insinööri ja huono palkka

peloton

Olen 25 vuotias mies ja eräässä keksitehtaassa esimies/duunari -tehtävissä. Koulutukseltani olen amk-insinööri. Palkkani on 1000 euroa/kk kiinteänä ilman lisiä, sain neuvoteltua nipin napin paremmalla osaamisella työpaikan itselleni. Eräs hakija olisi ollut valmis tulemaan jopa alle 900 euron kuukausipalkalla. Tämä 1000 euroa/kk oli siis aivain ehdoton yläraja työnantajan näkökulmasta, muuten olisi halvempia työntekijöitä löytynyt tilalleni.

Työni on sellaista esimiestyötä, mutta duunareitten taukoja pitää käydä aina välillä tuurailemassa. Koko ajan pitää katsoa kelloa, että ehtiikö vielä tehdä joitain paperihommia, ennen kuin pitää lähteä sotkemaan kätensä linjalle. Työaika alkaa klo 8, mutta monesti päivät venyvät sinne 17-18 asti, kun ei ehdi millään hoitamaan kaikkia asioita.

Ja mikä huvittavinta, duunarit saavat TESsin mukaista palkkaa, sellaiset 1200-1300 euroa/kk, lisäksi heillä on lakisääteiset tauot ja lisiä ja ylitöitä maksetaan.

Harmittaa ettei insinööreillä ole mitän TESsiä, että edes jonkinlainen minimipalkka olisi. Tai no onhan se insinööriliiton palkkasuositus, mutta siihen työnantaja vastasi: "Ne ovat vain suosituksia, meille kyllä tulee mieluusti eräs nuorineiti vaikka alle 900 eurolla". Pyydä siinä nyt sitten sitä 2000 euroa/kk, mikä on alkupalkkasuositus. Ehkä tätä ongelmaa ei ole pk-seudulla, koska aina voi vaihtaa työpaikkaa. Mutta täällä pienemmässä kaupungissa ei oikein ole vaihtoehtoja, kuin kourallinen. Ja omalta kotipaikaltani en kyllä ala muuttamaan mihinkään pk-seudulle paremman työn perässä, niin hyvin täällä kyllä kaikki muut asiat ovat ettei huvita hypätä tuntemattomaan pk-seutuun.

Onko muilla vastaavia kokemuksia??

11

11962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työn mukaan

      Tehtävä määrittää palka, ei koulutus.