Hammaslääkäri vailla hoitajaa

pelkäävä

Kävin yksityisellä, plusterveys-ketjuun kuuluvalla hammaslääkärillä. Alkoi epäilyttää kun hänellä ei ollut ollenkaan hoitajaa. Onko muilla kokemuksia tästä? Otan mielelläni suosituksia vastaan hyvästä hammaslääkäristä Helsingin keskustan alueella. Kiitokset!

19

1516

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

      Moni hammaslääkäri työskentelee ilman hoitajaa, se ei tee automaattisesti hoidosta mitenkään huonompaa. Hammaslääkäri vain tekee kaikki hommat itse. varsinkaan pienillä vastaanotoilla ei ole aina varaa palkata hoitajaa lääkärin avuksi. Ilmankin selviää.

      Jos haluat palstalaisilta vinkkejä, ilmoita sähköpostiosoitteesi. Täällä ei voi mainostaa.

      Samasta syystä viestisi pitäisi poistaa, mutta olkoon nyt tällä kertaa. Ei firmojen nimiä viesteihin!

      • on pula

        Hammashoitajista on todellinen pula (etenkin kokeneista ja osaavista) varsinkin pääkaupunkiseudulla, joten myös se voi olla yksintyöskentelyn syy.


    • tai ilman

      Monet hammaslääkärit pärjäävät aivan hyvin ilman hammashoitajaa. Jos on pitkään työskennellyt yksin, siihen tulee hyvä rutiini ja hommat sujuu. Kun aikaa varaa tarpeeksi, ehtii hyvin välisiivoukset yms. Yksintyöskentelyn etuja ovat mm rauhallinen ilmapiiri (vain potilas ja hammaslääkäri) - sopii pelkäävälle; usein voi joustaa vastaanottoajoissa kun ei tarvitse huomioida henkilökunnan työaikoja jne. Haittapuolena lähinnä se, että jos puhelin soi, täytyy hetkeksi keskeyttää ja se että ihan kaikkea ei voi yksin tehdä (lähinnä leikkaukset). Ja se, että jos ei ehdi tehdä välinehuoltoa potilaiden väleissä, työpäivä venyy kun potilastyön päätteeksi odottaa "tiskivuori". Hygienia on huolellisella työllä hyvin hallittavissa, siihen opettaa juuri tuo mainitsemani yksintyöskentelyn rutiini.

    • Pelkuripotilas

      MINÄ olisin ikionnellinen, jos pääsisin hammaslääkärille, joka tekee yksin työt.

      Ei olisi siinä sitä uteliasta, juoruilevaa hammashoitajaa vieressä kuuntelemassa ja sitten raportoimassa tuttaville vaitiolovelvollisuudestaan huolimatta!

      • hoitaja juoruaisi?

        Et kai nyt vähän yleistä?

        Vaihda hammaslääkäriä. Kyllä keltaisilta sivuilta kattomalla ja soittelemalla varmaan löytyy sopiva yksin työskentelevä lekuri.

        Sitä vaan ihmettelen, että eikö se hammaslääkäri voi ihan yhtä lailla olla "utelias ja juoruileva ja sitten raportoimassa tuttavilleen vaitiolovelvollisuudestaan huolimatta"?


      • Äly kysymys?!?
        hoitaja juoruaisi? kirjoitti:

        Et kai nyt vähän yleistä?

        Vaihda hammaslääkäriä. Kyllä keltaisilta sivuilta kattomalla ja soittelemalla varmaan löytyy sopiva yksin työskentelevä lekuri.

        Sitä vaan ihmettelen, että eikö se hammaslääkäri voi ihan yhtä lailla olla "utelias ja juoruileva ja sitten raportoimassa tuttavilleen vaitiolovelvollisuudestaan huolimatta"?

        Sen verran fiksumpi, ettei hammaslääkärillä kyllä kiinnosta vähääkään potilaan asiat, kun hän töistä lähtee. Hän osaa käyttää vapaa-aikansa itseensä, eikä typeriin juoruihin.


      • kiinnostaa

        Onkohan kukaan koskaan kuullut, että joku terveydenhoitohenkilökuntaan kuuluva olisi jäänyt kiinni ja saanut rangaistuksen laverreltuaan potilaiden asioita talon ulkopuoliselle, joille ne eivät todella mitenkään kuulu. Tämä asiaton juoruilu tuntuu olevan ihan maan tapa, niin paljon siitä juttuja kuulee. Minä ainakin ko. tapauksessa vaihtaisin hammaslääkäriä, ja vieläpä nopeasti, jos naapurini tietää hammashoitoasiani paremmin kuin minä itse.


      • ;):);):);):);):(
        Äly kysymys?!? kirjoitti:

        Sen verran fiksumpi, ettei hammaslääkärillä kyllä kiinnosta vähääkään potilaan asiat, kun hän töistä lähtee. Hän osaa käyttää vapaa-aikansa itseensä, eikä typeriin juoruihin.

        näitten kommenttien täytyy olla hammaslääkärien itsensä kirjoittamia. sen verran terveydenhuoltoalaa ja sen hierarkiaa/henkilökemiaa tunnen.


      • vakavaa
        kiinnostaa kirjoitti:

        Onkohan kukaan koskaan kuullut, että joku terveydenhoitohenkilökuntaan kuuluva olisi jäänyt kiinni ja saanut rangaistuksen laverreltuaan potilaiden asioita talon ulkopuoliselle, joille ne eivät todella mitenkään kuulu. Tämä asiaton juoruilu tuntuu olevan ihan maan tapa, niin paljon siitä juttuja kuulee. Minä ainakin ko. tapauksessa vaihtaisin hammaslääkäriä, ja vieläpä nopeasti, jos naapurini tietää hammashoitoasiani paremmin kuin minä itse.

        Oikeesti hei, mitä se haittaa jos joku muukin tietää purukalustostasi kuin sinä itse? Ei se niin vaarallista voi olla. Mua ei ainakaan haittais yhtään, ja sitä paitsi ihmiset aina kertoilee omatoimisesti omia suujuttujaan piittaamatta siitä missä on ja ketä kuulemassa ympärillä.
        Vai onko sitten ihan vaan periaatteesta kyse?


      • Periaatekysymys
        vakavaa kirjoitti:

        Oikeesti hei, mitä se haittaa jos joku muukin tietää purukalustostasi kuin sinä itse? Ei se niin vaarallista voi olla. Mua ei ainakaan haittais yhtään, ja sitä paitsi ihmiset aina kertoilee omatoimisesti omia suujuttujaan piittaamatta siitä missä on ja ketä kuulemassa ympärillä.
        Vai onko sitten ihan vaan periaatteesta kyse?

        Oikein oivallettu!
        Nimenomaan peri aate kysymýs.


      • potilas
        kiinnostaa kirjoitti:

        Onkohan kukaan koskaan kuullut, että joku terveydenhoitohenkilökuntaan kuuluva olisi jäänyt kiinni ja saanut rangaistuksen laverreltuaan potilaiden asioita talon ulkopuoliselle, joille ne eivät todella mitenkään kuulu. Tämä asiaton juoruilu tuntuu olevan ihan maan tapa, niin paljon siitä juttuja kuulee. Minä ainakin ko. tapauksessa vaihtaisin hammaslääkäriä, ja vieläpä nopeasti, jos naapurini tietää hammashoitoasiani paremmin kuin minä itse.

        Kyllä minua ainakin kiinnostaisi kuulla ns. "hankaliksi tapauksiksi, potilaiksi" leimatuista tapauksista!
        Syistä ja seurauksista!

        Mutta se taitaa olla paremminkin vain harvojen herkkua,l.sitä "sisäpiirin omaa tietoa"?


      • Vain purukalusto
        vakavaa kirjoitti:

        Oikeesti hei, mitä se haittaa jos joku muukin tietää purukalustostasi kuin sinä itse? Ei se niin vaarallista voi olla. Mua ei ainakaan haittais yhtään, ja sitä paitsi ihmiset aina kertoilee omatoimisesti omia suujuttujaan piittaamatta siitä missä on ja ketä kuulemassa ympärillä.
        Vai onko sitten ihan vaan periaatteesta kyse?

        Jos olisikin niin, että kerrottaisiin vain purukaluston "oireet" d 1,2 ja d 3,4 niin eihän siinä mitään, mutta kun se käsittelee ihmisen persoonaa, luonnetta, perhesuhteita, jne.


    • odotellaan

      Kerrot, ett odotat vinkkejä hyvistä hammaslääkäreistä Helsingin keskustan alueella.
      Aivan samaa odotan, toivon minäkin!

      Mitä on kuullut, ja lueskelee näitäkin sivuja varmaan moni muukin olisi tiedoista ilahtunut!

      Saisi toimia vaikkapa keskustan ulkopuolellakin, eikä yksintoimiminenkaan olisi este!
      Hommat kuitenkin pitäisi osata hoitaa, ja vielä oikein, potilaan kannalta asiaa tarkasteltuna!

    • toiset pärjää toiset ei

      Kyllähän suuhygienistikin tekee töitä yksin! Ja kyllähän nuo hygienistin tekemät työt kuten, hammaskiven poisto, valkaisut, tarkastukset, väliaikaisten paikkojen laitot sekä sylkitestien otot onnistuvat yksinkin. Toisaalta ovatko nuo hammaslääkärit sitten yksin niin huolellisia tuon aseptiikan kanssa onkin sitten toinen juttu:)

    • ilmanhoitsua

      Vaikeata varmaan hoitaa kunnolla ilman hoitajaa.

      • Kommentoit_turhaan

        Miten niin vaikeaa? Kyllähän hammaslääkärikin osaa ottaa oikean poranterän, valmistella paikka-aineen, ym. työt. Aikaa tietenkin kuluu enemmän ja sen vuoksi käytetäänkin hoitajaa joka nopeuttaa hammaslääkärin työtä ja voidaan ottaa enemmän potilaita päivässä.

        Kommenttisi oli turha, asiaa on käsitelty jo monipuolisesti yli 11 vuotta sitten.


    • mklnklnjk

      Jos tekee sen verran huonoa työtä ettei halua todistajia paikalle.

    • yksinparempi

      30 vuotta olen käynyt samalla hammaslääkärillä, joka toimii yksin.
      Ihan superhyvä hammaslääkäri ! On myös paljon edullisempi, koska ei tarvitse maksaa hoitajanpalkkaa eikä vuokraa/osinkoja tuolipaikasta kalliille hammaslääkärikeskukselle.
      Jouduin kerran kesäloma-aikaan hammaslääkärikeskukseen, kahden hampaan paikkaus reilu 300€. Sillä paikkauttaisin 5 hammasta omalla lääkärilläni.

    • Anonyymi

      Hei asia on juuri näin kuten yllä jo mainittiin, hammaslääkäri voi työskennellä yksin aivan hyvin, ja nimenomaan näin että hommaan rutinoituu myös yksin. Toki joissakin hankalammissa hommissa voi hoitajasta olla iso hyöty, mutta suurin hyöty kulminoituu siihen, että pystyy enemmän ottamaan vastaan potilaita päivässä koska osa työstä on ulkoistettu. Sanoisin että keskimäärin aikaa kannattaa varata noin tuplaten siihen, mitä hoitajan kanssa. Työn laadussa tuskin kukaan hammaslääkäri tinkii, mutta hitaampaa työ on huomattavasti.

      t. Hammaslääkäri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      235
      2078
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1540
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1029
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      131
      988
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      232
      967
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe