jatkuva nenän tukkoisuus

nenäkii

Mulla on melkein aina jompi kumpi sierain tukossa. Niistäminen ei auta. Tukkoisuutta on aina kun olen nukkumassa tai lepoasennossa. Se sierain on tukossa, jonka puoleiselle kyljelle olen kääntynyt. Jos käännyn toiselle kyljelle, tukkoisuus vaihtuu toiseen sieraimeen.
Tätä on jatkunut useamman vuoden. Lääkärit eivät osanneet sanoa mitään suoraan enkä jaksa käydä tohtorilla niin usein kun tukkoisuudesta ei ole kauheasti haittaa.
Mikä ihme minua vaivaa?

89

40592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vain

Kaverini kärsi joskus samaisesta ongelmasta ja hankki itselleen nenähuuhtelukannun ja hänellä se ainakin auttoi. Siinä nenä huuhdella muistaakseni jonkinlaisella suolaliuoksella... En nyt tiedä olisko tästä sinulle apua mutta ajattelin nyt ainakin ehdottaa.

• Anonyymi

Ihan niin ja siinä suolassa ei saanolla jodia . Niitä saa ostaa ruiskeinakin nykyisin ja ruiskuttaa nenään suolaliuosta ettei tartte välttämätä ostaa kannua.

• Monimutkaista

Nenän tukkoisuuteen vaikuttavat sen tuhannet asiat:

1. millä peset vaatteitasi, onko pesuaineessa zeoliittia ?

2. miten siivoat, millä imuroit - läpipuhaltavalla imurillako ?

3. millaista ruokaa syöt ? Saatko elintarvikelisäaineita, sokeria, valkoista vehnäjauhoa ?
      Syötö tarpeeksi emäsylijäämäistä ravintoa - raakoja vihanneksia, marjoja, hedelmiä ?

4. hengitätkö meikeissäsi formaldehydiä ja Kathhon C.G:tä jotka ovat Allergialiiton luokittelemia allergiaa aiheuttavien luokassa. Ja ovat meikkien ja kosmetiikan säilöntäaineita.

Olen itse ollut koko ikäni tukkonenä, ja nenää on leikelty tosi paljon, mutta tukkoisuutta ei saatu kuriin, ennenkuin....

- lakkasin imuroimasta läpipuhaltavalla imurilla,
      - lakkasin pesemästä zeoliittia sisältävillä pesuaineilla (myös konetiskiaineissa),
      - karsin ravinnosta elintarvikelisäaineet pois,
      - lakkasin syömästä tuotteita, joissa on vähänkin vehnäjauhoja ja sokeria,
      - lakkasin käyttämästä mitä tahtojaan hygieniatuotteita,
      - käytän vain formaldehydiä ja Kathhon C.G:n vapaita kosmetiikan tuotteita

• nenäkii

Nuohan on ihan järjettömiä muutoksia.

1. Pesuaineessa ei ole zeoliittia.

2. Ei imurisysteemiä noin vain uusita.
        Onko tämä läpipuhaltava imuri sellainen tavallinen mitä kaupassa myydään ja toimii sillä periaatteella, että roskapussin takana on pyörivä roottori, joka imee roskat pussiin?

3. Hulluutta! Ei sokeria eikä vehnäjauhoja! Ei nenän tukkoisuus voi näistä johtua. Mistä sun tiedot on peräisin?
        Syön paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Miten voin välttyä lisäaineilta?

4. En meikkaa koska olen poika.

Kiva kuulla etten ole ainoa nenätukko. Jos kerran tukkoisuutta aiheuttaa niin moni asia, miksei sitten melkein kaikilla ole nenä tukossa samalla lailla?

• Hei haloo
        nenäkii kirjoitti:

Onko tämä läpipuhaltava imuri sellainen tavallinen mitä kaupassa myydään ja toimii sillä periaatteella, että roskapussin takana on pyörivä roottori, joka imee roskat pussiin?

3. Hulluutta! Ei sokeria eikä vehnäjauhoja! Ei nenän tukkoisuus voi näistä johtua. Mistä sun tiedot on peräisin?

Kiva kuulla etten ole ainoa nenätukko. Jos kerran tukkoisuutta aiheuttaa niin moni asia, miksei sitten melkein kaikilla ole nenä tukossa samalla lailla?

Eihän kaikkilla ole syöpääkään, eikä kaikilla ole astmaa. Kelaa nyt hyvä ihminen vähän.

• Monimutkaista
        nenäkii kirjoitti:

Mikä on järjetön ?
        Ellet halua kokemuksia kuulla, jatka entiseen malliin tuhnunokkana, ja ole tyytyväinen, että voit ja saat nauttia vapaasta terveyden tuhoamisesta.

Miksi ei muuteta imurisysteemiä, kuka sen kieltää ?
        Toinen vaihtoehto on, että huolehdit imuristasi, niin että kun aloitat imuroinnen, laitteesi on edellisen imuroinnin jälkeen puhdistettu, ja laitteessa on aina uusi pölypussi. Koskaan ei saa jättää vanhoja pölyjä koneeseen seisomaan ja muhimaan, vaan se pitää heittää aina pois.
        Jos tätä ei viitsi tehdä, imuria ei kannata edes esille ottaa. Vanha perinteinen siivoamistapa on silloin parempi terveyden kannalta.

Mikä on hulluutta ?
        Sokerin käyttö se vasta hulluutta onkin, samoin valkoisten venhäjauhojen.
        Nenän tukkoisuus voi johtua ihan mistä tahtojaan. Saan nenäni täysin tukkoon, kun menen ja syön siivun Oltermannin juustoa. Eipä mene kuin 10 minuuttia, ei kulje nenästä minkäänlaista ilmavirtaa.
        Saman tekee minulle vilja ja hiiva. Viinit ovat hyvin yleisiä limakalvojen turvottajia, samoin olut.

Mikä tahansa ruoka-aine voi olla turvotuksen taustalla. Miten marjasi syöt ? Sokerin kanssa`?

Vihanneksissa on sama juttu. Saan monista vihanneksista ongelmia, mm. persilja, jota on yleisesti ruuissa. Selleri, palsternakka, herne, maissi, peruna.

Jokainen on yksilö, se mikä minulle aiheuttaa ongelmia, Sinulle voi olla joku toinen ruoka-aine.
        Mun tiedot ovat peräisin elämän kokemuksesta, vuosikymmenten lääketieteellisistä tutkimuksista ja fytolääketieteestä, joka kulkee parikymmentä vuotta edellä meidän käyttämästämme ravintotieteestä. Ne joita fytolääketieteessä jo otetaan huomioon, ja on todettu, tulevat hyväksytyiksi vasta 10-20 vuotta myöhemmin yleisessä käytännössä.

Ollessasi poika, ei se mitään merkkaa. Miehet käyttävät nykyisin kosmetiikkaan enemmän rahaa kuin naiset.

Nenän tukkoisuus on erittäin vallitseva ongelma, mutta osa on siitä päässyt jo eroon, kun on tehnyt sen torjumiseksi riittävästi töitä, ja hyväksynyt sen tosiasian, että saneluaukko ei ole viemäri, eikä sinne pidä mättää kaikkea, mitä on tarjolla.

• nenäkii
        Monimutkaista kirjoitti:

Mikä on järjetön ?
        Ellet halua kokemuksia kuulla, jatka entiseen malliin tuhnunokkana, ja ole tyytyväinen, että voit ja saat nauttia vapaasta terveyden tuhoamisesta.

Toinen vaihtoehto on, että huolehdit imuristasi, niin että kun aloitat imuroinnen, laitteesi on edellisen imuroinnin jälkeen puhdistettu, ja laitteessa on aina uusi pölypussi. Koskaan ei saa jättää vanhoja pölyjä koneeseen seisomaan ja muhimaan, vaan se pitää heittää aina pois.
        Jos tätä ei viitsi tehdä, imuria ei kannata edes esille ottaa. Vanha perinteinen siivoamistapa on silloin parempi terveyden kannalta.

Mikä on hulluutta ?
        Nenän tukkoisuus voi johtua ihan mistä tahtojaan. Saan nenäni täysin tukkoon, kun menen ja syön siivun Oltermannin juustoa. Eipä mene kuin 10 minuuttia, ei kulje nenästä minkäänlaista ilmavirtaa.
        Saman tekee minulle vilja ja hiiva. Viinit ovat hyvin yleisiä limakalvojen turvottajia, samoin olut.

Mikä tahansa ruoka-aine voi olla turvotuksen taustalla. Miten marjasi syöt ? Sokerin kanssa`?

Vihanneksissa on sama juttu. Saan monista vihanneksista ongelmia, mm. persilja, jota on yleisesti ruuissa. Selleri, palsternakka, herne, maissi, peruna.

Jokainen on yksilö, se mikä minulle aiheuttaa ongelmia, Sinulle voi olla joku toinen ruoka-aine.
        Mun tiedot ovat peräisin elämän kokemuksesta, vuosikymmenten lääketieteellisistä tutkimuksista ja fytolääketieteestä, joka kulkee parikymmentä vuotta edellä meidän käyttämästämme ravintotieteestä. Ne joita fytolääketieteessä jo otetaan huomioon, ja on todettu, tulevat hyväksytyiksi vasta 10-20 vuotta myöhemmin yleisessä käytännössä.

Ollessasi poika, ei se mitään merkkaa. Miehet käyttävät nykyisin kosmetiikkaan enemmän rahaa kuin naiset.

Nenän tukkoisuus on erittäin vallitseva ongelma, mutta osa on siitä päässyt jo eroon, kun on tehnyt sen torjumiseksi riittävästi töitä, ja hyväksynyt sen tosiasian, että saneluaukko ei ole viemäri, eikä sinne pidä mättää kaikkea, mitä on tarjolla.

Tuntuu vain järjettömältä että arkipäiväiset asiat aiheuttaa nyt tämän ongelman.

Imuroinnin uusinnassa on se ongelma, että harjaa ei saa ahtaisiin paikkoihin ja keskusimuri on sitten aika työläs juttu. Ehkäpä sellainen tulee sitten omaan talooni.

Sokeria on niin monessa ruoassa, että siltä olisi todella vaikea välttyä jollei muuttaa ruokatottumuksiaan huomattavasti.
        Mistä sokerista tässä nyt on kyse? Niitähän on monenlaisia.
        Valkoisia vehnäjauhoja on käytetty kautta aikojen? Oliko muka sen käyttäjillä sitten aina nenä tukossa?

Syön marjani sellaisenaan, jos vain saan niitä jostain.

Turha tätä on jatkaa. En varmana lakkaa syömästä perunoita tai herneitä. Nehän kuuluu mun jokapäiväiseen ruokaan. Millä ne muka korvattaisiin?
        Mä luulin että tähän vaivaan auttaisi vain joku simppeli nenätippalääke, ei elintapojen huomattava muuttaminen.

Fytolääketieteestä ei löytynyt mitään tietoa googlesta tai wikipediasta, muuta kuin se että se liittyy kasveihin ja että sen lääkkeet on valmistettu kokonaan kasveista. Edes englanninkielellä ei löytynyt oikeastaan mitään.

• Monimutkaista
        nenäkii kirjoitti:

Tuntuu vain järjettömältä että arkipäiväiset asiat aiheuttaa nyt tämän ongelman.

Imuroinnin uusinnassa on se ongelma, että harjaa ei saa ahtaisiin paikkoihin ja keskusimuri on sitten aika työläs juttu. Ehkäpä sellainen tulee sitten omaan talooni.

Sokeria on niin monessa ruoassa, että siltä olisi todella vaikea välttyä jollei muuttaa ruokatottumuksiaan huomattavasti.
        Valkoisia vehnäjauhoja on käytetty kautta aikojen? Oliko muka sen käyttäjillä sitten aina nenä tukossa?

Turha tätä on jatkaa. En varmana lakkaa syömästä perunoita tai herneitä. Nehän kuuluu mun jokapäiväiseen ruokaan. Millä ne muka korvattaisiin?
        Mä luulin että tähän vaivaan auttaisi vain joku simppeli nenätippalääke, ei elintapojen huomattava muuttaminen.

Fytolääketieteestä ei löytynyt mitään tietoa googlesta tai wikipediasta, muuta kuin se että se liittyy kasveihin ja että sen lääkkeet on valmistettu kokonaan kasveista. Edes englanninkielellä ei löytynyt oikeastaan mitään.

Eivät ne arkipäiväiset asiat ongelmia aiheuta, vaan itse valinnoillaan aiheuttaa ongelmia.

Harjaa ei saa ahtaisiin paikkoihin ???? No ei pidä paikkaansa. Jos imuri ylipäätään ei sinne käy, onhan se kostea riepu yms. apuvälineet.
        Keskuspölynimuri on paljon kätevämpi kuin tavallinen imuri. Minulla on keskuspölynimuri ollut 25 vuotta. Kun ekaimuri tuli tiensä päähän, ostin tavallisen imurin, ja paskan marjat. Kyllä se vasta kömpelö on, ja se jäi nurkkaan, ja ostin uuden keskuspölynimurin.
        Vaikka tähän kannettaisiin 5 ilmaista tavallista imuria, en alkaisi niillä imuroimaan. Ovat ne sen verran kömpelöitä ja terveyden tuhoajia, että kiitos ei.

Ajattele, että sinä kokoat huushollistasi pölyt ja töhkät, sikä ihmisen ihon hilseen imuriin, ja samalla myös pölypunkit. Ja siellä ne muhii, siellä pussissa, joka on oikein hautomo kaikelle homeelle, ja itiöille, sekä pölypunkeille. Ja joka imuroinnin yhteydessä annat lisää ruokkaa niille, oikein idättelet ja kasvattelet niitä siellä.

Sitten otat, ja pölläytät kaikki ne terveydelle haitalliset itiöpölyt hengitysilmaasi.
        Miksi muuten siivotaan niska limassa ? Silmän lummeeksiko ?

Kun verrataan huushollien huoneilman puhtautta, vaikka joko mitataan ilmasta hiukkasten määrä, tai huoneilman pesuveden puhtautta, niin mitä enemmän imuroitu (läpipuhaltava imuri) ja päälisin puolin puhdas huusholli ja toinen on imuroitu milloin nyt sattuu, ja ne karvakoirat siellä sängyn alla, niin tässä jälkimäisessä on monta kertaa puhtaampii huoneilma. Eli pölyt ovat paikoillaan, eikö kierrätetty ja lingottu huoneilmaan. Pöly kestää 2-3 päivää hereästi siellä ilmassa, joten ahkera imurointi läpipuhaltavalla ilmalla on varma tae hankkia hengitystieongelmia.

Sokeroidut ruoat voi jättää syömättä, ja syö niitä vain aniharvoin. Sokeri heikentää ihmisen immuunipuolustusta, aiheuttaa jonkinmoista sokerihumalaa jos sillä on elimistöä liikaa rasitettu (kitattu sokerisia juomia cocista, limppareita yms.)
        Kyse on teollisesti puhdistetusta sokerista. Sokeria on luontaisesti monen monissa hedelmissä, marjoissa, ja ravintoaineissa. Mutta sen vaikutus muuttuu kun se puhdistetaan, ja siitä eroitellaan tärkeät ravintoaineosat.

Valkoisia vehnäjauhoja ei ole käytetty kautta aikain, tuo on ihan väärä käsitys. Sitä on ollut vasta n. 50 vuotta. Sitä ennen se oli vain juhlajauhoja, eikä arkiruokiin sitä paljoa käytetty. Ruskeat kastikkeetkin minun lapsuudessa tehtiin ruisjauhoihin. Pulla oli suurta harvinaisuutta. Äitini nuoruudessa pullaa oli jouluna ja juhannuksena. Ei ollut tällaisia ongelmia, kuin nyt, että miten elää, jos ei saisi olla valkoista vehnäjauhoja ja sokeria. Sokeri oli silloinkin suuren säännöstelyn alainen tuote, ja harvinainen tuote.

Molemmat saisi laittaa nytkin säännöstelyn alle, kun ei ihmisillä ole mitään tolkkua niiden käytössä. Ei kait voinut ollakkaan nenä tukossa, koska ei vehnäjauhoja ole käytettykään kovin kauaa ihmiskunnan historiassa.
        Vilja vaan on hyvin monille sellainen tuote, joka lisää limaisuutta.

Näin sanoi mm. kurkku ja korvatautien erikoislääkäri Rauli Mäkelä, kun käytin lasta hänen vastaanotollaan. Ja se pitää kyllä paikkaansa.

Nyt on hyvä marja-aika. Jos et itse marjassa käy, niitä saa erittäin edullisesti ostaa suoraan marjastajilta. Laita muutaman euron hintainen ilmoitus lehteen, jo löydät marjastajia, ja osta niitä pakasteeseesi, että riittää jokapäivällä ainakin puoli litraa.

Olet ymmärtänyt väärin. Miksi Sinun pitäisi lakata syömästä perunoita ja herneitä ?
        Jos olet kiinostunut kohentamaan elämänlaatuasi, niin toki hankit tietoa ja kuuntelet toisia, että saat hahmotettua itsellesi mitkä mahdollisisti voisivat olla sellaisia ruoka-aineita, joita Sinun tulee itselläsi testata.

Älä hyvä ihminen ajattele tuolla tavoin. Sinun pitää oppia seuraamaan itseäsi, ja testaamaan itseäsi, vain näin pääset asioista selville. Testaamiseen oppiminen vie kyllä vuosia aikaa, mutta kun sen oppii, niin varmasti pääset aiheuttajien jäljille.

Tuskinpa asiat ovat mitään noin yksioikoisia. Minä olen käynyt nuo simppeliodotukset myös läpi, ja latvasta kun ei puuhun nousta, se on tosiasia. Jotkut käyttää suolahuuhteluja, mutta niilläkin on musta puolensa. Kurkku- ja korvatautien erikoislääkäri sekä omassa keskussairaalassa että Mehiläisessä Helsingissä sanoi, että ne ovat vain akuutti apu, mutta niihin ei pidä jäädä krooniseen koukkuun, niillä on myös omat haittapuolensa pitkäaikaiskäytössä.

• kokemuksella
        Monimutkaista kirjoitti:

Mikä on järjetön ?

Mikä on hulluutta ?

Minä olen kärsinyt vuosikausia nenän tukkoisuudesta ja nenäverenvuodosta, lääkärit eivät ole osanneet auttaa. Jokin aika sitten minulla epäiltiin keliakiaa ja kokeilin jonkun aikaa olla ilman viljatuotteita. Eräänä päivänä huomasin että hei, minullahan kulkee hengitys vaivatta nenän kautta eikä vertakaan ollut vuotanut nenästä juuri ollenkaan. Minullakin siis ainakin nuo viljatuotteet aiheuttavat limakalvoille haittaa. Hiiva on myös epäilemättä yksi syyllinen. Toinen asia on lisä- ja säilöntäaineet, joita työnnetään joka kohtaan. Nyt olen taas puputtanut kaikkea sapuskaa menemään ja nenä on aina tukossa. Päivälläkään ei voi hengittää kuin suun kautta. Pitäisi varmaan siivota taas ruokavalikoimaa ja kokeilla onko sillä yhtä tehokas vaikutus kuin edellisellä kerralla.

• jkkdadddsad
        Monimutkaista kirjoitti:

Mikä on järjetön ?

Mikä on hulluutta ?

Vastaukset näissä ovat järjettömiä. Siksi hän ehkä haluaa kuulla toisenlaisia vastauksia, jotka oikeasti auttavat.

• joonia
        kokemuksella kirjoitti:

Minä olen kärsinyt vuosikausia nenän tukkoisuudesta ja nenäverenvuodosta, lääkärit eivät ole osanneet auttaa. Jokin aika sitten minulla epäiltiin keliakiaa ja kokeilin jonkun aikaa olla ilman viljatuotteita. Eräänä päivänä huomasin että hei, minullahan kulkee hengitys vaivatta nenän kautta eikä vertakaan ollut vuotanut nenästä juuri ollenkaan. Minullakin siis ainakin nuo viljatuotteet aiheuttavat limakalvoille haittaa. Hiiva on myös epäilemättä yksi syyllinen. Toinen asia on lisä- ja säilöntäaineet, joita työnnetään joka kohtaan. Nyt olen taas puputtanut kaikkea sapuskaa menemään ja nenä on aina tukossa. Päivälläkään ei voi hengittää kuin suun kautta. Pitäisi varmaan siivota taas ruokavalikoimaa ja kokeilla onko sillä yhtä tehokas vaikutus kuin edellisellä kerralla.

Minulla auttaa nenän limakalvojen hoitoon Bepanthen
        voide. Pumpulipuikko on hyvä työkalu. Teen sen aamuin ja illoin. Veren tulo loppui ainakin minulta.
        Tukkoisuuteen se ei auttanut. Valitettavasti.

• katsaus..
        nenäkii kirjoitti:

Kirjoitit: "Valkoisia vehnäjauhoja on käytetty kautta aikojen? Oliko muka sen käyttäjillä sitten aina nenä tukossa? "

Väärin, ei ole käytetty kautta aikain. Se on varsin uusi ja nuori terveydentuhoamiskulttuurin tuote. Oman äitini lapsuudessa ei ollut valkoista vehnäjauhoa, kuin jouluksi ja juhannukseksi sen verran että pullaletti saatiin 12 lapsiseen perheeseen. Siitä valkoisesta pullasta sai kukin yhden siivun puolta vuotta kohden.

Onhan sillä suuri ero, jos puputat päivittäin valkoista vehnäjauhotettua ruokaa, mistä sitten saat ne viljan sisältämät kuidut, entsyymit, hivenaineet ja ravinteet? Luuletko että se teollisesti lisätty muutama vitamiini korvaa viljan luonnolliset ravintoaineet?

Minun lapsuudessa ja nuoruudessa graahamjauhot olivat vallitsevia vehnäjauhoja. Nyt teistä kovinkaan moni ei edes tunne, mitä on graahamjauho, saatika sitä osaisi käyttää. Eikä graahamjauhoja ole enää kaupassa kuin kilon pusseissa ja nekin ties kuinka vanhoja, kun eihän pussiin tarvitse painaa, minkä vuoden satoa tuote on. Ennen graahamjauhoja jauhatettiin säkeittäin. Graahamjauho = kokojyvävehnäjauho.

• sudksudkt

Annan yhen vinkin, mitä ei kannata tehdä!: Jos kärsii samaisesta ongelmasta, älä joka kerta käytä mitään suihketta, koska voi käydä niin että nenä aina menee tukkoon ja kun laitat suihketta niin se aukeaa, tämän toistamiseen nenä aina menee tukkoon etkä pääse siitä eroon. nenän tukkoisuus kestää vuosia...

• ei ymmärrä
        sudksudkt kirjoitti:

Annan yhen vinkin, mitä ei kannata tehdä!: Jos kärsii samaisesta ongelmasta, älä joka kerta käytä mitään suihketta, koska voi käydä niin että nenä aina menee tukkoon ja kun laitat suihketta niin se aukeaa, tämän toistamiseen nenä aina menee tukkoon etkä pääse siitä eroon. nenän tukkoisuus kestää vuosia...

Häh, mitä kumman suihkeita pitäisi nenään sumuttaa?

• ?????
        ei ymmärrä kirjoitti:

Häh, mitä kumman suihkeita pitäisi nenään sumuttaa?

No miten olisi sellainen nenän tukkoisuuteen auttava suihke?

• Anonyymi
        Monimutkaista kirjoitti:

Mikä on järjetön ?

Mikä on hulluutta ?

Tuosta imurista sitten , itse käytän kuiva moppia kun otan pölyt pois lattialta todella hyvä keksintö

• Äiti

Nuorella pojallani on sama ongelma johon olen yrittänyt etsiä apua tuolta allergiahuoneesta, tosin hänellä ei ole todettu allergioita. Meillä on keksuspölynimuri ja nyt olen vaihtanut pesuaineet hajusteettomiin. Sokerin kieltäminen häneltä tuntuu kyllä mahdottomalta tehtävältä.
      Vinkkejä otetaan edelleen vastaan.

• Miksei ?

Entä Zeoliitti, se on hajusteita pahempi osatekijä ?
        Tiesitkö että lähes yhtä paljon on allergiaoirein reagoivia henkilöitä, vaikkei heillä allergiaa todetakkaan. Se on vain eri mekanismilla.

Miten niin sokerin kieltämin mahdottomalle ? Ei siinä ole mitään mahdottomuutta, kun vain opetat hänet toisille tavoille.

Kuivatut marjat ja hedelmät ovat tavattoman hyviä makeisten korvaajia, ja samalla saa myös ravinteita, ja väitätkö, että makeutta puuttu, vaikkei sokeria olekkaan lisätty ? Opeta lapsesi syömään kuivattuja hedelmiä ja kuivaa marjoja tai osta niitä. Myös auringonkukan siemenet ovat ihania mussuteltavia, samoin erilaiset pähkinät.

Makeutettujen juomien tialle tuoremehuja. Nyt tulee taas hyvä omenavuosi.

• ?????
        Miksei ? kirjoitti:

Tiesitkö että lähes yhtä paljon on allergiaoirein reagoivia henkilöitä, vaikkei heillä allergiaa todetakkaan. Se on vain eri mekanismilla.

Miten niin sokerin kieltämin mahdottomalle ? Ei siinä ole mitään mahdottomuutta, kun vain opetat hänet toisille tavoille.

Kuivatut marjat ja hedelmät ovat tavattoman hyviä makeisten korvaajia, ja samalla saa myös ravinteita, ja väitätkö, että makeutta puuttu, vaikkei sokeria olekkaan lisätty ? Opeta lapsesi syömään kuivattuja hedelmiä ja kuivaa marjoja tai osta niitä. Myös auringonkukan siemenet ovat ihania mussuteltavia, samoin erilaiset pähkinät.

Opeta itse, jos luulet sen olevan niin helppoa.

• tieto hyväksi
        Miksei ? kirjoitti:

Pyykinpesuaineissa oleva zeoliitti on sama asia kuin savi. Siis pesun jälkeen tulisi ravistaa ulkona hyvin tämä savi puhtaista kuivista pyykeistä tai vaihtaa tavalliseen tai nestepesuaineeseen. Myös pesukone kärsii savesta ja pilaa sen aikanaan.

• Jaos

Nenähuuhtelukannua suosittelen kokeilemaan. Siihen ei tarvitse kuin teelusikallisen suolaa ja kannullisen lämmintä vettä. Sieraimet huuhdellaan ennen nukkumaan menoa. Lopuksi laitetaan pää alaspäin ja niistetään.

Toisekseen C, E-vitamiini ja sinkki auttavat. Valmisteet olisi hyvä ostaa sitten erikseen. Halvat monivitamiinit kannattaa jättää hyllyyn, niistä ei kevene muuta kuin kukkaro.

Tuli vielä sellainen mieleen, että tupakointi ja alkoholin käyttö lisää nenätukkoisuutta. Sen nyt varmaan moni jo tiesikin.

• Ei minulla

Muistutus noista tupakoisa ja viinaksista on ihan tarpeen, eikä sittenkään mene jakoon.
        Aikoinaan eräs oikein astmaattinen henkilö, ei sitänyt juuri mitään, mutta tupakkia veti koun korsteeni.

Sanon hänelle, että en ole vakuuttunut lainkaan hänen astmastaan, kun tulla tavoin kiskoo tupakkia. Tupakki ei nänelle muak aiheuttanut astmaa.
        Nyt kiikutetaan vähän väliä pillit päällä henkihieverissä sairaalaan ja nyt puhuu, miten hän huijasi itseään, ettei muka tupakka pahenna astmaa.

Mutta katsos, tupakin tussaajat ovat erittäin päteviä itsensä huijaajia. Ei heidän nenänsä tupakista tukkoon mene, ei heidän astmansa tupakista pahene, yms.

• huh huh...
        Ei minulla kirjoitti:

Muistutus noista tupakoisa ja viinaksista on ihan tarpeen, eikä sittenkään mene jakoon.
        Aikoinaan eräs oikein astmaattinen henkilö, ei sitänyt juuri mitään, mutta tupakkia veti koun korsteeni.

Sanon hänelle, että en ole vakuuttunut lainkaan hänen astmastaan, kun tulla tavoin kiskoo tupakkia. Tupakki ei nänelle muak aiheuttanut astmaa.
        Nyt kiikutetaan vähän väliä pillit päällä henkihieverissä sairaalaan ja nyt puhuu, miten hän huijasi itseään, ettei muka tupakka pahenna astmaa.

Mutta katsos, tupakin tussaajat ovat erittäin päteviä itsensä huijaajia. Ei heidän nenänsä tupakista tukkoon mene, ei heidän astmansa tupakista pahene, yms.

Niin ja keuhkoahtauma ei ketään pelota, ei varmastikkaan. Sitä kannattaa uhmata. Hirveää katsoa tuossa lähellä olevaa ihmistä, jolla on tuo keuhkoahtauma pitkällisestä tupakoinnista. Ihminen suorastaan tukehtuu. Lääkäri olikin sanonut, että tukehtumiskuolemasta on kyse hänenkin kohdallaan.

• Mummendaalium

Suosittelen käymään apteekissa ja kyselemään mahdollisia nenäsumutteita tai muita tähän ongelmaan liittyviä lääkkeitä. Itse käytän ihan Nasoliinia jota saa apteekin hyllyltä ja ei ole kallis ~4,90€.

Kyllä itsekkin hieman "järkytyin", kun luin noita aikaisempia ideoita, koska noin radikaaleja muutoksia on hankala tehdä. Mutta voin sanoa, että jos pitäisi jättää ruokavaliosta noin paljon tavaraa pois, joita kuitenkin joka päivä tulee käytettyä niin ei se minulta ainakaan tulisi onnistumaan.

Joten ehdotan, että kokeilet ensimmäisenä mahdolliset lääkkeet ja sitten alat vasta miettimään muita vaihtoehtoja.

JA HIENOA! Huomasin, että juttu onkin jo 4 vuotta vanha, mutta joo postitan tän silti tänne.

• Kapteeni10

Pakko kommentoida tätä keskustelua omilla kokemuksilla.

Eli mulla tosiaan on ollut nenä tukossa reilu kolme vuotta. Täsmälleen samat oireet kuin keskustelun aloittajalla.

Lääkärissä olen tämän vaivan takia käynyt reilu 10 kertaa, mutta apua ei ole tullut. On tehty kaiken maailman allergiatestit ja varmaan kaikki nenäsumutteet ja pillerit on kokeiltu. Lääkkeistä ei ole kuin tilapäiseen helpoitukseen. Ainoa sumute joka oikeasti avaa nenän on Nasolin, mutta parikin lääkäriä ovat kertoneet että sen pitkä-aikainen käyttö pahentaa oireita.

Myös suolaliuoksella huuhtelua on kokeiltu. Ja myös siitä saa luonnollisin keinoin tilapäistä helpotusta. Ostin apteekista Sarvikuono-nimisen kannun joka helpottaa huuhtelua (mutta ei se silti ole vaivatonta).

Seuraavaksi ajattelin kokeilla sitä vinkkiä mitä aikaisempi kirjoittaja ehdotti. Eli viljatuotteet pois ja vitamiinia naamariin. Epäilen myös tämän keinon tehokkuutta, mutta pakko se on yrittää taistella tätä erittäin kiusallista vaivaa vastaan!

Kertokaa nyt ihmeessä muutkin kokemuksistanne. Onko jollain oireet helpottuneet?

• Susani1234
        Kapteeni10 kirjoitti:

Eli mulla tosiaan on ollut nenä tukossa reilu kolme vuotta. Täsmälleen samat oireet kuin keskustelun aloittajalla.

Lääkärissä olen tämän vaivan takia käynyt reilu 10 kertaa, mutta apua ei ole tullut. On tehty kaiken maailman allergiatestit ja varmaan kaikki nenäsumutteet ja pillerit on kokeiltu. Lääkkeistä ei ole kuin tilapäiseen helpoitukseen. Ainoa sumute joka oikeasti avaa nenän on Nasolin, mutta parikin lääkäriä ovat kertoneet että sen pitkä-aikainen käyttö pahentaa oireita.

Myös suolaliuoksella huuhtelua on kokeiltu. Ja myös siitä saa luonnollisin keinoin tilapäistä helpotusta. Ostin apteekista Sarvikuono-nimisen kannun joka helpottaa huuhtelua (mutta ei se silti ole vaivatonta).

Seuraavaksi ajattelin kokeilla sitä vinkkiä mitä aikaisempi kirjoittaja ehdotti. Eli viljatuotteet pois ja vitamiinia naamariin. Epäilen myös tämän keinon tehokkuutta, mutta pakko se on yrittää taistella tätä erittäin kiusallista vaivaa vastaan!

Kertokaa nyt ihmeessä muutkin kokemuksistanne. Onko jollain oireet helpottuneet?

Minulla myös ollut nenä tukossa läpi vuorokauden n. 10 vuotta. Tämä tuntuu olevan meillä suvussa. Käytän jatkuvasti kortisonilääkettä nasonex, jonka teho on kyllä jo hiipunut. Kokeilin myös sarvikuonoa, joka ei auttanut kovinkaan paljoa. Avaavaa eli vasokonstriktoivaa lääkettä käytän liikaa ja liian usein. Olen siis ilmeisesti niihin koukussa ja ne taitavat vaan pahentaa ongelmaani. Mutta en vaan pääse irti, kun kerran yiritin ja hengitin suun kautta 2 viikkoa ja meni hermot ja jatkoin naso ratiopharmini käyttöä.

Suklaa ja pöly näyttäisi pahentavan limaisuutta ja limaklavojen turvotusta, mutta en kyllä oikein ehdi useamminkaan siivota. Nuo a vitamiini tipat ym suolaliuos tipat eivät auta pitkässä juoksussa ainakaan mulla. Toivottavasti joku löytää jonkun keinon vielä jonain päivänä , joka muhunkin tehois.

• erlaer
        Susani1234 kirjoitti:

Minulla myös ollut nenä tukossa läpi vuorokauden n. 10 vuotta. Tämä tuntuu olevan meillä suvussa. Käytän jatkuvasti kortisonilääkettä nasonex, jonka teho on kyllä jo hiipunut. Kokeilin myös sarvikuonoa, joka ei auttanut kovinkaan paljoa. Avaavaa eli vasokonstriktoivaa lääkettä käytän liikaa ja liian usein. Olen siis ilmeisesti niihin koukussa ja ne taitavat vaan pahentaa ongelmaani. Mutta en vaan pääse irti, kun kerran yiritin ja hengitin suun kautta 2 viikkoa ja meni hermot ja jatkoin naso ratiopharmini käyttöä.

Suklaa ja pöly näyttäisi pahentavan limaisuutta ja limaklavojen turvotusta, mutta en kyllä oikein ehdi useamminkaan siivota. Nuo a vitamiini tipat ym suolaliuos tipat eivät auta pitkässä juoksussa ainakaan mulla. Toivottavasti joku löytää jonkun keinon vielä jonain päivänä , joka muhunkin tehois.

Kukaan ei ole ottanut kantaa siihen että vain toinen sierain on tukossa jos makaa. Jos on allerginen jollekin niin miten se vaikuttaa niin että toinen sierain voi olla täysin auki ja toinen tukossa?

• kanssa tukko nenä
        erlaer kirjoitti:

Kukaan ei ole ottanut kantaa siihen että vain toinen sierain on tukossa jos makaa. Jos on allerginen jollekin niin miten se vaikuttaa niin että toinen sierain voi olla täysin auki ja toinen tukossa?

Toisen puolen tukkoisuus johtuu siitä paineesta, mikä limakalvolle tulee turvotessa... Käännä kylkeä, turvotus "valuu" toiselle puolelle ja käännä kylkeä, sama homma! Maan vetovoima :) Ja selälleen ollessa joko toinen tai hetken kumpikin auki tai tukossa.. Lähinnä viittaa Siitepöly tai lemmikkieläin allergiaan.

Minulle koittivat lääkärissä erittäin pehmeä kärkistä noin 1cm nenäputkea öiksi. Putki työnnettiin nenäöntelon suulle ja sieraimen piti olla auki ennen laittoa. Putken kanssa kääntyillessä, ei kumpikaan sierain tukkeutunut, mutta haittapuolena oli satunnaiset aamulliset verenvuodot. Putki vähän hierti limakalvoja.

Nykysin määräävät muutaman kuukauden välein kahden kuukauden pätkän Kortisoni sumutetta (Flixonase esim jos oikein muistan).. Kärsivällisyys on hyve siinä hommassa, koska vaikutus saattaa alkaa vasta viikon päästä helpottamalla tukkoisuutta. Saman aikaisesti käytän Naso nenäsumutetta hankalimpina öinä.

Itse kärsinyt tukkoisesta nenästä 10v. Nyttemmin olen jo 22v ja oppinut elämään asian kanssa. Ylhäällä joittenkin "neuvot" kuulosti lähinnä fanaattiselle saarnalle, mistä kaikkien tukkonenäisten tulisi ottaa elämän-nuora. Kuuseen kun VOI kiivetä latvasta, kunhan ensin kaataa sen kuusen :) Tietenkin jokainen ITSE punnitsee mitä elämäntapa muutoksia tahtoo tehdä, mutta muistaa vaan että on toisaalta se vähän helpompikin tie!

Itse olen aivan täys jäärä, ja omapa on asiani ja tukkoisuus.. Olen kissa-allerginen, omistan puolenkymmentä kissaa, läpipuhaltava imuri ja syön mistä tykkään. Eikä siihen kenenkään ole varaa tulla sanomaan mitä voin ja mitä en voi tehdä. Ehdottaa voi, mutta ei tarvitse siitä kauheita pultteja vetää, jos aikookin syödä vaikka viljaa??? Tietenkään ei ylhäällä muutama voinu hyväksyä että on olemassa helpompiakin hoitoja ;)

Eli, niitä apuja mitä tähän aiheeseen ilmeisesti haettiin, tarkoitettiin lähinnä Kortisoni sumutteita, muita nenäsumutteita, huuhtelua jne..

• käyppä..
        erlaer kirjoitti:

Että sama juttu, kun lääkehoito kuurouttaa toisen korvan, miksi ei kuurouta molempia korvia?
        Ei tuossa ole mitään ihmettelemistä, miksi toinen on tukossa ja toinen auki. Oletkos käynyt alan spesialistilla, todennäköisesti Sul on nenän väliseinässä se ongelmatiikka.

• Vain voitettavaa
        kanssa tukko nenä kirjoitti:

Toisen puolen tukkoisuus johtuu siitä paineesta, mikä limakalvolle tulee turvotessa... Käännä kylkeä, turvotus "valuu" toiselle puolelle ja käännä kylkeä, sama homma! Maan vetovoima :) Ja selälleen ollessa joko toinen tai hetken kumpikin auki tai tukossa.. Lähinnä viittaa Siitepöly tai lemmikkieläin allergiaan.

Minulle koittivat lääkärissä erittäin pehmeä kärkistä noin 1cm nenäputkea öiksi. Putki työnnettiin nenäöntelon suulle ja sieraimen piti olla auki ennen laittoa. Putken kanssa kääntyillessä, ei kumpikaan sierain tukkeutunut, mutta haittapuolena oli satunnaiset aamulliset verenvuodot. Putki vähän hierti limakalvoja.

Nykysin määräävät muutaman kuukauden välein kahden kuukauden pätkän Kortisoni sumutetta (Flixonase esim jos oikein muistan).. Kärsivällisyys on hyve siinä hommassa, koska vaikutus saattaa alkaa vasta viikon päästä helpottamalla tukkoisuutta. Saman aikaisesti käytän Naso nenäsumutetta hankalimpina öinä.

Itse kärsinyt tukkoisesta nenästä 10v. Nyttemmin olen jo 22v ja oppinut elämään asian kanssa. Ylhäällä joittenkin "neuvot" kuulosti lähinnä fanaattiselle saarnalle, mistä kaikkien tukkonenäisten tulisi ottaa elämän-nuora. Kuuseen kun VOI kiivetä latvasta, kunhan ensin kaataa sen kuusen :) Tietenkin jokainen ITSE punnitsee mitä elämäntapa muutoksia tahtoo tehdä, mutta muistaa vaan että on toisaalta se vähän helpompikin tie!

Itse olen aivan täys jäärä, ja omapa on asiani ja tukkoisuus.. Olen kissa-allerginen, omistan puolenkymmentä kissaa, läpipuhaltava imuri ja syön mistä tykkään. Eikä siihen kenenkään ole varaa tulla sanomaan mitä voin ja mitä en voi tehdä. Ehdottaa voi, mutta ei tarvitse siitä kauheita pultteja vetää, jos aikookin syödä vaikka viljaa??? Tietenkään ei ylhäällä muutama voinu hyväksyä että on olemassa helpompiakin hoitoja ;)

Eli, niitä apuja mitä tähän aiheeseen ilmeisesti haettiin, tarkoitettiin lähinnä Kortisoni sumutteita, muita nenäsumutteita, huuhtelua jne..

Kyllä on kaikki keinot käytetty, vaan ei ole ollut ratkaisevaa apua. On myös kryohoidot annettu kahteen otteeseen, jossa siis nenän limakalvot syväjäädytetään, ja ne putoavat pois. Minulla nenän limakalvot paksuuntuivat niin kamalasti, ettei ollut kuin pienen pieni reikä enää ja seki aina tukossa.
        Kryöhoidon jälkeen vuosi meni hyvin, että ilma kulki nenän kautta, mutta sitten se taas kasvoi umpeen. Ja taas uusi kryohoito.
        Mutta se on niin epämiellyttävää, että kahdesti sen annoin tehdä, sen jälkeen olin valmis mihin tahtojaan, millaiseen elämänmuutokseen tahtojaan.

Suihkeita ja rasvoja on jos minkämoisia ollut laidasta laitaan. Ei ratkaisevaa apua. Ja ainainen poskiontelotulehdus, koska ilmastointi ei pelannut.

Nyt olen saanut jo olla reilut 10 vuotta vapaana tuosta nenätukkoisuudesta. Mielenkiinnolla seurailen ihmisten puhetta, kun dedä on dudossa... Yllättävän monilla ihmisillä näin on. Mutta jokainenhan määrittelee oman hyvinvointinsa tason, ja tekee vaihtokauppoja eri asioiden kanssa.

Minulle riitti montakymmentä vuotta nenätukkoisuutta ja poskiontelutulehdusta. Olin valmis kaikkeen, ja se on tuonut myös ratkaisun. Ei ole ollut mitään menetettävä, vain voitettavaa.

• ei maidolle
        Susani1234 kirjoitti:

Maitotuotteet laittavat limanerityksen valloilleen. Kokeilkaa jättää ne pois.

• Anonyymi
        Kapteeni10 kirjoitti:

Voi hyvää päivää!

Nenän tukkoisuuteen ei auta teidän pesuaine vaihdot, ABCDEFG -vitamiinit, päällä seisonta tai muukaan edellä kirjoitettu "hyvä kikka", jos nenässä on RAKENTEELLINEN VAIVA.

Se vaatii pienen leikkauksen, jossa nenän sisällä olevasta "purjeesta" otetaan kulma pois ja avot, kun ilma kulkee sisään. Eli ei muuta kuin erikoislääkärille mars.

• tukkonokka

Etsin tässä muiden kokemuksia ja huomasin nettitohtorin vastaavan jollekin sierainten vastavuoroisesta tukkeutumisesta ja sanoi sen olevan normaalia ( pari tuntia kertapuoli). Minua vaivaa jo vuosia ja unta häiritsevästi tukkoinen toinen tai joskus molemmat sieraimet. Otan Vicks sineksi- suihketta silloin. Se kyllä on tehokas mutta turvottaa kohta lisää. Nettitohtori kertoi kyselevälle, että vasomotorinen nuha voi korjautua atrovent nasal-suihkeella. Se rauhoittaa sierainten limakalvojen eritystä ja turvotusta. Syy voi olla turpeat nenäkuorilot. Rfta-menetelmällä sitä voidaan hoitaa. Kysykää lääkäriltänne.Itse aion niin tehdä.

• porajata

Tulipahan tuokin koettua viimeviikolla...

Kuukauden kuluttua pitäisi ilman kulkea molemmissa sieraimissa ja kuorsauskin kuulemma loppuu kuukauden odottelun jälkeen kunhan ensin lämpöhoidon aiheuttamat kudosvaurioit arpeutuvat ja nenäkuorikot samalla pienenevät

Jos muistan niin palaan asiaa seurannan merkeissä

• porajata
        porajata kirjoitti:

Tulipahan tuokin koettua viimeviikolla...

Kuukauden kuluttua pitäisi ilman kulkea molemmissa sieraimissa ja kuorsauskin kuulemma loppuu kuukauden odottelun jälkeen kunhan ensin lämpöhoidon aiheuttamat kudosvaurioit arpeutuvat ja nenäkuorikot samalla pienenevät

Jos muistan niin palaan asiaa seurannan merkeissä

Rfta-menetelmällä väjyyttä...

eka viikko tosi helppo, tippoja,rasvaa ja öljyä sieraimiin
        jotenkin tuntuu ilma kulkevan jo paremmin, kuorsauskin vähentynyt (ei joka öistä)

• porajata
        porajata kirjoitti:

Rfta-menetelmällä väjyyttä...

eka viikko tosi helppo, tippoja,rasvaa ja öljyä sieraimiin
        jotenkin tuntuu ilma kulkevan jo paremmin, kuorsauskin vähentynyt (ei joka öistä)

nyt vain öljyä sieräimiin

ilma kulkee tosi hyvin, kuorsaus vähentynyt edelleen

• porajata
        porajata kirjoitti:

nyt vain öljyä sieräimiin

ilma kulkee tosi hyvin, kuorsaus vähentynyt edelleen

Vielä noita karstoja on tullut sieraimista, öljyäkin laittelen vielä satunnaisesti

Ilma kulkee ja kuorsaus vähentynyt. loppuukohan kokonaan ?

• porajata
        porajata kirjoitti:

Vielä noita karstoja on tullut sieraimista, öljyäkin laittelen vielä satunnaisesti

Ilma kulkee ja kuorsaus vähentynyt. loppuukohan kokonaan ?

Ilma kulkee sieraimissa aika hyvin

mutta viimeviikolla oli flussaa ja silloin kuorsailin kuulemma niinkuin ennenkin

nyt taas näyttää rauhoituvan

aika kallis tuo hoito oli n. 700€ mutta kyllä kannatti hoitaa ainaki nyt siltä tuntuu

• Dukossa daas
        porajata kirjoitti:

Ilma kulkee sieraimissa aika hyvin

mutta viimeviikolla oli flussaa ja silloin kuorsailin kuulemma niinkuin ennenkin

nyt taas näyttää rauhoituvan

aika kallis tuo hoito oli n. 700€ mutta kyllä kannatti hoitaa ainaki nyt siltä tuntuu

Doh,mides duo RFTA-hoido sidden dehdiin? Dehdääkö se dukuduksessa vai puudutukdessa? Sadduko se? Mulla dedä medeee dukkoo joka ilda klo 18. Oon käyddädy Dasodexiä kybbede vuodda....

• hellikää limakalvojanne

Mulla kanssa on ollut erilaisia hengitysvaiheuksia aina ja kulkee myös suvussa. Ongelmana on herkät ja huonokuntoiset limakalvot syystä tai toisesta. Moni on herkkä hajusteille: osa alkaa yskiä, kun kurkkua kutittaa ja toisilla hajusteet taas aiheuttaa aivastelua ja pistelyä nenässä.

Kaikenkaikkiaan jos on hengitysvaihkeuksia, pitäisi alkaa siivoamaan paremmin, välttää voimakkaita kemikaaleja ja käydä ihan ensiksi allergia testeissä.

- vaihtaa vartalovoiteet, pesuaineet ja shampoot hajusteettomiin
      - opettele siivoamaan paremmin: mm. imurointi ja petivaatteiden tuuletus tavat.
      - Jos tukkoisuutta esiintyy vain nukkuessa omassa sängyssä, muttei kyläillessa muualla, on syytä pistää kaikki petivaatteet paukkupakkaseen ensi talvena tai/ja vain heittää roskiin kaikki vanhat tyynyt, peitot ja paljat. Samaa tyynyä ei saisi käyttää liian kauan, vaan se olisi vaihdettava säännöllisesti kuten hammasharjakin (mutta ei välttämättä niin usein).

Kun hengitysteitä on autettu, muttei henki oikein vieläkään kulje, voi alkaa miettimään mm. onko kodissa huono ilmanlaatu, väärä tuuletus, onko jokin ruoka-allergia, astma tai vain nesteen, rasvojen tai vitamiinin puutosta jne?

ps. Joskus huomaa itkemisen jälkeen, että kerrankin on nenän tukkoisuus poissa! Että suolaliuos huuhtelua siis vaan =D

• maitoproteiiniallergia

Minulla limakalvot paranivat kun jätin kaiken maidon, maitovalmisteet pois=maitoproteiiniallergia

• ei muutoksia

Pitäisikö muuttaa elämäntapoja, viskata hyviä vuodevaatteita roskiin, kenellä on varaa uusia tuon tuostakin vuodevaatteitaan.... tämähän sotii totuttua elämääntapaa vastaan.

• minä taas
        ei muutoksia kirjoitti:

Pitäisikö muuttaa elämäntapoja, viskata hyviä vuodevaatteita roskiin, kenellä on varaa uusia tuon tuostakin vuodevaatteitaan.... tämähän sotii totuttua elämääntapaa vastaan.

(sama hiukan muokattuna) "JOS tukkoisuutta esiintyy vain nukkuessa omassa sängyssä, muttei kyläillessa muualla, on syytä...

a) pistää kaikki petivaatteet paukkupakkaseen ensi talvena
        JA/TAI
        b) vain heittää roskiin kaikki vanhat tyynyt, peitot ja paljat.

Samaa tyynyä ei saisi käyttää liian kauan, vaan se olisi vaihdettava säännöllisesti kuten hammasharjakin (mutta ei välttämättä niin usein)."

Petivaatteet kannattaa siis pistää pakkaseen talvella. Se tappaa kaikki ötökät sieltä. Ei niitä siis tarvitse silloin roskiin heittää, mutta jos on rahaa niin miksi ei.

Yksi tyyny nyt ei kuitenkaan ole niin kallis (pari euroa), joten muutaman talven jälkeen voisi jo ihan hyvin ostaa uuden. Pääsi lepää kuitenkin tyynyn päällä, ja pää on tärkeä. Tyynyn sisässä voi muhia vaikka minkälaista (suurimman osan tappaa pakkanen) ja kiva siinä sitten hengitellä. Aina kun pää pamahtaa tyynyt, sisältää pöllähtää ulos tavaraa. Kaikkia lakanoita ei nyt tarvitse vaihtaa. Tyynyliina olisi kuitenkin ihan kiva vaihtaa useammin; ei iso, ei kallis.

• minä taas taas
        minä taas kirjoitti:

(sama hiukan muokattuna) "JOS tukkoisuutta esiintyy vain nukkuessa omassa sängyssä, muttei kyläillessa muualla, on syytä...

a) pistää kaikki petivaatteet paukkupakkaseen ensi talvena
        JA/TAI
        b) vain heittää roskiin kaikki vanhat tyynyt, peitot ja paljat.

Samaa tyynyä ei saisi käyttää liian kauan, vaan se olisi vaihdettava säännöllisesti kuten hammasharjakin (mutta ei välttämättä niin usein)."

Petivaatteet kannattaa siis pistää pakkaseen talvella. Se tappaa kaikki ötökät sieltä. Ei niitä siis tarvitse silloin roskiin heittää, mutta jos on rahaa niin miksi ei.

Yksi tyyny nyt ei kuitenkaan ole niin kallis (pari euroa), joten muutaman talven jälkeen voisi jo ihan hyvin ostaa uuden. Pääsi lepää kuitenkin tyynyn päällä, ja pää on tärkeä. Tyynyn sisässä voi muhia vaikka minkälaista (suurimman osan tappaa pakkanen) ja kiva siinä sitten hengitellä. Aina kun pää pamahtaa tyynyt, sisältää pöllähtää ulos tavaraa. Kaikkia lakanoita ei nyt tarvitse vaihtaa. Tyynyliina olisi kuitenkin ihan kiva vaihtaa useammin; ei iso, ei kallis.

Jäin miettimään noita aiemmin antamiani ohjeita, jotka heitin vain ulkomuististani. Haluaisin hiukan korjata niitä, jotta neuvoni olisivat mahdollisimman oikeat. Mm. tästä osoitteesta löytyy ohjeita otsikolla "Allergiasaneeraus ja siivous (Allergia- ja Astmaliiton opas)"

http://www.nic.fi/~sataa/oppaat/Allergiasaneeraus.htm

"Pölypunkki viihtyy vuoteessa

Pölypunkki on hämähäkkieläin ja kooltaan niin pieni, että silmä ei sitä erota. Punkin eritteet sekä murskautunut kuollut pölypunkki aiheuttavat allergisia oireita. Punkki lisääntyy ja voi hyvin, jos huoneilman kosteus on yli 50 % ja huoneilma on lämmintä. Tällaiset olosuhteet on vuoteessa, kun sitä käytetään. Aina nukkumisen jälkeen vuoteen tulisi antaa olla jonkun aikaa sijaamatta kosteuden haihduttamiseksi.

Punkkipöly pidetään kurissa säännöllisellä vuoteen puhdistmisella. Patja ja vuodevaatteet imuroidaan ja pölytetään viikottain. Sijauspatja, peite ja tyyny pestään ajoittain; 60 asteen pesulämpötilassa pölypunkit kuolevat.

Patja ja petauspatja uusitaan 8 – 10 vuoden välein laadusta riippuen. Tyyny uusitaan 2 – 3 vuoden välein. peitto 5 – 6 vuoden välein.

Punkeista pääsee eroon myös lämpökäsittelyllä. Silloin vuodevaatteet pidetään kuivassa, 60 asteisessa saunassa tunti, jolloin punkit kuolevat. Vuodevaatteiden tuuletus pakkasella tappaa valtaosan pölypunkeista. Senhetkinen punkkikasvusto voidaan hävittää kokonaan, jos on mahdollisuus tuulettaa vuodevaatteita vähintään –18asteessa 24 tuntia. Jos pakkasta on –28 astetta kaikki punkit kuolevat kuudessa tunnissa. Lämpö- ja kylmäkäsittelyjen jälkeen punkkipöly imuroidaan pois. Voimakkaasti punkkipölylle herkistyneet voivat suojata vuodevaatteet tiivispintaisella hengitettävällä suojakankaalla kuten mikrokuitu- tai tuulikankaalla tai erityisellä vuodevaatesuojuksella."

• lisää ravintoa kehii

Kyllä nuo yliherkkyysongelmat lähdetään hoitamaan kehon sisäistä kautta. Ravintolisiä, että keho saa riittävästi toimiakseen oikein.
        Entisenä moottoroituna henkgityssuojainkäyttäjänä olen kuntoutunut nimenomaan lisäravinnekäytöllä ulos kaikista noista henkgitystieongelmista sekä ruoka-aineallergioista.

Voihan sitä paukuttaa ympäristöään loputtomiin, mutta syy kyllä lähtee kunkin sisältä käsin. Elimistö ei kykene toimimaan oikein, jos se ei saa siihen tarkoitukseen riittävästi ravintoaineita.

• raadot
        minä taas taas kirjoitti:

Jäin miettimään noita aiemmin antamiani ohjeita, jotka heitin vain ulkomuististani. Haluaisin hiukan korjata niitä, jotta neuvoni olisivat mahdollisimman oikeat. Mm. tästä osoitteesta löytyy ohjeita otsikolla "Allergiasaneeraus ja siivous (Allergia- ja Astmaliiton opas)"

http://www.nic.fi/~sataa/oppaat/Allergiasaneeraus.htm

"Pölypunkki viihtyy vuoteessa

Pölypunkki on hämähäkkieläin ja kooltaan niin pieni, että silmä ei sitä erota. Punkin eritteet sekä murskautunut kuollut pölypunkki aiheuttavat allergisia oireita. Punkki lisääntyy ja voi hyvin, jos huoneilman kosteus on yli 50 % ja huoneilma on lämmintä. Tällaiset olosuhteet on vuoteessa, kun sitä käytetään. Aina nukkumisen jälkeen vuoteen tulisi antaa olla jonkun aikaa sijaamatta kosteuden haihduttamiseksi.

Punkkipöly pidetään kurissa säännöllisellä vuoteen puhdistmisella. Patja ja vuodevaatteet imuroidaan ja pölytetään viikottain. Sijauspatja, peite ja tyyny pestään ajoittain; 60 asteen pesulämpötilassa pölypunkit kuolevat.

Patja ja petauspatja uusitaan 8 – 10 vuoden välein laadusta riippuen. Tyyny uusitaan 2 – 3 vuoden välein. peitto 5 – 6 vuoden välein.

Punkeista pääsee eroon myös lämpökäsittelyllä. Silloin vuodevaatteet pidetään kuivassa, 60 asteisessa saunassa tunti, jolloin punkit kuolevat. Vuodevaatteiden tuuletus pakkasella tappaa valtaosan pölypunkeista. Senhetkinen punkkikasvusto voidaan hävittää kokonaan, jos on mahdollisuus tuulettaa vuodevaatteita vähintään –18asteessa 24 tuntia. Jos pakkasta on –28 astetta kaikki punkit kuolevat kuudessa tunnissa. Lämpö- ja kylmäkäsittelyjen jälkeen punkkipöly imuroidaan pois. Voimakkaasti punkkipölylle herkistyneet voivat suojata vuodevaatteet tiivispintaisella hengitettävällä suojakankaalla kuten mikrokuitu- tai tuulikankaalla tai erityisellä vuodevaatesuojuksella."

Mietihän pidemmälle tuota pölypunkkiasiaa. Kyllä se pölypunkin hilse ja paska on sitä, mikä oireita aiheuttaa. Kun viet vuodevaatteet pakkaseen tai saunaan, eivät ne pölypunkit sieltä vuodevaatteista minnekkään katoa. Sinne ne raadot jäävät edelleen pölisemään ja oireita aiheuttamaan. Tosin kuollessaan hidastavat kannan kasvua, mutta ne raadot siellä vuodevaatteiden sisällä, ne edelleen siellä vaan ovat henkgitykselle haitallisia.

Imuri pitää olla sellainen, että se pystyy imemään ne raadot vuodevaatteista pois, eikä siihen käy ihan mikä imuri tahtojaan.

• eräs vaan

Olen kärsinyt tai no potenut samaa vaivaa kanssa jo vuosia. yöt meni ennen miten meni kun piti kääntyillä ja vääntyillä usein yön ainaka että aukinainen sierain olisi hetken edes se alin sierain. Kunnes se meni taas tukkoon ja ei kun ympäri toiselle kyljelle.

Lopulta aloin käyttämään nasolinia joka yö, ja voi sitä autuutta kun saa nukkua koko yön vaikka samalla kyljllä kun nenä on auki. Tiedän että nasoline vaan on pahentanut oireita, mutta hällä väliä. Olen käyttänyt sirä vuosia ja vain öisin, niin ei aiheuta juuri ongelmia.

Välillä kyllä ongelmia on, jos liikaa laittaa nasoa niin nenä menee tukkoon ja sitten pitää laittaa lisää ja lisää ja... Kun tilanne menee siihen, niin hengitän väkisin suun kautta pari päivää ja laitan nasoa vähän vain yöksi. Limakalvot tottuu taas olemaan ilman nasoa, joten voin jälleen käyttää sitä vain öisin ja hengitys kulkee hyvin päivisin.

Ainoa huono puoli nasossa on se että siihen tulee oikeesti riippuvaiseksi, ei enään voi nukkua ilman sitä ja mietityttää että pitäiskö sitä alkaa kantamaan nasoa mukanaan jos vaikka tapahtuu jotain ja joutuukin olemaan yön jossain toisessa paikassa kuin kotona ja yö yhtä tuskaa ilman nasolinea. Mutta vielä en mukana kanna, ehkä joskus tai sitten en. :)

Mutta kroonisesta nuhasta, ta mikä tämä onkaan, ja öistä olen selvinnyt nasoliinin avulla. Se sopii mulle siihen asti kunnes löydän jotain parempaa :)

• K2R

Kaikkein helpoin tapa helpottaa tukkoisuuttanne on tehdä se ruokavaliota muuttamalla. Maailmassa on varmaankin vähintäänkin satoja erilaisia käyttökelpoisia ruoka-aineita, ja on vain itsensä huijaamista väittää, että muutamista ruoka-aineista, kuten viljoista ja maitotuotteista ei voisi luopua edes kokeeksi! Itsellä tukkoisuutta on ollut vuosikausia, mutta tiettyjen ruoka-aineiden ja varsinkin oluen välttäminen auttaa. On kokeiltu suihkeet, kortisonit, suolahuoneet, elixairit, ilmankostuttimet ja ties mitkä. Johtopäätös: Kokeilkaa ruokavalion muuttamista, tai lopettakaa narinat! Ryhdistäytykää ja ottakaa itseänne niskasta kiinni. Miksi edes kuvittelette vaivallenne olevan ulkoisen syyn, saati ulkoisen ratkaisun, jos syydätte lisäaineita yms sontaa kitaanne? Ottakaa vastuu itsestänne!

• Olemme yksilöitä

Minulla silmät ja nenä limottuvat ja turpoavat esim paprikasta, myös itsekasvatetusta luomusta. Siitepölytkin ja syksyn homeetkin sellaista aiheuttavat. Jos syön paljon mansikoita(luomuja siis), niin jo on taas oireita joka puolella. Valkosipuli aiheuttaa poltetta leuassa. Porkkana raakaraasteena tai tuoremehuna menee vauhdilla ja sulamatta läpi suoliston, myös luomu. Allergiatestien mukaan allergioita ei ole. Nenä on tukkoinen lähes aina. Mehupaastollakin nenä on tukossa ja turvoksissa. Silloin ei käytetä viljaa, vaan hedelmä- ja vihannesmehuja. Hiivauutteen sijasta minä käytän merilevää. Mutta kuinka ollakaan, flunssan poikasessa nenä aukeaa todella hyvin, samoin saunassa. Silloin nenä tuntuu avaralta ja ontolta, ja ilma kulkee poikkeuksellisesi molemmista sieraimista.

"Ryhdistäytykää ja ottakaa itseänne niskasta kiinni. Miksi edes kuvittelette vaivallenne olevan ulkoisen syyn, saati ulkoisen ratkaisun, jos syydätte lisäaineita yms sontaa kitaanne?"

Jos kaikkiin ongelmiin olisikin ratkaisuna just sellainen ruokavalio, joka sattuu kulloinkin olemaan muodissa, niin olishan se sadunomaisen helppoa.

• K2R
        Olemme yksilöitä kirjoitti:

Minulla silmät ja nenä limottuvat ja turpoavat esim paprikasta, myös itsekasvatetusta luomusta. Siitepölytkin ja syksyn homeetkin sellaista aiheuttavat. Jos syön paljon mansikoita(luomuja siis), niin jo on taas oireita joka puolella. Valkosipuli aiheuttaa poltetta leuassa. Porkkana raakaraasteena tai tuoremehuna menee vauhdilla ja sulamatta läpi suoliston, myös luomu. Allergiatestien mukaan allergioita ei ole. Nenä on tukkoinen lähes aina. Mehupaastollakin nenä on tukossa ja turvoksissa. Silloin ei käytetä viljaa, vaan hedelmä- ja vihannesmehuja. Hiivauutteen sijasta minä käytän merilevää. Mutta kuinka ollakaan, flunssan poikasessa nenä aukeaa todella hyvin, samoin saunassa. Silloin nenä tuntuu avaralta ja ontolta, ja ilma kulkee poikkeuksellisesi molemmista sieraimista.

"Ryhdistäytykää ja ottakaa itseänne niskasta kiinni. Miksi edes kuvittelette vaivallenne olevan ulkoisen syyn, saati ulkoisen ratkaisun, jos syydätte lisäaineita yms sontaa kitaanne?"

Jos kaikkiin ongelmiin olisikin ratkaisuna just sellainen ruokavalio, joka sattuu kulloinkin olemaan muodissa, niin olishan se sadunomaisen helppoa.

"Jos kaikkiin ongelmiin olisikin ratkaisuna just sellainen ruokavalio, joka sattuu kulloinkin olemaan muodissa, niin olishan se sadunomaisen helppoa. "

Mitä hittoa muodilla on ton kanssa tekemistä?

• hippulat vinkuu
        K2R kirjoitti:

"Jos kaikkiin ongelmiin olisikin ratkaisuna just sellainen ruokavalio, joka sattuu kulloinkin olemaan muodissa, niin olishan se sadunomaisen helppoa. "

Mitä hittoa muodilla on ton kanssa tekemistä?

Minulla on sisareni kanssa ongelmana myös nenän tukkoisuus sekä jatkuva ympärivuotinen nenän vuoto. Aina saa niistää. Olemme molemmat tutkituttaneet vuodesta toiseen jatkunutta ongelmaa ja lopullinen vastaus molemmille on ollut se että koska vanhempamme polttivat sisällä kun olimme pienieä, on se vaikuttanut limakalvoihin ja ne vain ovat jokseenkin "epäkunnossa" eikä tähän ole ratkaisua. Apuvälineitä on tietysti kuten yllä on jo mainittu mutta joudumme molemmat vain elämään rikkinäisten limakalvojemme kanssa. Nykyisessä asunnossani olen myös huomannut sen että koneellinen ilmanvaihto tuo talvisaikaan niin paljon kuivaa ilmaa sisään että nenä on talvisin enemän tukossa varsinkin öisin, ja minulla on tuo sama ilmiö että sillä kyljellä millä nukkuu, on se puoli tukossa.

• ravinto on a ja o
        hippulat vinkuu kirjoitti:

Minulla on sisareni kanssa ongelmana myös nenän tukkoisuus sekä jatkuva ympärivuotinen nenän vuoto. Aina saa niistää. Olemme molemmat tutkituttaneet vuodesta toiseen jatkunutta ongelmaa ja lopullinen vastaus molemmille on ollut se että koska vanhempamme polttivat sisällä kun olimme pienieä, on se vaikuttanut limakalvoihin ja ne vain ovat jokseenkin "epäkunnossa" eikä tähän ole ratkaisua. Apuvälineitä on tietysti kuten yllä on jo mainittu mutta joudumme molemmat vain elämään rikkinäisten limakalvojemme kanssa. Nykyisessä asunnossani olen myös huomannut sen että koneellinen ilmanvaihto tuo talvisaikaan niin paljon kuivaa ilmaa sisään että nenä on talvisin enemän tukossa varsinkin öisin, ja minulla on tuo sama ilmiö että sillä kyljellä millä nukkuu, on se puoli tukossa.

Limakalvojen kunto rakentuu - korjaantuu nimenomaan sisältä käsin. Perehdyt lisäravinteisiin, jotka tukevat limakalvojen toimintaa. Sairastan itse vaikeaa limakalvosairautta, mutta lisäravinnehoidolla asia on kyetty pitämään oireettomana. Lääketieteellisesti ei ole tarjolla kuin salvoja ja suihkeita, jotka ovat tyhjän kanssa. Limakalvojen on saatava ravintoa kyetäkseen toimimaan ja korjaantumaan.

• ravinto on a ja o kirjoitti:

Limakalvojen kunto rakentuu - korjaantuu nimenomaan sisältä käsin. Perehdyt lisäravinteisiin, jotka tukevat limakalvojen toimintaa. Sairastan itse vaikeaa limakalvosairautta, mutta lisäravinnehoidolla asia on kyetty pitämään oireettomana. Lääketieteellisesti ei ole tarjolla kuin salvoja ja suihkeita, jotka ovat tyhjän kanssa. Limakalvojen on saatava ravintoa kyetäkseen toimimaan ja korjaantumaan.

Nenän huuhtelija on kätevä keksintö joita saa apteekista, itsellä se auttaa joksikin aikaa. Itse kehitin sille nimen nenätin:-D

• Miss Marple
        Olemme yksilöitä kirjoitti:

"Mehupaastollakin nenä on tukoksissa ja turvoksissa."

Tiesitkö, että mehut valmistetaan usein hiivojen ja homeiden avulla? Ja että luonnonhiivoja on paljon esimerkiksi omenoiden, appelsiinin ja rypäleiden pinnalla? Minulle nämä eivät sovi, samoin kuin ei hiivauutekaan, kuten ei näköjään sinullekaan. Kannattaa ottaa asiasta selville, yllättävissä asioissa on hiivoja ja homeita. Jos on niille yliherkistynyt, niin oireita voi tulla kaikista lajeista, myös leivinhiivasta ja sisäilman mikrobeista. Kokeile vaan maitoa ja viljojakin, minulla auttoi. Saatat kärsiä suoliston vääränlaisesta bakteerikannasta, jossa elimistössäsi on paljon esimerkiksi hiivaa, ja ristireagoit siksi. Se pitää ensin saada kuntoon. Kuulostaa ehkä erikoiselta, mutta itse olen viimeinkin päässyt jäljille. Kannattaa ottaa asioista selvää!

• Kyllä kannatti

Täällä on vielä yksi vastaavasta ongelmasta kärsivä. Itsellä tietty vielä bonuksena se että kirkasta verta tulee kohtuu runsaasti päivittäin. Omat ongelmani ovat jatkuneet nyt noin puoli vuotta ja lääkärikäyntien määrä siellä kymmenen paikkeilla. Kaikkea on kokeiltu: antibioottia, nasolinia, kortisonia, punkteerausta, nenänhuuhtelukannua jne. Mistään ei ole ollut tietenkään mitään apua.

Miten teillä oikein alkoi nämä oireet? Itse sain jonkun ihme taudin kaukoidän reissusta. Kuume loppui viikossa, mutta tämä nenän tukkoisuus ja verenvuoto ei niin millään. Kyllä kannatti lähteä.

• jerik

ovat kuolleet sukupuuttoon. Niitä ei enää ole.Pölypunkit ovat lähes täysin kadonneet suomalaisten makuuhuoneista. Sukupuuton taustalla ovat nykyiset keinokuituiset peti- ja vuodevaatemateriaalit, jotka ovat punkkien kannalta erittäin huonoja kasvualustoja. Myös huoneistojen kuiva ilma on koitunut pölypunkkien kohtaloksi.

- Nykyisin pölypunkkeja on lähes mahdoton löytää edes tutkimuskäyttöön.

• Tepadj

Tavallisesta flunssasta lähti. Kun muut oireet loppuivat, nenän tukkoisuus jäi ja olen joutunut kolmisen vuotta naso-ratiopharmia käyttämään kun mitkään muut aineet eivät auta.

Nyt asia alkanut vaivaamaan enemmän kun tukkoisuuden lisäksi on myös aivastelua, nenän kutinaa, kirkkaan liman ja veren valumista. Lienee kolmen vuoden käytön jälkeen kuivannut limakalvot korpuiksi. Pitäisi kai hankkia jotain kosteuttavaa sumutinta tuon nykyisen lisäksi.

• Mui
      • nenaa

Mul on nenä aina joka yö kesäsin tukossa. sanotaan et allergia.
        menee joka yö 2 tuntia et saa unta :(

• ...........

Nostelen juttua. Minä olen kärsinyt täysin samanlaisesta nenäntukkoisuudesta jo 10 vuotta ku aloittajakin, loppujen lopuksi kurkkuärtyi pahasti jatkuvasta limanvuodosta. Nyt käytössä kortisoni suihke.

En nyt tiedä noista yllä olevista jutuista, paitsi huonepöly kyllä aiheuttaa aivastelua ja niiskuntaa.

• Samma Här

Minulla on aivan samanlaiset oireet kun sinulla (nenäkii) ja olen kärsinut siitä varmaan 10 vuotta. Seurauksena on ollut alituisia useita poskiontelotulehduksia eteenkin talvisin, kun pöpöt tuppaa tykkäämään kun nenä menee tukkoon ja siten ne pääsevät muhimaan siellä.

Sain lääkäristä kortisonisuihkeen ja kun olen syönyt juuri aloittamani antibioottikuurin poskiontelotulehdukseen, aion mennä Tampereella nenä-/kurkku-/korvatautien erikoislääkärille. Olen saanut suosituksen jo työterveyslääkäriltäni, että kuorikot nenässäni vasemmalla puolella ovat liian suuret ja tukkivat pienen "ilmaputken" joka pitäisi nenäni auki. Luin toisesta viestiketjusta täältä suomi24:stä kommentteja henkilöiltä jotka olivat käyneet leikkauksissa tai pienemmissä operaatioissa ja yhdelle tuttavalleni on tehty tämä sama leikkaus ja se on vähentänyt selkeästi poskiontelotulehduksia sekä auttanut hengittämään paremmin.

Tsemppiä sinulle, tiedän että tämä vaiva voi olla suhteutettuna kaiken maailman tauteihin aika pieni, mutta tiedän että se on kiusallinen.

• Jonsisjönsis

kuin vasta tänä vuonna. Poskiontelotulehduksia on ollut jo kolme tänä vuonna, ja edelleen jatkuu. Limakalvoturvotusta on kuitenkin havaittu jo v. 2007 vasemmalla puolella. Tämänvuotiset poskiontelotulehdukset ovat aina vasemmalla ja ovat kuivia, eivät liity nuhaan, eikä ole muita oireita kuin vasemman puolen pieniä kipuja silmän yläpuolella, poskessa, korvan seudulla tai leukakulmassa.

Nyt on alkanut olla samalaista yön jälkeistä turvotusta vasemmassa sieraimessa kuin aloittajalla. Ilmeisesti poskiontelon limakalvolisä painaa sieraimeen päin, jos makaa kyljellään. Polyypistä poskiontelossa puhutaan tai limakalvopullistumasta tai kystasta. Nyt saan Flixonase-tippoja nenään, ja toivon mukaan se supistaa poskiontelon limakalvoa. Tämä polyyppien mudostumistaipoumus on kai perinnöllistä, koska isällänikin oli sellaista. Olen pyytänyt päästä korvapolille leikattavaksi, mutta korvalääkjöri ei vielä tehnyt lähetettä. Ensin kokeillaan Flixonasea. Tuö kortisoni vain pelottaa. Kai se ohentaa myös nenän limakalvoa, ja sitä en tahdo, koska mulla on Sjögrenin syndrooman vuoksi kuivat limakalvot.

• typy

samat oiree oireet keukokuumeesta lähti koko räkä kierre kuivat limakalvot, yön jälkeen aamulla pahinta odotan pääsyä korva ja kurkku lääkäriinjosko on polyyppeja. kestänyt jo puoli vuotta.jäytin kaikki suihke muodot ja nenäkannut,pirullinen vaiva.vasen puoli pahin onko sulla parantunut

• -Hello_Hello-

Suosittelen sitä kannua, sarvikuonoksiko sitä nyt sanotaan.

• tissikkoviks

Onko sinulla ylävartalon lihaksia jumissa? Kaulan ja rinnan alueen lihakset aiheuttavat minulle usein tukkoisen sieraimen, mutta kun reenaan näitä lihaksia niin tukkoisuus lähtee.

• Olervo

"Kaulan ja rinnan alueen lihakset aiheuttavat minulle usain tukkoisen sieraimen,
      mutta kun reenaan näitä lihaksiani tukkoisuus lähtee"

Etköhän tarkoita juuri päinvastoin,että treenatessa hartiat ja niska jumiin tuvat.
      Mutta venyttelemällä ja hieronnalla kireät lihakset saadaan lepopituuteen.

Nenäsumutteiden käyttäjälle
      Yleispätevä ohje on,että nenäsumukkeet eivät paranna nitään,vaan niiden liikakäyttö päinvastoin aiheuttaa lisää vaurioita. Siis vain väliaikaiseen käyttöön.

Kirjoittaja "VAIN VOITETTAVAA"
      Kirjoituksestasi ei selviä mistä sait viimein pysyvää apua nenän tukkoisuuteen ja
      poskiontelotulehdukseesi.

• Asa_ _

Olen kanssa aiemmin elänyt paljon tukkoisen nenän ja -kokonaisolon kanssa. Edellä listattiinkin fiksuja keinoja, joista monet kuuluvat yleisiin terveisiin elintapoihin, mutta alla omat keinoni, joilla olen päässyt tukkoisuudesta enemmän tai vähemmän kokonaan eroon:

Asuinrakennus, jossa on ilmanlaatu kunnossa. Esim. on selvä, että joku kadunpuoleinen ensimmäisten kerrosten asunto on aivan väärä valinta allergiselle tai tukkoisesta nenästä kärsivälle. Yksi parhaista lienee modernilla täyskoneellisella ilmanvaihdolla varustettu uudehko talo. Niissäkin on lukemani mukaan kuulemma paljon homeongelmia, mutta ei onneksi ainakaan omassa nykyisessäni.
      Tekstiilien karsiminen ja ihanteellisimmillaan poistaminen näkyviltä kotona kokonaan: Ei mattoja, sohva ja muut yleensä tekstiiliverhoilun omaavat huonekalut kuten työtuoli vaihdettava nahkaisiin,
      Edelliseenkin liittyen hyvälaatuisen tiiviskuteiset satiinivuodevaatteet. Ei untuvatäytteisiä tyynyjä tai peittoa. Kokovalkoiset vuodevaatteet ovat siitä kätevät, että ne voi pestä 95-asteessa valkaisevien pesuaineiden kanssa.
      Kotona pinnat helposti siivottavissa, kirjahyllyissä lasiovet ehkäisemässä pölyn kerääntymistä jne.
      Laadukas imuri. Itse pitäisin suosituksena HEPA H12 tai H13 suodattimella varustettua imuria ja S-Bag Clinic/HEPA/AntiAllergy -pölypusseja. Suht ahkera ja säännöllinen imurointi, etenkin kun pölyä alkaa olla havaittavissa.
      Hajusteiden välttäminen kaikessa kotona.
      Terveelliset ruokailutottumukset: Vältä glukoosia eli rypälesokeria ja sakkaroosia eli ruokosokeria - siis lyhyitä prosessoituja hiilihydraatteja eli sokereita. Samoin vältä vaaleita viljatuotteita, kuten ensisijassa vehnää: Esim vaaleat leivät olisi mielestäni edullista jättää kokonaan pois. Poikkeuksena aamulla voi syödä neljänviljan täysjyväpuuroa. Pastaa valmistaessa vaaleita viljoja on vaikea välttää, joten käytä täysjyväpastaa. Rukiista valmistettua pastaa saa, mutta sitä on vaikea löytää etenkin täysjyvänä. Viimeisenä vältä suolaa ja kovia eläinrasvoja. Esim. kun valmistat jauhelijaa, niin osta paistijauhelihaa äläkä käytä rasvaa paistamiseen - ainoana poikkeuksena tulee mieleen kananmunat, jotka muuten tarttuvat pannuun - käytä silloin kookosrasvaa pieni nokare, Samoin korvaa riisi täysjyväriisillä. Herkutella saa, mutta vain silloin tällöin ja kun muuten pitää kiinni yleisestä terveellisestä linjasta.
      Vaihda kaikki kosmetiikka ja pesuaineet allergiaystävällisiin hajustamattomiin ja väriaineettomiin. Itse käytän shamppoiden, saippuan, huuhteluaineen ja pyykinpesuaineiden osalta LV:n ja Erisanin allergiaystävällisiä tuotteita.
      Liikunta.

Ota listalta mukaan, mikä itsestä tuntuu fiksulta ja hyvältä. Itselläni nuo on kaikki käytössä - ja toimii! Eikä tarvitse mitään lääkkeitä tms.

• xdfvdf

Jatkuvasta nenän tukkosuuesta kärsii mitä ilmeisimmin myös se eräs Rokkiraadion naisjuontaja, joka puhuu siellä aamupäivisin kahen miehen kanssa. Joku blondi mahtaa olla. Heinäkuussa jo dössötti hän sielä dedä dugoffa. Tänä aamuna kuuntelin taas sen kolmikon jaarituksia ja totesin vain ettei se akka ole vieläkään saanut tyhjennettyä nenäonkaloitaan. Tai saattaahan sillä olla koko ajan pyykkipoju nokassa, jos miesjuontajat haisee niin paskalle.
      No yhtä kaikki, sen yhen dössöttäjäplondin takia en jaksa koskaan kuunnella niien souta puolta minuuttia pitempään

• Kaitala

Talo, joka ei hengitä tukkii nenän. Muovikelmu seinän sisällä estää talon hengityksen. Hengittämättömään taloon pakotetaan yhteiskunnan toimesta laittamaan koneellinen ilmanvaihto. Soppa on valmis. Pahin eli se hienoin pöly pysyy rutikuivassa ilmassa, koska on kevyt kuivana, leijuu kunnes päätyy sieraimeen ja lattialle. Sieraimessa pöly tarttuu limaan. Jää sinne.

Hirsiseinäin sisällä elo viikko pari lopettaa hallitsemattoman liman tursuamisen ylähengitystiessä. Ratkaisevaa on kosteuden pääsy kokonaan puuseinän läpi. Hirsitalon lattia myös on melkos pölytön. Olettaen ettei pöhlöyksissä ole muoveja sekä koneellista ilmanvaihtoa jouduttu asentamaan uutena.

• terv.hoitaja

Veikkaan ja jopa luulen, että varsin usean nenän tukkoisuuden syy on liian harvoin vaihdetut vuodevaatteet. Tai liian harvoi pestyt. Tyynyt pitäisi pestä vähintään 4x/vuodessa ja aika ajoin pestävä patjan kuoret , täkit pari kertaa ainakin vuodessa jne... Ns tavallisten kotien vuodevaatteista on löytynyt useita eri homekantoja johtuen huonosta hygieniasta. Lakanoiden ja tyynyliinojen vaihto viikottain ei riitä, vaan tyynyliinakin pitäisi vaihtaa pari kertaa viikossa.
        Puhtaat vuodevaatteet nukuttavat hyvin.

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2015112620730275_an.shtml

• kodinrasvapommit
    • Korppi87

Kärsin samasta tukkoisuudest kunnes tajusin ostaa uuden peiton ja tyynyt. Patjatkin kannattaa imuroida joskus. Ja pitäö petivaatteet puhtaana punkeista. Myös sokerin syönnistä tulee minulle nuha seuraavana päivänä, ja vehnämätöistä jos paljon syönyt.

• syömitäsyöt

Hometalo-ongelma kaikkein pahin ja yleisin syy.

• Santra46

Samasta ongelmasta olen kärsinyt n. 3 vuotta, kunnes vuosi sitten todettiin otsa- ja poskiontelon varjostuma. Tänä vuonna olen syönyt ainakin kuusi antibioottikuuria, oikea poskiontelo on punkteerattu ainakin 7 kertaa, vasen puoli on terve, aina tulee pahan hajuista märkää, jonka lab.tutkimuksen perusteella syyksi arvioitiin viisauden hammas, joka poistettiin n. puoli sitten. Ongelma jatkui, nyt syksyllä määrättiin poistettavaksi viisi hammasta, ongelma jatkuu edelleen hampaiden poistosta huolimatta. Seuraavana on poskionteloleikkaus n. kk:n päästä.

Syy tähän jatkuvaan tukkoisuuten voi olla allergiasta johtuvaa, mutta kun itse muistelen aikaa, milloin se alkoi. oletan, että omalla kohdallani se on virusperäinen. Minulla nousi kuume, jolle ei oikein ilmennyt mitään erikoista syytä, mutta siitä jäi pitkittynyt nuha, ja siitä n. puolen vuoden kuluttua lääkärissä käytyäni sitä ei tutkittu eikä hoidettu loppuun. Uskon siis, että omalla kohdallani virus aiheutti nämä ongelmat, eikä suinkaan nuo oikealta (mätimättömät ja oireettomat) hampaat.

Niin ja minulla oireet on samat, olen kotona kerrostalossa tai maalla hirsitalossa, kylässä tai missä vain sisätiloissa, oli kesä tai talvi. Ulkona oireita ei juurikaan ole.

• TukkoisuudenHoitoon

Nenän tukkoisuuden syitä voi olla monia, esim. ympärivuotinen allerginen nuha, siitepöly- tai muu allergia, kuiva huoneilma tai vaikka poskiontelotulehdus.

Poskiontelotulehdukseen saa apteekista tehokkaan itsehoitolääkkeen, eli Sinoclear –suihkeen. Voi jopa säästyä antibioottikuurilta.

http://www.apteekkituotteet.fi/Phytosun-Sinoclear
      Ainesosat: Lyphilized natural extract of Cyclamen europaeum L, water
      Hinta noin 25 €

Nenän tukkoisuuteen ja kostutukseen auttaa myös sininen Bepanthen-emulsiovoide. Pumpulipuikolla kun voitelee nenän sieraimet niin monilla on auttanut.

Pitkäaikaiseen käyttöön nenäsumutteita ovat Nasonex, Flixonase ja Nasacort kortisonisuihkeet. Ne voivat jopa poistaa nenän polyyppeja, jolloin voi säästyä polyyppien leikkaukselta.

Lisäksi monien tukkoisiin neniin on auttanut alla olevat voiteet:

Mitä Vicks VapoRub 50 g tai 100 g
      Vaikuttavat aineet yhdessä grammassa voidetta ovat
      Levomentoli 27,5 mg, raseeminen kamferi 50,0 mg, eukalyptusöljy 15,0 mg, tärpättiöljy 50,0 mg ja tymoli 2,5 mg. Muut aineet ovat setripuuöljy ja valkovaseliini.
      50 gramman purkki, hinta 15,60 e nettiapteekissa.

TAI

Sniffer Super Rub 25 g Tuotteen lisätiedot

Ainesosat
      Waxola 319, Polyglyceryl-3 Distearate, Aroma (Cinnamomum camphora, Mentha piperita, Trachyspermum ammi, Pinus longifolia, Eucalyptus globulus, Myristica fragrans).
      Hinta n. 5,90 nettiapteekissa

Monia on auttanut myös nenäkannun, eli sarvikuonon käyttö. Käyttöhjeet linkin kautta: http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono/kohje.html

http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/NENAeHUUHTELUKANNU-SARVIKUONO
      Hinta apteekissa n. 8,50 €

Muista laittaa merisuolaa sopivan lämpöiseen veteen, eli yksi mitallinen kannuun.

Kuivan nenän hoitoon/kosteuttamiseen on paljon erilaisia tuotteita. Joissakin niissä voi olla aineita, jotka eivät kaikille käy, esim. pähkinääkin jopa, joten lukekaa tuotesisältö ennen ostamista. Pelkkä suolavesisuihke tai -tipat voi myös auttaa ja käy myös ihan pienillekin vauvoille.

https://www.nettiapteekki.fi/tuotteet/536/kuiva-nena/

Tämä sopii itselleni eli A-vita plus suihke http://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Eura/Products/2063154

• Tukkoisuus

Vain voitettavaa kirjoitti 2.10.2009 19:33, ettei ole kymmeneen vuoteen kärsinyt enää tukkoisuudesta, vaikka sitä ennen tilanne oli äärimmäisen hankala nenän limakalvojen paksuuntumisen vuoksi, eikä edes limakalvojen jäädytyshoito auttanut.

Minkähän vuoksi hän ei voinut kirjoittaa, tietääkö hän syytä, miksi hänen nenänsä ei enää olekaan tukossa....d

Jos siis saatte avun nenän tukkoisuuteen, niin kerrottehan muillekin, mitä auttoi. Kiitos.

Vaikka ketju on aloitettu vuosia sitten, niin aihe ei valitettavasti vanhene.

• äiti17

Pojallani todettiin ainakin liian paksut tai turpeat kuorikot nenän limakalvon alla, joita nukutuksessa sitten ohennettiin...nyt odotellaan tuloksia. Polttoa ei suositeltu, sillä sen jälkeen ei voi kuulemma enää ohentaa kuorikoita.

• Anonyymi

Kuivan nenän hoitoon, paras keino on hyvälaatuinen kylmäpuristettu oliiviöljy. Sitä vanupuikkoon ja sillä hierotaan sieraimia. Toimii! Eikä tule hoito kalliiksi, 750ml pullo
      maksaa alle 8,00 euroa, joten on turha maksaa 10-15 ml apteekki pullosta enemmän, kuin mitä oliiviöljy maksaa ja lopputulos on ainakin yhtä hyvä kuin apteekki kama.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Mulla on useasti nenä tukossa, varsinkin vasen puoli. Myös luulen et mulla on vasomotorinen nuha. Nenä valuu jos mistäkin syystä. Flunssassa lähes aina tulee poskiontelotulehdus ja mulla se on sellainen kuiva ja nenä ihan tukossa. Ei haista eikä maista. Sarvikuonoa en ole nyt käyttänyt sillä kerran poskiontelotulehduksen oltua päällä sain myös silmätulehduksen. Se suolavesi taisi työntää räkää myös silmiin. Talvi on paras ulkona mutta kesäkuuma vaan pahentaa tukkoisuutta. Ei ole todettu mitään allergioita.

• Anonyymi

Maito poissa.

• Anonyymi

Minulla oli tukkoisuutta nenässä. Menin lääkäriin. Hän sanoi: " Pöly ja huoneilman lämmitys. "
      Nyt syksyllä on alkanut huoneilman lämmitys. Pitää rasvata ihoa enemmän. Lisäksi vedän päivittäin kulkureitiltä varrellisella kumilastalla pölyt pois. Ihmettelen aina sitä pölyn määrää. Koskaan lastaus ei ole ollut turhaa. Olen miltei hävittänyt matot. Jos tulee vieras, niin voin heittää jonkun maton lattiaan. Huoneen reunoilta pyyhin kerran viikossa pölyt pois. Tämä on auttanut. Nenä pysyy auki.

• Anonyymi

Minä nipistellen aamuisin sinne puolelle päivälle asti , en ole aikaisemmin koskaan tarvinnut.
      Kollegani sanoi että kun ikääntyy niin limakalvot keikkuneet ja moni saa sen nuhan tunteen . Ystävä pariskunta sanoi että hekin molemmat kulkevasta edestakaisin hakemassa talouspaperia keittiöstä kun nenä on muka tukossa samalla kun se virtaa.

• Anonyymi

Voin oikealla kyljelläni leväten hengitellä nenän kautta vapaammin. Se auttaa nenä-tukkoisuudessa hiukan.
        Sydämen rytmihäiriöihin on määrätty lääke joka päivä.

• Anonyymi

Saatko riittävästi kaikkia ravintoaineita? En usko.
      Ensimmäiseksi Sinuna pohtisin A- ja D-vitamiinin saantia. Näitä vitamiineja saa hyvin voista ja muista levitteistä, joissa on voita, ja kalanmaksaöljystä. Itse syön runsaasti voita.
      Kivennäisaineista ensimmäiseksi pohtisin kuparin (Cu), sinkin (Zn), magnesiumin (Mg) ja kenties kromin (Cr) saantia. Kivennäisainelisiä saa tabletteinakin.
      Kannattaa syödä runsaasti täysjyväleipää, etenkin täysjyväruisleipää.
      Kirjastoista voi löytyä kirjoja, joissa on taulukoita, joista näkyy, minkä verran missäkin ruuassa on mitäkin ravintoainetta. Olisikohan yhden sellaisen kirjan nimi Ravintoainetaulukot?

Paranemista ja terveyttä!

• Anonyymi

Muistuttaisin vielä, että hetipaikalla ravintoainelähteen käyttämisen aloittamisen jälkeen ei tule parannusta terveyteen, vaan vaikutusta voi alkaa ilmetä 1 - 2 viikon käyttämisen jälkeen...

• Anonyymi

Ensimmäiseksi-pohdittaviin vitamiineihin lisäisin vielä C-vitamiinin. Sitä saa kätevästi tableteistakin (200 - 500 mg/tabletti), varsinkin, jos rahat ovat tiukilla eikä ole varaa ostaa monenlaisia ruoka-aineita, joista saisi C-vitamiinia.

Syötäessä ei kannata juoda. Runsas neste haittaa ruuansulatusta ja ruuan ravintoaineiden hyväksikäyttöä. Juomisen ja syömisen välillä on hyvä olla 1,5 - 2 tuntia.

• Anonyymi

Taulukosta-katsomisen jälkeen korjaan, että D-vitamiinia ei VOISSA paljoa ole. Muistin väärin. A-vitamiinia on.
        Kalanmaksaöljyssä on sitäkin D-vitamiinia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      130
      3639
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1865
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1661
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1372
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      115
      1216
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      91
      1212
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1089
    8. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      28
      1012
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      66
      970
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      100
      964
    Aihe