kielessä hammasrivistön reuna

annikkitähti

mua vaiva hirveästi tällänen tyhmältä varmaan monesta kuulostava asia.mun kieleni reuna on epätasainen.eli se on ollut pitkän aikaa sellanen sanotaanko sitä sitten piparkakku kieleksi.eli hampaat on aivan kuin hanganneet kielen reunan sellaseksi että siinä näkyy hampaiden muoto.onko jollain muullakin vai olenko sairastunut?kiitti paljon teille.hyvää syksyä... ...

10

21034

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roux

mikäli nyt ymmärsin oikein, niin kielesi näyttää samalta kuin omani juuri kielilävistyksen laitettuani = Kieli turposi niin paljon että hampaat jättivät siihen painaumajäljet.
      en usko että olet sairastunut, kenties kielesti on vain ollut turvoksissa jostain syystä ?

• meikpiis75

Poskeen tai kieleen pureminen on aika yleistä. Syitä puremajälkiin kielessäsi voi olla useampia.

Olet saattanut ruveta bruksaamaan yöllä -eli narskuttamaan hampaitasi. Tällöin alitajuntasi saattaa estää sinua ja puret unissasi kielesi hampaiden väliin. Onko sinulla kipuja puremalihaksissa varsinkin aamulla? Eli poskien ja leuan alueella, ohimoilla, kaulan sivuilla? Rutiseeko leukanivel liikuteltaessa? Katso peilistä tarkkaan suutasi, kun avaat ja suljet sitä hitaasti: tapahtuuko liike tasaisesti ja suoraan, vai onko siinä heittoja tai hyppäyksiä puoleen tai toiseen? Jos näitä löytyy, kehottaisin käymään hammaslääkärillä tarkistuttamassa onko purentakiskolle tarvetta.

Toinen varteenotettava vaihtoehto on, että puret kieleesi pitääksesi suusi yöllä auki. Eli ylähengitysteiden limakalvoissa saattaa olla jotain häikkää, turvotusta jne. Oletko allerginen/ astmaattinen tai onko sinulla flunssaa? Esimerkiksi nämä voivat aiheuttaa nenän kautta hengittämisen vaikeutumista ja silloin yöllä nukkuu helposti suu auki. Jos se ei tunnu pysyvän itsestään auki, keksii kroppa siihen hyvän keinon: poski tai kieli hampaiden väliin. Osa meistä on pysyvästi suuhengittäjiä ylähengitysteiden ahtauden vuoksi ja nukkuu usein kieli hampaiden välissä. Tämä ei valitettavasti ole hyväksi hampaille, ne kun pääsevät kuivumaan ja karioituvat helpommin. Lisäksi suuhengitys altistaa ientulehdukselle.

• äitimuori

Mielenkiintoisia kerroit Meikpiis75 suun asennosta yöllä. En ole koskaan tiennyt että ihmisten kuuluu nukkua suu kiinni. Aivan ihmeellistä. Kuinka joku siihen edes pystyy.

Minä olen aina nukkunut suu ammollaan. Päivällä pidän suutani välillä kiinni koska "ihmisten ilmoilla" niin kuulunee tehdä. Ei kovin hyvää asentoa hampaille vastakkain tai lähekkäin löydy, mutta jotenkuten se sujuu.

Sitten kun tulee yö niin minun NAAMANI ON LOMALLA ja suu saa olla yön auki. Eikä mitään kieliä välissä. Aamulla olo on hyvä ja jaksan taas pitää suutani päivän "asennossa". Henki minulla ei koskaan ole kulkenut kovin hyvin nenän kautta.

Hammaslääkärini epäilee että olen yönarskuttaja mutta mielestäni hampaitteni kuluminen saattaa johtua siitä että päivisin puristan hampaita yhteen, välillä lujaakin jos keskityn johonkin tai olen hermostunut. Tapakin se on. Olen opetellut pitämään suutani kiinni. Lapsena sain huomautteluja toisilta lapsilta suun auki pitämisestä. Olen ottanut opikseni.

Mitään vaivoja leuoissa, hampaissa, niskassa minulla ei koskaan ole ollut eikä päänsärkyäkään kuin joskus kesällä ennen ukkosen ilmaa. Vaikka olen kohta viiskymppinen ei minulla ole koskaan ollut niskakipuja. Hampaani on kyllä melko arat kaikelle ronkkimiselle, siis hammaslääkärin tekemälle.

Kiitos mielenkiintoisista kommenteista.

• äitimuori
        äitimuori kirjoitti:

Mielenkiintoisia kerroit Meikpiis75 suun asennosta yöllä. En ole koskaan tiennyt että ihmisten kuuluu nukkua suu kiinni. Aivan ihmeellistä. Kuinka joku siihen edes pystyy.

Minä olen aina nukkunut suu ammollaan. Päivällä pidän suutani välillä kiinni koska "ihmisten ilmoilla" niin kuulunee tehdä. Ei kovin hyvää asentoa hampaille vastakkain tai lähekkäin löydy, mutta jotenkuten se sujuu.

Sitten kun tulee yö niin minun NAAMANI ON LOMALLA ja suu saa olla yön auki. Eikä mitään kieliä välissä. Aamulla olo on hyvä ja jaksan taas pitää suutani päivän "asennossa". Henki minulla ei koskaan ole kulkenut kovin hyvin nenän kautta.

Hammaslääkärini epäilee että olen yönarskuttaja mutta mielestäni hampaitteni kuluminen saattaa johtua siitä että päivisin puristan hampaita yhteen, välillä lujaakin jos keskityn johonkin tai olen hermostunut. Tapakin se on. Olen opetellut pitämään suutani kiinni. Lapsena sain huomautteluja toisilta lapsilta suun auki pitämisestä. Olen ottanut opikseni.

Mitään vaivoja leuoissa, hampaissa, niskassa minulla ei koskaan ole ollut eikä päänsärkyäkään kuin joskus kesällä ennen ukkosen ilmaa. Vaikka olen kohta viiskymppinen ei minulla ole koskaan ollut niskakipuja. Hampaani on kyllä melko arat kaikelle ronkkimiselle, siis hammaslääkärin tekemälle.

Kiitos mielenkiintoisista kommenteista.

Lisäilen vähän edelliseen stooriini. Hammaslääkärini ennusti minulle tulevaisuuteen ongelmia hampaiston takia (purenta vähän vinksinvonksin, kulumia). Hän suositteli yörautojen käyttöä. Itse oletan että kulumajäljet johtuu päivistä, ei öistä. Mietin vaan että olisiko viisasta kuitenkin tehdä asialle jotakin vaikka minulla mitään oireita, vaivoja ei olekkaan. Mitä mieltä olet?

• meikpiis75
        äitimuori kirjoitti:

Lisäilen vähän edelliseen stooriini. Hammaslääkärini ennusti minulle tulevaisuuteen ongelmia hampaiston takia (purenta vähän vinksinvonksin, kulumia). Hän suositteli yörautojen käyttöä. Itse oletan että kulumajäljet johtuu päivistä, ei öistä. Mietin vaan että olisiko viisasta kuitenkin tehdä asialle jotakin vaikka minulla mitään oireita, vaivoja ei olekkaan. Mitä mieltä olet?

Kulumajäljet eivät tule pelkästä hampaiden yhteenpuremisesta, niihin vaaditaan hinkkaava liike. Oletan hammaslääkärin suositelleen sinulle yöllä pidettävää purentakiskoa, tuskin yörautoja. Oikomistarpeesta ei liene ollut puhetta. Jos purenta on sekaisin ja hampaissa kulumia, olet todellakin melko luultavasti narskuttaja ja kisko olisi tarpeen. Se suojaa hampaitasi, muuten kaluat ne loppuun tai ainakin hajalle. Sinuna minä hankkisin kiskon. Aiheesta löytyy lisää tietoa aiemmista viesteistä.

• näin on

Meikpiis on oikeassa. Kielen piparkakkureunaisuus merkitsee yleensä sitä, että kieltä painetaan hampaita vasten eli on joko tiedostettua tai tiedostamatonta lihasten liika-aktiviteettia ja jännitystä.
        Suuhengitys ei ole hyväksi. Paitsi että suu kuivuu niin suuhengitys (=suun aukipitäminen) altistaa purentavirheille kasvuiässä. Tyypillisesti suuhengittäjillä on pitkänomaiset kasvot ja pieni alaspäin kiertynyt (profiilista katsoen) alaleuka. Tämän "vaikeusaste" luonnollisesti vaihtelee suuresti, ja myös lukuisat muut seikat vaikuttavat, mutta on yksi syy, miksi lapsilta leikataan kitarisoja (tukkii ylähengitysteitä).
        Yöllä syljeneritys on olematonta muutenkin, mutta suu auki nukkuvat kokevat suun kuivumisen erityisen ikäväksi ja voivat jopa heräillä juomaan monta kertää yössä.

• homma

mulle on kerrottu että se pipari kieli voi tulla vatsa ongelmista (liikahappoisuus jne.) tai vitamiinien puutostilasta.

• Piparikieli

Minulla on alaetuhampaat aivan vinksin vonksin. Kielihän on usein hampaita vasten ja on sen vuoksi muotoutunut vuosien saatossa "kulmikkaaksi". Eipä asialle voi mitään eikä sitä kannata sen enempää murehtia.

• kielimies

Kiinalaisen lääketieteen mukaan PERNAN Qin, energian, heikkous aiheuttaa "hampaanjäljet" kielen reunoihin.

• Minäpä

Voiko johtua stressistä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1553
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      894
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe