insinööri ja huono palkka

peloton

Olen 25 vuotias mies ja eräässä keksitehtaassa esimies/duunari -tehtävissä. Koulutukseltani olen amk-insinööri. Palkkani on 1000 euroa/kk kiinteänä ilman lisiä, sain neuvoteltua nipin napin paremmalla osaamisella työpaikan itselleni. Eräs hakija olisi ollut valmis tulemaan jopa alle 900 euron kuukausipalkalla. Tämä 1000 euroa/kk oli siis aivain ehdoton yläraja työnantajan näkökulmasta, muuten olisi halvempia työntekijöitä löytynyt tilalleni.

Työni on sellaista esimiestyötä, mutta duunareitten taukoja pitää käydä aina välillä tuurailemassa. Koko ajan pitää katsoa kelloa, että ehtiikö vielä tehdä joitain paperihommia, ennen kuin pitää lähteä sotkemaan kätensä linjalle. Työaika alkaa klo 8, mutta monesti päivät venyvät sinne 17-18 asti, kun ei ehdi millään hoitamaan kaikkia asioita.

Ja mikä huvittavinta, duunarit saavat TESsin mukaista palkkaa, sellaiset 1200-1300 euroa/kk, lisäksi heillä on lakisääteiset tauot ja lisiä ja ylitöitä maksetaan.

Harmittaa ettei insinööreillä ole mitän TESsiä, että edes jonkinlainen minimipalkka olisi. Tai no onhan se insinööriliiton palkkasuositus, mutta siihen työnantaja vastasi: "Ne ovat vain suosituksia, meille kyllä tulee mieluusti eräs nuorineiti vaikka alle 900 eurolla". Pyydä siinä nyt sitten sitä 2000 euroa/kk, mikä on alkupalkkasuositus. Ehkä tätä ongelmaa ei ole pk-seudulla, koska aina voi vaihtaa työpaikkaa. Mutta täällä pienemmässä kaupungissa ei oikein ole vaihtoehtoja, kuin kourallinen. Ja omalta kotipaikaltani en kyllä ala muuttamaan mihinkään pk-seudulle paremman työn perässä, niin hyvin täällä kyllä kaikki muut asiat ovat ettei huvita hypätä tuntemattomaan pk-seutuun.

Onko muilla vastaavia kokemuksia??

11

11962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työn mukaan

      Tehtävä määrittää palka, ei koulutus.
      Itse olen ollut ns. ylikvalifioitu eräässä tehtävässäni. Työ oli tyypillinen pienehkön metallialan yrityksen työnjohtajan toimi vaikka nimike olikin tuotantopäällikkö. Hoidin kyllä koko valmistuspuolen, työsuhde- ja palkka-asiat, materiaalihankinnat, työn suunnittelu j avalmistelu, lähetystoiminta ym. Puitteet kuitenkin sellaiset, että perinteinen teknikko olisi kyennyt hoitamaan homman. Palkkani oli n. 2500E/kk.
      Edellisessä työpaikassani hoidettavani oli kaksi tuotantoyksikköä, kummassakin työnjohto. Tehtäväsisältö vastasi paremmin tuotantopäällikkönimikettä. Palkkani 5212E/kk.
      En minä voinut odottaa, että viimeisessä paikassani minulle oilisi maksettu pätevyydestäni vaan tehtävän vaatimattomuuden mukaisesti!
      Oma syyni kun en parempaakaan tavoittanut.
      Ps. Nykyinen ansioni on n. 60% parempi kuin tuo hätävara jossa roikuin noin vuoden.

    • paikkansa?

      Tulosi ovat alle kaikien minipalkkasäännösten, tilanne on todennäköisesti laiton. Nopeasti päässälaskien tuntipalkkasi on noin 5 euroa. Mainitsemiesi duunarien palkka lienee selvästi yli minipalkan, joka on tällä hetkellä kai noin 6 euroa tunnissa.

      Sangen merkillinen tapaus. Eikö tähän kamalaan tilanteeseen löydy mitään apua ammattiliitosta tai työsuojeluviranomaisilta? Miten voit elää palkallasi? Vanhempien nurkissa? Noilla tuloilla on turha haaveilla omasta asunnosta saati perheestä.

      • näin.

        Aika moni jää nykyään nuolemaan näppejään, kun on kyseessä oma asunto. Oli insinööri tai ei.


    • erakkala

      itse en tekisi minkäänlaista täysipäiväistä työtä kyseisellä palkalla, oli ala tahi koulutustausta mikä tahansa. nettopalkkanakin 1000e käteen on juuri ja juuri siedettävä, mutta jos saat bruttona tonnin..ei helevata! jos toisaalta et ole valmis tekemään ratkaisuja paikkakunnan vaihtamisen suhteen, niin eikö ole paras tyytyä kohtaloonsa? tässä maassa kannattaa muuttaa myös muualle kuin pk-seudulle, eli ainoa vaihtoehto tuo etelä ei ole. kysy lähikunnista/-kaupungeista ensi vaiheessa, tiedä vaikka tärppäisi...

      • Voi Paska

        ei nykypäivänä tonnin netolla tuu toimeen
        vähintään kaks tonnia niin saa just ja just leivän syrjästä kiinni Nokialla mikä on MAASEUTUA
        ei tulis ittellä mitään kyseisellä palkalla
        SORI


    • frank

      otat yhteyttä liittoosi ja kerrot tilanteen.

    • qwerty

      Ei mee toi sun juttus nyt kyllä läpi. Työmarkkinat ei ole mikään tarjouskilpailu, jossa halvimman/parhaimman tarjouksen tehnyt voittaa. Oli paikkakunta miten pieni hyvänsä. Samat lait koskee myös haja-asutusalueita. Ole tiukkana, ei sun tartte uskoo kaikkee mitä työnantaja sanoo.

    • pk-seudulle muuttanut

      Joa palkka ei miellytä, niin kannattaa lähteä nostelemaan. Ottakoon työnantaja sitten sen nuoren neidin sillä 900 eurolla. Ja muitakin kasvukeskuksia on kuin pk-seutu.
      Olen ollut "maaseutkaupungissa" perusteettomissa pätkätöissä. Kun siihen ei tullut muutosta, tein työnantajalle sen viimeisen vaatimuksen ja kun ei suostunut noudattamaan työsopimuslakia, en tehnyt uutta pätkäsopimusta. Jäin työttömäksi 4 kk:ksi (siis ensin lomailin) ja sain koulutustani vastaavan vakituisen työn pk-seudulta jonne muutin. Hetkeäkään en ole katunut. Olen sopeutuvainen ja kaikki tärkeimmät kaverit on tähänkin asti asunut muualla. Työsuhde on vakituinen, töitä on, ylitöistä maksetaan, työkavereiden kanssa tulee juttuun, harrastuksille on hyvät mahdollisuudet, omaa kotia laittelen. En ikinä olisi uskaltanut hankkia pätkätöissä omaa asuntoa. Palkka on parempi, elinkustannukset halvat (bensa kallista mutta käytän joukkoliikennettä). Eikä kaduta.
      Voit joko jäädä siihen missä olet, titysti kannattaa yrittää palkan nostoa, mutta jos se ei onnistu, niin sitten vaan lähdet etkä jää sinne huokailemaan. Oletko kysellyt palkastasi liitosta, jos kuulut?

    • Palkkakuopassa

      Olen samanikäinen insinööri (25 v), mutta insinööritehtävässä. Palkkani on vain 2 400 €/kk ja vaikka korotus onkin tulossa (2 600 €/kk), aion lähteä paremmin maksavaan firmaan parin vuoden sisällä.

      "Ei toisille ihmisille makseta huonompaa palkaa, vaan he tyytyvä siihen."

      "Joka ei palkaa osaa vaatia, ei palkkaa ansaitse."

    • sfsdf

      Siis voiko Suomessa edes joku työantaja maksaa insinöörille noin huonoa palkkaa???en tekisi itse päivääkään tollaisella orjapalkalla. itse juuri valmistumassa ja lopputyön kohta tehneenä, firmassa jossa olen niin insinöörin lähtöpalkka noin.2600e.
      Kai on laissakin määrätty ettei noin huonoa 100e/kk voi edes maksaa....

      • gdgdf

        korjaus,siis 1000e/kk =)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe