Onkohan kenelläkään samanlaisia kokemuksia, tuntemuksia??
Olemme olleet naimisissa 28 vuotta. Lapset ovat kasvaneet aikuisiksi.
Pitäisi alkaa nauttia joulukuussa koittavasta isovanhemmuudesta.
Mutta mikä minulla on? On tyhjä pesä, kun nuorinkin neljästä lapsesta on lähtenyt.
Mies ei ole koskaan kotona, aina töissä.
Olen ihan yksin täällä kotona.
En tunne miestäni kohtaan enää mitään. Rakkaus on kuollut.
Miten se rakkaus elvytetään? Vai eikö mitenkään?
Tällä hetkellä tekisi mieli lähteä omaan elämään, hankkia oma pieni pesä ja aloittaa alusta.
Silti pelottaa yksinäisyys...vapaaehtoinen yksinäisyys.
Olen ajatellut sitäkin, että teen väärin miestäni kohtaan, kun pidän hänet sidoksissa itseeni, vaikka en rakasta. Pitäisikö antaa hänelle mahdollisuus uuteen elämään, jossa hän saisi naiseltaan rakkautta? Olemme kumpikin kuitenkin vasta 48 vuotiaita ja elämää on toivottavasti edessä vielä paljon.
Voi, mitä pitäisi tehdä?
51
3920
Vastaukset
- Kokenut
siitä itsekin ansiotöihin, älä laiskana koikkelehdi. Tyypillistä työnvieroksujille tuollaiset tuntemukset. Sinussa se vika on!
Tiedän, olin just samanlaisen kanssa naimisissa ja kauan.
Kun kaikki on liian hyvin, mies kaikki sinulle passaa, rupeat vain ikävissäsi tyhjää vatvomaan.
Toinen mahdollisuus on erota, mutta sitä tulet loppuikäsi katumaan.
Valinta on sinun.- Annabella
Kiitos kannanotostasi.
Kirjoitin kai huonosti ymmärettävää tekstiä.
Olen nimittäin töissä, olen aina ollut, paitsi
silloin kun lapset olivat pieniä.
On oma ammatti ja on omat tulot. Ei tämä sitä ole mitä luulet. - kokenut myös
äly hoi älä jätä.
- sättääjätär
Annabella kirjoitti:
Kiitos kannanotostasi.
Kirjoitin kai huonosti ymmärettävää tekstiä.
Olen nimittäin töissä, olen aina ollut, paitsi
silloin kun lapset olivat pieniä.
On oma ammatti ja on omat tulot. Ei tämä sitä ole mitä luulet.kannattaisi keskustella miehen kanssa,mitä tehdä,kertoo tuntemuksensa ja mitkä ovat ajatukset,voihan se olla että miehesi miettii samoja asioita juuri myös.En ole mikään parisuhdeneuvoja,mutta järjen käyttö tässäkin tilanteessa on sallittuu.Hyvää syksyn odotusta ja nauti elämästäsi,sillä koskaan ei tiedä......
- ja omia
ystäviä,se sinun olisi pitänyt tehdä jo 30 vuotta sitten!
- Annabella
On minulla omia harrastuksia, omia ystäviä.
Tapaan ystäviäni ja jutellaan, käydään marjassa ja sienessä..
Kyse on vaan siitä, että elämä tuntuu kaikesta
huolimatta tyhjältä.
- kriisiin
Ehkä olis aika alkaan harrastaan jotain jota olet aina halunut, entäs miten olisi yhteisen loman laita. Sanotaan että loma lähentää, toisaalta vois olla hyvä vähän 'päivittää suhdetta' kun olisi pois tavanomaisista ympyröistä.
Titeysti se olisi paras jos saisi kumppaninsa ensin keskustelemaan asiasta ihan kotioloissa. Noinkin pitkää liittoa ei kannata päättää vain hetken ajatuksesta. Joskus voi olla ihan hyvä hakea ammattiapua ensalkuun jos kumppanikin siihen suostuu.- miiiitta
kun olet vielä siinä iässä,että pystyt hankkimaan uuden elämän.
Miehesi on aina työssä joten ei se sinua rakasta vaan on roolinsa vanki.
Miksi tuhlaisit ainoan elämän ainaiseen odottamiseen pettymyksiin ja yksinoloon.
Rohkeutta sisko ja kerro jatkossa miten menee. - Annabella
Luulen kyllä, että tämä vika on minulla "korvien välissä". Oltiin yhteisellä lomallakin kesällä.
Kaikki on vaan vaan niin muuttunut. Ei ole yhdessä mukavaa. On vaan arkista.
Keskustelemaan häntä en saa siitä, miltä ihan oikeasti tuntuu. Olen kyllä yrittänyt. En tiedä uskaltaisinko minäkään ihan rehellisesti sanoa, miltä minusta tuntuu. - Annabella
miiiitta kirjoitti:
kun olet vielä siinä iässä,että pystyt hankkimaan uuden elämän.
Miehesi on aina työssä joten ei se sinua rakasta vaan on roolinsa vanki.
Miksi tuhlaisit ainoan elämän ainaiseen odottamiseen pettymyksiin ja yksinoloon.
Rohkeutta sisko ja kerro jatkossa miten menee.Sinä sanoit sen, mitä minä ajattelen nykyään päivittäin. Haluaisin vielä elää ja tuntea elämän sykkeen. Ja sitä paitsi, miksi ihmeessä sitoisin mieheni itseeni, jos rakkaus on kadonnut. Mutta mistä ihmeestä rohkeus tuollaiseen tekoon? Miten sen voi kertoa lapsille, vaikka he ovatkin jo aikuisia?
- PirreXX
Annabella kirjoitti:
Luulen kyllä, että tämä vika on minulla "korvien välissä". Oltiin yhteisellä lomallakin kesällä.
Keskustelemaan häntä en saa siitä, miltä ihan oikeasti tuntuu. Olen kyllä yrittänyt. En tiedä uskaltaisinko minäkään ihan rehellisesti sanoa, miltä minusta tuntuu.auttaisi ammattiapu, ei kaikkea ole menetetty.
Tuttavallani oli aikalailla sama tilanne ja he palasivat yhteen juuri ammattiavun turvin.
Eikä he käyneet siellä montakaan kertaa.
On sitten asia erikseen kuinka mies suostuisi mukaan. Tuttavaperheessäni nainen ei halunnut autettavaksi.
Nyt heillä menee hyvin. - Ehdottaja
Annabella kirjoitti:
Keskustelemaan häntä en saa siitä, miltä ihan oikeasti tuntuu. Olen kyllä yrittänyt. En tiedä uskaltaisinko minäkään ihan rehellisesti sanoa, miltä minusta tuntuu.Lainattu:
Minä kiinnitin huomiota kahteen asiaan: Teidän välillä on luottamuspulasta aiheutuva lukkotila ja toisaalta siulla tuntuu olevan epäselvää mitä rakkaus tarkoittaa.
Olette eläneet pesuetta hoitaessanne arkea niin pitkään ette ole huomanneet, jaksaneet, ajatelleet ja ties mitä puhua ja olla ihan lähellä toisianne. Ette tiedä toistenne syvimpiä tuntemuksia enään. Voisi olla hyvä käyttää ammattiapua saamaan tuo lukko auki. Se voi olla mahtava matka ja siitä voi seurata uusi rakastumisen tunnekin, rakkauden huomaamisen lisäksi.
Osaatko erottaa rakkauden ja rakastumisen toisistaan? - senna
Ehdottaja kirjoitti:
Lainattu:
Minä kiinnitin huomiota kahteen asiaan: Teidän välillä on luottamuspulasta aiheutuva lukkotila ja toisaalta siulla tuntuu olevan epäselvää mitä rakkaus tarkoittaa.
Olette eläneet pesuetta hoitaessanne arkea niin pitkään ette ole huomanneet, jaksaneet, ajatelleet ja ties mitä puhua ja olla ihan lähellä toisianne. Ette tiedä toistenne syvimpiä tuntemuksia enään. Voisi olla hyvä käyttää ammattiapua saamaan tuo lukko auki. Se voi olla mahtava matka ja siitä voi seurata uusi rakastumisen tunnekin, rakkauden huomaamisen lisäksi.
Osaatko erottaa rakkauden ja rakastumisen toisistaan?puhumattomuus on se ,joka aiheuttaa väärinkäsityksiä ja toisaalta toisen ohipuhuminen. Ei kuunnella mitä toinen oikeasti sanoo. Annabellalle sanoisin ,että rakkaus on arkea ja joskus tylsääkin ,mutta yrittää aina kannattaa . Ensin kaksin ja sitten jos ei solmut aukea ,niin ulkopuolista apua. Viet omat tapasi seuraavaan suhteeseen ,jolloin parin vuoden päästä alkaa sumeilematta arki.Sohvaperunanko sinä haluat muurahaisen tilalle?
- Olennainen
Annabella kirjoitti:
Sinä sanoit sen, mitä minä ajattelen nykyään päivittäin. Haluaisin vielä elää ja tuntea elämän sykkeen. Ja sitä paitsi, miksi ihmeessä sitoisin mieheni itseeni, jos rakkaus on kadonnut. Mutta mistä ihmeestä rohkeus tuollaiseen tekoon? Miten sen voi kertoa lapsille, vaikka he ovatkin jo aikuisia?
Jos sulla ei ole jo nyt tietoa uudesta järisyttävän todellisesta rakkaudesta, niin tuskin erotessasi tulet sitä löytämään.
Petyt vaan "miljoona" kertaa.
Tuskin lapsesi tulevat ymmärtämään, jos teissä kummassakaan ei ole "todellista" vikaa.
Lasten mielestä ainakaan äidillä ei ole seksielämää. - elämääkö
Olennainen kirjoitti:
Jos sulla ei ole jo nyt tietoa uudesta järisyttävän todellisesta rakkaudesta, niin tuskin erotessasi tulet sitä löytämään.
Petyt vaan "miljoona" kertaa.
Tuskin lapsesi tulevat ymmärtämään, jos teissä kummassakaan ei ole "todellista" vikaa.
Lasten mielestä ainakaan äidillä ei ole seksielämää.me eletään, eikö me ole jo osamme tehneet.Katsokaamme omaa hyvää oloa etsien ja eläen. EI missään tapauksessa siten mitä lapsemme meistä "kuviottelee" huh.
- mummeliini
Annabella kirjoitti:
Sinä sanoit sen, mitä minä ajattelen nykyään päivittäin. Haluaisin vielä elää ja tuntea elämän sykkeen. Ja sitä paitsi, miksi ihmeessä sitoisin mieheni itseeni, jos rakkaus on kadonnut. Mutta mistä ihmeestä rohkeus tuollaiseen tekoon? Miten sen voi kertoa lapsille, vaikka he ovatkin jo aikuisia?
että jätettyäsi pitkäaikaisen avioliittosi taakse, tulet olemaan entistä yksinäisempi ja tunnet syyllisyyttä lopunikäsi. Vaikeutat ratkaisullasi lasten elämän.
Yrittäkää ensin keskustella ja mennä vaikka parisuhde kurssille. Se on auttanut monet avioliitot eteenpäin.
Tuolla aikaisemmin joku kehoitti menemäänn lomalle. sanoisin, että se on aika hyvä neuvo. Olla yhdessä ilman mitää ulkopuolisia häirioitä, silloin tulee varmasti asiat puoleen tai toiseen ilmi.
Voisithan sinä kokeilla tuota "vapautta" ja mennä ystävättäriesi kanssa vaikka tanssimaan viikonlopulla. Eihän miehelläsi voi olla sitä vastaan mitään, jos arvelet hänen rakkautensa sinua kohtaan lopahtaneen. Ehkäpä saat tuota esimakua kaipaamastasi vapaudesta.
Parempi on kuitenkin katsoa kuin jälkeenpäin katua.
- PirreXX
Rakastaako miehesi sinua vielä? Tekstistäsi päättelen että hän on "kunnollinen" mies.
Oletko varma ettet rakasta häntä enää?
Kyllä suhteen eteen pitää tehdä "töitä" jatkuvasti.
Uuden harrastuksen ja ystävien myötä saa liittokin uusia piristeitä.
Kenties jokin kurssi ja myöhemmin työpaikka..??
Sinulle tuli varmaan kriisi siitä kun kaikki lapset muuttivat pois.
Mummoksi tulo nyt on takuulla iloinen asia!
Ei noin pitkää liittoa kannata heittää hukkaan, jos itse pystyy sen herättämään henkiin aivan arkipäivän asioilla..- Annabella
Kiitos sinullekin, Pirre.
Niin kuin olen myöhemmin kirjoittanut ja oikaissut vääriä käsityksiä, olen kyllä työssä, hyvä ammatti on, harrastuksia on.
On vain tyhjä koti, kun illalla tänne tulen.
Siinä se syy on...ja siinä, että rakkaus katosi.
Sen ihanan tunteen kiinni saaminen uudestaan on kiven takana. - puskis
Annabella kirjoitti:
Niin kuin olen myöhemmin kirjoittanut ja oikaissut vääriä käsityksiä, olen kyllä työssä, hyvä ammatti on, harrastuksia on.
Sen ihanan tunteen kiinni saaminen uudestaan on kiven takana.Olette aikuisia,ette 15-vuotiaita,ajattele mitä miehesi sinulle ja lapsillesi oikeastaan merkitsee,ehkä hänellä on sinun kanssasi yhtä tylsää,tee itse aloite muutokseen,tilaa vaikka risteilyliput?Jos ei miehesi halua puhua on perheterapeutteja olemassa,älä heitä pois noin montaa vuotta ilman taistelua!
- PirreXX
Annabella kirjoitti:
Sen ihanan tunteen kiinni saaminen uudestaan on kiven takana.myöhästyin.. kun olitkin jo kertonut tarkemmin tilanteestasi, kun hitaana kirjoittana vastausta naputtelin.
Aika pienistäkin syistä nykyään erotaan ja toisaalta näkee onnettomia liittoja, että miettii miksi he eivät eroa vaan "tappelevat" koko ajan..
Tuo ammattiapu on se mitä vielä suosittelen, kuten jo aiemmin kerroin, koska ulkopuolinen näkee tilanteen eri tavalla.
Kaikki päätökset on teidän.. - Annabella
puskis kirjoitti:
Olette aikuisia,ette 15-vuotiaita,ajattele mitä miehesi sinulle ja lapsillesi oikeastaan merkitsee,ehkä hänellä on sinun kanssasi yhtä tylsää,tee itse aloite muutokseen,tilaa vaikka risteilyliput?Jos ei miehesi halua puhua on perheterapeutteja olemassa,älä heitä pois noin montaa vuotta ilman taistelua!
Niin, kai tämä on lapsellistakin. Emme ole 15-kesäisiä. Joskus on vaan kiva jutella, kysellä, mitä mieltä toiset on asioista. Kun sitä maailmaa katselee itse vain omin silmin.
Taidanpa lähteä etsimään puolukoita, kun on noin kaunista ulkona. - puskis
Annabella kirjoitti:
Niin, kai tämä on lapsellistakin. Emme ole 15-kesäisiä. Joskus on vaan kiva jutella, kysellä, mitä mieltä toiset on asioista. Kun sitä maailmaa katselee itse vain omin silmin.
Taidanpa lähteä etsimään puolukoita, kun on noin kaunista ulkona.Harkitse tarkoin ennenkuin eroat,ei ruoho yleensä ole vihreämpää aidan toisellakaan puolella!
- Taatto
puskis kirjoitti:
Harkitse tarkoin ennenkuin eroat,ei ruoho yleensä ole vihreämpää aidan toisellakaan puolella!
Vihreämpää aidan toisella puolella. Se vaan täytyy hyväksyä ja sisäistää oman elämänsä raameihin. Jotkut pelaa elämänsä pelin huonoilla jakokorteilla, jotkut ryssivät parhaat kortit. Näin se on.
- Kumpi on hukassa?
Annabella kirjoitti:
Taidanpa lähteä etsimään puolukoita, kun on noin kaunista ulkona.Rakkausko vai rakastelu?
Jos rakastelu niin se rakkauskin on silloin hukassa.
Mieti mitä olet viimeksi sanonut näissä kuvioissa miehellesi? - puskis
Taatto kirjoitti:
Vihreämpää aidan toisella puolella. Se vaan täytyy hyväksyä ja sisäistää oman elämänsä raameihin. Jotkut pelaa elämänsä pelin huonoilla jakokorteilla, jotkut ryssivät parhaat kortit. Näin se on.
Kun on muuttanut aidan toiselle puolelle näyttääkin se entinen puoli usein sittenkin vihreämmältä...
- Taatto
puskis kirjoitti:
Kun on muuttanut aidan toiselle puolelle näyttääkin se entinen puoli usein sittenkin vihreämmältä...
Kerro kokemuksestasi.
- puskis
Taatto kirjoitti:
Kerro kokemuksestasi.
Oon ollut aviossa vain kerran ulkomailla asuessani ja vaimo jäi sinne kun muutin takaisin kotikonnuille mutta tunnen monia jotka katuvat erojaan.
- mummeliini
Taatto kirjoitti:
niin, että se vain näyttää vihreämmältä siellä aidan toisella puolen.
Omalla puolella on aivan armasti yhtä vihreää, kun sitä oikealta kantilta katsoo. - Taatto
mummeliini kirjoitti:
niin, että se vain näyttää vihreämmältä siellä aidan toisella puolen.
Omalla puolella on aivan armasti yhtä vihreää, kun sitä oikealta kantilta katsoo.Juuri tuota tarkoitin, että näyttää vihreämmältä. Aina ei tarvitse käydä nyhtämässä ruohotuppoa sieltä toiselta puolelta, vain asian todetakseen.
- XXXXZZZZ
Minulla oli samanlainen tilanne 10 vuotta sitten. Kun viimeinen lapsi lähti pesästä,
oli NIIN tyhjää.
Niihin aikoihin tapasin miehen ja alkoi avioliiton ulkopuolinen suhde. Sitä kipuilua kesti 6 vuotta, ennen kuin me molemmat erottiin tahoillamme.
Nyt elämmä yhdessä, enkä ole katunut päivääkään ratsaisuani. Joskus ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella.
Turha pilata elämäänsä. Kannattaa ELÄÄ!!!
Myö meidän molempien exät ovat löytäneet uudet kaverit. Lapsetkin ovat hyväksyneet tilanteen.
Tämä oli ratkaisuni ja voi olla, että saan kauhean moralistiryöpyn niskaani. Mutta hällä väliä. Elän onnellisena 6-kymppisenä.- hukkaan
6 vuotta omastasi ja ex-miehesi elämästä!
- renata1
saadakseen aikaan keskustelua, vaikka asia ei koskettaisi itseäänkään, otaksuu vain elämän menevän niin, että 28 vuotta avioliitossa olleiden on pakko olla kyllästyneitä ja harkitsevan uuden elämän aloittamista.
Epäuskottavaksi kirjoituksesi teki :" Pitäisi alkaa nauttia joulukuussa koittavasta isovanhemmuudesta."
Kaikki isovanhemmat, tai isovanhemmaksi tulevat tietävät, että pesä ei ole tyhjä kun lapsenlapsi ilmaantuu tuomaan elämää ja väriä vaarin ja mummun elämään.
Minä luulen että viidenkymmenen villitys siellä ovella kolkuttelee, jos tuollaiset tunnot olisivat elämää häiritsemässä.
Koska 28 vuotta on mennyt, niin toinen sama määrä avioliittovuosia menee ja vieläpä vauhdilla.
Jos pitkään avioliitossa ollut lähtee "toteuttamaan itseään", niin epäilenpä vahvasti, että edessä on yksinäinen vanhuus ja ympäristösi, lastesikin ylenkatse.
...."ei niillä mitkään huonot välit olleet....mummu vaan kykllästyi kun vaari oli niin paljon töissä", saattaisivat lapsenlapset sanoa kun joskus joku kysyisi, että miksihän ne isovanhempasi niin pitkän liiton jälkeen erosivat.
Hohoijaa!!!- MinnaMinna
Voi Renata, jos elämä olisikin noin yksinkertaista, että Annabella tai hänen kaltaisensa olisivatkin vain kyllästyneitä. Se olisi niin helppo korjata!!!
Minä uskon, että rakkauskin kuolee. Kaikki alkaa, kaikki loppuu, kaiken voi kadottaa. Kun kesähän tottuu niin syksy jo saa. - odotakaan että
MinnaMinna kirjoitti:
Voi Renata, jos elämä olisikin noin yksinkertaista, että Annabella tai hänen kaltaisensa olisivatkin vain kyllästyneitä. Se olisi niin helppo korjata!!!
Minä uskon, että rakkauskin kuolee. Kaikki alkaa, kaikki loppuu, kaiken voi kadottaa. Kun kesähän tottuu niin syksy jo saa.vuosikymmenien avioliitto pysyy yhtä intohimoisena kuin alussa j kyllähän juuri tuo lapsenlapsi varmaan tuo sekä Annabellan että tulevan vaarin liittoon uutta sisältöä ja yhteenkuuluvaisuutta!
- tällaisen
eron täysin. Ei ne menneet vuodet sitä asiaa muuta. Rakkaudettomuus on hirvein olotila ja olkoon vuosia kuinka paljon tahansa takana on ne tulevat tärkeimpiä kuin olevat sillä tällaisen liiton jälkeen voi yksin rakastaa vaikka itseään. Se on kuulkaa paljon se.
- yleensäkään liitossa
tällaisen kirjoitti:
eron täysin. Ei ne menneet vuodet sitä asiaa muuta. Rakkaudettomuus on hirvein olotila ja olkoon vuosia kuinka paljon tahansa takana on ne tulevat tärkeimpiä kuin olevat sillä tällaisen liiton jälkeen voi yksin rakastaa vaikka itseään. Se on kuulkaa paljon se.
jos ei rakasta,ei kai se rakkaus samalla hetkellä loppunut kun nuorin lapsi muutti kotoa?
Itsekäs nainen! - rakastamaan
yleensäkään liitossa kirjoitti:
jos ei rakasta,ei kai se rakkaus samalla hetkellä loppunut kun nuorin lapsi muutti kotoa?
Itsekäs nainen!itseään kaikkien äiti, vaimo ja sitten minä vuosien jälkeen olen MINÄ. Harmittaako?
- harmittaisi,
rakastamaan kirjoitti:
itseään kaikkien äiti, vaimo ja sitten minä vuosien jälkeen olen MINÄ. Harmittaako?
itse taas olen aina ollut minä!
- kirjoitustasi
harmittaisi, kirjoitti:
itse taas olen aina ollut minä!
jos sinä olet ollut ja olet aina ensin /ajatuksissasi) miten voit sanoa minua itsekkääksi? Tarkoitin kirjoituksellani, ensin lapset, mies ja sitten minä. Lasten kotoa muuttamisen jälkeen olin jo .. vain minä, osaa kai aikuinen mies eteensä katsoa.
- Itselläni on
kirjoitustasi kirjoitti:
jos sinä olet ollut ja olet aina ensin /ajatuksissasi) miten voit sanoa minua itsekkääksi? Tarkoitin kirjoituksellani, ensin lapset, mies ja sitten minä. Lasten kotoa muuttamisen jälkeen olin jo .. vain minä, osaa kai aikuinen mies eteensä katsoa.
avioliiton ohella aina ollut myös oma elämä ja harrastukset,lasten muuttamisen jälkeen sain enemmän yhteistä aikaa mieheni kanssa ja avioliittomme alkoi kukoistaa uudelleen!
Itselläni on kirjoitti:
avioliiton ohella aina ollut myös oma elämä ja harrastukset,lasten muuttamisen jälkeen sain enemmän yhteistä aikaa mieheni kanssa ja avioliittomme alkoi kukoistaa uudelleen!
buumi näillä palstoilla on,kun joku sanoo ettei rakasta enää jotakuta,niin miksi ihmeessä heidän pitäisi onnettomana roikkua se elämänsä yhdessä? jos joku haluaa sitä keväisempää heinää niin sitten haluaa!!
onko se sitten niin kamalaa jos eroaa??jos ei liitto tyydytä niin antaa mennä vaan..meillä ei ole kuin yksi elämä ja se pitää ehtiä elääkin!
tätä mieltä olen ja tätä mieltä pysyn.- rakkautta on
Itselläni on kirjoitti:
olen kokenut saman,lapset muuttivat kotoa pois
alkoi meidän kahden aikuisen yhteiselo.välillä ollaan molemmat mökillä,metsästys aikaan mies on yksin siellä.minä saan olla ihan kuin ellun kana
kotona harrastaa,tavata ystäviä ja sitten taas
kun mies tulee kotiin on niin mukavaa.tunnen edelleen rakkautta miestäni kohtaan,samoin hän
on sanonut,että olen hänelle rakas.ja luotan häneen ,ei ole ainakaan jäänyt kiinni valheesta.
yhdessä on oltu 30-vuotta.muutaman päivän
erillään olo on tosi virkistävää molemmille.
suosittelen mii-su kirjoitti:
buumi näillä palstoilla on,kun joku sanoo ettei rakasta enää jotakuta,niin miksi ihmeessä heidän pitäisi onnettomana roikkua se elämänsä yhdessä? jos joku haluaa sitä keväisempää heinää niin sitten haluaa!!
onko se sitten niin kamalaa jos eroaa??jos ei liitto tyydytä niin antaa mennä vaan..meillä ei ole kuin yksi elämä ja se pitää ehtiä elääkin!
tätä mieltä olen ja tätä mieltä pysyn.Olen jämti samaa mieltä kanssasi mii-su. Turhaan ihmiset kituuttelee avioliitossa joka tuntuu tyhjältä, onnettomalta ja rakkaudettomalta.
Yksinkin on ihan hyvä olla.
Ja jos uusi rakkaus tulee kohdalle, niin rohkeasti vaan ottamaan se vastaan.
Hyvin sanoit että meillä on tämä yksi lyhyt elämä joka pitää ehtiä elääkin.
Aikuiset lapset elää omaa elämäänsä. Ei heidän elämänsä siihen kaadu jos vanhemmat eroaa.
Heillä on edelleen äiti ja isä, asuvat vain eri osoitteissa.- pidä rohkaista
Mariet kirjoitti:
Olen jämti samaa mieltä kanssasi mii-su. Turhaan ihmiset kituuttelee avioliitossa joka tuntuu tyhjältä, onnettomalta ja rakkaudettomalta.
Yksinkin on ihan hyvä olla.
Ja jos uusi rakkaus tulee kohdalle, niin rohkeasti vaan ottamaan se vastaan.
Hyvin sanoit että meillä on tämä yksi lyhyt elämä joka pitää ehtiä elääkin.
Aikuiset lapset elää omaa elämäänsä. Ei heidän elämänsä siihen kaadu jos vanhemmat eroaa.
Heillä on edelleen äiti ja isä, asuvat vain eri osoitteissa.eroamaan vaan päinvastoin yrittämään vielä!
- vaimo
Itse olin jokseenkin samanlaisessa tilanteessa, mutta lapset oli pieniä ja mies aina poissa. Meille tuli muutos, kun poikammme kysyi kerran " kuka toi setä on kun tulee meille viikonloppuna".Se oli siinä.
Sinun tapauksessa, luulis paras lääke olevan puhuminen kaikesta avoimesti.
Ja mihin se rakkaus nyt tosta vaan katoaa, ehkä se muuttuu erilaiseksi.
Meillä myös lapset maailmalla,avio-vuosia 29v,nautitaan vapaudesta, käydään tanseissa,
marjassa, kalstamassa ym ym
Miten olis jos vaikka vähentäisitte sitä työn määrää ensin. Ja seuraavaksi vaikka sauna, sitten seksi sessio :)ja sitten vasta puhutte. Vastaa jos tepsi--- niin annan lisää kikkoja :) huumoria ja pilkettä silmäkulmaan. - Silja
Podet tyhjän kodin syndroomaa. Ota avioero ja ala elää toista nuoruutta.
- mummeliini
neuvoja ota todesta.
Jos sinulle on lapsenlapsi tulossa, niin ei ole enää mitään tyhjänkodinsyndroomaa.
Minulla on asiasta tietoa ja kokemusta. Pian lasten iloiset äänet täyttävät kotisi. Mummina ja ukkina yhdessä on kiva olla. - elämä on
mummeliini kirjoitti:
neuvoja ota todesta.
Jos sinulle on lapsenlapsi tulossa, niin ei ole enää mitään tyhjänkodinsyndroomaa.
Minulla on asiasta tietoa ja kokemusta. Pian lasten iloiset äänet täyttävät kotisi. Mummina ja ukkina yhdessä on kiva olla.on ,kun lähestyy 50 ja lapset on lentäneet pois pesästä. Ei vielä ole tottunut uuteen olotilaansa ja tuntuu,ettei kukaan enää tarvitse.Kun se mieskin valitsee ennemmin työn ,kuin vaimon seuran niin tuleehan siitä tyhjä, surullinen,onneton ja kaipuuta huutava olo.Tuntuu,että pian muutosta tähän tai muuten tukehtuu pian tyhjyyteensä ja kuihtuu pois. Tämä tunne menee kyllä ohi ja kannattaa todellakin hetken malttaa odottaa,ennenkuin hätiköi ja pilaa lopullisesti mukavan tulevan "luonnollisen" elämänkaareen kuuluvan jakson.Tosi suuri tunne-elämään vaikuttava osuushan on tässä iässä hiipuva hormoonitoiminta ja sen tuomat vaikutukset kehoon ja mieleen.Ja pian taas alkaa näkyä valoa tunnelin päässä ja löytyy se kadonnut rakkauskin ja se vain vahvistuu,eikä se ole oikeasti kuollut, vaan se vain uinuu tovin.Kannattaa kyllä odottaa. Puhun omasta kokemastani,jota olen juuri elänyt läpi.Olen 51v ja mieheni 57v.Ihan sama tilanne oli minulla,kuin Annabellallakin ja tavallaan jatkuukin siltä osin että mieheni on aina töissä ja minä yksin,mutta nyt olen alkanut nauttimaan elämästäni,enkä enää syyllistä miestäni ja samalla aiheuta hänelle lisäpaineita,koska hänellä on pakkotilanne tehdä paljon töitä.Nyt vain pelkään,että kestääkö terveys,sillä tiedän,että rakkaus kestää loppuun asti ja on jatkunut jo 36 vuotta.Isovanhemmiksi tulimme vuosi sitten ja olemme molemmat nauttineet suunnattomasti tuosta pienestä tyttären tytöstä ja elämme nyt onnellista aikaa mummuna ja pappana ja tuo tapahtuma on lähentänyt meitä paljon.
- Annabella
elämä on kirjoitti:
on ,kun lähestyy 50 ja lapset on lentäneet pois pesästä. Ei vielä ole tottunut uuteen olotilaansa ja tuntuu,ettei kukaan enää tarvitse.Kun se mieskin valitsee ennemmin työn ,kuin vaimon seuran niin tuleehan siitä tyhjä, surullinen,onneton ja kaipuuta huutava olo.Tuntuu,että pian muutosta tähän tai muuten tukehtuu pian tyhjyyteensä ja kuihtuu pois. Tämä tunne menee kyllä ohi ja kannattaa todellakin hetken malttaa odottaa,ennenkuin hätiköi ja pilaa lopullisesti mukavan tulevan "luonnollisen" elämänkaareen kuuluvan jakson.Tosi suuri tunne-elämään vaikuttava osuushan on tässä iässä hiipuva hormoonitoiminta ja sen tuomat vaikutukset kehoon ja mieleen.Ja pian taas alkaa näkyä valoa tunnelin päässä ja löytyy se kadonnut rakkauskin ja se vain vahvistuu,eikä se ole oikeasti kuollut, vaan se vain uinuu tovin.Kannattaa kyllä odottaa. Puhun omasta kokemastani,jota olen juuri elänyt läpi.Olen 51v ja mieheni 57v.Ihan sama tilanne oli minulla,kuin Annabellallakin ja tavallaan jatkuukin siltä osin että mieheni on aina töissä ja minä yksin,mutta nyt olen alkanut nauttimaan elämästäni,enkä enää syyllistä miestäni ja samalla aiheuta hänelle lisäpaineita,koska hänellä on pakkotilanne tehdä paljon töitä.Nyt vain pelkään,että kestääkö terveys,sillä tiedän,että rakkaus kestää loppuun asti ja on jatkunut jo 36 vuotta.Isovanhemmiksi tulimme vuosi sitten ja olemme molemmat nauttineet suunnattomasti tuosta pienestä tyttären tytöstä ja elämme nyt onnellista aikaa mummuna ja pappana ja tuo tapahtuma on lähentänyt meitä paljon.
Olen saanut tosi paljon vastauksia. Ensin mietin pitkään, että uskallankohan kirjoittaa.
On muuten aika jännää, että tällaisissa elämäntilanteissa kuin minulla nyt, ensimmäiseksi tulee mieleen äiti. Vaikka olen 48 ja äiti on kuollut 10 vuotta sitten. Tekisi mieli painaa pää äidin syliin ja kysyä, mikä minulla on?
Sinun vastauksestasi olen tosi kiitollinen. Sinulla on käynyt hyvin. Kyllä minä uskon, että pieni lapsenlapsi tuo elämään sisältöä.
Jos me kumpikin osaisimme vähentää työmäärää edes vähän, totuttelisimme olemaan yhdessä..
Enemmänkin minua pelottaa omat tunteet. Ennen tuntui, että voin mennä vaikka läpi harmaan kiven, koska rakastin miestäni niin paljon ja kaikissa tilanteissa. Ja meninkin läpi monta kertaa. Mutta nyt nuo rakastavat tunteet ovat poissa. Kadonneet!!! Ehkä se on niin kuin kirjoitit, jossain ne ovat uinumassa. Tunteet vaan ovat niin ihmeellinen asia, kun niitä ei voi kääntää on ja off asentoon.
Kiitos kaikille muillekin kirjoittamisesta, neuvoista, kannanotoista.
Annabella
- Mirjami_
Olin muutamia vuosia sitten samanlaisessa tilanteessa kuin sinä nyt.
Minulle kävi sitten niin, että tutustuin yhteen mieheen ja sitten alkoi avioliiton ulkopuolinen suhde.
Se piristi ihan hurjasti elämää. Olin taas onnellinen ja elin sitten arkeani paremmalla mielellä. Ei sitä kuitenkaan kauan kestänyt. Nimittäin, miesystäväni alkoi vaatia, että minun pitää erota, hän ei enää halunnutkaan jakaa minua oman elämäni kanssa, vaikka emme aviomieheni kanssa olleet edes rakastelleet vuosiin, eikä hänen todellakaan sen vuoksi tarvinnut mustasukkainen olla.
Ymmärsin miesystävääni tavallaan. Erosimme hänen kanssaan, kun en kuitenkaan ollut valmis luopumaan turvallisesta elämästäni miehen kanssa, jonka kanssa olin ollut avioliitossa 25 vuotta.
Yritimme olla erossa miesystäväni kanssa, mutta ei siitä mitään tullut. Palasimme aina yhteen. Ikävä oli repivä koko ajan.
Sitten viimein tein ratkaisuni, erosin.
Se oli kova isku lapsille, vaikka olivatkin jo nuoria aikuisia tuohon aikaan. Minua syyllistettiin ja tunsin itsekin olevani syyllinen kaikkeen. Seurasi epätoivoinen vuosi, itkua ja riitaa.
Mutta selvittiin. Viikon päästä tulee vuosi, kun olen ollut naimisissa uuden mieheni kanssa.
Olemme olleet hurjan onnellisia. Lapsetkin ovat sopeutuneet vähitellen, tulivat häihinkin.
Niin vain elämä muuttuu joskus. Joskus ne suuret muutokset ovat hyväksi. Mutta kannattaa harkita tarkkaan. Raskasta se on, mutta minun elämäni syntyi uudelleen. Olen onnellinen. - Muurahainen
Joskus elämä vaan pitää ottaa omiin käsiin ja ravistaa. Se voi tuottaa tulosta.
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931462
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138913- 85882
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?57863- 53806
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t255683Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10680Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä333651Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58644Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol73611