• Gunn777

Rent@email. Ee

• Gunn77

Onko joku menossa lähiaikona?... Vois mennä yhdessä ,ei ole kielitaito,mutta into ja halua on on. Rent@email

• Gunn7777

Onko joku menossa lähiaikona?... Vois mennä yhdessä ,ei ole kielitaito,mutta into ja halua on on. [email protected]

• Sauris

Olen kiinnostunut työskentelemään kalatehtaalla Norjassa. Soitin paikalliseen työkkäriin, mutta siellä ei näkynyt vapaita paikkoja. Olisin valmis lähtemään jo ensi viikolla, mutta otanko liian suuren riskin koettamalla vain mennä tehtaisiin suoraan kyselemään? Ajattelin Tromssan lähialueita. Jos jollakin on jonkun tehtaan yhteystiedot niin olisin hyvin kiitollinen niistä.
      Kokeneet, antakaa vinkkiä. Kiitos!

• jäämerenkierto

Et, työkkärin kautta ikävä kyllä paikkoja saa. Töitä kyllä turskasesonkina täällä Tromssan eteläpuolella on varmasti. tammi.huhtikuu. Saa tehdä 12- 16 h päivää koko ajan. Aikaisemmin joku kyseli palkasta, alalle on säädetty minimi palkka 167,70NOK/h. Sitten on tietysti tulospalkkioita. Ylityöt lähes kuten suomessa 50% ja 100% Pitää varautua siihen että täällä on tosi kovaa.(siis tosi kovaa). Meillä 4 viidestä tulokkaasta luovuttaa kahden viikon jälkeen kun kädet ei kestä. Työnantaja kyllä järjestää asunnon, yleensä joku soluasunto jossa voi olla eri kansalaisuuksia. Meitä Suomalaisia täällä 4 henkeä yhteensä 127 henkeä. Jos kiinnostuneita on autamme kyllä mielellään. Suomalaisia kyllä arvostetaan täällä, Työkielenä käytetään Englantia. Laittakaa yhteystietoja jos halukkuutta on.

• agtgwtytyt

Onkohan nuo työt enimmäkseen naisille? Siis olettaisin että kalan perkuu/leikkuu työhön otetaan lähinnä naisia. Itse olen siis mies enkä ihan nuorikaan mutta hyväkuntoinen fyysisesti. Mitään kovin mielenkiintoista tuo työ ei varmaan ole mutta voisi olla ihan mukavaa vaihtelua kun tällä hetkellä on jonkinlainen suvantovaihe muutoinkin menossa elämässä.

• Stugaa

• Albertocarlos123
        jäämerenkierto kirjoitti:

Et, työkkärin kautta ikävä kyllä paikkoja saa. Töitä kyllä turskasesonkina täällä Tromssan eteläpuolella on varmasti. tammi.huhtikuu. Saa tehdä 12- 16 h päivää koko ajan. Aikaisemmin joku kyseli palkasta, alalle on säädetty minimi palkka 167,70NOK/h. Sitten on tietysti tulospalkkioita. Ylityöt lähes kuten suomessa 50% ja 100% Pitää varautua siihen että täällä on tosi kovaa.(siis tosi kovaa). Meillä 4 viidestä tulokkaasta luovuttaa kahden viikon jälkeen kun kädet ei kestä. Työnantaja kyllä järjestää asunnon, yleensä joku soluasunto jossa voi olla eri kansalaisuuksia. Meitä Suomalaisia täällä 4 henkeä yhteensä 127 henkeä. Jos kiinnostuneita on autamme kyllä mielellään. Suomalaisia kyllä arvostetaan täällä, Työkielenä käytetään Englantia. Laittakaa yhteystietoja jos halukkuutta on.

Moikka! Olen myöskin kiinnostunut työskentelemään laittaisitko minulle sähköpostia [email protected] kiitos!

• Tiko123

Halukkuutta on! Täältä olisi veljekset tulossa. Mitenkä tollain kesän lopulla olisi hommia?
        Sähköpostia: [email protected]
        Kiitän!

• varmanpäälle
        Stugaa kirjoitti:

Laittaisitko sähköpostia minulle.
        [email protected]

Onkos tullut tietoa? Ei viittis turhaan sähköpostiosoitetta levitellä...

• tallaajavaa

terve! olisin myös erittäin kiinnostunut lähtemään vaikka heti. jos viitsit laittaa minullekin jotain tietoa. [email protected]

• Markkuuu

Hei, Minäkin olisin todella kiitollinen jos voisit laittaa sähköpostia Norjan kalatehtaan työmahdollisuuksista. T. Markku [email protected]

• Kraakkuja

Jospa laittaisit lisätietoa työskentelystä. Kiitos jo etukäteen!

• Unna1234

Hei olisin kiinnostunut tulemaan töihin heinäkuusta eteenpäin kalatehtaalle, laitatko viestiä [email protected]

• Liallianna

Hei olisin kiinnostunut! :)
        [email protected]

• norjalainen009

Hei, minuakin kiinnostaisi,
        [email protected]

• norjalainen009

[email protected]

• norjalainen009

[email protected]

• norjalainen009

[email protected]

• norjalainen009

[email protected]

• norjalainen009

[email protected]

• norjalainen009

[email protected]

• Juhav1970

Kiinnostusta olisi! Laitatko yhteystietoja sähköpostiin [email protected]

• NiiKat

• Johan62

Hei,olisin valmis lähtemään heti. Laitatko minulle viestiä ja yhteystietoja,kiitos.

• duunari24

Morjes! Tarkoitus olis tammikuusta- toukokuuhun/kesäkuuhun(2017) norjaan lähteä töihin ja tuo kalatehdas kiinnostais myös minua. Mielelläni ottaisin vastaan lisää infoa aiheesta ja tehtaasta jossa työskentelet/työskentelit.
        [email protected]

• kokemustaonjo

Mikäs työtilanne on tällä hetkellä? Kokemusta jo kalanleikkaamisesta useammasta kalatehtaalla norjassa. Laitatko s-postia osoitteeseen [email protected]

• kokemustaonjokokem
        kokemustaonjo kirjoitti:

Mikäs työtilanne on tällä hetkellä? Kokemusta jo kalanleikkaamisesta useammasta kalatehtaalla norjassa. Laitatko s-postia osoitteeseen [email protected]

Tietenkin osoite on vain [email protected] 😀

• Jussi061

Moro. Jos vielä luet tätä keskustelua niin olisin halukas töihin tuonne. Jos mahkuja on niin laita emailia tai soita.
        [email protected]
        P. 0442188287

• Solttu11
    • Albertocarlos123

Moikka! Olen myöskin kiinnostunut työskentelemään laittaisituo minulle sähköpostia [email protected]

• Anta111

Hei.

Jos tietoa voisit antaa niin työtä pelkäämätön 20v yrittäjänä toiminut mies on kiinnostunut. Laittaisitko mulle postia? Näkyy olevan monta yrittäjää mut jos neljä viidestä luovuttaa niin mä oon yks niistä viidestä. Olisin kiitollinen postista.
      T, Duunari Lahdesta [email protected]

• perussopuli
    • mies24
    • tallaajavaa

jos joku etsii toveria lähtemään niin täällä olisi. heti lähtisin jos jotain toivoa olisi työpaikasta norjassa.

• Yritystä

Kiinnostusta töihin kalatehtaalle löytyy myös, nyt vuorotteluvapaalla, mahdollisuus tulla töihin syyskuussa 2016. Onko tuohon aikaan töitä?
      @: [email protected]

• jucu2
    • Tumppijee

30 v hyvässä tikissä oleva kaveri savosta olisi kiinostunut noista kalatehdas hommista. Sesonkityöhön tottunut, enkä paljoo päivien pituudesta tai fyysisyydestä valita. Laitatko infoa jos vielä töitä löytyy [email protected]

• Miiru525
    • Faaraoh3000

kalatehdas hommat kiinnostaa pitkät päivät ei pelota eikä raskaat hommat
      saa laittaa viestiä [email protected]

• Saluukku
    • Moikka, täällä vielä yksi joka haluaisi lisätietoa kuinka hakea töihin kalatehtaalle!
      [email protected]
      Kiitos jo etukäteen!

• Kalamuija

Mitä mahtaa tienata kalatehtailla Norjassa nykyään? Jos kävis kuukauden- kahden tai ehkä kolmen keikan tekemässä.. Löytyykö mukaan lähtijöitä?

• Hyihemmetti

Hyi helevetti! Inhoan kalaa, kalan ällöttävää lemua enkä ikinä ole halunnut syödä kalaa. Samoin inhoan kalastusta yli kaiken, mielestäni se on kalojen eläinrääkkäystä pyydystää niitä ja vielä syödä ne! Olen aina inhonnut yli kaiken biologiaa, kalastamista ja oksennan heti jos pitäisi kalaa syödä! Olen myös merisairas eikä lääkkeet auta siihen kunnolla eli merellä kuin merellä oksennan taukoamatta. Norja on myös aika epämiellyttävä työskentelykohde, kaikki kallista, ei minkäänlaisia ihmissuhteita tai sosiaalisuutta, yksin pitäisi kaiket päivät olla ja sää aivan paska, sataa, ukkostaa ja on kylmää eikä siitä mongerruksesta ota hevon paskaa tolkkua eikä sillä kielitaidolla tee mitään muualla maailmassa!

• hahahahahahahaha

" sää aivan paska, sataa, ukkostaa ja on kylmää eikä siitä mongerruksesta ota hevon paskaa tolkkua eikä sillä kielitaidolla tee mitään muualla maailmassa! "

Ihan siis kuin Suomessakin :D

• Haluaisin kans lähtee norjaan töihin

• Rentemail.ee
    • Fannihome

Olisin kiinnostunut lähtemään kalatehtaalle töihin! Olisin kiitollinen tiedoista! [email protected].

• Tuuliakko

Moi, minä haluaisin kans lähteä Norjaan töihin. Ilmoitelkaa. Terveisin: Ahkera aikuinen nainen :)

• könty

Norjassa on enimmät kalatehtaat menneet konkurssiin jo ajat sitten. Olette noin 25 v myöhässä. On siellä muutamia tehtaita hissukseen käynnissä, mutta ne on lyhyitä sesonkeja kun kalaa käsitellään.
      Paljon on tullut baltteja jokapaikkaan työhön. Ja niin pientä kylää ei olekaan etteikö siellä ole jo eestiläisiä.
      Nyt alkaa syyssesongit ja silloin on muutamissa paikoin tarve työntekijöille, mutta ei määrät ole enään likellekään samoja kuin ennen.
      Båtsfjord, Mehamn / Kjöllefjord, Havöysund, siinä pohjoisimmat kalateollisuus paikkakunnat.
      Kalastuslaivoihin pääsee myös joitakin. Se on sitten tosi raakaa työtä.
      Senjalla on kai myös nyt syksyllä toimintaa. Tromsan ympärillä myös. Sinne vain on mentävä kysymään. Eihän kukaan voi tuntemattomia alkaa suosittelemaan.
      Kielitaitoa on oltava sen verran että tulee työssään toimeen. Virallisissa asioissa voidaan aina auttaa.
      Myös rakennustöihin voi päästä kun menee kysymään.
      Olkaa avoimia kun menette. Ei tarvi tuijotella kengänkärkiä, vaan pää pystyyn ja sanoo kohteliaasti että tulin töitä kysymään. Lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi. Työtä tekemällä voi antaa näytteen ja siinä enimmältään ratkaistaan jatko. Vaikka muut seisoskeleekin niin älä seisoskele sinä. Työpaikalla on aina jotakin tähellistä tekemistä.
      Ahkera onnistuu aina.

• Anonyymi

hyvä kirjoitus

• Uteliassss

Joku kirjoitti tuolla aikaisemmin: "Meillä 4 viidestä tulokkaasta luovuttaa kahden viikon jälkeen kun kädet ei kestä. " Miksi kädet ei kestä, miksi se ottaa koville?

Entä koska ne vuosittaiset kalasesongit on?

• Mizzzz

Moi!

Jos jollakin tietoa työpaikasta Norjan pohjoisessa tehtaalta, lautalta yms. niin olen kiinnostunut lähtemään mukaan töihin nopealla varoitusajalla! Olen 28v mies ja sellainen 3kk pesti kiinnostaa pitkällä työpäivällä ja hyvällä palkkapussilla. Työ saa olla rankkaa ei haittaa!

Laitas mailii: [email protected]

• Madmax007

Kyllähän se englannintaitokin on tärkeetä mutta vielä tärkeämpi on että puhut jotain skandinaavista kieltä eli ruotsi,tanska,norja,islanti. Jo ruotsilla pärjäät norjassa todella hyvin

• Hienomaahanseon

Kannatta myös muistaa, että Norjassa on h***tin kallista kaikki. Sukulaisen perhe kun asui duunin vuoksi siellä' 4 vuotta, niin Suomesta roudattiin ruokaa. Ruoka on kallista Norjassa! Kulut liksan mukaan ilmeisesti. Ja tästä on 10 v aikaa. En kauheasti usko hintatason tippuneen. Itse kun kävin paikan päällä vuonna 2000, oli röökiaskin hinta 45 markkaa kun meilllä täällä 12,50 mk.

• hhhhdfdhdhf

Mitä ruokaa on röökiaski?

• Destroyer6

Hei.Onko jotain linkkejä kalatehtaisiin liittyen? Onko tällä hetkellä avoimia työpaikkoja? Olen valmis heti kovaan työhön. Vastauksia voi lähettää tähän sähköpostiin [email protected]

• Destroyer67

Moi.Onko tällä hetkellä kellään antaa linkkejä kalatehtaisiin? Onko kellään tiedossa avoimia työpaikkoja?

• IteEtsimään

Lue toi Köntyn kommentti.
        Ei niitä Suomen kautta saa paitsi jos kuulut Oulun seudun te-palveluiden alueeseen

• Anonyymi
        IteEtsimään kirjoitti:

Lue toi Köntyn kommentti.
        Ei niitä Suomen kautta saa paitsi jos kuulut Oulun seudun te-palveluiden alueeseen

Kala-asiat kuuluu Pasilan Uudenmaan Ely-Keskukselle.

• Tässäyksi

Mehamniin, aivan pohjois Norjaan hakevat uuteen kalatehtaseen 20kpl työntekijöitä, onko kukaan suomalainen menossa/hakenut paikkaa?

• Valmiustilassa

Katselin tässä juuri Norjan kalatehtaaseen työmahdollisuuksia...Mistähän kautta tuonne Mehamniin pääsee töihin vai pitääkö mennä suoraan kyselemään. Asun Pohjois-Karjalassa, joten matka on pitkä - tosin onhan mulla auto käytössä kuitenkin...

• Sisar.F.Nightingale

En halua kalatehtaaseen töihin vaan haluan sairaanhoitajaksi! Onko tällä palstalla henkilöitä, jotka olisivat olleet Pohjoismaissa - esimerkiksi Norjassa tai Ruotsissa hoitoalan töissä?

Paljonko sairaanhoitaja ansaitsee Norjassa, entä Ruotsissa? Mikä on tuntipalkka, entä vuorolisät? Onko henkilöstöetuja? Onko sairaanhoitajan töitä tarjolla myös sairaaloissa - siis muualla kuin kotihoidossa ja vanhainkodeissa? Onko työnantajilla työsuhdeasuntoja? Mikä on tavallinen vuokrataso? Mikä on lyhin jakso, mihin voi saada sijaisuuden?

• Utelias1

Aloitetaan keskustelu uudestaan pienen tauon jälkeen. Eli onko kukaan lähivuosina ollut töissä Norjassa kalatehtailla/onko juuri nyt? Mitä kautta saitte paikan? Kiinnostais kovasti lähteä töihin sinne suuntaan. Miten olette saaneet järjestettyä verokortit ja asunnot? Ilmeisesti työpaikat tarjoavat solu/parakkiasuntoja? Kaikki tieto on enemmän kuin tervetullutta!

• Anonyymi

Pasilassako töissä olet?

• Anonyymi

On jo todella vanha ketju mutta sitäkin ajankohtaisempi. Onko Norjassa enää kalatehtaita missä vois käydä kesällä muutaman kuukauden töissä? Tai toinen olisi lähihoitajan töitä joita vielä opiskelen.. Tietääkö kukaan :)

• Anonyymi

Ei muuta kuin Uudenmaan Ely-keskuksen virkamiehet erittäin suuren tarkkailun alle sekä sidonnaisuudet esiin!

• Anonyymi

En ole täällä kalanjalostuksessa, enkä hoitoalalla, vaan rakennusalalla. Eli kalanjalostuksesta nämä tietoni ovat paikallisten "kuulemma" tietoa.
        Öljy hinasi vuosituhannen alussa Norjan kruunun arvoon, joka "näivetti" kalanjalostusta. Sitä ajautui paljon Islantilaisomistukseen. Islantilainen knowhow tehosti alaa ja siirsi myös omalle saarelleen. Eli kalanjalostus ei työllistä enää yhtä paljon kuin ennen.
        Suomalaisten hoitsujen uusi aalto tänne sen sijaan on tosi asia. Jos et vielä ole täällä, niin avaa juutuupista nosklärer Karensen videot ja ala opiskella. Jos hallitset kielen, niin työllistymisesi hoitoalalle tänne on nykyään "satavarma".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole täällä kalanjalostuksessa, enkä hoitoalalla, vaan rakennusalalla. Eli kalanjalostuksesta nämä tietoni ovat paikallisten "kuulemma" tietoa.
        Öljy hinasi vuosituhannen alussa Norjan kruunun arvoon, joka "näivetti" kalanjalostusta. Sitä ajautui paljon Islantilaisomistukseen. Islantilainen knowhow tehosti alaa ja siirsi myös omalle saarelleen. Eli kalanjalostus ei työllistä enää yhtä paljon kuin ennen.
        Suomalaisten hoitsujen uusi aalto tänne sen sijaan on tosi asia. Jos et vielä ole täällä, niin avaa juutuupista nosklärer Karensen videot ja ala opiskella. Jos hallitset kielen, niin työllistymisesi hoitoalalle tänne on nykyään "satavarma".

Huuhaata. Kalanjalostuksessa monin kertainen määrä työntekijöitä öljybisnekseen verrattuna. Raha on sitten toinen asia.

• Anonyymi

Minäkin olisin valmis työskentelemään kalatehtaalla Norjassa, mutta mistään ei vaan oikein löydy paikkoja tai infoa. Sähköpostia saa laittaa jos on jotain tietoa työpaikoista!

Sähköposti: [email protected]

• Anonyymi

Jos et löydä tietoa netistä joka on sitä pullollaan ja siellä on myös koko ajan töitä tarjolla kalatehtaisiin niin työskentely ulkomailla ei ole sinun juttu.

• Anonyymi
      • Anonyymi

No sinäpä sen sanoit!

• Anonyymi

Ois halkoja myynnissä tarvetta kellään?

• Anonyymi

Morjens. Onkohan Norjassa vielä jossain päin kalatehtailla hommia vai onko miten pahasti tämä ala hyytynyt? Onkohan tällä alalla nykyisin edes sesonkiaikaan lyhyemmäksikin ajaksi töitä Norjassa tai muualla pohjoismaissa tarjolla? Tietäisikö kukaan näistä jotain kertoa? Kiitos paljon jo etukäteen jos joku viitsisi kertoa kysyvälle.

• Anonyymi

Olen kalatehtaalla töissä ja joka maanantai ennen joulua aloitti uusi ryhmä porukkaa. Toisesta ovesta lähteen sitten tietenkin porukkaa pois. Vaihtuvuus on suuri. Tälläkin hetkellä on haku päällä uusille työntekijöille. Tuntipalkka näin heikolla kruunun kurssilla on noin 18 euroa. Iltavuorolisä 20%. Yöllä tuplapalkka. Jos suomessa teet koko viikon hommia niin palkka sunnuntaina on normiliksa+ sunnuntailisä+ 100%ylityölisä+ viikkolepokorvaus. Täällä on vain tuplapalkka. Toki jossain muussa tehtaassa voin olla vähän erilainen palkkaus johtuen että, Norjassa paikallinen sopiminen on ihan eri tasolla kuin Suomessa. Tehtaita pyörittää Itä-Eurooppalaiset suurimpana ryhmänä puolalaiset. Paikassa missä olen töissä on viime tiedon mukaan 52 eri kansallisuutta tekemässä töitä. Työ on kovaa liukuhihnatyötä, jossa kalaa tulee enempi koko ajan kuin normaali työtahdilla kerkeää tehdä. Iltavuorot on hanurista kun koskaan ei tiedä mihin aikaan pääsee pois. Laivat voi olla myöhässä johtuen säästä tai teknisistä ongelmista. Sama tehtaalla. Tuotanto ei jostain syystä pysy aikataulussa mutta siitä huolimatta ei lähetä kotiin vain jatketaan päivää kunnes tavoitteet on saavutettu. Työnantaja järjestää ruokailun työpaikalla pientä nimellistä summaa vastaa. Sen kun kävelee ruokalaan ja ottaa mitä tarvii. Päivät on 8,5 tuntia jossa on kolme 30 minuutin taukoa. Yksi tauko on maksettu ja kaksi on palkatonta eli päivän lopussa näkyy puhelinsovelluksessa tai tietokoneella että olet tehnyt töitä 7,5 tuntia. Kun menee töihin niin katsot listalla mihin aikaan on tauot, kuka tulee sinun tilalle ja kenen tilalle menet tauon jälkeen. Yleensä teet aina kaksi tuntia samaa hommaa ja taon jälkeen teet toista hommaa eli työnkiertoa. Ei tänne kannata välttämättä rahan takia nykyään tulla. Aikoinaan Kalatehtailla kun oli urakka palkka niin silloin vielä kovat työntekijät tekivät tiliä. Paremmalle palkalle varmaan pääsee Etelä-Suomen logistiikkakeskuksissa missä on hyvät suoritteet. Seikkailun, elämänkokemuksen sun huuhailun takia tänne kannattaa tulla. Jos vähänkään on seikkailuhenkinen ihminen niin täällä on huuhailijoita jotka ovat olleet ympäri maapalloa töissä ja heiltä saa uusia ideoita uusiin seikkailuihin. Tämmöstä täältä eristäytyneeltä saarelta. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kalatehtaalla töissä ja joka maanantai ennen joulua aloitti uusi ryhmä porukkaa. Toisesta ovesta lähteen sitten tietenkin porukkaa pois. Vaihtuvuus on suuri. Tälläkin hetkellä on haku päällä uusille työntekijöille. Tuntipalkka näin heikolla kruunun kurssilla on noin 18 euroa. Iltavuorolisä 20%. Yöllä tuplapalkka. Jos suomessa teet koko viikon hommia niin palkka sunnuntaina on normiliksa sunnuntailisä 100%ylityölisä viikkolepokorvaus. Täällä on vain tuplapalkka. Toki jossain muussa tehtaassa voin olla vähän erilainen palkkaus johtuen että, Norjassa paikallinen sopiminen on ihan eri tasolla kuin Suomessa. Tehtaita pyörittää Itä-Eurooppalaiset suurimpana ryhmänä puolalaiset. Paikassa missä olen töissä on viime tiedon mukaan 52 eri kansallisuutta tekemässä töitä. Työ on kovaa liukuhihnatyötä, jossa kalaa tulee enempi koko ajan kuin normaali työtahdilla kerkeää tehdä. Iltavuorot on hanurista kun koskaan ei tiedä mihin aikaan pääsee pois. Laivat voi olla myöhässä johtuen säästä tai teknisistä ongelmista. Sama tehtaalla. Tuotanto ei jostain syystä pysy aikataulussa mutta siitä huolimatta ei lähetä kotiin vain jatketaan päivää kunnes tavoitteet on saavutettu. Työnantaja järjestää ruokailun työpaikalla pientä nimellistä summaa vastaa. Sen kun kävelee ruokalaan ja ottaa mitä tarvii. Päivät on 8,5 tuntia jossa on kolme 30 minuutin taukoa. Yksi tauko on maksettu ja kaksi on palkatonta eli päivän lopussa näkyy puhelinsovelluksessa tai tietokoneella että olet tehnyt töitä 7,5 tuntia. Kun menee töihin niin katsot listalla mihin aikaan on tauot, kuka tulee sinun tilalle ja kenen tilalle menet tauon jälkeen. Yleensä teet aina kaksi tuntia samaa hommaa ja taon jälkeen teet toista hommaa eli työnkiertoa. Ei tänne kannata välttämättä rahan takia nykyään tulla. Aikoinaan Kalatehtailla kun oli urakka palkka niin silloin vielä kovat työntekijät tekivät tiliä. Paremmalle palkalle varmaan pääsee Etelä-Suomen logistiikkakeskuksissa missä on hyvät suoritteet. Seikkailun, elämänkokemuksen sun huuhailun takia tänne kannattaa tulla. Jos vähänkään on seikkailuhenkinen ihminen niin täällä on huuhailijoita jotka ovat olleet ympäri maapalloa töissä ja heiltä saa uusia ideoita uusiin seikkailuihin. Tämmöstä täältä eristäytyneeltä saarelta. :)

Oma kokemukseni viikon työllä säästöön rahat kuukauden opiskeluun Suomessa. Töitä siihen sai painaa, usein vielä lauantainakin jolloin norskit piti itse vapaata.
        Jos nuori olisin, lähtisin uudelleen.

• Anonyymi

alta on kalatehdas minkä niminen se on

• Anonyymi

olisin kiinostunut tietämään norjan alta ssa kalatehtaitten nimijä .onko mahdolista saada selville

• Anonyymi

laittakaa nyt ne elämän tavoitteet edes vähän korkeammalle,

Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3857
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1905
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1771
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1412
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      129
      1313
    6. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      38
      1298
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1274
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      111
      1014
    Aihe