omakotitalon osto?

-__-

Olemme nuoripari ja miettineet omakotitalon ostoa... Itse asiassa alustava tarjouskin on jätetty, mutta mua hirvittää. Kertokaa, mitä kaikkia yllättäviä kuluja omakotitaloon voi liittyä? Tuskin olemme osanneet kaikkea laskea ja ottaa huomioon! Hirvittää, jos vanha talo vaatiikin yhtäkkiä jonkun ison remontin, johon meillä ei ole varaa.

Asiallisista vastauksista iiiiso kiitos ja kumarrus! :)

30

34862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei koskaan enää as oy:hyn

      että jollei ole kyse ihan akuutista tilanteesta, remontin ajankohdan voi päättää itse. Siis rikkimenevät oleelliset on toki korjattava heti (lämmitysjärjestelmä, katto), mutta muiden kanssa voi tarvittaessa elää.

      Tulevia remontteja voi arvioida talon iän perusteella. 70/80-luvun taloon esimerkiksi on tehtävä 5-10 vuoden sisään putket, mahdollisen öljylämmitysjärjestelmän uusiminen ja ehkä ikkunat ja katto. Vanhempiin taloihin on usein myös syytä tehdä sadevesijärjestelmää ja vesieristyksiä. Tällaiset pitää huomioida realistisesti talon hinnassa.

      Asumiskulut muodostuvat lämmityksestä, sähköstä, vedestä, jätemaksuista, vuokratontin kohdalla sen vuokrasta, kiinteistöverosta ja vakuutuksista sekä mahdollisista korjauksista ja hankinnoista, joita alkuun joutuu tekemään jonkun verran (lumikola, kottikärryt jne).

      Meillä on 170 neliön talo omalla tontilla, asumiskulut 260 eur/kk.

      • -__-

        Jeps, on omakotitalossa kyllä hyviä puolia älyttömästi. Voihan niitä remontteja joutua tekemään myös rivi- ja kerrostaloihin. Tuleva mökkimme olisi rakennettu 50-luvulla, joten remontoitavaa varmasti tulee olemaan. Onneksi molempien suvuissa on tyyppejä putkimiehistä muurareihin ;) Sukulaiset on mielissään... :)

        Täytyy vielä laskeskella, olen itse vielä 3 vuotta opiskelija, tosin teen töitä koulun ohella ja valmistun alalle, josta ei voi olla työllistymättä, mutta siipallakaan ei vielä vakipaikkaa ole, joten... Tosin tuntuuhan se vähän typerältä maksaa vuokraa ja heittää raha taivaan tuuliin. Hyvä tarjous pankistakin saatiin, 25v ja 400e/kk lainanmaksua olisi edessä. Tilannehan tietysti muuttuu, kun molemmat pääsevät kunnolla työelämään ja lainaakin pystyy enemmän lyhentämään.


      • Ei omakotiasuminen
        -__- kirjoitti:

        Jeps, on omakotitalossa kyllä hyviä puolia älyttömästi. Voihan niitä remontteja joutua tekemään myös rivi- ja kerrostaloihin. Tuleva mökkimme olisi rakennettu 50-luvulla, joten remontoitavaa varmasti tulee olemaan. Onneksi molempien suvuissa on tyyppejä putkimiehistä muurareihin ;) Sukulaiset on mielissään... :)

        Täytyy vielä laskeskella, olen itse vielä 3 vuotta opiskelija, tosin teen töitä koulun ohella ja valmistun alalle, josta ei voi olla työllistymättä, mutta siipallakaan ei vielä vakipaikkaa ole, joten... Tosin tuntuuhan se vähän typerältä maksaa vuokraa ja heittää raha taivaan tuuliin. Hyvä tarjous pankistakin saatiin, 25v ja 400e/kk lainanmaksua olisi edessä. Tilannehan tietysti muuttuu, kun molemmat pääsevät kunnolla työelämään ja lainaakin pystyy enemmän lyhentämään.

        todellakaan sovi rahattomille opiskelijoille tai pätkätyöläisille! Aivan itsestäänselvä asia. Omakotitalo vaatii jatkuvaa oma-aloitteista huoltoa ja hoitoa ja mitä vanhempi talo, sitä enemmän. Jo tarvikkeet maksavat. Ja kokemuksesta voin sanoa, että alkuinnostuksen jälkeen sukulaisapu loppuu lyhyeen, koska remontteja ei tehdä yhdessä viikonlopussa vaan ne kestävät kuukausia. Kuinka voit edellyttää edes sukulaisilta kymmenien viikonloppujen uhraamista sinun projektillesi?

        Pelkästään energian hinta on noussut valtavasti. Onko teillä polttopuita (kuka ne pilkkoo?), lämmitysmuotona öljy, suora sähkö vai kaukolämpö?
        Vanhassa talossa voi yhtäkkiä sattua mitä vain esim. talvipakkasilla putket voivat mennä rikki. Persaukiset eivät pysty maksamaan tällaisia yllättäviä kulueriä.
        Lapsellista touhua kuvitella hoitavansa taloa vasemmalla kädellä. Omakotiasuminen maksaa ja vaatii työtä. Sopii vain sellaisille joilla on vakityöpaikat.


      • Omakoti kullan kallis
        Ei omakotiasuminen kirjoitti:

        todellakaan sovi rahattomille opiskelijoille tai pätkätyöläisille! Aivan itsestäänselvä asia. Omakotitalo vaatii jatkuvaa oma-aloitteista huoltoa ja hoitoa ja mitä vanhempi talo, sitä enemmän. Jo tarvikkeet maksavat. Ja kokemuksesta voin sanoa, että alkuinnostuksen jälkeen sukulaisapu loppuu lyhyeen, koska remontteja ei tehdä yhdessä viikonlopussa vaan ne kestävät kuukausia. Kuinka voit edellyttää edes sukulaisilta kymmenien viikonloppujen uhraamista sinun projektillesi?

        Pelkästään energian hinta on noussut valtavasti. Onko teillä polttopuita (kuka ne pilkkoo?), lämmitysmuotona öljy, suora sähkö vai kaukolämpö?
        Vanhassa talossa voi yhtäkkiä sattua mitä vain esim. talvipakkasilla putket voivat mennä rikki. Persaukiset eivät pysty maksamaan tällaisia yllättäviä kulueriä.
        Lapsellista touhua kuvitella hoitavansa taloa vasemmalla kädellä. Omakotiasuminen maksaa ja vaatii työtä. Sopii vain sellaisille joilla on vakityöpaikat.

        Niin kuin joku yllä sanoi, omakotitalossa voi aika pitkälti itse päättää asumismukavuutensa tason. Jos kestää rämppää ja mökkioloja, selviää hyvin vähällä rahalla. Vanhaa taloa voi esimerkiksi lämmittää puilla, joita voi saada jopa ilmaiseksi. Pihassa voi kasvattaa omat perunat jne.


      • Vähän maalla
        Omakoti kullan kallis kirjoitti:

        Niin kuin joku yllä sanoi, omakotitalossa voi aika pitkälti itse päättää asumismukavuutensa tason. Jos kestää rämppää ja mökkioloja, selviää hyvin vähällä rahalla. Vanhaa taloa voi esimerkiksi lämmittää puilla, joita voi saada jopa ilmaiseksi. Pihassa voi kasvattaa omat perunat jne.

        Ok-talon asumiskustannukset lähentelevät pitkällä tähtäimellä normaalia yhtiövastiketta eli n. 10-12 ekee neliö. Jos itse tekee talon ja asumisen eteen hommia niin pääsee paljon halvemmalla. Itse asun Ok-talossa jossa päälämmitysmuoto on puu. (puuhella ja pönttöuuni. Vain vessassa, kylppärissä ja saunassa on sähkölattialämmitys. Lämmitys maksaa kuukaudessa 60 euroa ( talo erillinen talli.) Puuta saa tosi halvalla jos vähän näkee vaivaa. Esim sahapintaa sahoilta. Jos on mukavuudenhaluinen ja löhöää illat sohvalla telkkarin ääressä saa vastaavankokisen talon lämmittämisestä sähköllä maksaa 250 euroa kuussa.


      • pätkä
        Ei omakotiasuminen kirjoitti:

        todellakaan sovi rahattomille opiskelijoille tai pätkätyöläisille! Aivan itsestäänselvä asia. Omakotitalo vaatii jatkuvaa oma-aloitteista huoltoa ja hoitoa ja mitä vanhempi talo, sitä enemmän. Jo tarvikkeet maksavat. Ja kokemuksesta voin sanoa, että alkuinnostuksen jälkeen sukulaisapu loppuu lyhyeen, koska remontteja ei tehdä yhdessä viikonlopussa vaan ne kestävät kuukausia. Kuinka voit edellyttää edes sukulaisilta kymmenien viikonloppujen uhraamista sinun projektillesi?

        Pelkästään energian hinta on noussut valtavasti. Onko teillä polttopuita (kuka ne pilkkoo?), lämmitysmuotona öljy, suora sähkö vai kaukolämpö?
        Vanhassa talossa voi yhtäkkiä sattua mitä vain esim. talvipakkasilla putket voivat mennä rikki. Persaukiset eivät pysty maksamaan tällaisia yllättäviä kulueriä.
        Lapsellista touhua kuvitella hoitavansa taloa vasemmalla kädellä. Omakotiasuminen maksaa ja vaatii työtä. Sopii vain sellaisille joilla on vakityöpaikat.

        Vedäs vähän henkeä! Kuinka monella omakotiasujalla on vakityöpaikka nykyisin. No, epäilemättä enemmistöllä on ja sitten suurena ryhmänä tietysti eläkeläiset, mutta pätkätöillä selviää ja moni asuu omakotitalossa ihan hyvin. Eivät kaikki pätkätyöläiset tee pieniä pätkiä, melko moni tekee esim. vuoden määräaikaisuuksia vuosi toisensa perään ilman vakinaistamista. Kyllä on pakko uskaltaa hankkia talo näilläkin työsuhteilla.


      • kertoi olevansa
        pätkä kirjoitti:

        Vedäs vähän henkeä! Kuinka monella omakotiasujalla on vakityöpaikka nykyisin. No, epäilemättä enemmistöllä on ja sitten suurena ryhmänä tietysti eläkeläiset, mutta pätkätöillä selviää ja moni asuu omakotitalossa ihan hyvin. Eivät kaikki pätkätyöläiset tee pieniä pätkiä, melko moni tekee esim. vuoden määräaikaisuuksia vuosi toisensa perään ilman vakinaistamista. Kyllä on pakko uskaltaa hankkia talo näilläkin työsuhteilla.

        opiskelija. Toinen puolisko on pätkätöissä. Eli tulot ovat pieniä ja epävarmoja. Tällaisella yhtälöllä ja omakotitalon hankinnalla hankkii vain vaikeuksia itselleen. Tätä yritin varoitella. Mutta jos haluaa elämäänsä jännitystä niin voihan sitä rakentaa itselleen vaikka ihan uuden talon (talkoilla tietenkin) ja vaikka siten että toinen opiskelee ja toinen on kotona...

        "Kyllä on pakko uskaltaa hankkia talo näilläkin työsuhteilla." Tuota asennetta en ymmärrä. Ei kenenkään ole pakkoa uskaltaa hankkia taloa. Ei minulle tullut mieleenkään opiskeluaikana eikä monta vuotta valmistumisen jälkeenkään hankkia taloa. Talo rakennettiin vasta sitten kun siihen oli varaa eli nelikymppisenä. Lainaa meillä on silti ihan riittävästi (laina-aika lyhennettiin juuri 15 vuoteen). Ja muuten koska asumme pk-seudulla täällä ei opiskelijat muutenkaan hanki tai rakenna taloja, koska ne ovat niin kalliita. Joillakin pikkupaikkakunnilla näyttää olevan erilainen meininki...


      • Vuokralainen.
        kertoi olevansa kirjoitti:

        opiskelija. Toinen puolisko on pätkätöissä. Eli tulot ovat pieniä ja epävarmoja. Tällaisella yhtälöllä ja omakotitalon hankinnalla hankkii vain vaikeuksia itselleen. Tätä yritin varoitella. Mutta jos haluaa elämäänsä jännitystä niin voihan sitä rakentaa itselleen vaikka ihan uuden talon (talkoilla tietenkin) ja vaikka siten että toinen opiskelee ja toinen on kotona...

        "Kyllä on pakko uskaltaa hankkia talo näilläkin työsuhteilla." Tuota asennetta en ymmärrä. Ei kenenkään ole pakkoa uskaltaa hankkia taloa. Ei minulle tullut mieleenkään opiskeluaikana eikä monta vuotta valmistumisen jälkeenkään hankkia taloa. Talo rakennettiin vasta sitten kun siihen oli varaa eli nelikymppisenä. Lainaa meillä on silti ihan riittävästi (laina-aika lyhennettiin juuri 15 vuoteen). Ja muuten koska asumme pk-seudulla täällä ei opiskelijat muutenkaan hanki tai rakenna taloja, koska ne ovat niin kalliita. Joillakin pikkupaikkakunnilla näyttää olevan erilainen meininki...

        tuota minäkin ihmettelen: "Kyllä on pakko uskaltaa hankkia talo näilläkin työsuhteilla."

        Minusta taloa/osaketta ei ole pakko hankkia millään työsuhteilla, ei ainakaan sen takia, että se on "maan tapa". Tämä suomalaisten oma-asunto-se-olla-pitää-vaikka-ei-olisi-varaakaan -buumi menee jo ihan höpöksi, ihmisten arvokin mitataan sen mukaan asuuko omassa vai vuokralla. Meiltäkin kysyttiin nykyiseen kotiimme muuttaessa, onko se oma vai vuokra, ja kertoessamme sen olevan jälkimmäistä mallia, katsottiin halveksuen pitkin nokanvartta. Meille koti on koti, vaikka emme seiniä omistakaan!

        Itse olen tehnyt niitä pitkiä määräaikaisuuksia jo 15 v, samoin mies. Hänet vakinaistettiin kesällä. Tulojen puolesta olisi varaa omaankin, mutta mutta... ei kauheasti kiinnosta. On jo oppinut elämään velattomana, ja velanotto pelottaa... hintataso on täällä semmoinen, että velkaa pitäisi ottaa ainakin 130 000 euroa, jotta asumistaso pysyisi samana. Mihinkään vanhaan röttelöön muuttaminen ei kiinnosta (sitä paitsi tuskin se pitkässä juoksussa tulee halvemmaksikaan..?). Sitä paitsi joutuisimme laskelmiemme mukaan sijoittamaan vähintään pari-kolmesataa kuussa lisää asumiseen, mikäli hommaisimme oman, vastaavan kokoisen ja tasoisen asunnon. Tällä hetkellä tuntuu, että sijoitamme sen rahan mieluummin muuhun mukavaan. Mutta tämä on vain meidän ratkaisumme, eikä tarkoita, että oman asunnon hankkijat tekisivät väärin. Jokainen tekee omat ratkaisunsa itse, toivottavasti todellakin omista lähtökohdista ja lähtien, eikä siksi että muut siihen painostavat.


      • pätkä
        Vuokralainen. kirjoitti:

        tuota minäkin ihmettelen: "Kyllä on pakko uskaltaa hankkia talo näilläkin työsuhteilla."

        Minusta taloa/osaketta ei ole pakko hankkia millään työsuhteilla, ei ainakaan sen takia, että se on "maan tapa". Tämä suomalaisten oma-asunto-se-olla-pitää-vaikka-ei-olisi-varaakaan -buumi menee jo ihan höpöksi, ihmisten arvokin mitataan sen mukaan asuuko omassa vai vuokralla. Meiltäkin kysyttiin nykyiseen kotiimme muuttaessa, onko se oma vai vuokra, ja kertoessamme sen olevan jälkimmäistä mallia, katsottiin halveksuen pitkin nokanvartta. Meille koti on koti, vaikka emme seiniä omistakaan!

        Itse olen tehnyt niitä pitkiä määräaikaisuuksia jo 15 v, samoin mies. Hänet vakinaistettiin kesällä. Tulojen puolesta olisi varaa omaankin, mutta mutta... ei kauheasti kiinnosta. On jo oppinut elämään velattomana, ja velanotto pelottaa... hintataso on täällä semmoinen, että velkaa pitäisi ottaa ainakin 130 000 euroa, jotta asumistaso pysyisi samana. Mihinkään vanhaan röttelöön muuttaminen ei kiinnosta (sitä paitsi tuskin se pitkässä juoksussa tulee halvemmaksikaan..?). Sitä paitsi joutuisimme laskelmiemme mukaan sijoittamaan vähintään pari-kolmesataa kuussa lisää asumiseen, mikäli hommaisimme oman, vastaavan kokoisen ja tasoisen asunnon. Tällä hetkellä tuntuu, että sijoitamme sen rahan mieluummin muuhun mukavaan. Mutta tämä on vain meidän ratkaisumme, eikä tarkoita, että oman asunnon hankkijat tekisivät väärin. Jokainen tekee omat ratkaisunsa itse, toivottavasti todellakin omista lähtökohdista ja lähtien, eikä siksi että muut siihen painostavat.

        Juu, itsekin teen vuosi vuoden jälkeen uudistettavia määräaikaisuuksia, mutta kun ikä on lähempänä 40 kuin 30, niin sitä haluaa jotain "omaa". Minulle se oma on ennenkaikkea omat seinät ja oma piha. En tunne kodiksi kerrostaloasuntoa eikä rivitalokaan oikein menettele. Luulen, että meitä samalla tavalla ajattelevia on täällä pk-seudun ulkopuolella enemmistö. Lisäksi, vaikka tuo vuokrataso on täällä iham muuta kuin pk-seudulla, niin silti se on rahan heittämistä hukkaan, varsinkin kun omakotien hinnat ovat suhteellisen edullisia ja "vakinaisilla" määräaikaisuuksilla elävät pystyvät maksamaan alle 100 000 lainat (joilla jo saa asiallisen talon) helposti. Etelässä on varmasti ihan toinen tilanne.


      • yhtiövastike
        Vähän maalla kirjoitti:

        Ok-talon asumiskustannukset lähentelevät pitkällä tähtäimellä normaalia yhtiövastiketta eli n. 10-12 ekee neliö. Jos itse tekee talon ja asumisen eteen hommia niin pääsee paljon halvemmalla. Itse asun Ok-talossa jossa päälämmitysmuoto on puu. (puuhella ja pönttöuuni. Vain vessassa, kylppärissä ja saunassa on sähkölattialämmitys. Lämmitys maksaa kuukaudessa 60 euroa ( talo erillinen talli.) Puuta saa tosi halvalla jos vähän näkee vaivaa. Esim sahapintaa sahoilta. Jos on mukavuudenhaluinen ja löhöää illat sohvalla telkkarin ääressä saa vastaavankokisen talon lämmittämisestä sähköllä maksaa 250 euroa kuussa.

        >Ok-talon asumiskustannukset lähentelevät pitkällä
        >tähtäimellä normaalia yhtiövastiketta eli
        > n. 10-12 ekee neliö.

        Kyllä normaali yhtiövastike liikkuu välillä 2-4 euroa neliö.
        Taidat tarkoittaa vuokraa?


      • Ci-Tikka
        pätkä kirjoitti:

        Juu, itsekin teen vuosi vuoden jälkeen uudistettavia määräaikaisuuksia, mutta kun ikä on lähempänä 40 kuin 30, niin sitä haluaa jotain "omaa". Minulle se oma on ennenkaikkea omat seinät ja oma piha. En tunne kodiksi kerrostaloasuntoa eikä rivitalokaan oikein menettele. Luulen, että meitä samalla tavalla ajattelevia on täällä pk-seudun ulkopuolella enemmistö. Lisäksi, vaikka tuo vuokrataso on täällä iham muuta kuin pk-seudulla, niin silti se on rahan heittämistä hukkaan, varsinkin kun omakotien hinnat ovat suhteellisen edullisia ja "vakinaisilla" määräaikaisuuksilla elävät pystyvät maksamaan alle 100 000 lainat (joilla jo saa asiallisen talon) helposti. Etelässä on varmasti ihan toinen tilanne.

        Niin, olen minäkin hiukan oma-uskovainen. Suurimmat arvot ovat nimenomaan mielestäni siinä, että taloa saa itse rempata kysmymättä keltään mitään ja sitä myös on mielekästä rempata halutulla tavalla kun se on oma. Kuka nyt vuokra-asunnossa viitsisi muuta tehdä kuin lakaista roskat lattialta - en minä ainakaan, enkä tehnytkään. Itse hankin ison omakotitalon (silloisella puolisolla oli tulonaan vain opintotuki joten rahoitin itse koko paskan), tosin halvanpuoleisen kun oli yleisen käsityksen mukaan 'rupisessa' kunnossa. Mutta näinpä vaan on asumista runsas 2 vuotta takana. Itse tehden remontteihin menee HÄMMÄSTYTTÄVÄN vähän rahaa. Työtä on paljon mutta rahaa menee vähän. Toki jos uusii (tai minun tapauksessa asentaisi) putket, menisi paljon rahaa tai isompi sähköremontti jne. Rahaa jäi koko ajan määräaikaisia töitä tehden taskunpohjalle polttelemaan niin paljon että eilenkin siirsin viisinumeroisen summan lainanlyhennykseen, nyt on sitten enää vajaa 5 vuotta 'kakkua' jäljellä. Mutta tämä kaikki vaatii sitä että tykkää ja osaa itse remontoida, osaa rahankäytön (osaa käyttää sitä myös huvituksiin ja 'turhiin' harrastuksiin) niin homma toimii. Liian suuria lainoja ei saa ottaa, pitää laskea ja huomioida että jos korot nousevat usean prosenttiyksikön, että voiko silloin hoitaa lainansa ja remontit samassa.


      • -__-
        Ei omakotiasuminen kirjoitti:

        todellakaan sovi rahattomille opiskelijoille tai pätkätyöläisille! Aivan itsestäänselvä asia. Omakotitalo vaatii jatkuvaa oma-aloitteista huoltoa ja hoitoa ja mitä vanhempi talo, sitä enemmän. Jo tarvikkeet maksavat. Ja kokemuksesta voin sanoa, että alkuinnostuksen jälkeen sukulaisapu loppuu lyhyeen, koska remontteja ei tehdä yhdessä viikonlopussa vaan ne kestävät kuukausia. Kuinka voit edellyttää edes sukulaisilta kymmenien viikonloppujen uhraamista sinun projektillesi?

        Pelkästään energian hinta on noussut valtavasti. Onko teillä polttopuita (kuka ne pilkkoo?), lämmitysmuotona öljy, suora sähkö vai kaukolämpö?
        Vanhassa talossa voi yhtäkkiä sattua mitä vain esim. talvipakkasilla putket voivat mennä rikki. Persaukiset eivät pysty maksamaan tällaisia yllättäviä kulueriä.
        Lapsellista touhua kuvitella hoitavansa taloa vasemmalla kädellä. Omakotiasuminen maksaa ja vaatii työtä. Sopii vain sellaisille joilla on vakityöpaikat.

        jep, olemme todellakin opiskelija ja pätkätyöpari :) Mutta, minä opiskelen alaa, jossa on töitä jo tässä vaiheessa opintoja niin paljon, kuin vaan jaksaa tehdä. Siis kaikki lomat ja viikonloput ja illatkin, jos siis jaksaa ja haluaa. No, täytyy sitä nyt vähän muutakin elämää olla... Mies saa ihan hyvät työttömyyskorvaukset, jos/kun työttömäksi tässä välissä jää.

        Mutta, emme me todellakaan olla mitään päätöksiä tehty, kunhan kysyin yleistä mielipidettä täältäkin :) Ja ne sukulaiset... Emme me niitä ole aikoneet halpatyövoimana pitää! :D Eli nou hätä ja vedä henkeä :) Ymmärrämme kyllä, että omakotitalo asuminen on huomattavasti kalliimpaa ja vanhan (omakotitalon) ostossa on riskejä enemmän,kuin vaikkapa kerrostalon. Mutta, et uskokaan, mitä se ihana talo henki meille... Olen ihan rakastunut :) Kiitoksia kaikille asiallisille vastauksille, avaamme taas uuden sivun vihostamme ja teemme laskelmia :)


      • asutaan...
        Vähän maalla kirjoitti:

        Ok-talon asumiskustannukset lähentelevät pitkällä tähtäimellä normaalia yhtiövastiketta eli n. 10-12 ekee neliö. Jos itse tekee talon ja asumisen eteen hommia niin pääsee paljon halvemmalla. Itse asun Ok-talossa jossa päälämmitysmuoto on puu. (puuhella ja pönttöuuni. Vain vessassa, kylppärissä ja saunassa on sähkölattialämmitys. Lämmitys maksaa kuukaudessa 60 euroa ( talo erillinen talli.) Puuta saa tosi halvalla jos vähän näkee vaivaa. Esim sahapintaa sahoilta. Jos on mukavuudenhaluinen ja löhöää illat sohvalla telkkarin ääressä saa vastaavankokisen talon lämmittämisestä sähköllä maksaa 250 euroa kuussa.

        ...ja yösähköllä lämmitellään...50 vuotta vanhaa purua on seinissä ja katossa ja ikkunatkin alkuperäiset. Sähköön menee 175 eur/kk, muut pakolliset päälle ja alta 250 on "yhtiövastike" sadalta neliöltä...remppaan meni 35000 ja paljon työtä, talon arvo nousi 100 tonnilla....


      • timle
        Vähän maalla kirjoitti:

        Ok-talon asumiskustannukset lähentelevät pitkällä tähtäimellä normaalia yhtiövastiketta eli n. 10-12 ekee neliö. Jos itse tekee talon ja asumisen eteen hommia niin pääsee paljon halvemmalla. Itse asun Ok-talossa jossa päälämmitysmuoto on puu. (puuhella ja pönttöuuni. Vain vessassa, kylppärissä ja saunassa on sähkölattialämmitys. Lämmitys maksaa kuukaudessa 60 euroa ( talo erillinen talli.) Puuta saa tosi halvalla jos vähän näkee vaivaa. Esim sahapintaa sahoilta. Jos on mukavuudenhaluinen ja löhöää illat sohvalla telkkarin ääressä saa vastaavankokisen talon lämmittämisestä sähköllä maksaa 250 euroa kuussa.

        jeps!ostin juuri omakotitalon ja on sauna pesuhuone kellarissa talo valmistunut v.53 työtä tulee riittämään kivasti,mutta olen juuri se sukulainen joka on tehnyt siskolle,veljelle,appiukolle,kavereille remontit!oikeestaan ihan jees rueta tekee kerranki itelle jotain!


    • jepulis

      Aina selviää jos niin haluaa. Jos miettii onko rahaa ja nouseeko korot niin sitä ei uskalla ottaa ikinä seuraavaa askelta. Me emme rahassa ryve ja ostimme rintamiestalon joka huutaa remonttia. Ei ole otettu remonttilainaa ja aina pikkuhiljaa hommaamme milloin rahaa jää. Kannattaa ensin asua ja kuunella taloa että mitä se kaipaa eikä laittaa kaikkia kerralla uusiksi. Mutta vinkki ammatti-ihmiseltä. Älä osta 70 luvun loppupuolella tai 80 luvulla rakennettua taloa. Ei taloa jossa on kellarissa sauna. Puutalo ja puulämmitteinen talo isolla pihalla. Sähkö kallistuu ja öljy on vielä kalliimpaa. Vanhat talot kaipaavat ikuista huomiota mutta ovat terveempiä kuin monet muut talot. Ja teettäkää tai vaatikaa myyjältä puolueeton kuntotarkastus. Semppiä

      • Mitta täysi

        Ai jaahas..tässä lueskelin näitä vinkkejä...meillä on nyt talon osto haaveissa ja edessä,pankista laina valmiksi puhuttu.Molemmilla vakityö,ikää tosin pian 40(vanhoja jo? ) Asuttu 10 v kerrostalossa,nyt tökkii ja pahasti.Miksei sauna voisi olla kellarissa?Mielitään 50-luvun taloa,jossa jo putki kattorempat tehty,sauna kellarissa.Ja mitä näihin asumiskustannuksiin tulee,ei se ole halpaa kerrostalossakaan,ainakaan vanhassa!Meillä on vastike yli 200 e;kai sillä taloa jo lämmittää??Silti hirvittää,mitä jos tulee jotain yllättävää eteen,ja kestääkö terveys,ja jos korot nousee ym...Mitään ei saa ellei uskalla,se tiedetään.Elämä ON riskejä täynnä.Mutta elämisen laatu paranisi varmaan niin luulen.


      • Talon etsijä
        Mitta täysi kirjoitti:

        Ai jaahas..tässä lueskelin näitä vinkkejä...meillä on nyt talon osto haaveissa ja edessä,pankista laina valmiksi puhuttu.Molemmilla vakityö,ikää tosin pian 40(vanhoja jo? ) Asuttu 10 v kerrostalossa,nyt tökkii ja pahasti.Miksei sauna voisi olla kellarissa?Mielitään 50-luvun taloa,jossa jo putki kattorempat tehty,sauna kellarissa.Ja mitä näihin asumiskustannuksiin tulee,ei se ole halpaa kerrostalossakaan,ainakaan vanhassa!Meillä on vastike yli 200 e;kai sillä taloa jo lämmittää??Silti hirvittää,mitä jos tulee jotain yllättävää eteen,ja kestääkö terveys,ja jos korot nousee ym...Mitään ei saa ellei uskalla,se tiedetään.Elämä ON riskejä täynnä.Mutta elämisen laatu paranisi varmaan niin luulen.

        Tottakai sauna voi ja on yleensä -50-luvun talossa ns. kellarissa! Kaikkia kommentteja ei kannata pitää tosina!


      • -__-
        Talon etsijä kirjoitti:

        Tottakai sauna voi ja on yleensä -50-luvun talossa ns. kellarissa! Kaikkia kommentteja ei kannata pitää tosina!

        Meillä olisi talossa ulkosauna, eli ei kellarissa. Tosin, enpä minä noista paljon ymmärräkään... :)


      • oli usein
        Talon etsijä kirjoitti:

        Tottakai sauna voi ja on yleensä -50-luvun talossa ns. kellarissa! Kaikkia kommentteja ei kannata pitää tosina!

        tapana rakentaa erillinen saunarakennus tontille...tonteilla oli tilaa,eikä tarvinnut pelätä märkätiloista valuvan kosteutta sinne purueristeiden sekaan...Useassa tapauksessa sitten myöhemmin rakennettiin saunat ja pesuhuoneet kellariin, ei tarvittu enää siellä tilaa puu- tai koksivarastolle kun siirryttiin sähkö- tai öljylämmitykseen...


      • -__-
        oli usein kirjoitti:

        tapana rakentaa erillinen saunarakennus tontille...tonteilla oli tilaa,eikä tarvinnut pelätä märkätiloista valuvan kosteutta sinne purueristeiden sekaan...Useassa tapauksessa sitten myöhemmin rakennettiin saunat ja pesuhuoneet kellariin, ei tarvittu enää siellä tilaa puu- tai koksivarastolle kun siirryttiin sähkö- tai öljylämmitykseen...

        Taloon olisi joutunut uusimaan piakkoin katon ja lattia oli tehty laudasta, mitkä olivat jo notkollaan eli lattiaremppa olisi myös ollunna edessä. Talo jäi siis ostamatta, mutta kyllä me vielä oman kodin löydämme ja ostamme :)


    • palkintosonni

      Nyt ei kannata ostaa. hinnat laskee. Kohta on -30% hinnoista vek.

    • vähän vanha postaus

      Seisooko sonnilla silmät päässä, meinaan eiköhän tuo pari vuoden 2005 jälkeen ole jo asunnon ostanut ja äkkiä kun myisi tekisi kivan voiton !!!

    • omakotini

      mihin on unohtuneet tiemaksut,pääsulake maksu,auton kätön lisääntyminen.pihasähköt omasta mittarista.

      • Anonyymi

        Kyllä omakotitalossa maksaa sähköt enemmän, kaikki kuuluu sinulle lampuista ulkona lähtien. Vesimaksut ovat ihan eri kuin 20-30e/hlömaksut kerrostalossa.
        Tulee hulavesimaksut, tulee jätemaksut, tulee nuohousmaksut, tulee kiinteistövero. (jota nyt halutaan nostaa hurjasti)
        Tuhansia tulee lisää omakotiasujalle, se ei ole köyhän asumismuoto.

        Juu toki jää pois yhtiövastike, mutta sitten kun jotain hajoaa...vaikkapa vesiboileri, maksuun meneekin koko vuoden vastikkeet.
        Onko sinulla tiedossa remonttireiska, vai osaatko itse...ihan siis osaat etkä kuvittele taitojasi yläkanttiin?
        Omakotitalossa voi sattua ihan mitä vaan. Ja rahaa on oltava jemmassa.
        Pitää olla 10 v päästä talon maalausta, ehkä ikkunat pitää vaihtaa, ehkä hella hajosi, kius veteelee viimeisiä, vessanpyntty hajoaa...kaikki tämä tulee eteen juuri remontoidussakin talossa, ei kaikkea aina vaihdeta.


    • Työtön

      Itse saatiin lainaa yli 100 000€ ihan takaajaa vasten ja työkkärituilla maksettu taloa pari vuotta kk erä on sen 400€. vähän kuin vuokraa maksaisi. Pientä myyntityötä olen harjoitellut aina jos paha rahapula. Rakentelen käsitöitä ja myyn niitä ovelta ovelle :D. Toimii jos elää tarpeeksi tiukasti eikä ryypiskele :D Itsestähän se on kiinni onko lozer ja valtion huora. Kyllähän valtion kannattaa antaa velkaa, koska se kasvaa aina vähän korkoa, joten tuottaa valtiolle rahaa ajan kuluessa!

    • tommi_j

      Tämä on hyvä linkki: http://asunnot.oikotie.fi/ohjeita-asuntokauppaan

      Sieltä löytyy esim. seuraavaa:

      "Omakotikiinteistön kauppa on määrämuotoinen oikeustoimi, johon tarvitaan virallinen, julkinen kaupanvahvistaja. Kaupanvahvistajan voi tilata kaupantekotilaisuuteen esimerkiksi maistraatista.

      Kiinteistön ostotarjous tai sen hyväksyminen eivät sido osapuolia samalla tavalla, kuin asunto-osakkeen tarjous, siihen saakka kunnes kaupanvahvistaja on vahvistanut määrämuotoisen kauppakirjan tai esisopimuksen. Vaikka sopimusta kiinteistön kaupasta ei olisikaan tehty kaupanvahvistajan kanssa, on kaupasta kieltäytyvän korvattava toiselle osapuolelle kaupan valmistelemisesta aiheutuvat, todelliset kulut. Sopimus käsirahasta tai määrätystä sopimussakosta asunto-osakekaupan tapaan ei siis osapuolia sido.

      Vuokramaalla olevan omakotitalon kaupassa voidaan sen sijaan käyttää esimerkiksi vakiokorvausta tarjouksen vakuutena.

      Kiinteistön kauppaa säädellään maakaaressa (540/1995). "

    • Anonyymi

      Nyt ei ainakaan ole oikea aika ostaa omakotitaloa, vaikka se olsisi rmeontoitu viimeisen päälle.
      Et ehkä tykkää siellä olevista ratkaisusta
      Ehkä haluat valoisan keittiö, ja nyt saatkin mustan...ehkä halua kunnon pihan ja saatkin 450 neliötä...mieti mitä sillä tee....
      ja muista nämä;

      Omakotitalon ostajan muistilista

      Teetä kuntotarkastus.
      Selvitä lainhuuto- ja rasitustodistukset sekä kiinteistörekisteriote karttoineen.
      Perehdy alueen kaavoitustilanteeseen.
      Tee ostotarjous kirjallisena. Muista, että toisin kuin asunto-osakkeiden kaupassa, kiinteistökaupassa tarjous ei ole sitova, vasta esisopimus tai kauppakirja sitovat.
      Kiinteistökaupan kauppakirja pitää aina tehdä kirjallisesti. Kaupantekoon tarvitaan mukaan virallinen kaupanvahvistaja.

      • Anonyymi

        Se on selvä, että talon pitää olla kuntotarkistettu, ettei tule yllätyksiä. Tällä hetkellä olennaista on myös energiaratkaisut eli millä talo lämpiää, ettei energialaskut nouse liian korkealle. Sitten ne omat tarpeet https://tinyurl.com/Omaankotiin pitkälle tulevaisuuteen, määrää aika paljon talon ostossa. Lopuksi maailmantilanne, miten kestävällä pohjalla oma talous on suhteessa maailmantalouden heilahteluun ja muutoksiin. Kestääkö kukkaro mahdollisen asuntolainan koronnousun.


    • Anonyymi

      Omakotitalossa ei ole koskaan, remontoidussakaan, vuotta, jotta jotain ei olisi tehtävänä. Aina on joku nurkka joka huutaa remonttia. Jäikö sinulle raa niihin vai laitoitko kaikki lainahanat jakoon? Kyllä kuapat ensihuuman jälkeen voi perua, tiedän monta jotk aovat peruneet kun lainaa ei herukaan tai omaa asuntoa ei saa myytyä...kaikkea sattuu .
      Ihmettelen ihmisiä, jotka ostava 1900 alun talon, jonka selfmade mies on remontoinut, lista näyttää hyvältä, myyj'n suus on messingillä, hinta aivan oikea...puistattaa.
      Käydän kerran katsomassa ja pistetään liki 400.000e jakoon tuosta vaan tietämättä miten remontit on tehty. Luullaan, että mahdollisuus meni koska välittäjä kehotti kilpailuun...ei totta juurikaan koskaan omakotitlaojen ostossa, vedätystä, markkinointikikka johon voit sortua...
      Kysyisin ensin ostoa hiukan naapureilta, mitäs pidätte hinnasta, minkälaista on tässä asua, mitä olette remonteista mieltä.
      Ihmettelisin, miksi tontilla ei ole puita, ihmettelisin miksi kellariin ei ole ole 4. omistajan toimesta tehty saunaa...onhan siinä joku vika, eikö...padotuskorkeus, viemärit, asetukset, mikä? Onhan talossa oltava sauna, jessus sentään ja piha, eikö niitä juuri haeta.
      Mikä on kellarin korkeus? Mahdutko edes sinne vai tuleeko vesi vastaan....kaikkea voi sattua.
      Haaveiletko autokatoksesta, sitä ei saa tuoda 5 m lähemmäksi naapuria, meneekö sinulta maisemat, mitä naapurisi tykkää, puoltaako toimenpidelipaasi...monta asiaa, ja tonteille ei ihan rakennella mitä sattuu... röyhkeys ei auta kuin saamaan riidat.
      Mietitkö näitä vanhan talon ostossa?
      Muuten muuta rivitaloon tai krs taloon. Omakoti ei sovi kaikille, oletko nikkaroija tai rahakas remontin teettäjä?
      Aika kevyesti ostetaan omakotitalo huonoine ja hyvine puolineen....en uskaltaisi.
      ...ja kateutta en puhu, olen asunut vuosikymmenen omakotitalossa, serkkuni rakentamassa.
      Eli ole varovainen, tettä rmeontoituunkin taloon kuntotarkastus, se voi maksaa itsensä takaisin... pintoja voi uusia mutta aina joku josskain fuskaa...ja tuuletta viikko kaupalla taloa, jotta home ei haise, senkin olen kuullut...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe