Penkinlämmittimet/Belgia

t.h.

Kokemukseni on, että penkinlämmittimet puuttuvat ainakin Belgiasta tuoduista autoista. No, perseen lämpimyys ei ole maailman tärkein asia, mutta kysyisin kuitenkin, että onko lämmittimien asennus jälkikäteen mahdollista. Siis pienin kuluin. Ja suhteellisen uusiin autoihin.

Asennushan lisäisi vaihtoarvoa, jotkut arvostavat penkinlämmittimiä. Ja hullujen suomalaisten päihin on taottu, että autossa pitää olla penkinlämmittimet, muuten auto on huono.

Voisi kuvitella, että autonvalmistajat sisällyttää etupenkkeihin tarvittavat piuhat ja jättävät vain kytkennän tekemättä.

Belgian autoissa on kojelaudassa usein valmiit paikat lämmittimien nappuloille, yleensä painikkeiden tilalla on joku peitelevy.

Onko kokemuksia eri automerkeistä ?

Diileritkin voisi vastailla yllä oleviin kysymyksiin.

7

10740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuiki turha vitkutin

      Vastaappa nyt ihan rehellisesti että montako kertaa olet elämäsi aikana kytkenyt penkinlämmittimen päälle. Minä olen näin tehnyt hupimielellä kaksi tai kolme kertaa.

      • t.h.

        Kovin, kovin harvoin, ehkä muutaman kerran talvessa. Kysymyksen asetin siksi, että on olemassa tuo surkuhupaisa jaottelu suomiauto - tuontiauto.

        Minunkin mielestäni kyseessä on melko turha varuste. Toisessa autossani on nuo lämppärit, toisessa ei.

        Katsoppa kuitenkin propagandaa osoitteessa www.autokeskus.fi/vaihtoautot. Luulisin, että ainakin tässä liikkeessä kaivetaan esiin kaikki tuontiautojen puutteet.


    • Matti

      Penkit irti ja verhoilijalle, joka avaa verhoilun ja asentaa lämmityselementin. Tarvittaessa vedetään sähköjohdot, asennetaan releet ja katkaisimet. Korjaamotyönä tehtynä kustannukset ovat keskimäärin n. 300 e/istuin,mutta vaihtelua on paljon. Yleensä kallein osa on alkuperäinen katkaisin. Tarvikeliikkeestä hankittu lämmityselementti maksanee nykyisin 30-40 e.

      • Nimetön

        vanha tuttu verhoilija aukaisi penkin ja laittoi yleislämmittimen 124 mersuun 50e/penkki. Johdotukset tein itse. Koko touhulle tuli kustannetta n. 210e. Mersussa melkein peloittavin juttu oli sekun piti saada porattua siisti reikä kytkimiä varten tuohon keskikonsolin jalopuuläpyskään, niin ettei lakka halkea ympäriltä. Itse porasin vähän pienemmän reiän ja suurensin pyöreällä viilalla niin kauan että kytkin sopi siihen oikein.

        Niin ja jos et tiedä sähköistä mitään, niin ei kannata kötöstää abikohärpätystätupakansytyttimenjohtoon. Muista että vähintäänkin sulake olisi syytä olla välissä ja riittävän paksua kaapelia, rele ei tee pahaa ja vieläpä kannattaa muistaa että vaikka vetäisit akulta kaapelin kannattaa kytkeä niin ettei jää päälle kun sammutat auton...

        Hommaan en olisi muuten ryhtynyt, mutta kun olin autoa myymässä ja vanhempi mies sanoi että olisi täydellinen peli, kun vaan olisi penkinlämmitys että siitä hän maksaisi vaikka 500 lisää... Joten sanoin että asennetaan.


    • Hyvä varuste

      ovat ehdottoman tärkeä varuste ja niitä käytän lähes aina pakkasella: eihän lämmittimen tarvitse olla päällä kuin pari minuuttia niin takapuoli on jo lämmin. En osta autoa jossa niitä ei ole. Tuontiautouskovaiset eivät niistä voi välittää.

    • Homer

      Jälkeenpäin Suomessa asennetut penkinlämmittimet yhteen Belgiasta tuotuun Volvoon olivat ihan susi - piti ajaa noin 15 km ennen kuin ne rupesi tuntumaan (vertailuna oli Audin alkuperäiset lämmittimet: noin 1 km jälkeen oli lämmin istuin).
      Muuten, saman belgialaisen Volvon lämmityskin olin ihan peestä - olen kuullut että siinä on Suomen olosuhteisin väärä tai väärin säädetty termostaatti.
      Minusta Suomessa penkinlämmittimet ovat ihan "must" -varuste. Jälkeenpäin asennettuihin tarvike-lämmittimiin en luota.

      • jammu

        täytyy ostaa aidot Suomi penkin lämmittimet.
        Niitä myydään samalla varaosanumerolla ja samanlaisessa pakkauksessa kuin Belgialaisten ja Saksalaisten versoita.

        Suomi lämmitin maksaa ainakin 100 % enemmän kuin surkeat Keski-Euroopan tuotteet.

        Jälkiasennus se vasta kallista Suomessa onkin. Saman sarjan saa Saksassa 40 - 45 Ekua / h työllä, mutta Suomalainen kieliä taitamaton ja manuaalien ohjeita tulkitsemaan kyvyttömän tompelon tuntivelotushinta on 75 - 80 Ekua.

        Lisäksi Suomessa ei onnistu vähänkään hankalamman ongelman ratkaisu. Raha ei auta kun tumpelot ei hallitse hommia. Onneksi palvelu tai sen yritys on tiettävästi maailman kalleinta. Mahdollisesti myös tehottominta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe