Mitä hampaissa olevat viivat oikein on? Kun katsoo valoa vasten, näkee joissakin hampaissa pystysuoria viivoja. Saako niitä korjattua mitenkään? Meneekö hammas rikki?
Auttakaa, pelkään!!!
Mikä viiva? Apua!!
9
21982
Vastaukset
- SiiliII
Minä myös huomasin noita pystysuoria murtumannäköisiä viivoja etuhampaissa joskus parisen vuotta sitten. Luulin, että hampaat ovat lahoamassa kokonaan. Ajan mittaan unohdin koko asian, kun paloja ei alkanutkaan tipahdella ;) enkä mielestäni nykyään enää erota koko viivoja, vaikka kuinka tiiraan.
- Elli
Mulla on sama vika. Molemmissa yläetuhampaissa on pystysuorat halkeaman näköiset viivat. Eivät ainakaan vielä ole lahonneet. ;)
- meikpiis75
Kyseiset viivat ovat nk. hiushalkeamia. Hiushalkeamat ovat aika tavallisia hampaissa. Niitä saattavat aiheuttaa monet asiat, esim. hammasrivin ahtaus, jolloin hammasvälit ovat turhan tiukat ja hampaat kiristyvät toisiaan vasten. Pieniä kolhaisuja sattuu silloin tällöin, esim. kolauttaa pullosta juodessaan sen hampaisiin jne., nekin saattavat aiheuttaa halkeamia. Ja toki hampaiden käyttäminen työkaluna. Tästä tavasta kannattaa ehdottomasti opetella eroon, muuten hammaslääkäri antaa sapiskaa. ;o) Joillakin ihmisillä vain on sellainen hammasluu, että se halkeilee helposti.
Halkeamia kannattaa pitää hiukan silmällä, jotta huomaa jos ne laajenevat ja alkavat värjääntyä. Tämä saattaa olla merkki siitä, että hammas alkaa olla korjauksen tarpeessa. Syvät halkeamat saattavat karioitua, sillä ne keräävät plakkia ja muuta töhkää. Paniikkiin ei kuitenkaan ole syytä, läheskään kaikki hiushalkeamat eivät etene mihinkään, ne vain ovat.- Auttakaa
Kiitos tiedosta. Hammaslääkärin mukaan, jossa olin eilen, ne viivat johtuvat yöllisestä hampaiden narskuttamisesta. Voiko tuollaiset hiushalkeamat muuten korjaantua itsestään?
- meikpiis75
Auttakaa kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Hammaslääkärin mukaan, jossa olin eilen, ne viivat johtuvat yöllisestä hampaiden narskuttamisesta. Voiko tuollaiset hiushalkeamat muuten korjaantua itsestään?
Yöllinen narskutus eli bruksaaminen todellakin vahingoittaa helposti hampaita. Eikö hammaslääkärisi ehdottanut sinulle purentakiskoa? Sitä pidetään yöllä ja se suojaa hampaita ja rentouttaa leukaa. Löydät palstan vanhemmista viesteistä lisää tietoa aiheesta.
Hiushalkeamat eivät tietääkseni korjaudu itsekseen. - Auttakaa
meikpiis75 kirjoitti:
Yöllinen narskutus eli bruksaaminen todellakin vahingoittaa helposti hampaita. Eikö hammaslääkärisi ehdottanut sinulle purentakiskoa? Sitä pidetään yöllä ja se suojaa hampaita ja rentouttaa leukaa. Löydät palstan vanhemmista viesteistä lisää tietoa aiheesta.
Hiushalkeamat eivät tietääkseni korjaudu itsekseen.Kyllä hammaskiskoa on ehdotettu ja sellaisen mahdollisesti hankinkin. Ensin purentaa vain kuuleemma tasoitetaan hiomalla. Harmittaa vain, kun hampaat joissa noita hiushalkeamia on, sattuvat niin pahuksesti. Pystyykö hammaslääkäri korjaamaan niitä mitenkään?
- Anonyymi
Itellä oli sama mutta vasemmalla puolella alhaalla 6 hammas, eilen syödessäni se meni rikki ja nyt en tiiä mitä tehä
- Anonyymi
Jos se halkesi, mene heti hammaslääkäriin! On vielä mahdollista että sen voi pelastaa jotenkin. Jos halkeama jatkuu liian syvälle, se on pakko poistaa. Minulla kävi hiljattain sama, ns. vaaraton halkeama, vihloi syödessä mutta koetin vain kestää kun se oli muka vaaraton. Lopulta hammas halkesi syödessä, eikä sitten voinut enää tehdä mitään. Kuulemma sen olisi voinut pelastaa, jos olisin mennyt aiemmin hammaslääkäriin. Mutta halkeamat ovat hammaslääkäreille hankalia tunnistaa, edes röntgen ei aina paljasta mikä on vain kiilteessä ja mikä jo hammasluussa.
- Anonyymi
Minä hölmö käytin hampaita työkaluina, avasin tiukkoja kierrekorkkeja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628