Olen 36 vuotias.
Kärsin kovasta hammaslääkärikammosta. Kipua en pelkää, vaan tuolissa panikoidun, ja alan yökkimään yms. Ja olen siis poistunut vauhdilla kesken toimenpiteiden :-O.
Joten hieman on taas jäänyt väliin, ja hoidon tarvetta löytyy.
Kävinkin i.v.sedaatiossa hoitoja tekevän lääkärin luona, ja aika kyseiseen operaatioon on jo olemassa.
Mutta sekin pelottaa, koska en tiedä siitä juurikaan mitään.
Jos täällä on kyseisen kokeneita, olis kiva hieman saada rohkaisua, ja tietoa.
Peruspaikkauksia tehdään, ja vanhoja huonoja paikkoja vaihdetaan, aikaa on varattu 2 tuntia.
Olenko pihalla toimenpiteen aikana, vai jääkö siitäkin jotain kauhu muistoja?
Nimimerkillä HUI!
i.v.sedaatiossa tehty hammashoito
33
14297
Vastaukset
- Ovidiu
Minulta poistettiin kaikki neljä viisaudenhammasta v. 2003 i.v.-sedaatiossa. Lääkeaineena suukirurgi käytti midatsolaamia (Dormicum).
Aika rennosti pystyin olemaan, ei jäänyt kauhumuistoja, en myöskään aivan tillin tallin ollut. Jouduin jäämään pariksi tunniksi toimenpiteen jälkeen odottamaan ennen kuin pääsin pois. Se oli hommassa kaikkein ikävintä.- Pelkuri
Pitikö sulla olla saattaja joka tapauksessa, kun kahden tunnin kuluttua pääsit pois?
- pitää olla...
Pelkuri kirjoitti:
Pitikö sulla olla saattaja joka tapauksessa, kun kahden tunnin kuluttua pääsit pois?
Minä pääsin heti pois saattajan kanssa. Olo oli ihan normaali 2 tuntia kestäneen toimenpiteen jälkeen. Sedaatiossa tehty hammashoito oli todella miellyttävää, olo oli rento ja peloton.
Hammaslääkäripelkoni väheni ko. toimenpiteen johdosta 80 prossaa. Pieni jännityshän se varmaan suuremmalla osalla meistä on hammaslääkärille mentäessä! - Pelkuri
pitää olla... kirjoitti:
Minä pääsin heti pois saattajan kanssa. Olo oli ihan normaali 2 tuntia kestäneen toimenpiteen jälkeen. Sedaatiossa tehty hammashoito oli todella miellyttävää, olo oli rento ja peloton.
Hammaslääkäripelkoni väheni ko. toimenpiteen johdosta 80 prossaa. Pieni jännityshän se varmaan suuremmalla osalla meistä on hammaslääkärille mentäessä!Kyselin siksi, koska en haluaisi saattajaa mukaan, vaan haluaisin hoitaa homman ihan kokonaan itse.
Siksi tiedustelisin, että oliko tuo kahden tunnin odotusaika toimenpiteiden jälkeen juuri sen takia, että voisi itse lähteä omin avuin kotiin? - Katarina--
pitää olla... kirjoitti:
Hammaslääkäripelkoni väheni ko. toimenpiteen johdosta 80 prossaa. Pieni jännityshän se varmaan suuremmalla osalla meistä on hammaslääkärille mentäessä!...rohkaisusta, sitä juurikin kaipailin!!
2 tuntia pitäis mullakin siis suurinpiirtein mennä.
Tajusitko toimenpiteistä mitään?
Tai häiritsikö ne sua?
Mä pelkään, että jotenkin tajuan missä mennään, ja saan taas paniikit.
Lääkäri kyllä kertoi, että olen aika pihalla, eikä mikään mua häiritse. - ei tarvitse ..
Katarina-- kirjoitti:
...rohkaisusta, sitä juurikin kaipailin!!
Tai häiritsikö ne sua?
Lääkäri kyllä kertoi, että olen aika pihalla, eikä mikään mua häiritse...pelätä.Minulle tehtiin yksi hammas melkein kokonaan uudestaan, muutama otettiin pois ja useita hampaita paikattiin ja kyllä minä jotenkin olin tajuissani ainakin osittain ja kuulin puhettakin, mutta sitä vain on sillä hetkellä niin "välinpitämätön" kaikesta mitä tapahtuu (johtuu siitä "aineesta").
Hampaiden poistosta en kyllä muista mitään. Paikkaukset tajusin, mutta ei ne tuntunut miltään. Paniikkia ei siinä tilanteessa voi missään nimessä tulla! - Ovidiu
Pelkuri kirjoitti:
Ei tarvinnut olla enää silloin. Pitelin kylmäpusseja poskillani ja lepäilin pari tuntia. Sitten sain lähteä.
- Ovidiu
Katarina-- kirjoitti:
...rohkaisusta, sitä juurikin kaipailin!!
Tai häiritsikö ne sua?
Lääkäri kyllä kertoi, että olen aika pihalla, eikä mikään mua häiritse...nimenomaan suojaa paniikilta!
- Pelkuri
Ovidiu kirjoitti:
Ei tarvinnut olla enää silloin. Pitelin kylmäpusseja poskillani ja lepäilin pari tuntia. Sitten sain lähteä.
Itsekään en sitä saattajaa kyllä halua, odottelen vaikka ennemmin siellä! Sain huimasti rohkaisua, kun voin mennä ihan itse omin nokkineni eikä kukaan valvo vieressä!
Kiitos vielä Sinulle! - Katarina--
Pelkuri kirjoitti:
Itsekään en sitä saattajaa kyllä halua, odottelen vaikka ennemmin siellä! Sain huimasti rohkaisua, kun voin mennä ihan itse omin nokkineni eikä kukaan valvo vieressä!
Kiitos vielä Sinulle!Mulla mies vie minut, ja tulee sitten hakemaan, ei odottele vieressä. Sitä en kestäsi.
Puolituntia toimenpiteen jälkeen voin sit ukon kans lähteä kotiin!
Missäpäin olet menossa Pelkuri mahdollisesti hoitoon?
Mä olen kans aika yksinäinen susi, ja haluan ns. kärsiä niin ettei kukaan näe tyyliin.
Mä menen tampereella, ja jollet sinä pääse ilman saattajaa, niin voisiko joku ystäväsi hakea sinut pois?
Jos treella olisit, niin jos minäkin olen hengissä oman toimenpiteeni jälkeen, niin voisin oikeesti kuvitella jeesaavani vastaavassa tilanteessa olevia :-O. Koska tiedän, miten kaameaa on panikoida, ja jättää hampaat hoitamatta, ja sitten ottaa itselle aika isokin askel, ja mennä tämänkaltaiseen hoitoon.
Joooooo, ja mä olen sitten menossa sinne 29.9...että ihan pian. Ja jos toimii mulla hyvin tuo sedaatio, on mulla hampaat kunnossa kun se hoitokerta on ohi!! Odotan sitä malttamattomana.
Tsemppiä vain kaikille vastaavassa tilanteessa oleville, yrittäkää kaikki keinot, jotta hampaat sais kuntoon. Mä olen mennyt hoitoon psykologin kautta, on koitettu esilääkitystä, joka alussa toimikin hyvin. Musaa kuuntelin korvalappustereoilla aina penkissä istuessa, jotta pystyisin unohtamaan missä olen. Nämä keinot lakkasivat riittämästä nyt vuosi sitten.
Itseltänikin on jouduttu aiemmin jo poistamaan pysyviä hampaita, vaan nämä loput on korjattavissa, ja osa ihan terveitäkin. Pari isoa reikää, osassa jopa väliaikaista paikkaa, jota ei pystytty vain paikkaamaan normihoidossa, koska suuhuni ei yksinkertaisesti voitu laittaa mitään kamaa. Vanhat paikat vaihdetaan hampaanvärisiksi, ja muutenkin hampaat putsataan, ja laitetaan kulumiin myös hampanväristä paikkaa, voin kuvitella, että hoidon onnistuttua ???? ja sen jälkeen on ihana olla!
Tästä tulikin näköjään kannustus maili, mutta. Kyllä mua edelleen kamalasti jännittää, toimiiko tuo sedaatio mulla ok.
Kuinkahan ajantajun kans lienee.....huomaako sitä, että 2 tuntia siinä joutuu olemaan, vai onko välinpitämätön, kunnes lääkeaine lakkaa vaikuttamasta?
Mä en halua olla 2 tuntia hammaslääkärissä :)) hui yök.
Haluan vain, et menen siihen, ja seuraava järkevä muistikuva on se, kun alan taas tajuta maailmasta jotakin. - tajua...
Katarina-- kirjoitti:
Mulla mies vie minut, ja tulee sitten hakemaan, ei odottele vieressä. Sitä en kestäsi.
Mä olen kans aika yksinäinen susi, ja haluan ns. kärsiä niin ettei kukaan näe tyyliin.
Mä menen tampereella, ja jollet sinä pääse ilman saattajaa, niin voisiko joku ystäväsi hakea sinut pois?
Jos treella olisit, niin jos minäkin olen hengissä oman toimenpiteeni jälkeen, niin voisin oikeesti kuvitella jeesaavani vastaavassa tilanteessa olevia :-O. Koska tiedän, miten kaameaa on panikoida, ja jättää hampaat hoitamatta, ja sitten ottaa itselle aika isokin askel, ja mennä tämänkaltaiseen hoitoon.
Joooooo, ja mä olen sitten menossa sinne 29.9...että ihan pian. Ja jos toimii mulla hyvin tuo sedaatio, on mulla hampaat kunnossa kun se hoitokerta on ohi!! Odotan sitä malttamattomana.
Tsemppiä vain kaikille vastaavassa tilanteessa oleville, yrittäkää kaikki keinot, jotta hampaat sais kuntoon. Mä olen mennyt hoitoon psykologin kautta, on koitettu esilääkitystä, joka alussa toimikin hyvin. Musaa kuuntelin korvalappustereoilla aina penkissä istuessa, jotta pystyisin unohtamaan missä olen. Nämä keinot lakkasivat riittämästä nyt vuosi sitten.
Itseltänikin on jouduttu aiemmin jo poistamaan pysyviä hampaita, vaan nämä loput on korjattavissa, ja osa ihan terveitäkin. Pari isoa reikää, osassa jopa väliaikaista paikkaa, jota ei pystytty vain paikkaamaan normihoidossa, koska suuhuni ei yksinkertaisesti voitu laittaa mitään kamaa. Vanhat paikat vaihdetaan hampaanvärisiksi, ja muutenkin hampaat putsataan, ja laitetaan kulumiin myös hampanväristä paikkaa, voin kuvitella, että hoidon onnistuttua ???? ja sen jälkeen on ihana olla!
Tästä tulikin näköjään kannustus maili, mutta. Kyllä mua edelleen kamalasti jännittää, toimiiko tuo sedaatio mulla ok.
Kuinkahan ajantajun kans lienee.....huomaako sitä, että 2 tuntia siinä joutuu olemaan, vai onko välinpitämätön, kunnes lääkeaine lakkaa vaikuttamasta?
Haluan vain, et menen siihen, ja seuraava järkevä muistikuva on se, kun alan taas tajuta maailmasta jotakin....oikeastaan ajankulumista. Kun toimenpiteestä alkaa virkistyä, niin sitä vain ihmettelee, että nytkö tämä kaikki onkin ohitse!!
- Katarina--
tajua... kirjoitti:
...oikeastaan ajankulumista. Kun toimenpiteestä alkaa virkistyä, niin sitä vain ihmettelee, että nytkö tämä kaikki onkin ohitse!!
...ja juurikin tuli vastauksesi.
Kiitos siitä, alan jo olla intoa piukassa, jotta pääsen asiaan!! :D - työnohessa...
Katarina-- kirjoitti:
...ja juurikin tuli vastauksesi.
Kiitos siitä, alan jo olla intoa piukassa, jotta pääsen asiaan!! :Dkirjoittelen tänne. En ole muissa keskusteluissa mukana, mutta katson tämän hammashoidon niin tärkeäksi asiaksi. Itse tiedän, miten paljon elämää hankaloittaa tuo hammaslääkäripelko ja huonot hampaat siinä ohessa. Jos kokemuksensa kertomisella voi auttaa jotakuta, niin kuin nyt
Sinua,niin sen voin kyllä tehdä työaikanakin. Ei ole edes huono omatunto työajan käyttämisestä tälläiseen. Muuten saavat nämä keskustelupalstat minun puolestani olla! Kysy vain, jos jotain vielä mieleesi juolahtaa. - minä myös
työnohessa... kirjoitti:
kirjoittelen tänne. En ole muissa keskusteluissa mukana, mutta katson tämän hammashoidon niin tärkeäksi asiaksi. Itse tiedän, miten paljon elämää hankaloittaa tuo hammaslääkäripelko ja huonot hampaat siinä ohessa. Jos kokemuksensa kertomisella voi auttaa jotakuta, niin kuin nyt
Sinua,niin sen voin kyllä tehdä työaikanakin. Ei ole edes huono omatunto työajan käyttämisestä tälläiseen. Muuten saavat nämä keskustelupalstat minun puolestani olla! Kysy vain, jos jotain vielä mieleesi juolahtaa.suunnattomasti hammaslääkäreitä,ja yleensäkin kaikenlaisia lääketíeteellisiä toimenpiteitä.Joten en uskalla mennä edes nukutushammaslääkäriin,vaikka hampaani ovat surkeassa kunnossa ja häpeän kovasti rikkinäisiä hampaitani.
Mutta kun ei uskalla niin kärsittävä vain on, sekä huonoista hampaista että häpeästä. - Katariina--
minä myös kirjoitti:
suunnattomasti hammaslääkäreitä,ja yleensäkin kaikenlaisia lääketíeteellisiä toimenpiteitä.Joten en uskalla mennä edes nukutushammaslääkäriin,vaikka hampaani ovat surkeassa kunnossa ja häpeän kovasti rikkinäisiä hampaitani.
Mutta kun ei uskalla niin kärsittävä vain on, sekä huonoista hampaista että häpeästä....pelkään, ja panikoin oikeastaan kaikkia toimenpiteitä, ei tämä hammaslääkäri ainoa ole.
Nyt on vaan niin, että olen koittanut ottaa itseä niskasta kiinni, mulla on kiva perhe, mies ja lapset 2 kpl. En mä (puhun siis vain itsestäni, tiedän, että asia voi olla aika vaikea, niin se on mullekin) voi äitinä antaa hampaiden tippua kokonaan. Ja muutenkin koitan pitää ulkonäöstä jonkinlaista huolta, en ole mikään kaunokainen, mutta meikki tekee ihmeitä, ja jos hampaat kokonaan tippuu, ei auta huulipuna enää..... - pilli
Katariina-- kirjoitti:
...pelkään, ja panikoin oikeastaan kaikkia toimenpiteitä, ei tämä hammaslääkäri ainoa ole.
Nyt on vaan niin, että olen koittanut ottaa itseä niskasta kiinni, mulla on kiva perhe, mies ja lapset 2 kpl. En mä (puhun siis vain itsestäni, tiedän, että asia voi olla aika vaikea, niin se on mullekin) voi äitinä antaa hampaiden tippua kokonaan. Ja muutenkin koitan pitää ulkonäöstä jonkinlaista huolta, en ole mikään kaunokainen, mutta meikki tekee ihmeitä, ja jos hampaat kokonaan tippuu, ei auta huulipuna enää.....vai aivan kunnalliselle ja paljonko toimenpide maksaa?Minunkin täytyis pikapikaa mennä hammaslääkärille,mutta se pelko joka on silkkaa kauhua.Onko se joku lääke joka menee suoneen vai pillereitäkö otetaan vai mitä.En tosiaan tiedä tollasesta yhtikäs mitään.
- yksityisellä...
pilli kirjoitti:
vai aivan kunnalliselle ja paljonko toimenpide maksaa?Minunkin täytyis pikapikaa mennä hammaslääkärille,mutta se pelko joka on silkkaa kauhua.Onko se joku lääke joka menee suoneen vai pillereitäkö otetaan vai mitä.En tosiaan tiedä tollasesta yhtikäs mitään.
...kävin ja noin 1340 euroa maksoi. Kyynärtaipeeseen laitettiin ohut neula, josta sitten meni aine suoneen. Eikä sattunut ollenkaan. Nukutuslääkäri oli hoitamassa sitä sedaatiota.
- katarina--
pilli kirjoitti:
vai aivan kunnalliselle ja paljonko toimenpide maksaa?Minunkin täytyis pikapikaa mennä hammaslääkärille,mutta se pelko joka on silkkaa kauhua.Onko se joku lääke joka menee suoneen vai pillereitäkö otetaan vai mitä.En tosiaan tiedä tollasesta yhtikäs mitään.
Mulla arvioitu kustannut koko kaluston hoidolle sedaatiossa n. 1200e.
Eli tuolla rahalla kaikki 2 tunnissa kuntoon, kaiketi ilman kammoja!
Tähän on laskettu myös mulla kaikki vanhat paikat jotka pikkuhiljaa risautuu, kaikki pienet kolhut, ja kulumat, ne laitetaan nyt samalla. Oisko mulla ollut n. 4 reikää, jotka on pakko paikata jotenkin (osa jopa porattu valmiiksi, ja väliaikaisella paikalla nyt suussa), ja halvemmaksihan tuo tulis omalla lääkärillä, mutta että kaikki hampaat kuntoon, hymy kondikseen. Huh, en edes ymmärrä niinkö siinä käy! Ilman että ravaa 25 kertaa panikoiden lääkärissä, ja osittain ei ainakaan voida tehdä mitään, ja tulee turhia reissuja. 2 tuntia...ja kaikki?
Hoidosta saa hampaiden osalta ainakin kelakorvauksen. Ilmeisesti tuosta sedaatiosta sitä ei saa.
Googlettelehan i.v.sedaatio hakusanalla, niin löydät varmaankin asiasta lisää, niin minäkin. Myös oman paikkakuntasi lähimmän hoitolan, jossa tuota annetaan. - pilli
katarina-- kirjoitti:
Mulla arvioitu kustannut koko kaluston hoidolle sedaatiossa n. 1200e.
Eli tuolla rahalla kaikki 2 tunnissa kuntoon, kaiketi ilman kammoja!
Tähän on laskettu myös mulla kaikki vanhat paikat jotka pikkuhiljaa risautuu, kaikki pienet kolhut, ja kulumat, ne laitetaan nyt samalla. Oisko mulla ollut n. 4 reikää, jotka on pakko paikata jotenkin (osa jopa porattu valmiiksi, ja väliaikaisella paikalla nyt suussa), ja halvemmaksihan tuo tulis omalla lääkärillä, mutta että kaikki hampaat kuntoon, hymy kondikseen. Huh, en edes ymmärrä niinkö siinä käy! Ilman että ravaa 25 kertaa panikoiden lääkärissä, ja osittain ei ainakaan voida tehdä mitään, ja tulee turhia reissuja. 2 tuntia...ja kaikki?
Hoidosta saa hampaiden osalta ainakin kelakorvauksen. Ilmeisesti tuosta sedaatiosta sitä ei saa.
Googlettelehan i.v.sedaatio hakusanalla, niin löydät varmaankin asiasta lisää, niin minäkin. Myös oman paikkakuntasi lähimmän hoitolan, jossa tuota annetaan.Ei kovin kalliilta kuulosta,hintaa tulee jos monta kertaa ravaa ja aina puudutus.Täytyy katsella olisi paras vaihtoehto itsellenikin.Nukutusta olen harkinnut mutta se on paljon hintavampi.
- Ovidiu
yksityisellä... kirjoitti:
...kävin ja noin 1340 euroa maksoi. Kyynärtaipeeseen laitettiin ohut neula, josta sitten meni aine suoneen. Eikä sattunut ollenkaan. Nukutuslääkäri oli hoitamassa sitä sedaatiota.
...palkkio nostaa koko toimenpiteen hintaa! Omassa tapauksessani suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkäri asensi kanyylin ranteeseen ja hoiti lääkkeen annon itse.
Minun kohdallani ei siis ollut kyse nukutushammashoidosta, vaan viisaudenhampaiden poistosta midatsolaamisedaatiossa. - Pelkuri
Katarina-- kirjoitti:
Mulla mies vie minut, ja tulee sitten hakemaan, ei odottele vieressä. Sitä en kestäsi.
Haluan vain, et menen siihen, ja seuraava järkevä muistikuva on se, kun alan taas tajuta maailmasta jotakin.Ihanaa miten sä kannustat ja olisit jopa valmis jeesaamaan hakemisessa! Miten reilua porukkaa täällä.
Mä olen ajatellut tuota saattajaa, mutta en halua puolisoani enkä ystäviä tähän hommaan mukaan.
Ekana tuli mieleen, että kaappaan kadulta jonkun vastaantulijan, jos pakosta on oltava joku mukana.
..mutta homma näyttää hoituvan sillä, että voi siellä odotella "selviytymistään" kunnes saa lähtöluvan. - Katarina--
Pelkuri kirjoitti:
Ihanaa miten sä kannustat ja olisit jopa valmis jeesaamaan hakemisessa! Miten reilua porukkaa täällä.
Mä olen ajatellut tuota saattajaa, mutta en halua puolisoani enkä ystäviä tähän hommaan mukaan.
Ekana tuli mieleen, että kaappaan kadulta jonkun vastaantulijan, jos pakosta on oltava joku mukana.
..mutta homma näyttää hoituvan sillä, että voi siellä odotella "selviytymistään" kunnes saa lähtöluvan.Tekee muuten hyvää itselle, kun huomaa, ettei ole se ainoa ihmeellinen tyyppi, jolla tämä homma ei toimi.
Ja juu, kysyt vain omalta lääkäriltäsi, kuinka homma pelais. Että voisit siellä odotella kunnes järki palaa :).
Mulla on olemassa tässä sellainen sääntö, että kotonakaan ei saa vielä olla yksin, sinä iltana, eikä seuraavana yönä. Varmaan tosiaan hätävarjelua, mut ihan ok niin.
Tärkeitä kauppojakaan ei saa tehdä kahden vuorokauden sisällä :D.
Sanot vaan et olet iiihan yksin, ja nyt ois hoidettava, kuinkas onnistuis!
Ja mäkään en ystäville ole kertonut tästä paljoakaan. Yhdelle parhaalle olen kertonut meneväni laittamaan kalustoa kuntoon sedaatiossa, koska se on muuten niin ikävää.
Ja mies tietää tosiaan mun pelosta, on eläny mun kans niin kauan, ja onneksi on mukana tässä. Mut viereen seisomaan en halua, mut toimenpiteen jälkeen haluan, et se tuo mut äkkiä omaan kotiin huilimaan!
Ai joo, mä olen vielä äitini tähän vihkinyt, sillä noi lapset pitää kans hoitaa, joten äiti tulee siksi päiväksi meille.
Jossain vaiheessa mun peloilla, se viimenen piste tulee, jolloin jotain on pakko tehdä, ja nyt se on tässä. Odotan toisaalta kauhulla, ja toisaalta hirveellä innolla tuota maagista päivää, jolloin mun panikointi hammaslääkärissä loppuu edes hetkeksi (ainakin toivon, et toimii noin), ja saan nää hamput kuntoon.
Samaa on pakko toivoa kaikille, jotka asian kanssa painii, hampaat kun on hyvä pitää suht kunnossa, on terveydelle muutenkin vaarallista, ja kyllähän itsetunto paranee, kun uskaltaa hymyillä edes vähän!
Ja jollain pakolla tähän tilaan on nyt päästävä minunkin joten..........härkää sarvista, ja taju kankaalle, jollei muuten suju!
Onneksi keinoja on!
Ilmoitin muuten tänään omalle hampilääkärilleni, et olen menossa operaatioon. Musta oli ihan kohteliasta kertoa, sillä mun oma lääkärikin on upea tyyppi, eikä hänen toimissaan ole ollut mitään vikaa. Menen sitten taas normi tarkastuksiin hänelle toki!
Niin, ja nyt on röntgenkuvat otettu, ja tuossa odottavat lähetystä tuonne asemalle, jossa homma hoidetaan :D......asia etenee...
...työt ei, jollen nyt mene jatkamaan :D - Blondi
Katarina-- kirjoitti:
Tekee muuten hyvää itselle, kun huomaa, ettei ole se ainoa ihmeellinen tyyppi, jolla tämä homma ei toimi.
Ja juu, kysyt vain omalta lääkäriltäsi, kuinka homma pelais. Että voisit siellä odotella kunnes järki palaa :).
Mulla on olemassa tässä sellainen sääntö, että kotonakaan ei saa vielä olla yksin, sinä iltana, eikä seuraavana yönä. Varmaan tosiaan hätävarjelua, mut ihan ok niin.
Tärkeitä kauppojakaan ei saa tehdä kahden vuorokauden sisällä :D.
Sanot vaan et olet iiihan yksin, ja nyt ois hoidettava, kuinkas onnistuis!
Ja mäkään en ystäville ole kertonut tästä paljoakaan. Yhdelle parhaalle olen kertonut meneväni laittamaan kalustoa kuntoon sedaatiossa, koska se on muuten niin ikävää.
Ja mies tietää tosiaan mun pelosta, on eläny mun kans niin kauan, ja onneksi on mukana tässä. Mut viereen seisomaan en halua, mut toimenpiteen jälkeen haluan, et se tuo mut äkkiä omaan kotiin huilimaan!
Ai joo, mä olen vielä äitini tähän vihkinyt, sillä noi lapset pitää kans hoitaa, joten äiti tulee siksi päiväksi meille.
Jossain vaiheessa mun peloilla, se viimenen piste tulee, jolloin jotain on pakko tehdä, ja nyt se on tässä. Odotan toisaalta kauhulla, ja toisaalta hirveellä innolla tuota maagista päivää, jolloin mun panikointi hammaslääkärissä loppuu edes hetkeksi (ainakin toivon, et toimii noin), ja saan nää hamput kuntoon.
Samaa on pakko toivoa kaikille, jotka asian kanssa painii, hampaat kun on hyvä pitää suht kunnossa, on terveydelle muutenkin vaarallista, ja kyllähän itsetunto paranee, kun uskaltaa hymyillä edes vähän!
Ja jollain pakolla tähän tilaan on nyt päästävä minunkin joten..........härkää sarvista, ja taju kankaalle, jollei muuten suju!
Onneksi keinoja on!
Ilmoitin muuten tänään omalle hampilääkärilleni, et olen menossa operaatioon. Musta oli ihan kohteliasta kertoa, sillä mun oma lääkärikin on upea tyyppi, eikä hänen toimissaan ole ollut mitään vikaa. Menen sitten taas normi tarkastuksiin hänelle toki!
Niin, ja nyt on röntgenkuvat otettu, ja tuossa odottavat lähetystä tuonne asemalle, jossa homma hoidetaan :D......asia etenee...
...työt ei, jollen nyt mene jatkamaan :DOlen hengessä mukana tuntemuksissasi, koska olen itsekkin läpikäynyt tämän saman jutun. Uskon, että kaikki menee kohdaltasi hyvin. Minäkin selvisin hommasta kunnialla ilman "hammasten kiristystä"! Vaikka pelkureita ollaankin, niin suotakoon tämä "inhimillisyys" meille pelkoineen päivineen.
Tulet vielä olemaan ylpeä itsestäsi, usko pois.
Toivottavasti vielä jatkat tällä palstalla operaatiosi jälkeen ja kerrot omista tuntemuksistasi. Voidaan tällä tavoin ehkä saada muitakin innostumaan hoidattamaan legot kuntoon ja ennenkaikkea rohkeutta tekemään asialle jotain. - Katarina--
Blondi kirjoitti:
Olen hengessä mukana tuntemuksissasi, koska olen itsekkin läpikäynyt tämän saman jutun. Uskon, että kaikki menee kohdaltasi hyvin. Minäkin selvisin hommasta kunnialla ilman "hammasten kiristystä"! Vaikka pelkureita ollaankin, niin suotakoon tämä "inhimillisyys" meille pelkoineen päivineen.
Tulet vielä olemaan ylpeä itsestäsi, usko pois.
Toivottavasti vielä jatkat tällä palstalla operaatiosi jälkeen ja kerrot omista tuntemuksistasi. Voidaan tällä tavoin ehkä saada muitakin innostumaan hoidattamaan legot kuntoon ja ennenkaikkea rohkeutta tekemään asialle jotain....Kannustuksesta!
Täällä palstalla varmaankin käyn tuonkin "keikan" jälkeen, kun nyt olen tänne tieni löytänyt.
Täällähän on oikeesti mukavia ihmisiä, toisin kuin joillain muilla keskustelupalstoilla.
Olen jo saanut paljon lisä tsemppiä itsellenikin.
Joten, jos mitenkään voi muita auttaa, tai olla mukana hengessä tässä touhussa, niin ilmanmuuta.
Asia on semmoinen, että sitä häpeilee, ja luulee olevansa juurikin ainoa joka moisesta kärsii, ei tule mieleen, että on muitakin, jotka samasta kärsivät.
Hammaslääkäriä ajattelee melkein päivittäin, kun tietää, että jotain tarvis tehdä, vaan itse ainakin siirsin aina seuraavaan viikkoon, jotka venyivät kuukaudeksi, ja vuodeksi.
Kunnes suussa tapahtui jotain sellaista, että olis kiireempi päästä hoitoon. Kuten vanhat paikat mulla ovat todella huonossa kunnossa, ja hajoavat käsiin.
Tunne hampaan lohjettua on hirveä...tietoisuus, että on pakko mennä, tai kohta se hammas on entinen.....
Joten menossa ollaan...aikanaan hampaita "menettäneenä" varaa ei olis enempään, jos yhtään haluaa omiaan säästää.
Lykkyä kaikille, jotka pelkäätte....toivotaan, et tän hoidon jälkeen voin suositella sitä muillekin. - kannustaja
Katarina-- kirjoitti:
...Kannustuksesta!
Täällä palstalla varmaankin käyn tuonkin "keikan" jälkeen, kun nyt olen tänne tieni löytänyt.
Täällähän on oikeesti mukavia ihmisiä, toisin kuin joillain muilla keskustelupalstoilla.
Olen jo saanut paljon lisä tsemppiä itsellenikin.
Joten, jos mitenkään voi muita auttaa, tai olla mukana hengessä tässä touhussa, niin ilmanmuuta.
Asia on semmoinen, että sitä häpeilee, ja luulee olevansa juurikin ainoa joka moisesta kärsii, ei tule mieleen, että on muitakin, jotka samasta kärsivät.
Hammaslääkäriä ajattelee melkein päivittäin, kun tietää, että jotain tarvis tehdä, vaan itse ainakin siirsin aina seuraavaan viikkoon, jotka venyivät kuukaudeksi, ja vuodeksi.
Kunnes suussa tapahtui jotain sellaista, että olis kiireempi päästä hoitoon. Kuten vanhat paikat mulla ovat todella huonossa kunnossa, ja hajoavat käsiin.
Tunne hampaan lohjettua on hirveä...tietoisuus, että on pakko mennä, tai kohta se hammas on entinen.....
Joten menossa ollaan...aikanaan hampaita "menettäneenä" varaa ei olis enempään, jos yhtään haluaa omiaan säästää.
Lykkyä kaikille, jotka pelkäätte....toivotaan, et tän hoidon jälkeen voin suositella sitä muillekin.On hienoa, että olet saanut otetuksi tuon ratkaisevan askeleen - ajanvarauksen! Se on monille se suurin kynnys, jota siirretään ja siirretään. Kun on tarpeeksi siirretty, aletaan pelätä, että tulee iso remontti, "mitä hammaslääkärikin sanoo" ja lopuksi laskua... Isoimman askeleen jälkeen usein onkin helpottavaa, ettei tilanne ehkä olekaan niin paha kuin on pelännyt eikä ehkä se kustannuskaan niin suuri kuin luullut.
Tuo i.v.-sedaatio on siinä mielessä parempi kuin suun kautta otettava lääke, että se on varsin hyvin kontrolloitavissa. Jos ei tunnu tehoa tarpeeksi, anestesialääkäri lisää lääkettä - vaikutus tuntuu VÄLITTÖMÄSTI. Samoin suoneen voidaan annostella samalla kipulääkettä. Tulet todennäköisesti olemaan miellyttävässä tokkurassa, mutta kuitenkin jollain lailla yhteistyökykyinen :) (saat suljettua suun, jotta paikan korkeus voidaan hioa sopivaksi), aika kuluu kuin siivillä, muistikuvat hoidosta voivat olla hatarat (tämä riippuu vähän käytetystä lääkkeestä). Miellyttävää hoitoa, mutta vaikutus kestää pitkään, joten on hyvä että on joku kattomassa kotona perään... Tsemppiä sinulle! Voin vakuuttaa, ettet ole ainoa joka kärsii hammaslääkäripelosta, tutkimusten mukaan 5 % välttelee tämän vuoksi hoitoa kokonaan! Vähemmän pelkääviä löytyy varmaan 75 prossaa..
- Arkatassu
Mua kiinnostais, että miten sä oot kesken toimenpiteen karannut makuuasennosta?
Itselläkin on kyllä monesti tehnyt mieli lähteä nykimään, mutta jokin on vaan estänyt lähtemästä. No, tästä pakkohoidosta on tullut kauheet traumat ja nyt en oo sitten käynyt aikoihin lekurilla. Kerran lekuri soitti peräänkin ja sanoi, että nyt pitää tulla. Oli kamalaa. Mä pöljä vielä menin kun pelkäsin et se tulee hakeen kotoakin.
Mulla kivuliaita kokemuksia,ei oo saanu puudutetta vaikka olen ruinannut ja sit kun jossain toimenpiteissä on saanut ,ei oo auttanut ja lisää ei oo tippunut!- Tassu myös
Jotenkin aina tuntuu, että jos joku pelkää hammaslääkäriä niin siltikin se pääsee helpommalla kuin mä, ennen pelkäsin niin paljon etten vuosiin käynyt ollenkaan, kerran sitten näin ikäiseni naisen jolla oli vain mustat piikit etuhampaina ja silloin tilasin ajan itselleni, pelosta pääsin eroon koska pyysin aina puudutusta, mitään ei saanut mulle tehdä ilman puudutusta, aluksi jopa juurihoidettu hammaskin puudutettiin pyynnöstäni, enää en sitä pyydä. Mutta nyt kun pelko ei enää ole niinkään hammaslääkärissä mielessä niin uusi ja pahempi vaiva on tullut tilalle, saan siinä makuuasennossa nielemisrefleksejä ja mun on saatava suljettua suu noin minuutin välein, tukehtumisen tunne on tosi voimakas, se saa nyt aikaan sen, etten sinne mielellään mene. Mulla on kyllä tosi ihana ja ymmärtäväinen hammaslääkäri ja se on myös tosi tärkeä asia, että tuntee lääkärin niinkuin omakseen.
Jos lääkäri ei ole sulle antanut puudutusta vaikka sitä olet pyytänyt, vaihda lääkäriä, jokaisella potilaalla on oikeus saada puudutus jos siltä tuntuu, eihän se ole tarkoitus, että lääkärit tekee työtä sen hyväksi ettei potilaat uskalla tulla koska lääkäri kieltäytyy puudutuksesta, ja jos lääkäri sanoo ettei se satu, että puudutusta ei tarvita, niin hammas on sinun, sinä istut siinä tuolissa eikä se lääkäri. Eli, pyydä vaan puudutusta aina kun siltä tuntuu, tsemppiä. - katarina--
Niin, makuuasennossa siinä tosiaan ollaan, mutta ei kiinni sidottuna :-O.
35 vuotiaan hampaita, tai sen suuhun ei tosiaan voi laittaa mitään väkisin.
Ja kun lääkärilleni olen kertonut tästä panikoitumiseta, niin hän on tiennyt että mitä "yritetään" tehdä.
Mun panikointi on tosiaan sitä luokkaa, et jos se iskee, mulle ei pysty tekemään mitään.
Ei lääkäri tee kenellekään mitään väkisin, ei täällä meilläpäin ainakaan.
Mä alan yökkimään, ja suu on kiinni, mitäs siinä sitten teet?
Yleensä on saatu potailtua ok, koska kipua en pelkää lainkaan, ja puudutusta en edes halua, koska se tuntuu inhalta, vaain, kun on aika laittaa suuhun jotain kiinteää paikanlaittoa varten, se tyssää siihen, ja väliaikaista paikkaa siten yleensä on tungettu reikään suojaksi.
Näin kävi viime joulukuussa noin 3 kertaa peräkkäin, jonka jälkeen tuskaannuin siihen, enkä mennyt enää. Ei ole lääkäri koskaan perääni soittanut kylläkään, vaikka mielellään hampaani kuntoon olis hoitanutkin. Sanoi mm. että mielellään paikkaisi hampaan kädessään, ja laittaisi sitten takaisin suuhun, jos se olisi mahdollista.
Jos yksinkertaistetaan.....mulla on paikattu hammasta, yökki pukkas, ja minä sanoin, et ny se sitten loppu, ja siihen loppu!
Ei pakkohoitoa, en voi käsittää taas sitä, kuinka jollekin voi väkisin tehdä mitään, jos selvästi ilmoittaa, että en kestä enää. - Arkatassu
katarina-- kirjoitti:
Niin, makuuasennossa siinä tosiaan ollaan, mutta ei kiinni sidottuna :-O.
35 vuotiaan hampaita, tai sen suuhun ei tosiaan voi laittaa mitään väkisin.
Ja kun lääkärilleni olen kertonut tästä panikoitumiseta, niin hän on tiennyt että mitä "yritetään" tehdä.
Mun panikointi on tosiaan sitä luokkaa, et jos se iskee, mulle ei pysty tekemään mitään.
Ei lääkäri tee kenellekään mitään väkisin, ei täällä meilläpäin ainakaan.
Mä alan yökkimään, ja suu on kiinni, mitäs siinä sitten teet?
Yleensä on saatu potailtua ok, koska kipua en pelkää lainkaan, ja puudutusta en edes halua, koska se tuntuu inhalta, vaain, kun on aika laittaa suuhun jotain kiinteää paikanlaittoa varten, se tyssää siihen, ja väliaikaista paikkaa siten yleensä on tungettu reikään suojaksi.
Näin kävi viime joulukuussa noin 3 kertaa peräkkäin, jonka jälkeen tuskaannuin siihen, enkä mennyt enää. Ei ole lääkäri koskaan perääni soittanut kylläkään, vaikka mielellään hampaani kuntoon olis hoitanutkin. Sanoi mm. että mielellään paikkaisi hampaan kädessään, ja laittaisi sitten takaisin suuhun, jos se olisi mahdollista.
Jos yksinkertaistetaan.....mulla on paikattu hammasta, yökki pukkas, ja minä sanoin, et ny se sitten loppu, ja siihen loppu!
Ei pakkohoitoa, en voi käsittää taas sitä, kuinka jollekin voi väkisin tehdä mitään, jos selvästi ilmoittaa, että en kestä enää.Kiitos Katariina! Olen täältä aikaisemminkin yrittänyt saada apua tuosta sedaatiossa tehtävästä tai nukutuksesta, mutta kunnon vastausta ei ole tippunut.
Sä oot nyt ensimmäinen, joka totuudenmukaisesti uskaltaa kertoa kokemuksistaan, paniikista ja yleensä siitä että hoito ei aina onnistu.
Yleensä on asiantuntijat vastanneet, mene rohkeasti, tsemppiätyyliin, hampaat täytyy hoidattaaprojektilla jne. Sellaisesta ei ainakaan mun tapauksessa ole mitään apua.
Sun kertomus on kokonaisuudessaan niin realistiselta pohjalta, että siihen kyllä on helppo samaistua sellasen joka on kokenut vastaavaa.
Siitä Pakkohoidosta:
Mul oli sillain monta kertaa, etten saanut suuta auki, mut hammaslääkäri aukaisi sen itse. Kun sitten "vastustin" hoitoja, sanottiin että tulee juurihoitoa seuraavaksi, jos en nyt suostu.
Tää on ollut todella karmeaa. Sit siitä hoidon sattumisesta, on sanottu koeta kestää-systeemillä, ei mene enää kauan ja niin edelleen, selityksiä on löytynyt aina.
Siis tämä on johtanut aina vain syvemmälle hoidon välttelyyn. Mustia toria ei ole suussa sentään, eikä nyt särkyjäkään, mutta tiedän että tarvetta hoitoon joka tapauksessa.
Tampereelta kun olet, Voisitko ystävällisesti laittaa sun oman hammaslääkärin nimen, jolla oot käynyt "paniikissa", mutta ei oo hoitanut väkisin nyt tämän sedaatiolääkärin nimen sähköpostiini, osoite: [email protected]
Olis tosi apua. Tietää ainakin ettei pakkohoidolla hoideta, jos niihin ottaisin yhteyttä. Niin, ja sitten kysymys vielä:
Miten se sun eka kerta sillä "sedaatiolääkärillä" tehtiinkö normaalitarkastus ihan "selvänä" vai tuli esille röntgenissä vai miten se homma hoidetaan? - Katarina--
Arkatassu kirjoitti:
Kiitos Katariina! Olen täältä aikaisemminkin yrittänyt saada apua tuosta sedaatiossa tehtävästä tai nukutuksesta, mutta kunnon vastausta ei ole tippunut.
Sä oot nyt ensimmäinen, joka totuudenmukaisesti uskaltaa kertoa kokemuksistaan, paniikista ja yleensä siitä että hoito ei aina onnistu.
Yleensä on asiantuntijat vastanneet, mene rohkeasti, tsemppiätyyliin, hampaat täytyy hoidattaaprojektilla jne. Sellaisesta ei ainakaan mun tapauksessa ole mitään apua.
Sun kertomus on kokonaisuudessaan niin realistiselta pohjalta, että siihen kyllä on helppo samaistua sellasen joka on kokenut vastaavaa.
Siitä Pakkohoidosta:
Mul oli sillain monta kertaa, etten saanut suuta auki, mut hammaslääkäri aukaisi sen itse. Kun sitten "vastustin" hoitoja, sanottiin että tulee juurihoitoa seuraavaksi, jos en nyt suostu.
Tää on ollut todella karmeaa. Sit siitä hoidon sattumisesta, on sanottu koeta kestää-systeemillä, ei mene enää kauan ja niin edelleen, selityksiä on löytynyt aina.
Siis tämä on johtanut aina vain syvemmälle hoidon välttelyyn. Mustia toria ei ole suussa sentään, eikä nyt särkyjäkään, mutta tiedän että tarvetta hoitoon joka tapauksessa.
Tampereelta kun olet, Voisitko ystävällisesti laittaa sun oman hammaslääkärin nimen, jolla oot käynyt "paniikissa", mutta ei oo hoitanut väkisin nyt tämän sedaatiolääkärin nimen sähköpostiini, osoite: [email protected]
Olis tosi apua. Tietää ainakin ettei pakkohoidolla hoideta, jos niihin ottaisin yhteyttä. Niin, ja sitten kysymys vielä:
Miten se sun eka kerta sillä "sedaatiolääkärillä" tehtiinkö normaalitarkastus ihan "selvänä" vai tuli esille röntgenissä vai miten se homma hoidetaan?Tuota, mä olen tampereen läheltä.
Mä laitan tuon ossun sulle sähköpostiin!
Mä olen mennyt siis pari kertaa hammaslääkäriin tk:n psykologin kautta, joten epäselväksi ei ole lääkärille jäänyt, että mun hoito ei ole helppoa, ja että panikointi on aika musertavaa.
Mitäs sitä häpeilemään, jotenkin olen tässä vuosienaikana oppinut eroon siitä häpeästä. Että tarviis esittää muuta kun on. Olen huomannut, että se auttaa mua, ja jopa hoitavaa lääkäriäkin.
Mun mielestä sun kannattaa ottaa reippaasti yhteys johonkin yksityiseen lääkäriin, ja sopia aika keskustelulle.
Pistät kertoen, mitä olet kokenut, ja mitä et halua kokea enää, ja jollei kemiat kohtaa, koitat toista lääkäriä.
Mä olen päässyt kyllä tk:ssakin hyvälle lääkärille, juurikin tuon psykologin kautta, tavattiin ekankerran siellä psykologin luona, ja kun alkuun päästiin, se sujui ok, ja silloin saatiin kaikki korjattua hyvinkin.
Kirjoitin myös tuolle lääkärille kirjeen, johon oli tutustunut jo etukäteen, psykologi sen hänelle välitti.
Myös hoitaja oli ihana....ja kun mulla oli esim. sitä inhoa, että ei ole raitista ilmaa, he laittoivat ikkunan auki, kun olin hoidossa.
Tekivät vähän kerrallaan, ja antoivat yökkiä rauhassa.
Kuuntelin muuten musiikkia korvalappustereoilla aina hoidon aikana, kunnon heviä kehiin, ja se auttoi paljon, suggestoin itseni muualle siitä penkistä. - Blondi
Katarina-- kirjoitti:
Tuota, mä olen tampereen läheltä.
Mä laitan tuon ossun sulle sähköpostiin!
Mä olen mennyt siis pari kertaa hammaslääkäriin tk:n psykologin kautta, joten epäselväksi ei ole lääkärille jäänyt, että mun hoito ei ole helppoa, ja että panikointi on aika musertavaa.
Mitäs sitä häpeilemään, jotenkin olen tässä vuosienaikana oppinut eroon siitä häpeästä. Että tarviis esittää muuta kun on. Olen huomannut, että se auttaa mua, ja jopa hoitavaa lääkäriäkin.
Mun mielestä sun kannattaa ottaa reippaasti yhteys johonkin yksityiseen lääkäriin, ja sopia aika keskustelulle.
Pistät kertoen, mitä olet kokenut, ja mitä et halua kokea enää, ja jollei kemiat kohtaa, koitat toista lääkäriä.
Mä olen päässyt kyllä tk:ssakin hyvälle lääkärille, juurikin tuon psykologin kautta, tavattiin ekankerran siellä psykologin luona, ja kun alkuun päästiin, se sujui ok, ja silloin saatiin kaikki korjattua hyvinkin.
Kirjoitin myös tuolle lääkärille kirjeen, johon oli tutustunut jo etukäteen, psykologi sen hänelle välitti.
Myös hoitaja oli ihana....ja kun mulla oli esim. sitä inhoa, että ei ole raitista ilmaa, he laittoivat ikkunan auki, kun olin hoidossa.
Tekivät vähän kerrallaan, ja antoivat yökkiä rauhassa.
Kuuntelin muuten musiikkia korvalappustereoilla aina hoidon aikana, kunnon heviä kehiin, ja se auttoi paljon, suggestoin itseni muualle siitä penkistä.Minä tsemppasin itseäni ennen operaatiota niin, että ajattelin, että ei ole enää kuin pari viikkoa ja sitten koko homma on ohi. Kuvittelin mielessäni jo sitä aikaa, kun tämä monen vuoden painajainen on takana ja hymy kunnossa. Ja se ei ole kuin ne vaivaiset kaksi tuntia, minkä operaatio kestää!! Pelotti niin pirusti, että pakko oli jotakin tuollaista keksiä.
- Katarina--
Blondi kirjoitti:
Minä tsemppasin itseäni ennen operaatiota niin, että ajattelin, että ei ole enää kuin pari viikkoa ja sitten koko homma on ohi. Kuvittelin mielessäni jo sitä aikaa, kun tämä monen vuoden painajainen on takana ja hymy kunnossa. Ja se ei ole kuin ne vaivaiset kaksi tuntia, minkä operaatio kestää!! Pelotti niin pirusti, että pakko oli jotakin tuollaista keksiä.
....pelottaa niin pirusti!
Kokoajan tekis mieli soittaa tuonne, ja kysellä tarkemmin, ja ainakin kymmenennen kerran, että olenko kanttuvei, vai koenko jotain panikoitumista siinä penkissä hoidonaikana.
Huh....koitan itselleni kans tuota selvittää, että yksi kerta, ne jutut tehdään....mä pystyn siihen, ja sit se on ohi, ja voin hymyillä vapautuneesti, päässeenä irti monen vuoden hämmingistä, jota olen kokenut kun näitä hampuja olen koittanut saada kuntoon.
Kuten sanottu, odotan innolla, ja kauhulla tuota maagista päivää.
Pelottaa sekin, et kuinka nälkänen olen, kun syödä ei saa :)
Hauskaa tämä!!..... - Blondi
Katarina-- kirjoitti:
....pelottaa niin pirusti!
Kokoajan tekis mieli soittaa tuonne, ja kysellä tarkemmin, ja ainakin kymmenennen kerran, että olenko kanttuvei, vai koenko jotain panikoitumista siinä penkissä hoidonaikana.
Huh....koitan itselleni kans tuota selvittää, että yksi kerta, ne jutut tehdään....mä pystyn siihen, ja sit se on ohi, ja voin hymyillä vapautuneesti, päässeenä irti monen vuoden hämmingistä, jota olen kokenut kun näitä hampuja olen koittanut saada kuntoon.
Kuten sanottu, odotan innolla, ja kauhulla tuota maagista päivää.
Pelottaa sekin, et kuinka nälkänen olen, kun syödä ei saa :)
Hauskaa tämä!!.......ei minulla ollut sillä hetkellä ollenkaan ja vatsa meni ihan kuralle jännityksestä, vessassa sai juosta koko aamupäivän.Ja lisäksi monta kertaa piti käydä hammaslääkärin nettisivuilla katsomassa sitä huonetta, missä toimenpide tehtiin! Mutta vielä Sinäkin naurat tälle kaikelle, vaikka nyt ei nauratakaan!!! On se kumma, että korkeanpaikan kammosta tms. voi puhua ihan vapaasti, mutta tätä hammaslääkärikammoa pitää salailla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1217166Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4955303Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1483266Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2152621Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t412324Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431272En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771242Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681188Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111159- 1111133