Merkonomien työttömyyskassa INFO!!

Pete

Metro-lehdessä näin, että muillakin on ollut vastaavia kokemuksia. Siksi halusin vielä tuoda oman tapauksen esille. Seuraava ote sivuilta jota päivitin aikaisemmin. Kannattaa olla varuilla em. liiton kanssa.

TIETOA MERKONOMIEN TYÖTTÖMYYSKASSASTA

Tällä sivulla haluan kertoa tilanteesta johon ajauduin siitä syystä, että kuulun Merkonomien työttömyyskassaan. Tämä sivu on myös muistutus siitä, että kannattaa jo työsuhteessa ollessaan varmistaa omasta liitosta päivärahahakemusten käsittelyaikojen pituus ja varmistua, että liiton asiakaspalveluhenkilöstö on ammattitaitoista ja joustavaa. Kun työttömyys kohtaa yllättäen, niin silloin tarvitaan pikaisesti taloudellista tukea - ei turhia selityksiä ja nuivaa suhtautumista omaa asiaa kohtaan.

Pääsyy tämän sivun tekemiseen on se, että edellä kuvattujen asioiden hoitamismalli ja siitä kassanjäsenelle aiheutuva katastrofi on Merkonomien työttömyyskassaa edustavien henkilöiden mielestä hyväksyttävää ja täysin kohtuullista. He eivät näe toiminnassaan mitään puutteita tai kehittämisen varaa. Tämä on pöyristyttävää välinpitämättömyyttä asiakkaitaan kohtaan. Tilanne on kaikkien kassanjäsenten kannalta sama työttömyyden osuessa omalle kohdalle.

Itse elin siinä harhaluulossa, että työttömyyden joskus kohdatessa olisin paremmin valmistautunut ja toimintakykyinen, koska kuulun työttömyyskassaan, ja sen vuoksi oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Selviäsin siis laskuistani ja lainoista edes jotenkuten. Tämä oli virhe - joskin varmasti aika yleinen käsitys. Nyt olen ollut (1.3.2005) lähes kaksi kuukautta työttömänä, enkä ole saanut mitään korvauksia tai edes päivämäärää milloin ensimmäinen korvauserä maksetaan. Todennäköisesti siihen kuluu vielä ainakin kaksi viikkoa.

Kerron aluksi tapaukseni lopputuloksen. Useat laskuni ovat jo ulosotossa/perintätoimistolla. Jouduin myymään kiireellä auton ja näin ollen myyntihinta ei varmasti ollut paras mahdollinen. Allekirjoitan parin viikon päästä työsopimuksen ja aloitan työn uudessa paikassa. Käytännössä siis olen hyvin lähellä menettää luottotietoni ja autosta jouduin luopumaan vain kahden kuukauden takia. Vain sen vuoksi, että Merkonomien työttömyyskassa ei ole saanut käsiteltyä päivärahahakemustani kohtuullisessa ajassa.

MIKSI NÄIN KÄVI?

Merkonomien työttömyyskassan päivärahakemusten käsittelyaika on todellisuudessa ainakin kaksi kuukautta. Liiton oma arvio on kuukausi, mutta mitään takuuta päätöksentekonopeudesta ja aikatalusta ei ole. Lisäksi ensimmäisen hakemuksen voi lähettää liittoon vasta kahden viikon työttömyyden jälkeen. Käytännössä ensimmäisen korvauserän maksamiseen voi kulua yli kaksi kuukautta. Tämä on pitkä aika ilman tuloja, eikä kaikkien tahojen kanssa voida sopia maksujärjestelyistä näin pitkältä ajalta. Maksujärjestelyistä sopimista haittaa myös se, että mitään eksaktia korvaustenmaksupäivämäärää on mahdotonta saada.

Jouduin työttömäksi tammikuun alussa 2005, mutta en vieläkään ole saanut työttömyyspäivärahaa Merkonomien työttömyyskassasta. Päätös oikeudestani päivärahaan on kyllä tehty. Hieman lapsellisilta tuntuvia selityksiä olen saanut usealta toimihenkilöiltä - pääsyy tuntuu kuitenkin olevan kiire. Loppujen lopuksi kysymys on tietenkin resursseista ja tavoista joilla asioita hoidetaan.

Kuten jo alussa mainitsin Merkonomien työttömyyskassa ei näe toiminnassaan mitään vikaa tai parantamisen varaa. Tämä on tullut minulle erittäin selväksi useiden puhelinkeskusteluiden ja sähköpostien jälkeen. Tämänkin vuoksi haluan tuoda tapaukseni julki. Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä ja arvionsa liiton toimintatavoista.

En kehota ketään toimimaan tämän kirjoituksen perusteella. Sen sijaan neuvoisin varaamaan tunnin aikaa asian varmistamiseen ja selvittämiseen omalta kohdalta - varsinkin jos satut olemaan Merkonomien työttömyyskassan jäsen tai olet aikeissa liittyä siihen.

Monet asiat vaikuttavat liiton valintaan ja ehkä suurin yksittäinen seikka on toimiala. Onneksi olemassa on myös toimialasta riippumattomia työttömyyskassoja, joihin voi liittyä usein ns. vanhana jäsenenä.

Päivitän tätä sivua oman tapaukseni edistymisen mukaan. Omia kokemuksiasi voit lähettää alla mainittuun sähköpostiosoitteeseen. Lisään ne luvallasi tälle sivulle omaan osioonsa lähitulevaisuudessa.

6

6140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PAM

Oisko kannattanu sunkin liittyä liittoon eikä työttömyyskassaan? Oisit saanu rahas jo aikoja sitten!

• ei ongelmia

Kuuluin merkonomien työttömyyskassaan vielä 4 vuotta sitten ja silloin minulla ei ollut mitään ongelmia saada rahojani.

Toki aina ensimmäisen hakemuksen käsittely vie hieman pidempään, mutta en minä kauaa odotellut.

Riippuneeko siitä millaiset ovat selvitys paperit olleet ja miten palkkatodistukset on tehty.

Olin tyytyväinen jäsenenä olo aikana. Vaihdoin liittoon ja sen työttömyyskassaan, koska nykysen työni kannalta se oli mielestäni parempivaihtoehto.

Nykyäänhän on niin että myös liittojen alaisiin työttömyyskassoihin voi kuulua jäöseneksi vaikkei kuuluisi itse liittoon. Tallöin jäsen maksu maksetaan kassalle ei liitolle....hyöty on se mikä muissakin kassoissa - työttömyysetuudet. Jäsenmaksu pienempi kuin liiton jäsenmaksu.

• Entinen aktivisti

Nettiin on niin helppo panna erilasta agitaatiota, pelottelua ja propagandaa. Olen saanut merkonomien työttömyyskassasta aina erinomaista palvelua. Ammattiliitosta en.

• Jytyn jäsen

Olipa hyvä, että sain tällaisen tiedon Mrkonomien työttömyyskassasta. Olin aikeissa vaihtaa omasta liitostani Merkonomien työttömyyskassaan, kun kuulin että jäsenmaksu olisi paljon pienempi, kuin nykyisessä liitossani. En vaihda kuitenkaan tämän luettuani. Kiitos.

• minäkin70

Hei

Olis samassa tilanteessa kuin sinä vuoden 2004 alkupuolella. Kaikki tarvittavat paperit oli kassaan toimitettu, mutta päätöksiä ja rahoja ei vain kuulunut, työttömyyteni alkoi tammikuussa ja ensimmäinen maksu tuli huhtikuussa... ja päiväraha väärin määritelty ja myös lomakorvauksen jaksotus ihan tuulesta temmattu.
      Muuttivat päätöksen kyllä sitten haluamani laiseksi kuten itse ilmaisivat, ei kai ollut pokkaa päästää niin surkeita virheitä sisältävää päätöstä muutoksenhakuelimiin.

• Anonyymi

Aloitus v. 2005 - Tässä ei näy päivitystä miten on käynyt jatkossa ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe