puntari

sarah

Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta kuinka tarkka tavallinen henkilövaaka(viisari) verrattuna digitaaliseen? Olen kuullut,että saattaa heittää muutaman sataa grammaakin. Harmittaa kun ei ole kunnon digivaakaa, josta näkis n. suunnilleen tarkan lukema.

20

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hömpänpömppä

      Vieterivaaka heittää 3 kiloa ylöspäin! Olen mitannut painoni monella vaa'alla ja ainoastaan koti vaakani näyttää minulle 3 kiloa extraa!

    • pikkupullero

      Viisaristahan ei voi lukea yhtä tarkkaa lukemaa, kuin numeronäytöstä. Siinä suurin ero. Digivaa'at ja viisarivaa'at voivat heittää käsittääkseni yhtä lailla, mutta monet viisarilliset on helppo kalibroida.

      Punnitsin itseni koko nuoruuden kotona olevalla digivaa'alla, ja kun terkkarin vaaka näyttikin sitten yhtäkkiä 7-8 kg enemmän, se oli aika (negatiivinen!) yllätys. Kotivaaka oli näyttänyt aivan vituralleen, mutta mistäpä minä juuri kasvun lopettanut ja ainoastaan tuota vaakaa käyttänyt olisin sen arvannut.

    • xxl-nainen

      Meillä digitaalinen vaaka näyttää 4kg enemmän kuin äitini digitaalinen vaaka. Toisaalta taas oma vaakani näyttää samoin kuin terveysaseman manuaalinen vaaka.

      • Vaakasi

        Lainaat vaikka punttisalilta 50kg:n kiekon ja lasket sen vaakaan.


      • xxl-nainen
        Vaakasi kirjoitti:

        Lainaat vaikka punttisalilta 50kg:n kiekon ja lasket sen vaakaan.

        oli muuten hyvä juttu :) en tullut ajatelleeksi, täytyypä heti testata vaaka.


    • Anonyymi

      Nykyaikainen digivaaka kotiin ei monta kymppiä maksa.

    • Anonyymi

      Minulle ei absoluuttinen kilolukema merkitse mitään vaan painon muutos itsessään.
      Kun puntaroi aina samalla vaakalla niin sen näyttämä muutoshan on tärkeintä!
      Vieteriaakan lukema saattaa vaihdella riippuen siihen nousemisesta ja painopisteen sijainnista.
      Mutta, turha tarkkuus on teknistä ( ja muutakin ) kypsymättömyyttä.

    • Anonyymi

      itselläni on viisarivaaka ja näyttää ihan oikein kuin digitaalivaa`alla mitattu. Itse punnitsen itteni useamman kerran ja samaan kohtaa viisari aina jää punnituskerralla.Oma viisarivaaka näyttää painon puolen kilon tarkkuudella.Jos mulla olis digitaalivaaka niin mä kuitenkin pyöristäisin sen painon ylöspäin. En ole tarkka joka grammasta. Paino tippunut nyt reilu 10 kiloa ja kyllä mä luotan mun vaakaa että näyttää oikein. Sama vaaka on ollut mulla ainakin 20 vuotta.

      • Välillä kannattaa vertailla vaakoja ja käydä esimerkiksi lääkärissä vaa'assa. Jousivaa'an jousi väsyy ajan myötä ja se saattaa näyttää väärin.


    • Anonyymi

      Juo kuppi kahvia ja punnitse paljonko lihoit!

    • Anonyymi

      Keskussairaalassa hoitaja kysyi: Paljonko painan?
      Kauhistui, kun vastasin: En tiedä.
      Kauhistui lisää, kun jatkoin: Ei mulla ole vaakaa.

      No punnittiin sairaalan vaa'slla. Hommasin kotiin Lidlistä alle 2 kympin vaa'an. Suurinpiirtein samaa näytti.

    • Anonyymi

      Kehon painon tärkeys???
      Oma mielenkiintoni perustuu oman painon ja muutaman punttimaksimin keskinäiseen suhteeseen. Esimerkkeinä maastaveto ja kyykky. Vaikuttaa myös sarjapainoihin mutta niihin riittää kyllä perstuntuma.
      Kun ukko haurastuu ja kevenee niin tietenkin myös voimataso laskee. Tulos / oman paino on lohdullisempi seurattava kuin pelkät nostokilot.
      Jotain lohtua kevenemisestä. Oman painon suoritteet pysyvät.
      Esimerkiksi leuanvedot kulmariipunnassa pysyvät toistoluvultaan ennallaan.
      Miksi kulmariipunnassa = jalat suorina edessä vaakatasossa tai hieman yläpuolella.
      Eipä sätkitä vaan vedetään puhtaina ja masulinkin on oltava jonkin sortin kunnossa.
      Lisäpainoleuat olen korvannut yli oman painon tapahtuvilla ylätaljan vedoilla.

      • Anonyymi

        Joillakin on se käsitys, että massa tarkoittaa voimaa.
        Läskin muodossa se ei sitä ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin on se käsitys, että massa tarkoittaa voimaa.
        Läskin muodossa se ei sitä ole.

        No sumopainijat ovat varsin voimakkaita vaikka ovat hirvittävän lihavia.

        Osassa urheilulajeissa jopa liiasta lihaksista on haittaa, kannattaa verrata esimerkiksi kävelijöitä ja lyhyen matkan juoksijoita


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No sumopainijat ovat varsin voimakkaita vaikka ovat hirvittävän lihavia.

        Osassa urheilulajeissa jopa liiasta lihaksista on haittaa, kannattaa verrata esimerkiksi kävelijöitä ja lyhyen matkan juoksijoita

        Läskin antama massalisäys on eduksi sumon kaltaisessa kamppailulajissa. Massat tömähtävät vasrakkain. On siellä läskin alla rutkasti lihastakin.
        Lajin luonne ja sen asettamat vaatimukset aerobiselle aineenvaihdunnalle vaikuttavat ratkaisevasti.
        Menestyäkseen ei kävelijä voi kuskata mukanaan lajille tarpeetonta massaa, edes lihasta jonka jokainen gramma verottaa happea.
        Lyhyen matkan juoksijat?
        Kaikki huippuspritterit, varsinki jenkit, ovat vetäneet napakoita punttitreenejä.
        Lihasta on tarvittavissa paikoissa ja kylkiäisenä kertynyt lajissa tarpeettomiinkiin osiin.
        Olkapäistä, käsivarsista ja varsinkin kaulan sivuista näkee, että on vedetty lajissa tarpeellisia räjähtävän ja pikavoiman treenejä.
        Perusharjoitteina normitangon vedot. Tempaus- ja rinnallevetoja raakoina polvilta.
        Ja tietenkin eri muotoisia jalkatreenejä mutta lajinomaisesti suoritettuina.
        Vedot sopivat kaikkiin fyysistä tehoa vaativiin lajeihin. Jääkiekosta seiväshyppyyn.
        Moukarinheitosta kolmiloikkaan. Yms.
        Painoluokitetuissa lajeissa on tilanne kaksijakoinen. Tarvitaan tehoa jonka yhtenä osana on voima. Voimatason kasvaessa, kun lihashermotuksesta on ulosmitattu kaikki, pyrkii lihasmassa lisääntymään.
        Entä sitten? No tietenkin sarja nouseen ja sen myötä vastus kovenee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Läskin antama massalisäys on eduksi sumon kaltaisessa kamppailulajissa. Massat tömähtävät vasrakkain. On siellä läskin alla rutkasti lihastakin.
        Lajin luonne ja sen asettamat vaatimukset aerobiselle aineenvaihdunnalle vaikuttavat ratkaisevasti.
        Menestyäkseen ei kävelijä voi kuskata mukanaan lajille tarpeetonta massaa, edes lihasta jonka jokainen gramma verottaa happea.
        Lyhyen matkan juoksijat?
        Kaikki huippuspritterit, varsinki jenkit, ovat vetäneet napakoita punttitreenejä.
        Lihasta on tarvittavissa paikoissa ja kylkiäisenä kertynyt lajissa tarpeettomiinkiin osiin.
        Olkapäistä, käsivarsista ja varsinkin kaulan sivuista näkee, että on vedetty lajissa tarpeellisia räjähtävän ja pikavoiman treenejä.
        Perusharjoitteina normitangon vedot. Tempaus- ja rinnallevetoja raakoina polvilta.
        Ja tietenkin eri muotoisia jalkatreenejä mutta lajinomaisesti suoritettuina.
        Vedot sopivat kaikkiin fyysistä tehoa vaativiin lajeihin. Jääkiekosta seiväshyppyyn.
        Moukarinheitosta kolmiloikkaan. Yms.
        Painoluokitetuissa lajeissa on tilanne kaksijakoinen. Tarvitaan tehoa jonka yhtenä osana on voima. Voimatason kasvaessa, kun lihashermotuksesta on ulosmitattu kaikki, pyrkii lihasmassa lisääntymään.
        Entä sitten? No tietenkin sarja nouseen ja sen myötä vastus kovenee.

        Heittolajeissa pelkästä massastakin on etua. Voiman lisäksi kun kyseessä on impulssin siirtyminen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Heittolajeissa pelkästä massastakin on etua. Voiman lisäksi kun kyseessä on impulssin siirtyminen.

        Tänä vuonna olympialaisen moukarinheiton voitti kevyt mies, painoa vain 107 kiloa. Entinen koripalloilija, joten massa on korvautunut ulottuvuudella, vipuvarrella.

        Peruspaino kuula-, kiekko- ja moukarimiehille on 125 - 150 kiloa, johon lisätään räjähtävä voimantuotto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna olympialaisen moukarinheiton voitti kevyt mies, painoa vain 107 kiloa. Entinen koripalloilija, joten massa on korvautunut ulottuvuudella, vipuvarrella.

        Peruspaino kuula-, kiekko- ja moukarimiehille on 125 - 150 kiloa, johon lisätään räjähtävä voimantuotto.

        Moukarissa ei siirry liikemäärää vaan pyörimismäärää joten tilanne ei ole ihan sama. Tuossa on melkoinen ongelma massakeskipisteen siirtyminen joka on luonnollisestikin sitä pienempää mitä painavampi urheilija on.


    • Anonyymi

      150 kilonen, joka on 80 kiloa ylipainoinen,..

      On oltava valtavasti voimaa, että tuon jaksaa kantaa.

      Koittakaa itse ottaa useampi kymmenen kiloa ylimääräistä selkään ja lenkille

      • Kaverini, joka on sairaalloisen lihava, teetti housut räätälillä. Mitat otti oppipoika ja räätäli oli vähentänyt niistä 10 cm lahkeen ympärysmitasta koska kellään ei voi olla sellaista reiden ympärysmittaa. Kaverini on muuten täysin terve.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe