Olen huomannut, että leivät ärsyttävät vatsaa. Ummetusta, ilmaa..
Hiivaton leipä ei aiheuta mitään oireita.
Ajattelinkin huomisesta alkaen jättää kaikki leivät pois. Täytyykö huomioida muutakin?
Luin netistä hiiva syndroomasta, jossa käskettiin jättämään myös kaikki sokerit pois. Kuinkas makeutusaineet?
Jos joku tietäisi, niin apuja pliis??
Leipä ärsyttää vatsaa ??
6
1548
Vastaukset
- kokeillut
Heips. Itse en pariin viikkoon syönyt leipää ollenkaan. En edes mitään viljatuotteita. Noudatin meinaan sitä Atkinsia. Ennen ei ollut mitään ongelmai viljan syönnin kanssa, mutta kun palasin normaaliin ruokavalioon oli muutos kauhea. Ilmaa ja vatsavaivoja ihan mielinmäärin pienestä viljamäärästä. En tiedä tekikö tuo paluu "arkeen" noi ongelmat, vai mistäköhän johtuivat. Noin kuukauden ajan sain kärsiä ennenkuin maha tottui rukiiseen yms. Hassu juttu, mutta ajattelinpa vaan kertoa, että kantsii miettiä mitä tekee....äkkinäiset muutokset suuntaan tai toiseen on aika rääkkiä suolistolle.
- äkkimuutos
Olin kerran 80-luvulla tosi onnistuneesti laihdutuskuurilla, jossa senaikaisten Painonvartijoiden ohjeiden mukaan ei saanut kovin paljon leipä-perunaryhmästä syödä, eikä tietenkään mitään sokerisia kahvileipiä. Myös maidon käyttö väheni minimiin, kun söin ehkä vain viilin ja lasin piimää päivässä. Kasviksia söin todella paljon, sekä laihaa lihaa, broileria ja kalaa.
Sitten muutettiin uuteen asuntoon ja olin jo laihtunut n. 10 kg muutamassa kuukaudessa. Kun söin ensimmäiset uudessa uunissa paistetut pari korvapuustia, enkä sitä ennen ollut syönyt mitään kahvileipää kuukausiin, sain erittäin pahat vatsavaivat, jollaisia en ollut aikaisemmin kokenut.
Siitä opin, ettei ruokavaliossa saisi tehdä kovin äkillisiä suuria muutoksia suuntaan tai toiseen. Jätin myöhemmin punaisen lihan myös ehkä liian äkisti, ja eräs työkaveri sanoi, että kannattaisi syödä kerran pari kahdessa viikossa lihaa, niin lihaa hajottava entsyymi ei häviäisi kokonaan ruoansulatuksesta.
Myös pitkän paaston jälkeen on varovasti asteittain aloitettava normaalin ruoan syöminen. Onkohan viljaa sulattavaa entsyymiä vain syljessä, mutta leipää kai pitäisi sen takia pureskella ja pyöritellä kauan suussa, jotta sen mukana menisi sopivia entsyymejä vatsaan. - Kikka
äkkimuutos kirjoitti:
Olin kerran 80-luvulla tosi onnistuneesti laihdutuskuurilla, jossa senaikaisten Painonvartijoiden ohjeiden mukaan ei saanut kovin paljon leipä-perunaryhmästä syödä, eikä tietenkään mitään sokerisia kahvileipiä. Myös maidon käyttö väheni minimiin, kun söin ehkä vain viilin ja lasin piimää päivässä. Kasviksia söin todella paljon, sekä laihaa lihaa, broileria ja kalaa.
Sitten muutettiin uuteen asuntoon ja olin jo laihtunut n. 10 kg muutamassa kuukaudessa. Kun söin ensimmäiset uudessa uunissa paistetut pari korvapuustia, enkä sitä ennen ollut syönyt mitään kahvileipää kuukausiin, sain erittäin pahat vatsavaivat, jollaisia en ollut aikaisemmin kokenut.
Siitä opin, ettei ruokavaliossa saisi tehdä kovin äkillisiä suuria muutoksia suuntaan tai toiseen. Jätin myöhemmin punaisen lihan myös ehkä liian äkisti, ja eräs työkaveri sanoi, että kannattaisi syödä kerran pari kahdessa viikossa lihaa, niin lihaa hajottava entsyymi ei häviäisi kokonaan ruoansulatuksesta.
Myös pitkän paaston jälkeen on varovasti asteittain aloitettava normaalin ruoan syöminen. Onkohan viljaa sulattavaa entsyymiä vain syljessä, mutta leipää kai pitäisi sen takia pureskella ja pyöritellä kauan suussa, jotta sen mukana menisi sopivia entsyymejä vatsaan... ensin tän viikon miltä tuntuu.
Jätän pois tumman leivän joka tuntuu aiheuttavan eniten ongelmia. Hain juuri kaupasta hiivatonta näkkileipää.
Syön muutenkin liian paljon tuota leipää, elisin varmasti sillä.
- vatsavaivoja
Minulla oli vatsavaivoja, turvotusta ja ilmavaivoja ennen kuin aloin vhh:lle. Siloin tuntui, että söipä mitä tahansa aina tuli turvotusta, mutta en ymmärtänyt, että se johtui leivästä tai yleensä viljasta. Kun jätin viljan ja sokerin pois vatsa lopetti turpoilemisen. Aluksi oli vähän aikaa kovalla ja jouduin käyttämään pellavansiemeniä, mutta nykyisin toimii erittäin hyvin, vaikka en syö mitään viljaa. Vihannekset ja rasva varmaan auttavat.
- Eppu
Mulla sama juttu. Koko aikuisiän kärsin vatsavaivoista joita tutkittiin ja lääkittiin. Kävin vatsan tähystyksessä ja todettiin vatsa katari. Mua närästi ja sain ilmavaivoja samoin olin useasti kovakin ripuli jota piti lääkitä että pystyi käymään töissä. Kun jätin viljatuotteet ja leivän hävisivät kaikki oireet. Olen yrittänyt aika ajoin ottaa viljat ja leivän takaisin ruokavaliooni,mutta vatsavaivat palasivat. Kyllä ilman viljatuotteitakin tulee toimeen.
- Kikka
.. melkein "leivätöntä" elämää. Ruokkiksella olen syönyt töissä salaattini kanssa näkkäria, josta oireita ei ole tullut. Hyvä näin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6115147Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?273184HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2672410- 1281743
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271463Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3541383Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101203- 121105
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P74936- 115895