vauhti?

E.M

Haluisin tietää, mihin aikaan ihmiset vetää maratonin? Mikä ois normaali aika, jos peruskunto on ihan ok.

15

2468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KePa

Peruskunto on "OK" on hieman suurpiirteinen käsitys.
      Mutta alle 2 tunnin pitäis mennä hyvällä peruskunnolla. Lisäämällä harjoitusta ja ennenkaikkea koventamalla harjoitusta pitäisi parin vuoden treenamisella päästä jo 1.30.
      1.20--1.30 ajat vaatii jo runsaasti lisää treenikilometrejä, hyvää tekniikkaa, oikeanlaista treenausta, hyviä välineitä, energiahuoltoa, peesiapua jne.
      Ja ajat alle 1.20, lahjoja, valmennusta, lisää treeniä jne...

• 2min/km

Olen aika pitkälti samaa mieltä arvioitesi kanssa. Tietenkin tuo 1.30 parin vuoden treeenaamisella täydellä 42 kilometrin matkalla olisi kova saavutus.

Minusta miehen (eli tosi kovan tekijän) erottaa pojasta se, että jos maratonin pystyy vetämään 2 min/km tai sen alle olevaa vauhtia! Etenkin Suomen pröpöisillä teillä. Katselin mm. tämän vuoden Forssan Suvi-illan (mm. SM-kisa) aikoja ja tuohon ed. mainittuun vauhtiin ei pystynyt kuin 7 suomalaista luistelijaa! Sauvojista ei yksikään! Matkahan Forssassa oli 40 km.

Sitä myöskin ihmettelen, että jo vuosia sitten maailmalla maraton (42 km) olisi vedetty alle tunnin ja vielä suomalaisiakin tunnin alittajia olisi ollut mukana! Miksi tuollaisia aikoja ei luistella enää, vaikka välineiden olisi pitänyt kehittyä noista ajoista huomattavasti mm. 100 mm:n pyörät? Vaikuttaa, että ajat vain huononevat..

• joo
        2min/km kirjoitti:

Olen aika pitkälti samaa mieltä arvioitesi kanssa. Tietenkin tuo 1.30 parin vuoden treeenaamisella täydellä 42 kilometrin matkalla olisi kova saavutus.

Minusta miehen (eli tosi kovan tekijän) erottaa pojasta se, että jos maratonin pystyy vetämään 2 min/km tai sen alle olevaa vauhtia! Etenkin Suomen pröpöisillä teillä. Katselin mm. tämän vuoden Forssan Suvi-illan (mm. SM-kisa) aikoja ja tuohon ed. mainittuun vauhtiin ei pystynyt kuin 7 suomalaista luistelijaa! Sauvojista ei yksikään! Matkahan Forssassa oli 40 km.

Sitä myöskin ihmettelen, että jo vuosia sitten maailmalla maraton (42 km) olisi vedetty alle tunnin ja vielä suomalaisiakin tunnin alittajia olisi ollut mukana! Miksi tuollaisia aikoja ei luistella enää, vaikka välineiden olisi pitänyt kehittyä noista ajoista huomattavasti mm. 100 mm:n pyörät? Vaikuttaa, että ajat vain huononevat..

Kyl jos vauhti on alle 2 minsaa/kilsa niin on jo ammatti mies, et mahda itekkään päästä tuohon vauhtiin edes hetkellisesti? saatikka sitten maratonilla

• KePa
        joo kirjoitti:

Kyl jos vauhti on alle 2 minsaa/kilsa niin on jo ammatti mies, et mahda itekkään päästä tuohon vauhtiin edes hetkellisesti? saatikka sitten maratonilla

Kyllä alle 2min/km vauhti on muutaman vuoden treenaamisella mahdollista. Se tietenkin edellyttää kovatehoista treenaamista ja tekniikan omaksumista.
        Ei riitä että käy "joskus vähän luistelemassa".
        Myös punttitreeni, mäkivedot, kilpaileminen yms. on osana treeniä.
        Oon luistellut 42km maratonin 1.50 kilometrivauhtia kolmen vuoden harjoittelulla ja siinäkin treenaamiseen panostaminen ei ole ollut vielä lähelläkään 100%.

• 2min/km
        joo kirjoitti:

Juu en ole ammattimies, kuten tuo KePa. 1 kilometrin matkan olen päässyt alle tuon haamuajan. Joten toivoa on, kun jaksaa treenata :-)

Tuon testin tein siten, että mittasin tarkasti 1000 metrin matkan sileällä asfaltilla. Luistelin sen sitten ensin toiseen suuntaan ja sitten reilun palautuksen jälkeen toiseen suuntaan. Yhteisaika jäi hitusen alle 4 minuutin! Testatkaa tekin, että onko teillä edes toivoa yltää joskus alle 1.24:n alle 42 kilometrillä.

• furbo
        2min/km kirjoitti:

kyllä välinekehitys on kasvattanut jonkin verran vauhteja.. pari vuotta sitten yksittäinen alle tunnin maratooni johtui lähinnä olosuhteista.. tasainen asfaltti (sileä), ei mäkiä, palon suoraa tietä, ei sadetta... myös kilpailun luonne vaan sattui olemaan kovavauhtinen. kysehän ei ole kuitenkaan ajasta vaan siitä kuka on ekana maalissa ´(ainakin huipulla) ja kun vauhti on epätasainen niin keskivauhti on hitaampaa ja luistelu rankempaa.

suomessa tuollaiset noin tunnin maratonajat ovat vaikeita, koska suomessa huippuja on vähän (ei saada isoa pääjoukkoa mikä menisi kovaa), ulkomaalaiset eivät yleensä halua tulla suomeen kisoihin (ei kovia kisoja & rahaa) ja asfaltti suomessa on huonoa (pyöräteillä voi olla hyvää, mutta ei niissä iso joukko voi luistella kovaa). Sveitsin inline cupista voi ottaa mallia miten kisat pitää järjestää, miten saadaan lajille lisää harrastajia, miten saadaan ulkomaisia kilpailijoita (huippuja ja harrastajia) ja miten saadaan kovavauhtisia kisoja.

• KePa kirjoitti:

Kyllä alle 2min/km vauhti on muutaman vuoden treenaamisella mahdollista. Se tietenkin edellyttää kovatehoista treenaamista ja tekniikan omaksumista.
        Ei riitä että käy "joskus vähän luistelemassa".
        Myös punttitreeni, mäkivedot, kilpaileminen yms. on osana treeniä.
        Oon luistellut 42km maratonin 1.50 kilometrivauhtia kolmen vuoden harjoittelulla ja siinäkin treenaamiseen panostaminen ei ole ollut vielä lähelläkään 100%.

Tere KePa!
        Pakko olla utelias? Millanen luistelutausta sulla on? Ootko esim. kiekkoo pelannu nuorempana?
        Ite oon ikäluokkaa 40 ja tuntuu että tollasiin aikoihin ei oo mitään jakoo...Itellä on luistelutautaa tosi paljon nuorempana ja jonkunlainen tekniikkakin on varmaan hallussa mutta toi 2 minsaa per kilsa kuulostaa kyl meikäläisittäin hurjalta!
        Jotta jos KePa viittit niin kerros vähä taustaa, millä sää tollaseen kyytiin oot ittes virittäny???
        Tänks!!!!!

• KePa
        ILIMARI kirjoitti:

Tere KePa!
        Pakko olla utelias? Millanen luistelutausta sulla on? Ootko esim. kiekkoo pelannu nuorempana?
        Ite oon ikäluokkaa 40 ja tuntuu että tollasiin aikoihin ei oo mitään jakoo...Itellä on luistelutautaa tosi paljon nuorempana ja jonkunlainen tekniikkakin on varmaan hallussa mutta toi 2 minsaa per kilsa kuulostaa kyl meikäläisittäin hurjalta!
        Jotta jos KePa viittit niin kerros vähä taustaa, millä sää tollaseen kyytiin oot ittes virittäny???
        Tänks!!!!!

Vakavamielisen liikunnanharrastamisen aloitin v2000, hiihdon, pyöräilyn ja punttisalin. Sitä ennen liikunta oli vähemmän aktiivista. Rullaluistelun aloitin 2002, aikaisempaa luistelutaustaa ei ole.

Kesässä tulee luisteltua noin 2500-3000km??, melko kovatehoisia tunnin lenkkejä sekä fillarointia. Kausi kestää toukokuusta marraskuuhun. Kesällä treenien välissä kierrän kisoja. Talvella hiihdän sekä käyn punttisalilla ympäri vuoden. Jonkun verran myös luistelen jäällä. Hyvä luistelutekniikka ja hyvät välineet on tietysti olennainen osa lajia.

Treenaaminen on myös paljon muuta kuin ajankäyttöä lenkillä tai puntilla, pitää syödä hyvin ja oikein, treenata tarpeeksi muttei liikaa. Ajoittaa kuntoa kisoihin ja levätä silloin kun siltä tuntuu. Ylitreenamisella ei saa tappaa motivaatiota tai harrastuksen mielekkyyttä, kehitys on hidasta ja vuosia kestävää, siis on turhaa kiirehtiä.

Kun halutaan tulosta on selvää että treenin määrää ja kovuutta on lisättävä, tämä taas vaatii lisää motivaatiota. Kehityksen huipun saavuttamisessa on kyse psyykkeestä, on motivaatio, on mahdollisuus.

Iästä sen verran että Suomessa on itseäni kovempia luistelijoita 40v sarjassa...;)

• KePa
        furbo kirjoitti:

kyllä välinekehitys on kasvattanut jonkin verran vauhteja.. pari vuotta sitten yksittäinen alle tunnin maratooni johtui lähinnä olosuhteista.. tasainen asfaltti (sileä), ei mäkiä, palon suoraa tietä, ei sadetta... myös kilpailun luonne vaan sattui olemaan kovavauhtinen. kysehän ei ole kuitenkaan ajasta vaan siitä kuka on ekana maalissa ´(ainakin huipulla) ja kun vauhti on epätasainen niin keskivauhti on hitaampaa ja luistelu rankempaa.

suomessa tuollaiset noin tunnin maratonajat ovat vaikeita, koska suomessa huippuja on vähän (ei saada isoa pääjoukkoa mikä menisi kovaa), ulkomaalaiset eivät yleensä halua tulla suomeen kisoihin (ei kovia kisoja & rahaa) ja asfaltti suomessa on huonoa (pyöräteillä voi olla hyvää, mutta ei niissä iso joukko voi luistella kovaa). Sveitsin inline cupista voi ottaa mallia miten kisat pitää järjestää, miten saadaan lajille lisää harrastajia, miten saadaan ulkomaisia kilpailijoita (huippuja ja harrastajia) ja miten saadaan kovavauhtisia kisoja.

En tiedä, mutta ehkä nuo huippuajat on luisteltu kovilla summilla, sovitaan että sponsorit maksaa palkkion huippuajasta ja sitten mennään kovaa.
        Monessa muussakin lajissa ja aika useinkin ratkaisut tehdään loppumetreillä esim. pyöräily ja ratajuoksut. Muuten kisa on kyttäilyä ja iskupaikkojen hakemista. Taktiikan osuus on merkittävä.

• poiu
        ILIMARI kirjoitti:

Tere KePa!
        Tänks!!!!!

> nuorempana ja jonkunlainen tekniikkakin on varmaan > hallussa mutta toi 2 minsaa per kilsa kuulostaa

Itse en 1:24:ään pääse, mutta tavoitteena on kylläkin. Tuota toista keskustelua seuranneena suosittelen heittämään sauvat nurkkaan ja hakemaan lisää vauhtia luistelutekniikasta, jos tuo 30km/h kiinnostaa.

• poiu kirjoitti:

> nuorempana ja jonkunlainen tekniikkakin on varmaan > hallussa mutta toi 2 minsaa per kilsa kuulostaa

Itse en 1:24:ään pääse, mutta tavoitteena on kylläkin. Tuota toista keskustelua seuranneena suosittelen heittämään sauvat nurkkaan ja hakemaan lisää vauhtia luistelutekniikasta, jos tuo 30km/h kiinnostaa.

Joo,ens kesänä sauvat varmaan lentää nurkkaan vaikka en mää sitä ton ajan takia tee! Nyt oon sellasessa 1.40-1.45 maraton kunnossa ja hirvee motiweissöni jäi ens kesälle kun yksikään tän kauden kisailuista ei mennyt ihan putkeen!
        Kyllä mun suurin tavoitteeni on osallistua sellaseen suomalaiseen rullistapahtumaan missä koko kaupunki ja kaiken sorttiset rullaluistelijat on yhen päivän ajan yhteistuumin rullailutapahtuman takana...tästä jo samalla foorumilla kirjotinkin...siinä on meikäläisen suurin rullaluistelutavoite!!!!

• Jukkakoo
        KePa kirjoitti:

En tiedä, mutta ehkä nuo huippuajat on luisteltu kovilla summilla, sovitaan että sponsorit maksaa palkkion huippuajasta ja sitten mennään kovaa.
        Monessa muussakin lajissa ja aika useinkin ratkaisut tehdään loppumetreillä esim. pyöräily ja ratajuoksut. Muuten kisa on kyttäilyä ja iskupaikkojen hakemista. Taktiikan osuus on merkittävä.

Mielenkiintoisia nuo KePan jutut kun kolmen vuoden treenillä saavutetaan alle 2 min kilometrivauhti ja ilman luistelutaustaa. Itse olen suurinpiirtein puolet pidemmässä ajassa päässyt juuri ja juuri 2 min km-vauhtiin kilpahiihtotaustalla. Sun täytyy olla ihan Suomen huippuja, kesän SM-kisoissa kärki luisteli n. 1.45 km-vauhtia. Mitä kisoja kiersit tänä kesänä ja minkälaisin tuloksin?

• KePa
        Jukkakoo kirjoitti:

Mielenkiintoisia nuo KePan jutut kun kolmen vuoden treenillä saavutetaan alle 2 min kilometrivauhti ja ilman luistelutaustaa. Itse olen suurinpiirtein puolet pidemmässä ajassa päässyt juuri ja juuri 2 min km-vauhtiin kilpahiihtotaustalla. Sun täytyy olla ihan Suomen huippuja, kesän SM-kisoissa kärki luisteli n. 1.45 km-vauhtia. Mitä kisoja kiersit tänä kesänä ja minkälaisin tuloksin?

Siihen, miten kolmessa vuodessa pääsee 1.50/km, on tietysti henkilökohtainen asia, enkä osaa sanoa mitä teen eri tavalla kuin muut tai miksi kehitys on ollut tämä. Omaksuin DP-tekniikan heti alussa ja laji tuntui sopivan minulle teknisesti hyvin.

Jos verrataan hiihtoa ja luistelua, on laji täysin eri. Hiihdossa vauhtia saadaan suureksi osaksi ylävartalon lihaksilla, kun luistelussa taas ylävartalolla ei vauhtia lisätä, samoin potkutekniikka on täysin eri. Yleisimmin tämän huomaa siitä, että sauvaluistelijat eivät lajinvaihdon jälkeen heti pärjää rullaluistelussa.

Tänä kesänä olen kiertänyt 10-20 kilpailua ulkomailla että kotimaassa.

• vauhti
        KePa kirjoitti:

Siihen, miten kolmessa vuodessa pääsee 1.50/km, on tietysti henkilökohtainen asia, enkä osaa sanoa mitä teen eri tavalla kuin muut tai miksi kehitys on ollut tämä. Omaksuin DP-tekniikan heti alussa ja laji tuntui sopivan minulle teknisesti hyvin.

Jos verrataan hiihtoa ja luistelua, on laji täysin eri. Hiihdossa vauhtia saadaan suureksi osaksi ylävartalon lihaksilla, kun luistelussa taas ylävartalolla ei vauhtia lisätä, samoin potkutekniikka on täysin eri. Yleisimmin tämän huomaa siitä, että sauvaluistelijat eivät lajinvaihdon jälkeen heti pärjää rullaluistelussa.

KePa:han taitaa olla vallan gepardi kun nuin kovaa menee :)

• Jukkakoo
        KePa kirjoitti:

Olitko KePa maantieluistelun SM-kisassa Forssassa tänä kesänä? Ja kerro vähän mitä muita kisoja kiersit, ajattelin vaan että ollaankohan oltu samalla viivalla jossain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka tekee näitä aloituksia

jotka aina ovat tällaisia.... Nämä on jonkun saman ihmisen käsialaa, joka paukuttaa tänne loputtomasti ketjuja, joissa
      Ikävä
      62
      5836
    2. Oot mahtava tyyppi

En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot
      Ikävä
      43
      3968
    3. Persujen kannatusromahduksen syynä bensan ja kaljan hinnan nostot

Marinin aikaan bensalitra 1,3e ja laatikon Sandelsia sai Lidlistaä 22 eurolla. Nyt hinnat ovat nousseet noin 50 prosent
      Maailman menoa
      266
      3666
    4. Juhana Vartiainen(ex-sd): Köyhien pitää tehdä jotain elämälleen säilyttääkseen tukensa

Juhana Vartiainen ehdottaa Suomeen ”Tanskan mallia”, jossa sosiaaliturvaa saadakseen pitäisi hakea ensisijaisesti etuuks
      Maailman menoa
      301
      3603
    5. Persut ja Tall poppy -syndrooma

Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky
      Maailman menoa
      5
      3238
    6. Miksi tunnustukselliset muslimit saapuvat länteen?

Onko koskaan kysytty, että miksi islamilaisesta maailmasta tuleva tunnustuksellinen muslimi tarvitsisi turvapaikkaa väär
      Maailman menoa
      357
      2856
    7. Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti

– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm
      Maailman menoa
      38
      2410
    8. Rydmanin nousu sote-ministeriksi on kauttaaltaan irvokas

Mutta samalla se oli ainut todennäköinen lopputulema. Se myös alleviivaa sitä, mistä tällä hallituksella ja aivan erityi
      Maailman menoa
      346
      2123
    9. Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?

He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun
      Maailman menoa
      94
      2084
    10. En ymmärrä näitä SDP:n ja muun vasemmiston kannattajia

Eivätkö ihmiset tiedä, että Suomen ongelmat johtuvat vasemmistolaisesta yhteiskuntamallista? Suomessa on ollut vasemmis
      Maailman menoa
      154
      1891
    Aihe