Ehkäisy ja limakalvojen kuivuminen

miss_banana

Löytyykö kohtalotovereita tai onko jollakulla tietoa asiasta?

Lopetin itse hormonaalisen ehkäisyn ylettömän kuivumisen takia. Nyt olen vakisuhteessa, joten kumin kanssa säätäminen on rasittavaa. Tosin tilanne on siinä mielessä huomattavasti parempi kuin pillerien kanssa, että nykyään yhdyntä ei tuota kipua, mutta pelko raskaaksi tulosta on aika suuri. Onko siis olemassa mitään sellaista hormonaalista ehkäisymenetelmää, joka ei kuivattaisi limakalvoja?

9

5832

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-pilleristi

Täältä löytyy yksi kohtalotoveri. Limakalvot meni todella huonoon kuntoon hormonaalisen ehkäisyn myötä. Käytin useaa pillerimerkkiä ja rengasta. Kaikilla oli suurin piirtein sama vaikutus, vaikka rengasta lääkäri suositteli, koska se voi tuoda apua alapään limakalvoille. Eipä tuonut kuitenkaan, tilanne melkein paheni. Ongelmani ei siis niinkään ollut kuivuminen, vaan limakalvot oli muuten hyvin ärtyneet ja ohentuneet. Taitaa olla siis kaikessa hormonaalisessa ehkäisyssä se haittapuoli. Ensiksi haluaisin kysyä, miksi pelkäät raskaaksi tuloa niin paljon? Onhan kumi oikein käytettynä varsin luotettava. Onhan pillereissäkin aina olemassa riski. Ja aina voi turvautua jälkiehkäisyyn, jos vahinko kuitenkin sattuu. Tietysti sitä voisi hankkia lisävarmuutta tuomaan vielä Personan, jolloin oppii seuraamaan kiertoaan ja ymmärtää, koska on "riskisimmät" päivät. Ymmärrän kyllä, että tuo on kuitenkin aika iso investointi, mutta tuli nyt vaan mieleen.

• *1986*

yasmineilla limakalvot oli aivan karseessa kunnossa, kuivahdin joskus kesken esileikinkin ja homma jäi siihen... pidin ½vuotta taukoa jollon limakalvot normalisoitu, olin taas kostea. Mulla oli myös ainainen raskaudenpelko,kun oli tottunut kellontarkkoihin menkkoihin yms, sitte sain lääkäriltä ehkäisyrenkaan, ja voin sanoa että liukasta on ollut. oon käyttänyt reilu puoli vuotta! toiselle näköjään sopii,toisille ei. enää ei vaivaa raskauspelot eikä kuivat limakalvot, kokeile,et menetä mitään :)

• kukkaleikki

Itselläkin limakalvot kuivahtivat pillereistä. Sain lääkäriltä emättimeen laitettavia estrogeenipillereitä. Se auttoi! Eli menepäs juttelemaan asiasta lekurille jos haluat edelleen pilleriä käyttää. Tai koita sitä rengasta, se ajaa saman asian.

• mkk

Mulla sama juttu. Olen syönyt Harmonet pillereitä kohta 8 vuotta, nyt vaihdoin Yasmin pillereihin. Katsotaan auttaako.. Kävin juttelemassa myös toisen kerran ehkäisyneuvolassa ja minullekin suositeltiin Ovestin estrogeenivoidetta. Saa apteekista ilman reseptiä. Hain sen maanantaina mutta en ole vielä laittanut. Kaksi viikoa pitäisi laittaa ennen nukkumaan menoa. Aoin testata ainakin. Olen nyt myös käyttänyt Ceridal öljyä limakalvoille, sitäkin suosittelen.

• yksi vaihtoehto

Itse olen käyttänyt paria pillerimerkkiä ja viimeisin oli Mercilon, käytön aikana en oikein tiedostanut ongelmaa, koska minulla oli seksiä aika vähän ennen pillereitä. Mutta sitten kun lopetin pillerit, huomasin todella eron kiihottumisessa ja kosteudessa, oikeastaan harmillista että seksielämä muutenkin aukesi vasta tämän jälkeen, nykyisin käytössä hormonikierukka ja voi nauttia seksistä täysillä.

• miss_banana

Kiitos vastauksista. :)

Itse olen kokeillut harmonetia, mercilonia ja yasminia. Myös rinkula (NuvaRing) on testattu. NuvaRing oli näistä paras, mutta silti aika huono. :-/

Myös paikallista estrogenia olen testannut, huonolla menestyksellä. Liukkaria joudun käyttämään tälläkin hetkellä, vaikka pillereitä en enää syökään. Kun söin pillereitä, yleensä seksi vain sattui liukkarista huolimatta. Nykyään sentäs pystyn sekstaamaan ilman kipua, vaikka kumikin hankaa jonkin verran ikävästi. Siksi haluaisin kumistakin eroon.

Joku tuolla kyseli, miksi pelkään raskaaksi tuloa. Seksielämäni on tällä hetkellä niin vilkasta ja kortsun ehkäisyteho kuitenkin vain n. 90 % luokkaa, että vaara on mielestäni liian (!) suuri. Ja tuleehan tuo kumittelu aika kalliiksikin. :-/

Hormonikierukkaa minulla ei ole ollut, ehkä pitäisi siitä kysellä lääkäriltä. Voiko synnyttämätön nainen edes saada sitä? Onko kenelläkään kokemusta minipillereistä? Siinähän ei synteettistä estrogeenia ole lainkaan ja ehkä se siksi voisi sopia minulle?

• ex-pilleristi

Tuosta kortsujen ehkäisytehosta esitetään aika eri prosenttilukuja, mutta yleisimmin tehon ilmoitetaan nousevan kuitenkin sinne 97-98 prosenttiin asti oikein käytettynä. Mielestäni varsin luotettava. Myös jälkiehkäisytabletit tuo tiettyä lisäturvaa. Ja taitaa olla aikas marginaalinen mahdollisuus, että kondomin rikkoutumista ei huomaisi/kondomissa olisi kovin pieni reikä. Mutta toki ymmärrän, jos siihen ei vaan itse luota, niin ei voi mitään. Yritän vaan tuoda esille sitä, että tuo luotettavuus on kuitenkin aika hyvä. Kaikille ei vaan valitettavasti minkäänlainen hormonaalinen ehkäisy sovi.

Tuossa aikaisemmin mainitsin jo Personan lisävarmuutta tuomaan, mutta tuli mieleen, että markkinoilla on myös Ladycomp niminen ehkäisytietokone, jonka varmuudeksi luvataan 99%. Alkuinvestointi on tuollaisessa kova, eikä niitä edes voi ostaa Suomesta (verkkokaupasta kyllä) ja arveluttaa, kuinka paljon noita tutkimuksia on oikein tehty eli onko oikeasti noin luotettava. Netistä löytyy jonkin verran tietoja kyseisestä laitteesta. Itseä kiinnostaisi periaatteessa kokeilla, mutta kun tähän mennessä on ihan hyvin kortsuilla pärjännyt, niin en ole lähtenyt koekaniiniksi ainkaan vielä.

• pilleristi

Sitä Nuvaringia varmaan kannattaisi kokeilla. Itselläni myös kuivuvat limakalvot pillereiden syömisen takia. Yhdynnät ovat kivuliaita ja liukkarikin tuntuu kuivahtavan melkein heti ennen kuin ennättää edes itse asiaan. Olisikin pillereitä, joista ei saa mitään sivuvaikutuksia. Enpä tiedä pitäisikö itselläkin kokeilla tuota Nuvaringia, pelkkään kortsulinjaan en haluaisi siirtyä, vaikkakin se varmaan toisi halut takaisin.

• tyttö

huoh, kuulostaa niin tutulta. Itse söin harmonetteja 4v ja vaihdoin yasmineihin haluttomuuden ja kuivuuden takia, mutta niistä sain "ilokseni" masentuneisuutta ja raivokohtauksia. nyt syön cerazzetteja ja kaikki muuten hyvin, paitsi että kuivuus haittaa todellakin edelleen. en tiedä mitä tässä enää tekisi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2751
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      954
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    9. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      66
      862
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe