Hei, auttakaa te viisaammat naista hädässä!
Eli: työsopimuksessani lukee työajan kohdalla 40h/vk, mutta pekkasia ei minulle luvattu rahana eikä vapaana.
Kysymys kuuluukin: kuuluuko minulle pekkaset 40h työviikosta?
37,5h työviikosta pekkasia ei tule, sen tiedän :)
40h/vk, ei pekkasia?
10
30926
Vastaukset
- millä
alalla toimit ?
- Saara
...myyjä
- pekkaset
Saara kirjoitti:
...myyjä
ovat metalliliiton etuja
- Saara
pekkaset kirjoitti:
ovat metalliliiton etuja
...Metalliliittoon. Taidanpa ottaa yhteyttä liittooni.
- Pomo
Ns Pekkaset, eli työajanlyhennys kuuluu heille, joille se noudatettavan työehtosopimuksen mukaisesti kuuluu. Kyseessä EI OLE lakiperustainen.
Työajanlyhennys tarkoittaa tapaa, jolla 40h/viikko tekevän henkilön keskimääräinen työaika lasketaan tasolle 37,5h/viikko.
Tämä tehdään yleensä ns.pekkaspäivillä, eli esim. helatosrtain jälkeinen perjantai on palkallinen vapaa. Vuokratyösuhteissa työajanlyhennys maksetaan yleensä selvänä rahana, jos pekkaset sovelletaan. Tällöin varsinainen pekkaspäivä on vapaa, muttapalkaton, sillä palkka on jo maksettu. - ammattiliittoon
Ota yhteyttä liiton edustajaan. Jos et kuulu liittoon niin voi, voi.
- Maza
http://www.pam.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/kaupan_ala/
"Työaika
Työaika voidaan järjestää niin, että se on yhden viikon jaksossa enintään 37,5 tuntia ja vuorokaudessa enintään 9 tuntia.
Työpaikkakohtaisesti työajoista voidaan sopia toisinkin. Kts varsinainen työehtosopimus." - Pekkasista
Kaupan alalle kuuluu työajan lyhennys eli pekkaset.
Jos tekee 37.5 h/viikko niin saa 40 tunnin palkan.
Jos tekee 40 h/viikko niin tulee 12.5 päivää pekkasia vuoteen joko lisäpalkkaa tai palkallista vapaata.
Tarkistin asian just emännältä (työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies kaupan alalla).- Pomo
Kaupan (PAM) TES 3.luku työaika 6§.
Säännöllinen työaika on enintään 8 h vuorokaudessa ja enintään 37,5 tuntia viikossa.
Säännöllisen viikkotyöajan ollessa pitempi, kuin 37,5 tuntia viikossa vuosityöaikaa lyhennetään työajanlyhennyspöytäkirjan mukaan.
Pöytäkirjassa todetaan, että lyhennys - 116 h / vuosi - annetaan lyhentämällä viikkotyöaikaa, vapaana tai sopimalla paikallisesti muuta.
Kaupan alalle siis EI KUULU ns. pekkaset, jos niistä ei ole erikseen sovittu!!
Mitä tarkoitat 40 tunnin palkalla? - millä aloilla pekkaset on k...
Pomo kirjoitti:
Kaupan (PAM) TES 3.luku työaika 6§.
Säännöllinen työaika on enintään 8 h vuorokaudessa ja enintään 37,5 tuntia viikossa.
Säännöllisen viikkotyöajan ollessa pitempi, kuin 37,5 tuntia viikossa vuosityöaikaa lyhennetään työajanlyhennyspöytäkirjan mukaan.
Pöytäkirjassa todetaan, että lyhennys - 116 h / vuosi - annetaan lyhentämällä viikkotyöaikaa, vapaana tai sopimalla paikallisesti muuta.
Kaupan alalle siis EI KUULU ns. pekkaset, jos niistä ei ole erikseen sovittu!!
Mitä tarkoitat 40 tunnin palkalla?Eli millä aloilla pekkaset on käytössä??
Onko lehtipainossa tai graafisella alalla?
Osaisiko tähän joku vastata?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395