Suonikohjut...

Tiedoton

Onko kellään tietoa mitan saisi suonikohjunalut paranemaan?
Olen 27 vuotias nainen ja teen seisomatyötä 8 h/päivä.
Huomasin jaloissani suonikohjun alut, joissa ei vielä väriä vaan värittömiä patteja säärissä. Mikä on seuraava vaihe?
Ovatko kipeitä? Kokemuksia?
Olisikohan jostain tukisukista tai voiteista apua?

8

7376

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Kotikonsteja kannattaa ensin kokeilla suonikohjuihin. Olen kuullut,että suonikohjuja voidaan hoitaa myös leikkauksella,mutta se tehdään yleensä vain vaikeissa tapauksissa,joissa oireet ovat niin kovia,ettei potilas kertakaikkisesti kestä niitä. Leikkaus juttu on sellainen,että leikkaava kirurgi piirtää jalkaan sellaiset viivat,joita pitkin hän leikkaa suonikohjuja. Itselläni ei ole suonikohjuja,mutta olen kuullut asiasta jonkun verran. Värittömän vaiheen jälkeen suonikohjuissa tulee värillinen vaihe,jossa käsittääkseni sininen tai muu tumma väri nousee pintaan,josta suonikohjut näkyvät paremmin. Jos asia kovasti vaivaa mieltäsi,kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin,joka varmasti osaa auttaa asiassa.

• Outi

Suonikohjuthan aiheutuvat, kun laskimoiden läpät vaurioituvat, jolloin veri pakkautuu pinnallisiin laskimoihin, jotka sitten puolestaan pullistuvat kohjuisiksi. Osittain taipumus saada suonikohjuja on myös perinnöllinen. Jos suonikohjusi siis pääsevät etenemään, niin vähitellen niistä tulee sinertäviä kyhmyisiä suonia jalkoihisi (mutta siihen todennäköisesti kuluu vielä melko paljon aikaa). Suonikohjut aiheuttavat jalkoihin yleistä väsymyksen tuntua ja myös turvotusta. Pitkien seisomisjaksojen jälkeen jalkoja voi myös särkeä.
      Suonikohjujen hoitona on niitä pahentavien tekijöiden vähentäminen. Paikallaanseisomista tulisi välttää ja mielummin kävellä hiukan edestakaisin (pohjelihakset pumppaavat verta ylöspäin). Jalat olisi myös hyvä nostaa päivittäin n. 15 minuutiksi ylös (laskimot tyhjentyvät). Kaikenlaiset jalkojen voimisteluliikkeet ovat myös suositeltavia eli jalkaterien pyöritystä, pyöräilyliikettä yms. Yöllä voi myös käyttää halutessaan pientä tyynyä jalkojen alla. Varsinkin pitkien seisomarupeamien aikana (eli sinulla töissä) olisi hyödyllistä käyttää jonkinlaisia tukisukkia. Myös ylipaino lisää suonikohjujen syntyä eli mikäli sellaista on, niin kannattaa pyrkiä liioista kiloista eroon. Tarvittaessa suonikohjuja voidaan sitten tosiaankin poistaa kirurgisesti, mutta sinun suonikohjusi eivät vielä selvästikään tunnu olevan lähelläkään tätä vaihetta.

• Mie

Kysyjällä on selvästi jo olemassa suonikohjuvaivan perimmäinen syy, eli laskimoiden läppävaurio. Mikäli se korjattaisiin jo tässä vaiheessa, olisi kosmeettinen tulos varmasti parempi. Valitettavasti julkisen puolen leikkauskapasiteetti ei tällä hetkellä riitä näin järkevään hoitoon, joten vaihtoehdoiksi jää joko odottaa vaivan pahenemista (samalla yrittäen jarruttaa sitä lähinnä ahkeralla tukisukkien käytöllä) tai hakeutua yksityiseen leikkaukseen. On myös todennäköistä, että mikäli leikkauksen tekisi nyt, niin vaiva uusii, kun läppävaurio syntyy ajan kuluessa muihinkin, nyt vielä terveisiin laskimoihin.

• Lettityttö

Itselläni on myös samassa vaiheessa kintut. Äidiltäni on kahdesti leikattu pahat suonikohjut, todella karmiva operaatio. Olen vasta 23 vuotias mutta ensimmäisen möykyn havaitsin jo 19 vuotiaana. Jokaiselle se eteneminen on yksilöllistä, minulla liikunta ja voiteiden käyttö pysäytti käytännössä kokonaan suonikohjujen pahenemisen. Minulla on myös seisomatyö, ennemmin tai myöhemmin on tämän vuoksi vaihdettava ammattia joen päätin tehdä se ennemmin ja lähden syksyllä opiskelemaan. Liikuntaa, tukisukat, Hirudoid fortea tai Trombosol Fortea apteekista(kumpikin hyviä) ja lepoa sekä hellittelyä jaloille.

• Karin

Minulle tuli myös suonikohjut saman ikäisenä.
      Vaan en saanut niitä pois millään. Ainoa poisto olisi ollut leikkaus. Ainoa hoito jonka itse keksin jostain oli paras. Osta valkokaalin kerä irrota ensimmäiset lehdet ja pese ne haalealla vedellä ja kuivaa huolellisesti. Ota pullo tai kaulin ja manglaa lehdet pehmeiksi. Kääri yöksi kohjujen päälle ja kääri liinalla tiukasti kiinni laita jalan alle tyyny ei liian korkea. Anna vaikuttaa yön yli. Voit käyttää samasta kaalista otettuja lehtiä toiseenkin yöhön ja vielä kolmanteen. Minulle riitti vain yksi yö. Terveisiä Ruotsista.

• Tiedoton

Häipyikö koholla olleet suonikohjut tällä keinolla lopullisesti? Oletko tarvinnut esim. tukisukkia sen jälkeen?
        Taidanpa kokeilla heti ensi yönä.
        Kiitoksia kaikille, jotka olette vastanneet!
        Ajattelin että ehkä tässä vaiheessa olisi vielä jotain tehtävissä, ettei parin vuoden päästä joudu leikkaukseen.

• Lettityttö
        Tiedoton kirjoitti:

Häipyikö koholla olleet suonikohjut tällä keinolla lopullisesti? Oletko tarvinnut esim. tukisukkia sen jälkeen?
        Ajattelin että ehkä tässä vaiheessa olisi vielä jotain tehtävissä, ettei parin vuoden päästä joudu leikkaukseen.

Kerropa tuloksista sitten kun olet kokeillut muutaman päivän tuota kaalijuttua...

• Karin
        Tiedoton kirjoitti:

Kyllä minulla häipyi silloin, mutta heti lapsen saannin jälkeen näkyi jälleen sain myös kipeäksi ne Mutta käytin samaa kaali juttua jälleen. Minulle riitti vain yksi yö että taasen olin kunnossa. Tässä täytyy vain huomioida sellainen seikka että ihmisen täytyy olla normaali painoinen minä olen enemmän hoikka rakenteinen kuin normaali. Onnea matkaan sinulle ja kaikille muille. Käskekää omien Äitienne kokeilla samaa hoitoa voi olla että he pääsevät säryistä eroon kokonaan. Valmiiksi paisuneita möhkäleitä se ei enään paranna, mutta säryt kylläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe