toimeentulotuesta

mistä löytäis kaikki tuohon liittyvät pykälät kellä on oikeus toimeentulotukeen,eniten kiinnostas tietää mitä omaisuutta saa olla ettei tartte alkaa omaisuutta myymään,saako olla autoa,mopoa,vai onko tuo paikkakuntakohtasta miten toimitaan?

12

1767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lakiin

      http://www.yle.fi/aohjelmat/apiste/arkisto/id15196.html

      "Joissakin kunnissa on sosiaalityöntekijöitä ohjattu olemaan kertomatta kaikista mahdollisista sosiaalietuuksista asiakkaille -säästösyistä, kuinkas muuten".

      "Metteri: "Jos pelkästään toimeentulotuen alikäyttö vuodessa oli se 300 miljoonaa euroo, niin samaan aikaan ministeriö tutki 90-luvun loppupuolella tätä väärinkäyttöä ja tuli johtopäätökseen arvioissaan, että se olisi alle 10 miljoonaa euroa samalta ajalta. Ja kuitenkin väärinkäytöstä puhutaan paljon enemmän kuin alikäytöstä."

      "Etuuksien ja palvelujen epäämistä perustellaan kunnissa määrärahojen loppumisella tai uusilla toimintaohjeilla. Joissain tapauksissa käytössä on ollut suorastaan laittomia sääntöjä ja toimintaohjeita."

      Yllä kolme lainausta yle1 a-piste ohjelmasta. Päättäjillä on tieto lainvastaisesta käytännöstä evätä toimeentulotuki, mutta eivät tee asian korjaamiseksi mitään.

      Täältä löydät lain, jota kuntien ei siis tarvitse noudattaa...

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412

    • jos ei ole ihan pakko

      Toisissa paikoissa on nimittäin niin, että kun (vuosia) myöhemmin saat rahaa jostain sosku ottaakin ne välistä, koska on aiemmin antanut rahaa sinulle.

      Esim. kolaroit autosi ja saat vakuutuksesta korvauksn, tai luulet niin, sosku onkin vetänyt ne välistä. Olisi aika v-mäistä jos tälläisiä täytyisi muistaa tulevaisuudessa ottaa huomioon.

      • laina?

        Joopa joo. Sosiaalituki ei nyt kuitenkaan satu olemaan mikään velka, joka pitää maksaa takaisin, vaikka tietyt kokoomuslaiset ovatkin tällaista "sosiaalista lainaa" ehdottaneet. Toisaalta, tuon vuoksihan me maksamme veroja. Sinänsä omituista, että suomessa on helkkarin korkea verotaso, mutta sosiaalipalveluissa se ei näy sitten ollenkaan...


      • Jore
        laina? kirjoitti:

        Joopa joo. Sosiaalituki ei nyt kuitenkaan satu olemaan mikään velka, joka pitää maksaa takaisin, vaikka tietyt kokoomuslaiset ovatkin tällaista "sosiaalista lainaa" ehdottaneet. Toisaalta, tuon vuoksihan me maksamme veroja. Sinänsä omituista, että suomessa on helkkarin korkea verotaso, mutta sosiaalipalveluissa se ei näy sitten ollenkaan...

        Vaikkakaan toimeentulotuki ei pitäisi olla lainaa, on edeltävä kirjoitus ihan oikeassa.


        Toimeentulotukiasiakkaan kaikki tuloerät vähentävät toimeentulotukea. Jos jopa laillisetkin menoerät leikataan toimeentulotuesta.


        "Kaikkihan on huomioitava, mitä tilelle tulee", on esimerkiksi Helsingin sosiaalitoimen virallinen kanta. Leikkasivat näet reserviläispalkan bruttosummana, vaikka laki sanoo, että vain nettona saa leikata...


        Ja huomatkaa, tukea VOIDAAN ja SAADAAN leikata, mutta käytännössä ei poikkeuksia asiakkaan hyödyksi ole olemassa, ei ainakaan Helsingissä.


    • olla...

      auto ja mopo.
      Joissakin kunnissa puhelinosake on omaisuutta mikä pitää ensin myydä jos aikoo rahaa saada.Se on kuntakohtaista.
      Säästöjä ei pankissa saa olla,ei metsäpalstoja ym.
      Normaalia koti-irtaimistoa ei kyylätä.

      Kuukausimenoiksi lasketaan yksinäisellä perusnormiin n.350 euroa,pariskunnalla 305 euroa per lärvi sen lisäksi asumismenot-7 prossan omavastuu joka poistetaan tulevaisuudessa.
      Siihen lisäksi sähkölaskut,vesimaksut,reseptilääkkeet,terveyskeskus-ja sairaalamaksut.
      Ei hyväksytä puhelinlaskuja,tv-lupia,nettimaksuja,vakuutusmaksuja,vaatemenoja,vakuutusmaksuja tms.

      Tuo oli paskapuhetta että jos nyt saat toimeentulotukea se joskus vuosien päästä napattais takaisin.
      Silloin kun odottaa takautuvia päivärahoja niin niistä saatetaan pidättää niitä rahoja mutta se ilmoitetaan kyllä.
      Jos ei oo takautuvia tulossa niin ei oo myöskään pelkoa takaisinperinnästä.

      • Nokialla

        asuva haki toimeentulotukea kun ansiosidonnainen päivärahapäätös viivästyi. Laittoivat kassaan lapun, että tulevat työttömyyskorvaukset maksetaan Nokian kaupungin sosiaalitoimelle. Kun maksetut toimeentulotuet oli maksettu takaisin, niin senkin jälkeen työtön sai kerjätä työttömyyskorvauksia sosiaalitoimistosta...

        Kyllä sosiaalitoimi voi ottaa työttömän tilille menevät rahat. Itselläni tilille maksettu asumistuki lähti samana päivänä kaupungin sosiaalitoimen kassaan...


      • Nokialla
        Nokialla kirjoitti:

        asuva haki toimeentulotukea kun ansiosidonnainen päivärahapäätös viivästyi. Laittoivat kassaan lapun, että tulevat työttömyyskorvaukset maksetaan Nokian kaupungin sosiaalitoimelle. Kun maksetut toimeentulotuet oli maksettu takaisin, niin senkin jälkeen työtön sai kerjätä työttömyyskorvauksia sosiaalitoimistosta...

        Kyllä sosiaalitoimi voi ottaa työttömän tilille menevät rahat. Itselläni tilille maksettu asumistuki lähti samana päivänä kaupungin sosiaalitoimen kassaan...

        Kun tililleni tullut asumistuki lähti tililtäni, niin sille kuukaudelle minulle ei myönnetty minimitoimeentulonormia lainkaan.


      • Mara
        Nokialla kirjoitti:

        Kun tililleni tullut asumistuki lähti tililtäni, niin sille kuukaudelle minulle ei myönnetty minimitoimeentulonormia lainkaan.

        Herkku Hernesniemi asialle ja alueen sosiaaliasiamies siitä jurputtamaan, niin järjestyy vielä kyhnyt tilille..


      • sossu...
        Nokialla kirjoitti:

        asuva haki toimeentulotukea kun ansiosidonnainen päivärahapäätös viivästyi. Laittoivat kassaan lapun, että tulevat työttömyyskorvaukset maksetaan Nokian kaupungin sosiaalitoimelle. Kun maksetut toimeentulotuet oli maksettu takaisin, niin senkin jälkeen työtön sai kerjätä työttömyyskorvauksia sosiaalitoimistosta...

        Kyllä sosiaalitoimi voi ottaa työttömän tilille menevät rahat. Itselläni tilille maksettu asumistuki lähti samana päivänä kaupungin sosiaalitoimen kassaan...

        saa ottaa vain ne takautuvat ja niiden kuuluu ilmoittaa kassaan heti kun ovat omansa saaneet,niin homma alkaa pyörimään normaalisti.
        Se asumistuki menee silloin sossulle jos sossu on maksanut sun vuokran,ei voi saada samalla summalle sekä toimeentulotukea että as.tukea.Näitten juttujen kanssa on vähän sillai että herra antoi herra otti,tyydy siihen hottentotti.

        Jos tekevät virheitä niin se sosiaaliasiamies on olemassa just meidän puolustajana,sille soitto niin selvittää mikä mättää.


      • Tietoinen.

        Joissakin tilanteissa ja paikkakohtaisesti voidaan omistusasunto jättää huomiotta. Etenkin jos nyt olisi muutaman satasen takia kohtuutonta alkaa vaatia sen myymistä. Kämppä kun nyt omaisuuksista on vaikeinta myydä, monet muut kiinteät omaisuudet saa päivässä parissa realisoitua jos niikseen tulee.


    • Kilolainen

      Ja hakemuksen 8 viikon käsittelyn jälkeen sitä maksetaan 3-4 kuukauden ajalta n. 140 e/kk.
      Kaikki tilitiedot ja maksut syynätään sähköisesti.

    • tukea ei saa millään

      Vaikka toimeentulotukee on lisätty sellainenkin hieno momentti kuin ennaltaehkäisevä tuki, ei sitä tosiasiassa saa millään ilveellä myönntettynä. Ajatus on kaunis, mutta kaupungin rahahanat eivät välitä minkään valtakunnan pitkän tähtäimen suunnittelusta tai lopullisen murtumisen ja katastrofin ennalta välttämisestä palaakaan.

      Ennalta ehkäisevän pienen lisätuen myöntäminen voisi kuitenkin usein olla juuri se pieni,mutta niin kovasti tärkeä tuki tai avustus, jonka jälkeen taas jakaisi sitä pienellä kuukausikorvauksella kituuttamista. Mistään kulutusjuhlista ei missään tapauksessa tällä tasolla ole kysymys, vaikka kokoomus niin yrittääkin rummuttaa.

      Kuka rohkea uskaltaisi omalta virkailijaltaan, silloin kun sellaisen päsee näkemään, kysyä hieman ylimääräistä, että selväisi pahimmasta notkahduksesta taas eteenpäin? Ei siinä oikein arvaa ylimääräisiä kysellä. Parempi vaan istuskella hattu kourassa tuolin etureunalla katse lattiassa, ettei anna itsestään liian hyökkäävää kuvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe