Lancia Delta HF Integrale EvoIII

msi

Tuommoinen olisi kiikarissa..

Kertokaas kokemuksia ko. vehkeestä? (tai pelkästä
HF Integralesta)

54

6192

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HF

      1) Evo III

      Evo kolmosta ei ole olemassakaan. Auto, jota
      joskus kutsutaan evo kolmoseksi, on evo2, jossa
      katalysaattori. Muistaakseni 215hp/302Nm vakiona.

      2) Suomesta?

      Evoja ei tietääkseni ole suomessa lainkaan, joten
      auto pitäisi tuoda ulkomailta. Oikaiskaa, jos olen
      väärässä... Verotuksessa käytettävä vertailumalli
      on vissiin Audi S3?

      3) Yleistä

      Hyvän yksilön hankkiminen on tuskainen prosessi,
      erityisesti Suomessa. Lähes kaikki kärsivät
      jonkinasteisesta huollon laiminlyömisestä, jotka
      kyseisessä autossa johtavat helposti kalliisiin
      korjauksiin. Tilanne manner-euroopassa on
      kuitenkin ymmärtääkseni hiukan parempi, kuin
      meillä. Mahdollinen kandidaatti pitää EHDOTTOMASTI
      tarkistaa jonkun asiantuntijan toimesta. (Osaan
      nimetä ainoastaan Englannista ja Suomesta) Myös
      omistushistoria kertoo paljon. Suomessa
      kaupattavista yksilöistä löytyy useita, jotka on
      lunastettu kahteen tai kolmeenkin kertaan.

      4)

      Autona hakee edelleen vertaistaan. :-)

      • msi

        Piti laittamani että evo2:sta tarkoitin.

        Suomesta en tosiaan ole moisia vehkeitä
        nähnytkään.

        Saksasta/Englannista noita olen etsiskellyt.


      • HF
        msi kirjoitti:

        Piti laittamani että evo2:sta tarkoitin.

        Suomesta en tosiaan ole moisia vehkeitä
        nähnytkään.

        Saksasta/Englannista noita olen etsiskellyt.

        http://www.evocars.com/

        Lontoossa oleva paja, joka tietää mitä tekee.
        Heillä on myös autoja myytävänä.


      • J.

        Vai vertaistaan..... ;)


    • 4motion

      kyseistä mallia on suomessa 1kpl.juha
      kankkusella,tuotu suomeen erikois luvalla,koska
      kyseistä autoa ei ole tyyppikatsastettu.(se
      olikin ilman kattia).joudut tietääkseni
      katsastamaan sen jos tuot suomeen.mahtava peli
      joka tapauksessa.

      • HF

        Joo. Kankkusella vissiin on evo, mutta sen
        ostaminen saattaakin olla hankalaa/kallista. :-)
        Tyyppikatsastuksesta en osaa sanoa, mutta saatatpa
        hyvinkin olla oikeassa.


      • Timo
        HF kirjoitti:

        Joo. Kankkusella vissiin on evo, mutta sen
        ostaminen saattaakin olla hankalaa/kallista. :-)
        Tyyppikatsastuksesta en osaa sanoa, mutta saatatpa
        hyvinkin olla oikeassa.

        ..niin Kankkusen tallista löytyvä punainen
        siviili-integrale on ulkonäöltään evo, mutta
        tekniikaltaan se viimeinen Delta versio eli 8
        venttiilinen katalysaattoriauto 177 hv. Oikaiskaa
        joku joka paremmin tietää.


      • msi
        Timo kirjoitti:

        ..niin Kankkusen tallista löytyvä punainen
        siviili-integrale on ulkonäöltään evo, mutta
        tekniikaltaan se viimeinen Delta versio eli 8
        venttiilinen katalysaattoriauto 177 hv. Oikaiskaa
        joku joka paremmin tietää.

        "hauskoja" ilmoituksia löytyy kun katselee
        noita myynti-ilmoituksia.. autolla ajettu
        70tkm, moottori vaihdettu 40tkm kohdalla..

        Ei terve, taitaa saada kenkää tuo malli, ja
        pahemman kerran.. :)

        Hintatasokin aika ronski: evo 2 mallit
        50 000 mk - 100 000mk verottomana, joka
        kertoo kunnosta jo tosi paaaljon.


      • HF
        Timo kirjoitti:

        ..niin Kankkusen tallista löytyvä punainen
        siviili-integrale on ulkonäöltään evo, mutta
        tekniikaltaan se viimeinen Delta versio eli 8
        venttiilinen katalysaattoriauto 177 hv. Oikaiskaa
        joku joka paremmin tietää.

        Saattaapi olla. Ennen kuin 16v kone sai
        katalysaattorin, valmistettiin evoja 8v kat
        koneella niihin maihin, joiden päästömääräykset
        vaativat katalysaattorin. Esim. Sveitsi.

        Konetta lukuunottamatta täysiä evoja.


      • j
        Timo kirjoitti:

        ..niin Kankkusen tallista löytyvä punainen
        siviili-integrale on ulkonäöltään evo, mutta
        tekniikaltaan se viimeinen Delta versio eli 8
        venttiilinen katalysaattoriauto 177 hv. Oikaiskaa
        joku joka paremmin tietää.

        Todellakin kankkusen auto on punainen integrale
        8v kat evoluzione. Eli muuten tämä malli on sama
        kuin 16v evo paitsi koneen osalta. Eli kyseinen
        malli on "aito" evo.
        Tässä voisi vielä tarkentaa mitä eroa vuonna 91
        esitellyissä evoissa on verrattuna aikaisempiin
        integraleihin. Ulkoiset muutokset: Leveämmät
        lokasuojien levitykset, konepelissä
        isompi"kyhmy", puskurit, ajovalot samakokoiset,
        kattospoileri joka säädettävissä kolmeen eri
        asentoon ja vanteet viisipulttisella
        kiinnityksellä (siitä "helpoin" huomata nopeasti
        onko kyseessä aito evo vai pelkkä lookalike ).
        Tekniset muutokset ovat lähinnä isommat jarrut ja
        alusta leveämmällä raidevälillä ja pienillä
        muutoksilla. Voimansiirto lähes sama kaikissa
        integraleissa. Erot ovat lähinnä kytkimessä ja
        voimajaossa. Moottoritkin ovat samat eroa on
        lähinnä turboissa ja
        moottorinohjausjärjestelmissä mistä johtuen
        pienet teho erot.


      • Tietoa on

        Kyllä Kankkusen Delta on tyypitetty, se kun
        aikanaan oli vain 8V kat versiona mahdollista.


    • j

      Niin aluksi voisin selventää automallit...elikkä
      aikajärjestyksessä HF-4WD (87), HF Integrale (88-
      89), HF Integrale 16v (89-91), HF Integrale 8v
      Kat (90-91), HF Integrale Evo1 16v koneella ja
      samaan aikaan myös 8v Kat koneella, Sitten evo2
      jota vain 16v koneella jossa muutokset lähinnä
      kosmeettisia ja paras tuntomerkki on "leveät"
      recarot joissa nelipistevöiden paikat. Viimeinen
      on siis evo2 kat-versio 16v koneella jossa myös
      leveet recarot...ja kone huoneeseen kun vilkaisee
      niin ero edelliseen on helppo huomata
      suorasytyksestä.
      Kun katselee ilmoituksia esimerkiksi
      www.mobile.de niin kannattaa ottaa ilmoitusten
      tekstit suurella varauksella ja lähinnä kuvien
      perusteella selvittää millä koneella ja mikä
      versio on kyseessä. Usein väitetään juuri olevan
      evo3 vaika kyseessä on evo1. Olen huomannut myös
      pariin otteeseen jopa väitetävän tekstissä että
      auto olisi 16v koneella mutta kuvassa loistaa 8v
      mylly!
      Kankkusella on evo1 8v kat koneella ja väri on
      punainen. Kuvia hänen tallinsa aarteista löysin
      netistä muistaakseni cobra-harrastajien
      sivuilta?? (asia yhteys jäi todellakin
      epäselväksi!)
      Itselläni on integrale 8v kat(vm-90) joka on siis
      ulkonäöllisesti sama kuin 16v integrale, myös
      pienehköt muut muutokset kuten leveämmät vanteet,
      parannettu alusta ja nestekytkin ovat myös 8v kat
      mallissa. Kolme vuotta auto on minulla ollut ja
      kyllähän siihen "muutama" korjauspäiväkin on
      mahtunut mutta olen halunnut pitää auton
      mahdollisimman hyväkuntoisena sekä teknisesti
      että ulkonäöllisesti.
      Uskoisin että evoluzionen suomeen rekisteröiminen
      onnistuu vaivatta ainakin 8vkat ja 16kat mallin
      osalta.
      Minulta löytyy paljon kirjallisuutta,lehtiä
      varaosakuvat ja myös alkuperäinen
      korjaamokäsikirja(n.800 sivua!) joten autan
      mielelläni tulevia ja nykyisiä integrale-
      harrastajia!

      • msi

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että toitko
        auton saksa/englanti vai ostitko suomesta?

        Jos toit ulkomailta, mihin autoon vertasivat
        veroa antaessa? Audi S3? (taitaa olla lähin
        malli joka tulee kyseeseen?)


      • j
        msi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että toitko
        auton saksa/englanti vai ostitko suomesta?

        Jos toit ulkomailta, mihin autoon vertasivat
        veroa antaessa? Audi S3? (taitaa olla lähin
        malli joka tulee kyseeseen?)

        Auton olen ostanut suomesta mutta sen verran
        tiedän sen historiaa että se on tuotu sveitsistä
        missä integrale katteja on melko paljon. saksassa
        on myös paljon kat versiota (siis 8v kat)mutta
        englannissa myynti ilmotusten perusteella kat
        versiota on vähän ???!


      • Kake

        Asiantuntemustasi varmasti tarvittaisiin ja
        arvostettaisiin. Corse-jaosto perustettu mutta
        toiminta onnahtelee. Jos et kuulu niin kts:
        lanciaclubfinland.fi


      • Timo

        Pistänpä tarjouksesi konsulttiavusta korvan
        taakse, jospa vaikka joskus pääsisin
        Integraleharrastuksessani haaveilun,
        kirjallisuuden ja lehtien tutkimisen
        asteelta konkreettisempiin muotoihin!


      • cw6Q

        ihan pirteä kännykkä, mutta tosiautojen armoilla,
        auttamattomasti...


      • V6
        cw6Q kirjoitti:

        ihan pirteä kännykkä, mutta tosiautojen armoilla,
        auttamattomasti...

        eli mihin vertasit? mikä on se tosi auto?


    • HF
      • msi

        linkeistä sekä infosta..

        Tässähän rupeaa integrale kuume iskemään
        ja pahemman kerran.. Tosin, asia on jo muhinut
        "ajatuksena" jo vuosia.. :)


    • V6

      uusimmassa numerossa oli asiallinen peli myynnissä
      16V 280Hv 89tmk, N ryhmän varustein

      • Timo

        Moottorissa on tosiaan mainitsemasi juttu
        Integralesta, suto on myynnissä eikä sillä kai
        ole edes kilpailtu koskaan.

        Olisi kiva tietää paljonko 80 lisähevosvoimaa
        pudottaa 0 - 100 km/h kiihdytysaikaa vaikion 5,7
        sekunnista?

        Artikkelin tietoa DTM Alfan imusarjoista kyllä
        hieman ihmettelen, käsittääkseni DTM Alfa 155:ssä
        oli V6 (jossa tosin ei ollut ainoatakaan samaa
        osaa kuin vakio 155 V6:ssa) joten tämän imusarjan
        hyödyntäminen lienee aika vaikeaa?


      • msi
        Timo kirjoitti:

        Moottorissa on tosiaan mainitsemasi juttu
        Integralesta, suto on myynnissä eikä sillä kai
        ole edes kilpailtu koskaan.

        Olisi kiva tietää paljonko 80 lisähevosvoimaa
        pudottaa 0 - 100 km/h kiihdytysaikaa vaikion 5,7
        sekunnista?

        Artikkelin tietoa DTM Alfan imusarjoista kyllä
        hieman ihmettelen, käsittääkseni DTM Alfa 155:ssä
        oli V6 (jossa tosin ei ollut ainoatakaan samaa
        osaa kuin vakio 155 V6:ssa) joten tämän imusarjan
        hyödyntäminen lienee aika vaikeaa?

        Max. Power: 275 BHP @ 1.25 Bar / 5800 RPM
        Max. Torque: 294 ft/Ib @ 3200 RPM
        0 -60 4.6 seconds

        Eli aikasta ripeä värkki!

        Nuo arvot siis http://www.delta-hf.co.uk/
        sivuilta


      • V6
        Timo kirjoitti:

        Moottorissa on tosiaan mainitsemasi juttu
        Integralesta, suto on myynnissä eikä sillä kai
        ole edes kilpailtu koskaan.

        Olisi kiva tietää paljonko 80 lisähevosvoimaa
        pudottaa 0 - 100 km/h kiihdytysaikaa vaikion 5,7
        sekunnista?

        Artikkelin tietoa DTM Alfan imusarjoista kyllä
        hieman ihmettelen, käsittääkseni DTM Alfa 155:ssä
        oli V6 (jossa tosin ei ollut ainoatakaan samaa
        osaa kuin vakio 155 V6:ssa) joten tämän imusarjan
        hyödyntäminen lienee aika vaikeaa?

        155Q4 noin 300 hevosella menee 4.9 joten siinä
        referenssia


      • HF
        Timo kirjoitti:

        Moottorissa on tosiaan mainitsemasi juttu
        Integralesta, suto on myynnissä eikä sillä kai
        ole edes kilpailtu koskaan.

        Olisi kiva tietää paljonko 80 lisähevosvoimaa
        pudottaa 0 - 100 km/h kiihdytysaikaa vaikion 5,7
        sekunnista?

        Artikkelin tietoa DTM Alfan imusarjoista kyllä
        hieman ihmettelen, käsittääkseni DTM Alfa 155:ssä
        oli V6 (jossa tosin ei ollut ainoatakaan samaa
        osaa kuin vakio 155 V6:ssa) joten tämän imusarjan
        hyödyntäminen lienee aika vaikeaa?

        kyseisen auton. Punainen vissiin -89 16v, jossa
        155Q4:n kone ja N-ryhmän varusteet. Omistajan
        mukaan n.280hp. Helsingissä.

        Q4:n konehan on käytännössä sama, kuin 16v
        integralen...


      • j

        Miksi laittaa Q4:n kone keulalle...hmmm...eikait
        siinä periaatteessa mitään vikka ole onhan
        kyseessä todellakin periaatteessa "lähes" sama
        kone jonka alfa on voimansiirtoineen päivineen
        lainannut Integralesta mutta kun tuo autokin on
        ollut myynnissä jo varmaan kolme vuotta niin
        kyllä pistää ihmetyttämään?
        Kun tälläkin hetkellä joku myy ALKUPERÄISkunnossa
        olevaa 16v Gralea hintaan 70000mk pörssissä niin
        lähtisin ensin sitä autoa katsomaan....??!!


      • HF
        j kirjoitti:

        Miksi laittaa Q4:n kone keulalle...hmmm...eikait
        siinä periaatteessa mitään vikka ole onhan
        kyseessä todellakin periaatteessa "lähes" sama
        kone jonka alfa on voimansiirtoineen päivineen
        lainannut Integralesta mutta kun tuo autokin on
        ollut myynnissä jo varmaan kolme vuotta niin
        kyllä pistää ihmetyttämään?
        Kun tälläkin hetkellä joku myy ALKUPERÄISkunnossa
        olevaa 16v Gralea hintaan 70000mk pörssissä niin
        lähtisin ensin sitä autoa katsomaan....??!!

        >Miksi laittaa Q4:n kone keulalle...

        Omistaja, joka oli itse koneenvaihdon tehnyt,
        sanoi, että Q4:n "pidempi imusarja" antaa paremmat
        väännöt. Onhan tuossa hiukan perääkin, mutta
        vaikuttaa ymmärtääkseni enemmän
        vapaastihengittävissä...


        >Kun tälläkin hetkellä joku myy ALKUPERÄISkunnossa
        >olevaa 16v Gralea hintaan 70000mk pörssissä niin
        >lähtisin ensin sitä autoa katsomaan....??!!

        Niin...suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on
        kuitenkin "alkuperäistä vastaavassa kunnossa"
        oleva :-)


        Jos joku miettii minkä tahansa 'gralen ostamista,
        niin on syytä soittaa (lue "on ehdottomasti
        soitettava") ahk:n palvelunumeroon ja selvittää
        auton omistushistoria... kertoo aika paljon auton
        kunnosta, jos sillä on ollut yli 20 omistajaa,
        joista 3 on vakuutusyhtiöitä. (Tällaisia autoja on
        useita)


      • YellowElephant
        HF kirjoitti:

        >Miksi laittaa Q4:n kone keulalle...

        Omistaja, joka oli itse koneenvaihdon tehnyt,
        sanoi, että Q4:n "pidempi imusarja" antaa paremmat
        väännöt. Onhan tuossa hiukan perääkin, mutta
        vaikuttaa ymmärtääkseni enemmän
        vapaastihengittävissä...


        >Kun tälläkin hetkellä joku myy ALKUPERÄISkunnossa
        >olevaa 16v Gralea hintaan 70000mk pörssissä niin
        >lähtisin ensin sitä autoa katsomaan....??!!

        Niin...suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on
        kuitenkin "alkuperäistä vastaavassa kunnossa"
        oleva :-)


        Jos joku miettii minkä tahansa 'gralen ostamista,
        niin on syytä soittaa (lue "on ehdottomasti
        soitettava") ahk:n palvelunumeroon ja selvittää
        auton omistushistoria... kertoo aika paljon auton
        kunnosta, jos sillä on ollut yli 20 omistajaa,
        joista 3 on vakuutusyhtiöitä. (Tällaisia autoja on
        useita)

        ne nuottiautot ... hohhoijjaa.


      • yliveto
        YellowElephant kirjoitti:

        ne nuottiautot ... hohhoijjaa.

        Lancia on varmasti hieno peli ja säilyttämisen
        arvoinen "sportti" mutta jos on ostoaikomuksia
        kannattaisi harkita muitakin vastaavia pelejä mm
        cossu, 323 4WD, legacy 200 ovat samalla tavalla
        harvinaisia ja mukavia raasereita. Lancian
        kohdalla ikävä tilanne on että osien
        saanti "normaali" teitä on aika olematonta
        (maahantuoja vaihtunut useasti)Tietenkin kaikki
        tuontapaiset autot ovat enemmän tai vähemmän
        raatoja, poikkeuksia tietysti on mutta suurin osa
        kuitenkin, kannattaa olla todella tarkkana ettei
        harmita jälkeenpäin, sillä mikään myyntitykki ei
        vanha lancia ole, se on varmaa.


      • Timo
        yliveto kirjoitti:

        Lancia on varmasti hieno peli ja säilyttämisen
        arvoinen "sportti" mutta jos on ostoaikomuksia
        kannattaisi harkita muitakin vastaavia pelejä mm
        cossu, 323 4WD, legacy 200 ovat samalla tavalla
        harvinaisia ja mukavia raasereita. Lancian
        kohdalla ikävä tilanne on että osien
        saanti "normaali" teitä on aika olematonta
        (maahantuoja vaihtunut useasti)Tietenkin kaikki
        tuontapaiset autot ovat enemmän tai vähemmän
        raatoja, poikkeuksia tietysti on mutta suurin osa
        kuitenkin, kannattaa olla todella tarkkana ettei
        harmita jälkeenpäin, sillä mikään myyntitykki ei
        vanha lancia ole, se on varmaa.

        Autojahan ne ovat, Sierra Cosworth, 323 (onko se
        Mazda?) ja Legacy (Subaruko?), ovatpa hyvinkin.

        Mutta niistä - ainakin minun silmissäni - puuttuu
        se jokin. Lancian ympärillä sen sijaan leijailee
        lähes käsin kosketeltavana legendaarinen maine,
        historian siipien havinan voi suorastaan kuulla.

        Siksipä Lancia onkin minulle enemmän kuin auto,
        se on legenda jo eläessään. Nuo muut, niin hyviä
        ajopelejä kuin ehkä ovatkin, ovat minulle vain
        pelkkiä autoja, kasa lasia, muovia ja peltiä
        vailla sielua. Ei sitä voi kovinkaan loogisesti
        perustella, mutta näin se vain on.

        Ei voi mitään.


      • yliveto
        Timo kirjoitti:

        Autojahan ne ovat, Sierra Cosworth, 323 (onko se
        Mazda?) ja Legacy (Subaruko?), ovatpa hyvinkin.

        Mutta niistä - ainakin minun silmissäni - puuttuu
        se jokin. Lancian ympärillä sen sijaan leijailee
        lähes käsin kosketeltavana legendaarinen maine,
        historian siipien havinan voi suorastaan kuulla.

        Siksipä Lancia onkin minulle enemmän kuin auto,
        se on legenda jo eläessään. Nuo muut, niin hyviä
        ajopelejä kuin ehkä ovatkin, ovat minulle vain
        pelkkiä autoja, kasa lasia, muovia ja peltiä
        vailla sielua. Ei sitä voi kovinkaan loogisesti
        perustella, mutta näin se vain on.

        Ei voi mitään.

        Niinpä, niin. Jollekin saattaa olla lähellä
        sydäntä vaikka vanha lada, se on jokaisen oma
        asia ja siitä on turha kiistellä sen päätät itse,
        mutta siitä en kirjoittanutkaan, vaan lähinnä
        järkisyistä, (jos tuollaisen auton hankinta voi
        olla järkevää;)Ja mitä legendaarisuuteen tulee on
        totta että integ. kuuluu niihin mutta on olemassa
        paljon legendaarisempiakin autoja ja joita saa
        paljon halvemmalla! Nuo esimerkki autot ovat
        paljolti samansuuntaisia luin lancia, ja niitä on
        varmasti paljon muitakin, mutta nuo nyt vaan tuli
        ensinnä mieleen. Ja jos olet päättänyt ostaa
        lancian, onnea etsintään että löytäisit hyvän
        yksilön. Kirjoituksellani oli tarkoitus kertoa
        että samalla hinnalla löytyy samasta luokasta
        autoja jotka ovat ominaisuuksiltaan yhtä hyviä
        tai ehkä parempia, mutta niiden kunnossapito on
        helpompaa. Minulla on itsellä ollut muutamia
        kuumaverisiä ja olen huomannut että niiden
        harrastaminen on usein pelkkää korjaamista ja kun
        osia ei löydy kuin pitkällä odotuksella, vituttaa
        kun harrastuksen kohde seisoo tallissa kun sillä
        voisi ajaakin. Sehän se on kuitenkin sitä
        mukavinta, käydä tapaamisajoissa ym ym.


      • HF
        yliveto kirjoitti:

        Niinpä, niin. Jollekin saattaa olla lähellä
        sydäntä vaikka vanha lada, se on jokaisen oma
        asia ja siitä on turha kiistellä sen päätät itse,
        mutta siitä en kirjoittanutkaan, vaan lähinnä
        järkisyistä, (jos tuollaisen auton hankinta voi
        olla järkevää;)Ja mitä legendaarisuuteen tulee on
        totta että integ. kuuluu niihin mutta on olemassa
        paljon legendaarisempiakin autoja ja joita saa
        paljon halvemmalla! Nuo esimerkki autot ovat
        paljolti samansuuntaisia luin lancia, ja niitä on
        varmasti paljon muitakin, mutta nuo nyt vaan tuli
        ensinnä mieleen. Ja jos olet päättänyt ostaa
        lancian, onnea etsintään että löytäisit hyvän
        yksilön. Kirjoituksellani oli tarkoitus kertoa
        että samalla hinnalla löytyy samasta luokasta
        autoja jotka ovat ominaisuuksiltaan yhtä hyviä
        tai ehkä parempia, mutta niiden kunnossapito on
        helpompaa. Minulla on itsellä ollut muutamia
        kuumaverisiä ja olen huomannut että niiden
        harrastaminen on usein pelkkää korjaamista ja kun
        osia ei löydy kuin pitkällä odotuksella, vituttaa
        kun harrastuksen kohde seisoo tallissa kun sillä
        voisi ajaakin. Sehän se on kuitenkin sitä
        mukavinta, käydä tapaamisajoissa ym ym.

        >Ja mitä legendaarisuuteen tulee on
        >totta että integ. kuuluu niihin mutta on olemassa
        >paljon legendaarisempiakin autoja ja joita saa
        >paljon halvemmalla!

        Tuohon on kyllä pakko todeta, että 'gralea
        legendaarisempaa autoa on vaikea löytää mistään
        hintaluokasta... ellei legendaarisella tarkoiteta
        esim. Trabantia tms... :-)


        >Kirjoituksellani oli tarkoitus kertoa
        >että samalla hinnalla löytyy samasta luokasta
        >autoja jotka ovat ominaisuuksiltaan yhtä hyviä
        >tai ehkä parempia

        "Ominaisuudet" on tietenkin hyvin subjektiivinen
        käsite, mutta sen verran täytyy todeta, että
        'grale on vuosien varrella saanut varsin paljon
        ylistystä osakseen mm. autolehdistön puolelta.
        Mieleen muistuu ainakin testivoitto Porsche 911
        Carrera4:stä (Car-magazine helmik. -92). "Paras
        koskaan tehty auto" (Performance car vissiin
        joskus -98)
        "Parhaat ajo-ominaisuudet" Escort cosw. vs Subaru
        Impreza555 vs integrale.

        Tämä kaikki autosta, joka kuitenkin on kohtalaisen
        "edullinen"... :-)


      • j
        HF kirjoitti:

        >Ja mitä legendaarisuuteen tulee on
        >totta että integ. kuuluu niihin mutta on olemassa
        >paljon legendaarisempiakin autoja ja joita saa
        >paljon halvemmalla!

        Tuohon on kyllä pakko todeta, että 'gralea
        legendaarisempaa autoa on vaikea löytää mistään
        hintaluokasta... ellei legendaarisella tarkoiteta
        esim. Trabantia tms... :-)


        >Kirjoituksellani oli tarkoitus kertoa
        >että samalla hinnalla löytyy samasta luokasta
        >autoja jotka ovat ominaisuuksiltaan yhtä hyviä
        >tai ehkä parempia

        "Ominaisuudet" on tietenkin hyvin subjektiivinen
        käsite, mutta sen verran täytyy todeta, että
        'grale on vuosien varrella saanut varsin paljon
        ylistystä osakseen mm. autolehdistön puolelta.
        Mieleen muistuu ainakin testivoitto Porsche 911
        Carrera4:stä (Car-magazine helmik. -92). "Paras
        koskaan tehty auto" (Performance car vissiin
        joskus -98)
        "Parhaat ajo-ominaisuudet" Escort cosw. vs Subaru
        Impreza555 vs integrale.

        Tämä kaikki autosta, joka kuitenkin on kohtalaisen
        "edullinen"... :-)

        Juuri olin samaa kirjoittamassa että Esim Car
        lehti valinnut maailman "parhaaksi" juuri
        integralen....legendaarisista legendaarisimman....
        ja lisää...:
        Classic and sport car -99....testissä BMW M3 ja
        Integrale..."Grale is demonstrably quicker than
        the M3..."
        Car Classic lehti toteaa...."the most thrilling
        car i have ever driven..."
        ENglantilaisessa vertailussa Ferrari testarossa
        ja integrale 8v..... "On blind twisty roads, the
        integrale is faster, much more tolerant of
        mistakes, easier to get back into shape and
        generally inspires more confidence"
        Ja todellakin monet testivoitot esim sierra
        cossusta esim suomalaisessa Super Car lehdessä.
        Eiköhän taas vähäksi aikaa...!
        Ja jos "Mr Bean" eli Rowan Atkinson vai kuka
        onkaan ajaa mielellään integralella niin
        kertoohan se jotain! (tallista löytyy mm McLaren
        F1)
        :-)


      • yliveto
        HF kirjoitti:

        >Ja mitä legendaarisuuteen tulee on
        >totta että integ. kuuluu niihin mutta on olemassa
        >paljon legendaarisempiakin autoja ja joita saa
        >paljon halvemmalla!

        Tuohon on kyllä pakko todeta, että 'gralea
        legendaarisempaa autoa on vaikea löytää mistään
        hintaluokasta... ellei legendaarisella tarkoiteta
        esim. Trabantia tms... :-)


        >Kirjoituksellani oli tarkoitus kertoa
        >että samalla hinnalla löytyy samasta luokasta
        >autoja jotka ovat ominaisuuksiltaan yhtä hyviä
        >tai ehkä parempia

        "Ominaisuudet" on tietenkin hyvin subjektiivinen
        käsite, mutta sen verran täytyy todeta, että
        'grale on vuosien varrella saanut varsin paljon
        ylistystä osakseen mm. autolehdistön puolelta.
        Mieleen muistuu ainakin testivoitto Porsche 911
        Carrera4:stä (Car-magazine helmik. -92). "Paras
        koskaan tehty auto" (Performance car vissiin
        joskus -98)
        "Parhaat ajo-ominaisuudet" Escort cosw. vs Subaru
        Impreza555 vs integrale.

        Tämä kaikki autosta, joka kuitenkin on kohtalaisen
        "edullinen"... :-)

        Niin juuri. kuplat, minit, rättärit, ja corollat
        ovat legendaarisia ja halvempia!!!! Ja kyllä jos
        hintaluokkaan ei katsota niin esim mini cooper on
        viellä paljon lanciaa legendaarisempi, porsheista
        ja ferrareista puhumattakaan. Ja jos integrale
        olisi "maailman paras" Niin ihme ettei se näy
        hinnassa tai haluttavuudessa. Luulisi löytyvän
        ostajia 70tmk autolle jos väitteesi pitäisivät
        paikkansa. Tähänkin sinulta löytyy varmasti
        vastaus, mutta olen pahoillani jos toin esiin
        negatiivisia asioita juuri sinun harrasteen/
        haaveen kohteesta...


      • Timo
        yliveto kirjoitti:

        Niinpä, niin. Jollekin saattaa olla lähellä
        sydäntä vaikka vanha lada, se on jokaisen oma
        asia ja siitä on turha kiistellä sen päätät itse,
        mutta siitä en kirjoittanutkaan, vaan lähinnä
        järkisyistä, (jos tuollaisen auton hankinta voi
        olla järkevää;)Ja mitä legendaarisuuteen tulee on
        totta että integ. kuuluu niihin mutta on olemassa
        paljon legendaarisempiakin autoja ja joita saa
        paljon halvemmalla! Nuo esimerkki autot ovat
        paljolti samansuuntaisia luin lancia, ja niitä on
        varmasti paljon muitakin, mutta nuo nyt vaan tuli
        ensinnä mieleen. Ja jos olet päättänyt ostaa
        lancian, onnea etsintään että löytäisit hyvän
        yksilön. Kirjoituksellani oli tarkoitus kertoa
        että samalla hinnalla löytyy samasta luokasta
        autoja jotka ovat ominaisuuksiltaan yhtä hyviä
        tai ehkä parempia, mutta niiden kunnossapito on
        helpompaa. Minulla on itsellä ollut muutamia
        kuumaverisiä ja olen huomannut että niiden
        harrastaminen on usein pelkkää korjaamista ja kun
        osia ei löydy kuin pitkällä odotuksella, vituttaa
        kun harrastuksen kohde seisoo tallissa kun sillä
        voisi ajaakin. Sehän se on kuitenkin sitä
        mukavinta, käydä tapaamisajoissa ym ym.

        Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja Irwinin
        laulussa tykätään molemmista.

        Ei näissä touhuissa järkisyitä olekaan. Kauneus
        on katsojan silmissä. Ja ihan hyvä niin! ;o)


      • HF
        yliveto kirjoitti:

        Niin juuri. kuplat, minit, rättärit, ja corollat
        ovat legendaarisia ja halvempia!!!! Ja kyllä jos
        hintaluokkaan ei katsota niin esim mini cooper on
        viellä paljon lanciaa legendaarisempi, porsheista
        ja ferrareista puhumattakaan. Ja jos integrale
        olisi "maailman paras" Niin ihme ettei se näy
        hinnassa tai haluttavuudessa. Luulisi löytyvän
        ostajia 70tmk autolle jos väitteesi pitäisivät
        paikkansa. Tähänkin sinulta löytyy varmasti
        vastaus, mutta olen pahoillani jos toin esiin
        negatiivisia asioita juuri sinun harrasteen/
        haaveen kohteesta...

        >Niin juuri. kuplat, minit, rättärit, ja corollat
        >ovat legendaarisia ja halvempia!!!!

        Legendaa noista ainakin riittää :-)

        >Ja kyllä jos hintaluokkaan ei katsota niin esim
        >mini cooper on viellä paljon lanciaa
        >legendaarisempi, porsheista ja ferrareista
        >puhumattakaan.

        Jokainen hienoja autoja, joskin Ferrarin
        legendaarisuus päättyi 250-mallien tuotannon
        loppumiseen jo kauan sitten. Nykyiset mallit ovat
        mielestäni lähinnä pelkkiä pihankoristeita
        amerikkalaisille, vaikka nopeita ovatkin. Porsche
        sen sijaan valmistaa edelleenkin mielestäni
        huikean hienoa 911-mallia, joka onkin
        suosikkilistallani aivan kärkipäässä. Kunhan
        mahdollisuus tulee, niin meinaan kyllä hommata
        itselleni sellaisenkin.

        >Ja jos integrale olisi "maailman paras" Niin ihme
        >ettei se näy hinnassa tai haluttavuudessa.

        Asioillahan on aina monta puolta. Todennäköisesti
        suurin syy siihen, että 'gralea ei haluta ostaa on
        sen luotettavuus-/laatuongelmat. Joskin yleensä
        selvästi liioiteltuja, on niitä 'gralessa enemmän,
        kuin keskivertoautossa. (Luotettavuusongelmia
        löytyy kyllä kaikista 4wd turboautoista. Oli se
        sitten uudehko Impreza STi 22b tai vanha Audi
        Quattro) Luotettavuus ei kuitenkaan minun
        kohdallani kuulu harrasteauton tärkeisiin
        ominaisuuksiin, joten voin sivuuttaa moisen
        olankohautuksella. Paljon tärkeämpiä ovat esim.
        auton ulkonäkö ja yksilöllisyys, joiden osalta
        täytyy olla erittäin tyytyväinen 'gralen antimiin.

        Tarkoituksenani ei ole millään tavalla vähätellä
        muita autoja, mutta itse olen haksahtanut tähän
        turboneliveto-konseptiin, jota pidän kaikista
        autotyypeistä joustavimpana ajo-ominaisuuksien,
        etenemiskyvyn ja ennenkaikkea hauskuuden takia.
        Tässä luokassa on useita huikeita autoja, Cossut,
        Subut, Mitsut, Audit(vanhat) muutamia
        mainitakseni. Kuitenkin, kun vertaa näitä
        'graleen, niin kaikista tuntuu puuttuvan "se"
        jokin, joka tekee 'gralesta niin erikoisen.

        Vielä antaakseni hiukan mielenkiintoista infoa
        'gralen kilpailukyvystä verrattuna nykyisiin
        turbonelareihin, muistelen tuossa taannoin
        Englannissa olleita Mitsubishi Lancer Registerin
        ratapäiviä. (http://www.lancerregister.com/ Käykää
        katsomassa. Hieno sivusto.)
        Paikalla oli useita 380hp Mitsuja ja yksi
        Ralliart UK:n oma, vissiin 450hp Evo7, sekä kaksi
        n. 340hp 'gralea. Päivän päätteeksi epävirallinen
        ajanotto kertoi, että odotetusti Ralliartin auto
        oli nopein, mutta molemmat 'gralet roikkuivat
        varsin lähellä sen kierrosaikoja. Kaiken lisäksi
        Ralliartin autoa ajoi joku F3000-kuljettaja.
        Suorilla Mitsut olivat kuulemma olleet selkeästi
        nopeampia, mutta mutkissa taas 'gralet olivat
        yllättäneet jopa n. 15km/h nopeammalla vauhdilla.
        Puheet 'gralen hyvistä ajo-ominaisuuksista tuskin
        ovat tuulesta temmattuja. Toki kyseessä oli
        viritetyt autot, mutta sen verran niistä tiedän,
        että mitään alustageometriaan vakuttavia muutoksia
        ei ole tehty. Ainoastaan iskarit vaihdettu ja
        kulmat säädetty sekä jarruja päivitetty.
        Tämä tarina opettaa, että vaikka 'grale onkin jo
        "vanha" auto, niin on silläkin vielä sanansa
        sanottavana nykyisten vastaavien mallien rinnalla.

        Sen mitä muut tekevät nopeasti, tekee 'grale
        tyylikkäästi...

        :-)


      • yliveto
        HF kirjoitti:

        >Niin juuri. kuplat, minit, rättärit, ja corollat
        >ovat legendaarisia ja halvempia!!!!

        Legendaa noista ainakin riittää :-)

        >Ja kyllä jos hintaluokkaan ei katsota niin esim
        >mini cooper on viellä paljon lanciaa
        >legendaarisempi, porsheista ja ferrareista
        >puhumattakaan.

        Jokainen hienoja autoja, joskin Ferrarin
        legendaarisuus päättyi 250-mallien tuotannon
        loppumiseen jo kauan sitten. Nykyiset mallit ovat
        mielestäni lähinnä pelkkiä pihankoristeita
        amerikkalaisille, vaikka nopeita ovatkin. Porsche
        sen sijaan valmistaa edelleenkin mielestäni
        huikean hienoa 911-mallia, joka onkin
        suosikkilistallani aivan kärkipäässä. Kunhan
        mahdollisuus tulee, niin meinaan kyllä hommata
        itselleni sellaisenkin.

        >Ja jos integrale olisi "maailman paras" Niin ihme
        >ettei se näy hinnassa tai haluttavuudessa.

        Asioillahan on aina monta puolta. Todennäköisesti
        suurin syy siihen, että 'gralea ei haluta ostaa on
        sen luotettavuus-/laatuongelmat. Joskin yleensä
        selvästi liioiteltuja, on niitä 'gralessa enemmän,
        kuin keskivertoautossa. (Luotettavuusongelmia
        löytyy kyllä kaikista 4wd turboautoista. Oli se
        sitten uudehko Impreza STi 22b tai vanha Audi
        Quattro) Luotettavuus ei kuitenkaan minun
        kohdallani kuulu harrasteauton tärkeisiin
        ominaisuuksiin, joten voin sivuuttaa moisen
        olankohautuksella. Paljon tärkeämpiä ovat esim.
        auton ulkonäkö ja yksilöllisyys, joiden osalta
        täytyy olla erittäin tyytyväinen 'gralen antimiin.

        Tarkoituksenani ei ole millään tavalla vähätellä
        muita autoja, mutta itse olen haksahtanut tähän
        turboneliveto-konseptiin, jota pidän kaikista
        autotyypeistä joustavimpana ajo-ominaisuuksien,
        etenemiskyvyn ja ennenkaikkea hauskuuden takia.
        Tässä luokassa on useita huikeita autoja, Cossut,
        Subut, Mitsut, Audit(vanhat) muutamia
        mainitakseni. Kuitenkin, kun vertaa näitä
        'graleen, niin kaikista tuntuu puuttuvan "se"
        jokin, joka tekee 'gralesta niin erikoisen.

        Vielä antaakseni hiukan mielenkiintoista infoa
        'gralen kilpailukyvystä verrattuna nykyisiin
        turbonelareihin, muistelen tuossa taannoin
        Englannissa olleita Mitsubishi Lancer Registerin
        ratapäiviä. (http://www.lancerregister.com/ Käykää
        katsomassa. Hieno sivusto.)
        Paikalla oli useita 380hp Mitsuja ja yksi
        Ralliart UK:n oma, vissiin 450hp Evo7, sekä kaksi
        n. 340hp 'gralea. Päivän päätteeksi epävirallinen
        ajanotto kertoi, että odotetusti Ralliartin auto
        oli nopein, mutta molemmat 'gralet roikkuivat
        varsin lähellä sen kierrosaikoja. Kaiken lisäksi
        Ralliartin autoa ajoi joku F3000-kuljettaja.
        Suorilla Mitsut olivat kuulemma olleet selkeästi
        nopeampia, mutta mutkissa taas 'gralet olivat
        yllättäneet jopa n. 15km/h nopeammalla vauhdilla.
        Puheet 'gralen hyvistä ajo-ominaisuuksista tuskin
        ovat tuulesta temmattuja. Toki kyseessä oli
        viritetyt autot, mutta sen verran niistä tiedän,
        että mitään alustageometriaan vakuttavia muutoksia
        ei ole tehty. Ainoastaan iskarit vaihdettu ja
        kulmat säädetty sekä jarruja päivitetty.
        Tämä tarina opettaa, että vaikka 'grale onkin jo
        "vanha" auto, niin on silläkin vielä sanansa
        sanottavana nykyisten vastaavien mallien rinnalla.

        Sen mitä muut tekevät nopeasti, tekee 'grale
        tyylikkäästi...

        :-)

        -Yleensä legendat syntyvät legendoista.

        Kuten varmaan huomaat, kirjoituksessasi
        perustelet asiat omalla mielipiteelläsi (ferrarit
        porshet) voihan jonkun mielestä paskahuusin
        ovenkahva olla keltainen vaikka se olisi
        todellisuudessa valkoinen... Pointti onkin
        totuuden ja mielipiteen ero: Ne kun ovat kaksi
        eri asiaa.

        Siitä ei käy kiistäminen etteikö integralessa
        olisi jotain erillaista kuin "tavallisissa"
        autoissa, muttä italialaiset ovat aina olleet
        sellaisia. mm: sprint, GTV, ritmo abarth, turbo
        uno ym, ym kaikki sen ajan italialais "sportit"
        Jopa tavalliset prismat, regatat ja 33:set ovat
        olleet jotenkin luonteeltaan urheilullisia.


      • HF
        yliveto kirjoitti:

        -Yleensä legendat syntyvät legendoista.

        Kuten varmaan huomaat, kirjoituksessasi
        perustelet asiat omalla mielipiteelläsi (ferrarit
        porshet) voihan jonkun mielestä paskahuusin
        ovenkahva olla keltainen vaikka se olisi
        todellisuudessa valkoinen... Pointti onkin
        totuuden ja mielipiteen ero: Ne kun ovat kaksi
        eri asiaa.

        Siitä ei käy kiistäminen etteikö integralessa
        olisi jotain erillaista kuin "tavallisissa"
        autoissa, muttä italialaiset ovat aina olleet
        sellaisia. mm: sprint, GTV, ritmo abarth, turbo
        uno ym, ym kaikki sen ajan italialais "sportit"
        Jopa tavalliset prismat, regatat ja 33:set ovat
        olleet jotenkin luonteeltaan urheilullisia.

        >Kuten varmaan huomaat, kirjoituksessasi
        >perustelet asiat omalla mielipiteelläsi (ferrarit
        >porshet) voihan jonkun mielestä paskahuusin
        >ovenkahva olla keltainen vaikka se olisi
        >todellisuudessa valkoinen... Pointti onkin
        >totuuden ja mielipiteen ero: Ne kun ovat kaksi
        >eri asiaa.

        Olisi hauska kuulla "totuus" esim. siitä, mitkä
        ovat historian legendaarisimpia autoja. Minusta
        vain tuntuu siltä, että Porsche 911 ja Lancia
        Delta HF integrale ovat erittäin monien mielestä
        oikeutetusti "legendaarisia", toisin kuin
        esimerkiksi Ferrari F355, joka on loistava auto,
        mutta ei "legendaarinen". :-)

        Uskoisin, että en ole väärässä mielipiteineni,
        mutta se ei tarkoita sitä, etteikö kukaan muu
        voisi olla oikeassa... (menee monimutkaiseksi...)


      • Timo
        HF kirjoitti:

        >Kuten varmaan huomaat, kirjoituksessasi
        >perustelet asiat omalla mielipiteelläsi (ferrarit
        >porshet) voihan jonkun mielestä paskahuusin
        >ovenkahva olla keltainen vaikka se olisi
        >todellisuudessa valkoinen... Pointti onkin
        >totuuden ja mielipiteen ero: Ne kun ovat kaksi
        >eri asiaa.

        Olisi hauska kuulla "totuus" esim. siitä, mitkä
        ovat historian legendaarisimpia autoja. Minusta
        vain tuntuu siltä, että Porsche 911 ja Lancia
        Delta HF integrale ovat erittäin monien mielestä
        oikeutetusti "legendaarisia", toisin kuin
        esimerkiksi Ferrari F355, joka on loistava auto,
        mutta ei "legendaarinen". :-)

        Uskoisin, että en ole väärässä mielipiteineni,
        mutta se ei tarkoita sitä, etteikö kukaan muu
        voisi olla oikeassa... (menee monimutkaiseksi...)

        Kun sanon että MIELESTÄNI Fiat 600 on
        legendaarinen auto, niin kukaan ei voi
        sanoa että ole väärässä. Asia muuttuu
        kokonaan toiseksi, jos sanan "mielestäni"
        jättää pois, sitten aletaankin keskustella
        siitä, onko kusiainen legendaarinen vai ei,
        sitä ennen on puhuttu siitä mikä on minun
        mielipiteeni. ;o)

        Kyllä mulle se F355:kin hyvin kelpaisi,
        sanoisin ettei se vielä ole legendaarinen,
        saa nähdä tuleeko siitä joskus sellainen.

        Minusta hyviä Ferrareita on kyllä tehty 250
        sarjan jälkeenkin, esimerkkeinä vaikkapa
        Daytona ja Dino 246 GT.

        Meni aika kauas Delta Integralesta, mutta
        sitäkin on joskus mainittu jokakelin Ferrarin
        korvikkeeksi. Ja saa aika uutta mallia oleva
        Ferrari ollakin, jotta viivalta lähtee yhtä
        hyvin.


      • HF
        Timo kirjoitti:

        Kun sanon että MIELESTÄNI Fiat 600 on
        legendaarinen auto, niin kukaan ei voi
        sanoa että ole väärässä. Asia muuttuu
        kokonaan toiseksi, jos sanan "mielestäni"
        jättää pois, sitten aletaankin keskustella
        siitä, onko kusiainen legendaarinen vai ei,
        sitä ennen on puhuttu siitä mikä on minun
        mielipiteeni. ;o)

        Kyllä mulle se F355:kin hyvin kelpaisi,
        sanoisin ettei se vielä ole legendaarinen,
        saa nähdä tuleeko siitä joskus sellainen.

        Minusta hyviä Ferrareita on kyllä tehty 250
        sarjan jälkeenkin, esimerkkeinä vaikkapa
        Daytona ja Dino 246 GT.

        Meni aika kauas Delta Integralesta, mutta
        sitäkin on joskus mainittu jokakelin Ferrarin
        korvikkeeksi. Ja saa aika uutta mallia oleva
        Ferrari ollakin, jotta viivalta lähtee yhtä
        hyvin.

        >Kyllä mulle se F355:kin hyvin kelpaisi,
        >sanoisin ettei se vielä ole legendaarinen,
        >saa nähdä tuleeko siitä joskus sellainen.

        Kenellepä ei kelpaisi, mutta en usko sen koskaan
        kohoavan legendaksi asti. Siinä ei ole oikeastaan
        mitään poikkeuksellista piirrettä, josta se
        muistettaisiin...se vaan on...


        >Minusta hyviä Ferrareita on kyllä tehty 250
        >sarjan jälkeenkin, esimerkkeinä vaikkapa
        >Daytona ja Dino 246 GT.

        Daytona on kyllä aika legendaarinen. Samoin
        Testarossa, mutta vain siksi, että Miami Vice:ssa
        oli sellainen :-)

        >Meni aika kauas Delta Integralesta, mutta
        >sitäkin on joskus mainittu jokakelin Ferrarin
        >korvikkeeksi. Ja saa aika uutta mallia oleva
        >Ferrari ollakin, jotta viivalta lähtee yhtä
        >hyvin.

        Voisin tuohon tokaista, että saa olla aikamoinen
        pelimies Ferrarin ratissa, joka pysyy perässä
        soralla, lumella tai märällä (jos nyt ei suoraa
        tietä ajeta...niinkuin amerikassa...) Teholla kun
        ei tee mitään jos pyörät sutii tai maavara ei
        riitä... Moottoritiellä homma kääntyykin sitten
        päälaelleen... Sama koskee tietenkin kaikkia
        A/N-ryhmän luokitusmalleja...


      • yliveto
        HF kirjoitti:

        >Kuten varmaan huomaat, kirjoituksessasi
        >perustelet asiat omalla mielipiteelläsi (ferrarit
        >porshet) voihan jonkun mielestä paskahuusin
        >ovenkahva olla keltainen vaikka se olisi
        >todellisuudessa valkoinen... Pointti onkin
        >totuuden ja mielipiteen ero: Ne kun ovat kaksi
        >eri asiaa.

        Olisi hauska kuulla "totuus" esim. siitä, mitkä
        ovat historian legendaarisimpia autoja. Minusta
        vain tuntuu siltä, että Porsche 911 ja Lancia
        Delta HF integrale ovat erittäin monien mielestä
        oikeutetusti "legendaarisia", toisin kuin
        esimerkiksi Ferrari F355, joka on loistava auto,
        mutta ei "legendaarinen". :-)

        Uskoisin, että en ole väärässä mielipiteineni,
        mutta se ei tarkoita sitä, etteikö kukaan muu
        voisi olla oikeassa... (menee monimutkaiseksi...)

        totuus onkin tarua ihmeellisempi, eikä
        välttämättä niin hauska;)

        tietenkin on turha kertoa että 2-vetoinen ferrari
        joka on tehty aivan toisenlaisiin tarkoituksiin
        todennäköisesti häviää soralla/lumella!?
        integralelle. Mutta jos on pakko verrata (menee
        jo aika kauas alkup. viestistä) Otetaan viivalle
        cossu ja integ niin cossu pysyy hyvin lähdössä
        mukana ja menee viellä ohi... ...ja on yhtä
        legendaarinen ..."monen mielestä"


      • HF
        yliveto kirjoitti:

        totuus onkin tarua ihmeellisempi, eikä
        välttämättä niin hauska;)

        tietenkin on turha kertoa että 2-vetoinen ferrari
        joka on tehty aivan toisenlaisiin tarkoituksiin
        todennäköisesti häviää soralla/lumella!?
        integralelle. Mutta jos on pakko verrata (menee
        jo aika kauas alkup. viestistä) Otetaan viivalle
        cossu ja integ niin cossu pysyy hyvin lähdössä
        mukana ja menee viellä ohi... ...ja on yhtä
        legendaarinen ..."monen mielestä"

        >Otetaan viivalle cossu ja integ niin cossu
        >pysyy hyvin lähdössä mukana ja menee viellä
        >ohi...

        Arvelisin, että moisen mittelön lopputulosta on
        kenenkään mahdoton arvioida.

        >...ja on yhtä legendaarinen ..."monen mielestä"

        Cossun legendaarisuutta ei ainakaan minun käy
        kieltäminen. Varsinkaan 2wd Sierra Cossun :-)


      • 75
        yliveto kirjoitti:

        totuus onkin tarua ihmeellisempi, eikä
        välttämättä niin hauska;)

        tietenkin on turha kertoa että 2-vetoinen ferrari
        joka on tehty aivan toisenlaisiin tarkoituksiin
        todennäköisesti häviää soralla/lumella!?
        integralelle. Mutta jos on pakko verrata (menee
        jo aika kauas alkup. viestistä) Otetaan viivalle
        cossu ja integ niin cossu pysyy hyvin lähdössä
        mukana ja menee viellä ohi... ...ja on yhtä
        legendaarinen ..."monen mielestä"

        Mitenkään muuten kantaa ottamatta kyllähän
        integralesta tekee legendaarisen sen ylivoimainen
        rallimenestys MM tasolla, kaikkien aikojen
        menestynein ralliauto.


      • HF
        75 kirjoitti:

        Mitenkään muuten kantaa ottamatta kyllähän
        integralesta tekee legendaarisen sen ylivoimainen
        rallimenestys MM tasolla, kaikkien aikojen
        menestynein ralliauto.

        >juupas eipäs

        Joo...alkoi saamaan jo aika puuduttavia piirteitä
        tuo "keskustelu" :-)


      • Timo
        75 kirjoitti:

        Mitenkään muuten kantaa ottamatta kyllähän
        integralesta tekee legendaarisen sen ylivoimainen
        rallimenestys MM tasolla, kaikkien aikojen
        menestynein ralliauto.

        ...olikos niitä 5 vai 6 kappaletta,
        merkkimestaruuksia MM sarjassa?

        Eipä ole Legacyt tai Cossyt samaan
        pystyneet.


      • Alfista
        yliveto kirjoitti:

        Niinpä, niin. Jollekin saattaa olla lähellä
        sydäntä vaikka vanha lada, se on jokaisen oma
        asia ja siitä on turha kiistellä sen päätät itse,
        mutta siitä en kirjoittanutkaan, vaan lähinnä
        järkisyistä, (jos tuollaisen auton hankinta voi
        olla järkevää;)Ja mitä legendaarisuuteen tulee on
        totta että integ. kuuluu niihin mutta on olemassa
        paljon legendaarisempiakin autoja ja joita saa
        paljon halvemmalla! Nuo esimerkki autot ovat
        paljolti samansuuntaisia luin lancia, ja niitä on
        varmasti paljon muitakin, mutta nuo nyt vaan tuli
        ensinnä mieleen. Ja jos olet päättänyt ostaa
        lancian, onnea etsintään että löytäisit hyvän
        yksilön. Kirjoituksellani oli tarkoitus kertoa
        että samalla hinnalla löytyy samasta luokasta
        autoja jotka ovat ominaisuuksiltaan yhtä hyviä
        tai ehkä parempia, mutta niiden kunnossapito on
        helpompaa. Minulla on itsellä ollut muutamia
        kuumaverisiä ja olen huomannut että niiden
        harrastaminen on usein pelkkää korjaamista ja kun
        osia ei löydy kuin pitkällä odotuksella, vituttaa
        kun harrastuksen kohde seisoo tallissa kun sillä
        voisi ajaakin. Sehän se on kuitenkin sitä
        mukavinta, käydä tapaamisajoissa ym ym.

        Joo, mutta Mazdat ja Fordit seisoo tallissa kun
        niillä ei huvita ajella. Jos itse saisin valita
        hyvän HF Evon (pinaisen) ja Cossun välillä (sev
        värillä väliä) niin ei tosiaan tule vaikeutta
        valita. Niille jotka ei tajua: Lancia!


      • V6
        HF kirjoitti:

        >Otetaan viivalle cossu ja integ niin cossu
        >pysyy hyvin lähdössä mukana ja menee viellä
        >ohi...

        Arvelisin, että moisen mittelön lopputulosta on
        kenenkään mahdoton arvioida.

        >...ja on yhtä legendaarinen ..."monen mielestä"

        Cossun legendaarisuutta ei ainakaan minun käy
        kieltäminen. Varsinkaan 2wd Sierra Cossun :-)

        onhan nuo testattu jossakin suomalaisessa
        lehdessä parivertailussa. grale menee alun hieman
        paremmin noin 120? asti ja cossu siitä eteenpäin
        hivenen nopeampi


      • HF
        V6 kirjoitti:

        onhan nuo testattu jossakin suomalaisessa
        lehdessä parivertailussa. grale menee alun hieman
        paremmin noin 120? asti ja cossu siitä eteenpäin
        hivenen nopeampi

        Siinä vauhdissa rupeaa jo 'gralen
        "tiiliskivi"-muotoilu toimimaan jarruna. :-)


      • HF
        Timo kirjoitti:

        ...olikos niitä 5 vai 6 kappaletta,
        merkkimestaruuksia MM sarjassa?

        Eipä ole Legacyt tai Cossyt samaan
        pystyneet.

        joista vissiin viisi tehdastallille 87-91 ja yksi
        Jolly club/Martini racingille -92


      • Harri H
        V6 kirjoitti:

        onhan nuo testattu jossakin suomalaisessa
        lehdessä parivertailussa. grale menee alun hieman
        paremmin noin 120? asti ja cossu siitä eteenpäin
        hivenen nopeampi

        ...Tm:ssä vuosien 88-89 paikkeilla. Samassa
        vertailussa olivat siis takapotku cossu, 8-
        tappinen Grale ja joku vapari audi (olikohan 80
        quattro). Kävi juuri niin kuin kerroitkin ja
        kirjoittivat juuri kuskin merkitystä ko.
        skabassa. Audihan oli täysin vastaantulija ko.
        vertailussa ja muistaakseni eivät taineet edes
        julkistaa mittaustuloksia kun jäi niin kauas
        tehtaan ilmoittamista arvoista:o)


      • Timo
        HF kirjoitti:

        joista vissiin viisi tehdastallille 87-91 ja yksi
        Jolly club/Martini racingille -92

        Taisi olla niin, että -92 tehdas oli lopettanut
        virallisen kilpailutoiminnan, mutta Martini Racing
        ajoi vielä? Viidennen merkkimestaruuden kunniaksi
        tehdas lanseerasi pienenä sarjana tehdyn erikois-
        mallin Delta HF Integrale "5", ellen aivan väärin
        muista. Olihan niitä muitakin, ainakin "Club
        Italia" -versiosta tietävät lähdeteokset kertoa,
        musta auto punaisin nahkaistuimin on varsin
        makoisan näköinen.


      • Iloinen omistaja
        Alfista kirjoitti:

        Joo, mutta Mazdat ja Fordit seisoo tallissa kun
        niillä ei huvita ajella. Jos itse saisin valita
        hyvän HF Evon (pinaisen) ja Cossun välillä (sev
        värillä väliä) niin ei tosiaan tule vaikeutta
        valita. Niille jotka ei tajua: Lancia!

        Mul on tollane Lancia. Siis aivan mahtava
        ajettava kun viel mul on alustasarja ja matala
        alusta niin kylhän muuten liikkuu...Jos ostat
        sellase niin kannattaa kattoo et kone on timmissä
        kunnossa. Ite en tehnyt sitä kun ostin ja
        remonttihan siinä eteen tuli...ei oo halpaa. Mut
        osta ihmeessä sil on mukava kiusata noita
        teinivirityksiä..


      • HF
        Timo kirjoitti:

        Taisi olla niin, että -92 tehdas oli lopettanut
        virallisen kilpailutoiminnan, mutta Martini Racing
        ajoi vielä? Viidennen merkkimestaruuden kunniaksi
        tehdas lanseerasi pienenä sarjana tehdyn erikois-
        mallin Delta HF Integrale "5", ellen aivan väärin
        muista. Olihan niitä muitakin, ainakin "Club
        Italia" -versiosta tietävät lähdeteokset kertoa,
        musta auto punaisin nahkaistuimin on varsin
        makoisan näköinen.

        Ainakin:

        Giallo Ferrari
        Club Italia
        Club HiFi
        Bianco Perlato
        Verde York
        Blu Lagos
        Martini 5
        Martini 6
        Dealer Collection
        Edizione Finale

        Erot tavallisiin lähinnä maalauksessa ja
        sisustuksessa...


    • Timo

      Jotakin auton kiinnostavuudesta kertonee sekin,
      että tällä keskustelulla on ollut tähän mennessä
      3860 lukijaa, viestejä on jätetty tämä mukaan
      lukien 48.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1390
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1345
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1041
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe