Mitä mieltä olette

Pete kysyy

Mitä mieltä olette , uskaltaako tai voiko tavallisessa käyttöautossa käyttä jotain halvempihintaisia öljyjä esim. AD, Hessumobiilin tai markettiöljyjä ?
Mitä haittaa ko. öljyjen käytöstä voi koitua auton moottorille ? Voinko myös tehdä öljyn vaihdon itse, vai tekeekö huoltoliikkeen asentaja se työn jotenkin paremmin kuin tavallien kotiasentaja ? Haluaisn vain asiallisia vastauksia ja niitäkin vain sellaisilta jotka todella tietävät asiasta jotakin, kiitos etukäteen !

22

4475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

      se tavallinen käyttöauto?
      Kas kun nämä nykyset tiatokoneen ohjaamat moottorinkuvatukset on tehty kuttaperkasta olemattomin välyksin, niin niitten täytyy käyttää semmosta öljyä, joka täyttää minimivaatimukset, jotka ko. autolle on asetettu. Kunhan öljypöntön kyljessä on ilmoitettu öljyn täyttävän vaatimukset, niin käytä vaan. JOs moottori siitä hajoaa, niin vaadi korvausta...

    • VW505.00-laatua

      Kunhan koneessa ON öljyä, ei kone öljyn takia hajoa, on se sitten mitä tahansa moottoriöljynä myytävää. Tietysti vaihdon voi tehdä kuka tahansa, mutta hieman epäilyttää, jos sitä pitää täältä "tietäjiltä" kysyä. Lue nyt kuitenkin siitä autosi käyttöohjekirjasta öljylaatu ja katso ostettavasta purkista, että se on sellaisen laadun mukaista.

      Voihan sitä niinkin onnettomasti käydä, kuten yhdellä ensikertalaiselta, joka oli vaihteistoöljyä vaihtavinaan, että laski vaihteistosta öljyt pois ja lisäsi uudet vaihteistoöljyt MOOTTORIIN! No moottori ei siitä ollut millänsäkään, vaikka oli aivan väärää öljylaatua ja 2 litraa yli ylämerkin, mutta vaihteisto leikkasi kiinni noin 30 km ajon jälkeen.

    • sstss

      Öljynvaihdossa voi sattua vahinkoja, sattuu niitä huollossakin.
      - kaadetaan liian kovaa ja menee moottorinpäälle ja jakohihnaan, joka vaurioituu vuoden kuluttua.
      - unohdetaan öljynsuodattimen kiristys, tai jää roska väliin ja vuotaa.
      - kierretään pohjaproppu liian kovaan alumiinipohjassa, kierre vaurioituu.
      - joskus pohjaproppu voi auetakin, ihmeellistä.

      Tuli vahingossa listattua liikaakin koska se ei ollut tarkoitus.
      Vaan se että opettelet tuntemaan autosi., vaikkapa lukemaan käsikirjankin huolellisesti.

      Tutkit sulakkeenpaikat, vaihdat lähivalot parin vuoden välein ennen rikkoontumista,
      osaat katsella veden määrää ja tiedät mitä tarvittaessa lisätään.

      Minä käyttäisin vain Mobil, Shell, Castron, ”laatuöljyjä”.
      Mieluummin valitsisin Mobilista tai Shellistä halvemman öljyn kuin valitsisin joltain vieraammalta merkiltä ”halpaa mutta hyväksi mainostettua”, vaikka olisi täyssynteettistä.

      Oikea paksuus on tärkeä, joskaan ei vääräkään konetta riko, liian paksu voi kuluttaa venttiilien tasaimia ja venttiilivarsien kumeja.
      Liian paksu esim. 50 kulutta myös kaksin verroin enemmän bensiiniä kuin öljyn ostaessa säästää öljyn hinnassa.
      Eli on usein suositeltavin 0w-30 tai 40.
      mutta aina sallitaan myös 5w ja 50 lukematkin.

      En käyttäisi Biltemaa, AD, tai Teboil öljyjä.

      SUURIN TARKOITUS OLI
      kertoa että yleinen auton tunteminen on tärkeämpää kuin öljynvaihto, myös sytytystulppien vaihtoa en suosittele vasta-alkajille, vaikka tottunut tekee sen paremmin kuin alan amattilainen.

      Ja tiedon halu on tärkeä, kuten tämä kysymyksesikin.

      Ennemmin pesee raitisilmasuodattimen pyykkipulverilla ja antaa kuivua varmasti kuivaksi ja laittaa takaisin.
      Ennemmin vaihtaisin määräajoin ilmanpuhdistajan suodattimen.
      Ja tietysti renkaiden ilmanpaineet.

      (piti laittaa yleisellä nimimerkilläkin ettei omalla kun tuli niin paljon)

      • on kunnon tavaraa

        Muuten hyvä juttu, mutta ei Teboilin öljyissä kyllä mitään vikaa ole. Esim. Gold ja Diamond, hyviä öljyjä molemmat, ja halvempia kuin mobilit ym. ylimainostetut liemet.


      • vanhaM
        on kunnon tavaraa kirjoitti:

        Muuten hyvä juttu, mutta ei Teboilin öljyissä kyllä mitään vikaa ole. Esim. Gold ja Diamond, hyviä öljyjä molemmat, ja halvempia kuin mobilit ym. ylimainostetut liemet.

        Minulla on käynyt niin tässä 2000 vuosiluvulla.

        Että olen ostanut juuri tuota Gold öljyä, kun oli halpaa ja miellyttävät paksuuslukemat.
        Ostin sitä 15 vuotta ja 90 tkm ajettuun Asconaani.
        Ostin halvempaa öljyä, kun ajattelin sittenkin että on hyväksi vaihtaa kerran vuodessa.

        Kun vaihdoin suodattimen ja öljyn, alkoi moottori kolista noin 2000 km jälkeen, eniten käynnistettäessä ja aivan selvästi.

        Kun näin oli, laitoin öljyn syyksi ja vaihdoin toisenkin kannullisen, kun sitä tuli silloin ostettua.
        Ja sama juttu, alussa oli hienot äänet, mutta taasen kolinat alkoivat.

        Asiaan voi vaikuttaa vaikkapa se että autolla ajettiin yksi pitkä matka kun hain pojan armeijasta ja se seisoi aina viikon.
        Gold laskeentui erilailla, eikä jäänyt suojaavia kalvoja alkukäynnistykseen.

        Vaihdoin takaisin Mobil öljyn, joka on ollut alusta asti, öljyn malli ja laatu on kyllä moneen kertaan vaihtunut. Nykyään 0w-40.
        Mobililla ajoin noin 12 000 km, eikä kolissut. (suositus oli kai 1v./7500 km).
        Kun nuorinkin lapseni saivat ajokortin, ajettiin Asconalla vielä kolme vuotta ja 40 000 km.

        Myimme Asconan, koska lapset muuttivat kauaksi.
        Askonaan olisi voinut tulla vika 400 km päässä, lapset sitä eivät olisi osanneet korjata ja minunkin olisi ollut hankalaa.
        Toiseksi se ei sopinut vaimon kaupunkiajeluun, koska ei ollut ohjaustehostinta.
        Eli oli pakko luopua hyvästä autosta, jota ei ollut koskaan korjailtu.

        Tämä on aivan totta minun kohdallani, tunnen aika hyvin autoni, koska olen ne huoltanut alkaen vuodesta 1965. Jopa Vw Golffiin, vm.1975 sain huoltoleimankin takuuaikana vaikka huolsin itse.
        (perustelut, koska kaikki oli käsikirjassa selvitetty, saa ne tehdä omistaja itse, takuuaikanakin)

        Ja Asconassakin huolsin itse, vain ensimäistä öljynvaihtoa ei ollut silloin käsikirjassa selvitetty, joten silloinkin huollossa vaihdettiin vain öljyt ja sain huoltoleiman.

        NIIN OLEN EDELLEENKIN sitä mieltä että en suosittele mitään TEBOIL öljyä.
        EN VOI TESTATA KAIKKIA, mutta kun on muitakin hyviä öljyjä,
        en näe mitään syytä tehdä itse omaan autoon mitään kokeiluja.
        Se voi tulla kalliimmaksi kuin 10 € säästä öljyn hinnassa.


      • liian paksusta

        öljystä,että se voisi kuluttaa venttiilien tasaimia- (tarkoittiko tämä nostajan nokkaa) -tai venttiilinvarsien kumeja. En pysty tuota ymmärtämään,onko se tutkittu jossain labrassa tms ??


      • uusi
        liian paksusta kirjoitti:

        öljystä,että se voisi kuluttaa venttiilien tasaimia- (tarkoittiko tämä nostajan nokkaa) -tai venttiilinvarsien kumeja. En pysty tuota ymmärtämään,onko se tutkittu jossain labrassa tms ??

        Niin Kysyit tiukasti:
        Ensinnäkin meidän ei tarvitsekaan kaikkea maailmassa ymmärtää, riittää kunhan osaamme hoitaa oman työmme ja perheemme.
        Harva meistä on tuhattaituri joka kaikki ymmärtää.

        Toiseksi, varmasti on tutkittu useassakin labrassa ja kilparadoilla.
        Hekin ovat niin "tyhmiä" että eivät tiedä ilman tutkimatta.
        Kysyjä varmaan tietää asiat tutkimattakin,
        mitä merkkiä kysyjä valmistaa?

        Ei hyvä öljy eivätkä menestyvät lapset automaattisesti synny, se on kovan työ tulosta.
        ------
        Kysyisinkin kun tiedät,
        mihin autoon suositellaan ensisijaisesti 50 öljyjä.
        Minä en tiedä yhtään sellaista, tiedän vain että ko. öljyt sallitaan.
        ------
        Minulle on jo alettu puhumaan "nykyaikaisista" autoista, 1980 luvulla.
        Lukeneemmat puhuivat että pitää käyttää ohutta öljyä että se menee kaikkein pienempiinkin välyksiin, sanoivat venttiilikoneiston lisäksi että mänttiinkin saattaa tulla pieniä kiinnileikkaantumisen jälkiä. jne.

        Kertoivat että autoissa uudestakin on hyvin ohuet öljyt ja liian aikaisesta vaihdosta ei ole aina hyötyä.
        -------ja minä uskoin tuon ja ajattelin.

        En millään voi tietää mitä "rautaa" kaikki tarkoittaa, en ole autoalalla.
        Mutta uskoisin että venttiilin nokat saavat niin runsaan voitelun että niille olisi paksumpi öljy hyväksi.
        Mutta venttiilin varsissa, männäntapeissa ym. on yksi/ tuhannes ja kymmentuhannes millien välyksiä.
        Venttiilien varsien ylösnoustessa ohuempi voitele paremmin, paksumpi voi jopa irrottaa kylmänä ja suuria kierroksia käyttäessä.


      • Pete kysyy
        uusi kirjoitti:

        Niin Kysyit tiukasti:
        Ensinnäkin meidän ei tarvitsekaan kaikkea maailmassa ymmärtää, riittää kunhan osaamme hoitaa oman työmme ja perheemme.
        Harva meistä on tuhattaituri joka kaikki ymmärtää.

        Toiseksi, varmasti on tutkittu useassakin labrassa ja kilparadoilla.
        Hekin ovat niin "tyhmiä" että eivät tiedä ilman tutkimatta.
        Kysyjä varmaan tietää asiat tutkimattakin,
        mitä merkkiä kysyjä valmistaa?

        Ei hyvä öljy eivätkä menestyvät lapset automaattisesti synny, se on kovan työ tulosta.
        ------
        Kysyisinkin kun tiedät,
        mihin autoon suositellaan ensisijaisesti 50 öljyjä.
        Minä en tiedä yhtään sellaista, tiedän vain että ko. öljyt sallitaan.
        ------
        Minulle on jo alettu puhumaan "nykyaikaisista" autoista, 1980 luvulla.
        Lukeneemmat puhuivat että pitää käyttää ohutta öljyä että se menee kaikkein pienempiinkin välyksiin, sanoivat venttiilikoneiston lisäksi että mänttiinkin saattaa tulla pieniä kiinnileikkaantumisen jälkiä. jne.

        Kertoivat että autoissa uudestakin on hyvin ohuet öljyt ja liian aikaisesta vaihdosta ei ole aina hyötyä.
        -------ja minä uskoin tuon ja ajattelin.

        En millään voi tietää mitä "rautaa" kaikki tarkoittaa, en ole autoalalla.
        Mutta uskoisin että venttiilin nokat saavat niin runsaan voitelun että niille olisi paksumpi öljy hyväksi.
        Mutta venttiilin varsissa, männäntapeissa ym. on yksi/ tuhannes ja kymmentuhannes millien välyksiä.
        Venttiilien varsien ylösnoustessa ohuempi voitele paremmin, paksumpi voi jopa irrottaa kylmänä ja suuria kierroksia käyttäessä.

        Vaihdankin jatkossa öljyni esim 5w40w tai
        0w 30w . kiitos tiedosta että 50w on liian paksua kamaa. Sopii varmaan hyvin vanhoihin ja kuluneisiin moottereihin. Olenkin ihmetellyt kun bensakulutus on hieman noussut . Olen käyttänyt 5w50w oljyä viime vuosina . Aiemmin aina 5w40w :tä


      • kyllä nyt
        uusi kirjoitti:

        Niin Kysyit tiukasti:
        Ensinnäkin meidän ei tarvitsekaan kaikkea maailmassa ymmärtää, riittää kunhan osaamme hoitaa oman työmme ja perheemme.
        Harva meistä on tuhattaituri joka kaikki ymmärtää.

        Toiseksi, varmasti on tutkittu useassakin labrassa ja kilparadoilla.
        Hekin ovat niin "tyhmiä" että eivät tiedä ilman tutkimatta.
        Kysyjä varmaan tietää asiat tutkimattakin,
        mitä merkkiä kysyjä valmistaa?

        Ei hyvä öljy eivätkä menestyvät lapset automaattisesti synny, se on kovan työ tulosta.
        ------
        Kysyisinkin kun tiedät,
        mihin autoon suositellaan ensisijaisesti 50 öljyjä.
        Minä en tiedä yhtään sellaista, tiedän vain että ko. öljyt sallitaan.
        ------
        Minulle on jo alettu puhumaan "nykyaikaisista" autoista, 1980 luvulla.
        Lukeneemmat puhuivat että pitää käyttää ohutta öljyä että se menee kaikkein pienempiinkin välyksiin, sanoivat venttiilikoneiston lisäksi että mänttiinkin saattaa tulla pieniä kiinnileikkaantumisen jälkiä. jne.

        Kertoivat että autoissa uudestakin on hyvin ohuet öljyt ja liian aikaisesta vaihdosta ei ole aina hyötyä.
        -------ja minä uskoin tuon ja ajattelin.

        En millään voi tietää mitä "rautaa" kaikki tarkoittaa, en ole autoalalla.
        Mutta uskoisin että venttiilin nokat saavat niin runsaan voitelun että niille olisi paksumpi öljy hyväksi.
        Mutta venttiilin varsissa, männäntapeissa ym. on yksi/ tuhannes ja kymmentuhannes millien välyksiä.
        Venttiilien varsien ylösnoustessa ohuempi voitele paremmin, paksumpi voi jopa irrottaa kylmänä ja suuria kierroksia käyttäessä.

        ymmärrän,näinhän se täytyy olla kuten selvititte asiaa. Öljyhän on itse asiassa ristiriitaisten vaatimusten kompromissi.
        Oli kyllä ikävää ,että muotoilin kysymyksen niin tahdittomasti että koitte sen ylimielisenä vinoiluna - se ei ollut missään nimessä tarkoitukseni; yritän herkällä korvalla kuunnella toisten kokemuksia ja ajatuksia näistä tekniikka-asioista.
        Kysyjä ei tosiaankaan paljon tiedä, saati mitään valmista.


    • ne vaihtaa ja kaikki käy.
      Jos olet jostakin epävarma, tunnet varmaankin jonkun joka osaa ja tietää ja neuvoo. Kysy häneltä, pyydä näyttämään ja opettamaan.

    • passat

      Riippuen tietenkin kummoinen auto sulla on et mitä tehdä ite tai mitä teettää toisilla? Yleensähän normaaliin huoltoon tai vuosihuoltoon kuuluu öljyvaihdon lisäksi liuta tarkistettavia paikkoja mitkä myös voi tehdä itse jos tajuaa että mitä eroa on ratilla ja penkillä!! Mut jos sulla on 20kiloeeron kärry alla ni ihmettelen et mitä varten säästelet huolloissa. Jos nuukailet etkä tiedä mitä teet ni voipi tulla melkoinen remonttireisu korjaamolle mitä et tietenkään halua kaiketi. Voithan tietysti ostaa halvemman pirssin et rahat riittää liikkeen huoltoon jos et itse osaa tehdä niitä huoltoja kunnolla.

      • Pete kysyy

        Mitä mieltä olette , uskaltaako tai voiko tavallisessa käyttöautossa käyttä jotain halvempihintaisia öljyjä esim. AD, Hessumobiilin tai markettiöljyjä ?
        Mitä haittaa ko. öljyjen käytöstä voi koitua auton moottorille ? Voinko myös tehdä öljyn vaihdon itse, vai tekeekö huoltoliikkeen asentaja se työn jotenkin paremmin kuin tavallien kotiasentaja ? Haluaisn vain asiallisia vastauksia ja niitäkin vain sellaisilta jotka todella tietävät asiasta jotakin, kiitos etukäteen !


      • Nisse
        Pete kysyy kirjoitti:

        Mitä mieltä olette , uskaltaako tai voiko tavallisessa käyttöautossa käyttä jotain halvempihintaisia öljyjä esim. AD, Hessumobiilin tai markettiöljyjä ?
        Mitä haittaa ko. öljyjen käytöstä voi koitua auton moottorille ? Voinko myös tehdä öljyn vaihdon itse, vai tekeekö huoltoliikkeen asentaja se työn jotenkin paremmin kuin tavallien kotiasentaja ? Haluaisn vain asiallisia vastauksia ja niitäkin vain sellaisilta jotka todella tietävät asiasta jotakin, kiitos etukäteen !

        Mikähän mahtaa olla tavallinen käyttöautosi?

        Omassa voitelee ei-niin-tunnetun maahantuojan täyssynteettinen Teho 5w40. Auto on toki iäkäs ja ajettu on, mutta kyseisen merkin dieselit ovat kyllä kestäviä. Öljyä ei vaihtovälillä (8000-10000 km) tarvitse lisätä, vaikka ainakin viimeinen 100tkm on mennyt noilla öljyillä. Suodattimen vaihdan joka öljynvaihdon yhteydessä. Voipi olla, että uudempaan laittaisin jotain vähän kalliimpaa lientä.

        Uskon, että kotiöljynvaihtaja tekee homman tietyllä tavalla jopa liikettä paremmin. Uskon, että kaikkea öljyä ei saa koneesta yläkautta imaistua, mutta alakautta öljypohjan propun kautta kaikki vanha valuu varmasti ulos. en sitten tiedä, mitä merkitystä on sillä, että koneeseen jää joku senttilitra vanhaa öljyä, kun pääosa on kuitenkin uutta.


      • VW505.00
        Pete kysyy kirjoitti:

        Mitä mieltä olette , uskaltaako tai voiko tavallisessa käyttöautossa käyttä jotain halvempihintaisia öljyjä esim. AD, Hessumobiilin tai markettiöljyjä ?
        Mitä haittaa ko. öljyjen käytöstä voi koitua auton moottorille ? Voinko myös tehdä öljyn vaihdon itse, vai tekeekö huoltoliikkeen asentaja se työn jotenkin paremmin kuin tavallien kotiasentaja ? Haluaisn vain asiallisia vastauksia ja niitäkin vain sellaisilta jotka todella tietävät asiasta jotakin, kiitos etukäteen !

        Mitä mieltä olette , uskaltaako tai voiko tavallisessa käyttöautossa käyttä jotain halvempihintaisia öljyjä esim. AD, Hessumobiilin tai markettiöljyjä ?

        USKALTAA JA VOI, eikä vain "käyttöautossa", mitä sitten tarkoittaakin, vaan kaikissa autoissa.

        Mitä haittaa ko. öljyjen käytöstä voi koitua auton moottorille ?

        EI MITÄÄN HAITTAA

        Voinko myös tehdä öljyn vaihdon itse,

        VOI TEHDÄ ITSE, kunhan huolehdit jäteöljyn ja jäteöljyisen suotimen asianmukaisesta käsittelystä

        vai tekeekö huoltoliikkeen asentaja se työn jotenkin paremmin kuin tavallien kotiasentaja ?

        SE RIIPPUU KOTIASENTAJASTA JA HUOLTOLIIKKEEN ASENTAJASTA, molemmat voivat tyriä tai olla tyrimättä.

        Haluaisn vain asiallisia vastauksia ja niitäkin vain sellaisilta jotka todella tietävät asiasta jotakin, kiitos etukäteen !

        30 VUODEN JA 1000000 km KOTIASENNUSKOKEMUKSELLA


      • api ac/dc
        VW505.00 kirjoitti:

        Mitä mieltä olette , uskaltaako tai voiko tavallisessa käyttöautossa käyttä jotain halvempihintaisia öljyjä esim. AD, Hessumobiilin tai markettiöljyjä ?

        USKALTAA JA VOI, eikä vain "käyttöautossa", mitä sitten tarkoittaakin, vaan kaikissa autoissa.

        Mitä haittaa ko. öljyjen käytöstä voi koitua auton moottorille ?

        EI MITÄÄN HAITTAA

        Voinko myös tehdä öljyn vaihdon itse,

        VOI TEHDÄ ITSE, kunhan huolehdit jäteöljyn ja jäteöljyisen suotimen asianmukaisesta käsittelystä

        vai tekeekö huoltoliikkeen asentaja se työn jotenkin paremmin kuin tavallien kotiasentaja ?

        SE RIIPPUU KOTIASENTAJASTA JA HUOLTOLIIKKEEN ASENTAJASTA, molemmat voivat tyriä tai olla tyrimättä.

        Haluaisn vain asiallisia vastauksia ja niitäkin vain sellaisilta jotka todella tietävät asiasta jotakin, kiitos etukäteen !

        30 VUODEN JA 1000000 km KOTIASENNUSKOKEMUKSELLA

        osuit naulan kantaan ,olen täysin samaa mieltä.


      • isäisä
        Pete kysyy kirjoitti:

        Mitä mieltä olette , uskaltaako tai voiko tavallisessa käyttöautossa käyttä jotain halvempihintaisia öljyjä esim. AD, Hessumobiilin tai markettiöljyjä ?
        Mitä haittaa ko. öljyjen käytöstä voi koitua auton moottorille ? Voinko myös tehdä öljyn vaihdon itse, vai tekeekö huoltoliikkeen asentaja se työn jotenkin paremmin kuin tavallien kotiasentaja ? Haluaisn vain asiallisia vastauksia ja niitäkin vain sellaisilta jotka todella tietävät asiasta jotakin, kiitos etukäteen !

        1 Mitä järkeä on etsiä 10 € säästöä, vaihtamalla itse tai valitsemalla halvan öljyn, jota ei varmaan ole samanlaisena myynnissä 2 v kuluttua ?
        Eli vastaisitko.
        (10 € voi säästää kun ajaa 30 km vähemmän autollasi, näin on varmasti).

        2 Öljynvaihdon suorittaminen ei ole autonomistuksessa tärkeimpiä asioita ja
        siinä säästää hyvin vähän. (vaatteet likaantuvat, vaihto voi epäonnistua)

        (minä olen vaihtanut aina, mutta olen aloittanut autokorjaamolla 16 v ikäisenä jne.)

        Tärkeämpiä asioita on
        - yleinen auton tunteminen
        - valita oikea, sopiva auto ja merkki
        - kysellä autovakuutusten hintaa joka vuosi
        - jos on velipoikakin, vaihtaa joka 7 kk kuluttua ajoneuvon haltijan nimeä, jotta saa kerättyä bonuksia. bonuksethan kasvaa/nousee vain kerran vuodessa, mutta nousuun riittää 6 kk vakuutus.
        eli tässä tapauksessa saisitte 14 kk kuluttua tienattua kahdet bonukset,
        yhden bonuslisäyksen molemmille.
        - tietää että esim. pienissä vaurioissa voi kannatta maksaa jälkikäteenkin vakuutusyhtiöille vahingon summa, silloin ei menetä bonuksia. Ja silloin tietää summan tarkkaan ja voi arvioida kannattako maksaa.


        Kaikki öljyt käyvät ja on mahdoton todistaa että öljy rikkoi tai kulutti, mutta näinkin voi olla.
        - jokapäiväinen käynnistys, alku on hyvin tärkeää ja sekin kuinka nopeasti notkistuu ja siten säästää polttoainetta.
        - pumpattavuus kylmänä, muutamiin tulee öljypohjassa pakkasella kuoppa ja imevät sekunnin tyhjää, ei liene hyväksi, joskaan ei tuhoakaan heti moottoria.

        Voiteluteknisesti olisi aina edullisinta käyttää samaa öljyä.
        AD, Biltema ja autoliikkeiden omat merkit vaihtavat toimittajaa, aina kun löytyy edullisempi toimittaja, tai silloin kun öljystä tulee negatiivista palautetta.

        (aivan kuten aikoinaan SALORA ym. videot, Salora ei tehnyt yhtään videota, vaan osti edullisia eriä joihin laitettiin Salora nimi, oli vuosikin kun oli SALORA videota markkinoilla neljältä valmistajalta)

        Mitä haittaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000465&posting=22000000010109727

        Öljyllä on hyvin suuri merkitys kulutukseen varsinkin talvella,
        VAI MIKSI AUTO ON KANKEAMPI, EIKÄ AINA LÄHDE EDES KÄYMÄÄN?
        Vai väittääkö joku että metallit tulee kylmänä painavammaksi??
        Ja auto käyttäytyy siksi raskaammin?


      • 2.5 tdi-Dieselisti
        isäisä kirjoitti:

        1 Mitä järkeä on etsiä 10 € säästöä, vaihtamalla itse tai valitsemalla halvan öljyn, jota ei varmaan ole samanlaisena myynnissä 2 v kuluttua ?
        Eli vastaisitko.
        (10 € voi säästää kun ajaa 30 km vähemmän autollasi, näin on varmasti).

        2 Öljynvaihdon suorittaminen ei ole autonomistuksessa tärkeimpiä asioita ja
        siinä säästää hyvin vähän. (vaatteet likaantuvat, vaihto voi epäonnistua)

        (minä olen vaihtanut aina, mutta olen aloittanut autokorjaamolla 16 v ikäisenä jne.)

        Tärkeämpiä asioita on
        - yleinen auton tunteminen
        - valita oikea, sopiva auto ja merkki
        - kysellä autovakuutusten hintaa joka vuosi
        - jos on velipoikakin, vaihtaa joka 7 kk kuluttua ajoneuvon haltijan nimeä, jotta saa kerättyä bonuksia. bonuksethan kasvaa/nousee vain kerran vuodessa, mutta nousuun riittää 6 kk vakuutus.
        eli tässä tapauksessa saisitte 14 kk kuluttua tienattua kahdet bonukset,
        yhden bonuslisäyksen molemmille.
        - tietää että esim. pienissä vaurioissa voi kannatta maksaa jälkikäteenkin vakuutusyhtiöille vahingon summa, silloin ei menetä bonuksia. Ja silloin tietää summan tarkkaan ja voi arvioida kannattako maksaa.


        Kaikki öljyt käyvät ja on mahdoton todistaa että öljy rikkoi tai kulutti, mutta näinkin voi olla.
        - jokapäiväinen käynnistys, alku on hyvin tärkeää ja sekin kuinka nopeasti notkistuu ja siten säästää polttoainetta.
        - pumpattavuus kylmänä, muutamiin tulee öljypohjassa pakkasella kuoppa ja imevät sekunnin tyhjää, ei liene hyväksi, joskaan ei tuhoakaan heti moottoria.

        Voiteluteknisesti olisi aina edullisinta käyttää samaa öljyä.
        AD, Biltema ja autoliikkeiden omat merkit vaihtavat toimittajaa, aina kun löytyy edullisempi toimittaja, tai silloin kun öljystä tulee negatiivista palautetta.

        (aivan kuten aikoinaan SALORA ym. videot, Salora ei tehnyt yhtään videota, vaan osti edullisia eriä joihin laitettiin Salora nimi, oli vuosikin kun oli SALORA videota markkinoilla neljältä valmistajalta)

        Mitä haittaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000465&posting=22000000010109727

        Öljyllä on hyvin suuri merkitys kulutukseen varsinkin talvella,
        VAI MIKSI AUTO ON KANKEAMPI, EIKÄ AINA LÄHDE EDES KÄYMÄÄN?
        Vai väittääkö joku että metallit tulee kylmänä painavammaksi??
        Ja auto käyttäytyy siksi raskaammin?

        " 1 Mitä järkeä on etsiä 10 € säästöä, vaihtamalla itse"

        Mistähän saisinkin 10 e:n lisähintaan vaihdetuksi 0W-40-öljyt 6,5 litraa ja kunnon suodin? En mistään! Vähintään 50 e enempi, kuin itse vaihtaen. Se on hyvä tienesti minulle 20 min hommasta, paljon enemmän puhtaana käteen, kuin leipätyöstä.

        "tai valitsemalla halvan öljyn, jota ei varmaan ole samanlaisena myynnissä 2 v kuluttua ?
        Eli vastaisitko."

        Vastaan: Miksi ihmeessä 2 vuoden kuluttua pitäisi sitä öljyä jostakin löytyä????? Tosin esimerkiksi Mobil 1 RF 5W-40 -öljyä on sekä halpahalleissa että kalliissa kaupoissa ollut myynnissä ainakin 15 v. Miksi siitä siis pitäisi maksaa kallis hinta, kun sitä halvallakin saa?

        "(10 € voi säästää kun ajaa 30 km vähemmän autollasi, näin on varmasti)."

        Juu, kyllä, ja 10 000 e säästyisi vuodessa, kun en ajaisi lainkaan autolla vaan makaisin kotona ja hakisin rahat sossusta.

        "2 Öljynvaihdon suorittaminen ei ole autonomistuksessa tärkeimpiä asioita ja
        siinä säästää hyvin vähän. (vaatteet likaantuvat, vaihto voi epäonnistua)"

        Juu, yleensäkin, jos tekee jotakin, tai liikkuu mihinkään, voi kaikki epäonnistua, ei siis kannata tehdä eikä yrittää mitään, vaatteetkin likaantuvat.

        " jos on velipoikakin, vaihtaa joka 7 kk kuluttua ajoneuvon haltijan nimeä, jotta saa kerättyä bonuksia."

        ???? On useita velipoikia ja kaikilla 70% bonukset, ainakaan sinun konsteillasi ei bonukset siitä lisäänny.

        " tietää että esim. pienissä vaurioissa voi kannatta maksaa jälkikäteenkin vakuutusyhtiöille vahingon summa, silloin ei menetä bonuksia."

        Kun ei aja kolareita, ei ole mitään hyötyä tästäkään!

        " kuinka nopeasti notkistuu ja siten säästää polttoainetta. "

        Säästö siis kohdistuu käynnistyksen jälkeisiin 10 minuuttiin. Jos siis 10 euroakin pitäisi tällä säästää, ei onnistu!

        " pumpattavuus kylmänä, muutamiin tulee öljypohjassa pakkasella kuoppa ja imevät sekunnin tyhjää,"

        No johan nyt. Ei ole sellaista pakkasta ainakaan Oulua etelämpänä, jossa minkään myynnissä olevan moottoriöljyn pumpattavuusraja tulisi lähellekään.

        "Voiteluteknisesti olisi aina edullisinta käyttää samaa öljyä."

        Ennenkuulumaton luulo! Mikähän sen yhdessä öljyssä pysymisen edulliseksi tekee? Täyttä pötyä.

        "Öljyllä on hyvin suuri merkitys kulutukseen varsinkin talvella, VAI MIKSI AUTO ON KANKEAMPI, EIKÄ AINA LÄHDE EDES KÄYMÄÄN? Vai väittääkö joku että metallit tulee kylmänä painavammaksi??
        Ja auto käyttäytyy siksi raskaammin?"

        Unohdit sanan viskositeetti. Jos se on vaikkapa 0W-40, niin ei kyllä ole auto sen kankeampi eikä rauta painavampi, oli öljypurkissa sitten Esso, Shell, Teboil, AD tai mikä hyvänsä XYZ-logo. Polttoaineen kulutusero esim. 0W-40-öljyillä keskenään on niin pieni, ettei sitä normaalikäytössä pysty havaitsemaan, erot alle 1 %. Sensijaan kummoistakaan eroa ei tarvita öljynvaihdon kokonaishinnassa, jotta kyseinen 1 % mahdollinen lisäkulutus sillä kompensoituisi.


      • isäisä
        2.5 tdi-Dieselisti kirjoitti:

        " 1 Mitä järkeä on etsiä 10 € säästöä, vaihtamalla itse"

        Mistähän saisinkin 10 e:n lisähintaan vaihdetuksi 0W-40-öljyt 6,5 litraa ja kunnon suodin? En mistään! Vähintään 50 e enempi, kuin itse vaihtaen. Se on hyvä tienesti minulle 20 min hommasta, paljon enemmän puhtaana käteen, kuin leipätyöstä.

        "tai valitsemalla halvan öljyn, jota ei varmaan ole samanlaisena myynnissä 2 v kuluttua ?
        Eli vastaisitko."

        Vastaan: Miksi ihmeessä 2 vuoden kuluttua pitäisi sitä öljyä jostakin löytyä????? Tosin esimerkiksi Mobil 1 RF 5W-40 -öljyä on sekä halpahalleissa että kalliissa kaupoissa ollut myynnissä ainakin 15 v. Miksi siitä siis pitäisi maksaa kallis hinta, kun sitä halvallakin saa?

        "(10 € voi säästää kun ajaa 30 km vähemmän autollasi, näin on varmasti)."

        Juu, kyllä, ja 10 000 e säästyisi vuodessa, kun en ajaisi lainkaan autolla vaan makaisin kotona ja hakisin rahat sossusta.

        "2 Öljynvaihdon suorittaminen ei ole autonomistuksessa tärkeimpiä asioita ja
        siinä säästää hyvin vähän. (vaatteet likaantuvat, vaihto voi epäonnistua)"

        Juu, yleensäkin, jos tekee jotakin, tai liikkuu mihinkään, voi kaikki epäonnistua, ei siis kannata tehdä eikä yrittää mitään, vaatteetkin likaantuvat.

        " jos on velipoikakin, vaihtaa joka 7 kk kuluttua ajoneuvon haltijan nimeä, jotta saa kerättyä bonuksia."

        ???? On useita velipoikia ja kaikilla 70% bonukset, ainakaan sinun konsteillasi ei bonukset siitä lisäänny.

        " tietää että esim. pienissä vaurioissa voi kannatta maksaa jälkikäteenkin vakuutusyhtiöille vahingon summa, silloin ei menetä bonuksia."

        Kun ei aja kolareita, ei ole mitään hyötyä tästäkään!

        " kuinka nopeasti notkistuu ja siten säästää polttoainetta. "

        Säästö siis kohdistuu käynnistyksen jälkeisiin 10 minuuttiin. Jos siis 10 euroakin pitäisi tällä säästää, ei onnistu!

        " pumpattavuus kylmänä, muutamiin tulee öljypohjassa pakkasella kuoppa ja imevät sekunnin tyhjää,"

        No johan nyt. Ei ole sellaista pakkasta ainakaan Oulua etelämpänä, jossa minkään myynnissä olevan moottoriöljyn pumpattavuusraja tulisi lähellekään.

        "Voiteluteknisesti olisi aina edullisinta käyttää samaa öljyä."

        Ennenkuulumaton luulo! Mikähän sen yhdessä öljyssä pysymisen edulliseksi tekee? Täyttä pötyä.

        "Öljyllä on hyvin suuri merkitys kulutukseen varsinkin talvella, VAI MIKSI AUTO ON KANKEAMPI, EIKÄ AINA LÄHDE EDES KÄYMÄÄN? Vai väittääkö joku että metallit tulee kylmänä painavammaksi??
        Ja auto käyttäytyy siksi raskaammin?"

        Unohdit sanan viskositeetti. Jos se on vaikkapa 0W-40, niin ei kyllä ole auto sen kankeampi eikä rauta painavampi, oli öljypurkissa sitten Esso, Shell, Teboil, AD tai mikä hyvänsä XYZ-logo. Polttoaineen kulutusero esim. 0W-40-öljyillä keskenään on niin pieni, ettei sitä normaalikäytössä pysty havaitsemaan, erot alle 1 %. Sensijaan kummoistakaan eroa ei tarvita öljynvaihdon kokonaishinnassa, jotta kyseinen 1 % mahdollinen lisäkulutus sillä kompensoituisi.

        Siis sinä olet nimim. ”Pete kysyy ”, koska vastasit minulle.
        Pyysit asiallisia vastauksia, pyydän anteeksi kun en osannut olla luottamuksesi arvoinen.

        Olisit nyt heti kertonut, jos kyseessä tdi moottori, ”2.5 tdi-Dieselisti ” .
        Olisi saanut erilaisen vastauksen.

        Äsken jäi kertomatta, kerskumatta taitojani, koska se ei kuulu tapoihini.

        Pääsin 2003, 55 vuoden ikäisenä eläkeputkeen, Vw korjaamolta, joissa hommissa aloitin ammattikoulussa ollessani 16 v. ikäisenä ja taasen uudelleen aloitin kun luin autoteknikoksi.

        Anteeksi, kun vastasin liikaa, mutta ajattelin että kysyjä on autoilun aloittaja,
        korkeintaan 20 vuoden ikäinen.
        Muistan hyvin minkälaisia omatkin lapseni olivat parikymppisenä.
        Nyt lähellä kolmeakymppiä ovat kyllä jo kaikessa vanhempiaan viisaampia.

        Parahinta jatkoa teille.


      • Pete kysyy
        isäisä kirjoitti:

        Siis sinä olet nimim. ”Pete kysyy ”, koska vastasit minulle.
        Pyysit asiallisia vastauksia, pyydän anteeksi kun en osannut olla luottamuksesi arvoinen.

        Olisit nyt heti kertonut, jos kyseessä tdi moottori, ”2.5 tdi-Dieselisti ” .
        Olisi saanut erilaisen vastauksen.

        Äsken jäi kertomatta, kerskumatta taitojani, koska se ei kuulu tapoihini.

        Pääsin 2003, 55 vuoden ikäisenä eläkeputkeen, Vw korjaamolta, joissa hommissa aloitin ammattikoulussa ollessani 16 v. ikäisenä ja taasen uudelleen aloitin kun luin autoteknikoksi.

        Anteeksi, kun vastasin liikaa, mutta ajattelin että kysyjä on autoilun aloittaja,
        korkeintaan 20 vuoden ikäinen.
        Muistan hyvin minkälaisia omatkin lapseni olivat parikymppisenä.
        Nyt lähellä kolmeakymppiä ovat kyllä jo kaikessa vanhempiaan viisaampia.

        Parahinta jatkoa teille.

        Ei edellinen kirjoitaja ole Pete
        Pete on vaihtanutkin itse öljynsä n.10 viime vuotta. Mutta aina kun puhun töissä että vaihdan itse öljyt, kommentoivat toiset että kukakohan onneton senkin auton ostaa. Ei löydy huoltokirjaa (leimoja)ja vaihto työ ei ole tehty oikein. Mietin oikeastaan vaan sitä öljyjen laatueroja. Onko merkkiöljy niinpaljon laadukkaampaa että siitä kannattaa maksaa tuplasti enenmmäm kuin , AD tai hessumobiilista. Ovat Tm testeissä kuitenkin pärjänneet. Itselleni on muuten käynyt merkkihuollossa Bilia ssa niin että öljyä laitettiin oikeen kunnolla liikaa puolet mittatikun ylärajan ylitse. Kun kysyin huoltopääliköltä onko siitä haittaa , ei ole mutta lasketaan kyllä pois ylimääräinen. Tietenkään asentaja ei ole laittanut sinne liikaa koska se kuulemma tulee jostakin automaatista se öljy. Onko vanhat jääneet sisään vai laitettu jonkin toisen tilauus mittariin. No se siitä sitten , ajelin jonkin aikaa ja hävisihän se ylimääräinen öljy, mutta vuoden kuluttua tuli autoon käyntihäiriöitä kun jonkin anturin huohotin putki oli tukossa sen ylimääräiden öljyn takia.
        Siis asentajan ammattitaito ei riittänyt tarkistamaan öljymäärää, ja asiakasta olisi taas juoksutettu jonottamaan huoltoon. Sen jälkeen olenkin vaihtanut autooni itse öljyt, suodattimet, myös ilmansuodatin, jäähdytysnesteet, talvirenkaat. Myöskin vahannut
        auton kerran vuodessa. Enkä ole kussutkaan sinne Biliaan päin. Tosin nyt olen ajellut japanilaisella autolla viimevuodet vieläkin huolettomammin. Vikoja 0


      • isäisä
        Pete kysyy kirjoitti:

        Ei edellinen kirjoitaja ole Pete
        Pete on vaihtanutkin itse öljynsä n.10 viime vuotta. Mutta aina kun puhun töissä että vaihdan itse öljyt, kommentoivat toiset että kukakohan onneton senkin auton ostaa. Ei löydy huoltokirjaa (leimoja)ja vaihto työ ei ole tehty oikein. Mietin oikeastaan vaan sitä öljyjen laatueroja. Onko merkkiöljy niinpaljon laadukkaampaa että siitä kannattaa maksaa tuplasti enenmmäm kuin , AD tai hessumobiilista. Ovat Tm testeissä kuitenkin pärjänneet. Itselleni on muuten käynyt merkkihuollossa Bilia ssa niin että öljyä laitettiin oikeen kunnolla liikaa puolet mittatikun ylärajan ylitse. Kun kysyin huoltopääliköltä onko siitä haittaa , ei ole mutta lasketaan kyllä pois ylimääräinen. Tietenkään asentaja ei ole laittanut sinne liikaa koska se kuulemma tulee jostakin automaatista se öljy. Onko vanhat jääneet sisään vai laitettu jonkin toisen tilauus mittariin. No se siitä sitten , ajelin jonkin aikaa ja hävisihän se ylimääräinen öljy, mutta vuoden kuluttua tuli autoon käyntihäiriöitä kun jonkin anturin huohotin putki oli tukossa sen ylimääräiden öljyn takia.
        Siis asentajan ammattitaito ei riittänyt tarkistamaan öljymäärää, ja asiakasta olisi taas juoksutettu jonottamaan huoltoon. Sen jälkeen olenkin vaihtanut autooni itse öljyt, suodattimet, myös ilmansuodatin, jäähdytysnesteet, talvirenkaat. Myöskin vahannut
        auton kerran vuodessa. Enkä ole kussutkaan sinne Biliaan päin. Tosin nyt olen ajellut japanilaisella autolla viimevuodet vieläkin huolettomammin. Vikoja 0

        Tiesin aivan varmasti, että on eri kirjoittaja.

        Onhan niissä eroja, mutta miten ne paljain silmin näkee.
        Shell 4 litran kannussakin on kuvalla esitetty mikä säästää bensiiniä, jne.

        Varmaan ei ole hyväksi olla liikaa öljyä, mutta sitä tehdään aina ja kaikkialla.
        Moottori pitäisi olla kunnolla lämmin kun vie huoltoon.
        Muuten eivät valu kaikkea öljyjä.


      • juuri
        isäisä kirjoitti:

        Tiesin aivan varmasti, että on eri kirjoittaja.

        Onhan niissä eroja, mutta miten ne paljain silmin näkee.
        Shell 4 litran kannussakin on kuvalla esitetty mikä säästää bensiiniä, jne.

        Varmaan ei ole hyväksi olla liikaa öljyä, mutta sitä tehdään aina ja kaikkialla.
        Moottori pitäisi olla kunnolla lämmin kun vie huoltoon.
        Muuten eivät valu kaikkea öljyjä.

        Niin, koneen pitäisi todella olla kuuma kun vanha öljy valutetaan pois, ja silloinkin sitä tippuu pitkään. Itse annan tiputella jopa tunninkin kun itse vaihdan, mikäs kiire siinä. Huollossa kun viet auton aamulla, ja ottavat työn alle millon joutavat, niin kylmähän se kone on, varsinkin talvella, ja siihen vaihtoon ei paljon aikaa uhrata. Sinnehän jää rutosti vanhaa likaista öljyä pyörimään. Se selittää sen ylimääräisen öljyn, helposti 1/2 litraa. Itse tehden saa siis paremman tuloksen, siinäkin. Jäteöljyt huoltamolle!

        Eräitä hyviä ja vielä kohtuuhintaisia öljyjä (n.25e/4l kunhan ei huoltamoilta osta): Mobil Synt S 5W-40, Shell Helix 5W-40, Castrol Magnatec 5W-40, Teboil Diamond 5W-40.


      • isäisä
        juuri kirjoitti:

        Niin, koneen pitäisi todella olla kuuma kun vanha öljy valutetaan pois, ja silloinkin sitä tippuu pitkään. Itse annan tiputella jopa tunninkin kun itse vaihdan, mikäs kiire siinä. Huollossa kun viet auton aamulla, ja ottavat työn alle millon joutavat, niin kylmähän se kone on, varsinkin talvella, ja siihen vaihtoon ei paljon aikaa uhrata. Sinnehän jää rutosti vanhaa likaista öljyä pyörimään. Se selittää sen ylimääräisen öljyn, helposti 1/2 litraa. Itse tehden saa siis paremman tuloksen, siinäkin. Jäteöljyt huoltamolle!

        Eräitä hyviä ja vielä kohtuuhintaisia öljyjä (n.25e/4l kunhan ei huoltamoilta osta): Mobil Synt S 5W-40, Shell Helix 5W-40, Castrol Magnatec 5W-40, Teboil Diamond 5W-40.

        ”Eräitä hyviä ja vielä kohtuuhintaisia öljyjä (n.25e/4l kunhan ei huoltamoilta osta):
        Mobil Synt S 5W-40,
        Shell Helix 5W-40,
        Castrol Magnatec 5W-40,
        Teboil Diamond 5W-40.”
        ---------
        Joo mielestänikin ovat aivan hyviä.
        Tuon viimeisen kyllä jättäisin aina ostamatta, kun olen sen jo kerran, huononsi merkiksi todennut. On myös em. Teboiliin periaatteellista ennakkoluuloa. Ja siksikin, ei ole mitään järkisyitä ostaa sitä.

        Mitenkään merkkiuskollinen en ole, mutta aikoinaan minulle on kyllä sanottu 1960 luvulla että ”jos et pysty todistamaan Mobilia huonommaksi, käytä sitä aina.”

        Myös Shell ja Castrol öljyt pidän yhtä hyvinä.
        Hyvinä, vaikka olemme niitä testanneet -75–77 talvella, testasimme huippuohuita öljyjä. kun jouduimme työmme vuoksi jättämään autot ulos.
        Tulos oli silloin että Mobililla lähti parhaiten käymään. Kun esim. vaihdoimme Casrrol öljyn, jouduin vaihtamaan sen heti pois. (autot uusia, Saab 96 ja Golf 1,1 vm. 1975)

        Olen itsekin miettinyt Mobil Synt S 5W-40 ostoa autoon, joka on työmatka-auto, ajettu 20 tkm ja ikää 3 v.
        Mutta onneksi mietin. Useat ”kylmäkäynnistykset” lämpimästä tallistakin kuluttavat 5w öljyllä varmaan enemmän bensaa kuin 0w öljyillä.
        Senhän näkee suoraan tietokoneelta, sen eron. Vaikka en erityisemmin luota tietokoneen todellisuuteen, mutta luotan sen eroon kulutuksissa, käynnistettäessä eri lämpötiloissa.
        Eli PÄÄDYIN Mobill 0W-40 öljyyn, sitä saa helpommin kuin kolmekymppisiä.
        ( Vw käytän Castrol 0W-30, kun huoltokin käyttää, vaihdan itse 20 000 km välein)

        Kylmäkulutuksella on erittäin suuri merkitys.
        Aikoineen kun ajoin vain 1-2 km matkaa talvella oli kulutus 25–45 l/100km kun normaalikulutus oli noin 8-9.
        Tein asennustöitä, parin tunnin välein siirryin kilometrin,
        ei ollut kuormaa eikä perärattaita.

        Laskelma:
        Hintaero 15 €, saa noin 10 litraa bensaa.
        10 000 km välillä tasoihin jos kuluttaa 0,001 litraa/sadalla enemmän.
        20 000 km öljynvaihtovälillä 0,0005 litraa/sadalla, niin hyöty on syöty.

        Uskon että 5W kuluttaa ensimmäisillä kilometreillä enemmän kuin 0W öljy.
        Uskon että 5 W öljy voitelee alussa, kylmänä huonommin, kun 0W.
        Uskon että tuon 15 € voi helpolla muussa ja ”varmistaa” kylmäkäynnistys” ja voitelu jos sittenkin joutuu tositilanteeseen.
        Uskon että muutama ylimääräinen moottorin sammuminenkin kylmänä käyttäen 5 W kuluttaa tuon hintaeron.

        Eli edelleen pysyn ja julistan päätöstäni.
        En mitenkään moiti muiden toisenlaisia päätöksiä.
        Voisin vielä lisätä, että näin ajatellen, mitkään autoni eivät ole koskaan kuluttaneet öljyä.
        Korkeintaan ole 10-15 tkm paikkeilla lisännyt 2 dl,
        alussa mittatikun puoleenväliin täyttämäni öljymärän, täyteen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      46
      3219
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      39
      2709
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      118
      2462
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      54
      2215
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      351
      1971
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      151
      1604
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1475
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1308
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      32
      1235
    10. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1134
    Aihe