Vasenkätisten kitarat?

"Kitaravirtuoosi" :)

Kuulin tänään "kylillä", että vasenkätisilläkin on omat kitarat?

Mitäs ideaa siinä muuten on? Itsekin olen vasenkätinen ja olen aina soittanut normaalilla kitaralla.(?)

28

9232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Country jyry

      Kaveri on kanssa vasuri mutta opetteli soittamaan niinku oikeakätiset koska ei viittinyt alkaa kääntämään kielijärjestystä,kuulemma aivan sama miten soittelee.

      • ....

        Joo minäkin olen vasenkätinen, mutta oikealla soitan. Riippuu siitä, kummalla on alottanut ja opetellut sen homman. Ja onhan niitä ihan vasenkätisille tehtyjäkin kitaroita, ei tarvitse mitään kielien järjestyksiä vaihtaa.


      • ......
        .... kirjoitti:

        Joo minäkin olen vasenkätinen, mutta oikealla soitan. Riippuu siitä, kummalla on alottanut ja opetellut sen homman. Ja onhan niitä ihan vasenkätisille tehtyjäkin kitaroita, ei tarvitse mitään kielien järjestyksiä vaihtaa.

        No, mä kanssa olen vasuri ja soitan oikeankätisten kitaralla. Pidän kitaraa toisin päin, eli kaula on oikealle päin, eikä vasemmalle (niin kuin yleensä). Pitää vaan muistaa silloin, että kielet ovat toisessa järjestyksessä, eli "väärin päin".


      • Hendricks
        ...... kirjoitti:

        No, mä kanssa olen vasuri ja soitan oikeankätisten kitaralla. Pidän kitaraa toisin päin, eli kaula on oikealle päin, eikä vasemmalle (niin kuin yleensä). Pitää vaan muistaa silloin, että kielet ovat toisessa järjestyksessä, eli "väärin päin".

        -niin,kaikkihan muistaa ja tietää Jimi Hendrixin,joka vasurina käänsi Stratocasterinsa ja kielet tietty kans..on muuten yhä edelleen ylivoimaisesti paras kitaristi.


      • Gothic Blue
        ...... kirjoitti:

        No, mä kanssa olen vasuri ja soitan oikeankätisten kitaralla. Pidän kitaraa toisin päin, eli kaula on oikealle päin, eikä vasemmalle (niin kuin yleensä). Pitää vaan muistaa silloin, että kielet ovat toisessa järjestyksessä, eli "väärin päin".

        Voi olla että tuolla tekniikalla voi soittaa juttuja, joita ei muuten saisi soitettua...mutta kyllä ohuet kielet pitäisi olla lähempänä kämmentä, koska niitähän soitetaan enemmän. Ei ole minusta oikein hyvä käytäntö sulla.


      • ....
        Gothic Blue kirjoitti:

        Voi olla että tuolla tekniikalla voi soittaa juttuja, joita ei muuten saisi soitettua...mutta kyllä ohuet kielet pitäisi olla lähempänä kämmentä, koska niitähän soitetaan enemmän. Ei ole minusta oikein hyvä käytäntö sulla.

        En tarkoittanut kääntäväni kitaraa tai mitään. Soitan kitaraa kuten oikeakätiset, kitaran kaula vasemmalla puolella ja kielet ihan niinkuin yleensäkin vaikka olenkin muuten vasenkätinen. Tietääkseni on aika monia vasureita, jotka ovat opetelleet soittamaan oikealla edes miettimättä sitä sen enempää. Kummallakin oppii kun vain opettelee. Alku kankeaa kädestä riippumatta.


    • nyt miksi

      Koska juttuhan on niin, että kaikki eivät halua soitteloida pelkästään Stratocaster, SG, Flying V jne... mallisilla kitaroilla jos nyt esim hankitaan Les Paul mallinen kitara niin on aika paha kurotella vimosille nauhoille jos kielet on käännetty toisin päin ja potit pyörivät hihan mukan muutenkin herkästi jos ne on siinä ylhäällä.

    • Les Paul

      talla on väärinpäin, jos vaan kielet vaihtaa toisin päin, siksi vasurille lis paree soitta ihan vasurlle tehtyä kitaraa.
      ( bassossa tärkeempi juttu.)

      Taitaavat maksaa vaan vähän enemmän..

      • heweehjm

        Ne saa myös säädettyä oikein ne tallapalat.eli väärinpäin


      • vaan
        heweehjm kirjoitti:

        Ne saa myös säädettyä oikein ne tallapalat.eli väärinpäin

        varurikitara kehiin perkele... vasurit yleensä teknisesti taitavampia


      • vasuri111

        oikeassa olet, että vasurit maksavat enemmän. helsingin f-musiikissa myydään erästä kitaraa oikeakätisille noin 1500€, ja vasureille 2000€
        sitten on vielä se, että vasureille ei tahdo löytyä kunnon kitaroita mistään. itse olen 3kk yrittänyt etsiä, mutta hyviä malleja ei tehdä vasureille, ja jos tehdään, niin yritäppä sellainen metsästää käsiisi täällä jumalan selän takana. itse tilasin gibsonin sg kitaran vasurina thomannilta 2kk sitten, jolloin sitä vielä oli heillä varastossa. kitaraa ei kuulu, ja sivuilla lukee, että lisäerää odotetaan saapuvaksi helmikuussa...


      • ...
        vasuri111 kirjoitti:

        oikeassa olet, että vasurit maksavat enemmän. helsingin f-musiikissa myydään erästä kitaraa oikeakätisille noin 1500€, ja vasureille 2000€
        sitten on vielä se, että vasureille ei tahdo löytyä kunnon kitaroita mistään. itse olen 3kk yrittänyt etsiä, mutta hyviä malleja ei tehdä vasureille, ja jos tehdään, niin yritäppä sellainen metsästää käsiisi täällä jumalan selän takana. itse tilasin gibsonin sg kitaran vasurina thomannilta 2kk sitten, jolloin sitä vielä oli heillä varastossa. kitaraa ei kuulu, ja sivuilla lukee, että lisäerää odotetaan saapuvaksi helmikuussa...

        olen myös ostamassa tota Gibson SG vasenkätisille. Viellä pari kuukautta sitten thomanissa myytiin niitä vasureille mut ei enää näy siellä. Pitänee tilata jostain Amerikasta.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        olen myös ostamassa tota Gibson SG vasenkätisille. Viellä pari kuukautta sitten thomanissa myytiin niitä vasureille mut ei enää näy siellä. Pitänee tilata jostain Amerikasta.

        Hän on hyvin tunnettu ja lefty:

        https://youtu.be/MbOg5XX9Ud0?si=KI9U_FE0nBE0S6TS


    • vasenkätinen kitaristi

      minä olen vasenkätinen ja soitan ihan vasenkätistä kitaraa. ihan pisti vihaks ku luki ton sun kysymykses, että mitä virkaa on olla vasenkätisille omat kitarat. jos saat jossain vaiheessa kitaran käteesi, käännä se niin että kaula osoittaa oikealle eikä vasemmalle, ja koetappa rimputella sillä jotain, niin huomaat että ei siitä tule yhtään mitään.

    • ÄLYHOI!!!!!

      Ei hemmetti te ihmiset olette tyhmiä! ja henrixilläki oli iha vasurille tehty kitara ei se mitään kieliä kääntäny!

      • Monkibomber_93

        Jimi Hendrix käytti oikeakätistä Fender Stratocasteria, joka oli käännetty ja kielitetty uudestaan.
        Näin lukee muun muassa

        http://www.solarnavigator.net/music/jimi_hendrix.htm

        tässä heti kuvan alapuolella.

        Ja jos et usko, niin miten selität sen, että Hendrixin kitaroissa oli oikeakätisten talla? Kampi oli nimittäin ylhäällä, eikä alhaalla.

        On totta, että Jimi Hendrix käytti myös Gibson Flying V:n ja Gibson SG:n vasenkätisiä versioita, mutta nyt puhuimme siitä kitarasta, jota Jimi käytti eniten.

        Eli: Hendrix käänsi kielet. Joten sun väittämäs = BULLSHIT!


      • mika2
        Monkibomber_93 kirjoitti:

        Jimi Hendrix käytti oikeakätistä Fender Stratocasteria, joka oli käännetty ja kielitetty uudestaan.
        Näin lukee muun muassa

        http://www.solarnavigator.net/music/jimi_hendrix.htm

        tässä heti kuvan alapuolella.

        Ja jos et usko, niin miten selität sen, että Hendrixin kitaroissa oli oikeakätisten talla? Kampi oli nimittäin ylhäällä, eikä alhaalla.

        On totta, että Jimi Hendrix käytti myös Gibson Flying V:n ja Gibson SG:n vasenkätisiä versioita, mutta nyt puhuimme siitä kitarasta, jota Jimi käytti eniten.

        Eli: Hendrix käänsi kielet. Joten sun väittämäs = BULLSHIT!

        .... ja sanoisin, että eräs aikamme musiikillisia neroja. Hendrix soitti monenlaisia kitaroita ja oli tunnettu siitä, että se pystyi soittamaan mitä vaan kitaraa miten päin tahansa. Aikalaiset kuvailivat häntä paitsi sydämelliseksi tyypiksi, niin myös teknisesti erittäin taitavaksi muusikoksi. Muuan Hendrixin erikoisuus oli soittaa oikeakätisen kitaraa oikeakätiselle kielitettynä niin, että lapa osoitti hänestä katsoen oikealle kitara oli siis ylösalaisin ja paksuin kieli alimaisena. Onhan noita videoita siitä aika paljon että jokainen pääsee katsomaan minkälaisilla systeemeillä hän milloinkin soitti. Tässä videossa näkyy alussa selvästi, että hän soittaa oikeakätisen stratoa ylösalaisin, mutta kielet on kyllä normaalisti eli paksuin ylhäällä http://www.youtube.com/watch?v=CjOQ9r35uiU
        Oheisessa videossa taas noi neljän minuutin ja neljänkymmenen sekunnin kohdalla näkyy miten se hipelöi ilmeisesti jonkun muun kitaraa kokonaan ylösalaisin, mutta soittoa ei kuulu joten ei todista vielä mitään. http://www.youtube.com/watch?v=Rqqaw9iN0Js&feature=related

        Kahlasin noita videoita läpi ja kyllä niissä selvästi näytti siltä, että Jimi soitti tavallisesti oikeakätisen kitaraa vasenkätiselle kielitettynä lapa oikealle osoittaen. Telvisio dokumenteissa joissakin kirjallisissakin lähteissä olen kuullut aikalaisten väitteitä siitä, että se saattoi soittaa myös oikeakätisen kitaraa oikeakätiselle kielitettynä niin että käänsi vain kitaran ympäri. On se saattanut siihen pystyäkin, mutta vaikea kuvitellä että se siten olisi parhaaseensa pystynyt ja sitä todistaa sen omien keppien asetukset.

        Kätisyyshän on ihmisellä silleen merkillinen juttu, että vasenkätisillä molempikätisyys on tavallisempaa kuin oikeakätisillä ja monet vasenkätiset kitaristit esimerkiksi soittaa oikeakätisesti kitaraa. En tiedä miten pianisteilla onko vasenkätisille tehty pianoja?


    • --------------------

      -Se on tavallaan "oikotie".

      -Jotkut vasenkätiset eivät ole halunneet/jaksaneet/osanneet soittaa oikeapuolista kitaraa, ja kehittivät vasureille omat mallit.

      -Mutta vasureiden kitaroita menee vähemmän, koska maailmassa enemmän oikeakätisiä -> vasurikitarat kalliimpia, koska ei niin suurta menekkiä.

      -Ja kyllä, vasurit voi ja pystyvät opettelemaan soittamaan oikeanpuolista kitaraa. Alussa voi tuottaa hieman enemmän ongelmia kuin oikeakätisillä, mutta siihenkin tottuu nopeasti. Onhan oikeakätisilläkin opetelemista.
      KENENKÄÄN EI PITÄISI VÄLITTÄÄ MILLÄ KÄDELLÄ SOITTAA JA MINKÄPUOLEN KITARALLA! imo

      • Recileption

        Itse olen vasuri ja soitan vasurin kitaraa kaula oikealleppäin. Kaikkia mahdollisia tapoja on kokeiltu mutta vasurin kitara on helpoin ku ei tarvitse tallaa tai kieliä kääntää. katso musamaailman nettisivulta. Sieltä löytyy parhaiten. Itse tuli ostettua juuri alexi-200 kyseisestä liikkeestä. ps älä osta vasurin alexia sillä siihen pitää tilata laukku jenkeistä, hinta 580e ja kitara maksoi "vai" 550e


      • eee3545

        väärä vastaus, kokeileppa soittaa oikeakätisenä vasurikepillä ja palaa asiaan sitten uudelleen.


    • 3+1=5?

      Itse huomasin liian myöhään että mitä eroa on vasen ja oikeakätisillä kitaroilla. Tulin ostamaan oikeankätisen kitan ja soitan kaula oikealla mut en voi vaihtaa kielii koska olikohan se talla vai mikä joka pitää sen ns. "hienoviiressä" joten jos vaihan niin se ei pysy vireessä. Eli toisinsanoin ei tuu oikeenlaista ääntä kitarasta.

    • Oikeakätinen

      Mä oon oikeakätinen, mutta soitan kaula oikealle päin. Nykyään ainaki thomanilta saa vasureita samaan rahaan kun oikeakätisiäkin ite ostin straton 1199€ eli ei mitään vasurilisää.

    • !!!!
    • äääääääh

      Vasenkätisten kitaroiden idea on se että jokaisella on oikeus tehdä asiat sillä kädellä mitä on pienenä oppinut käyttämään. Ei ole kyse siitä ettei olla halunneet/jaksaneet/osanneet tai että se oisi meille oikotie. Se on meille luontainen tapa tehdä asiat vasemmalla kädellä ja siksi meille on myös vasenkätisiä kitaroita kuin myös mailoja, tietokonehiiriä yms niikuin oikeakätisillekin on omansa. Jokainen toki voi opetella soittamaan oikealla, mutta ei siihen aina se haluminen riitä. Se vaan ei ala kaikilla luonnistumaan voi olla aika hemmetinmoinen homma tai on epämiellyttää ja pilaa loppupelissä halun osata soittaa kitaraa. Sama kuin oikeakätinen alkaisi soittaa vasurin kitaraa. Vaikka minäkin teen tietyt asiat oikealla kädellä niin olen onnellinen että saan tehdä sillä kädellä millä minun on luontaista tehdä eli vasurilla ja saan siihen välineet. terveisin vasurikitarasta haaveileva vasurityttö

    • multihand

      Meikäläinen kyllä soittaa molemmilla käsillä.

      Vasuriksi synnyin mutta elämän kolhut opetti käyttämään toistakin kättä. Riippuen siitä mitä teen olen joko vasenkätinen, oikeakätinen tai molempikätinen.

    • Anonyymi

      Hei
      Nainen etsii naista ei ole mainintaa vasen vai oikea käteinen, vasen kätiseen on Ivan Kohdistus

    • Anonyymi

      Vasenkätinen Albert King soitti oikeakätistä kitaraa jossa kielet oli normaalissa oikeakätisten käyttämässä järjestyksessä mutta hän soitti sitä ylösalaisin ja väärällä puolella, eli paksu e-kieli oli hänellä alimpana ja ohuin kieli ylimpänä.
      Jimi Hendrix, kuten sanottu, pystyi kuulemma soittamaan myös oikeakätisestikin.

    • Anonyymi

      Kun aloittaa soittamisen, niin ei ole niin väliä sillä kummalla kädellä soittaa, alku on hankalaa sillä paremmallakin kädellä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe