Olin vanhan mummoni kanssa saunassa. Olin varmaan alle 10-vuotias pojankloppi, niitä aikoja jolloin saunat olivat kuumia ja hämäriä. Hämärät ovat muistotkin noilta ajoilta, mutta sen muistan mitä mummoni sanoi kun istuimme vierekkäin ylälauteilla. En muista tarkkaan mistä keskustelimme, mutta muistan mummoni sanat: ”Miehet ovat miehiä ja naiset naisia ja niin on hyvä.” Jep! Olin samaa mieltä kun katselin mummoani. Rinnat riippuivat melkein alalauteilla ja paksu pitkä tukka peitti ryppyistä ihoa. Ajattelin että onneksi minusta ei tule koskaan tuollaista.
Nyt laskeskelin mummoni tuolloista ikää. Hitto, hänhän oli keski-iässä! Ei mikään vanha mutta viisas.
Ehkäpä mummossani olivat ne keski-ikäisen naisen parhaat puolet. En tarkoita riippuvia rintoja enkä ryppyjä vaan sitä, että nainen on sinut itsensä kanssa. Keho ja mieli ovat kasvaneet yhteen, eletty elämä on pelkistänyt maailman, tehnyt nöyräksi, luotettavaksi ja viisaaksi.
On vaikea listata kaikkia ominaisuuksia ranskalaisin viivoin, se on tarpeetonta koska nainen on iästä riippumatta aina enemmän kuin osiensa summa. Kirous ja hymy tähän lisäsanktioidenkin uhalla.
Keski-ikäisen naisen parhaat ominaisuudet
25
1827
Vastaukset
- JokisenEväs
rintansa Jokisen kaulan ympärille, kuin kaulaliinaksi ja hymisee: ''Niinhän me ollaan enemmän kuin osiemme summa... Kokonainen sitä on kuitenkin vasta silloin, kun on olemassa se kenen kanssa kokee olevansa me.''
- Masse setä
on jokinen jo sitten ollut perustavaa laatua olevien kysymysten ääressä.
- jokinen
Olen edelleen samojen perustavaa laatua olevien kysymysten äärellä, koska perustavaa laatua olevia vastauksia ei ole eikä tule.
Kipuan taas lauteille.
- sorbus
Keski-ikäiset naiset on skeptikkoja. Ja ne on niin söpöjä kun ne luulee tietävänsä ja osaavansa jo kaiken. Sitten yhdessä silmänräpsyssä ne kuitenkin muuttuvat hellyttäväks reppahousuks ja ovat ihan hukassa.
Keski-ikäiset naiset on kuitenkin hyviä suunnistajia. Antaa heidän opastaa niin pääsee huimiin seikkailuihin.
Keski-ikäiset naiset on myös kauniita. Yleensä aina kauniita. Kunhan muistavat laittaa ripsiväriä.- tarkkaan
noin se menee
- Angiina
... ellet peräti koko vuoden. Nimittäin luulin viime viikolla täyttäneeni 50-vuotta. Mut jos sä puhut totta, niin se ei voi mitenkään olla mahdollista. Tää on ihme! Mä en oo skeptikko, enkä söpö, enkä reppahousu, enkä osaa suunnistaa, enkä tiedä mitään seikkailuista. Ja kaunis oon enää semmosten mielestä, jotka on luvannu rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä. Ainoo, mikä pitää paikkansa on toi ripsiväri. Ilman sitä ulko-ovi ei narahda.
- Angiina
Angiina kirjoitti:
... ellet peräti koko vuoden. Nimittäin luulin viime viikolla täyttäneeni 50-vuotta. Mut jos sä puhut totta, niin se ei voi mitenkään olla mahdollista. Tää on ihme! Mä en oo skeptikko, enkä söpö, enkä reppahousu, enkä osaa suunnistaa, enkä tiedä mitään seikkailuista. Ja kaunis oon enää semmosten mielestä, jotka on luvannu rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä. Ainoo, mikä pitää paikkansa on toi ripsiväri. Ilman sitä ulko-ovi ei narahda.
Okei, okei... skeptikko olen joskus. Mutta eihän se tee musta keski-ikäistä naista, eihän?!
- herba
Angiina kirjoitti:
Okei, okei... skeptikko olen joskus. Mutta eihän se tee musta keski-ikäistä naista, eihän?!
Se ei vielä tee yksinään, ei ei. Eikä sekään, että joskus aina tiedät ja osaat kaiken. Ja että oot joskus söpö reppahousu, ei sekään. Ja että kaunis, eikä ripsivärikään. Eipä niin tietenkään..
Mutta onnea näin jälkikäteen. Miltä tuntuu? Kuuletko heinäsirkat?
Synärilahja ku jäi antamatta niin jouluna sitte. Niinku pukinkonttiin. - Angiina
herba kirjoitti:
Se ei vielä tee yksinään, ei ei. Eikä sekään, että joskus aina tiedät ja osaat kaiken. Ja että oot joskus söpö reppahousu, ei sekään. Ja että kaunis, eikä ripsivärikään. Eipä niin tietenkään..
Mutta onnea näin jälkikäteen. Miltä tuntuu? Kuuletko heinäsirkat?
Synärilahja ku jäi antamatta niin jouluna sitte. Niinku pukinkonttiin.Otetaanpas nyt järki käteen ja ajatellaan asiaa noin niiskuin loogillisesti. Eihän 50-vuotias ämmä enää mikään keski-ikänen olekaan?! Toi sun lista koskeekin semmosia nelikymppisiä. Harva sitä kumminkaan satavuotiaaks ehtii. Ilmankos ei tuntunu kohti käyvältä.
Ja mitäs sä nyt tommosia höpsöjä kyselet. Ei täällä Kiinassa heinäsirkat ehdi siristä muualla kuin paistinpannussa. - nordfors
Angiina kirjoitti:
Otetaanpas nyt järki käteen ja ajatellaan asiaa noin niiskuin loogillisesti. Eihän 50-vuotias ämmä enää mikään keski-ikänen olekaan?! Toi sun lista koskeekin semmosia nelikymppisiä. Harva sitä kumminkaan satavuotiaaks ehtii. Ilmankos ei tuntunu kohti käyvältä.
Ja mitäs sä nyt tommosia höpsöjä kyselet. Ei täällä Kiinassa heinäsirkat ehdi siristä muualla kuin paistinpannussa.HS 13.9.
"Hullut bussissa Munkkivuoresta
Hannu Hoffman
Nousin taannoin Munkkivuoressa keskustaan päin menevään bussiin 14. Auto oli jokseenkin täynnä ja käytävilläkin seisoskeltiin. Yksi vastakkaispaikka oli kuitenkin vapaana ja istuin siihen.
Vastapäätä oli keski-ikäinen nainen appelsiini kädessään. Kun olin istuutunut, nainen alkoi heitellä appelsiinia ilmaan ja laulaa Aleksis Kiven tunnetuin sanoin: "Metsän poika tahdon olla. . ."
Ymmärsin nyt, miksi paikka oli vapaana.
Minua alkoi naurattaa kovasti ja sekös vain lisäsi laulajan intoa. Appelsiini lensi yhä korkeammalle ja laulu raikui. Myös muut matkustajat alkoivat tyrskähdellä.
Nainen jäi bussista pois Töölössä ja pois lähtiessään hän osoitti minua sormella ja sanoi: "Kaikki muut ovat hulluja paitsi sinä ja minä." "
Anna palaa Allison. Oot hyvässä iässä. - jesseteippi
nordfors kirjoitti:
HS 13.9.
"Hullut bussissa Munkkivuoresta
Hannu Hoffman
Nousin taannoin Munkkivuoressa keskustaan päin menevään bussiin 14. Auto oli jokseenkin täynnä ja käytävilläkin seisoskeltiin. Yksi vastakkaispaikka oli kuitenkin vapaana ja istuin siihen.
Vastapäätä oli keski-ikäinen nainen appelsiini kädessään. Kun olin istuutunut, nainen alkoi heitellä appelsiinia ilmaan ja laulaa Aleksis Kiven tunnetuin sanoin: "Metsän poika tahdon olla. . ."
Ymmärsin nyt, miksi paikka oli vapaana.
Minua alkoi naurattaa kovasti ja sekös vain lisäsi laulajan intoa. Appelsiini lensi yhä korkeammalle ja laulu raikui. Myös muut matkustajat alkoivat tyrskähdellä.
Nainen jäi bussista pois Töölössä ja pois lähtiessään hän osoitti minua sormella ja sanoi: "Kaikki muut ovat hulluja paitsi sinä ja minä." "
Anna palaa Allison. Oot hyvässä iässä.Niin tarkennuksena. Voisin vaikka lyödä vetoa, että tarinan keski-ikäinen nainen ei ollut hullu, vaan ROCK.
- sirkku, alastomana
Angiina kirjoitti:
Alastonna kirjoitan siksi, että mitään merkkilöitä en edes nimeni perään suostu nyt laittamaan. Riisutuksi tunnen itseni monella tavalla muutenkin. Edes aseita ei käyttööni mistään enää tunnu löytyvän.
Sinäkin olet siis neitsyt. Merkkipäivillämme ei sitten montaa päivää eroa ole. Sinä tuskin kuitenkaan Ikuinen Neitsyt olet - niin kuin minä olen. Pitäisiköhän minun tästä neitsyydestäni olla ylpeä, vaiko pettynyt kun neitsyyteni ei enää ketään tunnukaan kiinnostavan? No, pettynythän minä tietenkin olen. Pitäisikin väsätä plakaatti, jossa lukisi valtavan kokoisin kirjaimin 'Neitsyyttä tarjotaan'. Plakaattia korkealla pääni yläpuolella kantaen voisin maailmaa kierrellä ja katsoa, tapahtuuko missään mitään.
Olen hukassa, enkä siis tietenkään osaa suunnistaakaan. Olen siis reppahousu, mutta en ole söpö enkä hellyttävä. Koskaan en ole kuvitellutkaan kaikkea tietäväni tai osaavani, mutta nyt en tiedä sitäkään vähää mitä joskus ehkä tiesin. Seikkailuista kylläkin tiedän, paljonkin, mutta niistä tietäminen, niihin pääseminen, opastaminen ja ohjaaminen ovat kaikki keskenään eri asioita. Ripsivärit ja muut meikit muistan vaistomaisesti, mutta kaunis en ole. Jos ei sitten joku satu pitämään väsähtäneen ja turhautuneen Koivarin näköisestä naisesta. Skeptinen olen usein, mutta viime aikoina olen ollut aivan liian hyväuskoinen ja luottavainen. Nyt siis kärsin luottavaisuuteni seurauksista. Yksinkertaisesti sanottuna koen nyt olevani teini-ikäinen tyttö, joka tuntee itsensä vanhukseksi. Tai vanhus, joka tuntee itsensä teini-ikäiseksi tytöksi. Keski-ikä. Koko sana joutaisi hevon veen nevanderiin.
Suunnistamisista ja näistä muistakin jutuista tuli mieleeni, että meillä muuten nyt päivällä näkyy telkkarista ensimmäinen osa kaksiosaisesta tanskalaisesta dokumentista Junalla halki Siperian, eli dokkari maailman pisimmästä rautatieyhteydestä Moskovasta Pekingiin. Minulla nääs alkoi päässäni raksuttaa. Rupesin miettimään, millainen tuo kokemus mahtaisi olla. Täältähän ei Moskovaan pitkää matkaa olisi. Malttaisinkohan kuitenkaan jaksaa sinne asti - vai hyppäisinkö junasta pois jo Siperiassa... Jaa-a. Silloin saisin todennäköisesti kokeakin juuri sen ehkä vartavasten minulle räätälöidyn kohtalon. Kuolla neitsyenä Siperiassa. - jokinen
sirkku, alastomana kirjoitti:
Alastonna kirjoitan siksi, että mitään merkkilöitä en edes nimeni perään suostu nyt laittamaan. Riisutuksi tunnen itseni monella tavalla muutenkin. Edes aseita ei käyttööni mistään enää tunnu löytyvän.
Sinäkin olet siis neitsyt. Merkkipäivillämme ei sitten montaa päivää eroa ole. Sinä tuskin kuitenkaan Ikuinen Neitsyt olet - niin kuin minä olen. Pitäisiköhän minun tästä neitsyydestäni olla ylpeä, vaiko pettynyt kun neitsyyteni ei enää ketään tunnukaan kiinnostavan? No, pettynythän minä tietenkin olen. Pitäisikin väsätä plakaatti, jossa lukisi valtavan kokoisin kirjaimin 'Neitsyyttä tarjotaan'. Plakaattia korkealla pääni yläpuolella kantaen voisin maailmaa kierrellä ja katsoa, tapahtuuko missään mitään.
Olen hukassa, enkä siis tietenkään osaa suunnistaakaan. Olen siis reppahousu, mutta en ole söpö enkä hellyttävä. Koskaan en ole kuvitellutkaan kaikkea tietäväni tai osaavani, mutta nyt en tiedä sitäkään vähää mitä joskus ehkä tiesin. Seikkailuista kylläkin tiedän, paljonkin, mutta niistä tietäminen, niihin pääseminen, opastaminen ja ohjaaminen ovat kaikki keskenään eri asioita. Ripsivärit ja muut meikit muistan vaistomaisesti, mutta kaunis en ole. Jos ei sitten joku satu pitämään väsähtäneen ja turhautuneen Koivarin näköisestä naisesta. Skeptinen olen usein, mutta viime aikoina olen ollut aivan liian hyväuskoinen ja luottavainen. Nyt siis kärsin luottavaisuuteni seurauksista. Yksinkertaisesti sanottuna koen nyt olevani teini-ikäinen tyttö, joka tuntee itsensä vanhukseksi. Tai vanhus, joka tuntee itsensä teini-ikäiseksi tytöksi. Keski-ikä. Koko sana joutaisi hevon veen nevanderiin.
Suunnistamisista ja näistä muistakin jutuista tuli mieleeni, että meillä muuten nyt päivällä näkyy telkkarista ensimmäinen osa kaksiosaisesta tanskalaisesta dokumentista Junalla halki Siperian, eli dokkari maailman pisimmästä rautatieyhteydestä Moskovasta Pekingiin. Minulla nääs alkoi päässäni raksuttaa. Rupesin miettimään, millainen tuo kokemus mahtaisi olla. Täältähän ei Moskovaan pitkää matkaa olisi. Malttaisinkohan kuitenkaan jaksaa sinne asti - vai hyppäisinkö junasta pois jo Siperiassa... Jaa-a. Silloin saisin todennäköisesti kokeakin juuri sen ehkä vartavasten minulle räätälöidyn kohtalon. Kuolla neitsyenä Siperiassa.Ei voi! Tuo melankolia tarttuu yhtä helposti kuin nauru. Kaitpa jotain hyvää jossain kuitenkin joskus? Tämä sää taitaa sopia hyvin noihin fiiliksiin...nuups!
- sirkkune
jokinen kirjoitti:
Ei voi! Tuo melankolia tarttuu yhtä helposti kuin nauru. Kaitpa jotain hyvää jossain kuitenkin joskus? Tämä sää taitaa sopia hyvin noihin fiiliksiin...nuups!
Ei kai tuo teksti sentään pelkkää melankoliaa ollut...?
Sää on ihan jees. Rakastan syyskuuta. Rakastan tätä aikaa syksystä. Ikuisena neitsyenä ei vain ole kivaa olla. Kysy vaikka Eväkseltäsi.
Niih.
Tuo dokkari voisi kylläkin olla katsomisen arvoinen muutenkin kuin tällaisin miettein...
Eväkset syliin ja telkkarin eteen siitä, jokinen!
*ei mitään kiellettyä vieläkään - täälläkään...* - jokinen
sirkkune kirjoitti:
Ei kai tuo teksti sentään pelkkää melankoliaa ollut...?
Sää on ihan jees. Rakastan syyskuuta. Rakastan tätä aikaa syksystä. Ikuisena neitsyenä ei vain ole kivaa olla. Kysy vaikka Eväkseltäsi.
Niih.
Tuo dokkari voisi kylläkin olla katsomisen arvoinen muutenkin kuin tällaisin miettein...
Eväkset syliin ja telkkarin eteen siitä, jokinen!
*ei mitään kiellettyä vieläkään - täälläkään...*Nyt kuulostaa jo paremmalta. Kun luin tuota ekaa juttuasi, valuin sana sanalta lattiammalle. Keski-ikäisyyden oppitunnistahan tämä käy.
Pitää noteerata tuo dok. Miten niin pitkä rata saadaan mahtumaan puolen tunnin ohjelmaan? Eitajuu. - sirkkune
jokinen kirjoitti:
Nyt kuulostaa jo paremmalta. Kun luin tuota ekaa juttuasi, valuin sana sanalta lattiammalle. Keski-ikäisyyden oppitunnistahan tämä käy.
Pitää noteerata tuo dok. Miten niin pitkä rata saadaan mahtumaan puolen tunnin ohjelmaan? Eitajuu.koko tuo sana 'keski-ikä' joutaisi määritelmineen romukoppaan. Jokaisessa ikävaiheessahan jokainen ihminen kokee ja tuntee mitä erilaisimpia tuntoja. Eikös vain?
Tuo dokkarihan onkin kaksiosainen. Jospa juuri sen takia, kun rata on niin pitkä?
Ai niin. Sinä, Angiina! Jos lueskelet täällä jotakin, niin... Mitenkäs sen vaihdon kanssa...? Jos sittenkin...? Pitäisikö minun siis sittenkin yrittää sinnitellä sinne asti - halki Siperian...? Mutta sitten kaatuisi uljas aatteeni kuolla neitsyenä Siperiassa... Nyt ei kyllä mikään kuulosta hyvältä, ei. Kun... Kun...
*Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi...* - Angiina
sirkkune kirjoitti:
koko tuo sana 'keski-ikä' joutaisi määritelmineen romukoppaan. Jokaisessa ikävaiheessahan jokainen ihminen kokee ja tuntee mitä erilaisimpia tuntoja. Eikös vain?
Tuo dokkarihan onkin kaksiosainen. Jospa juuri sen takia, kun rata on niin pitkä?
Ai niin. Sinä, Angiina! Jos lueskelet täällä jotakin, niin... Mitenkäs sen vaihdon kanssa...? Jos sittenkin...? Pitäisikö minun siis sittenkin yrittää sinnitellä sinne asti - halki Siperian...? Mutta sitten kaatuisi uljas aatteeni kuolla neitsyenä Siperiassa... Nyt ei kyllä mikään kuulosta hyvältä, ei. Kun... Kun...
*Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi...*Kyllä tuommoinen vaihtokauppa vaan minulle passaa. Muuttaisin jo ihan mielelläni Suomeen. Eikä täällä Pekingissä muuten tarvitse kauaa kupata, kun on jo neitsyys tipotiessään. Niin ainakin minulle kävi.
- sirkkune
Angiina kirjoitti:
Kyllä tuommoinen vaihtokauppa vaan minulle passaa. Muuttaisin jo ihan mielelläni Suomeen. Eikä täällä Pekingissä muuten tarvitse kauaa kupata, kun on jo neitsyys tipotiessään. Niin ainakin minulle kävi.
Katselin tuota dokkaria tässä välillä sivusilmälläni. Minulla kun on sellainenkin. Tulin kylläkin siihen tulokseen, että ennen kuin päätöstäni teen, haluan nähdä senkin toisen osan dokkarista.
Olipa kieltämättä aika hurjan näköistä meininkiä tuolla Siperian sydämessä. Hurjalla meiningillä tarkoitan nyt kurjaa, hiljaista, ankeaa ja alakuloista touhua. Sellainenhan on kieltämättä ollut siis omakin mieleni viime aikoina. Mietinkin, millaista mahtaisi olla, jos tuonne 200 asukkaan kylään Baikal-järven rannalle jäisinkin jonkun punanenäkalastajan muijaksi. Onnistuisinkohan sielläkään neitsyydestäni eroon pääsemään...?
No, täytyy katsoa sekin toinen osa jahka se tulee. Oletkos aivan varma, että minulle Pekingissä voisi käydä yhtä onnellisesti kuin sinulle on käynyt? Et kai kuitenkaan tarkoittanut, että kaduilla joutuisin pyrstö maassa kiinni raahustelemaan...? Kun... Eihän silloin välttämättä mikään mistään mihinkään muuttuisikaan... Ja mieleni minun tekevi - edelleenkin. - salmari
Angiina kirjoitti:
En varmasti ole luvannut.
- patukanhimo
salmari kirjoitti:
En varmasti ole luvannut.
Mutta mullepa ootkin luvannu...
Sinä tarjosit vain salmiakkia,
minä annoin sulle koko elämän...
Tiesit, että pidän suklaasta.
Mites nyt suu pannaan...?
Suklaasydän; tinakuoret nyt jo murtuu sulaen...?
Suu edelleen katkerassa salmarivirneessä...?
- JokisenEväs
sain tuolla toisessa ketjussa, kunniakkaaksi tehtäväkseni nimetä sinulle sanktioaiheen tuosta livahtaneesta hymystäsi.
Mietin...
Ajattelin kertoa, että saat kokea odotuksen ilon!
Enkä ota kantaa siihen, että onko se ilo, tässä kohden, suuri vaiko pieni...- jokinen
Onko niin että elämä on tästedes matkaa sanktiosta sanktioon? Jotenkin tuntuu että tämä ei mene nyt oikein. Hymy hyytyi. SAA KAI HYMY SANA OLLA TUOSSA HYYTYY-SANAN EDELLÄ EDES?????!!!???
Olispa mummo näkemässä... - JokisenEväs
jokinen kirjoitti:
Onko niin että elämä on tästedes matkaa sanktiosta sanktioon? Jotenkin tuntuu että tämä ei mene nyt oikein. Hymy hyytyi. SAA KAI HYMY SANA OLLA TUOSSA HYYTYY-SANAN EDELLÄ EDES?????!!!???
Olispa mummo näkemässä...Ehdin miettiä monta aihetta... pakanamaan kartoista veteen piirrettyyn viivaan.
Päädyin silti seuraavaan aiheeseen:
Viiva elämän suunnanantajana
Jokisesta on tullutkin alanmiehiä - toivottavasti.
Junnu V teki nasevan biisin. Yleisestä saunasta kylläkin.- Maxelle
Naisen parhaat puolet ovat:
Etupuoli JA TAKAPUOLI!
Samoin minulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1514886Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813576SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt312563SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het402233Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä932107Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan632023Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?241995Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja861989Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?
Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet191468Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin
Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään1011287