Homeopatiasta vielä

Tiedämmekö jo kaiken

Luojan kiitos tällä palstalla on ihania ihmisiä jotka jaksavat asiallisesti kertoa homeopatiasta ja oikoa vääriä käsityksiä ja silkkaa tietämättömyyttä siitä. Itseltäni meni pinna kun luin törttöjä kommentteja ihmisiltä, jotka eivät tiedä homeopatiasta mitään ja ovat vieläpä ylpeitä kun osaavat sitä mollata.Tieteeseen aina vaan vedotaan ja vaaditaan todisteita eikä muisteta katsoa taaksepäin tieteen historiaan; siellä on rivissä sen hetkisen "huipputieteen" typeryyksiä, noloja täyskäännöksiä ja silkkaa idiotismia. Moni asia, josta ennen ei ollut tieteellä harmainta hajuakaan on nykyään hyväksyttyä kun siitä vihdoinkin saatiin autuaaksi tekevät tieteelliset todisteet. Se todisteluko asiasta teki totta vai olisiko sittenkin niin, että se oli totta koko ajan? Eikä ole mitään vaikutusta sillä, että moni ihminen kertoo saaneensa apua vaivoihinsa ja suorastaan parantuneensa. Väärin parannuttu sinä houkkio, kiljuu skeptikkojen lauma; luulet vaan parantuneesi, kiekuu toinen samanlaisten yksisilmäisten porukka. Eniten homeopatiaa pilkkaavat ne ihmisparat, jotka eivät ole sitä koskaan kokeilleet tai ovat kuulleet serkun kummin kaimalta, että se ei toiminut.Lääkäritkö sitten aina onnistuvat parantamaan ja kukaan ei kuole kun on saanut tieteellistä hoitoa? Salli mun nauraa! Mitä tulee tieteellisiin todisteisiin niin lääkärit ovat muutamilla kokeilla yrittäneet todistaa homeopatian toimivuutta mutta kokeet ovat kaatuneet siihen, etteivät lääkärit jaksa ymmärtää sitä, että homeopatia on äärimmäisen yksilöllistä. Koko ryhmälle on annettu samaa lääkettä ja sitten paukutellaan henkseleitä kun "humpuuki"homeopatia vaikutti vain esim. kahteen sadasta koehenkilöstä eli tehdään se johtopäätös , ettei koko hommasta ole mihinkään. Todellisuudessa nuo kaksi saivat oikean lääkeaineen ja se vaikutti heihin ja muiden olisi pitänyt saada oma YKSILÖLLINEN aineensa, joka olisi vaikuttanut heihin. Tähän kompastutaan aina kun "oikea" lääketiede kohtaa homeopatian. Tällä kaikella en suinkaan tarkoita sitä, että lääkärit ja lääketiede pitäisi hylätä ja kaikkien käyttää homeopatiaa vaan että jättäisitte, tiedeuskovaiset,vähän vähemmälle sellaisten asioiden parjaamisen, jotka jo huomenna voivat ihan oikeasti osoittautua tosiksi. Tieteellä on vielä paljon löytöjä edessään ja sinä skeptikko siellä,joka luet tätä juuri nyt, uskotko tosissasi, että tiede tietää jo kaiken kaikesta ja muulla ei ole mitään arvoa? Historia puhuu totta vieköön toista!

36

1380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedämmekö jo kaiken

      oli tietysti odotettavissa. Asiatonta kuinka mikä. Kuulut, skeptikko juuri siihen porukkaan, joka ei homeopatiasta mitään tiedä mutta katsoo asiakseen heitellä mitä sattuu. Otapa selvää asiasta vai horjuttaako se liikaa maailmankuvaasi? Oikeasti säälittää tuommoinen, mutta sinulta itseltäsihän se on poissa kun et ymmärrä missä mennään. Älä suotta vaivaudu vastaamaan, minua ei kiinnosta, jos aiot vastaisuudessakin liikkua tuolla tasolla.

      • skeptikko

        Sun argumentin on huonoja, etkä voi kiistää aiemmin kirjoittamaani millään tavalla. Intiassa oikeasti on yleinen hoitomuoto virtsan juominen, ja siellä ihmiset sanovat sen toimivan. Homeopatiasta kyllä tiedän aika paljonkin, juuri sen takia sen toimivuus on mielestäni mahdotonta.

        http://users.mrbean.net.au/~wlast/urine.html

        Käyppä lukemassa vähän tota ja kerroppa mielipiteesi että joisitko sitä virtsaa lääkkeenä? Homeopatian toimivuus on todennäköisesti samalla tasolla.


      • lehmä märehtiväinen
        skeptikko kirjoitti:

        Sun argumentin on huonoja, etkä voi kiistää aiemmin kirjoittamaani millään tavalla. Intiassa oikeasti on yleinen hoitomuoto virtsan juominen, ja siellä ihmiset sanovat sen toimivan. Homeopatiasta kyllä tiedän aika paljonkin, juuri sen takia sen toimivuus on mielestäni mahdotonta.

        http://users.mrbean.net.au/~wlast/urine.html

        Käyppä lukemassa vähän tota ja kerroppa mielipiteesi että joisitko sitä virtsaa lääkkeenä? Homeopatian toimivuus on todennäköisesti samalla tasolla.

        En ole viestiketjun aloittaja mutta en voi olla kommentoimatta tässä yhteydessä.

        Lehmän virtsan juomisella ei ole mitään tekemistä homeopatian kanssa. Asia on toinen jos ja kun siitä virtsasta tehdään homeopaattinen lääkeaine mutta silloinhan vaikuttavan aineen (tässä tapauksessa lehmän virtsa) molekyylejä ei enää ole jäljellä valmiissa seoksessa.

        Tiedoksesi, että homeopaattisia lääkeaineita tehdään paljon "pelottavimmistakin" asioista kuin lehmän virtsasta; käärmeen myrkystä, eri eläinten ulosteista, arsenikista, elohopeasta, lyijystä, bensasta... mistä vain mitä ikinä keksit.

        Minä ainakin ottaisin lehmän virtsasta tehtyä homeopaattista lääkeainetta (kuten olen ottanut arsenikista ym. kauheuksista valmistettuja lääkkeitä), jos homeopaattini olisi sitä mieltä että tarvin nimenomaan sen tuomaa energeettistä informaatiota. Ihan heti en lähtisi hakemaan itselleni uutta hoitomuotoa lehmän virtsasta sellaisenaan. Homeopatia kun on auttanut minua tarvittaessa jo useamman vuoden, joten miksi turhaan vaihtaa toimivaa hoitomuotoa.

        Sinä et tiedä homeopatiasta mitään, sinä luulet tietäväsi. Minä olin aikanaan huuhaa-hörhöjen jorinoille naureskeleva skeptikko (sillä erotuksella sinuun, etten tietoisesti hakeutunut heidän foorumeille, koska se olisi ollut tyhjää ajan haaskausta) mutta sitten elämä opetti. Ja näkemys laajeni. Siitä olen todella onnellinen. Sinulle käynee samalla tavalla. Olethan jo täällä. Jotain tunnut hakevan mutta olet vielä luulojesi vanki. Mitä tahansa teetkin, onnea valitsemallasi tiellä :)


      • Tiedämmekö jo kaiken
        skeptikko kirjoitti:

        Sun argumentin on huonoja, etkä voi kiistää aiemmin kirjoittamaani millään tavalla. Intiassa oikeasti on yleinen hoitomuoto virtsan juominen, ja siellä ihmiset sanovat sen toimivan. Homeopatiasta kyllä tiedän aika paljonkin, juuri sen takia sen toimivuus on mielestäni mahdotonta.

        http://users.mrbean.net.au/~wlast/urine.html

        Käyppä lukemassa vähän tota ja kerroppa mielipiteesi että joisitko sitä virtsaa lääkkeenä? Homeopatian toimivuus on todennäköisesti samalla tasolla.

        nyt oikein: et ole kokeillut homeopatiaa mutta väität tietäväsi siitä aika paljonkin. Sehän on vähän sinnepäin kuin jos .. äh olkoon! On järjetöntä vain esittää argumentteja jostakin jos ei ole käytännön kokemusta. Palaa tälle palstalle sitten kun olet kokeillut. Tieto homeopatiasta on kyllä hyvä olemassa silloin kun alkaa kokeilla sitä.
        En kyllä halua eksyä minnekkään lehmänpissasivuille, ei sen tyylisestä ole mitään hyötyä tässä asiassa. Täällä puhutaan homeopatiasta; lehmänpissa keskusteluryhmä on kai jossain muualla.


    • homepaatti.

      Tämä kirjoitus ei ainakaan vahvistanut uskoani homeopatiaan. Jokainen uskoo tietysti mihin haluaa.

      • Tiedämmekö jo kaiken

        Ei tässä ole kyse uskosta vaan tiedosta ja käytännön kokemuksesta.Miksiköhän tämä aina kääntyy tähän uskomiseen kun jokainen voi ottaa konkreettisesti selvää asiasta käyttämällä itseään hyvän ja kokeneen homeopaatin (mielellään klassisen) vastaanotolla jos sellainen sattuu paikkakunnalta tai kohtuullisen matkan päästä löytymään. Mitä uskoon tulee, rakkaat lajitoverit, niin jokainen saa minunkin puolestani uskoa vaikka hakotukkiin.


    • kuin

      suustani jos olisin verbaalisesti yhtään hyvä.

      Lisäisin vielä siitä kun joku sanoo (jotkut sanovat) että usko paransi kun käyttää esimerkiksi homeopatiaa. Olen miettinyt, että kokeilin kyllä perinteistä länsimaista lääketiedettäkin ja silloin uskoin tasan yhtä paljon tai vähän enemmänkin kuin homeopatiassa. Että kumma kun ei sitten parantunut.

      • homepaatti.

        Ihmeitä sattuu ja tapahtuu. Ei tänne skeptikkojen kannata kirjoittakaan edes tosiasioita koska eihän niitä kukaan usko.

        Onkos homeopaatikoilla muuten jotkut listat joista he määräävät näitä pillereitänsä vai ovatko ne vain "hatusta vedettyjä" omia arvauksia? Mitä energisiä parannusvaikutuksia esim. elohopealla tai arsenikilla voi olla vaikkapa useampaan sataan kertaan laimennettuna?

        Lääketiede ei tunne vielä kaikkia asioita ja paljon on vielä oppimista, mutta ei sitä pelasta mitkään ihmepillereitä tarjoavat homeopaatikotkaan.


      • meni ohi.
        homepaatti. kirjoitti:

        Ihmeitä sattuu ja tapahtuu. Ei tänne skeptikkojen kannata kirjoittakaan edes tosiasioita koska eihän niitä kukaan usko.

        Onkos homeopaatikoilla muuten jotkut listat joista he määräävät näitä pillereitänsä vai ovatko ne vain "hatusta vedettyjä" omia arvauksia? Mitä energisiä parannusvaikutuksia esim. elohopealla tai arsenikilla voi olla vaikkapa useampaan sataan kertaan laimennettuna?

        Lääketiede ei tunne vielä kaikkia asioita ja paljon on vielä oppimista, mutta ei sitä pelasta mitkään ihmepillereitä tarjoavat homeopaatikotkaan.

        "Lääketiede ei tunne vielä kaikkia asioita ja paljon on vielä oppimista, mutta ei sitä pelasta mitkään ihmepillereitä tarjoavat homeopaatikotkaan."

        Niinku mitä ei pelasta? Niinku maailmaa vai mitä?

        Mä olen kato niin yksinkertainen, et en mä ymmärrä sun viisaan tekstejä.

        Niin emmä sit tiedä mitä tänne kannattaa kirjottaa ja mitä ei.

        Fakta on se, että kun kerran on kokeillut homeopatiaa ja saanut oikean lääkkeen/oikeat lääkkeet, ei ole paluuta entiseen.

        Niin se vaan on skeptikot, halusitte tai ette.

        Äärimmäinen vastustus on merkki pelosta.


      • Tiedämmekö jo kaiken
        homepaatti. kirjoitti:

        Ihmeitä sattuu ja tapahtuu. Ei tänne skeptikkojen kannata kirjoittakaan edes tosiasioita koska eihän niitä kukaan usko.

        Onkos homeopaatikoilla muuten jotkut listat joista he määräävät näitä pillereitänsä vai ovatko ne vain "hatusta vedettyjä" omia arvauksia? Mitä energisiä parannusvaikutuksia esim. elohopealla tai arsenikilla voi olla vaikkapa useampaan sataan kertaan laimennettuna?

        Lääketiede ei tunne vielä kaikkia asioita ja paljon on vielä oppimista, mutta ei sitä pelasta mitkään ihmepillereitä tarjoavat homeopaatikotkaan.

        sinullakin varovasti alkaa ilmetä, voin kertoa, ettei niitä hatusta oteta. Homeopatiasta on olemassa laajoja esim. n 1000 -1500 sivun paksuisia lähinnä ammattikäyttöön tarkoitettuja Materia Medica-kirjoja, joissa luetellaan ns. lääkekuvia. Lääkekuva tarkoittaa sitä, että jokin koehenkilöryhmä on syönyt jotakin tiettyä homeopaattista valmistetta ja kyseisen valmisteen aiheuttamat reaktiot; fyysisiä, emotionaalisia ja mielen reaktioita; kirjataan ylös ja liitetään lääkeainekuvaan.
        On olemassa myös, jälleen 1000 sivun paksuisia kirjoja, joihin on koottu erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Kun vastaanotolle tullut ihminen kuvailee oireitaan homeopaatti etsii vastaavan oireen kirjastaan ja löytää sieltä lääkeaineen, joka tuotti vastaavalaisen oireen koehenkilölle jne.
        Homeopatiasta on kirjoitettu ja koottu runsaasti tietoa kansien väliin ja kirjoja on useita. Voit kuvitella, ettei kukaan viitsi moiseen ryhtyä, koska työmäärä on valtaisa, ellei takana olisi tiukkaa kokemusperäistä faktaa. En väsy korostamaan sitä, että on aivan turha puhua mitään homeopatian todellisesta olemuksesta ennen kuin saavuttaa käytännön kokemusta. Olipa tuo kokemus sitten millainen tahansa vasta se, hyvät järki-ihmiset, oikeuttaa joko kehumaan tai mollaamaan homeopatiaa. Ja korostan myös sitä, että homeopatia on , juuri laajuutensa takia (pari- kolmetuhatta eril. lääkeainetta),mielettömän vaikeaa toteuttaa kunnolla.(Ei varmaan kukaan homeopaatti hallitse kaikkia aineita.) Se vaatii vuosien ja vuosien opiskelun ja monien potilastapausten kohtaamista.

        Helppo lienee kuvitella, että itsekseen homeopaattisia lääkeitä nauttiva ottaa oireisiinsa sopimatonta ainetta eikä mitään tapahdu. Ihan peetä koko juttu,hän ajattelee, ei toimi! Ei se ammattihomeopaattikaan heti välttämättä löydä oikeaa lääkeainetta,joskus tarvitaan useita käyntejä kunnes oikea löytyy. Näin varsinkin jos kyseessä on vanhempi ihminen, jonka oireet ovat moninaisia, monimutkaisia ja pitkään jatkuneita. Miltei aina vähemmänkin oikeaan osuneen lääkeaineen kanssa päästään hiukkasen eteenpäin kohti terveydentilan kohentumista. Että näin tällä kertaa...


      • Maijü
        homepaatti. kirjoitti:

        Ihmeitä sattuu ja tapahtuu. Ei tänne skeptikkojen kannata kirjoittakaan edes tosiasioita koska eihän niitä kukaan usko.

        Onkos homeopaatikoilla muuten jotkut listat joista he määräävät näitä pillereitänsä vai ovatko ne vain "hatusta vedettyjä" omia arvauksia? Mitä energisiä parannusvaikutuksia esim. elohopealla tai arsenikilla voi olla vaikkapa useampaan sataan kertaan laimennettuna?

        Lääketiede ei tunne vielä kaikkia asioita ja paljon on vielä oppimista, mutta ei sitä pelasta mitkään ihmepillereitä tarjoavat homeopaatikotkaan.

        "Ei tänne skeptikkojen kannata kirjoittakaan edes tosiasioita koska eihän niitä kukaan usko."

        Määrittele totuus.

        Minun totuus voi poiketa sinun totuudesta todella paljon mutta ei siitä kannata päiväänsä pilata. Varsinkaan jos emme kumpikaan loukkaa sillä toisiamme (vrt. uskonsodat tmv.). Kunnioittakaamme toistemme totuuksia. Jos minun elämässäni energeettinen hoito on totta sillä mittarilla, että se auttaa (tiedän koska perheeni ei muuta käytä) niin vaikka olisi millainen tiedemiesten tai skeptikkojen joukko huutamassa omaa totuuttaan, niin se ei minua hetkauta. Minä tyttö hoidan itseäni juuri niin kuin minun maailmankatsomuksen mukaan järkevintä on. Sinä teet niin oman filosofiasi mukaan, enkä minä sinua siitä tuomitse tai yritä "käännyttää".

        Osuit naulan kantaan; ei materialistien kannata tänne kirjoitella. Aikaanne vain tuhlaatte.


    • Lauri
      • Tiedämmekö jo kaiken

        nimittäin siinä suhteessa, että haluaisin tietää tehtiinkö tutkimukset tavalla, jota aikaisemmin jo kuvasin eli antamalla jokaiselle potilaalle/koehenkilölle yksilöllinen, juuri hänen oireidensa mukainen lääkeaine? Tämä on oleellista koska muuten ei homeopatia tietenkään toimi toivotulla tavalla. Ei voi antaa esim. kaikille flunssapotilaille samaa lääkettä. Jokainen heistä voi parhaassa/pahimmassa tapauksessa tarvita oman erityisen lääkkeensä. Tämä on pointti, josta ei kertakaikkiaan voi tinkiä. Koskahan tämä menee perille? Kokeita voi tehdä vaikka tuhat vuotta ja tulokset jäävät surkeiksi jos ei ymmärretä homeopatian perusperiaatetta ja se on : yksilöllisyys. Onko siis tietoa kokeiden suoritustavasta?


      • vakuuttavaa

        .............
        Tuossa artikkelissa ei todellisuudessa sanottu yhtikäs mitään!


      • lauri
        Tiedämmekö jo kaiken kirjoitti:

        nimittäin siinä suhteessa, että haluaisin tietää tehtiinkö tutkimukset tavalla, jota aikaisemmin jo kuvasin eli antamalla jokaiselle potilaalle/koehenkilölle yksilöllinen, juuri hänen oireidensa mukainen lääkeaine? Tämä on oleellista koska muuten ei homeopatia tietenkään toimi toivotulla tavalla. Ei voi antaa esim. kaikille flunssapotilaille samaa lääkettä. Jokainen heistä voi parhaassa/pahimmassa tapauksessa tarvita oman erityisen lääkkeensä. Tämä on pointti, josta ei kertakaikkiaan voi tinkiä. Koskahan tämä menee perille? Kokeita voi tehdä vaikka tuhat vuotta ja tulokset jäävät surkeiksi jos ei ymmärretä homeopatian perusperiaatetta ja se on : yksilöllisyys. Onko siis tietoa kokeiden suoritustavasta?

        toinenkin linkki tutkimukseen. Itse tutkimusraportti kokonaisuudessaan lienee maksullinen.

        http://www.guardian.co.uk/medicine/story/0,11381,1556831,00.html

        Näin maallikkona kuitenkin ihmetyttää se, että jos joku hoito on tehokas, niin miksi se ei sitten tule edes jollain lailla ilmi näissä tutkimuksissa?

        Alla vielä toinen mielenkiintoinen artikkeli plasebon mahdolliseen vaikutusmekanismiin.

        http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7892


      • lauri
        vakuuttavaa kirjoitti:

        .............
        Tuossa artikkelissa ei todellisuudessa sanottu yhtikäs mitään!

        mitä sitten odotit? Ei mitä artikkelissa olisi pitänyt olla, jotta se olisi herättänyt mielenkiintosi?


      • Tiedämmekö jo kaiken
        lauri kirjoitti:

        mitä sitten odotit? Ei mitä artikkelissa olisi pitänyt olla, jotta se olisi herättänyt mielenkiintosi?

        Jos artikkelissa olisi mainittu, että testit oli tehty tavalla, joka mahdollistaa homeopatian toimivuuden tutkimisen, eli jokainen sai oman YKSILÖLLISEN oireisiinsa sopivan homeopaattisen lääkeaineen,( kuten mielestäni selkeästi mainitsin) niin silloin sen tulokset olisivat kiinnostaneet minua. Tämän tapaisissa kokeissa, joissa homeopatia joutuu vastakkain allopatian kanssa, homeopatia jää auttamatta toiseksi, koska jo koko perusasetelma on väärä. Tavallisissa lääkekokeissa, joissa testataan kemiallisten aineiden, esim. ibuprofeeni, vaikutusta, kaikille voi antaa samaa lääkettä ja katsoa mitä heidän oireilleen tapahtuu mutta homeopatialle on ominaista ettei sen toimivuudesta voi saada näyttöä sillä tavalla. Telkkarissa on kerrottu joskus tällaisista kokeista ja jokainen hiukankin homeopatiaan syvällisemmin tutustunut ei voi muuta kuin turhautuneena kohottaa kätensä ja todeta, että koko koe oli homeopatian kannalta jo etukäteen tuhoon tuomittu. Lisäksi tämäntyyppisissä kokeissa herättää epäilyjä ainakin minussa myös se kuinka hyvin sen suorittaneet lääkärit(yleensä he ovat ymmärtääkseni lääkäreitä)ovat perehtyneitä homeopatiaan.Homeopatiaa kun ei voi harjoittaa ihan samojen periaatteiden mukaan kuin allopatiaa elikä homeopatia ei ole niin kliinistä.
        Olen pahoillani kun minun täytyy jankata tätä mutta niin se vain on.
        Toisaalta on kyllä mahdollista tutkia homeopatiaa sitenkin, kuten homeopaattisissa lääkeainekokeissa tehdään, että annetaan koehenkilölle jotakin tiettyä ainetta niin kauan kunnes oireita alkaa tulla mutta se ei aina välttämättä ole kovin miellyttävää koska reaktiot voivat olla joskus melko rajujakin. Tästä muuten johtuu se, että jotkut saavat kummallisia "uusia" oireita homeopaattisen hoidon aikana kun ovat saaneet kehotuksen syödä jotakin lääkettä hyvinkin pitkään. Hahnemannin mukaanhan annoksen pitäisi olla mahdollisimman pieni suhteutettuna potilaan oireisiin ja konstituutioon. (Klassinen homeopatia noudattaa tätä.)


      • lauri
        Tiedämmekö jo kaiken kirjoitti:

        Jos artikkelissa olisi mainittu, että testit oli tehty tavalla, joka mahdollistaa homeopatian toimivuuden tutkimisen, eli jokainen sai oman YKSILÖLLISEN oireisiinsa sopivan homeopaattisen lääkeaineen,( kuten mielestäni selkeästi mainitsin) niin silloin sen tulokset olisivat kiinnostaneet minua. Tämän tapaisissa kokeissa, joissa homeopatia joutuu vastakkain allopatian kanssa, homeopatia jää auttamatta toiseksi, koska jo koko perusasetelma on väärä. Tavallisissa lääkekokeissa, joissa testataan kemiallisten aineiden, esim. ibuprofeeni, vaikutusta, kaikille voi antaa samaa lääkettä ja katsoa mitä heidän oireilleen tapahtuu mutta homeopatialle on ominaista ettei sen toimivuudesta voi saada näyttöä sillä tavalla. Telkkarissa on kerrottu joskus tällaisista kokeista ja jokainen hiukankin homeopatiaan syvällisemmin tutustunut ei voi muuta kuin turhautuneena kohottaa kätensä ja todeta, että koko koe oli homeopatian kannalta jo etukäteen tuhoon tuomittu. Lisäksi tämäntyyppisissä kokeissa herättää epäilyjä ainakin minussa myös se kuinka hyvin sen suorittaneet lääkärit(yleensä he ovat ymmärtääkseni lääkäreitä)ovat perehtyneitä homeopatiaan.Homeopatiaa kun ei voi harjoittaa ihan samojen periaatteiden mukaan kuin allopatiaa elikä homeopatia ei ole niin kliinistä.
        Olen pahoillani kun minun täytyy jankata tätä mutta niin se vain on.
        Toisaalta on kyllä mahdollista tutkia homeopatiaa sitenkin, kuten homeopaattisissa lääkeainekokeissa tehdään, että annetaan koehenkilölle jotakin tiettyä ainetta niin kauan kunnes oireita alkaa tulla mutta se ei aina välttämättä ole kovin miellyttävää koska reaktiot voivat olla joskus melko rajujakin. Tästä muuten johtuu se, että jotkut saavat kummallisia "uusia" oireita homeopaattisen hoidon aikana kun ovat saaneet kehotuksen syödä jotakin lääkettä hyvinkin pitkään. Hahnemannin mukaanhan annoksen pitäisi olla mahdollisimman pieni suhteutettuna potilaan oireisiin ja konstituutioon. (Klassinen homeopatia noudattaa tätä.)

        ,joissa on huomioitu mainitsemasi yksilölliset lähtökohdat? Meillähän ei ole alkuperäistä testiraporttia, joten esille tuomani tutkimus on voinut myös sisältää ne. Ja jotenkin olettaisin, että näissä verrokkitutkimuksissa käytettäisiin ilman muuta oman alansa asiantuntijoita.
        Vielä yksi kysymys: Jos menen homeopatille, niin joudunko käymään siellä useita kertoja, jotta saisin sen yksilöllisen oikean lääkkeen? Aikaa myöten, kun tapahtuu tuota tervehtymistä ilman mitään hoitoakaan, niin ansiot paranemisestahan voi mennä aivan väärään osoitteeseen.
        Elämänfilofiani on kysellä ja suhtautua kaikkiin ilmiöihin terveen kriittisesti, joten älä hermostu kysymystulvasta?


      • haamu
        lauri kirjoitti:

        ,joissa on huomioitu mainitsemasi yksilölliset lähtökohdat? Meillähän ei ole alkuperäistä testiraporttia, joten esille tuomani tutkimus on voinut myös sisältää ne. Ja jotenkin olettaisin, että näissä verrokkitutkimuksissa käytettäisiin ilman muuta oman alansa asiantuntijoita.
        Vielä yksi kysymys: Jos menen homeopatille, niin joudunko käymään siellä useita kertoja, jotta saisin sen yksilöllisen oikean lääkkeen? Aikaa myöten, kun tapahtuu tuota tervehtymistä ilman mitään hoitoakaan, niin ansiot paranemisestahan voi mennä aivan väärään osoitteeseen.
        Elämänfilofiani on kysellä ja suhtautua kaikkiin ilmiöihin terveen kriittisesti, joten älä hermostu kysymystulvasta?

        enää vastata, vaikka palavasti haluaisinkin, koska olen jo poistunut takavasemmalle...


      • Hamsuli
        lauri kirjoitti:

        ,joissa on huomioitu mainitsemasi yksilölliset lähtökohdat? Meillähän ei ole alkuperäistä testiraporttia, joten esille tuomani tutkimus on voinut myös sisältää ne. Ja jotenkin olettaisin, että näissä verrokkitutkimuksissa käytettäisiin ilman muuta oman alansa asiantuntijoita.
        Vielä yksi kysymys: Jos menen homeopatille, niin joudunko käymään siellä useita kertoja, jotta saisin sen yksilöllisen oikean lääkkeen? Aikaa myöten, kun tapahtuu tuota tervehtymistä ilman mitään hoitoakaan, niin ansiot paranemisestahan voi mennä aivan väärään osoitteeseen.
        Elämänfilofiani on kysellä ja suhtautua kaikkiin ilmiöihin terveen kriittisesti, joten älä hermostu kysymystulvasta?

        Varmaankin esität meille vastaväitteidesi tueksi ja perusteluksi tutkimukseen mukaanotettuja yksilölliset lähtökohdat ja homeopatian hoitotavat huomioonottavia testauksia. Varmasti löydät konkreettisia esimerkkejä mikäli niitä on.

        Usein yksikin hoitokerta riittää.


    • Tiedämmekö jo kaiken

      Koska tuntuu siltä, että sain jo pahimman turhautumiseni purettua katson parhaimmaksi kumartaa ja poistua takavasemmalle. Näin varsinkin siksi, että näyttää olevan hyödytöntä jatkaa tätä sanasotaa. Pitäisihän minun se jo monen vuoden kokemuksella ymmärtää että todellinen muutos lähtee ihmisen sisältä eikä siihen kukaan voi ulkopuolelta vaikuttaa.
      En kuitenkaan koskaan lakkaa puolustamasta homeopatiaa enkä kertomasta siitä niille ihmisille,joita tavallinen lääketiede ei ole voinut auttaa.
      Ainakin näillä näkymin siis hyvästi rakkaat "skepet". Mahdankohan maltaa pysyä poissa...

      • lauri

        homeopatiaa, vaan maailmankuvaasi. Ja jokaiselle meistähän on vaikea antaa, edes osaa siitä pois. Ihmisenä olemisen suurimpia mahdollisuuksia on kuitenkin ehdollistaa kaikki. Joskus tekisi mieleni vain sanoa Descartesin sanoin, että "ajattelen olen siis olemassa" ja aloittaa todellisuuden rakentaminen aivan alusta. Vai pitäisikö vain jatkaa sittenkin tämän vanhan paikkailua?
        Adios!


      • Maijü
        lauri kirjoitti:

        homeopatiaa, vaan maailmankuvaasi. Ja jokaiselle meistähän on vaikea antaa, edes osaa siitä pois. Ihmisenä olemisen suurimpia mahdollisuuksia on kuitenkin ehdollistaa kaikki. Joskus tekisi mieleni vain sanoa Descartesin sanoin, että "ajattelen olen siis olemassa" ja aloittaa todellisuuden rakentaminen aivan alusta. Vai pitäisikö vain jatkaa sittenkin tämän vanhan paikkailua?
        Adios!

        Minun mielestäni on mahdotonta puolustaa homeopatiaa puolustamatta siihen liittyvää maailmankuvaa. Ymmärrän hyvin viestiketjun aloittajan turhautumisen tähän keskusteluun. Tällä palstalla kun saa omaa filosofiaansa puolustella koko ajan teoreetikoille, joilla ei ole mitään käytännön kokemusta koko asiasta.

        Jokainenhan meistä kai omaa maailmankuvaansa puolustaa ja siksi näitä eriäviä näkemyksiä tulee. Jatka sinä oman todellisuutesi paikkailua, ja jos oikeesti olet kiinnostunut homeopatiasta ja siihen liittyvästä maailmankuvasta sinun kannattenee tarttua ihan rohkeasti härkää sarvista ja kokeilla sitä. Sen jälkeen voit sitten tehdä päätöksen otatko laajemmin selvää mistä on kyse vai jätätkö asian sikseen.


      • lauri
        Maijü kirjoitti:

        Minun mielestäni on mahdotonta puolustaa homeopatiaa puolustamatta siihen liittyvää maailmankuvaa. Ymmärrän hyvin viestiketjun aloittajan turhautumisen tähän keskusteluun. Tällä palstalla kun saa omaa filosofiaansa puolustella koko ajan teoreetikoille, joilla ei ole mitään käytännön kokemusta koko asiasta.

        Jokainenhan meistä kai omaa maailmankuvaansa puolustaa ja siksi näitä eriäviä näkemyksiä tulee. Jatka sinä oman todellisuutesi paikkailua, ja jos oikeesti olet kiinnostunut homeopatiasta ja siihen liittyvästä maailmankuvasta sinun kannattenee tarttua ihan rohkeasti härkää sarvista ja kokeilla sitä. Sen jälkeen voit sitten tehdä päätöksen otatko laajemmin selvää mistä on kyse vai jätätkö asian sikseen.

        asiassa käytännön kokemusta, sillä elämä ei riitä yksinkertaisesti niiden hankkimiseen. Se, että maapallo kiertää esim. aurinkoa eikä päin vastoin jää valitettavasti lukemani varaan.
        Eräs ystäväni puoliso on refleksologi. Kymmenisen vuotta sitten jouduin uudelleen kouluttamaan itseni olkapäävaivojen vuoksi. Mainitsemani henkilö kertoi hoitavansa minut kuntoon vyöhyketerapian keinoin. Kuljin hänen vastaanotollaan puolisen vuotta lähes viikottain. Lopputulos oli puhdas nolla. Viimeisellä käynnillä sain kuuulla, että en pääse vaivoistani, koska en taida uskoa koko terapiaan. Tämän hän olisi voinut tietenkin jättää sanomatta. Yhdestä kokemuksestahan ei voi tehdä vielä yleistyksiä, joten ei ole poissuljettu että kokeilisin homeopaattista hoitoa vuosia vaivanneeseen vatsani turvotteluun.
        Kuten huomaat, suhtaudun erilaisiin ilmiöihin avarakatseisesti, enkä suinkaan tyrmää niitä suoralta kädelta. Uusien asioden kieltäminen oman liikkumattoman maailmankuvan pohjalta on vähintäinkin typerää. Jotta olen valmis omaksumaan jotain uutta se vaatii kuitenkin tuekseen myös faktoja. Se se ole paljon pyydetty tässä atomeita vilistävässä maailmassa.
        Se on vain niin, että jotkut jutut joko toimivat tai eivät toimi. Kun puhutaan sairauksista, ja niiden hoitoon käytetyistä lääkkeistä, niin ne ovat asioita, joita voidaan tutkia erilaisien verrokkiryhmien avulla. Siinä ei ole tippaakaan mystiikkaa, eikä saakaan olla. Vai miten lääkeaineiden vaikutukset pitäisi tutkia? Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin homeopatiakin perustuu kemiaan eikä johonkin mystiikkaan. Joten sen vaikutukset pitäisi näkyä käyttämällä ihan samoja metodeja kuin lääketehdaat käyttävät suuntaessaan markkinoille uusia tuotteita.


      • Maijü
        lauri kirjoitti:

        asiassa käytännön kokemusta, sillä elämä ei riitä yksinkertaisesti niiden hankkimiseen. Se, että maapallo kiertää esim. aurinkoa eikä päin vastoin jää valitettavasti lukemani varaan.
        Eräs ystäväni puoliso on refleksologi. Kymmenisen vuotta sitten jouduin uudelleen kouluttamaan itseni olkapäävaivojen vuoksi. Mainitsemani henkilö kertoi hoitavansa minut kuntoon vyöhyketerapian keinoin. Kuljin hänen vastaanotollaan puolisen vuotta lähes viikottain. Lopputulos oli puhdas nolla. Viimeisellä käynnillä sain kuuulla, että en pääse vaivoistani, koska en taida uskoa koko terapiaan. Tämän hän olisi voinut tietenkin jättää sanomatta. Yhdestä kokemuksestahan ei voi tehdä vielä yleistyksiä, joten ei ole poissuljettu että kokeilisin homeopaattista hoitoa vuosia vaivanneeseen vatsani turvotteluun.
        Kuten huomaat, suhtaudun erilaisiin ilmiöihin avarakatseisesti, enkä suinkaan tyrmää niitä suoralta kädelta. Uusien asioden kieltäminen oman liikkumattoman maailmankuvan pohjalta on vähintäinkin typerää. Jotta olen valmis omaksumaan jotain uutta se vaatii kuitenkin tuekseen myös faktoja. Se se ole paljon pyydetty tässä atomeita vilistävässä maailmassa.
        Se on vain niin, että jotkut jutut joko toimivat tai eivät toimi. Kun puhutaan sairauksista, ja niiden hoitoon käytetyistä lääkkeistä, niin ne ovat asioita, joita voidaan tutkia erilaisien verrokkiryhmien avulla. Siinä ei ole tippaakaan mystiikkaa, eikä saakaan olla. Vai miten lääkeaineiden vaikutukset pitäisi tutkia? Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin homeopatiakin perustuu kemiaan eikä johonkin mystiikkaan. Joten sen vaikutukset pitäisi näkyä käyttämällä ihan samoja metodeja kuin lääketehdaat käyttävät suuntaessaan markkinoille uusia tuotteita.

        Olen huolimattomasti näköjään jättänyt vastaamatta sulle mutta korjaan sen nyt.

        Olet selkeästi avarakatseinen, kuten kirjoitit. Itsestäni käyttäisin ihan samaa ilmaisua. Suhtaudun uusiin asioihin ennakkoluulottomasti mutta kuitenkin kriittisesti. Se miksi kiinnostuin homeopatiasta on pitkä juttu mutta en minä siihen hetkessä lämmennyt. Luin ja kuulin aiheesta paljon ennen kuin sitten pahenevan ihottuman takia päätin kokeilla, koska halusin irti kortisonikierteestä. Kun muutaman kuukauden paranemiskriisin jälkeen oli ihottumani hävinnyt, olin aika vakuuttunut. Seuraavaksi kokeilin sitä sitten koiriini erilaisissa akuuteissa tilanteissa, edelleen hyvin tuloksin.

        Lyhennettynä näin siis kaikki alkoi. En minä homeopatiaa tietenkään minään kaikkivoivana hoitomuotona pidä mutta erittäinkin toimivana (sanokoon tutkimukset mitä tahansa). Eikä siinä ole mitään mystiikkaa. Kaikki perustuu homeopatiassakin luonnonlakiin. Sen miten sitä pitäisi tutkia jätän homeopaattien ja tutkijoiden selvitettäväksi. Minua se ei kiinnosta. En tarvitse enää todistelua homeopatian toimivuudesta. Sinun ja aika monen muun kohdalla asia on toisin, joten on aivan selvää, että homeopatiaa pitää ja tullaan vielä tutkimaan useita kertoja, jotta lopullinen selitys saadaan. Ja sitä kaivattua faktaa.

        Vyöhyketerapia perustuu kuten homeopatiakin energiahoitoon. Olen kuullut siitä paljon mutta vielä ei ole tullut kokeiltua. Siitä olen kuitenkin saletti, ettei kyseinen hoito myöskään ole uskosta kiinni. Varmaan tässäkin on tärkeintä, kuten homeopaattiakin valitessa, etsiä varmasti asiansa osaava, pitkänlinjan vyöhyketerapeutti.

        Mitä tahansa elämässäsi teetkin ja mihin kokeiluihin ryhdyt, niin onnea ja menestystä :))


    • Antti

      Ihmettelisin suuresti mikäli homeopatia voitaisiin joskus todistaa jollain tieteellisellä kokeella edes osittain oikeaksi. Suurin osa homeopatiasta tehdyistä tutkimuksista on tuottanut nollatuloksen, eli tarkoittaen ettei homeopatian vaikutusta pysty erottamaan lumelääkityn ryhmän tuloksista. Nämä kokeet on tehty yhteistyössä homeopaattien kanssa, eli homeopaatit ovat voineet ITSE valita käyttämänsä aineet. Potilaat on myös valittu siten että heidän oireensa vastaisivat mahdollisimman hyvin toisiaan.

      • Unikko

        "Nämä kokeet on tehty yhteistyössä homeopaattien kanssa, eli homeopaatit ovat voineet ITSE valita käyttämänsä aineet.".... Laitapas Antti todisteeksi väittämästäsi tueksi mainitsemiasi näillä menetelmillä tehtyjä kokeita niin katsellaan miten sankoin joukoin niitä löysit! Siis tutkimuksia joissa homeopaatti on tuhansien lääkkeiden joukosta voinut valita potilaalle juuri tälle sopivan lääkkeen. Minä en ole törmännyt tälläisiin tutkimuksiin mutta sinulla niitä on varmastikkin tiedossa? " Potilaat on myös valittu siten että heidän oireensa vastaisivat mahdollisimman hyvin toisiaan. " Homeopatiassa otetaan huomioon paitsi fyysiset oireet niin myös potilaan emotionaaliset ja henkiset oireet sekä suvun historia, potilaan oma sairaushistoria jne. Oletko ihan tosissasi että kokeisiin on löydetty ihmisjoukko jotka ovat kaikilta näiltä osin tismalleen samanlaisia ja niinollen heille on voitu määrätä sama lääke.... Tällaisen täysin idettisen ihmisjoukon tutkimuksesta kuulisin myös mielelläni lisää ;).
        Kokeisiin on toki voitu valita ihmisjoukko jonka tietyt fyysiset oireet ovat vastanneet toisiaan, mutta pelkästään fyysisiin oireisiin keskittyminen on kyllä ennemminkin koululääketiedettä eikä missään nimessä perinteistä homeopatiaa.


      • Kirsti
        Unikko kirjoitti:

        "Nämä kokeet on tehty yhteistyössä homeopaattien kanssa, eli homeopaatit ovat voineet ITSE valita käyttämänsä aineet.".... Laitapas Antti todisteeksi väittämästäsi tueksi mainitsemiasi näillä menetelmillä tehtyjä kokeita niin katsellaan miten sankoin joukoin niitä löysit! Siis tutkimuksia joissa homeopaatti on tuhansien lääkkeiden joukosta voinut valita potilaalle juuri tälle sopivan lääkkeen. Minä en ole törmännyt tälläisiin tutkimuksiin mutta sinulla niitä on varmastikkin tiedossa? " Potilaat on myös valittu siten että heidän oireensa vastaisivat mahdollisimman hyvin toisiaan. " Homeopatiassa otetaan huomioon paitsi fyysiset oireet niin myös potilaan emotionaaliset ja henkiset oireet sekä suvun historia, potilaan oma sairaushistoria jne. Oletko ihan tosissasi että kokeisiin on löydetty ihmisjoukko jotka ovat kaikilta näiltä osin tismalleen samanlaisia ja niinollen heille on voitu määrätä sama lääke.... Tällaisen täysin idettisen ihmisjoukon tutkimuksesta kuulisin myös mielelläni lisää ;).
        Kokeisiin on toki voitu valita ihmisjoukko jonka tietyt fyysiset oireet ovat vastanneet toisiaan, mutta pelkästään fyysisiin oireisiin keskittyminen on kyllä ennemminkin koululääketiedettä eikä missään nimessä perinteistä homeopatiaa.

        Tuollaisia tutkimuksia käytetään todistamaan, että homeopatia toimii. http://www.nutrition-matters.co.uk/misc/homeopathy.htm Eli siihen ne kyllä näyttävät kelpaavan. Ja homeopaattinen hoitohan perustuu pelkästään oireistoon... Vai että "otetaan huomioon emotionaaliset ja henkiset oireet sekä suvun historia, potilaan oma sairaushistoria jne." Niitä kysellään. Ei ne "hoitoon" mitään vaikuta. Kunhan on ajankulua,että asiakas kokee saavansa edes jotain muuta kuin kraanavettä vastikkeeksi 30 eurolleen.


      • Antti
        Unikko kirjoitti:

        "Nämä kokeet on tehty yhteistyössä homeopaattien kanssa, eli homeopaatit ovat voineet ITSE valita käyttämänsä aineet.".... Laitapas Antti todisteeksi väittämästäsi tueksi mainitsemiasi näillä menetelmillä tehtyjä kokeita niin katsellaan miten sankoin joukoin niitä löysit! Siis tutkimuksia joissa homeopaatti on tuhansien lääkkeiden joukosta voinut valita potilaalle juuri tälle sopivan lääkkeen. Minä en ole törmännyt tälläisiin tutkimuksiin mutta sinulla niitä on varmastikkin tiedossa? " Potilaat on myös valittu siten että heidän oireensa vastaisivat mahdollisimman hyvin toisiaan. " Homeopatiassa otetaan huomioon paitsi fyysiset oireet niin myös potilaan emotionaaliset ja henkiset oireet sekä suvun historia, potilaan oma sairaushistoria jne. Oletko ihan tosissasi että kokeisiin on löydetty ihmisjoukko jotka ovat kaikilta näiltä osin tismalleen samanlaisia ja niinollen heille on voitu määrätä sama lääke.... Tällaisen täysin idettisen ihmisjoukon tutkimuksesta kuulisin myös mielelläni lisää ;).
        Kokeisiin on toki voitu valita ihmisjoukko jonka tietyt fyysiset oireet ovat vastanneet toisiaan, mutta pelkästään fyysisiin oireisiin keskittyminen on kyllä ennemminkin koululääketiedettä eikä missään nimessä perinteistä homeopatiaa.

        Esimerkiksi Wiesenauerin ja Gausin sekä Reillyn tutkimukset heinänuhan hoidosta, tai (taas) Wiesenauerin ja Gausin kokeet sinuiittipotilailla, tai Mayauxin Guihard-Moscaton jne. kokeet leikkauspotilailla. Etenkin tämä viimeinen oli erittäin laajamittainen koe. Kaikki mainitsemani kokeet olivat luonnollisesti kaksoisnaamioituja.

        En voi uskoa että samasta vaivasta kärsiville potilaille olisi niin hirveän montaa homeopaattista ainetta olemassa että se kokonaan peittäisi statistisen eron homeopatian ja lumelääkkeen välillä. Tarkoittaen siis - kansankielellä - että riittää että tuo aine toimii muutamalla prosentilla koepotilasta; silloin se jo näkyy tilastossa ja sen toimivuutta ei voi kieltää. Nollatulos tarkoittaa käytännössä sitä, että homeopatia ei toimi kenelläkään yhtään sen paremmin kuin lumelääke.

        Tässä tulee taas hyvin esille ero tieteen ja humpuukin välillä. Minkä tahansa lainen koe tehdäänkin, homeopatian kannattajat löytävät aina tavan kieltää sen tulokset. Kysynkin siis: millainen olisi se koejärjestely josta voisi tulla sellainen tulos joka osoittaisi ettei homeopatia toimi?


      • Haukkanen
        Antti kirjoitti:

        Esimerkiksi Wiesenauerin ja Gausin sekä Reillyn tutkimukset heinänuhan hoidosta, tai (taas) Wiesenauerin ja Gausin kokeet sinuiittipotilailla, tai Mayauxin Guihard-Moscaton jne. kokeet leikkauspotilailla. Etenkin tämä viimeinen oli erittäin laajamittainen koe. Kaikki mainitsemani kokeet olivat luonnollisesti kaksoisnaamioituja.

        En voi uskoa että samasta vaivasta kärsiville potilaille olisi niin hirveän montaa homeopaattista ainetta olemassa että se kokonaan peittäisi statistisen eron homeopatian ja lumelääkkeen välillä. Tarkoittaen siis - kansankielellä - että riittää että tuo aine toimii muutamalla prosentilla koepotilasta; silloin se jo näkyy tilastossa ja sen toimivuutta ei voi kieltää. Nollatulos tarkoittaa käytännössä sitä, että homeopatia ei toimi kenelläkään yhtään sen paremmin kuin lumelääke.

        Tässä tulee taas hyvin esille ero tieteen ja humpuukin välillä. Minkä tahansa lainen koe tehdäänkin, homeopatian kannattajat löytävät aina tavan kieltää sen tulokset. Kysynkin siis: millainen olisi se koejärjestely josta voisi tulla sellainen tulos joka osoittaisi ettei homeopatia toimi?

        Katsoin äkkisiltään pari noista tutkimuksesta ja toisessa oli annettu potilaille yhtä ja samaa kompleksilääkettä ja kompleksilääkkeet eivät kyllä liity klassiseen homeopatiaan. Eli tässä tapauksessakaan potilaita ei hoidettu yksilöllisesti vaan yhdellä ja samalla lääkkeellä. Tuo Mayauxin etc tutkimus... siinähän annettiin leikkauspotilaille oopiumista& raphanuksesta tehtyjä homeopaattisia lääkkeitä. Millä tavoin tämä tutkimus ottikaan mielestäsi huomioon yksilöllisen lääkityksen? "
        En voi uskoa että samasta vaivasta kärsiville potilaille olisi niin hirveän montaa homeopaattista ainetta olemassa että se kokonaan peittäisi statistisen eron homeopatian ja lumelääkkeen välillä". Mikähän ihme siinä on että tuo yksilöllinen lääkevalinta on mahdoton ymmärtää?? Niin se vain on että vaikkapa astman hoitoon voi homeopaatti määrätä viidelle vastaanotolle tulevalle potilaalle aivan eri lääkettä. Jos se on ajatuksena sinulle mahdoton ymmärtää niin sille en mahda mitään.Jos luet esim. homeopatian perustajan ajatuksia niin ymmärrät että homeopatia on jo alusta saakka perustunut tälle ajatukselle. Minusta olisi hauska joskus lukea tutkimuksista joissa kokeen tekijä ei yritä hoitaa potilaitaan homeopatialla lääketieteen hoitomenetelmin vaan homeopatian hoitomenetelmin.Ei täällä edelleenkään ole tuotu esiin tutkimuksia joissa potilaita on hoidettu klassisella homeopatialla eli haastattelemalla jokainen potilas erikseen ja antamalla jokaiselle yksilöllinen lääkitys. Lancetin tutkimuksetkin näyttivät perustuvan koululääketieteen hoitomenetelmille eli yksi tai muutama lääke koko poppoolle ilman haastattelua ja sen myötä annettua yksilöllistä lääkettä ....


      • Antti
        Haukkanen kirjoitti:

        Katsoin äkkisiltään pari noista tutkimuksesta ja toisessa oli annettu potilaille yhtä ja samaa kompleksilääkettä ja kompleksilääkkeet eivät kyllä liity klassiseen homeopatiaan. Eli tässä tapauksessakaan potilaita ei hoidettu yksilöllisesti vaan yhdellä ja samalla lääkkeellä. Tuo Mayauxin etc tutkimus... siinähän annettiin leikkauspotilaille oopiumista& raphanuksesta tehtyjä homeopaattisia lääkkeitä. Millä tavoin tämä tutkimus ottikaan mielestäsi huomioon yksilöllisen lääkityksen? "
        En voi uskoa että samasta vaivasta kärsiville potilaille olisi niin hirveän montaa homeopaattista ainetta olemassa että se kokonaan peittäisi statistisen eron homeopatian ja lumelääkkeen välillä". Mikähän ihme siinä on että tuo yksilöllinen lääkevalinta on mahdoton ymmärtää?? Niin se vain on että vaikkapa astman hoitoon voi homeopaatti määrätä viidelle vastaanotolle tulevalle potilaalle aivan eri lääkettä. Jos se on ajatuksena sinulle mahdoton ymmärtää niin sille en mahda mitään.Jos luet esim. homeopatian perustajan ajatuksia niin ymmärrät että homeopatia on jo alusta saakka perustunut tälle ajatukselle. Minusta olisi hauska joskus lukea tutkimuksista joissa kokeen tekijä ei yritä hoitaa potilaitaan homeopatialla lääketieteen hoitomenetelmin vaan homeopatian hoitomenetelmin.Ei täällä edelleenkään ole tuotu esiin tutkimuksia joissa potilaita on hoidettu klassisella homeopatialla eli haastattelemalla jokainen potilas erikseen ja antamalla jokaiselle yksilöllinen lääkitys. Lancetin tutkimuksetkin näyttivät perustuvan koululääketieteen hoitomenetelmille eli yksi tai muutama lääke koko poppoolle ilman haastattelua ja sen myötä annettua yksilöllistä lääkettä ....

        Kyllä ymmärrän tuon yksilöllisen lääkityksen varsin hyvin, mutta sinulla tuntuu olevan tilastotiede vähän huonosti hallussa. Otetaan antamasi esimerkki: johonkin vaivaan, esim. astmaan on olemassa 5 eri hoitoainetta, ja tehdään koe jossa testataan kaikkia potilaita yhdellä. Oletetaan että eri aineiden yksilöllinen määräämistiheys on sama kaikilla, eli 20% vastaanotolle tulevista saa tuota testattavaa ainetta (tämä ei ole tärkeä oletus, mutta tehdään se yksinkertaisuuden vuoksi). Tällöin tarpeeksi suurella testiryhmällä pitäisi homeopatian olla tuon 20% tehokkaampaa, jos se toimii siis. Pointtini on, että jos testiryhmä on tarpeeksi suuri, niin jo muutaman prosentin ero näkyy. Eli jos testataan homeopaattista ainetta jota määrätään ehkä kahdelle ihmiselle sadasta, ja se toimii, niin se tulee myös koetuloksista esille - 2% erona homeopatian hyväksi. Se, että tuo ero ei näkyisi, vaatisi sen että ero olisi kokeen tilastollista epävarmuutta pienempi. Tämä vaatisi sen (toteutettavissa olevien kokeiden ollessa kyseessä), että testattavaan vaivaan olisi tuhansia eri aineita.


    • myöhäisherännäinen

      Täyttä asiaa aloituksessa!

    • 11:n vuoden jälkeen olisi kiinnostava kuulla, paraniko joku tämän keskusteluketjun kirjoittajista vaivastaan/sairaudestaan homeopatian avulla todistetusti.

      Aloitusta itsessään voi analysoida ja todeta sen olevan samaa tiedettä ymmärtämättömien vuodatusta, jota voi lukea tältä palstalta jatkuvasti:

      > oikoa vääriä käsityksiä ja silkkaa tietämättömyyttä siitä.

      Mitä on 'tieto' homeopatian tapauksessa?

      > jotka eivät tiedä homeopatiasta mitään

      Sama kysymys. Ja mistä se tieto tulisi, jos sitä ei voi tai saa kerätä?

      > Tieteeseen aina vaan vedotaan ja vaaditaan todisteita eikä muisteta katsoa taaksepäin tieteen historiaan; siellä on rivissä sen hetkisen "huipputieteen" typeryyksiä, noloja täyskäännöksiä ja silkkaa idiotismia.

      Ei tieteessä ole noloa, jos jonkin ajankohdan huipputiede kumotaan uudella todistetulla teorialla jostakin asiasta. Se on tieteen edistymisen edellytys.

      > Moni asia, josta ennen ei ollut tieteellä harmainta hajuakaan on nykyään hyväksyttyä kun siitä vihdoinkin saatiin autuaaksi tekevät tieteelliset todisteet.

      Usko tekee autuaaksi, todisteet tukevat tieteellistä teoriaa. Tiede edistyy ja korjaa itseään.

      > Se todisteluko asiasta teki totta vai olisiko sittenkin niin, että se oli totta koko ajan?

      Ks. ylempänä. Tieteellistä teoriaa testataan ja haetaan todisteita testin tuloksista tyypillisesti tilastollisilla menetelmillä lääkkeiden ja muiden käsittelyiden tapauksessa.

      > Eikä ole mitään vaikutusta sillä, että moni ihminen kertoo saaneensa apua vaivoihinsa ja suorastaan parantuneensa.

      No nythän se otanta sitten kelpaakin: 'moni ihminen'...eivätkö he olekaan yksilöitä?
      Homeopatian "logiikan" mukaan noita parantuneitahan ei voida käsitellä joukkona, koska jokaisen hoito on kerran ollut niin yksilöllistä. Homeopatiassa syy-seuraussuhteet ja aika-akseli voidaan näköjään kääntää ympäri tarvittaessa.

      Mistä se ihminen voi olla varma, että homeopatia on juuri se, joka auttoi?

      > Lääkäritkö sitten aina onnistuvat parantamaan ja kukaan ei kuole kun on saanut tieteellistä hoitoa?

      Non sequitur. Ei jaksa edes kaivaa mallinetta esiin, tehkää se itse, linkit on annettu toisaalla.

      > Mitä tulee tieteellisiin todisteisiin niin lääkärit ovat muutamilla kokeilla yrittäneet todistaa homeopatian toimivuutta mutta kokeet ovat kaatuneet siihen, etteivät lääkärit jaksa ymmärtää sitä, että homeopatia on äärimmäisen yksilöllistä.

      A posteriori: homeopaatit selittävät oletettuja onnistumisiaan jälkikäteen eivätkä anna mitään takeita tulevasta onnistumisesta etukäteen.

      > Koko ryhmälle on annettu samaa lääkettä ja sitten paukutellaan henkseleitä kun "humpuuki"homeopatia vaikutti vain esim. kahteen sadasta koehenkilöstä eli tehdään se johtopäätös , ettei koko hommasta ole mihinkään.

      Jos edes vaikutti, voi olla spontaani paraneminen tai mennä vain satunnaisuuden tiliin. Tai plasebovaikutuksen, jos koehenkilöt tiesivät saavansa edes jotakin hoitoa (tai "hoitoa").

      > Todellisuudessa nuo kaksi saivat oikean lääkeaineen ja se vaikutti heihin ja muiden olisi pitänyt saada oma YKSILÖLLINEN aineensa, joka olisi vaikuttanut heihin.

      Mistä tämä 'todellisuus' kumpuaa? Mistä aloittajalla on tietoa siitä, mikä koehenkilöt todella paransi, jollei sitä ole tutkijoilla, jotka kokeen suorittivat?

      > Tieteellä on vielä paljon löytöjä edessään ja sinä skeptikko siellä,joka luet tätä juuri nyt, uskotko tosissasi, että tiede tietää jo kaiken kaikesta ja muulla ei ole mitään arvoa? Historia puhuu totta vieköön toista!

      Näin tosiaan tapahtuu oikeiden tieteiden alalla. Homeopatia näköjään matkustaa siinä siivellä: ylläolevan kaltainen (non sequitur) epäilyksen siemenen kylväminen on homeopatiajäniksen vapaalippu ja mainos uusien uhrien houkutteluun.

    • Diplomi-insinööri

      Eksyin vahingossa tälle palstalle.

      Virtsan juomisesta voisin kertoa.... Olin vaeltamassa Ruotsin tunttureilla, Peltsalla, paikallisen, vanhemman saamelaisen kanssa. Minulla oli kamala kuiva yskä. Totesin Aslakille, että teksin mitä vain, että lima alkaisi irtoamaan. Joisin vaikka kusta. Silloin Aslak totesi nauraen, että se on juuri sitä. Sinun pitää juoda kusta, hän sanoi. Aikani pohdittuani päätin, että pakko tehdä jotain yskälle. Join virtsaani hieman. Parin tunnin kuluttua alkoi lima irrota keuhkoista. Se todella toimi.

      Tein saman muutama vuosi myöhemmin, kun minulla oli kamala, kuiva yskä. Taas toimi.

      Sen jälkeen olen ollut hyvin avoin ja rohkea kokeilemaan kaikkea uutta. Homeopatian toimivuuden totesin, kun pieni lapsemme itki hampaiden tuloa ja vaimoni antoi hänelle homeopaattista lääkettä. Itku loppui melkein heti. Sama toimi kaikille kolmelle lapsellemme. Lapsen kohdalla ei voi olla kyseessä plasebo efekti.

      • tietomiehet

        On todella hienoa, että kokeilet kaikkea uutta. Nyt muodissa on voodooinsesti-CAM. Siitä saa 8 vuotta. Oletko kokeillut? Tampereen yliopisto perehdyttää sinut siihen.


      • hämmästyneet
        tietomiehet kirjoitti:

        On todella hienoa, että kokeilet kaikkea uutta. Nyt muodissa on voodooinsesti-CAM. Siitä saa 8 vuotta. Oletko kokeillut? Tampereen yliopisto perehdyttää sinut siihen.

        Tietomies, esityksesi on vajavainen. Seydou Koyanda on mies, ja hänen touhunsa voodooinsesti-CAM:ssa ymmärrän. Mutta naiset, miten uskomushoitoihin hurahtaneet naiset harjoittavat voodooinsesti-CAM:a.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe