mies koukussa tietokonepeleihin

Ilona

Heippa kaikille!
Mulla ois seuraavanlainen ongelma... Perheeseemme kuuluvat minä, avomieheni, vuoden ikäinen lapsemme sekä tietokonepeli nimeltä World of Warcraft. Mies on aivan koukussa siihen ja saattaa pelata sitä useita tunteja putkeen. Millään muulla ei ole niin väliä silloin kun peli on auki (kyseessähän on sellainen on-line peli, jossa useat samanhenkiset dorkat seikkailevat reaaliajassa virtuaalimaailmassa).

Onko täällä muita, joiden perhe-elämää tietokonepelit, pleikkarit yms häiritsevät selvästi? Miten olette saaneet tilanteen aisoihin?

Itse olen jo niiiiin v'ttuuntunut tilanteeseen, että annoin miehelle pari viikkoa aikaa valita perheensä ja pelin välillä. Kaikkein surkuhupaisinta tilanteessa on se, ettei mies näe siinä mitään outoa, että hän viettää kaiken vapaa-aikansa pelin eikä perheen kanssa. Hänen mielestään minä olen hermoheikkoinen jäkättäjä ja nipo. Ja valinta pelin ja perheen välilläkään ei tunnu olevan itsestäänselvä.

Itse olen koittanut puolustella hänen pelaamistaan sillä, että olemme aika nuoria (kumpikin 22 v.), mutta tilanne on nyt jatkunut jo puoli vuotta ja mun hermot on lopussa. Mies on hirveän hyvä isä silloin kun minä en ole paikalla ja tiedän hänen rakastavan lastamme kovasti. Jotenkin tuntuisi typerältä erota tälläisen asian takia (vaikka ei meillä muutenkaan hyvin mene). Musta tuntuu, että oon kahden lapsen yksinhuoltaja.

178

79134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös täällä

      Et kuule tiedä kuinka monta kertaa ja kuinka kauan aikaa olen miehelle sanonut samasta asiasta!! Meillä en ole antanut vain ostaa tätä kyseistä peliä mitä teillä pelataan vaan, mieheni pelää Warcraft 3:sta. Nykyään olen saanut miehen vähentämään pelaamistaan, mutta muistan ajan jolloin hän oli töissä klo. 02 asti, tuli kotiin, pelasi tätä peliä aamu 10-12 ja sitten alkoi nukkumaan, nukkui 19 asti, ja meni töihin klo.21... silloin poikamme oli ihan vauva vasta, ja minulla synnytys masennusta. En todellakaan tiedä miten pärjäsin!! Monet itkut tuli itkettyä, monet huudot huudettua.. mies ei vaan tajunnut miksi niin tein. Nyt hän on alkanut ymmärtämään että minäkin tarvitsen hänen aikaansa, samoin poikamme, eikä vain tietokone ja tämä peli!! Toivotan sinulle oikeen paljon voimia taistella miehesi himopelaamista vastaan! Uskon että sinäkin saat miehesi ymmärtämään asian laidan! Huuda, itke, intä, uhkaa polttaa koko peli!!! Kerrohan sitten miten asiat menee.

      • Marika

        Lueskelin keskusteluja ja ihmettelin kuinka vähän oli loppujen lopuksi asiallisia kommentteja aiheesta. Ilonan tilanne on kuitenkin ahdistavaa todellisuutta monille. Olen saanut hillittyä oman kumppanini Battlefield Vietnam- pelihimoja satsaamalla yhteisiin harrastuksiin ja myös niihin miehen unelmiin. Ollaan ostettu pieni vene ja tingitty suunnitteilla olevasta taloremontista, joka stressaa miestä suunnattomasti - jokaisella lukijalla varmaan on joku oma juttunsa johon panostaa. Tärkeää on kumminkin puhua asioista. Hermojen menettäminen ei lopulta auta mitään, vaikka itse ei näkisikään mitään mieltä pelaamisessa. Olen myöskin pyytänyt kumppaniani ihan kädestä pitäen selittämään ja näyttämään tämän kyseisen on-line pelin sanat ja ollaan taottu sitä sitten välillä yhdessä. Työskentelen itse opettajana ja ihan vakavasti puhuen pelihimo ja riippuvuus netin käytössä on totta monen koululaisen ja vanhemmankin opiskelijan elämässä. Olen jututtanut nuoria ihan kaverihenkisesti ja kerännyt tietoa eri peleistä ja niiden toiminnasta. Nuorempien kohdalla jotenkin tuntuu, että pelailu liittyy siihen entiseen leikin maailmaan, jota ei nykyaikana enää ole. Varmaan aikuisellekin työ-ja kotipaineet on helppo purkaa johonkin toiseen räjähtelevään maailmaan. Voimia Ilona!


      • Gardener

        Jätä miehesi rauhaan! Hänellä on paljon mukavampaa Kalimdorissa kuin sinun nalkutuksen uhrina.
        Itse olen shamaani ja hoidan kiltamme hengellisiä asioita.

        Kannattaisi alkaa itsekkin pelaamaan niin ymmärtäisit mistä jäät paitsi. Voisit tehdä vaikka NELF hunterin tai gnome roguen niin tulisin gankkaamaan sut.

        Vetäisin vähän frost shockkii ja windfuryy ja sä olisit maassa! KABAU!


      • kannattaisi kokeilla

        itse viihdyn tietokoneen ääressä vain paremman tekemisen puutteessa - sama koskee myös autolla - liikenteessä leikkimistä - korvaavia toimintoja pitää keksiä, jos ei saa sitä mitä haluaa... c",)


      • Oikeassaaaa
        kannattaisi kokeilla kirjoitti:

        itse viihdyn tietokoneen ääressä vain paremman tekemisen puutteessa - sama koskee myös autolla - liikenteessä leikkimistä - korvaavia toimintoja pitää keksiä, jos ei saa sitä mitä haluaa... c",)

        Tämä vahvistaa säännön:

        http://www.sosiaalisestirajoittuneet.biz/index.php?date=20050916


    • tenula

      kyseistä peliä "vasta" puoli vuotta?
      Siinä tapauksessa sinun on parasta laittaa kova kovaa vastaan heti ja lähteä menemään jos muutosta ei tule.
      Vielä tässä vaiheessa hän saattaa pystyä luopumaan huvistaan mutta tuskin enää vuoden päästä.

      Luultavasti teet palveluksen sekä itsellesi että hänelle jos katoat (puhumattakaan lapsesta).

      • Nainen vain

        no ei tuo oo mitään siihen verrattuna miten mulle kävi,mun mies ei ollut kiinni peleihin se oli enemmän kiinnostunut naisista joita sielä chat sivuilla oli tyrkyllä.ja löysihän se lopulta sieltä oikein kunnon vosun.olkaa vaan tyytyväisiä vielä jos mies pelaa pelejä mutta oletteko varmoja että ne on todellakin pelejä vai mitä siinä koneella tapahtuu....?


      • nainen

        En todellakaan voi ymmärtää sitä ettei mies tai nainen saisi pelata tietokoneella.
        Parempi ettei sellainen ihminen ota koskaan kumppania joka alkaa rajoittaa toisen harrastuksia.
        Eihän pelaamisessa pitäisi mitään pahaa olla.
        Vaikuttaa mustasukkaiselta luonteelta.


      • addiktin kumppani
        nainen kirjoitti:

        En todellakaan voi ymmärtää sitä ettei mies tai nainen saisi pelata tietokoneella.
        Parempi ettei sellainen ihminen ota koskaan kumppania joka alkaa rajoittaa toisen harrastuksia.
        Eihän pelaamisessa pitäisi mitään pahaa olla.
        Vaikuttaa mustasukkaiselta luonteelta.

        Ihminen voi olla riippuvuudessa myös peleihin, niinkuin varmasti itsekkin tiedät. Ei ole mitään pahaa harrastuksessa ja siinä että pelaa. Mutta jos peli menee perheen edelle ja alkaa noinkin radikaalisti vaikuttaa ihmissuhteisiin, on kyseessä riippuvuus. Kuin alkoholiriippuvuus tai ruokariippuvuus. Ja se ei ted ole ok.

        Alkuperäiselle: Ehdota miehellesi peliriippuvaisten vertaisryhmää. Ainakin A-klinikoilla on tietoa ryhmistä.


      • hoover
        nainen kirjoitti:

        En todellakaan voi ymmärtää sitä ettei mies tai nainen saisi pelata tietokoneella.
        Parempi ettei sellainen ihminen ota koskaan kumppania joka alkaa rajoittaa toisen harrastuksia.
        Eihän pelaamisessa pitäisi mitään pahaa olla.
        Vaikuttaa mustasukkaiselta luonteelta.

        siinä olet oikeassa.
        Jos miehesi ottaa särkylääkettä kerran kuussa niin samapa tuo vaikka piikittäisi heroiinia ja speediä päivittäin.Et menisi rajoittamaan.

        On olemassa käyttöä ja väärinkäyttöä ja liikakäyttöä.
        Pätee peleihin yhtä lailla kuin huumeisiin tai viinaan (tai vaikka siivoamiseen)


      • Kisko
        hoover kirjoitti:

        siinä olet oikeassa.
        Jos miehesi ottaa särkylääkettä kerran kuussa niin samapa tuo vaikka piikittäisi heroiinia ja speediä päivittäin.Et menisi rajoittamaan.

        On olemassa käyttöä ja väärinkäyttöä ja liikakäyttöä.
        Pätee peleihin yhtä lailla kuin huumeisiin tai viinaan (tai vaikka siivoamiseen)

        Vai väität sinä kylmästi että tietokoneen pelaaminen on sama kuin vetää spiidiä taikka kokaiinia? huhhuh kylläpä sinä osaat asettaa asiat oikeisiin mittakaavoihin. Oletko ihan tosissasi?

        Voin suoraan kyllä väittää että jokaiseen ongelmaan jokainen keksii jonkinlaisen kompromissi ratkaisun. Onko kukaan valittavista kokeillut ehdottaa esim. Muutamaa iltaa ilman konetta ja näyttää kunnolla kuinka hauskaa on vaikkei pelaa ja etenkin puolison kanssa? Vaiko oletteko kaikki kokeilleet jotain oikotietä = valittanut ja nipottanut? Se vain ajaa enemmän koneelle ja karkuun sitä kamalaa emäntää joka vain huutaa, kannattaisiko kokeilla päinvastaista toimintaa? Sillä voi saavuttaa käsittämättömiä tuloksia vaikkakin se hieman enemmän työtä teettää, mutta tulokset ovat huomattavasti parempia kuin se käskeminen ja mäkätys.

        Miltäs kuulostaisi?


      • The best player ever
        Kisko kirjoitti:

        Vai väität sinä kylmästi että tietokoneen pelaaminen on sama kuin vetää spiidiä taikka kokaiinia? huhhuh kylläpä sinä osaat asettaa asiat oikeisiin mittakaavoihin. Oletko ihan tosissasi?

        Voin suoraan kyllä väittää että jokaiseen ongelmaan jokainen keksii jonkinlaisen kompromissi ratkaisun. Onko kukaan valittavista kokeillut ehdottaa esim. Muutamaa iltaa ilman konetta ja näyttää kunnolla kuinka hauskaa on vaikkei pelaa ja etenkin puolison kanssa? Vaiko oletteko kaikki kokeilleet jotain oikotietä = valittanut ja nipottanut? Se vain ajaa enemmän koneelle ja karkuun sitä kamalaa emäntää joka vain huutaa, kannattaisiko kokeilla päinvastaista toimintaa? Sillä voi saavuttaa käsittämättömiä tuloksia vaikkakin se hieman enemmän työtä teettää, mutta tulokset ovat huomattavasti parempia kuin se käskeminen ja mäkätys.

        Miltäs kuulostaisi?

        Kyllä on niin mahtava peli tämä "World of Warcraft" että kyllä kai sitä ennemmin pelailee kuin tylsää akkaa päivästä toiseen kattelee.

        Jätin oman akkani n. kuukausi sitten ku meni repäsemään modeemijohdon irti seinästä KESKEN PELIN olisi voinut vähän ajatella mitä teki.


      • Wiking
        The best player ever kirjoitti:

        Kyllä on niin mahtava peli tämä "World of Warcraft" että kyllä kai sitä ennemmin pelailee kuin tylsää akkaa päivästä toiseen kattelee.

        Jätin oman akkani n. kuukausi sitten ku meni repäsemään modeemijohdon irti seinästä KESKEN PELIN olisi voinut vähän ajatella mitä teki.

        Call of Dutyä on kanss kiva pelata - vieläkin.
        Välillä S&D oli parasta mutta nyt ehkä TDM eli
        Team Death Match. Siinä sitä on kulttuurin-
        vaihtoa parhaimmillaan, kun kuulat lentää ja
        keskustelet siinä välillä muiden maapallolla
        asuvien kanssa :)


      • neuvonen
        nainen kirjoitti:

        En todellakaan voi ymmärtää sitä ettei mies tai nainen saisi pelata tietokoneella.
        Parempi ettei sellainen ihminen ota koskaan kumppania joka alkaa rajoittaa toisen harrastuksia.
        Eihän pelaamisessa pitäisi mitään pahaa olla.
        Vaikuttaa mustasukkaiselta luonteelta.

        Alkuperäisen kirjoittajan viestissä selvästi puhutaan riippuvuudesta eikä jostain "harrasteesta". Tietokonepeleihin voi jäädä koukkuun siinä missä huumeisiin, viinaan ja rahapeleihinkin. Vielä itse peli ei ole pahasta, mutta silloin asiat muuttuu jos jostain tulee riippuvuus ja se koukuttaa muun elämän kustannuksella.

        Itsekin tykkään pelailla silloin tällöin...vaikkapa harrastuksena. Kokemusta on kuitenkin kumppanista, joka pelasi juuri ap:n mainitsemaa peliä eikä enää harrastuksena vaan se oli riippuvuutta. Tajusi sen itsekin, mutta aina välillä.

        Alkuperäiselle neuvoisin, että voisit ehdottaa miehelle peliriippuvaisille tarkoitettua terapiaa / auttavaan puhelimeen soittamista. Jos ei huomaa millään omaa ongelmaa, niin on sinut asiasi minkälaista elämää haluat itsellesi. Itse valitsin vapauden ja toisenlaisen miehen.


    • onneton..

      Minun miehelläni on ihan sama ongelma! Koukussa tuohon ihan älyttömään peliin, mutta positiivista on vielä se, ettei meillä ole vielä lapsia! Valitan hänelle siitä usein ja olen sanonutkin, että jos aikoo pelata noin paljon, saa valita minut tai pelit. Sen jälkeen pelaaminen vähän helpotti. Olen miettinyt, jos hävittäisi koko tietokoneen, mutta se on kuitenkin niin tärkeä! Ja sen päätin, että kun aletaan lasta suunnitella, en suostu lapsentekoon ennen kuin päästään sovintoon joka pitää (parhaimmassa tapauksessa pelin tuhoaminen)

    • nainen

      Johan on ongelma.
      Toivottavasti seuraava miehesi on hulluna baareihin ja toisiin naisiin.
      Ehkä sitten ymmärrät.
      Rajoitatko harrastuksia. Minua ei ainakaan se haittaa.

      • Maggis

        Kyllä toi oikeasti aika ongelmallista on.
        Olet itsekin ilmeisesti joutunut jollain asteella "tyytymään" johonkin piirteeseen kumppanissasi josta et pidä.
        Ei tuo pelaaminen ole enää "harrastus" sanan varsinaisessa merkityksessä. Harrastus on kun lähdetään kolme kertaa viikossa pelaamaan 2 tunniksi salibandyä tai kahdesti viikossa shakkikerhon tapaamiseen ja peli-iltaan.

        Itsekin paljon pelanneena (eri pelejä tosin), voin sanoa että siinä menee _kaikki_ vapaa-aika eikä huomioida mitään/ketään muuta taloudessa asuvaa ihmistä millään tasolla. Kun tullaan töistä kotiin niin avataan tietokone ja vietetään ilta siinä.
        Jos sanot että "Minua ei ainakaan se haittaa", niin et ilmeisesti paljon tuolta kumppaniltasi vaadi? "on se tuolla makkarissa jossain pelaamassa"..


      • nainen
        Maggis kirjoitti:

        Kyllä toi oikeasti aika ongelmallista on.
        Olet itsekin ilmeisesti joutunut jollain asteella "tyytymään" johonkin piirteeseen kumppanissasi josta et pidä.
        Ei tuo pelaaminen ole enää "harrastus" sanan varsinaisessa merkityksessä. Harrastus on kun lähdetään kolme kertaa viikossa pelaamaan 2 tunniksi salibandyä tai kahdesti viikossa shakkikerhon tapaamiseen ja peli-iltaan.

        Itsekin paljon pelanneena (eri pelejä tosin), voin sanoa että siinä menee _kaikki_ vapaa-aika eikä huomioida mitään/ketään muuta taloudessa asuvaa ihmistä millään tasolla. Kun tullaan töistä kotiin niin avataan tietokone ja vietetään ilta siinä.
        Jos sanot että "Minua ei ainakaan se haittaa", niin et ilmeisesti paljon tuolta kumppaniltasi vaadi? "on se tuolla makkarissa jossain pelaamassa"..

        Meissä jokaisessa on piirteitä josta emme pidä.
        Ennenkuin menee parisuhteeseen täytyy tutustua ensin kumppaniin. Eikä sitten alkaa ruikuttamaan.
        Jos on seurustelu aikana hyväksynyt harrastukset, niin ne täytyy hyväksyä muulloinkin.
        Siis tehdä ajoissa asiat selväksi.


      • Alina
        nainen kirjoitti:

        Meissä jokaisessa on piirteitä josta emme pidä.
        Ennenkuin menee parisuhteeseen täytyy tutustua ensin kumppaniin. Eikä sitten alkaa ruikuttamaan.
        Jos on seurustelu aikana hyväksynyt harrastukset, niin ne täytyy hyväksyä muulloinkin.
        Siis tehdä ajoissa asiat selväksi.

        Ei millään pahalla; mutta sä et itse selvästikkään seurustele tai sit sun miehes on joku unelma yksilö, tai itse olet liian suvaitsevainen, tai pahasti tossun alla... Kaikkea ei sentään tarvitse meidän naistenkaan, puhumattakaan lapsista, kestää! Tarvitsee ottaa toisetkin huomioon, etenkin perhe, tai pian huomaa olevansa yksin sen typerän pelinsä kanssa!


      • Rabbe
        Alina kirjoitti:

        Ei millään pahalla; mutta sä et itse selvästikkään seurustele tai sit sun miehes on joku unelma yksilö, tai itse olet liian suvaitsevainen, tai pahasti tossun alla... Kaikkea ei sentään tarvitse meidän naistenkaan, puhumattakaan lapsista, kestää! Tarvitsee ottaa toisetkin huomioon, etenkin perhe, tai pian huomaa olevansa yksin sen typerän pelinsä kanssa!

        In nine cases out of ten, a woman had better show more affection than she feels. (English novelist Jane Austen)


      • Pelimies007
        Maggis kirjoitti:

        Kyllä toi oikeasti aika ongelmallista on.
        Olet itsekin ilmeisesti joutunut jollain asteella "tyytymään" johonkin piirteeseen kumppanissasi josta et pidä.
        Ei tuo pelaaminen ole enää "harrastus" sanan varsinaisessa merkityksessä. Harrastus on kun lähdetään kolme kertaa viikossa pelaamaan 2 tunniksi salibandyä tai kahdesti viikossa shakkikerhon tapaamiseen ja peli-iltaan.

        Itsekin paljon pelanneena (eri pelejä tosin), voin sanoa että siinä menee _kaikki_ vapaa-aika eikä huomioida mitään/ketään muuta taloudessa asuvaa ihmistä millään tasolla. Kun tullaan töistä kotiin niin avataan tietokone ja vietetään ilta siinä.
        Jos sanot että "Minua ei ainakaan se haittaa", niin et ilmeisesti paljon tuolta kumppaniltasi vaadi? "on se tuolla makkarissa jossain pelaamassa"..

        Miten niin ei harrastus, kyllä pelaaminen on harrastus siinä missä muutkin!

        itse olen sopinut oman emännän kanssa että pelaan max. parina päivänä viikossa muutaman tunnin kun ollaan yhdessä ja ihan hyvin on toiminut. Tietty ne ajat kun emäntä on pois kotoota niin pelailen tai teen jotain muuta...

        SOPIKAA sen miehenne kanssa että saa pelata tiettyina aikoina niin paljon kuin haluaa, mutta loppuajat sitten tekee jotain teidän kanssa.
        Ei sitä lapseltakaan voi tikkaria kokonaan kieltää saatika sitten mieheltä pelaamista!


      • Maggis
        nainen kirjoitti:

        Meissä jokaisessa on piirteitä josta emme pidä.
        Ennenkuin menee parisuhteeseen täytyy tutustua ensin kumppaniin. Eikä sitten alkaa ruikuttamaan.
        Jos on seurustelu aikana hyväksynyt harrastukset, niin ne täytyy hyväksyä muulloinkin.
        Siis tehdä ajoissa asiat selväksi.

        Osittain oikeassa olet, mutta mitä jos pelaaminen on alkanut vasta esim vuoden seurustelun jälkeen, ja siitä lähtenyt vasta pahenemaan? Ihmiset on hyvin erilaisia suhteen alkutaipaleella kuin esim. vuoden jälkeen.. Jälkiviisaus on helppoa..


      • Maggis
        Pelimies007 kirjoitti:

        Miten niin ei harrastus, kyllä pelaaminen on harrastus siinä missä muutkin!

        itse olen sopinut oman emännän kanssa että pelaan max. parina päivänä viikossa muutaman tunnin kun ollaan yhdessä ja ihan hyvin on toiminut. Tietty ne ajat kun emäntä on pois kotoota niin pelailen tai teen jotain muuta...

        SOPIKAA sen miehenne kanssa että saa pelata tiettyina aikoina niin paljon kuin haluaa, mutta loppuajat sitten tekee jotain teidän kanssa.
        Ei sitä lapseltakaan voi tikkaria kokonaan kieltää saatika sitten mieheltä pelaamista!

        Onhan se harrastus tuolla mainitsemallasi tavalla, mutta jos se on pakkomielteistä ja prioriteetti nro 1, niin ei se ole enää harrastus vaan jotain ihan muuta.. Rajansa kaikella, ja rajat kun ylitetään niin puhutaanko enää samasta asiasta?


      • ajatuksen kanssa.
        nainen kirjoitti:

        Meissä jokaisessa on piirteitä josta emme pidä.
        Ennenkuin menee parisuhteeseen täytyy tutustua ensin kumppaniin. Eikä sitten alkaa ruikuttamaan.
        Jos on seurustelu aikana hyväksynyt harrastukset, niin ne täytyy hyväksyä muulloinkin.
        Siis tehdä ajoissa asiat selväksi.

        Huono matematiikka sulla!
        Alkuperäisellä on VUODEN ikäinen lapsi, vaikka lapsi olisi laitettu eka tapaamisella alkuun niin pariskunta on ollut yhdessä ainakin 1,5-2v.
        Jos taas peliongelma on ollut PUOLI VUOTTA niin miten se on voinut olla harrasteena jo seukkailuaikoina?!?

        Vähä vaikee kieltää jotain mitä toinen ei oo tehnyt seurusteluaikana...


    • Vierestä seurannut

      Hei!
      Turha on joidenkin vähätellä., että keskustelun aloittanut yrittää rajoittaa miehensä harrastusta, sillä siitä ei todellakaan ole kyse.
      Vaan on jo joitakin vuosia myönnetty että joillekkin kehittyy peliaddiktio, joka ei välttämättä ajan kanssa rajoitu vain tietokonepeleihin.
      Elikä suomeksi sanottuna,peliongelmainen on sellainen jonka elämän täyttää pelaaminen..ikäänkuin alkoholistilla juominen, ihminen ei ole läsnä.
      Onneksi on olemassa sellainen auttava puhelin kuin Peluuri, googlen kautta löytyy tietoja siitä ja Päihdelinkin tai Stakesin www-sivuilta on mahdollisuus löytää sellainen kyselykaavake, jonka täytämällä voi mitata kuinka paljon pelaaminen hallitsee ja millä asteella riippuvuus on.
      Pahasti koukussa olevia hoidetaan mm. a-klinikoilla ja jopa katkaisu ja kuntoutushoitoja on olemassa.
      Siis pienestä ongelmasta ei todellakaan ole kyse, enkä tarkoita pelkästään tietokonepelejä, vaan pelaamista on montaa sorttia ja usein toinen johtaa toiseen.
      Ja niinkuin päihdeongelmainen torjuu ja kieltää ongelmansa ja syyttä läheisiä harhaluuloista ja nipottamisesta, samoin on pelaajalla.
      Joten toivon että löydätte jonkun tien lähteä eteenpäin asioissa.
      Tietoa kyllä löytyy..sillä onhan tämä verraton tietokone josta on myös todella paljon hyötyä.
      Lämpimästi......

      • nainen

        Pelihimo ei tarkoita tietokonepelejä.
        Tarkoittaa pelejä joihin rahaa menee.
        Vasta silloin jos alkaa pelata yli varojensa.


      • XYZ
        nainen kirjoitti:

        Pelihimo ei tarkoita tietokonepelejä.
        Tarkoittaa pelejä joihin rahaa menee.
        Vasta silloin jos alkaa pelata yli varojensa.

        Kyllä tuo jonkin asteinen riippuvuus jo alkaa olla. En nyt tarkoita, että välttämättä peliriippuvuus sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ei tuo aivan tervettä ole. Jos henkilö ei pysty olemaan pelaamatta ja tekemään välillä jotain ihan muuta, niin kyse on aivan samasta asiasta kuin esim. nettiriippuvuus.


      • A-klin. työntekijä

        Meillä katkaisuhoidossa on esimerkiksi pelaaminen kielletty kokonaan ja nettiä ei ole asiakkaille ollenkaan juuri mainitsemasi asian takia. Kyseessä ei todellakaan ole mikään harrastuksen estäminen, tai ammatillisesti asiakkaiden rajoittaminen huvikseen, vaan riippuvuuden ehkäisy hoidon aikana.


      • Yksi pelaaja..
        XYZ kirjoitti:

        Kyllä tuo jonkin asteinen riippuvuus jo alkaa olla. En nyt tarkoita, että välttämättä peliriippuvuus sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ei tuo aivan tervettä ole. Jos henkilö ei pysty olemaan pelaamatta ja tekemään välillä jotain ihan muuta, niin kyse on aivan samasta asiasta kuin esim. nettiriippuvuus.

        Miettikääpä sitä että tietokoneet,internet ja pelit saa ihmiset luopumaan vaimoistaan, lapsistaan, seksistä(kin), isänmaallisuudestaan, uskonnostaan ja siitä mitä monet kutsuu "elämäksi" jne.

        Eikö siitä voi päätellä että se on paljon mukavempaa, parempaa jne jne kuin "todellinen elämä", onko siinä jotain pahaa että yrittää nauttia elin ajastaa parhaalla mahdollisella tavalla :)

        Itestä tuntuu että miksei sitä vois pelata vaikka koko elämänsä ajan, ykski hyvä syy miksei jos se kerran on niin "hyvää"? Ei se tapa tai tee hulluksi, päin vastoin jopa tietyllä tapaa treenaa matikkapäätä, älykkyyttä, tiettyjä taitoja ym.. huono terveys kyllä tulee mutta mihinkä sitä sen kaltasessa elämässä edes tarvii.

        Toki on typerää että on jo lapsia ja vaimo joita satuttaa ollen välittämättä heistä... olla välittämättä toisten tunteista.

        Saa nähdä monta vuotta tai vuosikymmentä menee ku naisistaki suurin osa on koukussa ;) Netissä tapaa yhä useammin pareja joissa sekä mies että nainen pelaa samaa peliä onnellisessa suhteessa, jopa niin että koko perhe pelaa, lapset ja aikuiset.


      • neuvonen
        Yksi pelaaja.. kirjoitti:

        Miettikääpä sitä että tietokoneet,internet ja pelit saa ihmiset luopumaan vaimoistaan, lapsistaan, seksistä(kin), isänmaallisuudestaan, uskonnostaan ja siitä mitä monet kutsuu "elämäksi" jne.

        Eikö siitä voi päätellä että se on paljon mukavempaa, parempaa jne jne kuin "todellinen elämä", onko siinä jotain pahaa että yrittää nauttia elin ajastaa parhaalla mahdollisella tavalla :)

        Itestä tuntuu että miksei sitä vois pelata vaikka koko elämänsä ajan, ykski hyvä syy miksei jos se kerran on niin "hyvää"? Ei se tapa tai tee hulluksi, päin vastoin jopa tietyllä tapaa treenaa matikkapäätä, älykkyyttä, tiettyjä taitoja ym.. huono terveys kyllä tulee mutta mihinkä sitä sen kaltasessa elämässä edes tarvii.

        Toki on typerää että on jo lapsia ja vaimo joita satuttaa ollen välittämättä heistä... olla välittämättä toisten tunteista.

        Saa nähdä monta vuotta tai vuosikymmentä menee ku naisistaki suurin osa on koukussa ;) Netissä tapaa yhä useammin pareja joissa sekä mies että nainen pelaa samaa peliä onnellisessa suhteessa, jopa niin että koko perhe pelaa, lapset ja aikuiset.

        Niin toki saa tehdä vaikka mitä jos ei satuta muita. Jos on hankkinut lapsen ja naisystävän tai vaimon on myös vastuussa lapsesta ja omalta osaltaan parisuhteesta. Silloin ei olla enää itse kuin tarhaikäisiä taaperoita, jotka tekevät vain mielellään asioita, mikä tuntuu kivalta unohtaen kaiken muun velvollisuuden ja elämän ympäriltään. Jos tosiaan haluaa uppoutua vain pelimaailmaan niin silloin vähintä mitä on tehdä ottaa ero ja hyljätä se lapsikin jos ei näe sitä hommaa kivana. Sitten voi yksin kököttää koneella niin paljon kuin haluaa ja elää omassa virtuaalimaailmassa.


    • Nyynä

      Anna äijän pelata, vois se pahempiakin asioita tehdä. Jokainen tekee vapaa-ajallaan sitä mistä tykkää eniten... tässä tilanteessa se on WOW. Miehen täytyy saada purkaa paineet johonkin.

      • Nimetön

        itse erosin kolmisen vuotta sitten tietokone riippuvaisesta miehestä. Sama riippuvaisuus hänellä edelleenkin jatkuu.

        Nyt hänellä ei ole vain ketään pyytämässä nukkumaan, syömään, saunaan, kävelylle, lasten kanssa leikkimään, yhteisiin hetkiin.

        Ei hän kärsi, luulen että hän on onnellisempi näin. Tietokone riippuvuutta ei ollut ensimmäisinä vuosina, koska ei ollut tietokonettakaan. Sitten tuli kone, muutaman vuoden päästä uusi..se nappas hänet kokonaan.

        Katselin menoa neljä (4) vuotta. Sitten erosin. Toki puhuin hänen kanssaan asiasta moneen otteeseen, mutta ei hän ymmärtänyt kantaani. Sitten valitti erotessamme, että minun olisi pitänyt nalkuttaa!!! Kuvitelkaa! Sitten kaikki olikin MINUN syytäni, kun en edes nalkuttanut!!!

        No, kaikkee ei voi saada, vaan omakin elämä helpottui, kun pahantuulinen ja väsynyt mies muutti pois. Väsymys johtui pitkistä illoista, jolloin hän istui koneellaan.

        Vieraita kun kävi, niin ei hän jaksanut kauaa seurustella heidän kanssaan, kun kohta häipyi vaivihkaa koneelleen.

        Joten, riippuvuus vaikuttaa kaikkeen elämään, myös koko perheen elämään. Monella tavalla.
        Repikää nuoret naiset miehenne koneelta pois, jos kykenette. Itselläni ei ollut varmaan tarpeeksi tahtoa ja halua siihen. Vaan, ei maailma ja ihmiset muutu vain ja ainoastaan omasta tahdostani. Ikävä kyllä ;)


      • huora
        Nimetön kirjoitti:

        itse erosin kolmisen vuotta sitten tietokone riippuvaisesta miehestä. Sama riippuvaisuus hänellä edelleenkin jatkuu.

        Nyt hänellä ei ole vain ketään pyytämässä nukkumaan, syömään, saunaan, kävelylle, lasten kanssa leikkimään, yhteisiin hetkiin.

        Ei hän kärsi, luulen että hän on onnellisempi näin. Tietokone riippuvuutta ei ollut ensimmäisinä vuosina, koska ei ollut tietokonettakaan. Sitten tuli kone, muutaman vuoden päästä uusi..se nappas hänet kokonaan.

        Katselin menoa neljä (4) vuotta. Sitten erosin. Toki puhuin hänen kanssaan asiasta moneen otteeseen, mutta ei hän ymmärtänyt kantaani. Sitten valitti erotessamme, että minun olisi pitänyt nalkuttaa!!! Kuvitelkaa! Sitten kaikki olikin MINUN syytäni, kun en edes nalkuttanut!!!

        No, kaikkee ei voi saada, vaan omakin elämä helpottui, kun pahantuulinen ja väsynyt mies muutti pois. Väsymys johtui pitkistä illoista, jolloin hän istui koneellaan.

        Vieraita kun kävi, niin ei hän jaksanut kauaa seurustella heidän kanssaan, kun kohta häipyi vaivihkaa koneelleen.

        Joten, riippuvuus vaikuttaa kaikkeen elämään, myös koko perheen elämään. Monella tavalla.
        Repikää nuoret naiset miehenne koneelta pois, jos kykenette. Itselläni ei ollut varmaan tarpeeksi tahtoa ja halua siihen. Vaan, ei maailma ja ihmiset muutu vain ja ainoastaan omasta tahdostani. Ikävä kyllä ;)

        Väität että se valitti ettet nalkuttanut mutta kuka hullu siitä valittaa.. taisi puuttua se asiallinen keskustelu ja yhdys sana virheet saattoivat vaikuttaa asiaan


      • Yhdyssanat
        huora kirjoitti:

        Väität että se valitti ettet nalkuttanut mutta kuka hullu siitä valittaa.. taisi puuttua se asiallinen keskustelu ja yhdys sana virheet saattoivat vaikuttaa asiaan

        Yhdyssana on yhdyssana!


    • Kristiina..

      No ei se pleikkarin ja tietokoneen pelaamineen ainoastaan miesten "ongelma" ole,ite ainaki tykkään tosi paljon erilaisista peleistä ja varsinki hellun kans tulee otettua rallimatseja sun muita=)ja kohta täytän kolokytä vee..ehkäpä oon lapsellinen,mutta jokainen tavallaan.Se on semmosta rentoutumista ja arjesta irrottautumista.Ainaki meille..

    • Torvi

      Tiesittekös että pelien pelaaminen voi tuottaa kolme kertaa enemmän dopamiinia kuin kokaiini. Dopamiinista seuraa mm. hyvän olon tunne ja on osa syy esim.kokaiini riippuvuuteen. Ettäs tiedätte

    • herttt

      Selvästikään kaikilla vastaajilla ei ole pienintäkään käsitystä siitä, mistä aloittaja puhui...
      Harrastukset ovat asia sinänsä, ja pelaaminen on ihan ok harrastus siinä missä muutkin, mutta rajansa kaikella. Meillä isäntä pelaa yökaudet, menee nukkumaan aamulla n. kello 9, kun mä ja vauva noustaan, heräilee illalla viiden tai kuuden maissa, kävelee vessan kautta suoraan tietokoneelle ja pelaa siinä taas aamuun asti.
      Se ei enää edes käy missään. Välillä menee useita päiviä, ettei edes näe lastaan, vaikka saman katon alla eletään. 3 työpaikkaa on mennyt tässä reilun puolen vuoden aikana. Työsuhteet olleet jotain 2-3 viikkoa - sitten ei mies jaksa enää heräillä aamulla, kun pitää yöt pelata, ei mene töihin ja työsuhde päättyy...
      MUTTA ENHÄN MINÄ VOI TÄHÄN PUUTTUA; KUN OLISIN SITTEN HULLU OMISTUSHALUINEN AKKA; joka rajoittaa miehen harrastuksia... eikö?

      • nainen

        Jos asia sinua vaivaa niin mikset keksi miehesi kanssa yhteistä kivaa.
        Sellaista joka saisi miehen ajatukset muuhun.
        Tuskin se auttaa että taka alalla nalkuttaa pahasuinen akka.
        Voi vaan pahentaa.


      • sama täällä

        Sama juttu meillä ja aikataulutkin samoja, lapsia vaan on kertynyt 4 ja nuorin 2 kk ikäinen. Olis nimittäin kyllä tekemistä kahdellekkin aikuiselle meidän huushollissa. Ei auta puheet, pyynnöt, nalkutukset eikä rukoukset. Taitaapi olla päässä vikaa. Mutta, täytyyhän miehellä saada harrastuksia olla!!!!! Perkele!


    • Jii

      Tuli kanssa entisessä elämässä pelattua useita tunteja lähes päivittäin. Exä kesti tilannetta neljä vuotta kunnes lähti, syy oli juuri toi tietokone riippuvuus, mikä meni parisuhteen edelle. Ero kasvatti aikuiseksi ja johti siihen että eron jälkeen en ole tuntiakaan pelannut, eikä sen jälkeen ole tehnyt yhtään mielikään pelata. Nyt kolmen vuoden jälkeen muita harrastuksia, liikuntaa ja ulkoilua harrastaneena voi vaan todeta että kuinka idioottimaista se koneella istuminen olikaan, melkein yhtä idioottimaista kun tv:n edessä joitain huonosti tehtyjä kotimaisia sarjoja katsoen. Elämässä on paljon parempaakin tekemistä kun tuijottaa ruutua!

      • jo suhteesi aikana?

        Miksi muutit elämääsi vasta erosi jälkeen?
        Vai oliko niin, että käytitkin tietokoneriippuvuuttasi vain paetaksesi arkista suhdettasi? Tai että riippuvuudellasi halusitkin karkoittaa kumppanisi rinnaltasi?
        Miksi vasta erosi jälkeen jätit tietokoneella pelaamisen? Oletko kertonut exällesi syistä, miksi aloit ja lopetit pelaamisen?
        Itse olen se nainen, joka katseli neljä vuotta miehensä riippuvuutta koneeseensa ja se todellakin riitti. Kaikki muu elämä oli hänelle pakkopullaa ja suoritusta, vasta koneensa ääressä hän rentoutui täydellisesti. Eromme jälkeen hän on tietääkseni jatkanut harrastustaan, todellisuutta on varmaan se, etten kertakaikkiaan ollut tarpeeksi kiinnostava ja yllätyksellinen, en siis riittänyt hänelle.


      • Jim

        Mistä tulee tämä oletus että jos pelaa paljon pelejä tietokoneella ihminen on automaattisesti flegmaattinen ja täysin epäurheilullinen? Itse normaalina päivänä pelaan noin 2-3 tuntia ja viikonloppuna enemmän. Silti ehdin hyvin löytämään aikaa tyttöystävälle, kavereille ja urheilemiseen. Ei tehdä noin äärimmäisiä "tietokone on saatana" yleistyksiä.


      • WoWittaja

        Pelaan wowia urheilen ja ohjelmoin, mitä muuta elämässä muka on ?


    • elwood

      Oletko ehdottanut että, vaihtais peliä esim: auto tai urheilu pelit vois olla mainioita:-D

      • Nimetön

        on SIISTII! =)


      • holppis

        Urheilupelit on hyvii. Ite pelaan championship managereita ja akka ei pääse valittaa ku ne on nii passiivisiä pelejä että tuijotetaan vähemmän ruutua ku muuta maailmaaa.
        ja sit jos oikeesti äijät vääntää jotai vitun warcraftei jatkuvasti, mieluumin ku elää lapsensa kans, tullaan päätelmään, he eivät pidä lapsista.Itse en ainakaan tule irroittamaan katsetani esikoisestani.
        Peleihin ei tule riippuvaiseksi, mutta niiden tarjoama rentoutuminen on suurempaa kuin teeveen


      • Tauren Rouge

        Kun kokeilet MMORPGia huomaat että typerät urheilusimulaatiot ja räiskintäpelit ovat yksiulotteisia kakaroiden temmellyskenttiä. Hauskinta MMOissa on se että serverit kaatuilee koko ajan ja siitä pitää pulittaa kuukausimaksuja. Kun level 60 pamahtaa niin toi jätkä ei pärjää parin tunnin pelisessiolla. Eiiii.. pitää pelata yli 6 tuntia että saa jotain aikaan silloin.
        Jotkut heitti että pariskunnan tulisi keksiä jotain hauskempaa puuhaa, kannatan tätä.


    • Jumppi

      Hanki seksikaupasta villit SM asusteet ja yllätä ukko "kielletystä puuhasta..."

    • Jumppi

      Hanki seksikaupasta villit SM asusteet ja yllätä ukko "kielletystä puuhasta..."

    • Mies 37

      Moikka

      En ymmärrä miks alkaa suhteeseen tollasten pojan kloppien kaa , jotka ei kanna vastuuta.Ottakaa nuoret naiset vähä vanhempi mies joka arvostaa nuorta naista ja varmasti viettää aikaa myös teidän kanssa...

    • mudaava mies -84

      Voi voi Ilona-parka :D Onneks ukkos ei ole koukussa johonkin MUDiin sentään, ne saattavat vaatia jopa parin vuorokauden yhtämittaisen koneen edessä istumisen. WOW.. no se ei kestä onneks niin kauan, kuulemma siinä ei ole yhtään mitään kun on pelannut kaikki rodut 60levelille. Hyvä yritys, mutta ei ilo ei kestä ikuisuuksiin. Ei onneks tilanne ole teillä yhtä paha kuin jossain Aasiassa jossa vauva on kuoli sen takia että molemmat vanhemmat olivat WOWia nettikahvilassa pelaamassa.

      Pointtina on se, että tietokonepelit, etenkin nettipelit voivat turhan helposti pilata muuten hienon elämän. Ja mitä ukkosi maailmankuvaan tulee, niin ajattele häntä narkkarina, hän on toisessa maailmassa jne. Ihan tosi, koettu on omalla kohdalla.

      Pistät seksilakon tai jotain ;) Et tee safkaa äijälle.

      • Tauren Rouge

        Seksilakot ei auta mitään. Kun mies on saanut charrunsa level 60, hän rupeaa raidaamaan kiltansa kanssa. Paitsi jos hän pelaa rogueta, jolloin kukaan ei halua häntä grouppeihin.


    • GvsE

      Läppä =) paha? mikset itte pelaa? :o

    • AP74

      Haluaisin hiukan kommentoida keskustelua.
      Eli mun mielestä pelaaminen on yhtä kuin leikkiminen eikä kuulu sivistyneen aikuisen tapoihin. Joku raja siihenkin on vedettävä,varsinkin kun on lapsia itsellään.

      Ihminen joka pelaa kaikeen mahdollisen ajan,tuhlaa elämänsä.Eikä vaikuta kovin älykkäältä.

      Riippuvuudet ovat sairauksia.

      Hyvä keino päästä eroon perheestä ja ehkä lopullisesti.Mutta sehän voi ollakkin taka-ajatuksena pelaajalla.
      Tiedän myös että tällaiset pelaajat sekoittavat pelimaailman ja todellisuuden.

      • nainen

        Samanlaista riippuvuutta se television tuijotuskin on.
        Monet sekoittavat elokuvamaailman ja todellisuuden.


      • m35
        nainen kirjoitti:

        Samanlaista riippuvuutta se television tuijotuskin on.
        Monet sekoittavat elokuvamaailman ja todellisuuden.

        olen lukenut sinun kommenttejasi, et taida olla mikään järjen riemuvoitto.


      • nainen
        m35 kirjoitti:

        olen lukenut sinun kommenttejasi, et taida olla mikään järjen riemuvoitto.

        Miehet ovat kyllä älykkääksi ja fiksuksi kehuneet.


      • Osri

        Jos nyt vaan keskityt omiin tekemisiin kun näytät olevan sen verran kahvilla.

        Hupinsa kullakin...


      • keikkis

        niinpäniin.. lapsi on terve kun se leikkii, mutta helvatan SAIRAS kun EI OSAA lopettaa!!!


      • joukkovoima
        keikkis kirjoitti:

        niinpäniin.. lapsi on terve kun se leikkii, mutta helvatan SAIRAS kun EI OSAA lopettaa!!!

        TÄSSÄ ON TOTUUS!


      • uros
        nainen kirjoitti:

        Miehet ovat kyllä älykkääksi ja fiksuksi kehuneet.

        koittanu päästä pöksyihis.
        Ei hölmöjä muuten kehuta.


      • nainen
        uros kirjoitti:

        koittanu päästä pöksyihis.
        Ei hölmöjä muuten kehuta.

        Meneppä sinä poju vielä kasvamaan.


      • *huokaus
        joukkovoima kirjoitti:

        TÄSSÄ ON TOTUUS!

        Me ollaan myös nuoripari,asutaan yhdessä mutta onneksi ei ole lapsia. Ukolla vierähtää jokapäiväinen "peli-ilta" aina aamun pikkutunneille asti.Ensin oli Counter strike ja nyt on tämä World of Warcraft. Olen yrittänyt ehdottaa peliaikoja, pelipäiviä ja kaikkea siltä väliltä mutta vastaukseksi saan, että olen "nalkuttava akka"(?)En tahtoisi luovuttaa helpolla, mutta tuntuu että tuosta kierteestä ei ole paluuta. Jos jollakin on keino miten sen saa loppumaan niin kertokaa ihmeessä?


    • päivänsäde

      meillä kuule aivan sama juttu pelaamisen kanssa, mä oonkin sanonut että elämäni pahin virhe oli antaa miehen ostaa tietokone :\ mä oon tehnyt selväksi sen että jos pelaaminen ei vähene ni ero tulee varmasti. kenenkään ei tarvitse katella miestä mikä saataa pelata koko päivän ja olla huomioimatta muita. se on tosi rasittavaa, ja tuntee olevansa kuin ilmaa,ihan kun ei ois olemas ollenkaan..vaan tietokone on tärkein. toisin meillä on vähentyny nyt jonkun verran koneen eessä istuminen ja pelaaminen..ja meinaan toteuttaa uhkaukseni jos ei vähene reilusti.

      • trl

        miehesi ansaitsee naisen jonka kanssa on yhteisiä kiinnostuksen kohteita. jos tunnet että olet vain ilmaa ilman miehen huomiota niin sitten on asia jos toinenkin huonosti ^^ hanki elämääsi sisältöä esim tietokone tai konsoli =) ehkä ukkeliasi ei kiinnosta istua kanssasi television äärellä joka päivä töiden jälkeen. miehen täytyy saada näprätä jotain ja kaukosäädin ei riitä.


    • Wiking

      Jätetään tietokoneet vähemmälle jos vaan naiset
      selviäis päivän ilman televisiota.
      Jonnin joutavat reality-sarjat ja saippua-
      oopperat kiinnostavat naisia enemmän kuin oman
      elämän eläminen. Ja sitten kun tulee ikää vähän
      lisää niin eikun BINGOLLE BINGOLLE BINGOLLE...

    • timanttimies

      ja hajota peli äijäs aikana kappaleiksi ei siitä muute mitää tuu etkö tiiä et ko toine pelaa nii se on niinko haista sinä v###u,eikö oo sdulla luonnetta vai onko m####u noi rakas ettet pysty toimimaan

    • Rosiered

      Moi luin ton sun juttus ja tajuan sua hyvin vaikka itse pelaankin tietsikka pelejä mutta vain viikonloppuisin ja vain 2 tuntia ja off-line moodissa joten ei tuu velvollisuuksista luistettua.

      Itse en ole tutustunut moiseen roolipeliin mutta olen kuullut siitä että siihen kyllä kuulemma uppoutuu... Itse olen 1 lapsen yh-äiti joten ei oo kumppania joka voisi kokkaila siivota ja muuta joten ehdotan tätä sinulle.

      Sillon kun ukkos on poissa ja jos sinä et sitä tietsaria käytä niin repäset johdot irti ja viet sen tietsarin monitoreineen vaikka naapuriin ja juttelette ja jos ei hommat ala sujua sen jälkeen nin sit ei auta muu ku jättää ukko itse huolehtimaan itsestään.

      Se voi ekaksi tuntua pahalle mutta ei ole muuta vaihtoehtoa trust me.

      Kyllä se pikkuhiljaa sit herää kun kämppä on tyhjä ei kuulu lasten iloista leikkimistä ei itkua ei mitään.

      Se tietsari on sille kuin rakastajatar kun rakastajattaren ottaa pois kuvioista alkaa taas perhe elämä sujua.

      Mutta hyviä jatkoja ja koita tätä jos mikään muu ei toimi. Take care of your self and the kids ;-)

      • heeboli

        Olen työssä käyvä 30v mies. Pelaan tietokoneella ja konsoleilla. Pelaaminen on narrastukseni nro1.

        Kun aloin edelliseen suhteeseeni kerroin uudelle tyttöystävälle että harrastan pelaamista. Nainen hyväksyi asian mukisematta. Pelasi joskus itsekkin.
        Sitten kun oli yhteen muutettu niin asiat alkoivat muuttua. En olisi saanut pelata kuin 30min päivässä, , salkkareiden aikaan....
        Jäkätystä ja napinaa tuli koko ajan, pelaamisen sijaan olisi minun pitänyt katsoa hänen kanssaa telkkua ja kaiken maailman paskasarjoja.

        Lopulta suhde päättyi ja ja syynä ei ollut pelaaminen vaan naisen outo käytös ja sairaalloinen omistushalu ja dominointi. Suhteen päätin itse.

        Nykyinen suhteeni on täydellinen. Harrastan edellene pelaamista, pelaan lähinnä viikonloppu öisin ja joskus töiden jälkeen tunnin tai pari.

        Vietän aikaa vaimoni kanssa koska vaimoni haluaa tehdä muutakin kuin istua television ääressä. Itse en ole koskaan television tarjonnasta pitänyt. Katson lähinnä uutisia ja joitain dokumenttejä.

        Vaimoni ei juurikaan pelaa muita pelejä kuin puzzle ja älypelejä. On toki kokeillut jopa World of warcraftia, Doomia, Half-life kakkosta ja muutamia muita. Tykkäsi jokaisesta! Ostankin hänelle varmaan oman Wow tilin piakoin, meillä kun on molemmilla oman tietokoneet kotona.

        Kyse on vain ajan käytöstä. Joku voi istua telkun ääressä tuntikausia putkeen ja se on ok, mutta jos joku sitten istuu tietokoneen ääressä saman verran niin se on väärin?! Jos pelaaminen pysyy parissa tunnissa per päivä niin se on aivan ok. Saman verran saa kulumaan aikaa, ellei enemmänkin, telkkua katsellessa!

        Toki ymmärrän jos tietokoneaddikti jättää muut velvollisuutensa tekemättä niin silloin se on ongelma.
        nalkuttaminen ei ole hyvä tapa poistaa addiktia koneen ääreltä. Se vain ajaa addiktin syvemmälle koneen ääreen.

        Keksi jotain mukavaa tekemistä itsellesi ja miehellesi. Älä ehdota kävelyä ja lenkeilyä jos miehesi ei ole liikunnallista sorttia. Tärkeää on että teette sellaista josta molemmat pitävät!

        Ps:
        Jokaiseen harrastukseen voi tulla addiktio. Oli kyseessä sitten tietokone, autot, aseet tai liikunta.
        Kysy itseltäsi esim, voitko olla kuukauden täysin ilman televisiota? Kuinakahan moni suomalainen on riippuvainen radiosta tai televisiosta?


      • kek
        heeboli kirjoitti:

        Olen työssä käyvä 30v mies. Pelaan tietokoneella ja konsoleilla. Pelaaminen on narrastukseni nro1.

        Kun aloin edelliseen suhteeseeni kerroin uudelle tyttöystävälle että harrastan pelaamista. Nainen hyväksyi asian mukisematta. Pelasi joskus itsekkin.
        Sitten kun oli yhteen muutettu niin asiat alkoivat muuttua. En olisi saanut pelata kuin 30min päivässä, , salkkareiden aikaan....
        Jäkätystä ja napinaa tuli koko ajan, pelaamisen sijaan olisi minun pitänyt katsoa hänen kanssaa telkkua ja kaiken maailman paskasarjoja.

        Lopulta suhde päättyi ja ja syynä ei ollut pelaaminen vaan naisen outo käytös ja sairaalloinen omistushalu ja dominointi. Suhteen päätin itse.

        Nykyinen suhteeni on täydellinen. Harrastan edellene pelaamista, pelaan lähinnä viikonloppu öisin ja joskus töiden jälkeen tunnin tai pari.

        Vietän aikaa vaimoni kanssa koska vaimoni haluaa tehdä muutakin kuin istua television ääressä. Itse en ole koskaan television tarjonnasta pitänyt. Katson lähinnä uutisia ja joitain dokumenttejä.

        Vaimoni ei juurikaan pelaa muita pelejä kuin puzzle ja älypelejä. On toki kokeillut jopa World of warcraftia, Doomia, Half-life kakkosta ja muutamia muita. Tykkäsi jokaisesta! Ostankin hänelle varmaan oman Wow tilin piakoin, meillä kun on molemmilla oman tietokoneet kotona.

        Kyse on vain ajan käytöstä. Joku voi istua telkun ääressä tuntikausia putkeen ja se on ok, mutta jos joku sitten istuu tietokoneen ääressä saman verran niin se on väärin?! Jos pelaaminen pysyy parissa tunnissa per päivä niin se on aivan ok. Saman verran saa kulumaan aikaa, ellei enemmänkin, telkkua katsellessa!

        Toki ymmärrän jos tietokoneaddikti jättää muut velvollisuutensa tekemättä niin silloin se on ongelma.
        nalkuttaminen ei ole hyvä tapa poistaa addiktia koneen ääreltä. Se vain ajaa addiktin syvemmälle koneen ääreen.

        Keksi jotain mukavaa tekemistä itsellesi ja miehellesi. Älä ehdota kävelyä ja lenkeilyä jos miehesi ei ole liikunnallista sorttia. Tärkeää on että teette sellaista josta molemmat pitävät!

        Ps:
        Jokaiseen harrastukseen voi tulla addiktio. Oli kyseessä sitten tietokone, autot, aseet tai liikunta.
        Kysy itseltäsi esim, voitko olla kuukauden täysin ilman televisiota? Kuinakahan moni suomalainen on riippuvainen radiosta tai televisiosta?

        no meillä mamma tulee illalla kotiin sitten pitäs mennä kattoo sohvalle jotain paska sarjaa kuten Big brother ja kun koitat siinä jutella jotain ni tulee vähä välii "hiljaa en kuule". ni tekee vähä enemmän mielummin pelaa seki aika ku istut hiljaa sohvalla, harvemmin tulee seurattua mitään telkkarista, ehkä jotain leffoja jos tulee jotai katottavaa.


    • Ilotonna

      Moi Ilona,


      meillä sama tilanne. Paitsi, että ollaan oltu yhdessä useita vuosia (7v) ja pelinpeluuta on tullut seurattua yhtä monta vuotta.

      Mies pelaa 2-3 kertaa viikossa (á 2-3h) on-line-peliä (jotain tappopeliä) jossa se huutaa ja mouhoo niin, että se kuuluu kämpän joka nurkkaan ja samaan aikaan ei voi keskittyä yhtään mihinkään. Omasta mielestään se ei tietenkään aiheuta häiriötä, ja ei kai täällä voi niin kova meteli olla, "laita ovi kiinni, ei se sitten kuulu". Jaaha, ei vissiin kuulu joo.

      Näiden sessioiden lisäksi sitä peliä pelataan tietysti myös muulloin, mutta ilman möykkää, yhteensä noin 8-15h viikossa. Jos olemme kotona, mies löytää tiensä koneelle aina vähän ajan päästä "kun ei ole mitään tekemistä". Olen keksinyt yhtä sun toista viikonloppuaktiviteettiä millon mökille ja millon minnekin, että voimme kerrankin olla ilman sitä saatanan tietokonepeliä. Sitten on yritetty yhtä sun toista yhteistä harrastusta, mutta mutta, ne eivät tietenkään vähennä mitenkään sen tietokonepelin pelaamista.

      Tuntuu niin typerältä.

      Lapsia ei ole. Ja olen pohtinut jo pitkään, uskallanko hänen kanssaan niitä tehdäkään. Kauhuskenaariossani minä olisin lasten kanssa ja äijä jatkaisi pelien peluuta. Ja mitkä lapset siinä on-line-möykässä edes saisi nukuttua.
      Rääväsuukaverit on maininneet, että parempi "nörtti kun juoppo". No onhan se näinkin joo.

      Miehessä ei ole muuta "vikaa" kuin tämä pelaaminen. Muuten on oikein ihanaa ja hän tekee kaikenlaisia kotitöitä ja osallistuu muuten parisuhteeseen. Ja olemme muuten sangen onnellisia. Olen vain alkanut tympiintymään siihen, että joudun todellakin kilpailemaan huomiosta tietokonepelin kanssa. Haloo... Ja kaikenlisäksi kello tikittää, 30v lähestyy ja lapsia pitäisi kyllä jo alkaa tekemään. Ja minä se vaan jahkaan.

      Taidan olla samassa kastissa alkoholistiukkojen vaimojen ja muijan hakkaajien vaimojen kanssa. Niin, "meidän mies on niin ihana kun se ei juo", tai "meidän mies on niin ihana kun se ei hakkaa", tai "meidän mies on niin ihana kun se ei pelaa tietokoneella". Hmm... Kun sen asian asettaa noin, niin ihmettelen itsekin, miksi en ole jo lähtenyt.

      Ottaakko vai lähteäkö? Tietokonepelin takia. Ei äiti ihan heti arvaisi mihin tyttären pitkä parisuhde kariutuu. Se on ainakin varmaa, että
      jos päädyn lähtemään, niin seuraava ukko ei ole kuullutkaan tietokonepeleistä...

      Tsemppiä ilona! Ymmärrän tilanteesi ja ahdistuksesi. Pitäskö meidän tehdä ratkaisut kuule yhdessä??

      • ...

        siis ei jumalauta. Jos teitä todella noin v`tuttaa niin heittäkään ihmeessä pois. Eihän tuommosesta hommasta tule mitään että jokapäivä tapellaan jostain helvetin tietokoneesta..

        Lähtekään vaikka matkalle tai jotain :E


      • kek

        oiskos parempi jos ukkos kavereita pitäs olla tapaamassa jossain muualla ku kotona?D meillä kone on tässä olkkaris ja pystyn vaik juttelee muijan kaa jos se kattelee vaik telkkaa. en nyt iha joka ilta pelaile varsinki ku toi kouluki alko.

        pari kertaa viikos johku 4 asti yöl menee. se nyt on sopinu eukolle toistaseks.


    • Osri

      Itellä takana 3.5 vuotta Daoc (dark ages of camelot) peliä.

      Kun peli kiehtoo niin paljon on vaikea kyllä keskittyä muihin asioihin kun haluaisi olla vain pelissä 24/7.

      Tuli pelattua päivät ja voin vain todeta että kyllä sen muutoksen on lähdettävä siitä joka on addikti ja myönnettävä että nyt on lähteny mopo käsistä sen kanssa.

      Olin 2 vuotta työttömänäkin sen takia osittain, nyt töissä ja meinaan jäädäkin töihin. ;)

      Viimeisen puolen vuoden päässy irti hyvin ja saanu homman kontrolliin.

      t. Osri

      • tyttönen

        helpoin keino saada mies pois tietokoneelta on tietenkin ehdottaa seksiä ja kun sitten kumpiki makaatte rentoina hommien jälkee on paras hetki ottaa puheeksi tämä liika pelaaminen. kummasti mies ainakin kuuntelee tosissaa kun puhut ns. muina miehinä etkä varta vasten ala nalkuttaa.

        näin saat myös helposti selville kuinka vakavaa riippuvuus on sillä jos mies kieltäytyy seksistä pelaamisen takia, ei kaikki ole kyllä kunnossa.


      • Kotipsykologi?
        tyttönen kirjoitti:

        helpoin keino saada mies pois tietokoneelta on tietenkin ehdottaa seksiä ja kun sitten kumpiki makaatte rentoina hommien jälkee on paras hetki ottaa puheeksi tämä liika pelaaminen. kummasti mies ainakin kuuntelee tosissaa kun puhut ns. muina miehinä etkä varta vasten ala nalkuttaa.

        näin saat myös helposti selville kuinka vakavaa riippuvuus on sillä jos mies kieltäytyy seksistä pelaamisen takia, ei kaikki ole kyllä kunnossa.

        Hohhoijaa. Seksi ei ole tietokonepelien korvike jos on addiktoitunut niihin peleihin.


    • ex-addikti

      Tuntui liippaavan läheltä joten en voinut olla kommentoimatta.

      Mulla oli addiktio peleihin. Iltaisin pelasin lasten alettua nukkumaan 2-3 tuntia. No kun konekin oli makkarissa, niin vaimohan siitä otti pultit kun ei saanut nukutuksi ja minäkin kiukkuiseksi kun elämääni rajoitettiin.

      Toisinaan pelasin viikonloppuisin, varsinkin sunnuntaisin päivät läpeensä, miltei aamusta iltaan. Hyvä kun syömässä ehti käydä välillä.

      Muutettiin sitten omaan taloon, ja siinä on ollut niin paljon "oikeaakin" tekemistä, että pelaaminen on jäänyt vähemmälle. Jos jonkun uuden pelin saan niin viikolla aika harvoin ehdin pelaamaan. Jos oikein on vetovoimainen peli, niin sitten menee useampikin tunti. Yleensä pelaan yöllä, mutta jo lasten takia on kuitenkin aamulla noustava ylös. Silloin ei kuitenkaan kovin pitkään tuota jaksa.

      Silloin tällöin saattaa sadepäivinä mennä koko päivä pelaillessa. Ja aina pitkän peliputken jälkeen harmittaa niin vietävästi: sinä aikana olisi voinut tehdä jotain aivan todellista harrastusta tai työtä eteenpäin. Pelaamisessa harmittaa eniten itseä juuri se hukkaanheitetty aika ja juuri se tunne että mitään todellista ei ole tapahtunut.

      Lähden tästä hakemaan rankoja metsästä ja sahaamaan puita. Tulee hyvä olo kun tuntee tehneensä elämässään jotain muuta kuin istuneensa putken äärellä mielikuvitusmaailmassa.

      • minä vaan

        Heippa!!
        Olen ollut naimisissa 7 vuotta ja vuosi sitten mieheni ns. löysi nämä nettipokerit. Viikolla hän ei pahemmin pelaa, koska ollaan molemmat töissä, mutta viikonloput on nykyään yhtä helvettiä. Ensinnäkin rahaa palaa, kuvioihin kuuluu myös alkoholi ja tupakkaa tietysti melkein ketjussa. En saa enää nukuttua, sillä kone on meillä makkarissa. Mies polttaa makkarissa..... Hän pelaa aamu kuuteen seisemään ja nukkuu iltapäivään jonnekin kolmeen. Sitten herättyä pitääkin ottaa pari kaljaa, käydä vessassa, syödä ja taas aloittaa. Ketään ei voi käskeä kylään ja perhe-elämä on nykyään yksinelämistä.... Luottokorteilla saa systeemeihin nykyään kivasti rahaa ja kaikki voitot taas uudelleenpelataan. Miinuksella ollaan varmaan jotain 4000 euroa. Olen aika loppu henkisesti. Tuli aikoinaan alttarilla luvattua, että myötä ja vastamäessä...
        Onneksi meillä ei ole lapsia.


    • kerro hänelle tämä

      hei ilona! minäpä tiedän mistä se johtuu, kun miehesi on aina pelaamassa,ja koukussa siihen. syy on sinussa, eli kerro hänelle että harrastetaan seksiä enemmän, ota aamuisin häntä kädestä kiinni ja vie suihkuun, ja rupea suutelemaan häntä, ja kerro että rakastat häntä. kysy häneltä olenko minä tärkeämpi vaiko pelisi.

      • Jumppi

        ... ja käytä sexyjä vaatteita ja meikkaa, niin kyllä mies herää jos ei ole ihan tollo. Jos taas on, niin anna sille kenkää.


      • Huhhuh huh

        Just. Seksiä voi harrastaa vaikka joka päivä ja vaikka kuinka monta kertaa ja se ei pelityypeillä vaikuta mitenkään pelaamisen määrään. Meillä ainakin harrastetaan seksiä enemmänkin kuin normaaliparisuhteissa, siis harvasepäivä, ja siitä huolimatta ukko on netissä pelaamassa joka ilta. Että mee noitten neuvojes kanssa vaikka suohon. En ole alkup kirjoittaja, vaan Toinen vastaavassa tilanteessa oleva.


      • glääääh
        Jumppi kirjoitti:

        ... ja käytä sexyjä vaatteita ja meikkaa, niin kyllä mies herää jos ei ole ihan tollo. Jos taas on, niin anna sille kenkää.

        Myös alkoholistit, narkkarit, anorektikot ym. tarvitsevat vain lisää seksiä, PVC-asuillahan kaikki em ongelmat korjataan...
        JA KETÄ EDES KIINNOSTAA LÄHTEÄ jonnekin matkalle, kuten joku ehdotti, jonkun vitun saamattoman vässykän kanssa, jonka elämä on rajoittunut täysin jonkin pelin virtuaalimaailmaan???????????


      • matilda
        Jumppi kirjoitti:

        ... ja käytä sexyjä vaatteita ja meikkaa, niin kyllä mies herää jos ei ole ihan tollo. Jos taas on, niin anna sille kenkää.

        Ei naisen tarvitse alentua seksin kautta kerjäämään huomiota itselleen. Miehelle pitäisi rehellisesti kertoa, miltä tuntuu kun toinen pelaa. Asia olisi mielestäni myös käsiteltävä tarkasti omassa mielessä: mikä oikeastaan harmittaa, mitkä asiat arkipäivässä vaikeutuvat, onko itselläni vastaavia riippuvuuksia jne.

        Sellaisen ihmisen kanssa ei tarvitse olla, joka ei kunnioita toista. Eikä nainen ole mitenkään enemmän parisuhteen pystyssäpitäjä. Kysy mieheltäsi, Ilona, onko hän tyytyväinen suhteeseenne ja elämäänsä?

        Olisihan meillä kaikilla tosi mukavaa jos olisimme kaiket päivät huumeissa ja virtuaalimaailmoissa, mutta mielestäni meille jokaiselle kuuluu vastuutakin. Olemme onnellisia kun meillä on mahdollisuus viettää elämämme mielikuvitusmaailmoissa, mutta oikeassakin maailmassa riittänee jokaiselle tarpeeksi pohdittavaa kunhan uskaltaa siihen ryhtyä. Pakopaikkahan satukirjakin ja saippuaooppera, siinä missä tietokonepelikin, on.

        Merkittäviä eettisiä kysymyksiä pelaamisen suhteen ovat esimerkiksi: Onko oikein elää jatkuvassa mielihyvässä ja mielihyvää tavoitellen? Jos elää yhteiskunnan varoilla, voinko käyttää elämäni yhteiskunnan kannalta turhaan toimintaan? Mitkä ovat hyvinvointiyhteiskunnan asukin velvoitteet: pitäisikö tehdä jotain yhteisen hyvän eteen?

        Mikäli ihminen pelaa jatkuvasti, joka päivä useita tunteja, hän on jo yhteiskunnankin kannalta hankala tapaus. Pahimmillaan syjäytymisvaarassa siinä vaiheessa kun keski-ikäisenä peli ei enää riitäkään. Toisaalta hän voi olla pahimmasta päästä terveydenhuollon palveluiden kuluttajana, jollei pelaamiseltaan liiku lainkaan. Nämä koskevat siis vain ns. "himopelaajia". Mutta samaahan voidaan pohtia niidenkin osalta, jotka rassaavat autoaan yötäpäivää tai istuvat kaiket päivät tv:n ääressä.

        Tästä puhutaan vielä, ja paljon.


    • Kanssaeläjä

      Riippuvuuden eräs tärkeimmistä määritelmistä on se, että riippuvuus hallitsee elämää silloinkin kun tekee jotakin muuta.

      Tosinsanoen peliongelmainen AJATTELEE palaamista silloinkin kun on esim perheen kanssa. Tällöin hän on poissaoleva, ei ole läsnä siinä hetkessä ja perheensä kanssa.

      Elämän keskipiste on pelaaminen, joka syö addikstin elämstä kaiken muun. Kieltäminen on myös vahvasti mukana.

      Kaikkein pahinta on se, että läheiset eivät yleensä voi tehdä tilanteelle mitään. Riippuvaisen on vain ITSE lähdettävä hakemaan apua ja huomattava tilanteensa.

      Pahin tilanne on puolisolla ja perheellä jotka joutuvat elämään tässä riippuvaisen elämässä mukana. He voivat sairastua itsekin vakavasti.

      • nainen

        Riippuvuutta on kaikenlaista.
        Minä en naisenakaan viitsisi katsella joitain saippuasarjoja vuodesta toiseen.
        Joitakin esim. salatut elämät, kauniit ja rohkeat ym. hallitsevat täysin.


      • tyttö88

        isäni sisko seurusteli aikoinaan miehen kanssa joka juhli koko ajan ja mitä lie tekikään, vissiin pelas (ei siihen aikaan tietokonepelejä) mutta että se oli koko ajan humalassa ja sen kavereita oli niitten luona koko ajan. yötä myöten. ja tämä sisko joutu sitten "palvella" niitä koko ajan. siitä hänelle tuli skitsofrenia mikä hänellä on vielä tänäkin päivänä.


    • miehet ovat sellaisia

      meillä on peräti kolme lasta ja mies viettää erittäin paljon aikaa tietokoneella ja varsinkin väärään aikaan..itsekin olen koneellajonkun verran mutta yleensä vain hoidan laskut yms..joskus saatan tunninkin olla jos lapset nukkuvat tai leikkivät omiaan...mies ei juuri meidän kanssa ole tai ainakaan minun kanssa. toivottavasti kaikki miehet ei ole sellaisia=)=)

      • RolleP

        Kaikista paras vaihtoehto on se, että ei edes ota mtn turhaa läjää paskaa (aviopuoliso) jos ei itse halua/ ei ehdi pelaamisen takia.

        Kaikista paras vaihtoehto on asua kämppiksenä hengenheimolaisten kanssa ja elää irtosuhteita, Naimisiin mentäessä kaikista naisista muuttuu teräväkyntisiä/hampaisia joka asiasta valittavia.

        EI EI JA EI sellaista!


      • hopkins
        RolleP kirjoitti:

        Kaikista paras vaihtoehto on se, että ei edes ota mtn turhaa läjää paskaa (aviopuoliso) jos ei itse halua/ ei ehdi pelaamisen takia.

        Kaikista paras vaihtoehto on asua kämppiksenä hengenheimolaisten kanssa ja elää irtosuhteita, Naimisiin mentäessä kaikista naisista muuttuu teräväkyntisiä/hampaisia joka asiasta valittavia.

        EI EI JA EI sellaista!

        Niinpä, v****ako sitä mennään naimisiin ja tehdään perheitä väkisin..

        Jotenkin tuntuu muutenkin näistä jutuista, että telkkarin kattominen on väärin, tietokoneen pelaaminen on väärin, kaikenlainen rentoutuminen on väärin, ajahukkaa, turhaa,lapsellista jne jne jne..Onko ihmiset OIKEASTI noin tekemis/työ/"hyöty"aktiviteetti NARKKAREITA, että koko ajan pitää olla tekemässä jotain ja että aikaa voi VAIN hukata jos ei koko ajan ole tekemässä jotain yhteiskunnan "normien" määrittelemiä "hyödyllisiä" ja "järkeviä" asioita..


    • Nyrhinen

      Hei jes World Of Warcraft, milläs realmilla miehesi pelailee?
      Ja minkälainen hahmo hänellä on?
      Minulla on Troll-Priest, käytän BlackRock Realmia.

      Ja vielä... World of Warcraft ei ole dorka peli.

      • minä

        WoWi ei ole "dorka" peli, se on makuasia.
        Trollit sukkaa Roguet rokkaa :D


    • Don_

      Hankkikaa itsellenne rakastaja, joka ottaa teidät huomioon. Pian ette edes välitä enää pelaako äijä vai ei, olette vain iloisia uudesta suhteestanne. Lapsi tietenkin tekee tilanteesta monimutkaisempaa mutta ei se silti mitään estä.

      Itse tarjoan palveluksiani kahdelle "WoW"-leskelle ja hauskaa on, heillä molemmilla ja myös minulla. Huvittuneena kuuntelen juttua siitä, miten sellaiset kaunottaret eivät saa huomiota kotona vaan jäävät kakkoseksi virtuaalimaailmalle.

      Pelaajille, seuraavan kerran kun avaatte koneen ja mietitte missä tyttöystävänne/vaimonne on...hän voi olla hyvinkin nauttimassa hyvästä seurasta, joka ei ole virtuaalista.

      Don_

      • Janina

        Mulla on suurinpiirtein samanlainen tilanne kuin alkuperäisen viestin kirjoittajalla, eli olen jäänyt ns. pelileskeksi. Tätä on jatkunut jo kaksi ja puoli vuotta, joten alkaa pikkuhiljaa riittää... Anna yhteystietosi, jos almanakkaasi mahtuu vielä yksi viihdytettävä ;o)


      • Don_
        Janina kirjoitti:

        Mulla on suurinpiirtein samanlainen tilanne kuin alkuperäisen viestin kirjoittajalla, eli olen jäänyt ns. pelileskeksi. Tätä on jatkunut jo kaksi ja puoli vuotta, joten alkaa pikkuhiljaa riittää... Anna yhteystietosi, jos almanakkaasi mahtuu vielä yksi viihdytettävä ;o)

        Niin, mahtuu varmasti yksi viihdytettävä vielä. Ei vaan ole ollut tapana hankkia seuraa netistä kun ei tiedä onko siellä toisessa päässä vain finninaamainen teinipoika, joka kuvittelee olevansa hauska. Mutta toisaalta eihän siinä mitään häviä jos ei voitakaan, jos tilanne on sellainen..

        Kerro nyt kuitenkin ensin mistäpäin Suomea olet.


      • lol
        Don_ kirjoitti:

        Niin, mahtuu varmasti yksi viihdytettävä vielä. Ei vaan ole ollut tapana hankkia seuraa netistä kun ei tiedä onko siellä toisessa päässä vain finninaamainen teinipoika, joka kuvittelee olevansa hauska. Mutta toisaalta eihän siinä mitään häviä jos ei voitakaan, jos tilanne on sellainen..

        Kerro nyt kuitenkin ensin mistäpäin Suomea olet.

        Aika luokattoman säälittävää! :D

        Meneppä kuule vaikka irkkigalleriaan ettimään itelles joku omaikänen kisakiree kasikasi ja jätä nämä palstat ihan muille. Tollanen brassailu kertoo siitä "teini-ikäisestä finninaamasta" joka tietokoneen _sillä_ puolella asustaa.

        Dataus ftw.


      • Don_
        lol kirjoitti:

        Aika luokattoman säälittävää! :D

        Meneppä kuule vaikka irkkigalleriaan ettimään itelles joku omaikänen kisakiree kasikasi ja jätä nämä palstat ihan muille. Tollanen brassailu kertoo siitä "teini-ikäisestä finninaamasta" joka tietokoneen _sillä_ puolella asustaa.

        Dataus ftw.

        Olet hauska, oletko miettinyt koomikon uraa? :)

        Ei minun tarvitse täällä mitään päteä, joten sovitaan, että olet oikeassa. Jos luet viestini vielä kerran uudestaan, niin ehkä ymmärrät pointtini. m.o.t.


      • taikajone

        juu noniin sillä lailla. kaikki onnettomat vaimot ny nopsaa naapuriin, SIINÄHÄ NÖRTIT SITTE HUOMAAVAT MISTÄ JÄÄVÄT PAITSI HAAHMAUMHAUHAAA!!! HAAHAHH KUOLEN :D:DDD

        aah. kerään itteni.

        jos oot tosiaan oikea Rakastaja niin sulla on ihan pakko olla sellaset günther viikset. jos sulla ei oo niitä niin oot vaan kurja huijari, jonka sheriffi aNpuu loppukohtauksessa. HAAHAH D::::Dd

        hei pliis ihmiset, tutustukaa vaikka ensin, hankkikaa sormukset ja lapset vasta sen jälkeen.

        ja jos noin risoo, että pitää ihan ruikuttamaan keskustelupalstoille miehen pelaamisesta, ja on niin pälli, ettei osaa asiaa ite hoitaa, ottakaa ero ja hankkikaa oma gyntheri. parhaiten ne löytää suomi24:n foorumeilta. ja vaikka tuntuis siltä ettei sitä ihan heti löytyis niin pitää vaan jaksaa jatkaa ettimistä!!!! sillä tärkein asia elämässä on se että sulla on ELÄMÄ!!!! joo tukehtukaa jo nokkosiin kolkytweeteinit


      • jepjep
        Don_ kirjoitti:

        Olet hauska, oletko miettinyt koomikon uraa? :)

        Ei minun tarvitse täällä mitään päteä, joten sovitaan, että olet oikeassa. Jos luet viestini vielä kerran uudestaan, niin ehkä ymmärrät pointtini. m.o.t.

        Valitettavasti viestiäni ei ollut tarkoitettu hauskaksi, vaan kiva jos otit sen huumorilla.

        Jos luet itse oman viestisi selvin päin tajuat miten naurettava se on. Toivottavasti. Jos ei kerta tarvitse päteä, miksi pädet? Viestisi ei ollut mitään muuta kun pätemistä alusta loppuun, ja liian todennäköisesti paskapuhetta samasta paikasta samaan paikkaan.

        EOD.


      • Don_
        jepjep kirjoitti:

        Valitettavasti viestiäni ei ollut tarkoitettu hauskaksi, vaan kiva jos otit sen huumorilla.

        Jos luet itse oman viestisi selvin päin tajuat miten naurettava se on. Toivottavasti. Jos ei kerta tarvitse päteä, miksi pädet? Viestisi ei ollut mitään muuta kun pätemistä alusta loppuun, ja liian todennäköisesti paskapuhetta samasta paikasta samaan paikkaan.

        EOD.

        En ole yrittänyt päteä. Jos olet sen niin tulkinnut, niin valitan epäselviä viestejäni.

        Tässä threadissa oli kyse siitä, että kirjoittaja ei saanut huomiota itselleen tai lapselleen mieheltä, joka mieluummin pelaa tietokoneella. Minun mielestä kenenkään ei tarvitse alistua sellaiseen tai elää sellaisessa tilanteessa; kerranhan täällä vain ollaan. Kirjoittajan kannattaisi oikeasti hakea huomiota jostain muualta / joltain toiselta kun sitä ei kerran useista yrityksistä huolimatta omalta mieheltään saa. Varmasti olo paranee. Siinä voi myös kuullostella itseään ja tuntojaan ilman, että heti ottaa eron tai tekee muuta lopullista. Tuo edelleen ohjeena kaikille pelileskille.

        Minulla on asiat kunnossa ja itseäni en tyrkyttänyt kenellekään vaan huvittuneena vastasin jonkun teinipojan / amisliimiksen viestiin. Pitäähän sen verran hyviä käytöstapoja olla, että suoraan minulle osoitettuun viestiin vastaan vaikka se selvä provo olisikin. Nyt kuitenkin päätän vastamisen tämän viestiketjun viesteihin tähän, jotta sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että yrittäisin päteä.

        Sen verran vielä selvennystä, että pelaan itsekin (mutta kohtuuden rajoissa), sillä onhan se hauska harrastus. Mutta ei se tarkoita sitä, ettei elämään mahtuisi muutakin.

        Hauskaa sunnuntaipäivää kaikille, oli se sitten tietokoneen tai toisen ihmisen parissa.

        Over and out.


      • jepjep
        Don_ kirjoitti:

        En ole yrittänyt päteä. Jos olet sen niin tulkinnut, niin valitan epäselviä viestejäni.

        Tässä threadissa oli kyse siitä, että kirjoittaja ei saanut huomiota itselleen tai lapselleen mieheltä, joka mieluummin pelaa tietokoneella. Minun mielestä kenenkään ei tarvitse alistua sellaiseen tai elää sellaisessa tilanteessa; kerranhan täällä vain ollaan. Kirjoittajan kannattaisi oikeasti hakea huomiota jostain muualta / joltain toiselta kun sitä ei kerran useista yrityksistä huolimatta omalta mieheltään saa. Varmasti olo paranee. Siinä voi myös kuullostella itseään ja tuntojaan ilman, että heti ottaa eron tai tekee muuta lopullista. Tuo edelleen ohjeena kaikille pelileskille.

        Minulla on asiat kunnossa ja itseäni en tyrkyttänyt kenellekään vaan huvittuneena vastasin jonkun teinipojan / amisliimiksen viestiin. Pitäähän sen verran hyviä käytöstapoja olla, että suoraan minulle osoitettuun viestiin vastaan vaikka se selvä provo olisikin. Nyt kuitenkin päätän vastamisen tämän viestiketjun viesteihin tähän, jotta sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että yrittäisin päteä.

        Sen verran vielä selvennystä, että pelaan itsekin (mutta kohtuuden rajoissa), sillä onhan se hauska harrastus. Mutta ei se tarkoita sitä, ettei elämään mahtuisi muutakin.

        Hauskaa sunnuntaipäivää kaikille, oli se sitten tietokoneen tai toisen ihmisen parissa.

        Over and out.

        Tämä ei ollut aivan luettavissa suoraan ensimmäisesta viestistäsi jonka olit saanut aika pätevästi pätemisen muotoon.

        Mutta katsellaanpa tätä toisesta vinkkelistä. Elämänohjeesi naisille (tai ihmisille yleensä) on siis, että kun suhteessa joku menee huonosti ja kumppani tekee jotain mikä ei omaan silmään käy, niin käy vieraissa. Varmasti juuri "se" juttu, millä saa suhteen kuntoon ja mikä ratkaisee kaikki maailman parisuhdeongelmat. Ja tässä tilanteessa mies ei edes ole perussika, vaan kärsii peliaddiktiosta, joka on sairaus. Ja ehdotuksesi tilanteen parantamiseksi on, että kannattaa ruveta pettämään, sen sijaan että auttaisi, tukisi, puhuisi, tai hakisi apua miehelleen jostain muualta?

        Onko tämä maailma oikeasti nykyään niin vitun kylmä ja kyyninen paikka, että uskolle, toivolle, ja rakkaudelle ei ole enää sijaa, vaan päivän mietteet pyörivät raha, julkisuus, kateus-akselilla? Ihmisten tunteista on tullut kauppatavaraa, eikä ketään tunnu enää kiinnostavan miten omat teot vaikuttavat muihin ihmisiin. Tästä minulla on omakohtaisia kokemuksia liiankin kanssa, ja pyydänkin teitä hyvät ihmiset, ennenkuin sanotte tai teette yleensäkkään mitään (varsinkin ennenkuin sanotte tai teette mitään typerää), niin miettikää edes pieni tovi minkälaisia tunteita se mahdollisesti toisissa ihmisissä herättää.

        Kuten joku fiksu herra tuossa muutama kilovuosi takaperin totesi, tehkää muille se, mitä haluatte itsellenne tehtävän.

        Pahoittelen jos sain viestiini hieman turhan uskonnollisen ja pattoksellisen sävyn, mutta tämä näyttääkin olevan yksinäinen ristiretkeni. :) En todellakaan ole kovin uskonnollinen henkilö. Käyn kirkossa kerran vuodessa itsenäisyyspäivänä, ja sekin enemmän kunnioituksesta isänmaata kuin kirkkoa kohtaan.

        Että tälläistä tänään. Eipä taas ollut hääppöinen päivän aloitus, kiitos siitä.


    • Minä

      Teeppäs niin kun kaverin puoliso teki ja alappa ite pelaamaan. Ota myös kakara mukaan ja vaikkapa naapurin koira. Huomaat kuinka mukavaa se on ja tulee samalla vietettyä aikaa perheen kanssa.

      • Marja-Leena

        Olen täysin samaa mieltä.Mulla on 12 vuotias tyttö jonka kans pelaamme aika paljon ja se on tosi hauskaa=)Ei kaiken tarvi olla niin vakavaa..kavereiden kans on ihan kiva myös pelailla.Ehkä on riippuvuus ehkä ei mutta meidän perheen jäseniä se ei haittaa kun kaikki sitä harrastamme.Mutta toivottavasti asiat järjestyy heillä joille se on ongelma.


    • Vaimo

      Asiahan on niin, että jos tietokoneella pelaaminen on harrastus, niin se harrastus vie oman aikansa päivästä/viikosta, MUTTA se ei ole suurin/tärkein asia elämästä.
      Jos tietokoneella pelaaminen vie suurimman osan valveillaolo ajasta, eikä se ole ansiotyö, on kyse riippuvuudesta.
      ÄLKÄÄ NAISET alistuko siihen, että huolehditte arjesta ja teette kaikki valmiiksi miehellenne. ME ITSE VOIMME VALITA oman elämämme suunnan. Vain me itse voimme vaikuttaa siihen.

      • ROLLEP

        ''ME ITSE VOIMME VALITA oman elamamme suunnan''

        MIEHETKO SITTEN EIVAT VOI VALITA OMAA SUUNTAA (tassa tapauksessa HALU pelata)

        Te vaimot turpa kii ja menkaa larppaa!


      • Vaimo
        ROLLEP kirjoitti:

        ''ME ITSE VOIMME VALITA oman elamamme suunnan''

        MIEHETKO SITTEN EIVAT VOI VALITA OMAA SUUNTAA (tassa tapauksessa HALU pelata)

        Te vaimot turpa kii ja menkaa larppaa!

        Niin se vain on. myös miehet voivat valita elämänsä suunnan. ja naisen(kaan) ei tarvitse siihen alistua vaan HÄN VOI VALITA JA LÄHTEÄ MENEEN. Meitä ei voi alistaa vaan todellakin, voimme valita suunnan.


    • Nojust

      Mitä nipotat... jos sanot että mies on hyvä isä ja osaa hoitaa lastaan niin mitä haittaa pelaamisesta omalla ajalla on. Olisiko se parempi että mies viettäisi iltojaan kapakassa. Vai pitäisikö miehen sitten kiinnittää huomionsa vain sinuun 24/7 ja palvoa maata jalkojesi alla. Myönnän että pelaaminen voi olla addiktiivista, mutta antaa vaihtoehto pelaamisen ja perheen välillä. Mutta tässähän ei ole kyse itsessään siitä pelaamisesta vaan siitä että haluaisit riistää hänen kaiken vapautensa ja saada kaiken huomion itsellesi. Tai että teillä on vain suurempia ongelmia kuin pelaaminen mitä teidän täytyy setviä.

    • valitat?

      On se kyllä kumma että tuommoisesta asiasta pitää rutista. Mitäs menit tekemään lapset nuorena? Tuon ikäiset ovat muuten yleensä täysiä kakaroita vaikka sukukypsiä olisivatkin. On kyllä hermot heikot jos ne pelaamisen takia menevät. Mitä äijän sitten pitäisi tehdä ellei pelata? Kirjoittaa runojako?

    • epeli

      Omistan Xboxin ja erittäin paljon pelejä. Tällä hetkellä olen niin kyllästyny tuohon laatikkoon että melkein oksennan kun näen sen. Taidan kopauttaa sitä kohta vasaralla...

    • poika

      Itse olen samanikäinen, ja oli tuo sama villitys 10 vuotta sitten, eli kyllä niinkuin jotain on vialla, kai hän nyt tiedostaa että, pitäisi olla aikuinen

      Eli lopputulos...kyllä minun mielstäni lapsi tuli hänelle liian aikaisin

      ...minun mielstäni aika paperitähtitavaraa...

      • jätä taakka

        Kyllä tuon ikäisellä ihmisellä pitäisi alkaa olemaan elämässä muitakin mielenkiinnonkohteita ja ihan oikeita harrastuksia!!!Mitä järkeä ajaa itsensä piippuun, pyörittämällä nurkissa miestä joka on selvästi aivan pentu itsekin.


      • Pikkupoika
        jätä taakka kirjoitti:

        Kyllä tuon ikäisellä ihmisellä pitäisi alkaa olemaan elämässä muitakin mielenkiinnonkohteita ja ihan oikeita harrastuksia!!!Mitä järkeä ajaa itsensä piippuun, pyörittämällä nurkissa miestä joka on selvästi aivan pentu itsekin.

        Määrittele sitten tarkemmin mikä olisi hyväksyttävä mielenkiinnon kohde ja "oikea harrastus" minkäkin ikäiselle. Katsoisit mieluummin miehesi autotalliin käyttämään saman ajan autoihin, koska onhan se perinteisesti oikein ja miehekästä. Mitä järkeä on tehdä kersoja liian nuorella iällä. Itseppähän olette naiset päättäneet että oikea aika tehdä lapsia on jonkun lippalakkipäisen lökäpöksyn kanssa yläasteen loppuluokilla. Nauttikaa valinnoistanne. Turha koettaa miehiä muuttaa, sitä ovat naiset vuosikausia yrittäneet ja vieläkin täällä itkette.
        Rakastukaa renttuun ja rentun saatte. :)


      • hopkins
        Pikkupoika kirjoitti:

        Määrittele sitten tarkemmin mikä olisi hyväksyttävä mielenkiinnon kohde ja "oikea harrastus" minkäkin ikäiselle. Katsoisit mieluummin miehesi autotalliin käyttämään saman ajan autoihin, koska onhan se perinteisesti oikein ja miehekästä. Mitä järkeä on tehdä kersoja liian nuorella iällä. Itseppähän olette naiset päättäneet että oikea aika tehdä lapsia on jonkun lippalakkipäisen lökäpöksyn kanssa yläasteen loppuluokilla. Nauttikaa valinnoistanne. Turha koettaa miehiä muuttaa, sitä ovat naiset vuosikausia yrittäneet ja vieläkin täällä itkette.
        Rakastukaa renttuun ja rentun saatte. :)

        Hyvin sanottu! Kovasti täällä on emännät ja jonkin verran nuo äijätkin aukomassa päätänsä, että "aikuisella" pitää olla "oiketakin" harrastuksia mutta eivät tarjoa MITÄÄN vaihtoehtoja mitkä ovat niitä "oikeita" harrastuksia..Just perusmeininkiä nykyiaikana..ihmiset on kovia VASTUSTAMAAN ja nalkuttamaan, ettei tämmöinen ja tuommoinen toiminta ole kuin p-stä mutta heillä ei ole tarjota mitään parempaakaan vaihtoehtoa..kukko huuleen!


    • pelaaja5

      Skarppaa vähän Ilona. Jos koet pelin kilpailijaksesi ja painostat lopettamaan pelaamisen joko perhe tai peli vaihtoehdolla, teidän suhteenne tuskin tulee pelaamisen loputtuakaan jatkumaan kovin kauaa. Ajattele tilannetta 10 vuoden kuluttua, kyllä sitä silloinkin pariskunnat käyttävät kotona aikaa itsekseen, sama kai se on onko se lukemista, pelaamista, television katselua jne...

      • hepssa

        Kommentti!!


    • monestinaitu

      Ehkä olisikin Ilona parempi, että lopettaisit myös sen television katselun ja sitten olisitte ihan nätisti sylikkäin koko päivän ja seuraavan ja seuraavan ja rakastaisitte vaan toisianne ;) Eihän sitä muuta ajanvietettä tarvitse kuin oman rakkaimpansa ja sit jos kumppani käy tylsäksi niin eikös muuta kuin eropaperit kehiin, kuka sitä nykyään jaksaa naimisissa muutenkaan olla... Itse olen nyt neljättä kertaa naimisissa ja voi sanoa että olen helvetin katkera.

      ps. eka on paras

      • hepsaa

        Komentti!! Yhdyn täysin!


    • ForTheHorde

      Ymmärrän hyvin että pelaa wowia. Sehän on paras nettipeli mitä ikinä on tehty. Nyt loppu se ininä sieltä hellan vierestä.

      • MC ONY JA BWL FOR LIFE

        AMEN


      • ParasPeli

        Näin on


    • epä

      Erikoista, että niin monessa viestissä mainitaan nalkuttava akka.. Miehessähän ei mitään vikaa ikinä ole, mutta jos nainen yhtään ilmaisee omaa tahtoaan, on hän heti nalkuttaja.

      Minä olin ensimmäisessä suhteessani se nalkuttaja. Mistä syystä? Siitä syystä, että miehellä oli mielenterveysongelmia ja hän ei muunmuassa käsittänyt sitä tosiasiaa, että minäkin olen meidän perheessä jäsen, jolla on oikeuteni. Narsistisuudessaan hän kuvitteli voivansa minun avustuksellani lähinnä tyydyttää omia sairaita mielihalujaan.

      Nykyisessa suhteessani olen niin pitkälle kuin mahdollista, pidättäytynyt ikävien kokemusten jälkeen valittamisesta. Olisi kyllä aina välillä aihetta, mutta nykyään teen mieluummin siten, että olen vaikka puoli vuotta ihan hissuksiin ja katselen, miten tilanne kehittyy. Sitten raivoan kaiken kerralla niin, että ukolla on paskat housuissa ja niin on taas asiat hyvin. Kerta rytinä on parempi, kuin ainainen kitinä. Ei ehdi vastapuolellekkaan kehittyä mitään jatkuvaa puolustusasemaa, kun teen yllätysrynnäkön..

      Liittyiköhän nyt mitenkään varsinaiseen aiheeseen, mutta kommentoinpahan nalkutusta..

      • asiallinen

        Täh? Kuka väittää, ettei miesten käytöksessä ole joskus korjattavaa? Ja naiset ei koskaan nalkuta vai? No just joo, hei hei. Se koira älähtää, johon... Otapa sinäkin se pää pois sieltä perseestäsi ja opettele lukemaan niitä viestejä vähän muutenkin kuin tuollaisella naivin paatoksellisella feministiasenteella, niin ei tarvitse suoltaa tuollaista sontaa tänne muiden silmille. Hyhhyh.

        Ja mitä tulee tuohon "olen vaikka puoli vuotta ihan hissuksiin ja katselen, miten tilanne kehittyy. Sitten raivoan kaiken kerralla niin, että ukolla on paskat housuissa", niin huhhuh, onnea vaan valitsemallesi tielle. Eipä todellakaan käy ukkoasi kateeksi!

        Luulenpa vaan, että aika moni muukin kuin minä kuulee mieluummin asiasta avoimesti ja sivistyneesti keskustellen heti, kun jokin painaa mieltä, eikä elää puolta vuotta siinä luulossa että kaikki on hyvin, kunnes joku kaunis päivä matto vedetään täydellisesti alta "paskat housuihin vetävällä" itkupotkuraivarilla. Tsiisus... ja sitten syytetään miehiä, jotka eivät ymmärrä naisia.


    • Matilda

      WOW on niitä pelejä johon jää helposti koukkuun ja on vaikea lopettaa ennen kuin saa tarpeekseen ;) Anna miehesi pelata jos hän sitä tahtoo, tuskimpa pelistä kiinnostuminen johtuu siitä, että hän ei perheestään välittäisi.

      Katso, että mies hoitaa hänelle tarkoitetut kotiaskareet ja pelaaminen sitten vapaa-ajalla. Älä kuitenkaan keksimällä keksi miehellesi jotakin hommaa, että hän ei vaan pääsisi pelaamaan, se jos mikä on todella vituttavaa.

      • herttt

        Kun miehen koko valveillaoloaika (eli illasta aamuun) menee pelatessa, päivät menee nukkuessa. Ei ole mitään muuta aikaa, jolloin hoitaisi omia tai yhteisiä asioita. Kolmekymppisiä jo ollaan, ja yli 5 vuotta oltu yhdessä, melkein koko aika asuttu yhdessä. Vasta reilu puoli vuotta sitten alkoi tämä nettipelaaminen, joka on nyt mennyt vähän överiksi...
        Aina hän on siis pelaillut paljon, mutta ei se ennen ole häirinnyt muuta elämää. Enkä tuosta "normaalista" pelaamisesta ole koskaan huomauttanut, en kaipaa mitään 24/7 yhdessäoloa, itsekin haluan välillä rauhassa keskittyä omiin juttuihini. Enää se ei vain ole ollut mahdollista, koska mies ei ole koskaAn edes 15 minuuttia lapsemme (vajaa 2-vuotias)kanssa, että pääsisin vaikka suihkuun tai yksin kauppaan.

        En ole tähän nettipelaamiseenkaan puuttunut, mutta alkaa kyllä pikkuhiljaa riittämään. Kai mun pitäis selkeesti ilmaista, että RIIIIITTTÄÄÄÄ, ennen kuin kannan herran lelut eri osoitteeseen..?


    • LVL ?? UNDÖÖD ROGUE

      pwnzzz

    • Käteen

      Elä syytä tietokone pelejä omasta tai poikakaverisi EPÄKYPSYYDESTÄ!!!

      Nuff said.

    • tetra

      Oletko yrittänyt jutella asiasta miehesi kanssa? Kannattaisi yrittää sopia asiasta jotenkin, jos hän todellakin mielestäsi viettää niin paljon aikaa pelien kanssa, että se laiminlyö perhettä.

      Suosittelen, että lopetat tuo pelit tai perhe taktiikan heti alkuunsa, se johtaa vain vielä epämiellyttävämpään tilanteeseen. Itse en ainakaan lopettaisi harrastustani jos mieheni tahtoisi leikkiä kotia 24h/vkr.

      • konkaripelaaja

        Juu-u, notta sanoisin että pelaan yleensä nuin 10-12 tuntia päivässä, roolipelejä enimmäkseen. Ei siinä paljon ehdi nukkua kun opiskellakin pitäis.
        Pikkupoijaasta asti oon minä pelannunna.:)
        Ja tosiaan kyyyylllä roolipelit on kaikkein addiktiivisempia, eli adduja.:)
        Imekää vaikutteita, mutta älkää nielkö!:)


      • Jammu
        konkaripelaaja kirjoitti:

        Juu-u, notta sanoisin että pelaan yleensä nuin 10-12 tuntia päivässä, roolipelejä enimmäkseen. Ei siinä paljon ehdi nukkua kun opiskellakin pitäis.
        Pikkupoijaasta asti oon minä pelannunna.:)
        Ja tosiaan kyyyylllä roolipelit on kaikkein addiktiivisempia, eli adduja.:)
        Imekää vaikutteita, mutta älkää nielkö!:)

        Joo kyllä se niin on että kun pienenä poikana isä nintendon osti (2 vuotiaana) niin siitä asti sitä on tullut pelattua. Olen aivan koukussa pelaamiseen ja pahimmillaan siihen voi mennä montakin tuntia kerrallaan. Vanhempani näkevät asian siltä kantilta että se on parempi kuin kävisin esim: discoissa, olisin ulkona myöhään tai kokeilisin päihteitä. Noista kaikesta olen luopunut ja jälkimmäisiä koskaan kokeillutkaan.

        Nykyään on helpompi olla pelaamatta kun ei saa enää raivokohtauksia tai muita vastaavia oireita jos joutuu olemaan erossa videopeleistä... Mutta jos vaikka joskus haluaisi tehdä jotain muuta niin kaveritkin ovat samanlaisia ja pahempia: Pelaavat vaikka koko päivän putkeen ja eivät tee yhtään muuta... Isälläkään ole ikänä ollut mulle aikaa joten varmaan siksi mie pakenen videopeleihin....

        Ja kyllä se niin on että roolipelit on niitä eniten aikaa vieviä ja parhaita kun niihin voi niin syvällisesti paneutua... Perkele nyt on kiire kouluun mutta oli pakko kommentoida kun on niin läheinen asia!


    • Kyllästynyt narinoihin

      ooot tosiaan tosi nipottaja. Anna ukon pelata jos on kerran hyvä siinä. Äläkä aina narise.

    • geru

      LOooo0!L hevostalli.net poikien mielestä wow on paras peli ev3r! it's not a game it's a feeling y know!

    • joku_juppi

      Iltaa.. Olen mies... Nuorempi sellainen.. Kaiken lisäksi entinen urheilija.. Myönnän vietän monta tuntia koneen ääressä, mutta nousen aina tilaisuuden tullen.. Kaveripiirini on lähinnä nörttejä ja muita ihania tuttavuuksia mistä tuommoisia valituksia syntyy.. Itse en ole kovin pelaamisesta koskaan piitannut kovin.. Kuivaa pelata jotakin WoW:in tyylistä juonetonta peliä.. Okei siinä voi kehittää erinäisiä hahmoja lvl 60 asti, mutta mitä sitten? Tehdään toinen? Ei siinä pelissä ole mitään järkeä.. Mielummin pelaisivat jotakin ihme naksuja joissa palaa hermot ja on rakentavia ylipäätänsä.. Itse juoksen säännöllisesti lenkkejä ja heitän kuntopiirejä parikin kertaa viikossa en ole bodari tai muutenkaan urheiluhullu, mutta haluan pysyä kunnossa jne.. Istun koneen ääressä ja opiskelen ohjelmointia ja tyttöystäväni ei ymmärrä koneista yhtään enempää kuin minun mummoni..

      En kyllä voisi sanoa että liittyi mitenkään mihinkään mutta sanoinpahan kumminkin..

    • PELANNUT

      Mikä ettei sehän on kivaa. Itse olen 50 vuotias ja pelailen kaikkien kanssa netissä sota ja muita pelejä. On siellä joskus naisiakin,(helkaa ja anna ymm). Etttä mikäs ihme se nyt olis.

    • Persettä

      Niitä se mies tarvitsee. Toinen puuttuu ja se on korvattava jollain muulla. Sama kaava pätee 90% ongelmista ja se on totuus. Jos haluaa saada on pakko antaa.

    • puhutaan

      Puhutaan aina peliriippuvuudesta, muttei koskaan siitä miten televisio aiheuttaa riippuvuutta.

      • asiallinen

        AP ja muut addiktien kanssa elävät - päihdelinkissä parempi palsta tätä keskustelua varten. Tuntuu että täällä itsekkäät pelurit yrittävät vähätellä läheisten ongelmia. Ei ole poikasilla kanttia elää oikeata elämää niin kivahan se on teeskennellä että on joku kovinki mahtava olento tuolla WOW maailmassa :) LOL LOL LOL


    • Pelaava Mies

      Antakaa miesten pelata pelejään perkele. Se on hyvä tapa rentoutua ja unohtaa hetkeksi karu arki. Jos teitä vituttaa miesten pelaaminen, niin älkää ainakaan muuttako asumaan yhdessä. Tulee vähän vapautta touhuun. Parempi varmaan kumminkin niin, että mies pelaa jotain tietokonepeliä, eikä ole pettämässä teitä jonkun vieraan naisen kanssa?

    • joukkovoima

      Pojat pelaa, myös miehetkin pelaavat mutta ero tulee siinä että pelaaminen ei ole enää intohimo, vaan enää satunnaista ajanvietettä enemmänkin, ei missään tapauksessa tuntitolkulla jatkuvaa liki pakkomielteenomaista. Ja jos se miehesi on pelannut puoli vuotta niin kyllä se vielä toisenkin puoli vuotta pelaa. Jonain päivänä huomaa lopettaa/vähentää/kyllästyy pelaamiseen ja laittaa sen pelaamiseen käyttämänsä asian johonkin toiseen asiaan, toivottavasti tällä kertaa päämääränä on kasvattaa lapsistaan yhteiskunnassa toimeentulevia kansalaisia.
      JA ENNEN kuin miehen vaihtoon laitat niin muista että uuden miehen/pojan löytämine naisille on helppoa, mutta sen kunnollisen joka täyttää ne kaikki vaatimukset jotka tulevalle puolisolle on ladattu valmiiksi on jo aivan toinen juttu.

    • vastaus

      Jos miehesi pelaa Alliancella, jätä hänet.

    • ..............................

      nerf shamen

    • ja silleen

      Tässä se taas nähtiin. Kaksi selainta auki, toisessa wow-europe ja toisessa suomi24, ja molemmissa puhutaan samasta asiasta. Wow-europessa pelaajat huutaa blizzulle gimpatusta roguesta jota pitää nerffata, ja täällä akat huutaa yleisölle nerffatusta äijästä jota pitää nerffata lisää. Alkuperäisen viestin ongelmana on ihan suoraan groupin lowari jonka mukaanottamista olisi kannattanut vakavasti harkita etukäteen. Se on vaikeampi heittää raidista ulos tässä vaiheessa.

      Minkä takia haluat nerffata miestäsi? Kokeileppa vaihteeksi buffata itseäsi. Siirry suosiolla defencive stancelle, ja valitse skillit tarkkaan. Ennenkuin lähestyt miestäsi, kannattaa heittää fade päälle, koska muuten otat aika rankasti aggroa jos olet jo paljon kerennyt sitä nalkutuksella kerätä. Pidät faden päällä, ja varmuuden vuoksi vielä power word: shield, jos äijä käy aggressiiviseksi. Sitten vaan seductionia nassuun, niin homman pitäisi olla selvä. Oletan että olet siis human female charru, jolloin seductiolla on kova boonus.

      Jos jatkat kyseisellä tavalla, voit olla saletti että äijä etsii itselleen succubuksen, ja sitten voitkin lähteä etsimään uutta grouppia noobisi kanssa. Siinähän kuuntelet yksin kun se itkee kokoajan jeesiä johonkin lowari-instoihin.

      Toivottavasti tästä jotain opimme. Don't nerf rogues. Nerf human female bitchings.

      • ääh

        ÄÄÄH, miksi vaivautua tuollaisten vässyköiden takia, mä en taida viitsiä edes alkaa nalkuttamaan äijälle, otan avaimeni takaisin ja käsken roudaamaan laiskan perseensä muualle


      • Joo
        ääh kirjoitti:

        ÄÄÄH, miksi vaivautua tuollaisten vässyköiden takia, mä en taida viitsiä edes alkaa nalkuttamaan äijälle, otan avaimeni takaisin ja käsken roudaamaan laiskan perseensä muualle

        Ikävää kun siinä Mind Controllissakin on niin lyhyt duration ja siinä kun on niin pitkä cooldowniki... Ei oo helppoo miehillä ei, niin joo Silence vois toimii naisiin kanssa. :/


    • D i l l e

      Anma ukkos pelata. Tietokoneet leipoo ämmät 6-0

      • daiju-

        ... Kyllä annan miehen pelata, mun puolesta saa pelata 24/7 hamaan hautaansa asti. Enhän mä voi aikuista ihmistä pakottaa vaikkapa töihin, kun se ei ole läheskään niin kivaa kuin pelaaminen.
        Tehkööt sen kuitenkin jossain muualla, jonkun muun kuin minun maksamassa vuokrakämpässä, jonkun muun ruokia syöden...


    • Ilona

      Kiitos kaikille ASIALLISESTI vastanneille. Joukosta löytyi mm. asiallista kritiikkiä, uusia näkökulmia sekä erittäin hyviä että huonoja ehdotuksia. Kaikkein mukavinta oli kuitenkin lukea itse samassa tilanteessa olleiden mielipiteitä. Asiattomien viestien sisällölle en juurikaan antanut painoarvoa; kummastuttaa vaan, että kuinka joku jaksaa!

      Meillä tilanne on rauhoittunut. Mies pelaa edelleen, mutta tekee sen kohtuuden rajoissa. Alunperin annoin hänelle tähän päivään asti aikaa valita perheen ja pelin välillä, mutta koska hän on pystynyt pelin kohtuukäyttöön voipi olla, ettei WOW:ta tarvitsekaan heittää sekajätteen joukkoon. Pelkään vaan, että tilanne muuttuu taas joskus pahempaan suuntaan.

      Monessa viestissä tunnuttiin ajattelevan, että olen kauhea, nalkuttava akka, joka rajoittaa miesparkansa harrastusta. Noh, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä, enkä tunne mitään tarvetta alkaa ylistämään itseäni tällä palstalla. Toteanpahan vaan, että ihmettelen itse miten jaksoin niitä aikoja kun mies ei tehnyt muuta kuin pelasi. Minun olisi silloin pitänyt nalkuttaa huomattavasti enemmän tai pakata tavarat!

      Kiitos vielä kerran niille, jotka vastasivat asiallisesti ja ymmärsivät viestini sellaisena kuin olin sen tarkoittanut.

      Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville!

    • Kallukka

      23v mies täällä.

      Pelasin ko. peliä itse 11.2 -> elokuu. Noin 4.5h / päivässä.

      Kivaa oli, mutta ajankäytön takia oli pakko lopettaa. Ajattelin, että jos 10% tuosta ajasta saisi käytettyä liikuntaan ja toisen mokoman vaikka musiikkiin, niin sois parempi...

      Kivaa on ollut lopettamisen jälkeenkin. Tuhoton koukuttajahan tuo. Pelaaja ei vaan itse tuppaa näkemään ongelmaa...

    • Ilona opas

      Ilona, miks vitussa luulet että miehesi käyttää kaiken vapaa-aikansa tietokone peleihin? juuri itse sanoit että "saattaa" pelata sitä muutamia tunteja putkeen..? vai? minulla ainakin vapaa-aikaa on väh. 8h yö joten miten hmm.. saat siitä 3h -> 8h? :D
      taitaa olla aika raju ylireagointi tässä tapauksessa sillä minä en ainakaan näe mitään pahaa jos 22v on koneella tunteja päivässä? isäni on 41v ja pelaa siltikin tietokonepelejä läpi? saattaa pelata peliä moniatunteja.. itse tosin olen "cs-pelaaja" ja pelaan silloin kuin matseja on, tämän voisi rinnastaa esim jalkapalloiluun jossa taidot myöskin ratkaisee. ja silloin kun on pelejä ne pelataan. jalkapallo kuin counter-strikekin vaatii taitoja, kukaan ei osaa molempia kyllin hyvin.

    • onn

      Sopikaa ne peliajat millo saa ja millon ei saa pelata ni ei tartte sit aina "taas se pelaa"

    • rollosta

      Itse pelaan kans nettipelejä. Niissä aika vierii ja pelattavat hahmot kehittyvät. On kiva seurata oman hemmon kehitystä tunnista toiseen. Aina parempia tavaroita, lisää taitoja, leveleitä sun muuta, on mukavaa kuiteski.

      Tämä voi olla ihan kiva harrastus, ajanviete. Pelailla päivässä tunteja mutta silti voi nauttia siitä terveellä tavalla. Tehdä kotihommat siinä sivussa, käydä töissä/koulussa, pitää suhteet yllä, mutta voi sitä pelatakkin niitten ohella jos aikaa jää. Mutta sitten kun alkaa hommat lipsua, työ/koulu kärsii, kotihommat jää tekemättä jne on herättävä sieltä pikselimaailmasta hetkeksi.

      Ihminen tarvii kaikkea kohtuudella. Kohtuus on sitä että tekee kaikkea sopivan verran. Se on ihan tervettä. Muttä sitten kun jotain tekee/saa liian paljon, tai liian vähän ni rupee tasapaino horjua.

      Pelit on kivoja siinä missä kaikki muutkin, suosittelen.

      :)

      • Mazoni

        Että sillälailla.... Ja täälä sitä haukutaan kaikki nettipelaajat maanrakoon?? Hienoa...
        Meikäläisellä nettipelien pelaaminen rajoittuu iltaan. Aikaan jolloin meidän muksumme ovat jo nukkumassa! Jos emäntä haluaa viettää yhteistä aikaa, hän kyllä ilmaisee mielipiteensä. Ja joka vaimolle tiedoksi: Kyllä mies mielummin vaimon vieressä katsoo vaikka leffaa telkusta, kuin tahkoaa netissä...
        Meillä emännän kanssa asiat ovat sinällään hyvin, kun molemmat touhuamme koneiden kimpussa. Emäntä viettää aikaa foorumeilla ja minä nettipeleissä. Vaikka jompikumpi olisi koneella niin samalla tulee toisen kanssa höpöteltyä peli/foorumin lomassa. Osanottoni kaikille teille joiden miehet ovat totaalisia nettipeli friikkejä.

        Kaikkea, kivaa ja kohtuudella


      • Kivaa?
        Mazoni kirjoitti:

        Että sillälailla.... Ja täälä sitä haukutaan kaikki nettipelaajat maanrakoon?? Hienoa...
        Meikäläisellä nettipelien pelaaminen rajoittuu iltaan. Aikaan jolloin meidän muksumme ovat jo nukkumassa! Jos emäntä haluaa viettää yhteistä aikaa, hän kyllä ilmaisee mielipiteensä. Ja joka vaimolle tiedoksi: Kyllä mies mielummin vaimon vieressä katsoo vaikka leffaa telkusta, kuin tahkoaa netissä...
        Meillä emännän kanssa asiat ovat sinällään hyvin, kun molemmat touhuamme koneiden kimpussa. Emäntä viettää aikaa foorumeilla ja minä nettipeleissä. Vaikka jompikumpi olisi koneella niin samalla tulee toisen kanssa höpöteltyä peli/foorumin lomassa. Osanottoni kaikille teille joiden miehet ovat totaalisia nettipeli friikkejä.

        Kaikkea, kivaa ja kohtuudella

        Minä luin netistä, että joku 12-vuotias poika oli hypännyt pilvenpiirtäjän 34. kerroksesta alas, samalla tavalla kuin eräässä World of Warcraftin välianimaatiossa. Milloin pelaaminen lakkaa olemasta hauskaa? Onneksi en ostanut sitä peliä silloin. Hirveä hinku olisi ollut...


      • lawl

        Monissa tapauksista voi olla että suhteesta puuttu jokin tärkeä asia ja puoliso hakee korviketta peleistä (=nettiroolipeleistä). WoW(world of warcraft) esimerkkinä on äärimmäisen koukuttava peli. Nettiroolipelit (MMORPG) on suunnitelty niin että niihin saa kulutettua satoja päiviä yhteis peliaikaa. Käytännössä niiden sisällä voi viettää suurimman osan ihmisen ajasta ja vältellä tosi elämän haasteita. Niillä voi myös paeta jotain menneisyyden tunteita, joita ei ole käsitellyt. Taikka yksinkertaisesti, jos nettiroolipeli sivuuttaa jonkin tärkeän asian elämässä, syntyy kierre jota voi olla hyvinkin vaikea katkaista. Mielihyvää saadaan vain pelistä ei enää (tässa tapauksessa perheestä) ns niistä asioista jotka loppujen lopuksi ovat paljon tärkeämpiä (jokainen varmaan itse päättää mikä on tärkeää ja mikä ei, mutta kyllä yhteiskunta jonkinlaisia normeja on antanut, eli ihmiset menevät kaikkien pähiteiden ym edelle).


    • nippeli

      Minullakin on 1,5 vuotias lapsi mieheni kanssa, ja suhteessa on myös tämä WOW-peli. Minä olen loputtoman kyllästynyt ainaiseen pelaamiseen. Mies pelaa viikossa n. 20-25h. Minusta se on sairaalloisen paljon. Itse pelaan tietokoneella 1h kahdessa kuukaudessa.

      Mieheni tulee myös lisääntyvän kiihtyneeksi, kun peliaika lähestyy ja äksyilee sekä minulle että lapselle kiihtyvällä tahdilla. Minua kyllästyttää koko touhu.

      Asiat olisivat paremmin, jos mies olisi kotona läsnä. Parisuhteessa, lapsenhoidossa, kodinhoitamisessa, mutta ei...kun hän pelaaa kahteen-kolmeen asti yöllä on hän päivällä ja illalla liian väsynyt olemaan pojan kanssa. Päätä särkee, selkää särkee, väsyttää, ei huvita tehdä kotitöitä, ei jaksa nyt keskustella jne. Minusta on _sairasta_ että mieheni viettää enemmän aikaa tietokonepelin kanssa kuin poikansa kanssa. Ja minun kanssaan hän ei vietä juuri minkäänlaista aikaa (mielestäni ruokakaupassa käymistä ei lasketa).

      Ongelma on tietysti se, että minähän tämän sopan keitin (osittain). Minä menin naimisiin hänen kanssaan, koska oletin, että hän muuttuisi. Ja en uskonut, että ansaitsin parempaa. Nyt tiedän, että ansaitsen parempaa, mutta nyt meillä onkin jo lapsi...

    • MeccaroneJns

      Jätä se su dorka miehes kuten sanoit ja muuta vaikka tänne mun luo. Tuskin se ukkos edes huomaa kun WoWittaa. Samanlaisia urpoja toain maailma puolillaan jotka ennemmin hyväilevat autoansa ja stereoitansa tms kuin puolisoaan.

      Eriasia silloin pelata tai duunata kun toinen ei ole läsnä tai toinen puuhaa jotain muuta ja haluaa olla yksin.Mikäs silloin pelaillessa tms.

      Idioottimaista muuten tuhlata oma aikansa typeriin harrastuksiin parisuhteessa ja olla huomioimatta toista.

      No vakka kantensa valitsee tai akka toisinaan. ;-)

    • *shisheidon*

      onhan se aika ihme, että nykypäivänä aikuiset ihmiset pelailevat ja istuksivat persiillään neljän seinän sisällä KOKO PÄIVÄN!ja minkä takia?"no kun mä just pääsen uudelle levelille ja koht pelaan pahisjoukkoa vastaan"...
      ok, minunkin miehelläni oli jonkinasteinen peliriippuvuus, mutta tarpeeksi monta kertaa kun auoin asiasta päätäni ja keskustelin myös miltä minusta tuntuu kun kaikki päivät menee herran pelaamiseen, niin taisi mies saada jonkinasteisen herätyksen. nykyään en ole nähnyt miehen pelaavan oikeastaan ollenkaan, mutta hän on hankkinut muita harrastuksia, esim. hän pitää retkeilystä ja meneekin kavereittensa kanssa retkeilemään, ja nykyään hän urheilee enemmän ja onkin hankkimassa itselleen joukkuepeliharrastusta josta hän on oikeasti todella innoissaan, ja minä tottakai kannustan häntä urheilullisiin harrastuksiin.

      olemme olleet yhdessä n. 4 vuotta, ja alkuvaiheeseen mahtuu jos jonkinmoista kriisiä.nyt kun tilanteemme on tasoittunut me myös ymmärrämme toisiamme paremmin ja pystymme puhumaan asioista avoimesti.

      näille pelifriikeille sanoisin, että sitä saa mitä tilaa, ette ansaitse hyvää ja huolehtivaa perhettä.
      p.s. ne naisetkin varmaan nalkuttaisivat vähemmän jos ajattelisitte joskus perheenne parasta, sen sijaan että ajattelette vain itseänne ja omaa haluamistanne.
      ja naiset, tutustukaa miehiin tarkemmin, viettäkää aikaa kumppaninne kanssa niin näette aika hyvin mitä tuleman pitää. mikään pakko ei ole väsätä lapsia pelifriikkien kanssa.

    • ....................

      Meillä isäntä alkoi pelaamaan todella paljon, ja puolen vuoden aikana tilanne meni niin pahaksi, että lopetin suhteen.Pari päivää siinä meni, että mietti itsekseen asioita ja tajusi, kuinka idiootti on ollut.
      Nykyään pelailee joskus, mutta se ei ole pois meidän yhteisestä ajasta ja aktiviteeteista.. :)
      Liika on nimittäin aina liikaa.

    • Josofos

      kuuluu meidän liitton kahden pienenlapsen lisäksi play station 3 (vai 4, ihan sama) ja tällä hetkellä tiger woods jonka kanssa mieheni pelaa golfia kaiken vapaa-aikansa,on kireä jos hänell epuhutaan ja joutuu keskeyttäään pelinsä jaminäkin olen tämä jäärä nipo kuka rajoittaa jamääräämiten mies vapaa-aikansa käyttää..tietenkin...

    • Happypanda

      Itse tiedän näistä peleistä melkosen paljon ja on henkilökohtaisia kokemuksia peliaddiktiosta, sekä tunnen muita joilla on/on ollut sama ongelma.

      Joku meni sanomaan, että on hullua mennä väittämään, että peliaddiktiota ei voi verrata raskaisiin huumeisiin, mutta eivät ne loppujenlopuksi niin paljon eroa. Ihminen tuntee pakottavaa tarvetta päästä pelaamaan peliä ja tapamaan pelissä olevat ystävänsä. Hän tuntee olonsa kovin tyhjäksi ja tylsistyneeksi, kun hän ei pääse pelaamaan, ja töissä/koulussa ajatukset pyörivät pelimaailmassa. Nämä MMORPG-pelit, kuten WoW ja EVE Online ovat vähän enemmän, kuin mikä tahansa peli. Ne imitoi aika hyvin virtuaalitodellisuutta, jossa voit saavuttaa tavoitteesi huomattavasti helpommin, nopemmian ja riski vapaammin, kuin oikeassa elämässä. Pelistä löytyy monia elementtejä, joita voisi verrata "oikeaan elämään". Varsinkin masentunut ja omaan elämäänsä pettynyt ihminen helposti addiktoituu tällaisiin peleihin.

      Kirjojen lukeminen, elokuvien katsominen, syöminen, liikuminen jne, mikä tahansa voi potentiaalisesti tulla samankaltaiseksi addiktioksi, mutta nämä pelit on vähän erilaisia siinä mielessä, että ne tarjoavat niin kattavan määrän erilaisia tapoja stimuloida aivoja, palkita pelaajaa.

      Ei todellakaan auta, että valittaisit miehellesi ja sanoisit, että lopeta pelaaminen tai eroan. Se ei korjaa varsinaista ongelmaa, vaan on väliaikainen fiksi. Miehesi pitäisi taukoa vain pelaamisesta, koska pelkää suhteen loppuvan, mutta kun se riski on hävinnyt, hän alkaisi taas pikkuhiljaa pelaamaan enemmän ja enemmän, kunnes ollaan samassa tilanteessa.

      Kunnon keskustelu auttaa aina. Teidän pitäisi keskustella asiasta paljon, järkevästi ja ymmärtäen, ei mitään "nakuttamista". Myös kolmas osapuoli opastamassa voisi olla hyväksi, joka oikeasti tietää nämä asiat. Kolmas hyvä on on luoda yhteisiä, vaihtoehtoisia aktiiviteettejä hänelle pelaamisen tilalle. Esim. voitte mennä pelaamaan jotain fyysistä yhdessä, tyyliin keilailu. Me miehet ollaan tämmösiä, me tykätään erilaisista peleistä aika paljon, joten käytä sitä hyväksesi, äläkä luo siitä ongelmaa. Ehkä sinä löydät jonkinlaisen pelin, jota tykkäisit harrastaa hänen kanssaan. Tarkoitan siis näitä fyysisiä pelejä. Sitten kannattaa tutkia, että tunteeko miehesi elämänsä jotenkin sisällöttömäksi ja etenkin näkeekö hän parisuhteenne tylsänä. Sitä pitäisi alkaa korjaamaan heti ja se voi vaatia enrgiaa aika paljon.

      Se peleistä irtautuminen oh hyvin pitkälti sun miehen tehtävä ja hänen täytyy se itse oivaltaa, ulkopuoliset tekijät auttavat vain tiettyyn pisteeseen saakka. Ainakaan suuria muutoksia ei kannata lähteä heti tekemään. Ole tyytyväinen pieniinkin askeliin eteenpäin ja missään nimessä ei kannata ajatella, että se pelaaminen pitäisi kokonaan eliminoida.

    • shopaholic

      Meillä lapsen hoito on jaettu tasan puoliksi. Omalla ajallaan saa kumpikin tehdä tismalleen sitä mitä haluaa. Kaksi sääntöä tietysti on: ei alkoholia eikä huorausta. Mies on omistautunut harrastuksilleen. Niin olen minäkin omilleni. Ja itse olen mm. shoppausaddikti. Suuri osa omasta ajastani menee vaatekaupoissa juoksemiseen ja vaatteiden huoltoon. Joskus tehdään jotain yhdessä. Kunhan pidät huolen, että ukkosi ei vie yhtään tippaa SINUN aikaasi, laiminlyö lapsia tai vie teidän YHTEISTÄ aikaa, niin anna sen pelata niin paljon ku sielu sietää! Eiköhän se siitä jossain vaiheessa kasva ulos. Tuskin vaarina enää pelaa. Voi vaihtua johonkin muuhun harrastukseen, mutta sitten vaihtuu. Mene itse omalla ajallasi shoppailemaan, hierontoihin, kahviloihin, kavereitten kanssa, jne. Hemmottele itseäsi ja tee tasan sitä, mistä itse eniten tykkäät!

      • Yo

        Luin joskus 2006-2007 tätä ketjua, mutta ei ollut silloin voimia edes kommentoida kyseistä peliä. Tilanne oli hirvittävä, myös meillä. Jossakin vaiheessa sain kerättyä tarpeeksi voimia ja poistin pelin koneelta katkaisin asennus-cd:t (edellinen pelin koneelta poisto aiheutti kirosanatulvan ja pelin uudelleen asennuksen). Tätä ennen kävin "tuhoamassa" sen hahmon, jolla mies pelasi (koska joka paikassa, esim. kylässä, missä oli WoW asennettuna, herra istui koneella kuin tatti). Tiesin että tämä hahmo oli miehelle kuin oma lapsi (jollainen hänellä oli todellisuudessakin, mutta jota hän ei huomannut... paitsi silloin kun häiritsi jotain tärkeää "instancea" tms.) Elämä helpottui muutaman kuukauden kuluttua ja mies alkoi taas elää (eikä esim. heittänyt minua firaballilla riidellessä) ja hän jopa alkoi nauramaan oikeasti, eikä vaan tokaissut naurun paikassa "lol!". Pelin tuhoamisesta on nyt pari vuotta. Tilalle on tullut toki muita pelejä, mutta sellaisia jotka vie huomattavasti vähemmän aikaa eikä koukuta niin. Sellaisia, jotka voi jättää kesken siksi aikaa, kun pojalla on jotain tärkeää sanottavaa/näytettävää tms. Herra harrastaa jopa kodin ulkopuolista liikuntaa. Voin sanoa että rankat arvet tästä jäi, kai kummallekin/parisuhteelle, mutta tuhoaisin sen silti uudelleen, jos tarve vaatisi.
        Olisi kiva kuulla miten ap:lla menee nykyään?!


      • pjpjpjp
        Yo kirjoitti:

        Luin joskus 2006-2007 tätä ketjua, mutta ei ollut silloin voimia edes kommentoida kyseistä peliä. Tilanne oli hirvittävä, myös meillä. Jossakin vaiheessa sain kerättyä tarpeeksi voimia ja poistin pelin koneelta katkaisin asennus-cd:t (edellinen pelin koneelta poisto aiheutti kirosanatulvan ja pelin uudelleen asennuksen). Tätä ennen kävin "tuhoamassa" sen hahmon, jolla mies pelasi (koska joka paikassa, esim. kylässä, missä oli WoW asennettuna, herra istui koneella kuin tatti). Tiesin että tämä hahmo oli miehelle kuin oma lapsi (jollainen hänellä oli todellisuudessakin, mutta jota hän ei huomannut... paitsi silloin kun häiritsi jotain tärkeää "instancea" tms.) Elämä helpottui muutaman kuukauden kuluttua ja mies alkoi taas elää (eikä esim. heittänyt minua firaballilla riidellessä) ja hän jopa alkoi nauramaan oikeasti, eikä vaan tokaissut naurun paikassa "lol!". Pelin tuhoamisesta on nyt pari vuotta. Tilalle on tullut toki muita pelejä, mutta sellaisia jotka vie huomattavasti vähemmän aikaa eikä koukuta niin. Sellaisia, jotka voi jättää kesken siksi aikaa, kun pojalla on jotain tärkeää sanottavaa/näytettävää tms. Herra harrastaa jopa kodin ulkopuolista liikuntaa. Voin sanoa että rankat arvet tästä jäi, kai kummallekin/parisuhteelle, mutta tuhoaisin sen silti uudelleen, jos tarve vaatisi.
        Olisi kiva kuulla miten ap:lla menee nykyään?!

        Hei kiva kun joku tulee kommentoimaan jotain aihetta "vuosien päästä" tyyliin. Jään monesti miettimään näilläkin palstoilla että mitä joilekin kirjoittajille kuuluu, mite tilanne ratkesi jne.


      • Carlos79
        pjpjpjp kirjoitti:

        Hei kiva kun joku tulee kommentoimaan jotain aihetta "vuosien päästä" tyyliin. Jään monesti miettimään näilläkin palstoilla että mitä joilekin kirjoittajille kuuluu, mite tilanne ratkesi jne.

        Pakko tähän on vastata. Itse on tullut pelattu ks. pelia eli WoW:ia aika pitkälti 4 vuotta ja totuus on, että olen 3 lapsen isä. Ensimmäisen lapsen syntymän aikoihin olin vasta aloittelemassa ks peliä eikä se ollut mitenkään vakavaa. Olin työkavereilta saanut tutustumiskupongin ja sitä kautta leveloinut hahmoa vähäsen. Muutimme 1. lapsen synnyttyä toisella paikkakunnalle lähemmäksi työtäni ja tällöin vahnat kaverit jäivät ja peli lähti käsistä. Toisin sanoen minä pelasin 4-5 tuntia päivässä ns. HC-raidkillan raid learina ja officerina. Samaan aikaan olin töissä kohtuullisen helpoissa hommissa joten taktiikka ym suunnittelun killan osalta hoidin pääosin siellä. Tätä jatkui sen 2 vuotta, kunnes vaimoni synnytti meille kaksoset. Jatkoin pelaamista, mutta lopetin raidaus ym hommat(ne olivat muutenkin jo alkaneet loppua oman kiinnostuksen loppumisen takia). Päätin jatkaa kuitenkin pelaamista PVP:n puolella, koska mitään järkevää muutakaan harrastusta ei ollut ja en ole luonteeltani mikään isä joten paska osui jo alku vaiheessa tuulettimeen pahemman kerran. Noh olen ollut paras isä mitä minusta lähtee ja kuitenkin jatkanut pelaamista ja huomannut itse olevani paljon stressaantuneemipi johtuen pelistä ja sen vaatimista aikatauluista josta tietenkin perhe usein joutuu kärsimään minun ollessa hermostuneempi ja poissooleva. Olen miettinyt jo pitkään pitäisikö lopettaa tällaisten toisten ihmisten aikatauluihin sitovat pelit kokonaan, mutta myönnän että olen kohtuu hyvin koukussa ja ei minulle muutenkaan jää oikein mitään harrastusta. Onko ketää muita saman kokemuksen tai vastaavan omaavia?


    • 1985n

      wowittajan kanssa "eläminen" on henkisesti todella raskasta. Itse en tosiaankaan tiennyt miehen pelaavan wowia, vasta kun hän luokseni muutti. Aluksi pelaaminen oli niin vähäistä että pidin tosiaan pelaamista harmittomana harrastuksena. Vuoden aikana pelaaminen kuitenkin vain kokoajan lisääntyi ja pelaamisesta tuli jo sen verran riitaa, velvollisuuksien ja suhteen laiminlyömistä, että ollaan meinattu heittää hanskat tiskiin lopullisesti.. mies kuitenkin viikon erossa olon jälkeen halusi takaisin (muka ymmärsi pelaavansa liikaa) ja lupasi vähentää pelaamista. Ja minä tosiaan uskoin niin, turhaan. Hänelle pelaaminen on riippuvuus, ei harrastus.

      Olen puntaroinut suhteen hyviä ja huonoja puolia, enkä tosiaan tiedä mitä teen. Harmittaa että peli pilaa muuten aivan ihanan ihmisen. Lapsia meillä ei ole, joskin tulevaisuudessa haluan lapsen/lapsia, kuten hänkin.. mutta ilmeisesti teemme lapset ihan eri suhteissa. Mielestäni ihmisen joka haluaa elää virtuaalimaailmassaan, pitäisi olla sinkku. En tajua miksi hän edes haluaa olla kanssani, kun se toinen maailma on niin paljon tärkeämpi. Ihmistä kun ei kuitenkaan voi muuttaa kuin hän itse. Ja juu, täällä on kyllä tarjottu vaikka minkälaisia vaihtoehtoja, mikään ei vaan vedä vertoja pelaamiselle.

      Itse en ennen tätä suhdetta ollut edes voinut kuvitella kyseistä ongelmaa olevan parisuhteissa. Tai sitten ehkä joskus olin kuullut, mutta olin vähätellyt asiaa. Enää en vähättele! Avatkaa peliriippuvaiset silmänne, varmasti näette ettei asiat ole ihan niinkuin niiden pitäisi olla, tärkeysjärjestyksessä.

      • diablo3

        Wow on helvetin koukuttava peli, itse sitä pelanneena. Tässä vinkkejä ja neuvoja mitä voitte asialle tehdä:
        1. Lyö sitä turpaan kun se sanoo että kohta sulkee koneen.
        2. Irroita netti ja kaikki muut helvetit.
        3. Älä anna sen ostaa lisää peliaikaa. Wow maksaa 10€ kuukausi.
        4. Poista sen WoW -tunnukset, ja sano että teit sen hänen parhaaksesi. Jos hän suuttuu poistu kotoa viikoksi.
        5. Heitä koneenne helvettiin. Maksa laskusi pankissa. Tai laita koneeseen salasana.
        6. Mene parisuhdeneuvojalle.
        7. Kerro sille mihin sen pelaaminen johtaa. Käytä Hitler -tyyppistä äänenpainostusta.
        8. Kiusaa sitä aina kun se pelaa, esim. vedä tietokonetuoli alta pois, tai ota nettikaapeli aina sekunniksi pariksi pois välillä. Pian se ei enää jaksa pelata!
        9. Anna sille 5h peliaikaa per viikko, sano hänelle että se riittää. Käske hänen käyttää loppu aika lastensa kanssa.
        10. Älä harrasta sen kanssa aikuisten juttuja ellei se vähennä pelaamista.
        11. Hauku sitä nörtiksi ja koita huonontaa sen itsetuntoa jotta se ei enää kykene pelaamaan ylpeänä.
        12. Kerro sen työkavereille että se pelaa WoW:ia ja solmikaa liitto.
        13. Nämä tiedot ovat faktoja, ja varmasti toimivia.


    • huoh...

      moi..

      täällä sama ongelma niin wowin ja knight onlinen kanssa.. ukko saattaa pelata jopa melkee 10 tuntia sitä jos en sitä pakota lopettamaan.. plus sillä on myös harrastus jossa menee kauheesti aikaa varsinkin kesällä.. meille tulossa ensimmäinen vauva ja mietin sitä että mitenhän ukko osaa vähentää tai lopettaa pelaamista.. ollaan oltu yli 4 vuotta yhessä ja sitä oon saanu alusta asti katella.. että meinaa nuo hermot jo mennä koska saa joka päivä sanoo aina samaa siitä pelaamisesta..

    • 14 vee

      Oon tollaisen 'isän' lapsi joka pelaa WoWin kaltasta MMoRPG pelii 10h per päivä eikä mua haittaa paskaakaa. Nautin kun näen iskän onnellisena ja jos sulla mies pelaa vaan joku muutama tuntii nii olisit onnelline itekki. En vaadi iskältä aikaa päivässä kuin tunnin tai sitä rataa. Joskus väännän itekki Ultima Onlinee tunnin tai pari ja sitä ois kyl mahtava pelata vanhempienki kaa. Etkö sä nauti ite yhtään siitä ku näet miehesi iloisena? Eiköhän lapsestasiki tuu jotakin kuha vaa annat henkistä kasvatusta sille. Ei se saa traumoja vaastaavista isistä. Mulle vanhemmat puhuu aina saunassa monenmoista mikä saa mut asennoitumaan 'järkevästi' asioihin. Jos sä tunnut jäävän yksin niin koita liittyä miehes kanssa siihe peliin, sillä olen aika varma että itsekin tulet pitämään siitä, ja koska olet kerran niin järkevä pelien suhteen niin osanet pitää sen myös hyvissä rajoissa suhteutettuna oikeaan elämään ja lapseesi.(En tiedä lähetänkö tätä viestiä enää edes sulle ku tosta sun merkinnästäs on aikaa 6 vuotta. Tiedäkin että olen 14 vuotias ja vauvasta lähtien on isukki ollu koneel.) Eiköhän loppujen lopuksi kaikki mee perheissä ku perheissä parhain päin jos jommallakummalla on aivot päässä. jos ei löydy aivoi niin erotkaa ja etsikää puoliso joka sellaiset omaa.

      • Daniel8

        Ai niin, ja lisäksi noista kommenteista että tietokoneella pelaaminen olisi lapsellista tai vastaavaa. Eikö ihminen saa elää omaa 'leikkimaailmaa' jota leikki tyyliin 20 vuotta sitten? mitä pahaa on siinä että päästää mielikuvituksensa valloilleen? Eihän sitä oo pakko kaikille huudella että meikä vetelee fantasiamaailmoissa päivät pitkät, mutta luulis sen olevan enemmänki HYVÄ asia että elättää mielikuvitustaan. Ihmisistä tulee apaattisia ja tylsiä jos loppuu mielikuvitus. 'Reality is only for those who lacks of imagination' tai jotai toho suuntaa. Aivan varmasti siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Peli jota itse joskus pelailen eli tämä 'ultima online' perustuu juuri siihen että osaa olla kekseliäs ja kuvitella itse tapahtumia joita siinä tapahtuu. Vaikken opiskele erityisemmni tai keskity kouluun niin kummosemmin nii on mulla keskiarvo yli 9. Mulla ainaki iskä hoitaa velvollisuutensa ja työnsä. Työllähän se perheemme elättää. Täytyy miehen antaa tehdä mitä haluaa ja niin itsekin saat tehdä mitä haluat. Voitko väittää ettei hän _KOSKAAN_ tee mitään eteesi tai iloksesi? voitko väittää että hänestä on enemmän riesaa jos hän pysyy hiljaa koneen äärellä ja työskentelee leipäsi & leipänsä eteen? jos ajattelet että tuossa toi paskiane vaa mähöää nii onko ihmekkää jos negatiiviseks käy mielialaki? Siinä tapauksessa jos miehestä ei ole ei niin MITÄÄN hyötyä ja se vain syö ruuat pöydästäs nii mikäs siinä. Jätä silloin. Tarvitteeko kuitenkaa jättää Jos se vähänvälii iloitsee kanssasi ja tienaa enemmän kuin kuluttaa rahaa? Henkisii voimii menee siin ku kattelet sitä tuskissas ja voihkit itekses että miksi näin kävi kuin että jos paneutuis omiin harrastuksiisi ja tervehtisit miestäsi kuin veroistasi iloisena. Anna hänen itse kokata ruokansa tai sitten kokkaatte vuorotellen. jos mies ei kokkaa vuoroansa niin kokkaa sinä vain itsellesi ja lapsillesi siinä vaiheessa. Älä tee miehestä taakkaa vaan kumppani jonka kanssa asua saman katon alla. Tiedän itseni mietteliääksi pojaksi ja toivon että tekin katsoisitte asiaa vielä useammilta kanteilta. vastaavanlainen pessimisten asenne sokaisee ihmisiä siinä missä rakkaus ja vihakin.(rakkaudesta sokaistumisen sain kokee pari vuotta sitte) asioilla on tapana järjestyä ja eiköhän noihinkin asioihin aina joku ratkaisu liity. Jotkut kertoo miten mies pakenee salaa huoneeseensa pelaamaa sillo ku on vieraita tai vastaavaa: Noh.. Miksi ette laita tietokonetta sinne missä kaikki oleskelevat? Mun iskän kone on olohuoneessa ja näen iskän jatkuvasti. Voin rupatella sen kanssa milloin lystään ja eiköhän teidänkin miehenne suostu EDES siihen. se on aika helppo kääntyy hetkeksi koneen ääreltä vaihtamaan sana tai pari kunhan sitä pelaamista saa jatkaa. On vaikeata saada joskus peliä kiinni mutta helppoa puhua samalla kun pelaa. Asennoituminen on tässäkin asiassa tärkeää. sellaisen miehen kanssa ei pidä mennä asumaan joka EI käy töissä EIkä hanki rahaa mitään kautta. Sellainen on LOINEN. Minun iskä EI ole loinen. Miksi ihminen ei saa korvata suurinta osaa huveistansa koneella oleskeluun? Jos joku nauttii enemmän siitä että saa olla tunnin kaksi koneella kuin lukea kirjaa tunnin tai kaksi, niin onko se pahasta? Jos ihminen mielummin töllää koneen ruutuu tunnin kaksi kuin tv:n ruutuu, niin onko se pahasta? Jos ihminen vaihtaa muuten tuhlatun aikansa koneella tuhlaamiseen niin mikä on ero? No se että se yksi ja ainoa asia korostuu liikaa ja aiheuttaa depressiota laheisille koska he näkevät sen addictiona. Jos ihminen on riippuvainen elämästä nauttimiseen niin mitä pahaa siinä on? Parempi on antaa lapsen kasvaa nörtti-isan kanssa kuin ilman isää lainkaan. Se on eri asia se jos isä on väkivaltane alkoholisti tai narkkari tai muu vastaava. Ainaki on jokin isää muistuttava hahmo elämässä.



        PITÄKÄÄ HUOLI ETTÄ MIES EI KÄY LOISEKSI

        KATSOKAA ASIOITA POSITIIVISELTA KANNALTA

        NOUSKAA ITSESÄÄLIN AHJOSTA

        NAUTTIKAA ELÄMÄSTÄNNE


    • PELISELOSTUS

      TE VANHEMMAT JOTKA HALUATTE TIETÄÄ MILLAINEN VOI TIETOKONEPELI OLLA:


      Selitän _pitkäselitteisesti_ millainen peli muunmuassa 'Ultima Online' on teille joita kiinnostaa tietää millainen joku peli voi olla.
      (pitäkää mielessä etten ole mikään ammattilainen näissä asioissa ja ikää löytyy vasta 14 vuotta)

      Ultima online on peli, joka aloitetaan sillä että käyttäjätilit luodaan pelille. peliä valvoo sen tekijät ja ylläpitäjät joita kutsutaan Game Mastereiksi (GeeÄmm) Kunhan tilisi on valmistunut voit ladata pelin ja ja alkaa pelata sitä. Peliä aloittaessa sinun täytyy itse valita minkäläisen virtuaali-ihmisen tahdot peliin tehdä.
      onko hän mies vai nainen?
      kaunis/ruma, Vanha/nuori jne... jne... Hahmollesi tulee keksiä luonteet ja kaikki muutkin piirteet sisältäen kuvauksen hahmostasi ( 'Tummanruskeat hiusket ulottuvat naista aina rinnoille saakka ja kasvoista korostuu sirot piirteet...') Joissain tapauksissa voi olla mielikuvitushahmo kuten puolituinen tai sheidi tai mitä ikinä niitä onkaan keksitty. Tehtyäsi hahmon olet valmis pelaamaan. Ennen pelaamista on kuitenki luettava kaikki peliin sisältyvät säännöt. Eri 'shardeissa'/'servereissä' (erilaisten ihmisporukoiden ylläpitämiä yhteisöjä ja pelimaailmoja) Saattaa olla omanlaiset säännöt. Shardissa jossa itse pelaan eli Northernwindsissä(suomalainen shardi) kuuluu sääntöihin että hahmo ja pelaaja ovat eri asia eikä pelimaailman ulkopuolisia asioita saa millään tavoin tuoda esille pelissä. Eli ihmisen täytyy itse KUVITELLA olevansa se hahmo jolla pelaa eikä hahmo siis tiedä todellisesta maailmasta mitään. tietää vain sen maailman missä on ja missä elää. Siispä pelaaja pääsee aivan erilaiseen ulottuvuuteen missä omalla kovalla elämällä ei ole mitään väliä. Pelistä irroittautumista hankaloittaa se että et saa poistua koneeltasi hetkeksikään sillä jos poistut koneeltasi niin hahmosi jää seisomaan paikalleen siihen maailmaan. Sama kuin oikeassa elämässä joku vain yht'äkkiä kopsahtais maahan kuin kivi. Eihän ole luonnollista? poistuminen tapahtuu sillä menet jonnekkin ja hahmosi alkaa 'nukkumaan' jolloin kirjaudut ulos ja hahmosi jää uneksimaan. Vaikeus onkin siinä että jos olet muiden pelaajien kanssa keskutelulla ja pitää mennä syömään niin se on hankala sanoa toiselle 'Sori painun nyt pehkuihin kesken tämän seikkailun ja rupatteluhetken'. Jatkuu seuraavassa viestissä.

      • ULTIMA ONLINE 2

        Jokatapauksessa. maailma northernwidnsilla on täysin muokattavissa. Voit perustaa oman uskonlahjon, voit mennä naimisiin toisen pelaajan kanssa pelin sisäisesti hahmollasi, voit tappaa muita, olla pelätty murhaaja, urhea ja kunnioitettu ritari tai tavallinen maajussi. Hahmosi voi suorittaa pelin sisällä 'emoteja' esimerkiski heilauttaa kättään jos kirjoittaa hahmollaan vaikkapa *niiskauttaa nenää ja pyyhkaisee hiukset pois silmien edestä*. Silloin toinen pelaaja tietää mitä teet siinä ja se auttaa eläytymään maailmaan. kaikki puheet tapahtuu kirjoittamalla ja kaikki tekemiset. Maailmaa syventää entisestää se että nämä Pelinvalvojat eli GM:ät saattavat tekojesi mukaisesti muokata sitä maailmaa. Jos kirjoitat hahmollesi että *rikkoo ruukun pöydältä* niin eihän peli voi sitä ymmärtää mitenkää mutta jos kyseinen GM näkee sen hän saattaa lisätä sirpaleita allesi ja kadottaa edessäsi olevan ruukun, aivan kuin olisit rikkonut sen. mielikuvitus saa jatkuvasti työskennellä pelatessassi koska maailma on piirretty siihen tapaan ettei asioita näe omin silmin kovin tarkasti. Siksi on tärkeää luoda kuvaus hahmollesi. kertoa miltä hän näyttää. Koska pelin karkea kuva ei riitä selostamaan sitä eikä kuvaa voi itse muuttaa kummosemmin. Maailma jossa ollaan on TÄYSIN erilainen oikeaan maailmaan verrattuna. Sen mantereet eivät muistuta mitenkään nykymaailmaa ja aikakin sijoittuu tuhat vuotta menneisyyteen. Aikaan joka kuviteltiin olevan vapaa ja johon on helpointa keksiä fiktiota. maailma on täynnä erilaisia rotuja joiden kanssa liittoutua ja joita vastaan taistella. Mahdollisuutta kokea erilaisia sensaatioita ja kuvitelmien mukana mielihyvää. Tässä maailmassa on kaikki samat tunnetilat esille tuotavina kuin oikeassakin elämässä. Jos pystyt kuvittelemaan että hyppäät ajassa taaksepäin ja ihan toiseen ulottuvuuteen omana itsenäsi niin sitten se onnistuu myös tässäkin pelissä. peli sisältää seksikohtauksia jos sellaisen haluat itse järjestää. ikärajaa ei ole luokiteltu muuten kuin että on oltava henkisesti 18. Järkeä pääkoppaan eikä traumoja saada. Nämä GM:ät voivat käydä tutuiksikin tälläisessa maailmassa jossa he paljon on pelaajien kanssa tekemisissä. he osaavat pitää huolen ettei liian nuoret pääse pelaamaan peliä toisin kuin useissa muissa peleissä. Northernwindsillä valvotaan rajusti. Jos sääntöjä rikotaan, niin pelaaja voidaan 'bannata' eli tilisi jäädytetään etkä enää pääse pelaamaan Northernwindsillä joko muutamaan viikkoon tai sitten et koskaan.

        Eli kyseinen peli tarjoaa mahdollisuuden hypätä toiseen ulottuvuuteen ja olemassaolon tasolle jossa PITÄÄ jättää maalliset murheet sikseen. Jos kerran siitä maailmasta nauttii niin miksi ei elämäänsä saa sielläkin viettää? Täytyyhän toki järkeä päässä olla sen verran että pitäää itsestään huolta oikeassakin elämässä.


    • isonen65

      Suomea myydään - Eliitti valehtelee ja kansa kärsii
      http://losportalos.blogspot.com/2011/09/suomea-myydaan-eliitti-valehtelee-ja.html

      Oi maamme... huonosti menee, mutta menköön!
      http://losportalos.blogspot.com/2011/09/oi-maamme-huonosti-menee-mutta-menkoon.html

      Tarvitset fyysistä (kulta/hopea) selvitäksesi tulevasta
      http://losportalos.blogspot.com/2011/09/tarvitset-fyysista-kultahopea.html

      Synkkiä talousuutisia - Taas!
      http://losportalos.blogspot.com/2011/09/synkkia-talousuutisia-taas.html

      Euro-valuutan loppu oven takana - suojaudu nyt hopealla!
      http://losportalos.blogspot.com/2011/09/euro-valuutan-loppu-on-oven-takana.html

      Loistava ilmainen kirja tietoisuudesta, taloudesta ja henkisyydestä:
      http://www.scribd.com/doc/61830837/Tietoisuuden-Laajentuminen-Tahtilapsen-Perspektiivi

      Bloggaamalla voit todellakin vaikuttaa siihen miltä kollektiivinen tietoisuus näyttää ja vaikuttaa. Se on suorassa suhteessa maailmalla tapahtuviin asioihin, joista webbot toimii hyvänä esimerkkinä.

      Asiaa taloudesta, arvometalleista ja uuden ajan tietoisuudesta aina maailmaa hallitsevaan eliittiin asti. http://losportalos.blogspot.com

    • Irmeli Kirveli

      Olisiko Ilonan kannattanut ehkä tutustua vähän paremmin mieheensä? Valitettavasti elämme nyt sellaista aikaa jossa koko ajan tuputetaan uusia tietokoneita, tietokonepelejä, kännyköitä, telkkareita ym turhaa viihde-elektroniikkaa. Ennen pärjättiin paljon vähemmällä ja tyydyttiin vähempään. Nykyisin pikkulapsetkin opetetaan suoraan tietokoneen ääreen ja ihmekkös tuo, kun nykyajan ihmiset ovat sitten niin kädettömiä ja avuttomia.

      Sori sisko, olet valinnut mieheksesi ja lapsesi isäksi keskenkasvuisen pikkupojan. Sinä ansaitset oikean tosimiehen joka hakkaa halkoja - ei pelikonetta.

      • Neve Lake

        Voe että.. Pakko sanoa sananen kyllä nyt.. Minä en ole pelaamista vastaan, pelatkoon kuinka paljon tahansa lystää. Mutta en voi sietää ettei huomioi muita samassa taloudessa/suhteessa olevia, tai edes itsestään, eli räikeästi laiminlyö kaiken. En siedä sitäkään, että valehdellaan päin naamaa/kaunistellaan totuutta. Ne asiat ovat hänen ongelmia; itsensä hän valehtelee syvemmälle suohon! Sinänsä se ja sama mitä tekee vapaa-ajallaan, mitä sitä rajottamaan, jos kerran viihtyy itsensä kanssa niin, että pakenee omia tunteitaan/ahdistustaan. Sehän vaan todistaa sen, että ensinnäkin todellisuuden taju on tiessään, henkilö elää vain itselleen, ja omille tarpeilleen, ja odottakaapas vain, niin pian astuvat alkoholi ja väkivaltaisuus kuvaan ja sen jälkeen tulevat työpaikan menetys, (ellei ole mennyt jo), taloudellinen ahdinko, velkakierre, jne, kun ei osata enää muuta ajatellakaan kun peli tosiasiassa vie! Pahinta tossa vaan on se että kun henkilö ei näe itse että se peli vie miestä/naista, ja hän on se joka vikisee, hän satuttaa kaikkia läheisiään, ja itsekin kärsii, sitä itse tajuamatta. Sosiaaliset suhteet lopahtavat, kukaan ei jaksa aina kuunnella samaa kaavaa. Ja kaikki tekemiset ja ajatukset kulkevat kaavalla niin, että peli ensin, sitten vasta muut asiat! Silloin on todellakin tosi kyseessä, ja voin sanoa, että helppoa paluuta ei ole!

        Itselle kävi niin, että miehen oman ajan käytöstä (ylettömän pelaamisen takia) tulleiden jatkuvien riitojen takia minä olin se joka oli hänen mielestään syyllinen, mutta vain sen takia, ettei mies saanutkaan pelata! Minä en sitä rajottanut, minä mainitsin voisiko hän auttaa kotitöissä, ja hän kirjaimellisesti kilahti, koska hänen ei tarvitse -hänen sanojensa mukaan- tehdä kotona mitään kotityötä kun hänellä on palkkatyö ja että jos hän kotona tekee mitään muuta, niin se on hänen omasta ajasta pois. Ja hän ei todellakaan huolehtinut itsestään, saattoi olla viikkotolkulla käymättä suihkussa! Eli; puolisolle kuului hänen omien sanojensa mukaan vain palkkatyö, muttei perheen elatusta (käsittää myös kotityöt), ja oma-aika. Siis viis siitä miten väsynyt toinen oli omista palkkatöistä, jne, mutta miehelle kuului aina poikkeuksetta se oma-aika. Muille ei. Sen jälkeen lakkasin välittämästä hänestä, ja aloin tekemään henkistä eroa, joka kesti yli 4 vuotta.

        Tänä päivänä olen onnellinen siitä, että ystävieni tukemana olen päässyt jaloilleni velkahelvetistä jossa elin, ja toisaalta elän vieläkin. En silloin aiemmin tiennyt, tai tajunnut että kyseessä on todella vakava peliriippuvuus, mutta nyt todellakin tiedän. Samanlaiseen kumppaniin en halua enää koskaan tutustua, en. Tuossa suhteessa oli liikaa valehtelua, salailua, syyttelyä, vaatimuksia, jne.

        En kuitenkaan sano, että mä olisin mitenkään täydellinen, mutta mä ja lapset oltiin ne jotka otti päivästä päivään sekä henkisesti että fyysisesti vastaan miehen oikut ja vieroitusoireet. Eli.. Älkää turhaan jääkö oottamaan muutosta, sitä ei ikinä tule jos ihminen ei näe että pitää muuttaa jotakin, kuten ko riippuvuus. Ihminen osaa olla sokea, mutta sen verran pitää olla itse itsekäs tossa tilanteessa, että tajuaa nopeasti, että alamäkeä ei voi välttää jäämällä oottamaan, jos se toinen on sokea addiktiolleen tai ei tahdokaan muutosta. Silloin on parempi pakata omat kamat ja poistua, jos esim. keskustelua ei saa aikaseks, tai siitä ei ole mitään hyötyä, tai että toinen kieltää jatkuvasti ongelman olemassaolon, tai sitten sekin, että puoliso alkaa pysyttelemään esim. kavereillaan ja sillä tavalla valehtelee että oli "pitkä työpäivä". Veikkaan ettei hän enää siinä vaiheessa enää edes perään soita jos koti on tyhjä kun hän saapuu kotiin - silloin hänelle aukeaa hänen mielestään täydellinen pelirauha..


    • Lopen uupunut

      Ollaan 22v pariskunta. Meillä kans mies alotti hullun tietokonepelien pelaamisen 4 vuotta sitten. Olen siitä asti odottanut että jonkun sortin muutos vois tulla. Mies on perheestä jossa lapset on ostettu kaikki nintendoista uusiin autoihin asti ja vieläkin miehen isä ostaa aivan kaiken ja maksaa myös puhelinlaskut ja kaikki vakuutukset. Anyways mies aloittaa aamulla ja lopettaa yöllä, hän nukkuu noin 5 tuntia ja tekee kotityöt (ne jotka pyydän) ja juoksee taas koneelle, kaikki roolipelit kiinostavat ja ei ole pelejä mitä hän ei olisi pelannut. Meillä on yhteinen lapsi (5kk). Vauvan hoitaa kun olen hetken aikaa poissa. Mies ei käy töissä ja haaveilee pelintestaajan urasta jota tuskin koskaan tulee saamaan. Seksiä meillä ei ole kun ehkä kerran kuussa jos sitäkään. Siksi koska miehelläni on erektio häiriö. Pointtihan tässä on se että henkisesti alan olemaan jo niin kypsä! Mitä elämää on pelaaminen? Kiikkustuolissa vanhana ei ole mitä kerrottavaa jälkikasvulle kun ei ehtinyt mitään muuta tekemään kun pelaamaan. Mun miehestä näkee mitä pelaaminen on aiheuttanut näiden vuosien aikana. Lihoamista, ihmisistä eristäytymistä, ei huolehdi enää omasta ulkonäöstään, ei kiinnosta oma terveys, ei kiinnosta edes oma lapsi! Mitään hyvää en pysty luettelemaan ainaisesta pelaamisesta. Elämä siinä ohitse menee ja niin se on, odottamaan ei kannata koskaan jäädä että toinen muuttuisi ja valitettavaa tässä on se että olen itse tajunnut sen vasta lapsemme synnyttyä.

    • Sir.Tiede

      Elkää nöpönassut itkekö. Pelaaminen on parasta vapaa-aikaa.

    • kuhan kysyn

      "Mies on hirveän hyvä isä silloin kun minä en ole paikalla"

      Mistä tiedät, pelaavatko he silloin _yhdessä_ näitä pelejä?

    • ....................

      mun mies pelaa ja raivoo tälläkin hetkellä :(

      • Onko teillä naisilla ihan tosissaan miehiä, jotka PELAAVAT vaikka te keikistelisitte alasti vieressä ja koittaisitte saada niitä panemaan? Vaihtakaa nyt ihmeessä miestä! Ottakaa vaikka mut. Mä jätän mielelläni pelit ja elektroonisen viihteen, jos voin nuuskutella. Mutta jos ei ole nuuskuja, ruokaa, saunaa, olutta tai edes hyvää yhteistä leffaa katottavaksi.. tai mitään kivaa muutenkaan, niin ei ole ihme, jos pelaa. Ei pitäis olla vaikeita asioita. :)


    • Anonyymi

      Minä olen nainen ja rakastan kanssa pelaamista. Onko parempaa, kun teet työpäivän, oot puhunu koko päivän sosiaalisessa hoitotyössä ja pääset kotiin ja illalla vaikka herkkuja ja pelaamista pleikka 4 tai pc äärellä?

      Jos mulla olisi mies, meillä täytyisi olla omat pleikkarit koska tulisi varmaan riitaa, kumpi saa pelata 😁

      Harrastus siinä missä muukin. Ymmärrän kyllä, jos oikeesti päiväkaupalla pelaa, mutta onko pari tuntia päivässä paha? Saman ajan voisi olla kuppiloissa pyörimässä kavereiden kanssa, urheilemassa tai muissa harrastuksissa. Pelaaminen on harrastus. Hyvä harrastus onkin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe