ONKO KREATIINI AUTTANUT??

10v treeniä takana

Olen pitkän lijan puntinvääntäjä ja tulokset ovat aika hyvät.

En oo pahemmin käyttänyt lisäravinteita, mitä nyt protskua ja hiilareita aina välillä ja nyt säännöllisesti vuoden ajan. Nyt ostin pussin Fastin Dextroa ja paketin Fastin kreatiinia.

Ajattelen kokeilla tällä reseptillä: 5g kuukauden ajan kreatiinia ja sitten 3-4 viikkoa preikkiä ja taas alusta.

Olettekos saannu tuloksia kreatiinilla?

Ku eipä oo salilla tullu kyseltyä tuloksia, vaikka paljonhan kreatiinia käytetään.

12

2389

    Vastaukset

    • No ensinäkin, tuo 5g kuukauden ajan ei välttämättä riitä.

      Jos meinaat ottaa kuukauden, ota ensimmäiset 4-5 päivää 30g per päivä (6 teelusikallista), tämän jälkeen laske päivittäinen määrä 5g (1 teelusikka). Koita jakaa tuon tankkauksen kreatiinimäärä tasaisesti koko päivälle, kuitenkin niin, että otat aamulla ja heti treenin jälkeen. Samoin kannattaa tehdä tuolle 5 grammalle. Itse käyttäisin kreatiinia sen 6 viikkoa yhtämittaa, mutta ei se ole niin oleellinen asia. Kannattaa kuitenkin pitää kuukaudenkin jälkeen se 4 viikkoa breikkiä. Jotkut kyllä käyttää ympäri vuodenkin kreatiinia, mutta itse kyllä kannatan kuurittaista käyttöä.

      Krea auttaa silloin, kun on kreat päällä. Paino nousee hieman ja tulokset nousee tai toistomäärät lisääntyy. Tuo kohonnut paino on nestettä. Huomaat sen kyllä.

      Kreatiinilla saavutettu etu kyllä häviää, kun kuuri lopetetaan. Nesteet poistuu kehosta ja tulostaso laskee lähtötasolle tai lähelle sitä. Eli kreatiinin käytön aikana saavutettu etu ei pysy kreatiinin käytön lopetettua.

      Vaikea taas sanoa, mikä on tuon kohonneen treeni-intensiteetin vaikutus kehitykseen. Kuitenkin, kyllä kreatiinia kannattaa kokeilla, se kyllä antaa ihan kivaa boostia treeniin.

      • On mahdollista, että liian pitkä suosituksista poikkeava käyttö heikentää kehon omaa kreatiinin tuotantoa.

        Ja muistakaa, parille kaverille kävi miten kävi, siis krean kanssa, joten olkaapa varovaisia. kiitos.


      • Kreatiini on maailman käytetyin urheiluravinne varmasti siksi, että se todellakin toimii. Sekä tutkimusten mukaan, että käytännön kokemusten mukaan. Mutta teho ei todellakaan perustu siihen nesteen kertymiseen pelkästään.

        Sillä on energiantuottoa parantava vaikutus (lisää ja nopeuttaa ATP:n muodostusta), emäspuskurivaikutus (sarja voidaan viedä pidemmälle), palauttava vaikutus (vähentää ammoniakin määrää elimistössä), suora anabolinen vaikutus (parantaa aminohappojen ja glukoosin pääsyä lihaksiin), sekä tietysti myös välillinen anabolinen vaikutus (kovemmat sarjat ja parempi palautuminen = suurempi lihaskasvu). Sekä sitten tuo RodeTheManin mainitsema nestettä keräävä vaikutus,joka tuo mekaanista voimaa liikeisiin.

        Eli kreatiini todellakin toimii, anaboliset soluvaikutukset ovat pysyviä ja sitä kannattaa käyttää jos haluaa lisäkehitystä. Ja sitä voi käyttää pitkiäkin aikoja tauotta (kuten pl4y3r kertoi)ja vaikutus pysyy täsmälleen yhtäsuurena koko ajan, ilman haittavaikutuksia (tästä useita tutkimuksia). Mielestäni ainoa syy jättää kreatiini käyttämättä on sellaiset jaksot jolloin treeni on niin kevyttä ettei kehitystä edes tavoitella.


    • Huoh.

      Milloinhan voimailulajien harrastajat oppivat erottamaan toisistaan kaksi asiaa. Se mitä tapahtuu molekyyli/solu/atomi/ioni/protoni tasolla ja se mitä tapahtuu salilla/peilissä. Maailma on pullollaan mitä ihmeellisimpiä aineita joilla on kaikilla joku hieno peruste hiukkastasolla, miksi niiden pitäisi toimia. Mutta harvapa niistä vain toimii. Ketä kiinnostaa miten kreatiini yhdistyy kehossa fosforiin muodostaen kretiinifosfaattia ja mitä sitten tapahtuu? Ei ainakaan minua! Mua kiinnostaa, paljonko on malmia tangossa.

      Joten siksi tuo yksinkertaistettu ilmiö kreatiinista. Loppukäyttäjä huomaa nesteen kertymistä, tästä johtuvaa painonnousua sekä muutaman lisä toiston tai kilon.

      Olet oikeassa Pl4y3r. Olen ravintolisien suuri vastustaja. Perustelut voit lukea yllä. Lisäksi harrastajatasolla ei ole mitään merkitystä onko kipossa isolaattia vai perusheraa. Harrastaja ei tule koskaan huomaamaan mitään eroa. Lisäksi muuttujian on liikaa. Alkoholi, ravinto, unettomuus, stressi, tupakka, työt... Kilpailutasolla ymmärrän hifistelyn, siellä todellakin se viimeinen marginaalinen silaus voi olla näkyvää. Ja turha selittää mitään pitkän ajan vaikutuksista, koska niitä ei pystytä mittaamaan millään. Voinhan mäkin sanoa, että 10 vuoden yhtämittainen gamma-oryzanolin käyttö kannattaa, koska sillä saadaan lihasta ja etua. Kuka pystyy kumoamaan tai näyttämään toten tällaisen väitteen? Herätkää nyt ihmiset jo jumaliste realiteetteihin! Lääkeaineita tutkitaan vuosia, ennen kuin niistä pystytään sanomaan mitään, atkins-diettiä on tutkittu vuosia, ja edelleen sen terveysvaikutuksista kiistellään. Ettehän te osta mitään diettipillereitäkään postimyyntikuvastoista, koska ne on humpuukkia. Ja sit joku juusto tulee sanomaan teille, että tästä kun maksat puolet enemmän, saat isolaattia niin lihakset kasvaa ja vaikutukset näkyy pitkän ajan päästä, niin ootte hurmiossa ostamassa.

      Joo, jatketaan kreatiinilla. Ainakin itse olen huomannut toimivammaksi tuon 30 g (ei mg) tankkauksen 4 päivää, kuin esim. 20 g (ei edelleenkään mg!) 7 päivää. Siksi suosittelen sitä. Mihin Pl4y3rin suositus perustuu? Omaan kokemukseen?

      Kreatiini on lähes ainoa lisäravinne, jossa tulokset ovat todellakin näkyvät ja huomattavat. Mutta en edelleenkään ymmärrä, mitä sä kiukuttelet Pl4y3r tosta pysyvistä tuloksista? Mä sanoin, että pysyviä tuloksia, lähtötasosta siihen tasoon, kun kreatiinin käyttö lopetetaan ja ylimääränen kreatiini on poistunut kehosta, on vaikea mitata pitkällä aikavälillä. Vai onko sulla tähän joku mittari? Jos vuodessa tulee 10 kg lisää penkkiin, niin mielestäni on hankala mitata mikä osuus tässä on kreatiinin aiheuttamalla suuremmalla treeni-intensiteetillä ja mikä johtuu muista muuttujista ja paljonko sitä olisi tullut jos ei olisi ollut kreatiinia käytössä.

      Mutta jos annetaan alkuperäisen kirjoittajan kokeilla ihan itse ja todeta vaikutukset. Ensimmäisellä käyttökerralla kreatiinin vaikutukset huomaa kaikista parhaiten. Joten varmasti huomaat jotain.

      Ja vielä tuosta "maailman puhtain kreatiini". Ainakin 3 kreatiinin valmistajaa mainostaa omia kreatiinejaan "todistetusti maailman puhtainta" -lauseella, joten otappa näistä selvää. Ei nyt tässä enää aleta kirjottamaan kreatiinin valmistustavoista, tuotantolaitoksista yms. Niissäkin nimittäin on eroa. Joten tuo KreaPure -laatu ei todellakaan kerro kreatiinista juurikaan yhtään mitään.

      Tulipahan taas vuodatusta kerrakseen.

      • Minusta ainakin oli kiinnostavaa tietää millä kaikilla toimintamekanismeilla kreatiini toimii. Antaa jotain pohjaa kun mietin ostaako vai ei. Ja kun noi perustelut oli aikas selviä, niin taidanpa ostaa.

        RhodeTheMan on selvästikin kaveri jota ei minkäänlaiset perustelut kiinnosta. Se hänelle suotakoon. Mutta minä ainakin haluan infoa asioista mahdollisiman paljon. Siksihän tällaiset palstat on olemassa.


      • kiva tietää miksi kirjoitti:

        Minusta ainakin oli kiinnostavaa tietää millä kaikilla toimintamekanismeilla kreatiini toimii. Antaa jotain pohjaa kun mietin ostaako vai ei. Ja kun noi perustelut oli aikas selviä, niin taidanpa ostaa.

        RhodeTheMan on selvästikin kaveri jota ei minkäänlaiset perustelut kiinnosta. Se hänelle suotakoon. Mutta minä ainakin haluan infoa asioista mahdollisiman paljon. Siksihän tällaiset palstat on olemassa.

        Ei kiinnostakkaan. Olen niitä perusteluja kuullut läjäpäin riittävästi MCT-öljystä, Gamma-oryzanolista, vanadyylisulfaatista, sitriinistä, ubikinonista, kromista jne. jne... Joten ei todellakaan enää kiinnosta mikään muu, kuin tuleeko tankoon rautaa ja kroppaan lihasta. Hei muuten, kun sua kiinnostaa nuo perustelut, niin sun kannattaa lukee kaikista ylläolevista aineista perustelut ja ostaa niitä! Ne kaikki kasvattaa lihasta tai voimaa hiukkastasolla!


    • Kreatiniini auttaa tosi hyvin voimiin. Kreatiniiniä valmistetaan kehon atp varastoista. Atp varastot saa tankattua hiilihydraateilla joten jos loogisesti ajattelee, niin kreatiniinia ei tarvitse käyttää jos syö tarpeeksi hiilihydraatteja. Itse olen ottanut maltodextriiniä päivittäin aamuin ja illoin 30 grammaa, siitä keho saa tankattua atp varastot täyteen ja yleensä aamuisin kreatiniinia on erittynyt lihaksiin sopivasti.

      • Sä siis tunnet sen herätessäs, hei nyt mulla on hyvin kreaa lihaksissa. Ei kannattais poju alkaa leikkiin tolla krealla, mulla on pari kaveria menny hautaan sen käytöstä. Vahinko, että nuorella iällä tuolla lailla sotkeutuu huumeisiin ja hormoneihin. Tosi sääli.


      • Testosika kirjoitti:

        Sä siis tunnet sen herätessäs, hei nyt mulla on hyvin kreaa lihaksissa. Ei kannattais poju alkaa leikkiin tolla krealla, mulla on pari kaveria menny hautaan sen käytöstä. Vahinko, että nuorella iällä tuolla lailla sotkeutuu huumeisiin ja hormoneihin. Tosi sääli.

        Kreatiniini on vaaratonta joten kannattaa käyttää energiaa, kuten sokeria ja kilojouleja. Nämä tankkaavat atp varastot täyteen ja sitten kreatiniinia erittyy. Kreatiniinistä saa aika hyvin voimaa, joten se on suositeltavaa varsinkin pitkän matkan urheilussa.


      • Testosika kirjoitti:

        Sä siis tunnet sen herätessäs, hei nyt mulla on hyvin kreaa lihaksissa. Ei kannattais poju alkaa leikkiin tolla krealla, mulla on pari kaveria menny hautaan sen käytöstä. Vahinko, että nuorella iällä tuolla lailla sotkeutuu huumeisiin ja hormoneihin. Tosi sääli.

        Proteiinit, hiilarit, kreatiini ym. luontaistuotteet, joita myydään mm. marketeissa eivät ole doping-aineita saati sitten huumeita! Toki pitää käyttää luotettavia tuotteita, eikä mitään amerikkalaisia "ihmeaineita", joden sisällöstä ei ole täysin varmuutta.

        Puhdas kreatiini, maito-,hera- tai soijaproteiini ja sokeripohjaiset hiilarit ja luotettavilta valmistajilta ovat turvallisia tuotteita. Toki kreatiinia pitä käyttää oikein, eikä vetää 900 gramman pakettia kerralla suupieleen!

        Itse voin pissata purkkiin vaikka joka päivä ja testitulos on negatiivinen, vaikka käytänkin ravintolisiä!

        Eli testoläskipossusika, lopetappa tuollaiset puheet!


    • Pakko sanoa että tän palstan suosio senkuin kasvaa. Tonni tai kaks menee poikki nykyään helposti vähänkään kiinnostavissa aiheissa.

      Ja vaikka noi trollaukset kaiken maailman tyypeiltä on lapsellisia, niin on nekin omalta osaltaan lisännyt lukijoiden määrää. Käydään katsomassa mitä idioottimaisuuksia on taas kirjoitettu ja sitten luetaan samalla ne kiinnostavat informatiiviset viestit.

      Kaikki aktiivinen osallistuminen lisää kävijöitä, olipa fiksuja tai ei ne jutut.

    • Parhaat tulokset tullut pelkällä kreatiinilla. Fast 5 päivän tankkaus 20g jonka jälkeen 5g jokapäivä kunnes purkki tyhjä, jonka jälkeen alkaa tapahtua ja rauta on todella kevyttä. Unohtakaa kaikki, lautirijuomat, aikana ja jälkeen. Pelkkä kreatiini riittääjs laadukas ravinto.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Teltta-asuminen ympäri vuoden?

      Miten teltassa asuminen onnistuisi Suomen olosuhteissa ympäri vuoden? Varmaan hyvät makuupussit ja ulkovaatteet pitäisi olla. Onko joku muukin kokeill
      Maailman menoa
      195
      2764
    2. Tanelinrannassa tulipalo

      Tanelinrannassa oli la-su välisenä yönä tulipalo, jossa menehtyi vajaa viisikymppinen pariskunta. Talo päältä päin ihan ok kunnossa, mutta palokunta s
      Seinäjoki
      16
      1235
    3. Kuka tietää Seinäjoen perhesurmasta

      sirkankujalla ja miksi?
      Seinäjoki
      32
      1141