Olen nyt lukion 1. luokalla ja kiinnostaisi lähteä USA:han vaihto-oppilaaksi ensi kesänä/syksynä lukuvuodeksi.
Kysymykset:
§ Olen katsellut EF:ää ja STS:ää, mutta kertokaas kumpaa suosittelisitte noista? Monet, joilla on tämä ongelma, sanovat kuulleensa huonoja puolia EF:stä ja siksi valitsivat STS:n, mutta kertokaas, mitä nämä huonot puolet muka ovat...?
§ Onko olemassa muita vaihtoehtoja, kuin vaihto-oppilaaksi lähtemin, jos haluaa päästä opiskelemaan ulkomaille?
Onhan UWC olemassa, mutta siihen ei taida mun osaamiset riittää. Keskiarvo on parempi, kuin riittävän hyvä, mutta englantia en puhu läheskään 10 veroisesti, mikä taitaa olla tuolla IB-opiskelijoille tärkein ominaisuus.
Puhun siis ihan kohtalaiseksi englantia (aina ollu todistuksessa 9), ja lähden etenkin sitä kehittämään ulkomaille, mutta tuolla UWC:ssa se varmaan pitäisi jo hallita...
§ Voinko mitenkään "vaatia"/toivoa, että haluan johonkin suureen kaupunkiin USAssa? Vai voiko käydä niin, että tulee ilmoitus, että mulle on löydetty perhe Nevadasta, keskeltä ei mitään, ja joudun jonneki landelle, missä ei ole edes peltoa...Voinko myös jotenkin "vaatia"/pyytää, että pääsisin mahdollisimman suureen kouluun tms?
Laitan lisää kysymyksiä, kunhan keksin niitä...
Kysymyksiä vaihto-oppilaaksi lähtemisestä...
12
3105
Vastaukset
- Haluaa opiskelemaan maailmalle
§ Saako vaihto-oppilaat minkäänlaista "hyvitystä" missään asiassa koulussa? Esim. jos pitää kirjoittaa jokin isompi essee/tutkielma, arvostellaanko ne täysin samoin kriteerein, vai onko "vaihtareiden" esseiden pistetys jotenkin "löysempi"...?
Tai onko "vaihtareilla" sama aika kokeen tekemiseen, kuin muilla opiskelijoilla, vai saako vaihtarit jotain lisäaikaa? Tavallaanhan tuo on kuin lukivika Suomessa, eli emme voi suorittaa kaikkea niin nopeasti kuin muut, koska englannin osaamisemme ei mitenkään yllä niiden tasolle, jotka puhuvat englantia äidinkielenään...
§ Milloin olisi sopivin aika mielestänne pistää hakuilmoitus menemään, jos lähtö olisi vaikkapa 1.6-1.8.2006? Tietenkin mahdollisimman pian, mutta onko joku päiviämäärä, mitä ennen ne paperit pitäisi pistää menemään, että varmasti pääsi sinne, minne haluaa...
§ Lomien aikana EF, STS ja muut järjestävät noita reissuja, joissa pääsee tutustumaan maahan. Paljonko nämä SUUNNILLEEN maksavat?- vastauksia
Tuohon koe/essee juttuihin liittyen, niin en ainakaan ole koskaan kuullut että kukaan olisi saannut mitään suurempaa hyvitystä, enkä ainakaan usko, mutta varmaa tietoa ei ole, kun itse en ole vielä vaihdossa.
Sitten siis tämän vuoden puolella kannattaa laittaa hakemus, ja mitä nopeammin sen parempi. Päivämäärä vaihtelee järjestöstä riippuen.
Minkäslaisia tarkoitat näiden tutustumisreissujen olevan, sillä itse en niistä ole kuullut. Et kait tarkoita kielimatkoja? Jos tarkoitat, niin ne maksavat 1000 eurosta ylöspäin.
- vastauksia hieman
Siis tuohon ensimmäiseen kysymykseen, että itse valitsisin STS:n juuri sen takia että olen kuullut huonoja juttuja EF:stä. Olen kuullut ettei EF aina pelitä kunnolla ja ne saattavat unohtaa oppilaansa ja/tai jättää ne kuin nallin kalliolle (ainakin kielimatkoilla). STS:stä en ole kuullut paljoa mitään haukkuja.
Sitten tuohon vikaan. En ainakaan ole koskaan kuullut keneltäkään entiseltä vaihtarilta, että se olisi joutunut täysin keskelle ei mitään. Tietysti saattaa joutua hieman pienempään kylään... Ja tietääkseni saa esittää toivomuksia, mutta ainakin STS:llä ja EF:llä nämä toivomukset maksavat (ja saa esittää tietääkseni vain aluetoivomuksen)... Enempää en kyllä osaa kertoa, kun itselläni ei ole tarkempaa kokemusta... - Haluaa opiskelemaan maailmalle
Kiitos noista tiedoista.
Noilla matkoilla/reissuilla tarkoitin siis niitä, kun olet vaihto-oppilaana, ja joku loma on menossa, (eli ei koulua) niin EF, STS ja monet muut järjestävät näitä reissuja muualle päin maata. Eli matkustetaan muiden vaihtareiden kanssa lentokoneella/bussilla vaikkapa Kaliforniaan ja siellä ollaan viikko, minä aikana käydään tutustumassa nähtävyyksiin yms, kuten Hollywoodiin, Disneylandiin...ja tämän jälkeen mennään takaisin "perheen" luokse, ja pian loma onkin jo ohi -> takas kouluun...- vastauksia
Jokainenhan voi vähän itse miettiä paljonko ne matkat ovat ja olin näkeväni jossain päin STS:n sivujakin vähän tietoa näistä matkoista, mutta uskon että näiden matkojen hinnat lasketaan sadoissa euroissa (tietysti riippuu vähän järjestöstä, jotkut aktiveetit saattavat olla ilmaisia, näin ainakin olen kuullut, mutta ei tietääkseni EF:llä ja STS:llä).
vastauksia kirjoitti:
Jokainenhan voi vähän itse miettiä paljonko ne matkat ovat ja olin näkeväni jossain päin STS:n sivujakin vähän tietoa näistä matkoista, mutta uskon että näiden matkojen hinnat lasketaan sadoissa euroissa (tietysti riippuu vähän järjestöstä, jotkut aktiveetit saattavat olla ilmaisia, näin ainakin olen kuullut, mutta ei tietääkseni EF:llä ja STS:llä).
Totta kai jokainen voi arvuutella noita hintoja, mutta ajattelin, jos joku olisi jostain päin nettiä löytänyt jotain hinnastoa tms....
- ei vaihdossa ollut mutta ju...
USA:n high school on niin helppo suomalaiselle lukiolaiselle, että vaihtarit yleensä laitetaan senior-luokalle eli ylimmälle luokalle. Esim. tunnen yhden tytön, jolla oli pitkä ruotsi ja siten aloittanut enkun vasta seiskalla, lähti jenkkilään vaihtoon heti ysin jälkeen 16-vuotiaana ja laitettiin siellä ylimmälle luokalle. Lisäksi USA:ssa kokeet ovat pääsääntöisesti monivalintakokeita (helppoja/nopeita tarkastaa). Älä siis stressaa, et tule tarvitsemaan mitään helpotuksia kokeisiin.
Hienoa, jos kokeet ovat monivalintoja. Vaikka ne olisivat miten vaikeita, on ne kivempia, kuin esseekysymykset.
Mutta taas kysymys:
§ UWC:n sivuilla lukee, että vuoden 2005 hakuaika on päättynyt ja hakuaika päättyy vuosittain helmikuussa.
Jos olen nyt 1. luokalla, (eli lähtisin ensi kesänä maailmalle) niin voin siis vielä pistää hakemuksen ja kuuluisin siis vuoden 2006 hakijoihin?
§ Miten "täydellistä" englantia tuolla tulisi osata? Nyt puhun englantia "keskivertoisesti", mutta riittääkö se? Tietenkin tässä olisi vielä hyvin aikaa parantaa englannin kielen osaamista.
Muta tärkeimpään kytsymykseen:
§ Mitä pitäs tehdä?
Jos haluan vaihtariksi, pitäisi hakemus pistää lähiviikkoina, jolloin pääsisin "varmasti" USA:han.
Mutta toisaalta haluaisin enemmän UWC:hen, mutta eikös siitä pääsystä saa kuulla vasta joskus ens vuoden alussa, eikä sinne luultavasti edes pääse.
Eli jos haluan UWC:hen, niin voin pistää hakupaperit vain sinne, ja sit ku en pääsekään sinne, niin en pääse mihinkään.
Jos taas lähden vaihtariks, niin pääsen varmasti maailmalle, mutta sitten en voi edes yrittää hakua UWC:hen...
Eli mitä teen?!
Olishan se mahdollista, että hakis nyt UWC:hen ja jos siihen ei pääsekään, niin lähtee tokan luokan jälkeen sitten vaihtariks. Mutta toisaalta nyt sitä intoa löytyisi enemmän ja haluaisin ens kesänä lähteä... - Haluaa opiskelemaan maailmalle
Haluaa opiskelemaan maailmalle kirjoitti:
Hienoa, jos kokeet ovat monivalintoja. Vaikka ne olisivat miten vaikeita, on ne kivempia, kuin esseekysymykset.
Mutta taas kysymys:
§ UWC:n sivuilla lukee, että vuoden 2005 hakuaika on päättynyt ja hakuaika päättyy vuosittain helmikuussa.
Jos olen nyt 1. luokalla, (eli lähtisin ensi kesänä maailmalle) niin voin siis vielä pistää hakemuksen ja kuuluisin siis vuoden 2006 hakijoihin?
§ Miten "täydellistä" englantia tuolla tulisi osata? Nyt puhun englantia "keskivertoisesti", mutta riittääkö se? Tietenkin tässä olisi vielä hyvin aikaa parantaa englannin kielen osaamista.
§ Mitä pitäs tehdä?
Jos haluan vaihtariksi, pitäisi hakemus pistää lähiviikkoina, jolloin pääsisin "varmasti" USA:han.
Mutta toisaalta haluaisin enemmän UWC:hen, mutta eikös siitä pääsystä saa kuulla vasta joskus ens vuoden alussa, eikä sinne luultavasti edes pääse.
Eli jos haluan UWC:hen, niin voin pistää hakupaperit vain sinne, ja sit ku en pääsekään sinne, niin en pääse mihinkään.
Jos taas lähden vaihtariks, niin pääsen varmasti maailmalle, mutta sitten en voi edes yrittää hakua UWC:hen...
Eli mitä teen?!
Olishan se mahdollista, että hakis nyt UWC:hen ja jos siihen ei pääsekään, niin lähtee tokan luokan jälkeen sitten vaihtariks. Mutta toisaalta nyt sitä intoa löytyisi enemmän ja haluaisin ens kesänä lähteä...Elikkäs:
§ Käyn nyt lukiossani yleislinjaa, vaikka koulussa onkin myös IB-linja. Jos lähtisin ensi vuodeksi vaihto-oppilaaksi, niin tämän jälkeen mulla olisi vielä 1-2 vuotta opiskelua Suomessa, riippuen siitä, kuinka paljon nuo USAssa käydyt kurssit "kumoavat" näitä lukioni kursseja...
Olisiko mitenkään mahdollista vaihtaa tämän vaihto-oppilasvuoden jälkeen IB-linjalle ja käydä koulu loppuun IB-linjalla? - Vaihtari vm. 1999
Elikkäs:
§ Käyn nyt lukiossani yleislinjaa, vaikka koulussa onkin myös IB-linja. Jos lähtisin ensi vuodeksi vaihto-oppilaaksi, niin tämän jälkeen mulla olisi vielä 1-2 vuotta opiskelua Suomessa, riippuen siitä, kuinka paljon nuo USAssa käydyt kurssit "kumoavat" näitä lukioni kursseja...
Olisiko mitenkään mahdollista vaihtaa tämän vaihto-oppilasvuoden jälkeen IB-linjalle ja käydä koulu loppuun IB-linjalla?Käsittääkseni IB-linjan opinnot poikkeavat niin paljon lukion yleislinjasta, että tuskin pystyt vaihtamaan lennossa, etenkään abiluokalle. Ainahan voit toki kysyä.
Vaihtarit sijoitetaan pääsääntöisesti pienempiin kaupunkeihin, sillä ne ovat turvallisempia ja myös sosiaalisesti rajoittavampia, eli vaihtari ei pääse "hukkumaan" suurkaupungin vilskeeseen, kun kaupungin väki tuntee.
Joillakin vaihtarijärjestöillä on tapana laittaa suuremmista kaupungeista tulevat vaihtarit maalle ja päinvastoin, eli saadaan käyttäytymismallit sekoitettua, jolloin vaihtari ei vaan jatka kotoa tuttua elämäänsä muina miehinä/naisina (tämähän se vaihtariksi lähdön idea on). Itse asuin Suomessa 50000 ihmisen kaupungissa ja päädyin vaihtarimaassani (Australia) suurkaupungin reunimmaisiin lähiöihin. Mitä suurempi kaupunki, sen tiukempi kuri järjestön suunnalta, ihan turvallisuussyistäkin.
En näe mitään erityisesti haluttavaa mahdollisimman suuressa koulussa, päinvastoin. Pienessä koulussa tutustuu helpommin muihin oppilaisiin ja opettajiin, joka muuten saattaa vaihtarille olla hankalaa.
Noin yleisesti ottaen vaihtarivuosi korvaa aika vähän lukion kursseja - itse sain kolme kurssia korvattua, ja siihenkin vaadittiin lukuaineita eikä mitään jazztanssia ja virkkaamista. Tämä on koulukohtaista, mutta missään tapauksessa et tule saamaan koko vuotta korvattua.
Vaihtarimaassa tehdyille kierrosmatkoille kannattaa osallistua jos voi, sillä vaihtari ei saa yksin matkustella ja isäntäperheellä ei ole minkään valtakunnan velvollisuutta reissata kanssasi. Itse en tosin päässyt osallistumaan tälle "safarille", joka oli kuulemma upea kokemus. Taloudelliset seikat tulivat vastaan, kun reissu maksoi n. 5000 markkaa. - uwc
Mutta taas kysymys:
§ Mitä pitäs tehdä?
Eli mitä teen?!
Olishan se mahdollista, että hakis nyt UWC:hen ja jos siihen ei pääsekään, niin lähtee tokan luokan jälkeen sitten vaihtariks. Mutta toisaalta nyt sitä intoa löytyisi enemmän ja haluaisin ens kesänä lähteä...Hei!
Kyllä vain,kerta olet nyt lukion ykkösellä niin voit hakea helmikuussa 2006.Aikaisemmin et olisikaan voinut hakea uwc:hen koska sinne hakiessa täytyy olla lukion ykkösellä.
Mitä englannin kieleen tulee niin sinun ei todellakaan tarvitse osata sitä täydellisesti,itse olen lähdössä tammikuussa swazimaan uwc-kouluun enkä osaa englantia sen kummemmin kuin keskivertosuomalaiset yleensä..kielitaitohan on yksi asia mitä sinne kouluun lähdetään oppimaan=D
Vaihto-oppilasvuotta ja uwc:tä puntaroidessasi kannattaa huomata se että ne ovat oikeastaan täysin eri asia.ensinnäkin se että uwc ei tule maksamaan läheskään yhtä paljoa kuin vaihto-oppilasvuosi vaikkakin uwc-koulussa ollaan kaksi vuotta.uwc-stipendi nimittäin kattaa täyden ylläpidon,opiskelumaksut sekä matkat.toiseksi uwc-koulujen oppilaat edustavat keskimäärin sataa eri kansallisuutta,riippuen vähän koulusta.eli toisin kuin vaihto-oppilaana jolloin sinä olet se "ulkomaalainen" vieraassa kulttuurissa,uwc:ssä kaikki ovat aluksi toisilleen vieraita,heitä yhdistää vain se että he ovat samanikäisiä ja he ovat tulleet opiskelemaan samaan kouluun ja ovat tulleet valituiksi niihin suunnilleen samoilla kriteereillä.uwc-kouluilla on hyvin vahva ideologia,yksi tärkeimmistä tarkoituksista on opettaa suvaitsevaisuutta ja toisten,erilaisista kulttuureista ja oloista tulevien ihmisten ymmärtämistä.uwc-kouluissa oppilaat ja opettajat asuvat campuksella,koulun yhteydessä eli yhteiselo on todella tiivistä. uwc-kouluissa suoritettavaan ylioppilastutkintoon sisältyy hyvin oleellisena osana myös palvelutyö,mitä voi valinnan mukaan tehdä esim.lasten tai vanhusten parissa,koulusta riippuen.swazimaassa,missä aids-ongelma on todella suuri,oppilaat voivat palvelutyössä toimia esim. aids-tiedotuksessa.
Yksi merkittävä ero uwc:n ja vaihto-oppilasvuoden välillä on myös se,että uwc:n jälkeen sinulla on taskussasi kansainvälisesti tunnettu IB-tutkinto,eli sinun ei tarvi Suomessa palata enää lukion penkille.
UWC:n sivuilta löytyy kyllä kaikki tarvittava tieto,siellä on koulujen esittelyt ja paljon muutakin tietoa,kannattaa siis lukaista ne läpi jos olet edelleen kiinnostunut!!
- vaihtari vm. 1998
Itse olin EF:n kautta vaihtarina usassa, enkä suosittele. Mulla tuli perhe suht kivuttomasti ja kaikki sujui ok, mutta muutamalle kaverilleni kävi niin, ettei heillä ollut mitään tietoa asuinpaikastaan vielä paikanpäälläkään. EF ehkä ottaa enemmän vaihtareita kontolleen, kuin heillä on resursseja.. Tosin nykyistä tilaa en tiedä, mutta muutama vuosi sitte asia oli vielä noin. Sts:stä olen kuullut ainoastaan myönteisiä asioita, joten jos noista kahdesta valitset, niin...
Jos haluat usaan, niin ilmeisesti sts:kin järkkää valmentautumisleirejä pari viikkoa ennen oikean vuoden starttaamista. En tosin suosittelisi niitä kovinkaan paljon, vaikuttavat lähinnä rahastukselta. Tosin oppiipahan niissä hieman kieltä ja tuntemaan muita vaihtareita...
Itse sain korvattua 1 ainoan kurssin lukiossa, jenkkikoulu tosin olin leikkimeininkiä, tuskin koskaan edes paneuduin kunnolla kokeisiin tms. Kriteerit oli ainakin meillä hieman löysemmät vaihtareille, mutta monet kurssit läpäisin aina luokkani parhaimpana, koska todella osasin. Älä siis ota mitään stressiä.....se on todella helppoa!
Minun koko vuosi (3 pitkää ja mahtavaa reissua mukaan luettuna) tuli maksamaan yhteensä (käyttörahat ja vaihto-ohjelmakustannukset) n 80 000 mk eli about 12 000 euroa.
Mitään toivomuksia perheen/paikan suhteen en voinut esittää, joten minut laitettiin sinne, mikä perhe mut halusi. Jos maksaa vähän extraa, voi saada paikan tietyltä alueelta (tosi laaja, esim. usassa länsi, itä, etelä, pohjoinen). Vaikka aluksi tuntuisi, ettei millään halua paikkaan johon on valittu, kannattaa kuitenkin mennä avoimin mielin.. Itse vieläkin olen yhteydessä perheeseeni usassa, jotka ovat valitettavasti kokeneet tänä vuonna Katrina- ja Rita-myrskyjen tuhoja. Joka päivä juttelen vieläkin heidän kanssaan, vaikka 8 vuotta sitten jo lähdin matkaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559